2021 February 27 - شنبه 09 اسفند 1399
بازگشت پلاس
کد مطلب:3772 گروه: بازگشت پلاس آمار بازدید: 416

بازگشت پلاس
استاد علیرضا پورمسعود - 25 دي 1399


  دانلود
امتیاز:
  00:39:51 حجم فیلم: 113 مگابایت





دانلود صوت


قسمت شانزدهم برنامه بازگشت پلاس، با کارشناسی استاد علیرضا پورمسعود

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 25 دی 1399

نام برنامه :بازگشت پلاس- قسمت شانزدهم

 مجری:

 به نام خداوند بخشنده مهربان. خانم ها و آقایان سلام. در ایام حمله و هجوم به خانه وحی وضربت خوردن و سیلی خوردن و لطمه خوردن حضرت صدیقه ام ابیها هستیم. این ایام را تسلیت عرض میکنم  و در حال کنکاش در مورد وضع اذهان عمومی وجو عمومی که در آن دوران رخ داد و چه اتفاقی افتاد که عموم جامعه و خواص جامعه در مورد این هجمه و این هجوم به خانه ای که صبح به صبح می دیدند که پیامبرشان به آن خانه سلام میکند و در مقابل آن تعظیم میکند این آمادگی را کسب کرده اند که به آن خانه حمله بشود. در مورد افکارعمومی بحث کرده ایم . در خدمت دوست عزیزم استاد علیرضا پور مسعود هستیم .سوال این است که اولا طبق روال گذشته ما یک آنچه گذشت داشته باشیم و بحث سریالی را ادامه بدهیم وثانیا بعد از اینکه افکارعمومی مدیریت شده اند و حالا آن اتفاقاتی که جلسه قبل به آن اشاره کرده ایم اتفاق افتاد. مرحله بعدی چیست؟ وچه شد که این اتفاقات افتاد؟ و معاصر ما چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

استادپور مسعود:

بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب خدمت شما و خدمت شما و بینندگان عزیزشبکه جهانی ولیعصر(عج) . بله ما حداقل سه قسمت است که در مورد جریان رسانه ای که آن فضای ادراکی که برای مردم به وجود آمده است و جریان شهادت حضرت زهرا رقم خورد صحبت کرده ایم. درمورد افکارعمومی مفصل بحث کرده ایم و گفته ایم که افکار عمومی یک طراح دارد و یک فرمانده میدانی دارد و بخشی هم عموم جامعه است که حالا با طراحی ها و رفتارهای مهندسی شده و اطلاعات اولیه که به این ها داده میشد شروع به کار میکرده اند. در مورد طراحان هم صحبت کرده ایم و چندتا قرینه آورده ایم که گفته ایم میتوان گفت نقش یهود درجریان شهادت حضرت زهرا قابل بررسی و قابل تامل است. یعنی قراینی که وجود دارد به این احتمال و شاید به این تحلیل ما را میرساند که این درگیری در یک لایه بالاتردرگیری همان اولیه بر سر مقام امامت وآن حقد و کینه نسبت به بنی اسراییل و حضرت رسول و امیرالمومنین و خود اهل بیت داشته اند. نکته مهمی که وجود دارد این است که خب افکار عمومی که شکل گرفته است طبیعتا جریان های عملیات روانی و تکنیک ها و روش هایی داشته است. این تکنیک ها چه بوده است؟ نکته مهمتر این است که اصلا ریشه این رفتارچه بوده است که حالا جلسه گذشته ما قول داده ایم که به این موضوع بپردازیم. این ریشه مهم است. اولا در فکرآن روز مردم چه بوده است که این رفتار را انجام داده اند؟ که این فضای عملیات روانی بر روی این ها جواب داده است. گفته ایم یک بخشی فعال این ها را اهمیت نمیدهد و یک بخشی نه یک چیزی بوده است که قرار گرفته است. چون یک از شرط های تشکیل افکار عمومی این است که فضا مساعد باشد ونیازهای وجودی مردم نسبت به فضای فکری و فرهنگی ارضا بکند. خب ریشه این چه بوده است؟ ما ریشه را بررسی میکنیم و در مورد آن صحبت میکنیم. ببینید اولین ریشه و مهمترین ریشه که از همان ابتدا تا آخر دنیا هم ادامه دارد سرآمد بودن امیرالمومنین (ع) بوده است. یعنی تمام فضائل و ارزش هایی که امیرالمومنین داشت این ها یک بخشی ریشه کینه ها بود. اصلا فضای عجیب و غریبی نسبت به حسادت به ایشان بوده است. شما دعوا را ببینید دعوای امیرالمومنین بوده است. یعنی این درگیر است و ببینید حقد و کینه به کجا رسیده که به دختر پیامبر ضربه زده اند. خیلی مهم است. مثلا من یک بخشی از این ریشه را از کلام آقا امیرالمومنین (ع) نقل میکنم. در خطبه 37 نهج البلاغه ایشان میفرمایند: " آنگاه که همه از ترس  سست شده و کنار کشیده اند من قیام کرده ام و آن هنگام که همه خود را پنهان کرده اند من آشکارا به میدان آمده ام و آن زمان که همه لب فرو بسته اند سخن گفته ام و آن وقت که همه باز ایستاده اند من با راهنمایی نور خدا به راه افتاده ام در مقام حرف و شرک صدایم از همه  آهسته تر بود اما در عمل برتر و پیشتاز بوده ام زمام امور در دست گرفته ام و اول از همه پرواز کرده ام و پاداش سبقت درفضیلت ها را برده ام و همانند کوهی تندباد آن ها را به حرکت در نمی آورد در طوفان ها ازجای برنمیکنند کسی نمیتوانست عیبی در من بیابد و سخن چینی ویا عیب جویی در من نمیافت .ذلیل ترین افراد نزد من عزیز است تا حق او را بازگردانم و نیرومند نزد من پست و ناتوان است تا حق را از او باز ستانم." این ویژگی است که خود امیرالمومنین فرموده اند. گفته اند زمانی که شما همگی لال شده  بوده اید من حرف زده ام. آن روزی که عمربن عبدود آمده بود و رجز میخواند همه شما چمپاتمه کرده بوده اید و سرتان را پایین کرده بوده اید که این کیست؟! من آنجا رفته ام  و شجاعت نشان داده ام وگنده اسطوره های شما سلبریتی های شما را زده ام. آن روزی که همه شما ترسیده بودید من مثل کوه آمده ام که تندباد نمیتوانست نجاتش بدهد. روزی که در احد فرار کرده اید و با آن سرعتی که در کوه رفته اید هنوز جنرال موتور و فراری و شرکت های خودروسازی به آن سرعت صفرتا صد شما نرسیده اند که شما در کوه میدویدید. آن زمان من مثل پروانه دور پیامبر میچرخیدم و کلی زخم خورده ام که جبرئیل ندا آورد که " لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار" ا. این ها کینه و حسادت دارد .این ها برای کسی که ضعیف باشد و نتواند پیشرفت بکند تبدیل به عامل لذت میشود. در جامعه ای که عشیره محور بوده است  و شما یک زمانی سربلند بوده اید. حالا یک عده ای آمده و این فرهنگ را کنار گذاشته اند. میگویند آن کسی از همه بالاتر است که تقوادارد. آن کسی از همه بالاتر است که در فضیلت ها سبقت بگیرد. آن کسی از همه بالاتر است که به اهل بیت بیشتر خدمت بکند. آن کسی از همه بالاتر است که پیامبر و اهل بیت را بیشتر دوست داشته باشد. خب معلوم است که به عده ای برمیخورد. خب یکی از ریشه ها همین است. در جنگ ها کلی درگیر شده ایم تا قبل از فتح مکه نمیتوانستید از سد امیرالمومنین رد بشوید. این ها باعث حقد میشود. این ها باعث ریشه است . شما تصور بکنید در یک جامعه ای اعلام بکنند که پیامبر رفته است و پشت و پناه امیرالمومنین رفته است و الان موقع آن است. صزف صبرمیکند تا موقعی که بتواند بزند و کینه اش آزاد بشود. عمر میگوید : من به جلوی در رفته ام و لگد زده ام و در افتاد و صدای ناله فاطمه را شنیده ام و دلم سوخت آمده ام که برگردم یاد جنگ هایی افتاده ام که علی از ما چه چیزهایی کشته است. فضای ما فضای روضه نیست که بخواهم ادامه بدهم. بعد میگوید برگشته و چه کارهایی انجام داده ام. این یکی از ریشه ها بوده است. که شما تمام این ها را ببینید . جالب است که حضرت زهرا در دفاع از امیرالمومنین همین حرف را میگویند. میفرمایند: " چه باعث شده  که با علی کینه توزی وروش انتقام پیش گیرید! "چه چیزی شد؟ چوم سوزی تیغ او را چشیده و پایداری او را دیده بودید که نسبت به من بی اعتنا بود . دیدید که چگونه با آن ها میتازد و دشمنان خدا سازش نمیکنند و آن ها را عقوبت میکند. " ایشان میگویند مثل شما ترسو نبوده اند و باج هم به شما نمیدادند. فهمیده بودیده اید که علی کیست. باید با ایشان دشمنی بکنید. یعنی اینکه هر زمان موفقیت امیرالمومنین به منزله تلنبار شدن کینه در فکر این ها بوده است. آدم ها پست و خوار و آدم های ضعیف که بعد همین ها خلیفه امت اسلامی شده اند. دومین ریشه حق طلبی وپیابندی امیرالمومنین به اسلام و اعتقاد و مسئله وحی بوده است. ازلحاظ عملیات روانی بررسی میکنیم و گرنه ایشان عصمت داشته و امام هستند .

