شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)
جنت البقیع - سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام حجت الاسلام الیاسی

ویژه برنامه جنت البقیع به مناسبت هشتم شوال (تخریب حرم ائمه بقیع توسط وهابیت تکفیری)
با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی الیاسی
و اجرای سید محمد جواد شرافت


بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 30 اردیبهشت 1400

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم سْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرين

هر چقدر این ‌خاک، باران‌خورده و ‌تر می‌شود

بیشتر از پیش‌تر جانش معطر می‌شود

هر رواقش آینه در آینه نور است، نور

صحن در صحنش صلات ظهر، ‌محشر می‌شود

این حریم آسمانی گنبدش فیروزه‌ی ست

روز و شب مفروش از بال کبوتر می شود

دل تمنا می کند باب الکرم را

عاقبت با امام مجتبی اینجا میسر می شود

قال باقر قال الصادق می نشیند بر زبان

دور تا دور حرم یک روز منبر می شود

کربلاء هم می رسد اینجا لبی را تر کند

طرح سقاخانه ها روزی مقدر می شود

روضه خوان اینجا نشسته روضه خوانی می کند

در دلم تازه غم و اندوه مادر می شود

بینندگان ارجمند سلام علیکم وقت شما بخیر، عرض تسلیت دارم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را خدمت شما در هر جای عالَم که بیننده این برنامه هستید و مخاطب عزیز شبکه جهانی حضرت ولی عصر، إن شاءالله ما را از دعای خیر فراموش نکنید در خدمت شما هستیم با ویژه برنامه جنت البقیع در روز سالروز تخریب قبور ائمه بقیع.

چقدر عنوان جنت البقیع دل ما را بیشتر می سوزاند و داغ ما را بیشتر می کند بهشتی که با خاک یکی شده، بهشتی که نه شمعی دارد نه چراغی دارد، نه رواقی دارد نه صحنی دارد نه بارگاهی دارد و مشهور بوده اصلاً قبرستان بقیع به جنت البقیع که با حُسن سلیقه دوستان ما عنوان این برنامه هم جنت البقیع شد و إن شاءالله به زودی چشم مان روشن بشود به بارگاه نورانی غریب بقیع، البته الآن هم جنت است الآن هم بهشت است چهار امام بهشتی در آنجا مدفون هستند و چهار امامی که روشنای دنیا و آخرت با آنها هست حالا گیرم که قبرشان بدون شمع و چراغ باشد همچنان جنت البقیع هست و إن شاءالله به زودی هم شاهد صحن و سرای با شکوه این ائمه غریب باشیم.

در خدمت شما هستیم با این ویژه برنامه و خدا را هزار مرتبه شکر عمر ما در چنین برنامه های دارد سپری می شود در چنین موضوعاتی و چنین موضع های، چقدر خوب است در طول سال وقتی با چنین مصیبت های ما مواجه می شویم کمی بیشتر تأمل کنیم تفکر کنیم یاد بگیریم راجع به این موضوعات جستجو کنیم از کارشناسان ارجمند استفاده کنیم، همین بخشی که دوستان عزیز پخش کردند برای خود من خیلی از موضوعاتش تازگی داشت اینکه همزمان کربلاء را هم تخریب کرده بودند اطلاع نداشتم و الآن به اطلاعات من اضافه شد، مخاطبان مختلفی دارد شبکه جهانی ولی عصر، شیعیان عزیزی که مخاطب این برنامه هستند معرفت شان را إن شاءالله نسبت به موضوعاتی که مربوط به اصول شیعه و فروع شیعه هست بیشتر خواهند کرد با همین برنامه ها، حالا مخاطبان دیگر هم بهر ه های خودشان را خواهند برد.

 اما برای اینکه بیشتر آشنا بشویم با موضوع تخریب قبور بقیع در خدمت برادر ارجمندم کارشناس خوب مان جناب حجت الاسلام هادی الیاسی هستیم از خطبای جوان و فعال و موفق و الحمدالله درس آموخته علوم دینی با قال الصادق و قال الباقر سالها هست که مأنوس هستند و در تبلیغ و ترویج و تبیین معارف اهل بیت الحمد الله موفق.

آقای الیاسی عزیز سلام علیکم تسلیت عرض می کنم، خیلی خوش آمدید.

استاد الیاسی:

سلام علیکم و رحمة الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ و الصّلاة و السّلام عَلَی محمد وَعلی آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ

خدمت شما سلام عرض می کنم جناب آقای شرافت عزیز و همۀ بینندگان محترم شبکه جهانی ولی عصر هم چنین عرض تسلیت داریم امروز را (هشتم شوال) که سالروز تخریب قبور ائمه بقیع هست ائمه ای که مظلوم هستند در کنار قبر پیغمبر، یک وقتی من مدینه بودم از دربی که به سمت بقیع خارج می شویم از روضه مبارک رسول الله وقتی شما نمای مقابل را می بینید تاریک تاریک است مثلاً وقتی شب و بابی که در قدیم می گفتند این باب کوچه بنی هاشم بوده که به سمت بقیع هم می رفته، وقتی شما می آیید از روضه مبارک پیامبر خارج می شوید فقط آن رو به رو که قبرستان بقیع هست تاریکی است و واقعاً مظلوم هستند انسان های محترمی که در صدر اسلام از بزرگان و صحابه بودند و بعد از آن ائمه ما از امام حسن مجتبی سبط اکبر پیامبر تا امام صادق (ع)، چهار امامی که در آنجا مظلوم هستند، إن شاءالله خداوند روزی بکند با همتی که شیعیان دارند إن شاءالله زودتر بنای درخور شأن إن شاءالله بر این مزار مطهر اهل بیت (ع) بنا بشود.

مجری:

إن شاءالله، راجع به مظلومیت اهل بیت گفتید ما به عنوان محب و شیعه اهل بیت باید سهمی نداشته باشیم در این مظلومیت خدای نکرده، گاهی وقت ها با اینکه از نام اهل بیت می گوییم اما از مرام اهل بیت یک کمی فاصله داریم گاهی وقت ها شناخت ما خیلی مختصر است، جالب است برای حتی شاید بعضی از بچه هیئتی های ما فکر می کنند بقیع از روز اول این شکلی بوده، یعنی این ذهنیت که دو دوره بقیع تخریب شده توسط وهابیت، یک دوره ساخته شده، بعد مجدد الآن هم تلاش های دارد می شود در طول این سال ها علماء خیلی نامه نگاری کردند خیلی تلاش کردند برای بازسازی قبور ائمه بقیع، اینکه معرفت خودمان را شناخت خودمان را بیشتر کنیم خیلی نکته مهمی هست که إن شاءالله ما سهمی داشته باشیم یک قدم با این برنامه ها جلو برویم استفاده کنیم از حضور اساتیدی مثل شما مثل بزرگترهای که آثار قلمی فراوانی دارند آسار شفاهی فراوانی در این موضوع دارند إن شاءالله بهره ببریم و شناخت خودمان را بیشتر کنیم، من جای شما خالی ماه مبارک رمضان مشهد بودم و برایم جالب بود آنجا وقتی حالا مشرف می شدیم حرم، هر از گاهی از اهل تسنن می دیدیم حالا از شیوه نماز خواندن شان متوجه می شدیم که اهل تسنن هستند آمدند عرض ارادت خدمت حضرت رضا و بعد هم نماز و حالا تلاوت قرآن و اینها و اینکه چه بشود ریشه یابی بخواهیم بکنیم قصه تخریب بقیع را؟ توسط چه کسانی اتفاق افتاده؟ و چه نحلۀ فکری پشت این کار هست؟ می خواهیم از شما استفاده کنیم.

استاد الیاسی:

ما برای این موضوع اگر بخواهیم یک مقداری بحث بکنیم سه تا ضلع باید بچینیم؛ یک ضلع خود بقیع هست که بررسی بکنیم بقیع از چه زمانی آمده؟ کجا بوده؟ چه کسانی در این قبرستان دفن شدند؟ چه جایگاهی دارد؟ تا الآن.

مجری:

شرایط جغرافیایی و تاریخی بقیع.

استاد الیاسی:

بله، یک ضلع عقیدۀ است که این عقیده افرادی را پرورش داد که بنای بر قبور را باطل می دانستند و این قبرستان و این مزار را بر قبور اهل بیت، البته یک آن بقیع هست بقیه جاهای که در همین برنامه که پخش شد اینجا نشان دادند یک آن قبور ائمه مطهر، در مکه هم همینطور در کنار شهدای اُحد در آنجا که قبر حمزۀ سید الشهداء و بقیه قبور مادر پیامبر، قبر حضرت خدیجه و همه را خراب کردند، همۀ آثار را، بیوت را از بین بردند یعنی شما بفرمایید آثار کهن اسلام که یک آن حالا ما چون بخاطر اهمیتی که به لحاظ اعتقادی برای قبور اهل بیت قائل هستیم بقیع را متمرکز شدیم وگرنه وهابیت تمام آثار را از بین بردند، یک ضلع این تفکری که جلو و بروزش در وهابیت است و شما بفرمایید سلفی های تکفیری، کسانی که دست شان در شام رسید به قبر حُجر و دیدید، با بقیه قبور، با بقیه مساجدی که حتی به نام شیعیان بود چه کردند، آثار اسلامی و حتی آثار غیر اسلامی در تتمور که آنجا دیدید آن آثار قدیمی را که از روم باستان بود هم از بین بردند، یک بروز تفکری حالا ما اسمش را می گذاریم مثلاً تفکر وهابیت همانطوری که شما هم فرمودید این عقیده اهل سنت نیست عقیده عدۀ است تکفیری که خودشان را قائل به سنت پیامبر می دانند که باز سنت پیغمبر هم نیست، و یک ضلع هم عقیده صحیح است که واقعاً عقیده صحیح در بزرگداشت این مزار یا آثار اسلامی آثار اولیاء خدا چه است؟ به هر حال ما هم مسلمان هستیم بنده خیلی جاها در منبرها عرض می کنم می گویم قرآنی که در خانه من هست و خانۀشما هست در مسجد ما هست در مسجدشما هست با قرآنی که در مسجد الحرام مسجد النبی هست هیچ تفاوتی ندارد، بنده قرآنی که در خانۀ خودم گاهی وقت ها از روی آن قرائت می کنم قرآن چاپ سعودی است همین چاپ های سبزها که قدیم ترها هدیه می دادند حاجی ها می آوردند از همان ها هست یعنی قرآن ما یکی هست پس ما هم به همین قرآن استناد می کنیم با آنها سخن می گوییم، حالا درست است بعضی از آنها سیره و سنت را قبول ندارند می گویند از قرآن برای ما آیات بخوانید، اهل ظاهر هستند، پس سه ضلع داریم، من اول از بقیع شروع کنم خیلی کوتاه می خواهم خدمت شما عرض بکنم که به یک جمع بندی برسیم.

مجری:

چقدر خوب هست شما اینکه می گویند شنیدن کَی بود مانند دیدن زیارت کردید فضا را دیدید و با شناخت بیشتری هم راجع به این موضوع صحبت می کنید، بفرمایید.

استاد الیاسی:

ما هر کجا می رفتیم عرض می کردیم برای رفقای که بودیم مدینه فقط غربت است واقعاً، یعنی غربت اهل بیت هنوز در کوچه پس کوچه های مدینه دارد داد می زند إن شاءالله خدا این وهابیت را نابود بکند.

بقیع از زمان پیغمبر بقیع بود وقتی که پیامبر می خواستند یک مقداری از افرادی که آنجا در مدینه، چون پیغمبر که آمدند در مدینه حکومت تشکیل دادند یثربی بود که با هجرت پیامبر شد مدینة النبی، افرادی که از دنیا می رفتند الآن پیغمبر آمده مسلمان شدند باید در یک جای یک قبرستانی به شیوه اسلامی دفن می شد، پیغمبر کجا را انتخاب کردند؟ اینجا را انتخاب کردند که گفتند صد إلی صدوپنجاه متر بوده که بعدها گسترش پیدا کرد به هر حال افرادی بیشتری وقتی از دنیا می روند نیاز به قبور بیشتری است، اولین کسی که در آنجا دفن شده برخی روایات گفتند عثمان بن مظعون بوده، برخی ها هم گفتند اسعد بن زراره که البته جمع اینها این است که عثمان بن مظعون از مهاجرین بود و اسعد بن زراره از انصار بود اینها از اولین کسانی هستند که در اینجا دفن شدند، بعدها هم هر کسی از دنیا می رفت در مدینه از مسلمان ها در قبرستان بقیع به خاک سپرده می شد، خود پیغمبر بارها و بارها به قبرستان بقیع آمده حتی در شب های مشخصی، در ساعاتی مشخصی، در مکان مشخصی می آمد و به زیارت قبور می رفت و برخی از فقهای اهل سنت هم و فقه های ما به خاطر همین زیارت قبور را جایز می دانند چون این عمل و سیره پیغمبر بود، حتی سیوطی از انس بن مالک نقل کرده که دو آیه «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا*إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» در بقیع نازل شده، گفتم که پیغمبر به بقیع می رفت مشغول به دعا می شد برای مردگان طلب رحمت و آمرزش می کرد، برخی گفتند هر پنج شنبه به همراه عدۀ از مردم به بقیع می رفتند، جعفر خالد بن اوسجی نقل کرده که شبی در گوشه خانۀ عقیل بن أبی طالب مشغول به دعا بودم که امام صادق از کنارم عبور کرد و فرمود این جای که الآن ایسادی جایگاه شبانه رسول الله در بقیع بود، پس این سنت پیغمبر بوده و پیغمبر هم می آمدند می بینیم که حضرت زهرا (س) هم  بعد از پیغمبر به قبرستان بقیع می آمدند یک تیکۀ از این فبرستان را حضرت انتخاب کرده بودند که مشغول به عبادت و البته بعد از پیغمبر بکاء بود که معروف به بیت الاحزان است و حتی شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) آورده که بعد از زیارت قبور ائمه در این مکان در این مسجد بروید و دو رکعت نماز بخوانید گویا در زمان شیخ صدوق در بقیع مسجدی بوده به نام حضرت زهرا(س) که جایگاه حضرت زهرا(س) در بقیع بوده که منصوب هست به بیت الأحزان فاطمه زهرا(س) که البته می دانید در خود زمان حضرت زهرا(س) این خانه را هم خراب کردند که مرحوم علامه مجلسی در بحار دارد:

«بنی لها بیةً فی البقیع»

خانۀ بود اتاقکی بود

بنابراین اهل ما همینگونه بوده مسلمان ها هم عنایت خاصی به قبرستان بقیع داشتند روایاتی را هم داریم از پیامبر که از امت من عدۀ از این قبرستان بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند، روایات متعددی در فضیلت افرادی که در آنجا دفن شدند، بزرگانی در عظمت این قبرستان و زیارت قبور مردم را تشویق کردند هم از شیعه هم از اهل سنت؛ از اهل سنت مثل عبدالکریم بن عطاءالله مالکی، محمد بن شربینی و دیگران نووی، غزالی، صالحی شامی و إلی آخر که حالا دیگر اینها در کتاب ها اسامی شان موجود است، این شد که بسیاری در طول تاریخ سعی کردند این قبرستان را پر اهمیت جلوه بدهند یک قبرستانی است که مکانش به پیشنهاد پیغمبر انتخاب شده اولین مسلمانان در مدینه در آنجا دفن شدند و بعد از او هم بزرگانی در این قبرستان دفن شدند، پس این قبرستان پر اهمیتی است.

سید علی قطب هزار جبینی یک ضریح فولادی را ساخت در اصفهان، آورد روی قبور مطهر ائمه در بقیع این را نصب کرد و این ضریح هم تا سال هزار و سه صدوچهل و سه هجری قمری که حمله کردند و تخریب کردند این قبور را بود تا سال هزار و سه صدوهشتاد و پنج هجری شمسی هم نوشتند قطعه های از آن روی دیوارها نصب شده بود به یادگار آن زمان که آن هم برداشتند و مرحوم سید محسن امین هم می نویسد که سلطان عبدالمجید عثمانی یک گنبد زیبای را که دستور داد بر قبر مطهر پیامبر بسازند از آن طرف دستور داد در بقیع هم بسازند که البته این گنبد هم توسط سلفیان تخریب شد، به هر حال این فاجعه تخریب قبور یک داغی بود که هنوز بر دل شیعه در طی این سال ها که صد سال گذشته مانده، این از قبرستان بقیع.

مجری:

حالا یادی کنیم از مرحوم سید محسن امین عاملی و آن کتاب شریفی که در این زمینه دارند و همه علمای که آثار قلمی و با قلم شان دفاع کردند جانانه از حق اهل بیت و إن شاءالله که روح شان شاد باشد شب جمعه هست یادی کنیم از همه علماء شهداء و همۀ درگذشتگان.

دلداده عشق از صفاتش پیداست

صدق سخن از صبر و ثباتش پیداست

شوق صفر مدینه هر کس دارد

از گرمی ذکر صلواتش پیداست

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

إن شاءالله به حرمت همین صلوات به زودی اسم ما را هم بنویسند جزء کسانی که هم زائر بقیع باشد هم زائر قبر منور حضرت رسول اکرم، اما با ویژه برنامه جنت البقیع در خدمت شما هستیم در این روزی که همچنان غبار غم تخریب قبور اهل بیت بر دل ما هست بعد از سال ها و قطعاً غبار زدوده نخواهد شد و دعا می کنیم به دست حضرت صاحب الزمان این اتفاق بیفتد به زودی و ما هم همراه باشیم با حضرت إن شاءالله و زائر مزار با شکوه اهل بیت باشیم در بقیع.

بحث را ادامه می دهیم با حاج آقای الیاسی عزیز؛ راجع به بقیع صحبت کردند خیلی هم خوب صحبت کردند استفاده کردیم، بحث دوم شان که راجع به آن فکر و عقیدۀ که موجب شد که این اتفاق تلخ رقم

بخورد، آقا بفرمایید.

استاد الیاسی:

بله گفتیم که ضلع دوم عقیدۀ است که این عقیده بنای بر قبور زیارت قبور اهل بیت که تعبیر شد رجال می کنند از آن، یا توسل یا تبرک یا شفاعت یا همۀ این امور را باطل می دانند و در واقع بر می گردد به قبول نداشتن حیات برزخی، همۀ اینها یک طرف، اینکه شما ممکن است عقیده کسی را تکفیر بکنی در حیطه نظری، اما کشاندن آن به حیطه عملی که معروف می شود به تکفیر عملی و تکفیر عملی نتیجه اش کشتار است نتیجه اش تخریب است، نتیجه اش هتک حُرمت است به تمام ضروریاتی است که یک شخص از جان و مال و ناموس می تواند داشته باشد و این جنایتی است که سالیانی سال توسط این تکفیری ها و گروه وهابیت دارد شکل پیدا می کند، البته بنیانگذار این فرقه که وهابیت هست محمد بن عبدالوهاب متوفی 1206 در نجد و جالب هست هنوز قبر خود این آدم در نجد تخریب نشده ولی می بینید با قبور اهل بیت چگونه برخورد می کنند پیروان این نظریه، ایشان از همان زمان خودش وقتی اعتقاداتش را بیان می کرد و مخالف زیارت قبور اهل بیت بود و هر کسی که قبر پیامبر را زیارت کرده بود و بر می گشت نوشتند که تا به گوش او می رسید که مثلاً مردم احساس به زیارت قبر پیامبر رفتند آنها را دستور می داد که ریش هایشان را بتراشند در این فاصله که می خواهند برگردند وارونه سوار بر مرکب کنند یا بعدها که قدرت پیدا کرد مثلاً نسبت به صلوات فرستادن بر پیامبر خشمگین می شد نوشتند که مؤذنی را که دستور داد به جرم صلوات فرستادن بر پیامبر بکشند، در همان زمان خودش برادرش سلیمان بن عبدالوهاب عقاید او را کتاب نوشت و رد کرد، کتابش هم الآن در اینترنت اگر ببینند همه «الصواعق الإلهية في الرد على الوهابية» مال برادر خودش محمد بن عبدالوهاب است که البته او برادر خودش را هم نتوانست تحمل بکند، اینها ظلم زیادی را انجام دادند کارهای کشتاری که انجام دادند وقتی که با هماهنگی آل سعود توانستند قدرت بگیرند این هماهنگی وهابی ها یعنی این نوعی از تفکر و حمایت نظامی و قدرتی که آل سعود داشت که البته همان ترکیبی که وصل کننده اینها استعمار انگلیس بود اینها را به هم وصل کرد اینها شروع کردند به کشتار و خیلی از کشتار اینها بیش از آنچه بیش از آن که از شیعه باشد از تمام مسلمان ها بود یعنی غیر از خودشان همه را کافر می دانستند محمد بن عبدالوهاب حتی پدر و مادر خودش هم که از دنیا رفته بودند کافر می دانست می گفت آنها بر این عقیده بودند پس کافر هستند، پس هر کسی طبق عقیده ما باشد مسلمان است یعنی تکفیر دیگر، همه را تکفیر می کردند، به کربلاء حمله کردند تخریب بارگاه مطهر امام حسین(ع) در سال 1216 تا 225 قمری بارها این اتفاق افتاد، به قرآن هتک حرمت کردند در سال 1217 به دستور امیرعبدالعزیز شهر طایف را غارت کردند خانه های مردم را ویران کردند، عدۀ را بیرون از شهر انداختند لُخت و عریان در بیابان های طایف رها کردند که بعد از 13 روز گفتند هر کسی که وهابی بشود کشته نمی شود و می تواند وارد شهر بشود، عقاید این‌چنینی، تا اینکه بالاخره در این سال 1343 یا 44 اینها قبور مطهر ائمه را در بقیع مورد تخریب قرار دادند.

حالا من می خواهم تاریخچه وهابیت را بگویم که هست همه جا متن آن هست نقد عقایدشان هست کتاب های متعددی بارها و بارها گفته شده اصلاً دیگر حجت تمام است واقعاً اگر کسی تعصب را کنار بزند با چراغ عقل بیاید جلو مثل همه کسانی که حتی در خود دانشگاه مدینه درس می خواندند و الآن شیعه شدند و در رد وهابیت مطالب نوشتند در همین ما دکتر عصام العماد و دیگران با عقیده سالم با فکری بیاید «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» می بیند که اینها جز تکفیر چیزی ندارند.

 حالا دو سه نمونه می خواهم آن عقیده صحیح را خدمت تان عرض بکنم.

مجری:

قبل آن من یک اشارۀ بکنم چون همچنان این داغ بر دل ما تازه است و تازه خواهد ماند همین اتفاقی که در مدرسه سیدالشهداء کابل افتاد و چقدر تلخ بود و چقدر هم بزدلانه بود اینکه شما اگر مرد میدان هستید اگر دل شیر دارید بیایید در میدان رو به روی مرد جنگی بی ایست به جنگ، اینکه بمب بگذاری آن هم مدرسه دخترانه آن هم دخترهای نوجوان را پر پر کنید این عزیزان را، آدم وقتی این ریشه یابی می کند و همینطوری که شما فرمودید تاریخ را می خواند می بیند ریشه اش کجاست، یعنی مال امروز نیست.

استاد الیاسی:

شما اسم مرحوم سید محسن امین (رحمة الله علیه) را آوردید ایشان کتابی دارد «کشف الارتیاب» مقایسه کرده بین عقاید وهابیت و خوارج.

مجری:

19تا فکر کنم صفت مشترک شان آمده.

استاد الیاسی:

دقیقاً، همان کاری که با آن یار و حامی امیرالمؤمنین خوارج انجام داد همسر خودش را زد شکم همسرش را درید این جنین را آوردند بیرون سر زدند، بعد امیرالمؤمنین مقابل اینها ایستاد فرمود قاتل او را به من بدهید ظلمی که شما کردید، این ظلم را شما همین الآن ببینید فرقۀ که حالا بالاخره معلوم نشد این کار چه کسی بود یعنی اینقدر این ظلم شنیع بود که گردن نگرفتند ولی خیلی ها بررسی کردند به این بکوحرام رسیدند که اینها هم تکفیری های هستند که در نیجریه آن کارها را انجام دادند در آفریقا، حالا در افغانستان، به جرم اینکه هر کس این کتاب ها را بخواند کافر هست پس همه را باید کشت، آخر دختران مظلوم حالا این کسانی، هستند دیگر از این نمونه ها.

حالا من می خواهم یک چندتا نمونه فقط از قرآن عرض بکنم؛ ببینید ما به اینجا برسیم که ببینیم آیا آثار اولیاء خدا از منظر خداوند متعال در قرآن کریم و کتابی که کتاب هدایت ما است «هُدًى لِلنَّاسِ، هُديً لِلْمُتَّقينَ» آیا مورد احترام باید واقع بشود یا نه؟ یا ما هم راه بیفتیم یک تیشه دست بگیریم مثل همه این را بزنیم خراب کنیم؟ اگر اینطوری است ما هم دنبال شما بیاییم، اگر این نیست این قرآن بین ما و شما، شما به این قرآن نگاه کنید و قضاوت بکنید.

مجری:

وجه مشترکی که می توانیم اسم ببریم این است الآن.

استاد الیاسی:

نه می خواهید روی سند قرآن بحث بکنیم نه در دلالت آن، واضح، واضح؛ ببینید چند نمونه عرض بکنم:

1-نمونه اول:

«وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقام ِ إ ِبْراهیمَ مُصَلًّى»

إن شاءالله مشرف بشوید جناب آقای شرافت، بعد از انجام طواف حج، باید کنار مقام ابراهیم نماز بخوانید، مقام إبراهیم کجاست؟ قدمگاه امام رضا (ع) را در نیشابور دیدید یک سنگی است که جای پای روی آن سنگ هست که منصوب به قدم های مبارک امام رضا(ع) هست، اینجا هم یک سنگی گذاشتند داخل مقام إبراهیم که این جای پای حضرت إبراهیم است، حضرت إبراهیم چه کار کرده؟ وقتی نگاه می کنیم می بینیم که حضرت إبراهیم که وقتی داشتند دیوار خانه های کعبه را بالا می بردند «وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ» یک سنگی را گذاشتند زیر پای خودشان که بعد از اتمام کار جای پای حضرت إبراهیم در سنگ ماند شد مقام إبراهیم، خدا هم در قرآن می فرماید:

«وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقام ِ إ ِبْراهیمَ مُصَلًّى»

این جای پا این جایگاه را شما مقام دعا یا نماز قرار بدهید، حالا «مُصَلًّى» هم دعا می شود محل دعا، هم محل نماز، این الآن بین ما هست دیگر، پس چرا وهابی ها بر نمی دارند این را خراب بکنند؟ چرا این را تخریب نمی کنند؟ از زمان حضرت إبراهیم تا الآن همه فرقه های مسلمان این را قبول دارند یک اثر از اولیاء خدا هست آن هم چه هست؟ چای پای حضرت إبراهیم، این نمونه اش.

2-نمونه دوم

«إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ»

ما اگر بخواهیم بگوییم می گوییم این میراث معنوی «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ» چرا شعائر شده؟ یک خانمی به نام هاجر همسر حضرت إبراهیم یک عملی را برای رضای خدا اینجا انجام داده همه مسلمان ها باید این کار را انجام بدهند آن وقت شما چرا این کار را انجام می دهید؟ یک میراث معنوی است.

3-آمدند بنی اسرائیل نزد پیامبرشان گفتند یک رهبری به ما معرفی بکن که ما برویم مقابل جالوت بجنگیم، چه کسی را معرفی کرد؟ حضرت طالوط، گفتند که این طالوط که شبیه ما است اگر این قرار است فرمانده بشود که من که پولدارتر هستم من که قدرتمندتر هستم، ایرادهای بنی اسرائیلی، خدا هم فرمود ما به او علم دادیم ما به او قدرت دادیم «زادته»، در قرآن در سوره مبارکه بقره اشاره به این آیات کرده تا اینجا، گفتند یک نشانۀ داشته باشد


«وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى‌ وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ»

یک صندوقچۀ، حالا تابوت را گفتند شبیه صندوقچه مانند، تابوت هم شبیه صندوقچه هست که در آن چه است؟ در آن یک آرامشی است از جانب پروردگارشما گاهی در یک شیء خدا یک آرامشی را قرار می دهد، در نگاه کردن به خانه کعبه آرامش است، این سنگ است دیگر، پس چه فرقی، حالا بگوییم یک سنگ قیمتی هست؟ نه، خدا اراده کرده شما نگاه کنید به خانه کعبه ثواب می بری، یکی از ثواب های حج نگاه کردن به خانه کعبه است، نگاه کردن به عالِم، نگاه کردن به مادر و پدر، نگاه کردن به پیامبر، یک آثار اولیاء خدا این صندوقچه «سَکينَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ» و یک چیزهای دیگرهم هست، چه است؟

«وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَىٰ وَآلُ هَارُونَ»

یک چیزهای از آل هارون و آل موسی هست که در بعضی از تفاسیر نوشتند مثلاً عبا، مثلاً عصای حضرت موسی، یا مثلاً اشیاء دیگر، این اشیاء چطوری بوده؟

«تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ»

این قرآن کریم است اینقدر اهمیت دارد آثار اولیاء خدا که قرآن می فرماید:

 «تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ»

ملائکه او را حمل می کنند

هم ملائکه او را احترام می گذارند هم خدا او را بزرگداشت قرار داده آورده نشانۀ سلطنت و مُلک برای طالوط قرار داده و مردم بنی اسرائیل هم پذیرفتند بخاطر این نشانه ها.

یا نمونه دیگر جریان اصحاب کهف که خدا می فرماید قبورشان را مسجد قرار دادند عدۀ از مؤمنین این کار را کردند، قبرهای شد مسجد و به آنجا می رفتند و این عبادتگاه بود قبور اصحاب کهف.

من چهارتا نمونه عرض کردم در قرآن این قرآنی که بین ما و آنها هست حالا ما باید به آثار اولیاء خدا هم، ما اصلاً نمی گوییم اصل بحث تاریخی آن را بیاییم بحث یونسکو بحث نمی دانم چه را بررسی بکنیم، این قرآن است ما انسان های متشرعی هستیم قرآن می گوید با آثار اولیاء خدا  اینگونه برخورد بکنید؛

یک: محل دعا قرار بدهید.

 دو: در او آرامش هست

سه: «تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ»

شما ببینید اینها با آثار اسلامی چه کردند، با خانه های پیامبر، بستگاه پیامبر، خانه های بزرگان مسلمانان در مکه و مدینه، با قبور مطهر، حتی اگر اینها جرأت پیدا می کردند امروز قبر پیامبر را هم تخریب می کردند، اگر جرأت پیدا می کردند و خداوند إن شاءالله به همۀ ما عقل سالم و یک وجدانی بدهد که بتوانیم برگردیم به سنت پیغمبر و به سیره صحیح اهل بیت و اصحاب با وفای رسول الله إن شاءالله.

مجری:

إن شاءالله، اگر اجازه بدهند شیاطینی که در لباس جن و إنس هستند إن شاءالله دعای شما مستجاب بشود و قطعاً این دعا با ظهور حضرت مستجاب خواهد شد و إن شاءالله ما هم باشیم و آن روزها را ببینیم.

دل آینه گریان بقیع است

غم و اندوه مهمان بقیع است

مدینه شمع روشن کن که هر شب

شب شام غریبان بقیع است

بله هر شب بقیع شام غریبان است و همانطور که آقای الیاسی عزیز گفتند غربت عجیبی حاکم هست در مدینه، دوست نداریم دعا کنیم که إن شاءالله آن غربت را درک کنیم دوست داریم مدینه را إن شاءالله درک کنیم با سروری که با ظهور حضرت همراه هست إن شاءالله به زودی.

آقای الیاسی عزیز در خدمت شما هستیم بخش پایانی گفتگو هست، خیلی نکاتی خوبی شنیدیم هم راجع به سه ضلعی که صحبت کردید و در پایان اندیشه صحیح را آن هم بر گرفته از آیات قرآن و نمونه های خوب مصداق های روشنی که اگر واقعاً  چشم داشته باشیم و گوش داشته باشیم برای دیدن و شنیدن، واقعاً باید مخاطب قرآن باشیم و ببینیم و بشنویم، ولی متأسفانه برخی چشم هایشان را بستند و آن تکفر جاهلانه خودشان را ادامه می دهند تفکری که متأخر هم هست همان چند قرن قبل چرا کسی به این فکر نیفتاد که شما حالا مثلاً یک دفعه به این قصه رسیدید و این کار را انجام دادید، حالا ادامه بحث شما را بشنویم و می خواهم تقاضا کنم در این روزی که هم داغدار بقیع هستیم و هم شب جمعه هست شب زیارتی سید الشهدا به قول آقای شفیعی عزیز می گفت که: آن امامی که سید الشهدا هر شب جمعه زائرش بوده، در روایات هست که امام حضرت سیدالشهداء هر شب جمعه بقیع می رفتند و زائر حضرت امام حسن مجتبی بودند، هم ذکر توسل إن شاءالله در پایان داشته باشیم خیلی عالی است.

استاد الیاسی:

بله عرض شد که بقیع و این اتفاقی که افتاد و قلوب تمام مسلمانان را جریحه دار کرد عالِمان بسیاری در همان سال اعتراض کردند به این حرکت وهابی ها هم از شیعه هم اهل تسنن و این هتک حرمتی که نسبت به بزرگان شد البته متأسفانه اینها روند خودشان را ادامه دادند و سال به سال بر تخریب اماکن و آثار اسلامی ادامه دادند تا الآن و بنای هم برای اصلاح ندارند، البته اگر دست شان برسد بقیه جاها هم همین کار را انجام می دهند، شاید یک بخش آن تعصب باشد جاهلیت باشد ولی یک بخش آن هم شاید مقاصدی است مقاصد سیاسی؛ آگاهانه این کار را دارند انجام می دهند همانطوری که متوکل عباسی قبر مطهر سیدالشداء (ع) را با خاک یکسان کرد دید قلوب شیعیان متوجه این مزار است و هر کسی که آنجا می رود زنده بر می گردد از زیارت، آثاری که برای زیارات اهل بیت (ع) بیان شده فرمود خود پیامبر:

«من زارنا فی مماتنا فکأنما زارنا فی حیاتنا»

هر کس به زیارت ما بیاید در ممات ما، کأنه به زیارت ما آمده در حیات ما

همان آثار را، همان توجه، همان طلب مغفرتی که در حضور امام هست در زیارت امام شکل می گیرد بخش آن و رحمت خدا شامل حال شان می شود و ما خیلی ها را دیدیم در زندگی های مان که وقتی به زیارت اهل بیت در یکی از این اماکن مقدس مشرف شدند اینقدر زیبا متحول شدند و وقتی بر می گردند هنوز غرق در نور هستند، وجود اهل بیت اینگونه هست «اعلام الهدی و اعلام التقی».

مجری:

و در إذن دخول هم می خوانیم که:

«يَرَوْنَ مَقَامِي وَ يَسْمَعُونَ كَلامِي وَ يَرُدُّونَ سَلامِي»

باور ما است.

استاد الیاسی:

بله اعتقاد ما این است و در این کرونا خیلی ها فکر می کردند که ما همیشه وقتی مشهد می رویم طلبی داریم توسلی داریم به این پنجره فولاد می گوییم به این در و دیوار می گوییم و بعد از اینکه گفتند حالا که منع شده چه شد؟ ما می گوییم ما به اینها متبرک می شدیم همانطوری که به جلد قرآن متبرک می شویم بچۀ من کتب شیمی اش را بر نمی دارد ببوسد اما کتاب قرآنش را می بوسد احترام می گذارد، جای کتاب قرآنش با کتاب تاریخ و نمی دانم شیمی و ریاضی و اینها فرق دارد. آخرین روزی که ما می خواستیم از مدینه وداع بکنیم من یک روضۀ خواندم در آن لاوی هتل، همه بغض داشتند و منتظر بودند یک کسی روضه بخواند، همین که بسم الله روضه گفته شد گریه کردند واقعاً، حالا عرض کردم خدمت تان آن فضا را باید برویم ببینیم إن شاءالله راحت بتوانیم آنجا عرض ادب کنیم محضر اهل بیت (ع).

السلام علیکم یا أهل النبوه

 از صفای ضریح دم نزنید

حرفی از بیرق و علم نزنید

كربلا رفته ها كنار بقیع

حرفی از صحن و از حرم نزنید

گریه های بلند ممنوع است

روضه كه هیچ سینه هم نزنید

زائری خسته ام نگهبانان

به خدا زود می روم نزنید

زائری داد زد كه نا مردان

تازیانه به مادرم نزنید

غربت ما بدون خاتمه است

مادر ما همیشه فاطمه است

از همان شبی که گریه های بلند در مدینه ممنوع شد این ارث به شیعه رسیده کنار بدن فاطمه بچه ها اجازه نداشتند بلند بلند گریه کنند، قبر مادر مخفی شد، قبر بچه ها هم چون قبر مادرشان پیدا نیست بارگاهی ندارد اینچنین است

كاش با دست حضرت مهدی

این حرم نیز با صفا بشود

كاش با نغمه حسین حسین

این حرم مثل كربلا بشود

در كنار مزار ام البنین

طرحی ازعلقمه بنا بشود

اره إن شاءالله یک روزی هم شب جمعۀ می رویم مدینه زیارت قبول اهل بیت مثل شب های جمعۀ که کربلاء کنار حرم اباعبدالله الحسین بودیم.

السلام علیکم یا أل رسول الله السلام علیک یا ابا عبدالله.

مجری:

خیلی ممنون هستم إن شاءالله به امضای حضرت سید الشداء زیارت مزار امام حسن ائمه بقیع نصیب ما بشود و زیارت کربلاء إن شاءالله.

نام تو بلند است و مقام تو رفیع است

لطف تو مدام است و عطای تو وسیع است

هم در دل ما حسرت دیدار بقیع است

هم در دل ما حسرت درک عتبات است

شب جمعه است إن شاءالله زیارت سیدالشداء نصیب همۀ مان بشود از دور یا نزدیک، قدر بدانیم این زیارت ها را و إن شاءالله که از ما قبول کنند. حاج آقای الیاسی با دعا جلسه را پایان برسانیم، این آقای وافی عزیز وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و روضه خواندند دیگه دعا نکرده بودند، آقا تأکید کردند گفتند دعای بعد از روضه یک چیز دیگر هست، دعا بفرمایید ما آمین می گوییم.

استاد الیاسی:

اللهم عجل لولیک الفرج وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ

خدا دشمنی همه دشمنان اسلام و مکر همه آنها را به خودشان برگردانند، همۀ خادمین اسلام و مسلمین، خادمین قرآن و اهل بیت (ع) خاصه رهبر عزیز ما إن شاءالله معید و منصور باشد همانطوری که فرمودید إن شاءالله به زودی زود زیارت قبور اهل بیت در مدینه منوره و اعتاب مقدسه کربلاء و مشهد مصیب همه عاشقان بشود، این بیماری و این بلاء هم از ما و همه مردم عالَم إن شاءالله دفع و رفع بشود.

مجری:

إن شاءالله، ممنون هستم آقای الیاسی عزیز إن شاءالله مجالی باشد بازهم خدمت شما باشیم، الحمد الله ما رفقای خوب هیئتی زیادی داریم که الحمد الله در مسیر اهل بیت موفق هستند و در برنامه رسانه ای هم إن شاءالله بتوانیم از حضورشان بیشتر بهره ببریم، از شما هم تشکر می کنم، التماس دعا داریم خدا نگهدار.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 


جنت البقیع - سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام>

شبکه ولی عصر حجت الاسلام الیاسی سید محمد جواد شرافت جنت البقیع