2021 February 27 - شنبه 09 اسفند 1399
بازگشت پلاس
کد مطلب:3771 گروه: بازگشت پلاس آمار بازدید: 234

بازگشت پلاس
استاد علیرضا پورمسعود - 18 دي 1399


  دانلود
امتیاز:
  00:42:28 حجم فیلم: 120 مگابایت





دانلود صوت


قسمت پانزدهم برنامه بازگشت پلاس، با کارشناسی استاد علیرضا پورمسعود

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 18 دی 1399

بازگشت پلاس – قسمت پانزدهم

مجری :

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بینندگان عزیز شبکه جهانی ولیعصر(عج) دارم.دربرنامه بازگشت پلاس و در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دختر گرامی پیامبر عظیم الشان اسلام در خدمت شما هستیم.در مورد این موضوع صحبت میکنیم که در دوران بعد از پیامبر و شکل گیری افکارعمومی و جنک رسانه ای که بین اصحاب حق و باطل شکل گرفت چه واقعه ای رخ داده است که به عبارتی 75 روز یا 95 روزبعد از شهات حضرت رسول این اتفاقات حول اهل بیت و حول بیت نبوت افتاد. یکی دوجلسه ای درباره این موضوع صحبت میکنیم. در خدمت استاد علیرضا پور مسعود دوست عزیز من هستیم. از ایشان خواهش میکنم که یک آنچه گذشت درباره این موضوع داشته باشند تا ببینیم چه اتفاقی افتاد که واقعا افکار عمومی به این شکل درآمد که این ها در خانه ای که صبح به صبح پیامبر سلام به آن خانه میدادند در آن خانه را آتش بزنند؟ در خدمت شما هستیم.

استاد پور مسعود:

 اعوذ بالله من الشیطان اللعین الرجیم, بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم عرض سلام و ادب خدمت شما و خدمت بینندگان فاخرشبکه ولیعصر(عج) دارم.همچنین عرض تسلیت میگویم ایام فاطمیه راخدمت شما و تمام بزرگوارانی که برنامه را دنبال میکنند.ما در دو قسمت گذشته گفته ایم که  یک نگاه متفاوت داشته باشیم به جریان شهادت حضرت زهرا که نه صرفا بیان تاریخی باشد و صرفا بیان استدلالی بلکه یک نگاهی باشد که بدرد امروز ما بخورد. یعنی خودمان را در آن شرایط قرار بدهیم در آن تاریخ زندگی بکنیم که اگر در آن فضا ما قرار میگرفتیم میزان تسلط ما و میزان مقاومت ما و موضع گیری ما تا چه حدی بوده است. گفته ایم یکی از اثراتی که در شکل گیری جریان حضرت زهرا و حمله به ایشان و هجمه به ایشان جلوی خانه وحی صورت گرفت بحث افکار عمومی بوده است. ریشه های افکار عمومی و تاریخ آن تعریف و تعاریفی از آن دارند و مواردی از این دست را بحث کرده ایم و گفته ایم امروزه به آن افکارعمومی میگفتند.حالا آن روز شاید یک اسم دیگر و یک تعریف دیگر داشته است اما برای ما که با ابزارهای امروزی درگیر هستیم اسمش را افکار عمومی گذاشته ایم. توضیحات مختلف داده ایم و طی دو قسمت رسیده ایم به اینکه شرایط شکل گیری افکار عمومی چطور بوده است؟ یعنی ازابزارها و رسانه های مختلف گفته ایم و درباره ی جامعه حضرت زهرا بحث کرده ایم و ریشه موضوع صحبت ما این بوده است که چه درک و شناختی دراطلاعات ورودی اذهان جامعه حضرت زهرا شکل گرفته است که به حمله ی خانه حضرت زهرا منجر شده است؟!

مجری:

 یعنی چه راه های خبری را میرفته اند که عموم مردم را آماده این واقعه بکنند.

استاد پور مسعود:

 بله این مهم است, ببیند الان میگویند در مدل مطالعاتی  روانشناسی جدید که حالا مقالات مختلف وکتاب های مختلف هم درباره این مورد نوشته شده است میگویند انسان ها بر اساس عقلشان  در عموم زمان تصمیم نمیگیرند براساس هیجانات و احساساتی که در مغز فرآیند آن شکل میگیرد یک اقدامی را انجام میدهند. یعنی به عبارت بهتر یعنی هورمونی ترشح میشود و هیجانی صورت میگیرد و رفتار انجام میشود و مغزبا توجه به روحیات و آن منافعی که برای خود شخص دارد شروع به توجیهات منطقی بافتن میکند و ما فکر میکنیم عقلانی است.