مجری:

 برداشتی که دیگران از ایشان داشته اند.

استادپور مسعود:

 ایشان در بحث غنایمی که گرفته اند و در بحث تقسیم که همه را گرفته اند . بعد رفته و به پیامبر شکایت کرده اند که ایشان کار درستی کرده اند؟ فرهنگ غلطی بوده است که هر کسی هر چیزی را برداشته مال خودش است. عدالت وجود دارد . ریشه بعدی کینه و حسادت نسبت به امیرالمومنین بوده است. که این اصلا عجیب است .واقعا حسد آدم را میتواند به چه پرتگاه هایی ببرد و برای ما عبرت دارد. یک زمانی ما نسبت به آدمی مثل من حسودی میکنید تا همان حد سقوط میکنیم .یک زمانی به بی نهایت حسودی میکنید و بی نهایت سقوط میکنید. امام بوده اند . اهل بیت بوده اند. همسایه بغلی نبوده به ایشان حسادت کنید که فلان ماشین را دوتا خط میندازم و میروم. اندازه همان دو خط سقوط میکنید . یک زمانی به وجود امام حسادت میکنید. این وجود امام که تو به ایشان حسادت میکنید یعنی عدم خودتان و به عبارت دیگر یعنی نابودی خودتان است. و اینگونه میشود که لعنت الابد میشوید. این برای ما عبرت دارد. از الان تا امام زمانتان ظهور نکند در عصر غیبت تکلیفتان را مشخص بکنید. دلتان را صاف بکنید. ببینید امام زمان بیایند همین امیرالمومنین هستند. یک زمانی به شما بگویند خانه شما 300متر است و ما درگیر جنگ هستیم دیوار بکشید تا دو خانوار دیگربیایند .دعاهای عهد و بغض کردن ها واللهم عجل لولیک الفرج را یادتان نرود. ساده ترین چیزها را میگویم .

مجری:

خودمان را برای این دوراهی ها و انتخاب ها آماده بکنیم.

استادپور مسعود:

