عصر انتظار 17 دی 1400

قسمت یازدهم عصر انتظار با کارشناسی حجت الاسلام خادمیان


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:17/10/1400

برنامه:عصر انتظار

مجری:

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین،الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم.

«اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا وَهَبْ لَنا رَحْمَتَهُ وَ رَأفَتَهُ وَ دُعائَهُ وَ خَیْرَهُ»

عرض سلام و ادب و احترام و آدینه بخیر حضور همه بینندگان عزیز برنامه عصر انتظار، عرض تسلیت صمیمانه ما را به مناسبت شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پذیرا باشید تسلیت عرض می کنیم ایام را اولاً به محضر حضرت بقیة الله الأعظم «روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء» و همۀشما دلسوختگان راه امامت و ولایت، با عصر انتظار دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم به کارشناسی حضرت حجت الإسلام و المسلمین جناب استاد خادمیان عزیز که حضورشان سلام و خیر مقدم عرض می کنیم، حاج آقا سلام علیکم.

حجت الاسلام خادمیان:

سلام علیکم خدمت حضرت عالی و همه بینندگان فهیم و گرانقدر این برنامه.

مجری:

سپاسگذارم، حاج آقای خادمیان عزیز یک بحث جدیدی را در خدمت شان هستیم و آن هم نقش زنان در زمینه سازی ظهور هست که إن شاءالله می خواهیم از بیان ارزشمندشان بهرمند بشویم، می خواهیم با این سؤال از حاج آقای خادمیان عزیز بهره ببریم در بحث تربیت نیرو برای جبهه عدالت مهدوی حاج آقا یا تربیت سرباز برای امام زمان (عج) و یا زمینه سازی برای ظهور جایگاه و نقش زنان را می خواهیم إن شاءالله بیان بفرمایید اگر مصداق و نمونه های تاریخی هم در این زمینه باشد و حضور بینندگان عزیز تقدیم بکنید که إن شاءالله بهتر هست و بینندگان بهره کافی را خواهند برد، در خدمت تان هستیم.

حجت الاسلام خادمیان:

ابتداً تسلیت عرض می کنم ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) که همه ما مدیون زحمات ایشان عنایات ایشان هستیم، امیدواریم که همه لحظات ما مشمول عنایات خاصه ایشان باشد و در این لحظات هم بتوانیم به پشتوانه عنایات ایشان قدم مثبتی را در خدمت بینندگان و آنهایی که ما توفیق داریم مهمان شان هستیم إن شاءالله داشته باشیم.

بحث خیلی ارزشمندی را فرمودید و به نوعی یک کم مباحث بنیادین هست؛ مسئله ظهور آقا حجت بن الحسن مسئله قیام یک پدیدۀ نیست که بنا باشد یکدفعه اتفاق بیفتد بنا باشد با معجزه اتفاق بیفتد چون در عالم انسانی می خواهد این اتفاق رخ بدهد باید شرائط و زمینه های لازم فراهم بشود، ما قائل نیستیم که ظهور بدون مقدمات، بدون شرائط، بدون تمهیدات لازم چون اگر بنا بود اتفاق بیفتد برای انبیاء سلف اتفاق می افتاد برای حضرت إبراهیم اتفاق می افتاد برای حضرت موسی اتفاق می افتاد برای پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) اتفاق می افتاد، چه؟ حاکمیت جهانی، یک عدالت، پس چه لازم هست؟ اینکه زمینه سازی، اینکه مقدمات، در کجا لازم هست؟ در بین جامعه انسانی که مختار هست انتخابگر هست، این جامعه انسانی وقتی درست انتخاب می کند وقتی صحیح انتخاب می کند که آن تربیت لازم رویش صورت گرفته باشد و اینجا به نظر جامعه شناسی انسانی انسان شناسی و حتی جنسیت شناسی ما نقش زنان را بی بدیل می دانیم، در چه؟ در اینکه جامعه ی را تربیت کند انسان های را تربیت کند افرادی را تربیت کند که این افراد به سمت این مسئله ظهور قدم بردارند چون بناست این اتفاق در جامعه انسانی در جامعه بشری رخ بدهد و این بشر هم بنا هست مختارانه در فضای اختیار انتخاب کند، اگر بناست درست انتخاب کند پس باید تربیت درستی اتفاق ایفتد این یک واقعیت هست.

مجری:

بله تربیت هم غالباً به عهده مادران هست بیشتر و بیشتر مادران را بگویی که آرزوی شما برای ظهور چه هست؟ می گویند که می خواهیم که فرزندی را تربیت بکنیم که سرباز امام زمان بشود، این یکی از آروزهای شان هست.

حجت الاسلام خادمیان:

که ما در روایات هم داریم که به نوعی تأکید این مسئله را افزایش می دهند اینکه در مجموعه یاران خصیص 313نفر 50تای شان خانم اند زن اند

«فِيهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً»

نمی گوید «منهم»، روایت می فرماید چه؟ «فیهم» یعنی این زنان نه اینکه فقط تربیت کننده هستند که خیلی هم مهم هست که اشاره کردم، خودشان هم جزء عُمال اند و فرماندهان و سران حاکمیت مهدوی هستند، از این جهت هم در برخی از روایات به این تأکید می کنند

«فِيهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً»

که ما جامعۀمان ضرورت دارد یک همچین زنانی داشته باشیم که سلامت باشند از این جهت هم اهمیت دومی دارد که در بحث های تاریخی هم که نگاه اجمالی می کنیم گرچه که در این رابطه خیلی نمی توانیم بپردازیم اما اشاره می کنم ما در مقاطع تاریخی می بینیم نقش زنان را، اصلاً اینطور می شود گفت؛ هیچ اتفاق بزرگی در عالم بشریت نیفتاده که زن کنار مرد بوده از ابتدای خلقت آدم هوا؛ اصلاً شما مسئله حضرت هوا را کنار بگذارید داستان ناقص هست، در داستان های مهم تاریخی؛ حضرت موسی می بینیم مادرش، خواهرش نقش جدی دارد، حضرت إبراهیم همسرش، همینطور حضرت عیسی حضرت مریم (صلوات الله علیهم اجمعین) و پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) که می بینیم حضرت خدیجه؛ یعنی شما جای در بزنگاه های مهم تاریخ بشر پیدا نمی کنید که نقش زنان به شکل جدی خودنمای می کند، حضرت زهرا (صلوات الله علیها) که می بینیم ما اگر از گفتمان و اندیشکده امامت، شیعه حضرت زهرا را کنار بگذاریم و نبینیم هیچ چیزی از ولایت دیگر نمی ماند هیچ چیزی از امامت نمی ماند و آن چیزی که آن عنصری که صبر می شود بحث امامت حفظ بشود، دیگر مثل مو باریک شده بود، بعد از همه تلاش هایی که پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) در غدیر در جایگاه های مختلف در یوم الإنذار با دقت و عنایت زیاد انجام دادند اما به هر حال عوامل مختلف تاریخی نگذاشت و آن کسی که در این بزنگاه مهم تاریخی چون بعد از شهادت شان هم هست ما جلو اشاره کنیم حضرت زهرا (صلوات الله علیه) هست اگر نبود هیچ خبری از ولایت و امامت نمی ماند، همینطور در داستان کربلا بدون بررسی شخصیت حضرت زینب (صلوات الله علیها) و زنانی که در کربلا بودند ام وهب، ام قاسم، ما نگاه می کنیم اصلاً آن شوری که ایجاد می کنند آن احساسی که ایجاد می کنند آن معرفت افزایی که ایجاد می کنند این زن ها نقش شان بی بدیل هست شما دیگر نمی توانید، مثلاً ببینید ام وهب یا همسر حبیب بن مظاهر، اینها چطور تا آخرین لحظه می مانند آن وظیفه اصلی خودشان را که بالاخره دیدن شهادت است و هموار کردن راه دفاع از ولایت هست را انجام می دهند که داریم وقتی حبیب بن مظاهر در فضای امنیتی کوفه بعد از اینکه إبن زیاد آمده حبیب بن مظاهر نمی خواهد بگوید که من می خواهم بروم خدمت امام حسین، حالا آنطوری که نقل می کنند خانم شان باور می کند که نمی خواهد برود و اینکه نامه هم که حضرت می دهند خدمت ایشان، ایشان موافقتی إبراز می کند فرزندهای برادرش داریم می آیند دور حبیب را می گیرند کجا می خواهی بروی؟ کشته می شوی با این سن در این کهولت کجا می خواهی بروی؟ چیکار می خواهی بکنی؟ آن کسی که نقش جدی دارد خانمش هست خانمش ناراحت می شود می گوید پسر فاطمه زهرا شما را صدا می زند تردید داری؟ در یک نقلی داریم در مقاتل که این ام قاسم می گوید اگر نمی خواهی بروی این روسری سر تو، من می روم من این شمشیر را بر می دارم می روم، ببینید ما واقعاً در تاریخ مان پر هست از این داستان ها که نقش تربیتی، نقش شور آفرینی، نقش معرفت افزایی یک زن را جدی می بینیم، در بحث ظهور هم همینطور هست و من خواهشم از بانوان گرانقدر این هست به عنوان به کارشناسی که توفیق داشتم زیاد در بحث های مشاور و دانشگاه حضور داشته باشم که این نقش را جدی ببینیم در آخرالزمان نقش جدی اینها، کمااینکه ما در تاریخ معاصر خودمان هم گاهی برای جوان ها که می گوییم مثلاً ام وهب، می گویند مال آن زمان بوده، حضرت خدیجه مال آن زمان بوده، اما همین الآن هم ما شخصیت های در دفاع مقدس داشتیم که آمدند و حتی اسلحه به دست گرفتند و اگر نبودند مادرانی که تربیت دینی و تربیت الهی را برایش تأکید داشتند سردار سلیمانی ها ما نداشتیم، واقعاً مدیون زحمات این نگاهی که مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری شان می گوید ظاهراً در مازندران بوده در یکی از استان ها سخنرانی ام تمام شد دیدم یک خانمی دارد با شدت و اسرار دارد که با من یک صحبتی بکند بین جمعیت، گفتم سوار نشوم ماشین و گفتگوی ایشان را بشنوم، ایشان آمد گفت که می روی پیش امام تهران سلام من را به امام برسان، فرزند من مدتی قبل در جبهه اسیر شد، جوانش اسیر شده، و جدیداً خبر شهادتش را زیر شکنجه های بعثی ها به من رساندند، اما به امام سلام برسانید بگویید من هیچ ناراخت نیستم فدای شما، ما جامعۀمان یک همچین تفکری نیاز دارد اگر در کربلا بود این تفکر، بیش از آن تعدادی که یاران خاص بودند که این تفکر در پرتو تربیت، اگر کوفیان این تربیت را داشتند ادب امامت را داشتند ما درگیر کربلا و قتل نمی شدیم شهادت نمی شدیم، این بحث جدی هست بحث بنیادین هست یا اصلاً من از این جهت عرض می کنم مشکلات جدی عدم ظهور و موانع ظهور این هست که جامعه ما آن نگاه تربیتی را آن نگاه تعالی بخش تربیت یاران، سربازان و مهدی یاوران واقعی را هنوز پیدا نکرده و آیا جا ندارد مادران ما زنان ما احساس مسؤولیت بیشتری بکنند؟ نکند مقصریم؟ چقدر مقصریم؟ این بحث جدی هست که ما به نوعی یکی از گره های جدی بحث ظهور در مسئله تربیت دینی و تربیت افزایی هست که قابل دقت هست که امام (رحمة الله علیه) در یک جمله خیلی نگاه قشنگی داشتند خدا رحمت کند امام خیلی به گردن ما حق دارند که می فرماید، من خواهشم از جوانان عزیز خصوصاً که این جملات امام در رابطه با زن و وظایف زنان را ببینند که می فرماید دامن مادر بزرگ ترین مدرسه ی هست که بچه در آنجا تربیت می شود آنچه که بچه از مادر می شنود غیر از آن چیزی هست که از معلم می شنود، به نظر می رسد جامعه ما هنوز به این واقعیت و حقیقت و سری که در نقش زنان نسبت به موضوع آخرالزمان هست نرسیده، ما مقصریم من خودم را به عنوان یک استاد دانشگاه یا حوزه یا یک طلبه مقصر می دانم که چرا نگفتیم؟ چرا درست پیش نرفتیم؟  انسان ها مقصرند مدارس ما مقصرند که این بحث، نمی خواهم بحث را چالشی کنم اما واقعیت هست که ما این نقش را جدی ندیدیم اگر دیده بودیم تمهیدات جدی تری ما به هر حال تاریخ مان مملو از وقایعی هست که به ما عبرت می دهد و اگر مردان بزرگی مثل حبیب داشتیم اگر مردان بزرگی در تاریخ معاصر ما داشتیم مثل سردار سلیمانی، اینها مدیون تربیت های درست هست که این لازم است جدیت بیشتری داشته باشیم مثلاً حالا برای جوان ها چون گاهی وقت که از حضرت خدیجه و اینها عرض می کنیم می گویند اینها مال آن زمان هست، مثلاً یک خانومی مرحومه فهیمه بابائیان پور که همسر شهید هست ایشان وقتی می خواهد امام عقدشان را بخواند می گوید شرط دارم، شرط ات چه هست؟ شرط های امروز بعضی بچه های ما، بعضی ها را عرض می کنم فلان خانه و فلان ماشین و فلان مدل و فلان سکه و فلان قباله و اینها، فلان تجملات، تشریفات، مال همین عصر هست یک دانشجوی ما؛ شرط این هست که امام یک: شما قول بدهی آن طرف آخرت شفاعت من را بکنی، دوم اینکه دعا کنی شهید بشوم، این تفکر تفکر انتظار هست و ما در بررسی های هم که در دفاع مقدس داریم همین بوده؛ دفاع مقدس ما خیلی کمک می کند به جبهه انتظار به جبهه عدالت معنوی، فهم این مسئله، آن چه بود؟ ما سیم خاردار نمی توانستیم داشته باشیم، نداشتیم، نمی دادند به ما، آن وقت دست مان خالی، با بیست سی کشور، نه فقط با بصره، نه با عراق ما نمی جنگیدیم، با بیست سی کشور می جنگیدیم نیرو داشتند فرستاده بودند، آن وقت چه؟ همین تفکر شهامت، همین تفکر اقتدار، امید، به پشتبانی اعتقادات دینی، این را باید پر رنگ اش کنیم و به نوعی ما، من پیشنهاد هم می کنم حالا چون اشاره شد از این کار شهید چون ایشان هم رفته این نامه های فهیمه قشنگ هست کتاب نامه های فهیمه خیلی بیان می کند آن حال و احوال یک رزمنده، رزمنده مهدوی، یک نیروی پا به کار، این تفکر اگر در جامعه ما بیشتر بشود، هست و همین تفکری هست که الآن ما می بینیم که سردار سلیمانی را محبوب بشریت دارد می کند، من با همه تلاش ها و با همه زحماتی که دشمن دارد می کند میلیاردها خرج می کند که اینها سانسور بشوند اما ببینید آن خلوصی که در تربیت حالا إن شاءالله در بخش بعدی عرض می کنم در راهکار ها در تربیت احسن اتفاق افتاد تربیت مهدوی اتفاق افتاد سردار سلیمانی که یک جوانی هست که حالا شغلش چه بوده؟ مثلاً کارمند اداره برق بوده برود کنترل را ببیند، چه می کند؟ که می آید به عنوان یک شخصیت برتر نه منطقه ای، جهانی إن شاءالله و ما در سپاه و در جبهه حق آقا حجت بن الحسن (صلوات الله علیه) اینها را نیاز داریم که به دست مادران و زنان ما این تربیت اتفاق می افتد إن شاءالله.

مجری:

إن شاءالله، حاج آقا خیلی بهرمند شدیم از بیان ارزشمندتان و از مقدمه ی که بیان فرمودید.

استاد مقدمه خوبی را فرمودند در باب نقش زنان در زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر (عج)، حاج آقا در بحث نقش زنان در تربیت نیرو برای جبهه عدالت مهدوی قطعاً دشمن هم بیکار ننشسته و تلاش می کند که این جبهه را زمین گیر بکند و نقشه ها و برنامه های وسیعی را صورت می دهد، به نمونه های از ترفندهای دشمن در این حوزه اگر اشاره بفرمایید و بینندگان عزیز بهره ببرند سپاسگذار می شویم.

حجت الاسلام خادمیان:

مثل جنگ سخت در جنگ نرم و فرهنگی هم دشمن آن عقبه های مهم را هدف قرار می دهد آنجای که بیشترین پشتیبانی کننده هست آنجای که بیشترین تأثیر را دارد کمااینکه در قسمت قبل اشاره کردیم بالاخره بخش زنان قابل انکار نیست نقش جدی دارند طبیعتاً دشمن هم این عقبه را هدف قرار می دهد و تمهیداتی دارد و نقشه های دارد و ترفندهای دارد که اگر غفلت بشود ما دچار آسیب می شویم کمااینکه بعضاً این آسیب ها را دیدیم که خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی که زنان نقش جدی تری را دارند، من یک آماری را بد نیست اشاره کنم که قبل از انقلاب تنها 35 درصد از زنان سواد خواندن و نوشتن داشتند، یک انقلابی آمده یک اتفاقاتی افتاده زن آمده در صحنه فعال تری جدی تر و طبیعتاً دشمنان حساس می شوند و تنها شش درصد قبل از انقلاب دانشجو بودند یا تحصیلات عالیه داشتند که ما در آماری که سال 95 داشتیم بالای 60 درصد رسیده، ما الآن این خیلی از دانشگاه های مان دانشجوهای خانم شان بیشتر اند، می خواهم عرض کنم که دشمن اینها را رسد می کند آن اهمیتی که عرض شد، آن بحث حضور جدی که هست، حتماً ترفندهای جدی دارد، اجازه بدهید ما از خودمان نگفته باشیم من مدیون می دانم حضور، معتقدم که مدیونیم بالاخره این وقتی که بینندگان گرانقدر ما دارند ارزشمند هست، از قرآن بگویم؛ سوره نساء آیه 119

«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا»

119/نساء

در این آیه خداوند متعال دارد ترفندهای شیطان را می گوید نقشه های شیطان برای چه؟ منحرف کردن جامعه دینی، خیلی زیبا هم بیان می کند من به نظرم یک نگاه آسیب شناسانه و یک نگاه جامعه شناسانه دارد قرآن نسبت به بحث انحراف؛ می فرماید که شیطان می گوید با تأکید «ل» مال تأکید هست دیگر، گمراه شان می کنیم، از قول شیطان دارد می گوید، نقشه ها؛ یعنی از اتاق فکر و اتاق فرماندهی دشمن دارد این گزارش را می دهد، شیطان نشسته آنجا مثل اینکه برای اعوان خودش و اتاق فرماندهی دارد دستور می دهد می گوید چیکارش بکنید؟

«وَلَأُضِلَّنَّهُمْ»

این را گمراه شان می کنیم مردم را، زنان ما بخش جدی گمراه شان، از چه گمراه می کنند؟ از اهداف، از آن شناخت، از امام، از طریق، از مسیر، از غایات گمراه شان می کنیم، گمراه یعنی اینکه راه انحرافی می بریم شان و چه؟

«وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ»

دچار آرزوهای بلندشان می کنیم؛ آروزها آدم را داغون می کند، از مسیر منحرف می کند، درگیر آرزوهای، اگر مثل سردار سلیمانی ها برود دنبال آرزوهای دنیوی صرف بودن، اصلاً بلند نمی شد از کرمان برود جای دیگر، یک زندگی زمینی داشت کیفش را هم می کرد به اصطلاح، کمااینکه کوفیان ما در تاریخ داریم چون درگیر آرزوها بودند، مگر نبود به امید حکومت ری؟ به امید سکه ها، به امید پوست ها، از دست دادند فرصت ها را، سوزاندن آن فرصت های شان را، الآن هم همینطور هست که بعد می فرماید که دچار خرافات شان می کنیم درگیر خرافات، یک سنتی بوده حالا خرافی که گوشه ایوان را قطعه اش را می کندند که اینجا می فرماید «آذَانَ الْأَنْعَامِ» را قطعه اش را می کندند این امر خرافی هست خب حالا آن مصداق آن زمان بوده الآن هم درگیر خرافات، یکی از آسیب ها تحدیدهای که دشمن در اتاق فرماندهی اش گفته چه؟ درگیر خرافات، خرافات فکری، اینها آسیب است و

«فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ»

تغییر که در تفاسیر یکی از تغییرات مهمی که در احکام الهی اتفاق می افتد در دین الهی اتفاق می افتد ما دین را طوری تفسیر کنیم که خودمان بپسندیم، این آن انحرافات جدی هست، بعد می فرماید

«وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا»

هر کس که شیطان را ولی خودش

«مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا»

این واقعیت هست و آسیب جدی که نظام خانواده ما را تحدید می کند تربیت ما را تحدید می کند.

مجری:

مخصوصاً این روزها که فضای مجازی به شدت تلاش می کند.

حجت الاسلام خادمیان:

آن چه هست؟ این که ولی چه کسی هست؟ ولی امر چه کسی هست؟ طرف چه کسی داریم می رویم؟ این صریح قرآن هست می گوید ببین تو یک فرمانده بیشتر نداری در عالم یک فرمانده بیشتر نداری البته این فرمانده دو نوع هست خیر، شر، خدا، شیطان، بینش دیگر نیست، آخر آیت الکرسی می خوانیم که

«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ»

اما کسانی که ولی شان را خدا قرار دادند از ظلمات به نور، از غیبت به ظهور، پس یک نتیجه بگیریم؛ ما هنوز جامعه بشری ولی خودش را خدا قرار نداده شیطان قرار داده و این دکترینی که خداوند متعال دارد بیان می کند، با شیطان

«وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ»

حالا جامعه ما جامعه مسلمین می بینیم در قضیه داعش به نام دین چه کسی را ولی خودشان قرار دادند؟ غیر از شیطان؟ اگر خدا را قرار داده بودند این همه کشت و کشتار؟ در معاصر خودمان دیگر، در جامعه جهانی چه؟ که بحث ما بحث قرآن منطقی نیست مللی نیست جهان شمول هست به قول امروزی ها (4024) هست و جهانی هست، آن وقت این موضوع آدم می بیند ترامپ ولی اش چه کسی بود؟ همینطور با افتخار بگوید من مثلاً سردار سلیمانی، خب چه شد؟

«خَسِرَ»

فقد این، این تصریح قرآن هست یعنی اگر جامعه امروز ما بداند اگر زنان ما بفهمند که در راه شیطان رفتن چه خسران هست خسران مبین هست یعنی با تأکید

«قَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا»

با تأکید دارد، فقد با تأکید، خسر، تکرار می کند.

مجری:

از این طرف عزت سردار سلیمانی ها را می بینیم و از آن طرف ذلت دشمنانش را می بینیم.

حجت الاسلام خادمیان:

أحسنت

«إن العزة لله ولرسول»

آن وقت این واقعیت هست همین چند روز پیش من دیدم که اینها گفته بودند ما می ترسیم، الآن لرزشان الآن إبراز می کنند از همان وقت شهادت اینها به جان شان افتاده و باید بلرزند و باید هم بترسند این واقعیت هست ما در تربیت دینی مان در بحث، باور کنید به بچه های مان این را بفهمانیم چندتا مسئله را؛ زنان ما دشمن شناسی را، این آیه می فرماید دشمن شناسی را وارد باشند بالاخره بچه ما بداند دو راه بیشتر نیست خدا، شیطان، دین، خرافات، عقل، جهل، همه هم به یکی بر می گردد در جهالت باشیم به شیطان ختم می شود، در عقل و درک و روحانیت و معنویت باشیم  به خدا

«فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»

این واقعیت هست، ببینید اگر ما باورمان بشود که شیطان می تواند در زندگی ما حضور پیدا کند یک، دو: تأثیر بگذارد، سه: ما را تا نابود نکرده خسته نمی شود

«خُسْرَانًا مُبِينًا»

نابود نکرده رهای مان نمی کند مثل یک اسب چموشی که می رود می رود می رود تا این سوارش را زمین بزند بکوبد مغزش را بزند، رها نمی کند، این واقعیت هست، آن وقت ما در نظام داری تربیت مان در خانواده این را باور مان بشود، الآن داریم بچه ها را چطوری تربیت می کنیم؟ این نوع تربیت چگونه هست؟ این درک هست، ببینید من اگر خطر را درک کردم نسبت به او اقدام می کنم، راحت بگویم به نظر می رسد یک مقداری ما جدی نمی گیریم، بچه های مان تربیت شان، معرفت شان، رفتارهای شان، متابعت شان، در همه اینها در فکر و در رفتار و در متابعت شان این دو جریان حق و باطل، عدالت و ظلم، خدا و شیطان حضور دارد این را اگر مادر ما بفهمد درک کند که این دشمن رها نمی کند و دشمن می داند آن قسمت مرکزی جامعه اسلامی زن هست و رویش برنامه می ریزد دشمن، این را اگر ما بفهمیم آن وقت دقت بیشتری می کنیم آن وقت ترفندها، این بحث رسانه ها، بحث فلم ها، بحث داستان ها، رمان ها، کتاب های که الآن بچه های ما می خوانند مال کدام فرهنگ است؟ این نکته جدی هست من یادم هست یک خانومی گفت که بچه های من خیلی، با یک مصداق می خواهم، علاقه شدید دارند به برنامه های کارتون، اگر مثلاً فرض کنید ما فلمی ماهواره ی چیزی داریم کارتونش را می بینیم، بعد همین خانوم بعد از مدتی آمد با گریه گفت الآن چیکار کنم استاد؟ بچه ام را چیکار کنم؟ چه شده؟ گفت گذاشته بودم بچه چهار ساله پنج ساله، نشسته بودم در آشپیزخانه مشغول کارم بودم گفتم بچم دارد فلم می بیند، آمدم نگاه کردم دیدم صحنه های را دارد می بیند که اصلاً نباید می دید، درگیری های برای او ایجاد شده در فلم کارتون، بالاخره من این فلمی که پای این تلویزیون می بینم یا شیطانی هست یا خدایی، این را من درک کنم دشمن برای این برنامه ریخته و این ذهن من را روحیه من را عواطف من را ظرافت ها و لطافت های من را به چه سمتی دارد می برد، لگامش را دست شیطان بدهم

«فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا»

من متعدد اشک مادران را دیدم که نگران بچه های شان شدند، من بعضاً به آنها می گویم، می گویم دیگر این سنی گذشته در سن 20 سالگی نگران فرزندت شدی؟ 25 سالگی؟ در آن هفت سال اول و هفت سال دوم که آقا رسول الله (صلوات الله علیه) می فرمایند در ادوار تربیت فرزند چیکار می کردی؟ دیدی نقش شیطان را و نقش خدا را؟ کدام داستان ها را گفتی؟ کدام تمهیدات را به خرج دادی؟ کدام حساسیت ها را؟ کدام احساسات بچه ات را برانگیختی؟ توی مادر می توانستی که متأسفانه ما بعضاً درگیر تمدن غرب هستیم علوم انسانی ما جامعه شناسی ما علوم تربیتی ما روانشناسی ما، من انکار نمی کنم زحمات زیادی به عنوان کسی که در این بخش مطالعات زیادی داشتم عرض می کنم زحمات زیادی را اندیشمندان غربی برای هدایت بشر، خیلی های شان قصدشان خیر بوده اما آن تفکر و آن روانشناسی و آن مشاوره و آن علوم تربیتی و آن دکترین ها و نظریه ها به چه بخشی از انسان می پردازد؟ به بخش مادی انسان هست بعد جسمانی، بعد حیوانی راحت بگویم، اما بعد ملکوتی اش چه؟ آن وقت به راحتی می گذاریم در اختیار فیلم ها و رسانه ها و فضاهای اینچنینی، آیا نباید این سؤال را بکنیم که از دورن آن فلم ها آیا جریان شیطانی؟ این را گفتیم دو مسیر بیشتر نیست، دارد اتفاق می افتد و بدانیم بحث فیلم و رسانه در عصر امروز خیلی نقش آفرین هست خصوصاً که الآن هم بچه های ما درگیر فضای مجازی شدند و عملاً یک سری بچه های که اصلاً نبودند الآن درگیر دروس مجازی و اینها، شدیدتر گرفتار این مسئله شدند این را مادران ما ضرورت دارند نسبت به این مسئله تمهیداتی، آیا واقعاً پای این فیلم ها، پای این داستان ها، پای این رمان ها، پای این مطالعات، پای این رسانه های مختلف، برنامه های گوناگون اینستاگرام، واتساپ، رسانه های مختلفی که هستند چه دارد؟ چه تفکری در ذهن بچه های ما ورود پیدا می کند؟ و اینجا من عرض می کنم کار تربیت در عصر امروز از صد سال گذشته از دویست سال گذشته از 500 سال گذشته از 1400 سال گذشته خیلی سخت تر شده پیچیده تر شده که این نشان می دهد که باید ما جدیت بیشتری را داشته باشیم نسبت به بحث راهکارها، آسیب شناسی، آسیب زدایی نسبت به بحث تربیت بچه های امروز ما، این نکته ی که می خواهم عرض کنم اینکه ما نباید غافل باشیم غفلت ما آسیب های جدی دارد غفلت ما از چند منظر هست:

یک: اهداف مان.

دو: راهبرد و راهکارها که باید داشته باشیم.

سه: رفتارمان؛ رفتار مان که من در بخش بعدی بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت، به هر حال در جمع بندی که در این مقطع خواهیم داشت اینکه آن مرکز تأثیر گذار را در جبهه و در مسئله دفاع را دشمن جدی می گیرد و یکی از مراکز جدی زنان هست نقش زنان هست و یکی از مسائل جدی که باید دقت کنیم این که الآن دشمن برنامه های وسیعی را در بحث خنثی سازی تربیت دینی، آسیب زدن به بدنه فکری جوانان ما دارد و خصوصاً بحث رسانه که نقش جدی در این مسئله دارد و متأسفانه بعضاً ما دقت جدی را نمی بینیم به عنوان یک کسی که زیاد درگیر بحث های مشاوره و می بینم ریزش ها گرچه ما رویش های جدی داریم و اما ریزش های که بچه های که بچه های متدین اند بچه های ما عموماً پاک اند من با خیلی از دانشجوها در مراکز مشاوره ای عموماً فطرت شان پاک هست اما درگیر شدند، این می طلبد که تمهیدات لازمی را نسبت به این مسئله و إلا ما اگر این آسیب شناسی را نکنیم نمی توانیم به بحث ظهور فکر کنیم و بحث به نظرم باید بگویم اینطوری بگویم شاید اگر خود آقا اجازه بدهد که امام زمان هم منتظر هست که زنان ما و جامعه ما نسبت به تربیت فرزندان شان نگاه جدی تری داشته باشند.

مجری:

إن شاءالله، خیلی ممنون و سپاسگذارم بهرمند شدیم از بیانات ارزشمند جناب حجت الإسلام  والمسلمین حاج آقا خادمیان عزیز.

حجت الإسلام خادمیان مقدمه خیلی خوبی فرمودند که نقش زنان در زمینه سازی ظهور و همچنین ترفند های دشمن را در این بحث اشاره فرمودند و بهره بردیم، و ان شاء الله ادامه بحث را می خواهیم داشته باشیم با حضور حاج آقای خادمیان عزیز و بفرمایید که راهکارهای مقابله با دشمن که فرمودید چه هست و چکار می توانیم بکنیم یا زنان جامعه شیعی ما چکار می توانند بکنند تا یک نسل منتظر یک سرباز یک نیروی زمینه ساز موفق و کارآمد را داشته باشند.

حجت الإسلام خادمیان:

خیلی سؤال ارزشمندی را دارید که به نظرم خیلی از بینندگان هم نسبت به این موضوع پردغدغه هستند، عرض شد که ما در جامعه اسلامی یکی از ارکان جدی که نقش ایجاد می کند زنان است، یکی از ارکانی که جامعه را می سازد زنان است، طبیعتاً ما باید به این بخش بعنوان یک بحث استراتژیک فکر کنیم، چکار باید بکنیم، این سؤال سؤال جدی است، خیلی از جامعه ما، خیلی از عروس و دامادهایی که ازدواج می کنند، با این عشق همانطور که عرض کردم که در عقدش آنطور فکر می کند، خیلی از بچه های ما الآن در بحث ازدواج دانشجویی من دیدم، با چه نگاه های قشنگی، خب چکار کنیم، خب اینهایی که دارید می گویید ما می دانیم حاج آقا، الآن بعضی بینندگان ما اینطور می گویند، اینها را که می دانیم تازه ترس برای ما ایجاد می کنه، چیز جدیدی نیست، گرفتارش هستیم، من می بینم بچه ای که نماز می خواند، بچه ای که اهل ادبیات دینی بود، روز بروز دارد تقلیل پیدا می کند، این چیز خاصی نبود که آن وقت تا حالا گفتید، من شاید از زبان آنها اینطور بگویم، اما ما باید این را عرض کنیم همانطور که ما در جامعه بشری درد داریم بدن ما درگیر بیماری می شود درمانش هم هست، به شرط اینکه من چندتا نکته، یک درد خودم را بشناسم، دو انگیزه درمانش را داشته باشم، سه به نسخه درمان هم توجه کنم اگر بگویم درد درد که نمی شود، بگویم این کار را باید کرد، باید عمل کرد این سه تان نکته را ابتداً مد نظر قرار بدهیم، تا اینجا باورمان شد که گرفتاریم، اما از اینجا به بعد اولین نکته ببینید چه کسی می خواهد تربیت کند چگونه انسانی، آن تریبت کننده یا زن است یا مرد، خودش را بسازد، پاکسازی درون، برای ما ضرورت دارت، چون با دستمال کثیف نمی شود آینه را تمیز کرد این واقعیت است، خود مادر خود خانم دختری که می خواهد تریبیت کند، چقدر آماده مسئله مثل ظهور هست، خودش، چقدر ارتباط با منجی دارد، خودش خود سازی، خودش را بشناسد، وظایف خودش را بشناسد، چون یک نکته ای که در بحث تربیت اهیمت جدی دارد، فراتر از توصیه و موعضه آن رفتار ها است، بچه های ما خانم و اینها خوب می فهمند، لازم نیست خیلی به آنها بگوییم چکار بکن چکار نکن، آنها از رفتار ما همین که خانمی اهل ذکر است، اهل دعا است، اهل مناجات است، رفتار او، اینکه با تسبیح می نشیند پای سجاده، همینکه اهل نماز است، اهل دقت هست، اهل حلال و حرام است اهل مراعات زبان است، دین گفته غیبت نکن، غیبت نکن دیگر، خودسازی، اینکه ما در روایات هم داریم که می فرماید هر کس دوست دارد از اصحاب آقا حجت ابن الحسن (عج) بشود اقدام به ورع بکند، خودسازی بکند تقوا داشته باشد، بحث خودسازی است، ما روی این موضوع تأکید بکنیم که به حمد الله زنان ما خیلی موفق تر هستند، بعنوان کسی که سالها در هیئت ها در مجموعه ها سخنرانی، و می بینیم اکثر شرکت کنندگان مجالس مذهبی ما خانم ها هستند، لطافت و ظرافت زنانه که از ویژگی هایی است که خدا به اینها داده که حالا اگر فرصتی باشد بحث پسندهای زنانه و مردانه را باید بحث کنیم، که آن مسئله جدی است که از ویژگی های شاخص زن لطافت و ظرافت است، لطافت و ظارفت او با دریافت های دینی او خیلی ارتباط وسقی دارد که بحث روانشناسی است و بحث فلسفه وجود زن که حالا بحث عمیق دارد که الآن از حوصله این گفت و گو بیرون است، ما زنان ما بیشتری شرکت می کنند، بیشترین مراجعین را در بحث مشاوره ها زنها هستند، معلوم است که خود خانم ها دغدغه دارند، این خوسازی برنامه و خودسازی خیلی مهم است که باید مد نظر قرار بگیرد به چند مسئله، یک خانم بعنوان یک مادر و یک همسر نقش جدی دارد، و حتی دختر در خانه، خیلی وقت ها همان دختر بخاطر لطافت و ظارفتها تأثیر می گذارد روی پدر مادر، برادر خواهر، چون خدا این سر را در خانم گذاشته که می تواند با نگاهش با فکرش با قدمش با رفتارش، با گفتارش، با ارتباطش نسبت به دیگران تغیر ایجاد کند، اینکه بگوییم تربیت بیشتر و افزونتر به عهده مادر است چون خدا اینطور آفریده، آن وقت خودش را بسازد بعنوان یک مادر، بعنوان یک همسر، بعنوان یک دختر؛ و دوم اینکه در بحث تریبت ظرائف تریبیت را، تربیت یک منتظر، منتظر آقا، منتظر منجی طبیعتاً متفاوت است، نگاهی که در فرهنگ ظهور و انتظار هست به یک انسان با فرهنگ سرمایه داری که الآن غالب است متفاوت است، یکی از طرفندهای شیطان آرزوها بود، نظام سرمایه داری حاکم بر جهان امروز بر علوم انسانی امروز خلاصه می کند این انسان را در بیشترین پول، باید مالک بشود صاحب بشود، بیشترین لذت را ببرد و بیشترین رفاه را داشته باشد، آن هم در بعد مادی، در حالی که نگاه توحیدی، نگاه مهدوی متفاوت از این است، نه اینکه رفاه نباشد، اتفاقاً وقتی امام زمان (عج) می آیند، همه به رفاه می رسند، بهشت همه می توانند، نه اینکه ده درصد از جامعه بیش از نود در صد از سرمایه ها دست شان باشد، چون عدالت مهدوی نمی سازد، اما اینکه بچه ما فرزند ما در تفکرات خودش، خلاصه نکنه در آن ابعاد زمینی و ملکی و مادی این بحث مهمی است، تربیت ما خیلی وقتها که بچه هایمان را تربیت می کنیم در مرحله دوم گفتیم تریبیت دیگران، هدف گذاری خانم چیست؟ نمره بیشتر اینکه بچه من زبان بلد باشد، اینها خیلی خوب است اصلاً انکار نمی کنم بنده بچه خودم هم تأکید به پیشرفت های اینچنینی دارم، اما اینکه اینها بشود هدف نهایی، اینها هدف واسط است، زبان بخواند که بتواند فرهنگ دیگری را، شما یک زبان که یاد بگیری فرهنگ دیگری را یاد گرفتی، یاد بگیرد که تعالی پیدا کند یا نه زبان یاد بگیرد که از فرهنگ دیگری بعنوان یک فرهنگ مبنا استفاده کند، و از اندیشه ظهور، اندیشه امام زمان فاصله بگیرد، ما اگر نگاه تربیت مان نگاه ظهور مند شد، نگاه انتظار مند شد دیگر آن وقت در همه لایه ها و سطوح فردی اجتماعی و خانوادگی شخصیتی و هویتی این را تأثیر می گذارد، برای چه؟ این برای چه، پول در بیاور برای چه؟ در فرهنگ مهدوی این برای چه بودن نقش جدی دارد، چون ظهور برای کسانی اتفاق می افتد که هدفنمد هستند، برای نجات بشریت، سردار سلیمان رحمة الله علیه ایشان اینطور نبود که به علوم امروز بی توجه باشد اما غایت های بلند مرتبه ای داشت که من اینجا عرض می کند در بحث تربیت، مهم ترین مسئله برای مباحث تربیتی ما این است که ما نظام ارزشی فرزند مان را بر وحور ولایت، امامت، رقم بزند، بر محور عبودیت، رقم بزند، کی اتفاق می افتد؟ که وحیده نمی شوه، و مجذوم فرهنگ دشمن نمی شود، مجذوب گفتمان دشمن نمی شود، وقتی که چند عنصر را ما در تربیت جدی ببینیم، یک معرفت است، همانطور که شیطان قسم خورد با شدت گفت، در اتاق فرماندهی اش گفت که اولین کاری که می کنیم، گمراه می کند، خب اولین پاتک این دشمن چیست؟ معرفت افزایی است، هرچقدر معرف در جامعه ما بچه های ما زیادتر بشود، معرفت افزایی، من معمولاً به دانشجوها می گویم، چندتا میم را جدی بگیرید، یک معرف، دوم محبت، سوم، مطابعت، اصلاً عنصر تعالی انسان در همین است، شهدا این را داشتند، معرفت به خدا، به خلیفه خدا، معرت به وظیفه برای خدا، این سه تا چیز سختی نیست، منتهی توجه داشتن به این مسئله خیلی مهم است، معرفت به اینکه خانم ها باور کنند، این کسی که دارد تربیت می کند، این سه تا عنصر را، الآن بچه های ما به چه معرفت دارند، شناخت شان به چه هست؟ آقای صادقی ببینید ابتدای کار من یک نکته ای را عرض کردم گفتم، ظهور می خواهد در یک جامعه ای اتفاق بیافتد که آن جامعه بشری است، با ملائکه خدا نمی خواهد ظهور حجت ابن الحسن را انجام بدهد،  و إلا قبلاً انجام می داد، این بشر در فضای اختیار، سنت الهی قرار گرفته که انتخاب کند، آن نظام ارزشی فرزندان ما حول چه هست؟ مادر این را باید دقت کند، آن مسئله اصلی است، مادر دقت کند که آن نظام ارزشی که فرزند ما در هنگام انتخاب درست انتخاب کند، چه را انتخاب کند؟ ولایت شیطان را انتخاب نکند، خدا را انتخاب کند، دین را انتخاب کند، ارزشها را انتخاب کند، و من معتقد هستند آن چیزی که امثال همت ها، خرازی ها، سلیمانی ها، حبیب ها داشتند، وهب، ها داشتند، قاسم ها داشتند، و مخالفین نداشتند همین است، این معرفت، شناخت، این را بگوییم، آن چیزی که دارد نظام ارزشی، یعنی در آن مرحله انتخاب حر نظام ارزشی اش چطور بود، اگر این نظام ارزشی را ما نادیده بگیریم، شمر نماز می خواند، حر هم نماز می خواند، در یک خط هم بودند، اما نظام ارزشی اگر درست تربیت شده باشد، اگر درست اتفاق افتاده باشد، در بزنگاه انتخاب درستی می کند، این خیلی مهم است، نظام ارزشی ما این انسان مختار، انسانی که به نوعی اختیارش سلب می شود که رفتار های مختلفی داشته باشد ،کی انتخاب می کند ارزش ها را؟ یک معرفت داشته باشد من باید بدانم این لیوان کارش چیست، چه نقشی دارد، چه کاربردی دارد، چه سودی دارد، من با این می خواهم چکار کنم تا این لیوان را بردارم، چه توفیقی برای من دارم، تا من معرفت به این پیدا نکنم، جامعه امروز ما، جوان امروز ما، دختر امروز ما، باید این را بفهمد امام زمان چه نقشی دارد، «من لم یعرف بإمام زمانه مات میتة الجاهلیه» یعنی چه این را باور کنیم وقتی در فرهنگ و در تربیت در اندیشه در گفتمان امام نیست این نقص است، یک ایرادی هست، این نکته جدی است، کم داریم امام نیست، در ظهور هم.

دومین موضوع ما که باید معرفت باشد، ما خیلی وقت ها خیلی ها الآن با بچه در دانشگاه صحبت می کنیم در رابطه با یک موضوعی مثلاً می بینم خیلی قشنگ هم صحبت می کند إنشا می نویسد مقاله می نویسد می آید إرائه خوب می دهد؛ اینها معرفت هست، اما آیا انجام هم می دهد؟ ببین خودش لنگ می زند خودش گرفتار هست بعد که می آید در مشاوره می گوید من اینها همه را گفتم اما نمی دانم خودم چیکار کنم، مرحله دوم چه شد؟ محبت هست؛ باید بداند به این علاقه پیدا کند، محبت، قدیمی ها خیلی دقت شان بیشتر بود همین که بلند می شد صبح به صبح به امام زمان، روایت داریم سلام بدهیم به امام، اینکه به امام حسین (صلوات الله علیه) سلام بدهیم خب بچه ها بفهمند این مورد علاقه پدر و مادر، مورد علاقه مادر هست.

مجری:

نشان بدهیم که امام حاضر هست در زندگی ما.

حجت الإسلام خادمیان:

امام حاضر هست، این محبت به امام را، اینکه احساس کنیم به هر حال امام مثل والده مهربان هست مثل مادر دلسوز هست، روایت امام رضا هست از خودم نمی گویم، در کتاب کافی داریم این روایت را، آن وقت این مادر مهربان چقدر گرفتارها، چقدر مشکلات را، چقدر وقتی آن ارتباط با حرم امام رضا پیدا می کند آن حسی که پیدا می کند آن حالتی که مادر پیدا می کند آن اُنسی که می گیرد، آن که در زیارت عاشورا یا در دعای توسل یا حدیث کساء و ارتباطی با امام، این لذتش را به بچه انتقال بده باورش بشود که رئوف تر از امام که از این دو عنصر چه نتیجه می گیریم؟ متابعت.

ببینید این بحث سوم بحث جدی هست جامعه ما در این بحث آخری که ما وقت هم نداریم خیلی توضیح بدهیم میکانیزم ها و راهکار های که چیکار کنیم که ما اهل متابعت بشویم؟ چون اکثر جامعه ما معرفت دارند کم یا زیاد، خیلی ها محبت هم دارند عشق به امام حسین را می بینیم دیگر عزاداری امام حسین چقدر، برای همین سردار سلیمانی چقدر جمعیت آمد هنگام تشییع شان؟ سابقه نداشت دیگر، اما در بحث متابعت لنگ می زنیم گرفتاریم، چرا؟ این نکته جدی است که در تربیت دیده می شود؛ متابعت از امام، متابعت از خدا، اولین مسئله این که ما جدی خسارت همان که قرآن می فرماید «خسراناً مُبینا» خسارت عدم اطاعت را نفهمیدیم، من اگر بدانم در این مسیری که می روم عقرب هست نیش ام می زند خسارت دارد احتمال هم بدهم دیگر نمی روم، این نکته جدی هست؛ خسارت عدم الإمام، عدم درک امام، عدم ارتباط با امام، این را ما درک نکردیم، اگر من این را بفهمم پدرم هم بفهمد مادرم هم بفهمد مسلماً اطاعت هم انجام می گیرد، معلم من بفهمد، نظام واره تربیتی ما چون ماها از ابتدا تا الآن بحث نقش مادران را می گوییم چون موضوع مان این بود اما نباید هم فراموش کنیم نقش معلمان ما، نقش پدران ما، نقش صدا و سیما، رسانه های ما، نقش نهادهای اجتماعی.

 امیدواریم که در این لحظاتی که مهمان بینندگان گرانقدر بودیم توانسته باشیم نسبت به این موضوع که جزء موضوعات مهم و ارزشمند هست قدمی برداشته باشیم در بحث تبیین موضوع و خواهشم از بینندگان گرانقدر این هست که کمک بدهند اگر نکته ی هست اشاره بفرمایند و آخرین صحبت ما این هست که در این امر خطیر ما راهی نداریم مگر عنایت الهی، توسل، عنایت، همه این فکرها و همه این فورمول ها و همه اینها به جا، اما توسل، ما هم در کنار حرم خانوم حضرت معصومه (سلام الله علیها) می خواهیم که عنایت کنند که بتواند جامعه ما در این امر تربیت موفق و سربلند باشد.

مجری:

 ما جز خدا، به غیر توکل نمی کنیم

ما جز به اهل بیت، توسل نمی کنیم

خیلی بهرمند شدیم از بیانات ارزشمند جناب حجت الإسلام والمسلمین حاج آقای خادمیان عزیز، از نگاه های خوب شما به برنامه عصر انتظار صمیمانه سپاسگذارم و تا عصر انتظار دیگر همۀشما عزیزان را به خدای بزرگ و مهربان می سپارم خدا نگهدار.

 

 

 

 

 


عصر انتظار 17 دی 1400>

شبکه ولی عصر عصر انتظار انتظار ظهور مهدویت