مجری:

 اصطلاحا فرا حقیقت یا پس ذهنی شما وجود دارد و هر واقعیتی را با آن تطبیق می دهید آنچه که دوست دارید از آن واقعه برداشت میکنید و لزوما دیتا و اطلاعات نیست که قضاوت های شما را تعیین میکند آن حقیقتی که در پس ذهن شما است آن است که مشخص میکند شما چه جبهه گیری در این قضیه داشته باشیم

استاد پور مسعود:

حالا بحث ما این است که انسان ها که تغییر نکرده اند . یعنی مدل خلقت ، مدل رفتار،شاید ابزار تغییر کرده باشد اما آن روز میخواهیم ببینیم که با کدام اطلاعات اولیه کدام تصویر پس زمینه ذهن این ها بوده است که منجر به این رفتار خشن شده است ؟! و به طور مشخص این رفتار مهندسی شده است . یک بخشی عموم است که در زمین بازی این ها بازی کرده اند ولی قطعا طراحانی دارد که در قسمت گذشته بخشی ازآن را اشاره کرده ایم که چطور رفتارکرده اند. حالا میخواهیم به این برسیم که شرایط شکل گیری افکار عمومی چه بوده است؟ این شرایط به چه کسی برمی گردد؟ به کسانی که می خواهند آن فضا را طراحی بکنند. یعنی من که به عنوان طراح یک جریان ادراکی میخواهم اقدام به تقسیم کار درجامعه بکنم که به یک رفتار منجربشود باید شرایط را بوجود بیارم. این شرایط را که بوجود می اورم مردم خواه ناخواه در این مسیر قرار می گیرند و آن رفتار را نشان می دهند.حالا اگر یکسری فعال باشد بحث میکینم و دنبال این ریشه رفتارمی گردند و همراهی نمیکنند واین کاملا طبیعی است . حالا چه بهتر اگر قدرت تحلیل داشته باشند و طرف را بشناسند و شناخت خوب داشته باشند.یعنی درگیر اتفاقات و بمباران ادراکی و شناختی که صورت گرفته است قرار نگیرند.

مجری:

یک دروازه بانی خبری می کنند یک استپ میدهند و خودشان فارغ از جوی که وجود دارد قضاوت میکنند.

استاد پور مسعود:

یعنی اینکه ما الان میخواهیم تقسیم بکنیم که یک عامه بوده اند و یک عده خواص بوده اند و برخی فرمانده میدانی بوده اند. این مهم است.

مجری:

حالاعوام عادی که تحت تاثیر قرار بگیرند ولی خواص را بحث داریم که چرا اینطورعدم پشتیبانی از گفته های پیامبررخ داده است؟

استاد پور مسعود:

 حالا بحث بر سر همین داریم و باید این را بحث بکنیم و خیلی جالب می شود این نکاتی که شاید ما هم در این شرایط  قرار بگیریم چنان رفتاری از ما سر بزند .

مجری:

چه وحشتناک است این تصور که اگر ما آنجا بودیم چه می کرده ایم؟!

استاد پور مسعود:

خیلی مهم است.خب سراغ اولین شرط برویم.می گوید اگر افکار عمومی می خواهد شکل بگیرد باید متناسب و پشت سرهم و از یک نوع باشد. یعنی چه؟ یعنی اینکه یک خبرمرکزی وجود داشته باشد . اگر یک خبر مرکزی وجود نداشته باشد  و شما این را طراحی نکرده باشید شکل گیری رفتار مردم صورت نمیگیرد . مثال بزنم. آلودگی هوا, زلزله, سیل  و حمله و ترور  که ما در جریان شهادت حضرت زهرا این را داریم. شهادت پیامبر, عدم سرباز زدن از لشگراسامه و ما سلسه خبرها را داریم . در این شرایط مردم دچار یک شوک شده اند و آمدند و این ها را میبینند.

مجری:

 یعنی انقدر رگباری خبر می اید نمی توانند تشخیص بدهند.

استاد پور مسعود:

ببینید نوشته شده است که پشت سر هم اصول طراحی است. پشت سر هم و از یک نوع باید باشد.شرایط دوم می گوید فضای که باید وجود داشته باشد . من بر روی این موضوع بحث دارم.

مجری:

 این  ازیک نوعی که فرموده اید انواع مختلفی را شما قید  کرده اید چه شکلی از یک نوع است؟

استاد پور مسعود:

 از یک نوع یعنی اینکه  با جنس تفکر مردم سازگار باشد . مثال این را بزنم . من نمیتوانم در یک مدل غذایی شما را میخواهم عادت بدهم یکهویی نمیتوانم به شما غذای تند بدهم بلافاصله یک غذای ترش و بعد یک غذای شیرین و بعد یک غذای تلخ بدهم. شما این جا مدام آرام آرام یک غذا را به شما میدهم و فلفل را زیاد میکنم  و غذا را تند میکنم خیلی تند میکنم و خیلی... این برای شما به طور کامل قابل قبول است و شما میزان این رشد را متوجه نمی شوید.

مجری:

 قضیه قورباغه آبپز در آب جوش.

استاد پور مسعود:

نکته دوم که می گوید این است که فضا باید مساعد باشد.فضای مساعد را اینطور توضیح داده اند : " وجود نیازهای مردم با توجه به شرایط اجتماعی برای ارضای این نیازها." این خیلی نکته مهمی است . یعنی که اگرواکنش جمعی صورت بگیرد نیاز وجودی فکر مردم بوده است. یعنی اینکه اگر می خواستند امیرالمومنین خلیفه نشود، اگر میخواستند به آن خانه حمله بشود  این ها نیاز های پنهان آن جامعه بوده است.حالا این نیازها طراحی شده و ممکن است طراحی شده باشد . طراحی نبوده است و احساسات شخصی و کینه هایی در طول تاریخ حکومت پیامبر بوده است  و این ها محتمل بوده است.

 مجری:

شاید پست ترین همین بوده است .

استاد پور مسعود:

 یک بخش این است و یک بخش طراحی مهم است. ببینید این خیلی جای بحث دارد. به طور مثال یکی از اساسی ترین مسائلی که خیلی خوب جواب می دهد در این شرایط مساعد که برای افکار عمومی اتفای می افتد " شایعه سازی " است. شما در مدت زمان شهادت پیامبر تا حمله به خانه وحی چندتا شایعه درمورد امیرالمومنین درمورد پیامبر در مورد اهل بیت وجود داشت که یک بخشی با سپاه اسامه شروع شد. آقا نباید به پیامبر گفتیم برگردد.

مجری:

 الان هم با عنوان فیک نیوز ازآن یاد میکنند. اخبار فیک و ...

استاد پور مسعود:

 ببینید تغییری نکرده است .

مجری:

 خیلی جالب است در انتخاب بزرگان 16 ایالت متحده ترامپ را به عنوان فیک نیوز میشناختند. رگباران فیک نیوز و آن شوک و بهت که ایجاد می شد باران تبلیغات شروع می شده است.

استاد پور مسعود:

یک بخشی را میخواهم بگویم این ها و این ابزار وجود دارد. ما امروز اگر می گوییم در عصر غیبت باید پشت سر اهل بیت باشیم نیازمند این سری موارد است. وجود نداشته باشد بازی میخوریم تعارف که نداریم . شرط بعدی گفته اند که محتوای افکار باید الگوی فرهنگ آن جامعه  مطابقت داشته باشد. یعنی اینکه فرهنگ همان منطقه محل اثر است. خب فرهنگ عشیره ای داشته اند , فرهنگ قبیله ای داشته اند و فرهنگ دفاع از فامیل و از هم خون و این ها را داشته اند خب خیلی این کار را راحت میکند. آهای مردم نمیشود که پیامبری از بنی هاشم باشد و امامت هم از بنی هاشم باشد !!! خلافت هم دوباره از بنی هاشم باشد اینطور که نمیشود .یعنی این بخش از درک مطلب که مردم این مطلب وحی است . اصلا پیامبر اثری در انتخاب نداشته است. خدا این امر را داده است.  این فرهنگ وجود داشته است . مورد بعدی محتوای افکار عمومی باید پاسخگو نیازهای ظاهری و باطنی آن جامعه باشد.میل به قدرتمند بودن, میل به جنگ، میل به درگیری ، میل به خالی کردن کینه ها و حسادت ها داشته اند .این ها همه راه را باز کرد برای اینکه این اتفاق بیفتد. شرط بعدی افکار عمومی با دخالت مستقیم مردم اشاعه پیدا میکند. میدانید حرف من چیست؟ که اگر اتفاقی افتاده است و شهادت حضرت زهرا اتفاق افتاده است جامعه همراه بوده است.

مجری:

 یعنی یک نفر را نمیشود مقصر دانست و اعلام کرد.

استاد پور مسعود:

بحث من بر سر یک نفر نیست. یک نفر معرفی شده است و فرمانده میدان بوده است و درروایات بصورت مفصل درباره آمده است و الان بحث ما این نیست. حرف من این است من میگویم اگر یک نفربوده است بقیه همراه نبوده اند پس چرا جلوی آن را نگرفته اند؟! مثال را هم زده ام زمانی که گوساله سامری را میخواستند بسازند و بپرستند گوساله را یک نفر ساخت  ولی بقیه چرا پرستیده اند؟! در دل این ها حب گوساله بوده است . اینجا هم در دل این ها حب گوساله بود . یکی گوساله را علم کرد بقیه پرستیده اند. خیلی چیز واضح و مبرهنی است. حالا دختر پیامبر است، خانه وحی است، این ها اصلا مشخص نبوده است و مردمی که با طراحی این ها بازی خورده اند و یک بخشی دوست داشته اند و گفته اند چه بازی خوبی است ادامه بدهیم و بازی بخوریم. حالا نکته مهم و اصلی رسانه ها هستند. در این عوامل رسانه از همه چیز مهمتر است. خب امروز که ما درگیر شبکه ماهواره ای و شبکه های اجتماعی خیلی گسترده ،فضای مجازی گسترده و اثر گذاری ها و چیزهای مختلف این دوره این شایعات زبان به زبان می چرخد. آدم هایی که قبلا اعتبار به این ها داده شده است کنار پیامبردیده شده اند  و این اثبات می شود که طرف خیلی به پیامبر نزدیک بوده است . این اعتبار نسبت به همان فکر پیامبر بوده است . مردم به چیزی نگاه می کرده اند به چیزایی که میبینند.

مجری:

در همان جریان اعتبار را ادامه تا عصر ما داده اند. هنوز هم تا می گوییم فلانی اشتباه کرده است آن از صحابه و مهاجر و انصاربوده است. این اعتبار را از کجا آورده است؟فقط به خاطر مهاجر و انصار بودن چه اعتباری وجود دارد؟!

استاد پور مسعود:

این یک بخش استدلال است و حالا میخواهم برای بینندگان عزیز باز بکنم تا حالا به این بعد فکر نمیکنم  پرداخته نشده است. خب ما یک نقل متقن داریم که مو لای درز این نمیرود. پیامبر در احتضار بود که فرموده اند قلم و کاغذ بیاورید که برای شما چیزی بنویسم که گمراه نشوید .خب خلیفه دوم گفت نیاورید و یک عبارتی را برای پیامبر استفاده کرده اند که من میل ندارم  به کار ببرم. خب این اتفاق افتاده است. من یک نکته دارم  ببینید با روانشناسی این را بررسی بکنیم.  گفته ایم که این را شیعه و سنی نقل کرده اند و کسی هم در این بحثی ندارد.الحمدالله در این شبکه هم خیلی بحث شده است ومقالات هم موجود است. بیایید روانشناسی بررسی بکنیم. من چندتا نکته میگویم حالا شما اگردرست نبود رد بکنید. من و شما نشسته ایم بلا تشبیه من می گویم حال من خوب نیست می گویم بگذارید یک مطلبی بنویسم چند احتمال دارد که شما بخواهید مخالفت بکنید 1- می دانند که میخواهد چه چیزی بنویسد 2-اگر بنویسد کار ما سخت میشود 3- بنویسد آن مطلب به ضرر من است . وگرنه آدمی که شما می گویید هذیان می گوید چرا باید جلوی نوشتنش را بگیرید؟ می گذاشتید می نوشت بعد می گفتید در شرایطی نوشته شده است که قابل استناد نیست. وقتی صحبت از طراحی می کنیم این ها یک شب بوجود نیامده است. نگذاشتند که بنویسند چون می دانستند چه چیزی می خواهند بنویسند.

مجری:

 جالب است همین آدمی که این مرد دارد هذیان میگوید همین است که شمشیر میکشد و می گوید پیامبر نمی میرد و نخواهد مرد.

استاد پور مسعود:

می خواهم بگویم همین ابزار طراحی است.

مجری:

پیامبری که نمی میرد می تواند هذیان بگوید؟!

استاد پور مسعود:

پس ذهن این طراحی ها و جریانات این بوده است که میدانستند. حالا نکته بعدی چه چیزی هست که استناد میشود به اینکه این ها میدانستند چه چیزی میخواهند بنویسند. نگذاشتند که بیاورند و آن ها گفتند حسبنا الله کتاب الله. وقتی میگویند حسبنا الله کتاب الله  ریشه اش به چه چیزی برمیگردد؟ حدیث ثقلین است دو چیز گرانبها و بعدش هم این ها از هم جدا نمیشوند .حالا در دوره های بعد این دو را سه تا کرده اند .ببینید این اصلا مشخص است. اصلا ما برنامه ریزی داشته ایم. حالا در قبل تاریخ  ترور پیامبر را داشته اند. برنامه برای قبل غدیر داشته اند که نگذارند جانشینی امیر المومنین (ع) معرفی بشود واعلام بشود.  میخواهم بگویم وقتی صحبت از طراحی میکنم یک بحث تحلیلی . روی هوا و این مسائل نیست. ما از همین متونی که بدست آورده ایم و بدست ما رسیده است با جامعه شناختی و روانشناسی جامعه  میتوانیم این را تشخیص بدهیم  که چه اتفاقی می افتد. و امروز هنر ما این است که 1- به مردم باید بفهمانیم که بازی چیست 2- مردم را اجازه ندهیم که همراه بشوند و این ها را اگاه بکنیم  3- طراحان  را معرفی بکنیم. طراحان معرفی بشوندخیلی جلوی کار این ها را میتوان گرفت.  بعد مسئله  نفاق را داریم،مسئله ریا را داریم . این ها در یک نقاب نفاق قرار گرفته اند و ما باید نقاب را برداریم  و این ها راه حل ها یشان موجود است .

مجری:

ریشه های جاهلیت که هنوز از بین نرفته بوده است و ثبات قبیله ای در جنگ های صدر اسلام بوده است.

استاد پور مسعود:

 و این فضایی که این طراحی اتفاق افتاده است ثمره اش در آن پخش رسانه هایی بود که عرض کرده ام. رسانه ها فقط انتشار خبر نیستند برای شکل دهی ترجیحات افراد هستند. رسانه ها نمی گویند به چه چیزی کدام خبر را بخوانید،رسانه ها می گویند به چه چیزی فکر بکنید ،رسانه ها نمی گویند به فلان چیز فکربکنید, رسانه ها هیچ وقت نمی گویند به فلان مسئله فکر نکنید می گویند اولویت با این مسئله است . ببینید این ها مهم است.  ما در همان شرایط جامعه حضرت زهرا(س) ، آیا حضرت زهرا(س) یعنی در حد امنیت در خانه خودشان حق نداشته اند؟!

مجری:

بقیه کسانی هم بوده اند که بیعت نکرده اند فقط دختر پیامبر انقدر نا امن بوده اند؟

استاد پور مسعود:

آن روز مسئله علی بوده است. جمله ام را اصلاح می کنم مسئله همیشه علی بوده است.

مجری:

همین سوال بزرگی است چرا مسئله فقط امیرالمومنین بوده است؟ اگر امیرالمومنین وصی نبودند، اگر

غدیر نبود.

استاد پور مسعود:

اگر ولی نبودند هم باز من معتقد بودم این رفتار ادامه پیدا می کرد. باز هم این رفتار ادامه پیدا می کرد.حالا اگر ما به این برسیم نکته مهمی درباره حضرت زهرا(س) است که فکر می کنم به قسمت بعد می رسد. در قسمت بعد کامل بر روی این بحث خواهیم کرد. حالا در خصوص افکارعمومی یک نظریه ای به عنوان نظریه استحکام وجود دارد .نظریه استحکام می گوید که رسانه ها کارهایشان را انجام می دهند . عقاید را بوجود می اورند. اولویت ها را تغییر می دهند و استراتژی ها را در خیلی اززمان ها تعیین میکنند. مردم را به یک سمت سوق میدهند اما اگر مخاطب جامعه مخاطبی فعال باشد این رسانه تقریبا اثرش خنثی میشود. حالا مخاطب فعال را من یک دسته بندی انجام داده ام . یک مخاطب فعال یعنی اینکه گزینش گر است. گزینش گر یعنی چه؟ از بین مجموعه پیام هایی که به آن میرسد یا همان دروازه خبری که شما فرموده اید گزینش میکند که کدام را انتخاب بکند.

مجری:

 به عبارت ساده تر هر چرت و پرتی را گوش نمیکند.

استاد پور مسعود:

 برای همه نمی فرستد.

مجری:

 بزرگتریم مشکلات ما امروزه همین است که هرچرت و پرتی را گوش می کنیم. اصلا بدون توجه به اینکه چه اعتباری دارد. این سایت ، این پیج، کانال از جا آمده است.

 استاد پور مسعود:

 ببینید همین را می خواهم بگویم که ما وقتی در این فضا قرار میگیریم شما این جامعه را بزرگتر بکنید .وقتی می گویند اخرالزمان شما نمی توانید حق و باطل را تشخیص بدهید . یک بخشی به همین ها مربوط است. یک بخشی همین رسانه ها است. یک بخشی همین است که در تاریخ سرزمین اسلام یک عده آمده و طراحی کرده اند و یک عده آمده و بازی داده اند  و ما از اهل بیت محروم شده ایم . مخاطب فعال سود محور است. پیامی را انتخاب میکند که فایده و سود برای او دارد. الکی وقتش را تلف نمی کند. مخاطب فعال هدفمند است .یعنی آگاهانه و برای آزادی ذهن خودش یک خبر را می بیند و یک اتفاق را می بیند ابعاد مختلفی درباره آن را می خواند و نتیجه قطعی را خودش می گیرد و نمی گذارد برای او نتیجه بگیرند. یعنی تحلیل دست خود او است. یا می توانیم بگوییم تفکرانتقالی دارد. مخاطب فعال خودش را با رویداد ها درگیر نمیکند.از بیرون به رویداد ها نگاه می کند. می گوید یک دقیقه اجازه بدهید بگذارید من بیرون بیایم . حالا اگر شما استادیوم رفته باشید می بیند دارند بازی می کنند بازیکن دارد توپ را می دهد میبیند آن طرف خالی است او نمی بیند ولی این می بیند و از بالا تحلیل می کند. تماشاگر یک فوتبال باشید نه هوادار یک فوتبال در رویداد ها چون هوادار هم بخشی از همان بازی است. حالا اینکه فوتبال را مثال زده ام یعنی اینکه مثال روز است.یک اتفاقی که می افتد شما بیاید بیرون از رویداد و نگاه کنید و تحلیل کنید نه اینکه در داخل رویداد بروید و درگیر خط های خبری و روندهای شناختی که قرار داده اند بشوید. مخاطب فعال مقاوم است . یعنی چه؟ در قبال نفوذ های حب و بغضی  و شک و یقینی  به مخاطب انتقال پیدا میکند  و آن را اجرا می کنند مقاومت می کنند.

مجری:

 به راحتی برای او شبهه پیش نمی آید  و به راحتی یقین پیدا نمی کند.

استاد پور مسعود:

یک سدی می گذارد و یک چرایی و سدی بگذاریم و مکثی بکنیم . ببینید خیلی از تولیدات ساده نیستندو آن هایی که طراحی می کنند ساده نیست. حالا اینکه ما یک خط میخوانیم ساده نیست .یک کلیپ  نگاه میکنیم با یک موسیقی هورمون های احساسی شما شروع به ترشح کردن میکنند و کامل قدرت تحلیل را از شما میگیرد.در همان لحظه آن مطلب به شما تزریق میشود. لذا مخاطب فعال مخاطبی است که در خصوص این مواردی که عرض کرده ام خودش را مجهز بکند. این ها اکتسابی است و باید به دست آورد. باید شما به این سمت بروید که یاد بگیرید که شما ممکن است چند بار اشتباه بکنید، ممکن است خطا بکنید . خب میشود این کارها را انجام داد.

مجری:

علیرضا عزیز من یک حرفی زده اند که روی من اثر گذاشت این که ما از اهل بیت محروم شده ایم . آن ها یک اشتباهی کرده اند . ما از اهل بیت محروم شده ایم .اگر ما نرویم و این فضائل را کسب نکنیم و مخاطب فعال نشویم ممکن است آیندگان ما بخاطر اشتباهات ما همچنان از اهل بیت محروم بمانند .برویم یک ذکر توسلی به حضرت صدیقه داشته باشیم و برگردیم. من یک نکته ای را بگویم بعضی وقت ها کنار بعضی از مسائلی که میشنویم به راحتی عبور میکنیم .بخشی از این روضه هایی که الان شنیده اید بخاطر اینکه گذشتگان ما و معاصرین اهل بیت خیلی دقت نکرده اند که چطور مخاطب فعال خط خبری باشند. درباره این موضوع با ارائه دوست عزیزم استاد علیرضا پور مسعود صحبت میکنیم.

استاد پور مسعود:

 در خصوص نظریه هایی که بحث کرده ایم یک نظریه ای وجود دارد که افکار عمومی نظریه برجسته است. حالا بییندگان عزیزاهل تحقیق هستند و خودشان میتوانند جست و جو بکنند و بیشتر مطالعه بکنند. نظریه برجسته سازی میگوید که یک اولویت در جامعه پررنگ میشود . یک خبری را بزرگ میکنند و درگیری برای همه بوجود می آید .حالا لزوما این برجسته سازی بد نیست . ببینید هربرجسته سازی یا هر پررنگ شدن خبری صرفا نمیتوانیم بگوییم طراحی شده است. این  را باید یک شاخصی برایش تعیین بکنیم که ببینیم واقعا الان الویت جامعه و فکر مردم این خبری است که پررنگ شده است! ببینید مثال بزنم. یک زمانی خبر یک ترور است مثلا ترور حاج قاسم سلیمانی ، ترور شهید فخری زاده است این دیگر طراحی شده نیست این واقعا ضربه به پیکره یک جامعه بوده است. ضربه به هویت یک کشور بوده است. این طبیعی است که خبربرجسته میشود. یک زمانی نه مسئله این جدی جامعه ما این است که حالا درگیری با کرونا است ما بیاییم خبر حاشیه ای که جای دیگری است . این مشخص است که طراحی است و حواس ها به یک جای دیگر پرت میشود . اولویت ها را جابجا می کنند. لذا نظریه برجسته سازی که پیش می آید در جامعه حضرت زهرا  هم همین اتفاق می افتد. یعنی اون روزی که اولویت دفن پیکرمطهرآقا رسول الله بوده است . مسئله سقیفه وچیزهای دیگرپررنگ شده است و مردم دنبال آن بوده اند. یک بخشی نیاز مردم جامعه میشود که اهمیتی نداشته است. 2- طراحی میشود که برای این ها اتفاق افتاد.

مجری:

یک نکته ای بگویم سقیفه بنی ساعده فقط یک مذاکره و جلسه نبوده است .مجموعه ای از مذاکرات با قبایل مختلف و عشیره های مختلف و سران این ها بوده است برای بیعت گرفتن که نتیجه اش سقیفه بنی ساعده شده است.در حالی که پیکر مطهر پیامبر روی زمین بوده است.

استاد پور مسعود:

نظریه بعدی نظریه استفاده و خشنودی است. استفاده و خشنودی یعنی چه؟ یعنی شما ازفرآیند مغز اینگونه است که دوپامین و این ها ترشح میکند و حس آرامش و حس لذت به شما بخاطر انجام یک کار داده میشود. اصلا اعتیاد همین است . بدن یک موادی را دریافت میکند و هورمون ها ترشح می شود و شما یک حسی را پیدا می کنید . مواد که تمام می شود مغزنگه می دارد تا برایتان ترشح بکند. این تبدیل می شود به اینکه شما  نسبت به یک چیزی حالا صرفا مواد مخدر و این چیزها نیست. استفاده از گوشی و هر رفتاری ممکن است. این نظریه خشنودی است. می گویند رسانه ها می توانند کاری که مردم درگیر بشوند و مردم لذت این درگیری از کاررا بچشند شما در موارد مختلف با همین تم می توانید مردم را درگیر بکنید. حالا این لذت را می خواهید تکرار بکنید یک بخشی برانگیختن احساسات و توجه به خاطرات ثبت شده و دفن شده ی مغز است. شما میبینید برمی گردیم درتهییج مردم برای حمله به خانه حضرت زهرا این بوده است که مگر یادتان نرفته است که علی چگونه از پدران و گذشتگان شما کشته است. این عمل و بعد حسد بسیار وحشتناک است. حسد وکینه در این فضا حالا به این موضوع میپردازیم. نظریه مهم بعدی که از همه به نظر من امروز درگیر هستیم نظریه مارپیچ سکوت است. نظریه مارپیچ سکوت مطلبی را مطرح میکند و میگوید که ارتباط جمعی در این نظریه یعنی تراکم و همه جایی بودن وهم صدایی است. یعنی درمورد یک موضوعی یک تراکم وجود دارد .یعنی یک کثرتی وجود دارد. 2- هم صدایی وجود دارد. حالا این حس منتقل میشود و همه جا خبرش است. نتیجه اش چه میشود؟ که شما با خودتان که دودوتا چهارتا میکنید میگوید سکوت کنم بهتر است. مارپیچ سکوت در جریان شهادت حضرت زهرا چگونه اتفاق می افتد؟ جایی که قبیله بنی اسلم وارد کارزار میشوند. که میگویند وقتی قبیله بنی اسلم آمدند دیگر مطمئن شده ام که خلافت ثبت میشود. چرا؟ 1- کثرت  2-هم صدا بودند  3-همه جا بود. بقیه چه چیزی گفتند؟ این نظریه ای است که اتفاق افتاده  و دیگر هم نیست. وقتی ما صحبت از طراحی میکنیم یعنی اینکه این ها یکی یکی دارد پشت سر هم اتفاق می افتد و شما نمیتوانید بگویید خیلی اتفاقی بوده است. همزمان آن قبیله را بیاورید و بعد بکشید و بعد یکی چوب بیاورد و...اصلا از قبل یک پروژه تمیز اتفاق می افتد . ریشه را هم عرض کردم که کجا بود و چطوربوده است. حالا باز هم میشود بر سر این موضوع بحث کرد.دعوای یهود سر مقام امامت بود که به این نرسید. به بنی اسرایئل نرسید و به بنی اسماعیل رسید. این ها نشانه های ظهور پیامبر آخرالزمان را داشتند. به شمال مدینه آمدند.با مردم آنجا درگیری داشته اند. تفکرات هم منتقل میکرده اند. پیشگویی هم میکرده اند و بعضی ها هم اتفاق می افتاد . ایت بود که مردم به دنبالشان میرفتند. یعنی بخشی از جامعه ای که بعدها قدرت گرفته اند تحت تاثیر این تفکرات بوده است.

مجری:

یعنی شما حتی بخواهید بگویید درماجرای خانه حضرت زهرا دست یهود پیدا است؟

استاد پور مسعود:

جلسه پیش یک جمله عرض کرده ام و سربسته گفته و رد شده ام . انتقام درب خیبر باید از امیرالمومنین گرفته میشد.جنگ خیبرخیلی آسیب زده است. اصلا فدک در کدام مسئله به حضرت زهرا رسیده است؟اصلا چرا فدک محوریت حضرت زهرا شده است؟ اصلا اسم خطبه حضرت زهرا فدکیه است. چقدر در مورد فدک حرف زده اند؟

مجری:

چرا یک باغ انقدر ارزشمند است؟

استاد پور مسعود:

میخواهند طراح اصلی را به شما معرفی بکنند. ما چقدر مطلب  متقن نقل داریم که دختر یکی از همین آقایان مریض بوده است بالای سر ایشان جهود ها و یهودی ها را  آورده بودند با دعا و طلسم و این چیزها را راه انداخته اند. یکی دیگر از همین آقایان به پیامبر عتاب میکند که چرا پیش یهودی ها نمیروند و تورات را خوانده اند و اینجا فلان چیز را گفته است .خب اگر ایشان تحت تاثیر نبوده است  و هدایت نمیشده است و میلی به آن ها نداشته است کعب الاحبار برای چه قدرت میگیرد؟

مجری:

 برای همه غیر از او منع روایت بوده است.

استاد پور مسعود:

 ببینید اصلا یک بخشی را ما میگذاریم کنار و دست یهود هم همیشه این شکلی است . شما پنهان کار بودنشان را پیدا بکنید . چون اساسا کارشان را میکرده اند . در جنگ احزاب  چه کسی بقیه را شورانده است؟ غیر از این بوده که سه قبیله یهود بوده اند. ما میخواهیم این ها را کنار بگذاریم . نمیشود این درگیری ها را شما به عنوان قرائن کنار هم بگذارید دارید این رفتار را میبینید .دارید این واکنش ها را میبینید .نکته بعدی بنی امیه که یک رگ و ریشه به یهود میرسد چرا باید قدرت بگیرد؟ جایی که وقتی قدرت میرسد به خلیفه سوم که از بنی امیه بوده است . میگوید حالا که حکومت رسیده است این را دست رشته بین خودتان بکنید . ما باید این ها را ببینیم. یک بخشی از این موارد واقعا این طراحی ها اصلا از یهود جماعت در آن دوره برمی آید.

مجری:

 در این دوره هم برمی آید.

استاد پور مسعود:

رسانه اول و شش غول رسانه ای را بحث کرده ایم. گفته ایم کی از کجا نشات میگیرد. کی و کجاست. ما سه جلسه درباره کرونا بحث کرده ایم . چقدر سند خوانده ایم. این ها را نمیشود که کنار گذاشت. این اتفاقات افتاده است . وقتی دست پنهان را شما بشناسید . یک آیه هم برایتان خوانده اند . یهود بدترین دشمنان شما است. کوتاه هم نمی آید. این دعوا مشخص است. این درگیری مشخص است. و طراحی که از افکار عمومی داریم مطرح است. اصلا مسئله کم اهمیتی نیست .شما این ها را در این وقایع میبینید و منجر شده به غصب خلافت و شهادت حضرت زهرا،اصلا این شهادت در لایه اول و حذف امیرالمومنین و حذف حضرت زهرا به نفع چه کسانی بوده است؟یک بار جامعه هدف را ذی نفع ها در نظر بگیریم .سپاه اسامه کجا میخواسته که برود؟ غیر از این نبوده که میخواسته به سمت بیت المقدس برود. چرا متوقف شده است؟ چه کسی متوقف کرده است؟ فرماندهان میدانی که حمله به خانه حضرت زهرا را راه انداخته اند. این ها اتفاقی است ؟! لشگر اسامه هم باید بایستد و اصلا تاکیید هم بکنید که حرکت نکند. بله در بحث های تاریخی استدلال ها همه چیز در سر جای خودش است. من حرفی بر سر این ها ندارم. میخواهم بگویم یک لایه بالاتری هم وجود دارد آن لایه بالاتر اگر جریان شیعه درست و آگاهانه نه توهمی نه تخیلی نه روی هوا استدلال کردن بشناسند و دشمن شناسی شیعه ها قوی بشود خیلی از مسائلی که امروزه با این ها درگیر است میتوانند هدف نهایی را بزنند. با لایه های اول و دوم درگیر نمیشوند. داعش حاصل طراحی چه کسی است؟ وهابیت و اشتراکات  با اشتراکات توحیدی و یهود داشته طراحی چه کسی است؟ بینندگان عزیز دیده اند و برنامه داشته اید با عنوان اشتراکات یهود و وهابیت که بحث میشده است. چرا خدای تورات با خدای وهابیت یکی است؟ خب این ها را چه کسی طراحی کرده است؟ ما همیشه با لایه دوم درگیر هستیم. چرا ما همیشه با لایه بعدی درگیر هستیم؟

مجری:

بجای اینکه علت را بزنیم دائما با معلول درگیر هستیم.

استاد پور مسعود:

خواص این است که اولا پنهانی کار میکنند. سعی میکنند ردپاها را در همه مسائل حذف بکنند. در سطوح مختلف مسائل  من کار کرده ام . امنیتی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کامل میخواهد ردپا را حذف بکند که شما درگیر لایه اول بشوید . 2- ما خوب برای شناخت دشمن یا دشمنان در عرصه ای که وجود دارد وقت نمیگذاریم. اگر هم صحبت بکنیم میگویند که دشمن را بزرگ نکنید . شما چرا بیشتر به دشمنان میپردازید .توهم توطئه دارید. ولی اصل قضیه این است که اصلا این ها نه توهم است نه گنده کردن چیزی بلکه آگاهی  برای اینکه هدف اصلی را بشناسیم  و نسبت به هدف اصلی و آن جریان درست طراحی دقیق انجام بدهیم .خب شما وقتی اطلاعات درست نداشته باشید در نتیجه تحلیل غلط دارید و در مرحله بعدی طراحی خوبی نمیتوانید ارائه بدهید. این ها مهم است . این بخش افکار عمومی و جریان جامع حضرت زهرا بود. البته مطالب هست اما وقت ما محدود است. ان شاءالله عمری باشد . شاید دوباره سال بعد همین مباحث ادامه اش را پرداختیم.

مجری:

 اینگونه مباحث حول اهل بیت  و علت شناسی  پرداخته نشده است.

 استاد پور مسعود:

 البته هنوز تکنیک های عملیات روانی مانده است. به شرط حیات ما بحث خواهیم کرد.

مجری:

 خدا به شما استاد پور مسعود خیر بدهد. با ابعاد جدیدی از زندگی اهل بیت داریم آشنا میشویم و تحلیل جدید که به علت میپردازیم.  ان شاءالله که در پناه خدا باشید . شما را تا جلسه بعدی و قسمت بعدی برنامه بازگشت پلاس به خداوند بزرگ میسپارم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 



* اسم:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی: