مهدی یار

قسمت پنجاه و هشتم برنامه مهدی یار با کارشناسی استاد شریفی
موضوع:حدیث وصایت و اثناعشر خلیفه ، از دیدگاه احمد بصری


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:18/08/1400

برنامه:مهدی یار

استاد شریفی:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ»

عرض سلام و شب بخیر دارم خدمت همۀ بینندگان شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)، خوشحالم که بار دیگر در خدمت شما عزیزان هستم و تشکر می کنم از اینکه وقت گرانبهای تان را در اختیار بنده و این شبکه و این برنامه قرار دادید تا بتوانیم در کنار همدیگر گامی را برداریم در راستای معرفت افزایی نسبت به عقائد مکتب شیعه إثنی عشری و به هر حال در این برنامه ها آنچه که ما در توان مان هست بیان می کنیم مطالب و موارد را در بحث مهدویت و مدعیان دروغین محدویت را قصد داریم و نیت داریم که در طول این برنامه ها به شما معرفی کنیم تا بتوانیم کپی را از اصل تشخیص بدهیم جعل را از حقیقت و واقعیت تشخیص بدهیم تا از فتنه های آخرالزمان در امان بمانیم إن شاءالله.

از این جلسه بحث جدیدی را آغاز خواهیم کرد، ما جلسات قبلی فکر می کنم چهار یا پنج جلسه بود بحث تناسخ و ادعای احمد بصری را در این مسئله مطرح کردیم و ثابت نمودیم احمد بصری با عقیده به تناسخ یک ادعای کفرآمیز و خلاف مکتب اهل بیت و روایات اهل بیت را بیان کرده و از این جلسه به بعد إن شاءالله در خدمت شما خواهیم بود با بحث جدید دیگری، دوستا عزیز ببینید ما به عنوان شیعه إثنی عشری یک فصل ممیزی با دیگر مذاهب اسلامی داریم و شاید همین تک مورد برای اقبات حقانیت ما کفایت کند چرا؟ ما در روایاتی که در تمام مذاهب اسلامی وارد شده یعنی هیچ کسی نمی تواند این را انکار کند شیعه در فِرق مختلفش اهل سنت هم در زیر شاخه های مختلف خودشان که یک دسته روایات داریم که کم هم نیستند که آقا رسول خدا (ص) تصریح فرمودند که خلفای بعد من اُمرای بعد من نقبای بعد من، حالا دیگر شما به الفاظ مختلف اینها را در روایات می توانید ببینید و بنگرید که اینها دوازده نفر اند و تنها فرقه ی که در مورد این روایات آقا رسول خدا (ص) حرف برای گفتن دارد و می تواند مصادق آن را مشخص کند نه یکی کم نه یکی زیاد، آنهم افرادی و اشخاصی که مذاهب اسلامی اتفاق دارند بر اینکه آنها همۀشان از اولیاء خدا هستند همۀشان از بزرگان دین اند تا جای که ذهبی تصریح می کند از آقا امیرالمؤمنین تا آقا امام حسن عسکری را به عنوان ائمه اهل بیت که وقتی ذکر می کند به عنوان بزرگان اهل بیت، تصریح می کند همۀ اینها شأنیت این را داشتند که امیرالمؤمنینی در زمان خودشان باشند، فقط شیعه إثنی عشری هست که می تواند اینجا عرض اندام کند و بسیاری دیگر از مذاهب مختلف در حل این مسئله و حل این روایت آقای رسول خدا لنگ ماندند که چیکار کنند، هر طوری که چرخاندند نتوانستند باز هم قانع کنند محققین در این مسئله را، لذا مخالفین اهل بیت در طول تاریخ تا به امروز یکی از کارهای که در قبال جریان مکتب اهل بیت انجام دادند این هست که این حصر بر امامت را بشکنند یعنی اگر بیایند بگویند شیعه هم می گوید نه دوازده تا نیست سیزده تا هست، سیزده تا نه، چهارده تا، بیست تا، هفت تا، هشت تا، شش تا، چهار تا، هر چه به جز این حصر بر این دوازده امام، حالا فعلاً به مصادقش ما کاری نداریم، خودت عدد دوازده، نه یکی کم نه یکی زیاد، در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون تمام همت شان را به خرج دادند که این حصر بر دوازده امام، وصی، حجت را بشکنند و جریان احمد بصری هم همین مسئله هست او آمده است تا این سند شش دانگی که شیعه برای اثبات حقانیت خودش که همان حصر امامت بر دوازده نفر و حجت های الهی إلی تا روز قیامت، این را آمده است برای شکستن این و جالب هست که بدانید شبکه های وهابی از همین ادعاهای احمد امروز می آیند مطرح می کنند بله در کتب شیعه روایاتی آمده که چه کسی گفته ائمه دوازده نفر اند؟ بیشتر اند 13تا اند، 24تا اند، همین نوع نگاهی که آقای احمد بصری ادعا کرده.

 ادعای احمد در این قسمت این هست که ما 12 امام نداریم ما 24 امام داریم و قرار هست یک دوازده تا بیایند، یک دوازده تا هم بعد امام زمان بیایند که بشود 24تا، استدلال هم می کند به یک روایتی در کتاب «الغیبة» که زیاد این را آوردیم به نام حدیث وصیت اسمش را گذاشتند که خود این حدیث هزاران دلیل بر بطلانش هست و خودش شیخ طوسی هم بعد از نقل این روایت که روایات را در این باب می آورد و بعد نقد و تحلیل و بررسی می کند که می گوید بطلان این مسئله که بعد امام زمان امامت به فرزند او به عنوان امام سیزدهم می رسد بطلان این هم از بدیهیات هست، حالا فعلاً به حرف علماء و شیخ طوسی و تقطیع جریان احمد نسبت به حرف شیخ طوسی و کتمانش و ندیدنش کار فعلاً نداریم، می خواهیم فقط بگوییم مبنای اینها چیست و مدعی اند ما بعد از ائمه إثنی عشر دوازده تا امام و حجت و وصی رسول خدا دیگری داریم به نام مهدیین، بوق و کرنا می کنند آقا شیعیان منکر جریان احمد اینها منکر مهدیین هستند و مهدیین روایاتش متواتر هست صدوبیست تا روایت داریم که مهدیین می آیند، پس بعد امام زمان دوازده تا امام دیگر می آیند به عنوان مهدی، این را همیشه تبلیغ می کنند ادعا می کنند ادعای تواتر هم می کنند 120تا روایت داریم 110تا روایت داریم، ما می خواهیم در این چند جلسه بیاییم به شما عزیزان نشان بدهیم و ارائه کنیم که آنچه که احمد می گوید چیست و آنچه که در روایات آمده است چیست و اساساً داستان این مهدیین چه هست، بعد که اینها را کنار هم گذاشتیم شما بازهم متوجه خواهید شد که چه خیانت و چه تدلیسی احمد بصری و جریان احمد بصری در این مورد انجام داده، اما قبل از اینکه من آن را بیاورم ببینید آقای احمد از این تدلیس و خیانت های خودش چه نتیجه ای می خواهد بگیرد و حرفش در واقع در این مورد چه هست.

 کتابی هست به نام «وصیت و وصی احمد الحسن» نویسنده شیخ ناظم العقیلی نفر اول این جریان، در صفحه 167، از آن حدیث وصیتی که ما گفتیم آقای احمد چه می خواهد استدلال کند؟ می گوید:

با توجه به اینکه وصیت ثابت کرد که امامت بعد از امام مهدی برای ذریه مهدیین است پس حال موافق قرآن کریم است و این قرینه ی قطعی بر صحت آن است.

وصیت و وصی احمد الحسن، نویسنده شیخ ناظم العقیلی، ج 167

یعنی چه؟ یعنی اینکه این حدیث وصیت ثابت می کند که امامت بعد از امام مهدی استمرار دارد پس امامت دیگر حصر در دوازده تا نیست

برای ذریه مهدیین است

که همان اشاره ای که ما گفتیم که پس دوازده تا مهدی داریم بعد از امام زمان می آید و تازه ایشان می گوید چون این ثابت می کند که امامت برای مهدیین بعد امام زمان هست تازه این معلوم هست که پس با قرآن هم تطبیق دارد لذا یک قرینه قطعی برای صحت هست، اینهم یک دروغی هست که اینها می بندند، ما فعلاً می خواهیم بیان کنیم که اینها چه مدارک و مطالبی را در رابطه با این مسئله بیان می کنند، برویم سراغ مورد بعدی؛ جناب آقای احمد در کتاب دیگرش «وصیت مقدس نوشتار بازدارنده از گمراهی» در صفحه 81 احمد تصریح می کند:

وصیت مقدس نوشتار بازدارنده از گمراهی، احمد بصری، ص 81

مقام او

یعنی مقام من

خلیفه ای از خلفای الهی و امامی از امامان اهل بیت است.

پس آقای احمد به عنوان کسی که می گوید دوازده تا مهدی می آید بعد امام زمان و من مهدی اول هستم و امام سیزدهم هستم ادعا می کند او خلیفه و امامی از خلفای إثنی عشر هست خلافت الهی دارد امامت الهی دارد و امامی از امامان اهل بیت هست، ادعای امامت هم می کند او هم امامت الهی و این مواردی هست که در کتب احمد در این مسئله بسیار ذکر شده و در مطلب آخری که من کفایت می کند همینجا این نکته را نشان بدهم و بعد بروم سراغ بحث ما، این به عنوان مقدمه باشد کتاب «قبل از طوفان دوم احمد موعود» در این کتاب آقای احمد تصریح می کند:

قائم احمد آن سیزدهمین از بیست و چهار امام است که احمد همان شیخ و امام سیزدهم می باشد.

قبل از طوفان دوم احمد موعود، علاءالسالم

پس جمع بندی بر همین سه تا مطلب کفایت می کند که احمد ادعا می کند ما 24تا امام داریم پس کسی نیاید بگوید مهدیینی که آقای احمد به آنها اشاره کرده است که بعد حضرت مهدی به حکومت می رسند اینها امام نیستند، چون تا یک دو سه سال قبل اتباع احمد به جِد انکار می کردند آقا ما چه زمانی گفتیم مهدیین امام هستند؟ امام نیستند اینها دوازده تا خلفای که امام زمان اینها را منصوب می کند، اینها مثل مسلم بن عقیل هستند فرستاده امام زمان اند، مثل اُسامه هستند که پیغمبر فرمود هر کس تخلف کند از جیش اُسامه، لعنت خدا بر او باد، آقا مسلم بن عقیل و اُسامه و، و ، و، این فرستادگان حضرت نه ادعای خلافت الهی دارند نه ادعای عصمت دارند نه ادعای امامت الهی دارند، ولی اینجا آقای احمد بصری ادعای امامت، خلافت الهی و عصمت الهی دارد و حتی تصریح می کند که دین به واسطه این مهدیین کامل شده دین در غدیر به واسطه معرفی ائمه إثنی عشر کامل نشده بلکه با حدیث وصیت که شب وفات رسول خدا بوده است دین کامل شده، اینهم نکته بعدی که برای اینکه حرف مان را مستند کرده باشیم باز هم آقایان نگویند شاید مثل اتباع احمد و خود احمد از جیب مان روایت در آورده باشیم کتاب «متشابهات» جلد چهارم، یکی دیگر از کتب این جریان هست در صفحه 35 تصریح می کند که بله

یمانی از حجت های خداوند در زمان و معصوم به نص امام هست

متشابهات، ج 4، ص 35

ادعای عصمت هم می کند حجتی از جانب خدا هم آمده

با روایات متعدد و نصوص غیر قابل انکار اثبات می شود

که اینهم دروغ محض است

که حجت های خدا پس از نبی اکرم 12 امام و 12 مهدی است و حجت معصوم خدا غیر از آنان نیست و به وسیله آنان

خوب دقت کنید عزیزان

به وسیله آنان نعمت تمام می شود و دین کامل می گردد و ختم رسالت های آسمان با آنان است.

پس اکمال دین که در غدیر آمده و تصریح تمام روایات بر این هست که 12نفر حجت خدا، امام، هادی، ائمه و اوصیای رسول خدا آن 12تای که پیغمبر در غدیر معرفی کرد و آیه اکمال نازل شد احمد می گوید نه این نیست، دین 24تا ؛ 12 امامی که بوده اند، 12 امامی که بعد آنها می آیند که این خودش انکار اکمال دین در غدیر است و بحثش مفصل که ما فعلاً نمی خواهیم به آن بپردازیم.

ما این مقدمه را بیان کردیم که تا متوجه بشوید که ادعای احمد از این روایت مهدیین و این حرفی که این آقا نقل قول دارد می کند منتهی شد به امامت الهی این مهدیین که می شود 24تا امام، این مقدمه را داشته باشید حالا ما زین پس و در فکر کنم دو سه جلسه احتمالاً طول بکشد ما می خواهیم این روایات مهدیین را بررسی کنیم آیا واقعاً شما برادر عزیز شیعه من! شما برادر شیعه 24 امامی آقای احمد بصر! قبل از ادعاهای احمد چیزی به عنوان مهدیینی که 12تا مهدی می خواهد بیاید بعد امام زمان شنیده بودید؟ ما از آن طرف روایت داریم از آقا امام صادق که فرمود برای نجات از فتنه های آخرالزمان به همان اعتقادات سابق خودتان باقی بمانید، اینها که یک حرف شاذ هست و یک مطلب شاذی است الآن مطرح کرده آقای احمد، اعتقادات سابق که سینه به سینه ما آمده اینها نبوده که بعد امام زمان دوازده تا امام و مهدی دیگری از ائمه إثنی عشر می خواهند بیایند، پس داستان چیست؟ آیا 120 روایت 110 روایت در کتب شیعه آمده است که بعد از امام زمان قرار هست دوازده تا مهدی و امام دیگر امامت کنند؟ چطور اینهمه روایت بوده تا به حال شیعه اینها را ندیده علمای شیعه اینها را ندیدند؟ چه بوده داستان؟ احمد و اتباعش می گویند این یک راز بوده سِر بوده که تا الآن مخفی بوده و آقای احمد آمده این راز و این سِر را بر ملا کرده و همین دلیل حقانیتش هست، به نظر شما حرفش درست هست؟ من هم فکر می کردم شاید ایشان راست می گوید رفتیم تحقیق کردیم بعد از تحقیق متوجه شدیم آقای احمد چه خیانتی را مرتکب شده، چرا عزیزان؟ چون روایات مهدیین چند دسته است و آقای احمد همۀ اینها را در دل هم داده و ادعا می کند بله صدتا روایت صدوبیست تا روایت است ولی وقتی می روی نگاه می کنی می بینی هیچ کدام از این دسته بندی ها نه تنها ربطی به ادعای احمد ندارد بلکه خودش دلیل بطلان ادعای احمد است چرا؟ بسیاری از روایاتی که آقای احمد می گوید الآن ما دسته بندی اش را خدمت شما می آوریم:

یک: مهدیین در روایات اشاره شده، احمد هم می آورد امام صادق فرمود: از ما خاندان دوازده مهدی می باشد «إثنی عشر مهدیین»، ای بابا اینهمه روایت هست راست می گوید، وقتی رجوع می کنی می روی می بینی ادامه روایت را آقای احمد سه نطقه گذاشته، در روایات وقتی می روی در کتب می روی می بینی نوشته این دوازده تا مهدی ما خود اهل بیت هستیم ما دوازده امام هستیم، اصلاً اساساً می دانستید یکی از القاب همۀ ائمه إثنی عشر مهدی هست؟ و چه خیانت و تدلیسی اتباع احمد به خرج می دهند؟

دسته دوم روایاتی هست که تنها از وجود امامان و مهدیین پس از حضرت مهدی صحبت می کند، اینهم که جمعش کاری ندارد، دسته اول که به آقای احمد ربطی ندارد که من روایتش را إن شاءالله می آورم فقط دسته بندی را خدمت شما بگویم، دسته دوم می گوید دوازده تا مهدی بعد از قائم می آیند یازده تا مهدی بعد از قائم می آیند، اینهم که همان عقیده رجعت شیعه هست که بعد از حکومت امام عصر دوباره ائمه بر می گردند در زمان ظهور و رجعت می کنند و صاحب حکومت می شوند، اینهم که با عقیده شیعه قابل جمع هست دوازده تای جدیدی نیست.

دسته سوم روایاتی هست که این روایات می گوید حضرت مهدی فرزند دارد، این را هم می دهد در دل مهدیین، حضرت مهدی فرزند داشته باشد چه اشکال دارد؟ اولاً فرزند حضرت مهدی در روایت نیامده که الآن صاحب فرزند هست، درود فرستاده شده بر خاندان امام زمان؛ حضرت ظهور می کند ازدواج می کند صاحب فرزند می شود، شما از این روایت اصلاً نمی توانید ثابت کنید که این روایت یعنی همین الآن حضرت مهدی صاحب فرزند است به صورت قطعی و یقینی، بعد آن هم حضرت ظهور کند صاحب فرزند بشود چه ربطی دارد که بخواهد فرزندان ایشان بیایند و امامت و خلافت داشته باشند؟ پس این یک نکته.

نکته بعدی باز دسته بعدی روایاتی هست که تصریح می کند امامانی از نسل قائم و این دسته از روایات بسیار انگشت شمارند در حد چند روایت، مشکل سندی دارد، مشکل دلالی دارد، تعارض با روایات متواتر شیعه در بحث حصر امامت و رجعت و، و، و دارد و اساساً ما در ادامه بحث مان ثابت خواهیم کرد که این تفکر نه تنها هیچ سند معتبری از اهل بیت ندارد بلکه این تفکر ریشه از منابع اهل سنت و یهود مثل کعب الأحبار دارد برای تخریب همان حصر ائمه إثنی عشر در روایات، این نکته ای که من برای شما بیان کردم، حالا ما می خواهیم برویم در رابطه با دسته بندی که من به صورت کلی برای شما مطرح کردم روایاتش را بررسی کنیم ببینیم آیا این ادعا با روایات اهل بیت تطبیق پیدا می کند یا خیر.

بحث را تا اینجا پیش بردیم که گفتیم در رابطه با بحث مهدیین دسته بندی در روایات آمده که آقای احمد همه اینها را در دل هم دارد و ما می گوید که ما روایت متواتر داریم که 12 مهدی بعنوان امام و حجت های الهی قرار است بعد از امام زمان بیایند و حکومت کنند و من نفر 13 هم از ائمه و نفر اول از مهدیین هستم، که گفتیم این ادعای احمد باطل است و دسته بندی روایات مهدیین را  می خواهیم بررسی کنیم، و سؤال می پرسیم از اتباع احمد ببنیم ذیل کدام یک از این دسته بندی ها جریان احمد بصری و ادعای احمد و شخص احمد بعنوان مصداق مهدی، می شود بیان کنیم، دسته اول مهدیینی که در روایات آمده که آقای احمد خیانت می کند و خیانتش این است که می آورد روایت را، بله امام صادق، امام حسین  و اهل بیت فرمودند ما 12 مهدی هستیم، از ما 11 مهدی است، پس ببینید مهدیین داریم ادامه سه نقطه، اول روایت و آخر رویات زده می شود، روایت دیگر کنارش گذاشته نمی شود به جمع بندی برسیم، اما وقتی رجوع می کنیم می بینیم این روایات که خیلی از روایاتی که در منابع شیعی که وارد شده که احمد از آنها برای ادعای خودش استفاده می کند اساساً حصر کرده، این مهدیین را بر خود ائمه اثنا عشر، مثل کتاب کمال الدین شیخ صدوق، جلد 2، صفحه 584، خب آقا امام حسین فرمود از ما خاندان 12 مهدی خواهد بود، ببینید دوستان این روایت را آقای احمد مثلاً می آورد

«قال الحسین بن علی بن ابی طالب (ع) منا اثنا عشر مهدیاً»

کمال الدین، شیخ صدوق، ج 2، ص 584

تا اینجا می آید که امام حسین فرمود از ما اهل بیت، ازما خاندان 12 تا مهدی داریم،

«اولهم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، و آ خرهم التاسع من ولدی و هو  الإمام القائم»

پس آیا این روایت مصداقش می تواند آقای احمد بصری باشد یا نه؟ روایت می گوید

ما 12 مهدی داریم، این 12 تا مهدی اول آنها، نفر اولشان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است، آخرین آنها 9 از فرزندان من است،

راوی امام حسین است،

و او امام قائم به حق است و خدای تعالی زمین را بواسطه او پس از موت زنده می کند، و دین حق را بدست او بر همه ادیان چیره نماید،

خب آقای احمد شامل این 12 تا می شود یا نه این 12 تا حصر کرده، ائمه را و مهدیین را بر علی بن ابی طالب و بر فرزندان ایشان که 12 تا هستند.

 روایت بعدی را ببینیم؛ روایت در کتاب «غیبت نعمانی» مرحوم نعمانی روایت را نقل می کند در صفحه 187، در زمان خلافت خلیفه دوم هست، می گوید جوان یهودی می آید پدرش از علمای اهل یهود است، می آید وارد مسجد می شود و بعد می آید می گوید:

 کدام یکی از شما به کتاب و سنت پیامبر تان عالِم تر است؟

غیبت نعمانی، ص 187

خود خلیفه دوم اشاره می کند به امیرالمؤمنین که

این مرد عالمترین ما به کتاب و سنت پیامبرمان می باشد.

آن جوان یهودی می گوید من چندتا سؤال دارم سؤالات را می پرسم اگر شما پاسخ صحیح دادید من اعتراف می کنم به حقانیت شما و وارد مذهب و مکتب شما می شوم، حضرت می گوید سؤالت را بپرس من پاسخ خواهد داد، سؤالاتی را می پرسد آن جوان تا می رسد به اینجا

جوان یهودی عرض کرد: بفرمایید برای این امت بعد از پیامبرشان چند امام هدایتگر خواهد بود که اگر کسی بخواهد آنها را خوار کند، عمل او به ایشان ضرر و ضربه ای نخواهد زد؟

بعد ادامه سؤال آن یهودی: جایگاه پیامبر کجاست؟ جایگاه اینها هم کجاست؟ این کسانی که کنار پیغمبر هستند اینها چند نفرند؟

امیرالمؤمنین جواب می دهد:ای یهودی! برای هدایت این امت

«إثنا عشر إماماً مهدیاً»

دوازده تا امام و دوازده تا مهدی هست

«کُلُّهُم هادٍ مهدیٌ»

دوازده تا امام و دوازده تا مهدی داریم که هر کسی بخواهد اینها را خوار کند عمل او ضرری به اینها نمی رساند و کنار پیغمبر اند و پیغمبر بالاترین جایگاه را نزد خدا دارند

و کسانی که در جایگاه پیغمبر همراه ایشان هستند همان دوازده امام هدایت شده هستند.

«إثنی عشر الأئمة المهدیون»

پس آقا امیرالمؤمنین هم می گوید ما 12تا مهدی بیشتر نداریم، سؤال یهودی این هست؛ این جانشینان بعد رسول خدا کیها اند؟ چند نفرند؟ دوازده تا اند، اینها همین مهدیین هستند که مقام امامت هم دارند اولهم امیرالمؤمنین آخرهم امام زمان، این هم یک روایت دیگر.

آیا احمد بصری مصداق این روایت و مصداق این دوازده تا مهدی که در روایات آمده می شود یا نه؟

دواباره می رویم سراغ روایت بعدی؛ کتاب «کمال الدین» شیخ صدوق، صفحه 469، باب 23

نص خدای تعالی بر قائم و اینکه او دوازدهمین امام است.

کمال الدین، شیخ صدوق، ص 469، ب 23

روایت را إبن عباس نقل می کند که رسول خدا فرمود:چون در معراج رفتم، داستان مفصل هست در معراج رسول خدا مطالبی را می بیند سؤالاتی را از خداوند می پرسد، بعد می گوید که:

گفتم: خدای من!

دعای آقا رسول خدا هست

امتم را پس از من بر ولایت علی بن أبی طالب گردآور تا همگی در روز قیامت در حوض کوثر بر من وارد شوند.

بعد دعا می کند دعای پیغمبر را خدا اینگونه پاسخ می دهد که من امیرالمؤمنین را امام قرار دادم بر دیگران

و این فضیلت را برای او قرار دادم و بر تو نیز عطا کردم که از صُلب او

از صُلب امیرالمؤمنین

یازده مهدی خارج سازم

طبق این روایت خدا به پیغمبرش می گوید امیرالمؤمنین را به عنوان امام، حجت و خلیفه خودم انتخاب کردم و از صلب او یازده مهدی، نه 23تا مهدی که بعد بشود با امیرالمؤمنین 24 مهدی که احمد بخواهد ادعا کند ما 24تا مهدی داریم نه، 12 مهدی فقط،

 از صلب امیرالمؤمنین 11 مهدی خارج سازم که همۀ آنها از ذریه تو از فرزندان بتول خواهد بود و آخرین ایشان کسی است که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می خواند و زمین را از عدل آکنده سازد همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.

پس فقط بعد امیرالمؤمنین یازده تا مهدی داریم نه 23 تا که با امیرالمؤمنین بشود 24تا، آخرین آنها یعنی همۀشان را که شما بیاوری نگاه کنی روایت را اینها حصر را ثابت می کند عادات حصر است، می گوید آخرین این مهدیین کسی هست که قرار هست عیسی بن مریم در آخرالزمان بیاید و پشت سر او نماز بخواند و به او اقتدا کند که شیعه و سنی و خود احمد، کار به تناقضات و تعارضاتش که در جلسه قبل بیان کردیم نداریم، و خود احمد تصریح کرده آن کسی که قرار هست حضرت عیسی پشت سر او نماز بخواند همان حضرت قائم حجت بن الحسن المهدی هست، پس در این روایت هم که به مهدیین اشاره شده هیچ جایی برای آقای احمد بصری به عنوان مهدیین باقی نمی ماند باز هم حصر شده.

باز برویم سراغ یک روایت دیگر، اینقدر در این منابع ما این روایات آمده است که جایی برای حرف باقی نمی ماند آقایا احمد نگویید یکی دوتا روایت است، از آن طرف جالب هست که وقتی به اینها استناد می کنیم می گویند خبر واحد هست حجیتی ندارد، از آن طرف خودشان به هر خبر واحدی شاذ با سند جعلی روای کذاب استدلال می کنند آنجا می گویند اهل بیت گفتند روایات ما را انکار نکنید حتی اگر گفته باشیم شب روز هست و روز شب هست حق انکار ندارید ولو یک روایت باشد، تعمداً من روایات را دارم می آورم پشت سر هم که ثابت کنیم اولاً این روایات ما مدعی بر این هستیم با سندهای مختلف به الفاظ مختلف از نه یک امام نه خود آقا رسول خدا، از ائمه به کثرت آمده است، روایت بعدی کتاب «کمال الدین» شیخ صدوق، جلد اول، صفحه 494، باز در یک داستان دیگر هست که این روایت خیلی روایت قشنگی هست می گوید:سلمان فارسی گفت: هنگام بیماری که رسول خدا در آن بیماری از دنیا رفت، یعنی نگاه کنید لحظات آخر عمر رسول خدا هست، اینها می خواهند همان حدیث وصیت جعلی شان را به رُخ بکشند، این حدیث جزء احادیثی هست که آن حدیث وصیت جعلی تان را بر باد خواهد داد چون لحظات آخر هست، روایت تصریح می کند لحظات آخر عمر رسول خدا هست قبل از شهادت حضرت، می گوید حضرت زهرا (سلام الله علیها) وارد شد

و چون ضعف پدر را دید گریه کرد و پیغمبر فرمود چرا گریه می کنی؟ حضرت زهرا گفت: نگرانم از اینکه حق فرزندانم تباه شود و ضایع شود.

کمال الدین، شیخ صدوق، ج 1، ص 494

در ادامه روایت پیغمبر تصریح می کند بر اینکه خلیفه بعد من امیرالمؤمنین هست خدا این را اینگونه انتخاب کرده

پس پدر تو بهترین انبیاء خدا و رسولان او هست و همسر تو بهترین اوصیا هست و تو از میان اهل من اولین کسی هستی که به من ملحق می شوی سپس بار سوم خدا بر زمین نظری افکند و تو و دو فرزندت را برگزید، تو سرور زنان بهشت و دو فرزندت حسن و حسین سرور جوانان بهشت اند و

این تیکه اش را کار داریم

و فرزندان شوهر تو تا روز قیامت اوصیای من هستند

این یکی از عادات حصر، پیغمبر فرمود فرزندان تو تا روز قیامت آن اوصیای که از نسل تو هستند و فرزندان تو هستند تا روز قیامت

آنها هادی و مهدی هستند

پس بازهم با لفظ مهدیین، مهدیین تا روز قیامت از نسل حضرت زهرا، اینجا شاید بگویند ما هم همین را می گوییم احمد هم ادعا کرده من فرزند حضرت زهرا هستم، اثبات شی نفی ماعدا نمی کند که، 24تا هست درست هست، نه، ادامه روایت را دقت کنیم

و اولین وصی پس از من

پس پیغمبر دارد محدودش می کند دارد حصر را می خواهد بیاورد

اولین آنها برادرم امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب هست، بعد از او حسن و حسین، آنگاه نُه تن از فرزندان حسین

پس این مهدیینی که اوصیاء رسول خدا اند، دقت کنید عزیزان پیغمبر هنگام رحلت و شهادتش دارد به حضرت زهرا این مطلب را می گوید، یادش رفته بوده پیغمبر که 24تا هست؟ فراموش کرده بوده؟ یا حضرت زهرا را محرم خودش نمی دانسته؟ که به ادعای احمد مهدیین یک امر بسیار مهمی بوده که پیغمبر از همه کتمان کرده بوده به کسی نگفته، بعد از آن طرف روایت می آورد که عبدالله بن عمر و کعب الأحبار یهودی این مطلب را نقل کردند بعد می گوید عبدالله بن عمر که از خودش که نگفته حتماً از پیغمبر شنیده، پیغمبر طبق ادعای احمد به عبدالله بن عمر به فرزند عمر بن خطاب مهدیین را می گوید به عنوان یک سِر، عبدالله بن عمر را صاحب سِر می داند اینجا از حضرت زهرا مخفی می کند به حضرت زهرا نمی گوید یعنی حضرت زهرا را امین خودش نمی دانسته که آن ادعای که احمد مطرح کرده که به عبدالله بن عمر پیغمبر گفته بود آن را إن شاءالله در ادامه بحث مان خواهیم آورد، اینجا پیغمبر به حضرت زهرا در هنگام شهادتش که می خواهد از دنیا برود می گوید فقط اوصیاء من و مهدیین بعد از من تا روز قیامت دوازده نفرند اول آنها امیرالمؤمنین، آخر آنها نُهمی از فرزندان امام حسین (علیه السلام) هست، پس بازهم اینجا حصر شده، احمد بصری اینجا کجا جاد دارد؟ این که ادعا می کند وصی سیزدهم پیغمبر هست و امام بیست و چهارم و مهدی اول یا مهدی سیزدهم این کجاست؟ در این روایت شما چیزی پیدا می کنید یا خلافش در این روایت ثابت هست؟ پس در این روایت هم ثابت می شود ادعای احمد خلاف آنچه هست که در  منابع شیعی وارده شده.

برویم ببینیم دوباره مورد بعدی، باز ببینیم در روایات دیگر چگونه آمده است، همین روایت به یک تقریباً مضمون نزدیک به همین در کتاب «اسرار آل محمد» کتاب سلیم بن قیس تصریح شده در اینجا هم تصریح می کند

سخنان پیامبر در آخرین لحظات

اسرار آل محمد، سلیم بن قیس

همان روایت را نقل می کند و پیغمبر جواب می دهد که همسر تو را برادر، وزیر و وصی و جانشین خود در امتم قرار دهم، بعد اینجا هم تصریح می کند:

من و برادرم و یازده امام که جانشینان من تا روز قیامت هستند

جانشینان آقا رسول خدا تا روز قیامت چند نفرند؟ فقط 12نفر، دقت کنیم؛ برادرم امیرالمؤمنین و یازده امام، نه 23تا

همگی هدایت کننده و هدایت شده ایم

همگی هادی و مهدی هستیم، پس مهدیین دوباره در این ها حصر می شود، باز دوباره در ادامه روایت حضرت دوباره یکی دیگر از عادات حصر را می آورد که بعد از برادرم،

 حسن و حسین و سپس نُه نفر از فرزندان حسین

اینهم روایت در کتاب سلیم که ثابت می کند جریان احمد بصری و ادعای آقای احمد بصری ادعای پوچ و باطل و خلاف روایت هست چون پیغمبر اینجا تصریح می کند که تا روز قیامت این مهدیین فقط 12نفرند، ما همین متن را با لفط عربی از کتاب سلیم را هم بیاوریم که با چه لفظی در اینجا تصریح شده؛ پیغمبر تصریح می کند برادرم امیرالمؤمنین و یازده امام که اینها اوصیاء بعد از من هستند تا روز قیامت که همه هادی و مهدی هستیم، پس این روایت هم ادعای احمد را ثابت نمی کند بلکه برعکس تصریح می کند آقای احمد شخص کذابی هست که منکر شده است روایات را.

برویم سراغ دسته دیگر روایات، ببینید در موضوعات مختلف در مکان های مختلف آقا رسول خدا و اهل بیت تصریح کردند این مهدیین إلی یوم القیامة 12نفرند، روایت بعدی؛ «کفایة الأثر» مرحوم خزاز قمی، این روایت در اثبات امامت ائمه إثنی عشر هست و حصر آن بر این 12نفر، در این روایت در صفحه 228 باز دوباره دقت کنید روایت این هست که در زمان شهادت آقا رسول خدا و رحلت ایشان روایت مطرح می شود یعنی دقیقاً مال موقعی که احمد ادعا می کند پیغمبر حدیث وصیت نوشته، می گوید:

زمانی که رسول خدا از دنیا رفت حضرت زهرا بر سر قبور شهدا و قبر حمزه می آمد و آنجا می گریست.

کفایة الأثر، نویسنده خزاز قمی

یک نکته را دقت کنید اینجا پیغمبر از دنیا رفته تازه، شهید شده، حالا حضرت زهرا اگر اینجا مطلبی را بگوید علی القاعده دیگر بعد از، طبق ادعای احمد بعد از نوشتن آن وصیت جعلی که به پیغمبر نسبت می دهند این اتفاق و این روایت نقل شده، پس اگر اینجا از حضرت زهرا سؤال کنند که مهدیین چندتا هست علی القاعده باید حضرت زهرا بگوید 24تا، وقتی بگویند خلفا و اوصیای بعد پیغمبر چندتا هست؟ حضرت زهرا بگوید 24تا، چرا؟ چونکه پیغمبر اسامی اینها را قبل از شهادتش بیان کرده؛ راوی می گوید

سؤال کردم از حضرت زهرا که آیا رسول خدا پیش از وفاتش بر امامت حضرت علی تصریح کرد؟ حضرت زهرا فرمود عجیب است آیا روز غدیر را فراموش کردید؟

بعد راوی می گوید

عرض کردم بله این ماجرا صحیح است ولی من دوست دارم به من خبر بدهید

بعد حضرت زهرا فرمود

خدا را گواه می گیرم که شنیدم می فرمود: علی بهترین کس پس از خود من است که در میان شما برجای می گذارم، او امام و خلیفه بعد از من است و دو سبط من نُه نفر از صلب حسین امامان نیکو کار هستند اگر از ایشان پیروی کنید ایشان را هدایت گران هدایت شده می بینید، مهدیین هستند

این هم متن عربی روایت؛ حضرت زهرا تصریح می کند چه زود غدیر را فراموش کردید، پیغمبر مگر در غدیر صریح نکرد که 12 مهدی بعد از من امیرالمؤمنین و 11 فرزند او هستند، پس طبق این روایت پیغمبر در غدیر هم مهدیین را معرفی کرده که 12 نفر هستند

«اولهم علی بن ابی طالب»

و آخر آنها امام زمان بعنوان نهمین فرزند از امام حسین؛ پس در غدیر هم مهدیین  که پیغمبر در خطبه غدیر می گوید تا روز قیامت همه اوصیا را برای شما معرفی کردم، این 12 نفر هستند. این هم نقل یک روایت دیگر، این همه روایات احمد کجای این روایات جا دارد؟

خب بیننده بزرگواری پشت خط داریم ان شاء الله بیننده را بگیریم اگر وقت شد ادامه روایت را خدمت شما عرض کنم، آقای صالحی نیا از آبادان سلام علیکم دوست عزیز و بزرگوار در خدمت شما هستیم.

بیننده:

سلام علیکم آقای شریفی خوب هستین؟ یک سؤالی داشتم از شما در مورد آقای احمد بصری، چند وقت پیش یک کلیپی از شما دیدم در کنالی بود که نشان دادی آقای احمد بصری ادعا کرده که امام حسین برای من شهید شده درست است؟

استاد شریفی:

بله

بیننده:

چرا همچین ادعایی کرده، چون می دانید که مثلاً وهابیت آمده یک فرقه ای درست کرده و  دلایل الکی هم آورده که ما  مثلاً دلیل درایم، آیا برای خودش دلیلی داشته؟

استاد شریفی:

برای این چیزهایی که ما الآن آوردیم دلیل درستی آورده، این آقا کارش همین است، یعنی هر مطلبی را که شما بگویید این آقا برای خودش ادعا کرده است.

بیننده:

چه گفته برای خودش، که گفته امام حسین برای من شهید شده؟

استاد شریفی:

ایشان تنها این ادعایش نیست، هر مقامی را که شما برای اهل بیت و ائمه قائل باشید این آقا ادعا کرده است که آن من هستم، من الآن چندتا مطلب خدمت شما نشان بدهم؛ کتابی هست به نام «خطاب به طلبه حوزه های علمیه»

پدرم امام مهدی مرا امر به گفتن این جملات کرده است: من سنگی در دستان امیرالمؤمنین بودم که روزی آن را جهت هدایت کشتی نوح انداخت، یک بار برای نجات حضرت إبراهیم از آتش نمرود.

حضرت نوح اگر نجات پیدا کرده واسطه اش آقای احمد بوده و مسبب آن آقای احمد، حضرت إبراهیم اگر از آتش نجات پیدا کرده آقای احمد بصری بوده که حضرت إبراهیم را نجات داده.

بار دیگر برای نجات حضرت یونس از شکم نهنگ.

باز اگر حضرت یونس از شکم نهنگ نجات پیدا کرده احمد بصری اینجا واسطه بوده که حضرت یونس از شکم نهنگ نجات پیدا کند، البته اینجا یک پرانتز باز کنم؛ این آقا یادش رفته آقای فراموش کار در یک جای دیگر تصریح کرده حضرت یونس در شکم نهنگ مُرد و رفت در جهنم و الآن هم در جهنم هست حضرت یونس، حالا اینجا فراموش کرده بوده که جای دیگر چیز دیگر گفته، فعلاً تناقض تعارض اش را بگذاریم کنار.

و بار دیگر به وسیله من با حضرت موسی سخن گفت.

خدا هم اگر با حضرت موسی سخن گفته به وسیله آقای احمد بصری گفته.

و آن را عصایی برای شکافتن دریا قرار داد.

اگر دریا شکافت توسط عصای حضرت موسی، آن عصا احمد بصری بوده، بعد آن سپر حضرت داود که در جنگ از آن استفاده می کرده، آن آقای احمد بصری بوده، در روز اُحد هم آن سپری که حضرت علی داشته آن هم آقای احمد بصری بوده و در صفین هم که امیرالمؤمنین می جنگید و آن سپر و آن سلاحش آن هم آقای احمد بصری بوده.

بیننده:

خیلی عجیب هست واقعاً خیلی عجیب هست، این فرقه ضاله از چه زمانی آمده؟

استاد شریفی:

این فرقه حدود بیست سال هست تقریباً از سال 2000میلادی حدود بیست بیست و یک سال هست از تأسیس این فرقه می گذرد که در عراق تشکیل شد و با نماد این جریان که الآن مخفی می کنند یعنی دستور جریان احمد از بالا این هست که فعلاً دیگر این را سرپوش بگذاریم، نماد این فرقه ستاره شش پر یهودی هست و إسرائیل و الآن دستور دادند که.

بیننده:

آنها در سایت شان هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی دارند تبلیغ می کنند، یعنی به زبان انگلسی هم دارند به شیعیان خارجی هم می فهمانند؟

استاد شریفی:

بله اینها به زبان های مختلف دارند تبلیغ می کنند کتاب های به زبان های مختلف دارند می نویسند، در کشورهای اروپایی و در جنوب شرق آسیا پایگاهایی برای خودشان زدند، این جریان جریان عادی نیست با عقبه خیلی قوی از نظر، تجهیز صلاح، چون اینها در عراق هم دست به شورش مسلحانه و قیام مسلحانه زدند، عده زیادی هم در آن جریان از اتباع احمد کشته شدند، و حتی عده ای هم از پلیس عراق در آن قضیه به شهادت رسیدند برای کشتن مراجع عراق اینها قیام مسلحانه انجام دادند، این جریان جریان ساده ای نیست، دقیقاً مثل جریان بهائیت یک جریان سازمان یافته است، چه از نظر علمی، چه از نظر تکنیکی و تاکیتیکی و روشی که دارند انجام می دهند.

بیننده:

خیلی دست تان درد نکند آقای شریفی،

استاد شریفی:

خواهش می کنم سؤال دیگری دارید در خدمت تان هستم

بیننده:

نه اتفاقاً خواستم به لاوی وصل بشوم در مورد همان کسی که به حضرت علی توهین کرده بود، اتفاقاً کتاب سلیم دست من بود خواستم سند بیاورم، ولی هر چقدر خواستم جوین بشوم، متأسفانه جوین نشدم ، حالا ان شاء الله دفعه بعدی

استاد شریفی:

بزرگوارید، خواهش می کنم سلامت باشید.

دو سه تا روایت دیگر را هم من بخوانم و ان شاء الله بحث را جمع بندی کنم، ببینید یک دسته دیگر از روایات مهدیینی که ما در این مسئله می خواهیم ارائه کنیم، این روایت دیگر است که باز شیخ صدوق در کتاب کمال الدین خودش ذکر کرده، جلد2، در صفحه 6، باب 33، راوی می گوید که

در منزلی در مکه بودیم محمد بن عمران گفت از امام صادق شنیدم که فرمود ما 12 مهدی هستیم

کمال الدین، شیخ صدوق، ج2، ص 6، باب 33

همیشه قت کنید دوستان این متنی که الآن بنده دارم بصورت درشت نشان تان می دهم، آقا امام صادق فرمود

«نحن اثنا عشر مهدیاً»

این در کتب جریان احمد و در تبلیغات اینها در فضای  مجازی و اینها بوفور به چشم می خورد، چپ و راست این تیکه کپی پیست می شود، آقا امام صادق فرموده است، از ما  12 تا مهدی است، پس ما مهدیین داریم، اما ادامه روایت قیچی می شود، ادامه روایت تقطیع می شود چون ادامه روایت آن چیزی نیست که آقایان می خواهند ادعا کنند از این روایت، ادامه روایت چیست؟ می گوید که

ابو بصیر گفت تو را بخدا سوگند آیا این کلام را از امام صادق شنیدی می گوید بله شنیدم از امام باقر هم شنیدم

حالا برویم ببینیم اینها چه کسانی هستند می گوید

ابوبصیر گفت از امام صادق شنیدم که می فرمود در میان ما 12 مهدی است

دوباره ببینید چندتا روایت دیگر

«منا اثنا عشر مهدیاً»

سند بعدی همینطور، سند بعدی همینطور باز

«نحن اثنا عشر مهدیاً»

خب ادامه روایت، امام صادق فرمود

از ما اهل بیت 12تا مهدی است که 6 مهدی آمده اند و در گذشته اند، یعنی مدت شان آمده است و گذشته، 6 مهدی باقی مانده است.

امام صادق امام ششم است، امام صادق می گوید 12تا مهدی داریم، تا من که ششمین مهدی هستم آمده ایم و دوران ما تمام شد و بعد از من شش مهدی دیگر خواهد آمد؛ الآن متوجه شدید این 12 تا مهدی که اینها تقطیع می کنند ادامه روایت را چه کسانی هستند؟ 12تا مهدی تا روز قیامت که خود ائمه اثنا عشر هستند، باز روایت بعدی، دوباره محمد بن عمرا گفت

از امام صادق شنیدم ما 12 مهدی هستیم

همان روایت اول دوباره اینجا تکرار می شود با یک سند دیگر. سؤال آیا احمد بصری شامل این مهدیین می شود یا خیر؟ اگر می شود که خب خلاف روایت است، چون روایت 12تا مهدی تا روز قیامت اولهم علی بن ابی طالب آخرهم خود حضرت حجت بن الحسن المهدی (عج) که قرار است حضرت عیسی بیاید  و به او اقتدا کند؛ 12تا آخرین آنها نهمین از فرزندان امام حسین ،  و الفاظ مختلف در موارد مختلف از غدیر شما بگیرید تا هنگام شهادت آقا رسول خدا همه اینها که من قسمتی خیلی جزئی از روایات اهل بیت را آوردم، حدود 6-7 روایت بنده خدمت شما ارائه کردم در موارد مختلف و مکان های مختلف از حضرت زهرا، از خود آقا رسول خدا، از سلمان فارسی از آقا امام صادق از آقا امیرالمؤمنین، که این مهدیین حصر شدند بر 12 نفرکه خود ائمه اثنا عشر هستند، احمد شامل اینها می شود یا نه؟ اگر بگوییم نه، چرا آقای احمد بصری این روایا را می آورد ادامه اش را تقطیع می کند بعد در دل هم می دهد می گوید ما 120 تا روایت مهدیین داریم، خب آقای دروغگو، آقای بی سواد این روایت اصلاً ربطی به تو ندارد و این روایا حصر را ثابت می کند تا روز قیامت ، ما مهدیین دیگری نخواهیم داشت، اگر روایات دیگر آوردید تازه می شود تعارض با این روایات، اگر از اهل بیت آمده باشد که نیامده که ثابت می کنیم، تازه اینجا می شود اول بحث، اول دعوا که یک روایت داریم تواترش ثابت است، مهدیین تا روز قیامت فقط 12تا هستند نه یکی کم نه یکی زیاد، حالا یک روایت دیگر آمد مثلاً 12 مهدی بجز این 12تا مهدی هست، که ان شاء الله ادامه این بحث را ما در جلسه بعدی و دسته بندی مهدیین خدمت شما ارائه خواهیم کرد؛ در این جلسه ثابت کردیم دسته اول هیچ ربطی به احمد ندارد، و اتفاقاً خلاف ادعای احمد را ثابت می کند.

 

مهدی یار>

مهدی یار استاد شریفی شبکه جهانی ولی عصر مهدویت حدیث وصایت احمد بصری