 اگر آقا آمدند و گفتند باید در اینجا ماشینت را آتش بزنید. بالاخره هرکسی اندازه حب خودش رفتار و برخورد میکند . من فقط مثال میزنم . میخواهم برای شما درگیری بوجود بیاید که کمی فکر بکیند و بگویید چه نفعی داشته است که طرف کینه و حسادت میکرده است و یک زمان هایی مقابله میکرده است. دریک جمع به یکی گفته ام که از بزرگ ترین امتحان های خانم ها که امام زمان بیایند که همسر شما 4همسر دیگر هم بگیرد  الان شما چقدر اطاعت به امام زمان دارید؟ خب مثال است و فارغ از مباحث ما مثال است. هرکسی اندازه خودش است. یعنی انقدر به خودمان اعتماد داریم که العجل العجل  الان باید زمان امتحان پس دادن است. همین موقع بوده است اگر اعتقاد داریم " کلهم نور واحد" اگر این اعتقاد را داریم که این امیر المومنین است. حالا اگر فکر میکنید نظر امام زمان با امیرالمومنین فرقی میکند آن بحث دیگری است. ایشان بیایند همین است. باید یاد بگیریم همان کسی بشویم که دزدی کرده بود و امیرالمومنین او را عقوبت کرد. میخندید و می آمد . این  همان علی است پس چرا میخندید؟ گفت من عاشق همین رفتار او شده ام. عدالت دارند و آشنا و غیرآشنا برای او یکسان است . باید مثل او بشویم. مانند کلام امیرالمومنین باشیم که فرموده اند که اگر به صورت مومن  بزنم از من ناراحت نمیشود اما منافق محبت هم به او بکنم با من دل او صاف نمیشود. این خط ها را داده اند ما باید خودمان را آماده بکنیم وگرنه عاشورا اتفاق افتادن آن ها هم مثل ما آدم بوده اند. آن ها دیده بودند ولی ما ندیده بوده ایم . آن ها دیده بوده اند و با همان دیده ها یک بخشی کینه های شخصی و این ها بوده است. این ها یک شهار بزرگ است . در ابعاد مختلف شهادت امام حسین (ع) یک بخشی همین است اینکه جلسه گذشته گفته ام الان مشکل علی است جمله ام را اصلاح میکنم همیشه علی است. امام حسین آمده و گفتند حلال یا حرام کرده اند گفته اند نه. گفته اند حرامی را حلال کرده ام ؟ نه گفته اند. حکم خرا را تغییر داده ام؟ نه گفته اند. فرمودند: پس چرا آمده اید؟ (بغض لابیک) .بغضی که نسبت به پدر شما داشته ایم. الان داعش به چه دلیل شیعه میکشد؟ چون اسم علی بلند است. در 70000منبرلعن علنی میکرده اند. معاهده ای که آقا امام حسن با معاویه امضا کرده اند معاویه سفید فرستاد . گفت هرچیزی که بنوبسید قبول است. یک را زیر بار نرفت  و قبول نکرد. آقا امام حسن فرمودند لعن پدر من را بردار.حداقل در مسجدی که خودم میروم بردار. یک قدم کوتاه نیامد. مقام امامت دارند. حالا به سراغ طراح اولی بروید. در یک برنامه ای گفتم که معاویه اینجور که میگویند باهوش نبوده است .

مجری:

 دست همیشه پشت صحنه چه در کربلا چه در کوچه و... بوده است.

استادپور مسعود:

این باید اتفاق بیفتد. این کینه و حسادتی بود که نسبت به آقا امیرالمومنین داشته اند و یکی از ریشه ها بوده است. به سراغ تکنیک های عملیات روانی برویم هرچقدر را با توجه به زمان برنامه برسد این ها را پیش ببریم . اولین تکنیک که استفاده کرده اند در آن دوره وارونه کردن حقیقت بوده است. وارونه کردن حقیقت یعنی چه؟ یعنی اینکه یا شما به سوره قدراعتقاد دارید که همه این ها نازل میشوند بر امام زمان هر دوره یا اعتقاد ندارید. آنها بعد پیامبر گفته اند که تمام شده است و وحی هم قطع شده است. فقط قرآن ما مانده است.  فقط " حسبنا الله کتاب الله" و فقط همین است.این وارونه کردن قرآن است. جالب است یک نکته ای اینجا بگویم وقتی که در جریان بنی اسراییل حضرت موسی به کوه طور رفت 30 روز تبدیل به 40 روز شد چون رفته اند که الواح را بگیرند .وقتی آمده و دیده اند که گوساله پرست شده اند اوین کاری که کرده اند چه بود؟ آیه قرآن است. الواح را به زمین زده اند. آن کتاب بدون امیرالمومنین و بدون امامت و هارون مفت نمی ارزد. مثل جنگ جمل که امیرالمومنین فرموده اند این کتاب و این جوهر روی کاغذ است. قرآن ناطق من هستم .بفهمید . پیامبر در آن قلم و دواتی که میخواستند بنویسند مشخص است که درباره نماز و حج و روزه و این چیزها نمیخواسته اند که بنویسند .چرا نذاشتند که بنویسند و گفتند حسبنا الله کتاب الله؟ چون درباره دومین میراث پیامبر که ثقلین است میخواستند صحبت بکنند. ثقلین عترت پیامبر اهل بیت پیامبر.ما امروزه این ها را باید بفهمیم. لذا وارونگی حقیقت اتفاق می افتد و حقیقت را برای شما یک چیز دیگر جلوه می دهند.خلاصه در این دوره ای که ما هستیم خیلی اتفاق می افتد. یعنی بعضی از مسائل هست شما میبینید آن خبررا داده اند بعد میروید و تحقیق میکنید همچین چیزی نیست و چقدر قضاوت های نادرست و تهمت های عجیب و غریب مثلا به آن شخصی که این مدل خبر از او پخش شده است وارد شده است .علنا طرف بهشتی است انقدر آنجا به او تهمت زده اند آن طرف هر چیزی داشته است این طرف حساب میکنند و به او میگویند که برود .این اتفاق می افتد و خیلی باید حداقل ما که ادعای انتظار موعود را داریم و ادعای الگو بودن امیرالمومنین و اهل بیت و حضرت زهرا را داریم باید حداقل این را در نظر بگیریم که یک خبری می آید تا تحقیق نکرده ایم قضاوتی انجام ندهیم. تهمت نزنیم . این اتفاق در دوره امیرالمومنین و اهل بیت افتاد یک شقه شهادت حضرت زهرا شده است. یک شقه عاشورا شده است که ترکیب کینه و حسد و فضیلت ها امروزه نتیجه اش این شده است که آقا صاحب الزمان در غیبت هستند. خیلی مهم است. کینه و حسادت و این ها همه را ما باید از خودمان دوربکنیم. تلاش ما نه جزو کارهایی است که ما باید انجام بدهیم و نباید پشت گوش بیاندازیم. همین ها در ظهور دامن ما را میگیرد مانع برای ما میشود. مانعی برای حرکت به سمت اماممان میشود. مانعی برای کارکردن و یاری کردن ایشان میشود. این ها مهم است.

مجری:

بحث خودسازی که زمینه سازظهوراست شاید خیلی موردتوجه قرار نگیرد. ما فقط اجتماعیات رابررسی می کنیم از اینکه باید خودمان مراجعه بکنیم غافل هستیم. من اجازه می خواهم که یک استراحت رسانه ای بکنیم و یک تیزری ببینیم وبرگردیم. ان شاءالله که بتوانیم ازخودمان شروع بکنیم تا به صاحب الزمان برسیم. در ایام شهادت تنها ماموم معصوم هستیم تا یادمان نرفته بگوییم که چگونه از خودمان شروع بکنیم و زمینه ساز کمک به ظهور حضرت و کمک به خود حضرت باشیم. در خدمت هستیم . استاد ادامه بدهید و بفرمایید.

استادپور مسعود:

 زنده باشید. تکنیک بعدی که استفاده شده درجامعه آن روز حضرت زهرا تکنیک دروغ بزرگ بوده است. گبلزمشاورامنیت مبانی هیتلربوده است. ایشان معتقد بوده است که هرچقدر دروغ بزرگ باشد باورپذیرتر است. حالا نکته این است که آن کسی که دروغ میگوید خود او اول باورش بشود راحت تر به بقیه منتقل میکند. دروغ بزرگی که هم آن ها مطرح کرده اند شعار حسبنا الله کتاب الله بود. این حسبنا الله کتاب الله یک دروغ بزرگ بود که با همین توانسته اند پایه های حکومت را و آن عمل غصب که این ها در خصوص خلافت انجام داده اند محکمتر بشود. این تکنیکی بوده این ها استفاده کرده اند در صورتی که کلی ما روایت و حدیث که عترت پیامبر و این کتاب از هم جدا نمیشوند تا در حوض کوثر دوباره به پیامبرملحق بشوند. حالا اتفاقی که افتاده است. یک تکنیک بسیار مهمی که آن روز استفاده کرده اند و هنوز هم استفاده میشود سانسور و جعل بوده است. این سانسور و جعل یک بخشی را بنده معتقد هستم روند جریان به حاشیه کشاندن امیرالمومنین و حضرت زهرا را خیلی تسهیل کرده است. نویسنده کتاب سانسور کارل جنسن  میگوید که اگرمردم اطلاعاتی برای تصمیم گیری آگاهانه در دسترسشان نباشد و این را ندهید شرایط سانسور خبری اتفاق میافتد. یعنی اینکه :     1-اطلاعات کامل درآن زمان 70روز یا 90 روز درست در اختیار مردم قرار نگرفت 2- از قبل طراحی های مختلف شده بوده است که این ها روند اطلاعاتی و فکری که بروز میدهند و میشود و این ها میبینند را کنار هم بگذارند. یک بخشی که میدانستند و سکوت کرده اند. حالا نکته این است که ما داریم که امیرالمومنین در مسجد کوفه برای اثبات حق بلند شده اند . خب در این جمع چه کسانی بوده اند که غدیر را دیده اند و حدیث " من کنت مولاه  فهذا علی مولاه " و جریانات غدیر را شنیده اند؟! 12 نفر بلند شده گفته اند که ما بوده و شنیده ایم . مالک بن انس هم درجلسه بود . امیر المومنین فرمودند مالک تو هم که حضور داشته ای تو چرا شهادت نمیدهی؟گفت من یادم نمی آید و آلزایمر گرفته ام. یعنی یک بخشی اصلا خودشان نخواسته اند که حرف بزنند. جالب است در مورد این جای دیگری همین بحث بوده زید بن ارقن فرموده اند تو هم بوده ای .هر کاری که کرده اند هیچ چیزی نگفت. اصلا حاضر نشده است که شهادت بدهد. آن یکی میگفت من آلزایمردارم و یادم نیست و این یکی اصلا حاضر نشده که چیزی بگوید. این فضایی است که وجود داشته است . همین الان سانسور و جعل میکنند. یعنی یک جریانی وجود دارد که فاطمیه را سانسور میکند . این خیلی بد است. اگرآن روز نمیشد که مطرح  بکنید آن جریان دست فرد دیگری بوده است . امروزه که رسانه ها وجود دارد حقایق شهادت را باید گفت . ما نمیتوانیم بر روی این سانسور سکوت بکنیم. بله با توهین و افترا و این مسائل این ها هیچ کسی قبول ندارد . حرف این است که طرف می اید میگوید شما روضه میخوانید و میگویید حضرت زهرا شهید شده است این خوب نیست. این همان سانسور و جعل اتفاق می افتد و بعضا از زبان خیلی از افراد آشنا بیرون می آید. این مهم است . جعل و اصلا دست تحریفگر ما در این فضا داریم. تکنیک بعدی که استفاده کرده اند تحریف آگاهانه بوده است. چقدر روایت جعل کرده اند .چقدر جریانات ارتباط پیامبر با امیر المومنین را تحریف کرده اند. همین الان هم هنوز تحریف میکنند. این دعوا وقتی من میگویم امروزی است بعضی ها فکر میکنند که تحلیل امروزی است ولی واقعا شاهد اتفاق افتادنش هستیم. تکنیک مهم دیگری که استفاده کرده اند عرفی سازی و همرنگ سازی است. دقیقا ویژگی پروژه ادراکی شناختی  است . ببینید ما در طراحی یک پروژه شناختی برای جامعه به چه چیزی میخواهیم برسیم؟ هدف نهایی این است که یک ادراک مشترک جمعی برسیم. ببینید باز هم تکرار میکنم ادراک مشترک جمعی یعنی من و شما به این میز یک درک داشته باشیم. نه اینکه شما بگویید این چهارپایه است و من بگویم این میز است. هرکسی اینجا می آید بگوید این میز یک بخشی مشکی است و سفید است و ... این درک مشترک جمعی است. یعنی در طراحی که صورت میگیرد شما باید داده هایتان انقدرحرفه ای با توجه به مدل شخصیت های مختلفی که درجامعه وجود دارد طراحی بکنید که همه به این ادراک برسند به این عرفی سازی میگویند.جامعه ان روز حضرت زهرا را بروید و ببینید به جایی رسانده اند که ادراک ادراک مشترک جمعی درکینه گرفتن از امیرالمومنین به هر قیمتی بوده است.

مجری:

 علی تخم نفرت میکارد, علی به اختلاف می اندازد, همه یکجا جمع شده اند و علی نمی آید.

استادپور مسعود:

 ادراک بوجود آورده اند. حضرت زهرا این همه به در خانه این ها رفتند و گفتند حالا دیگر اتفاق افتاده است. خیلی کار زشتی است. یک شب که این اتفاق نیفتاده است . یک شب که نمیتوانید بیایید و بگویید که من نظرم نسبت به کل کائنات عوض شده است. نمیشود که یک شب بگویید. به این نتیجه رسیدن شاید یک شب باشد ولی استدلال ها و سیرمنطق هایی که مغز را به این نتیجه میرساند مال الان نیست .متعلق به یک دوره تدریجی بلند مدت است. یک روزی حرف درگوشی زده و گفته اند امیرالمومنین اینگونه است و پدرت را کشته است و فلان و مواجب تو را نداده است . یادت است که در فلان غنایم نگذاشت تو سهم بیشتری ببری و....این خود شیرین بازی های علی را یادتان است؟! این ها منجر به این میشود که این ها یک درک مشترک داشته باشند وعرفی سازی بشود. هنوز هم این اتفاق می افتد .این را که دیگر همه میگویند . حالا شما میگویید که نیست این را همه معتقد هستند. کلا راه بحث را میبندد. انگار نظر همه درست باشد میگفتند در شهر یک چشم ها دو چشم داشته باشید پادشاهی میکنید. حالا دقیقا همین حالت پیش می آید. ایراد از شما است و شما یک چشم ندارید . اینکه همه آدم ها که یک چشم دارند ولی تو مشکل داری.

مجری:

تفاوت را بدیهی جلوه میدهند که انگار همه چیز عادی است.

استادپور مسعود:

یک بخشی واقعا همین عرفی سازی بوده است. نکته بعدی جهت دهی خاص به اطلاعات بوده است. جهت دهی خاص به اطلاعات لزوما پخش اطلاعات غلط نیست. یک اطلاعات درست را در زمان مناسب برای جماعت خاص منتشر بکنید. ریشه اختلاف ودعوا و تصویر سازی به یک شخص میشود. این جهت دهی اطلاعات منجر به غربال میشود. نمونه این جهت دهی چیست؟ همین حسبنا الله کتاب الله و دوات قلم از نمونه ها هستند. گفتند دوات و قلم چرا نگذاشتید که بیاورند؟ جهت دهی خاص به اطلاعات کرد. نمیخواهد که بنویسد حسبنا الله کتاب الله. مهم نیست. این فضایی است که بوجود می آید و توجیه غیر منطقی تراشید و با همین جهت دهی مانع رسیدن توصیه خاص پیامبر به عموم جامعه شده است. فکر میکنید اگر آن روز تمام مردمی که به در خانه حضرت زهرا ریخته اند خبر داشته اند که پیامبر در احتضار قلم و دوات خواسته اند و این آدم نگذاشته است یک کمی تغییر نمیکردند. شاید یک تذکر کوچک بوده است.این بعدا نقل شده است که آن هایی که اطراف بوده اند آرام شروع به گفتن کرده اند. دعوایی که همه میدانستند و این عرفی سازی که انجام شده است و جهت دهی که گرفته اند. اصلا در سقیفه همه معتقد بوده اند که علی خلیفه نشود و دعوا سر این بوده است که چه کسی خلیفه بشود. همه اشتراک نظر در این مورد داشته اند که امیرالمومنین خلیفه نباشند. دعوای قدرت خودشان بوده است. تکنیک های مختلف دیگری هم هست که فکرمیکنم که وقت برنامه ما محدود است و من بتوانم یک نتیجه گیری بعد از 4 قسمت انجام بدهیم. تکنیک آخر را میگویم ویک جمع بندی انجام بدهیم. تکنیک مهمی که استفاده کرده اند و همیشه طول تاریخ کاربرد داشته است تطمیع بوده است. یک عده هم میتوانستند حرف بزنند آدم داشته اند و همه این ها را خریده اند. تا جایی که مثلا به پیامبر گفتند بیا و خلیفه بشوید ولی قبول نکرده اند. یا مثلا ابوسفیان آمده و گفتند ما اینجا قریش و شما قبیله و عشیره شما معلوم نیست کیست شما خلیفه شده اید؟! من قیام میکنم . حتی به امیرالمومنین گفت که بیاید که حقتان را بگیریم . آن هم نه بخاطر حب علی نه بخاطر اینکه عشیره اش اعتبار ندارد چرا خلیفه شده است؟ چون کسی خلیفه شده بوده است که ابوسفیان هم میگفت که این لایق خلافت نیست. خب شما ببینید چه بلایی بر سر امت اسلامی آمده بوده است که ابو سفیان که از ترس مسلمان شد هم گفت که این بدرد خلافت نمیخورد. ابوسفیان که اینطور شد گفت که رفته بودی زکات و این چیزها را جمع بکنی خلاصه از جمع آوری زکات و این چیزها  گفت وقتی میشود پول داد و حرف زد چرا قیام بکنیم؟ باشه حالا این را انجام داده ایم بعدش ؟ گفت حکومت شام هم برای شما باشد. و خیلی راحت بعضی ها را تطمیع کرده اند .

مجری:

تخم فتنه همین جا کاشته شده است . ریشه کربلا و... اتفاق افتاد.

استادپور مسعود:

این تطمیع یک بخشی به سمت ترور شخصیت رفت و امیرالمومنین را ترور شخصیت کرده اند. اهل بیت ترور شخصیت شده اند . تا به شهادت حضرت زهرا رسیده اند و جریاناتی که ما را از حضور مستقیم و ارتباط مستقیم با نور مطلق و هدایت بشریت که حداقل انقدر دنیا بلبشو نگیرد. لذا نکته مهم ما این است که اگر همه این حرف ها را میزنیم به این معنی نیست که ما خیلی خوب هستیم و بقیه مشکل دارند . کور خود و بینای مردم نشویم قطعا ما هم عیب و ایراداتی داریم . این هایی که میگوییم به عنوان تذکر ومروری بالاخره اینجا است و دعای اللهم عجل لولیک الفرج بلند است این ها الکی نیست نیاز به امتحان دارد و خیلی مسائل است که ما ممکن است درگیر آن بشویم. حسد و کینه و این ها را اگرداریم ولو به دشمنان ولو به آدمی که فکر میکنیم در حق ما ظلم کرده است .سعی کنیم این ها را از بین ببریم چرا که ممکن است این کینه و این رذیلت اخلاقی شیطان سمت وسویی به جریان ظهور و امام زمان و کسانی که در این زمینه فعال هستند. قضاوت ها را از خودمان دور بکنیم . در موضع اتهام قرار نگیریم. این ها درس هایی است که ما از فاطمیه میگیریم . محکم پای حق بایستیم .اقتضاعات زمانه را بشناسیم و درک بکنیم و بعد حرف بزنیم. هر چیزی را لازم نیست که هر جایی گفته شود خصوصا در مباحث این شکلی که شکل میگیرد. طرف گفت حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن هم بلد نیستی! یک زمان هایی اصلا حرف نزنیم .

مجری:

 استاد در طول این سه /چهار جلسه گذشته شاید قریب به 10تکنیک و نظریه روانشناختی جامعه و بحث رسانه ای را مطرح کرده ایم. من فکر میکنم برداشت من این است که اگر بخواهم کمکی به شما برای جمع بندی بکنم این است که گاهی زمان ها انتظار خلاصه شده در آموزش این ها و بازی نخوردن در بزنگاه ها وتکنیک ها است. یعنی همین گوش دادن به این مباحث و پیگیری کردن و فهمیدن این ها برای موقع حساس خودش ما هم مثل خواص خاص امیرالمومنین و حضرت زهرا اینطور نشود که این اتفاقات بیفتد و صدایی از کسی در نیاید!!! این را من انتظار میدانم.

استادپور مسعود:

به عبارت بهترکسب مهارت های لازم برای زیستن در آخرالزمان . شاید این خلاصه توضیحات این 4 قسمت باشد.

مجری:

 از شما ممنون هستیم که ما رامهمان نگاه خود کرده اید. امیدوارم که این شب ها بچه های شبکه ولیعصر را از دعای خیر خودتان و سفره بابرکت حضرت صدیقه طاهره محروم نکنید. منتظر شما هستیم. ان شاءالله تا برنامه بعدی و جلسه بعدی برنامه بعدی بازگشت پلاس .

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 



* اسم:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی: