شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)
عصر انتظار

قسمت سیزده برنامه عصر انتظار با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:01/11/1400

برنامه:عصر انتظار

مجری:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین.

«اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا وَهَبْ لَنا رَحْمَتَهُ وَ رَأفَتَهُ وَ دُعائَهُ وَ خَیْرَهُ»

عرض سلام و ادب و احترام و آدینه بخیر حضور بینندگان عزیز برنامه عصر انتظار، با برنامه دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم و در خدمت کارشناس محترم برنامه مان جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای کریم زاده، صمیمانه تبریک و تهنیت و شادباش عرض می کنیم فرا رسیدن سالروز میلاد سراسر سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر را به ویژه حضور مادرهای بزرگوار که بیننده برنامه ما هستند و آرزو می کنیم که إن شاءالله سایه مادرها سال های سال بر سر مان مستدام باشد و مادرانی که آسمانی شده اند الساعه بر سر سفره حضرت زهرا (سلام الله علیها) و آقا امیرالمؤمنین مهمان گردند إن شاءالله.

حضور جناب حجت الاسلام حاج آقای کریم زاده عرض سلام و خیر مقدم دارم، سلام علیکم.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

سلام علیکم و رحمة الله

بنده هم عرض سلام و ادب دارم خدمت حضرت عالی جناب آقای صادقی پور بزرگوار و همه بینندگان شبکه خوب جهانی حضرت ولی عصر (علیه السلام)، عرض تبریک هم دارم ایام ولادت با سعادت بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبرا (سلام الله علیها) را خدمت شما، خدمت امام عصر (علیه الصلاة والسلام) و همه بینندگان عزیز و بزرگوار، در خدمت تان هستم.

مجری:

سپاسگذارم از حضور ارزشمندشما در برنامه، بحثی که إن شاءالله در خدمت بینندگان عزیز خواهیم بود موضوع حضور اجتماعی یک زن منتظر خواهد بود که حاج آقای کریم زاده إن شاءالله از بیانات ارزشمندشان بهرمند خواهیم شد که تقاضا می کنیم مقدمه ای را در مبحث حضور اجتماعی یک زن بیان بفرمایید و إن شاءالله در ادامه خدمت تان خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین کریم زاده:

بسم الله الرحمن الرحیم

اجازه بفرمایید من مطلع بحثم را چون بی مناسبت هم نیست با این ایام ولادت با سعادت حضرت صدیقه کبرا با یک آیه شریفه و دو روایت قرار بدهم چون در طول بحث هم با این خیلی کار داریم، آیه شریفه 58 از سوره مبارکه نحل اشاره می کند که

«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ»

نحل/58

در یک دوره ای نگاه ها نسبت به زن به شکلی بود که اگر که کسی بچه دار می شد و بچه اش دختر بود یک طورهای خودش را سیاه رو می دید «مُسْوَدًّا وَجْهُهُ» یعنی خودش را پژمرده و سیاه رو می دید جلوی دیگران

«يَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ»

یک طورهای از شرم این خبری که به او دادند که دختردار شده در واقع یک طورهای خودش را پنهان می کرد

«أَيُمْسِكُهُ عَلَىٰ هُونٍ»

چه نگاهی داشته باشد؟ این را خواری ببیند در واقع؟

«أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ»

یا زنده به گورش کند؟ قرآن شریف می فرماید در یک دوره ای خداوند متعال کوثر را عطا کرد به وجود نازنین پیغمبر اکرم خیر کثیر را داد در واقع و این خیر کثیر منشأ برکات بسیار بسیار زیادی شد بی ارتباط با بحث امروز ما هم نیست نورانی کنیم جلسۀمان را و کلام مان را به نور کلام اهل بیت عصمت و طهارت، دو روایت را هم من بخوانم یک روایت از پدر یک روایت از پسر؛ پدر امام عسکری (علیه الصلاة والسلام) فرمودند

«نَحْنُ حُجَجُ اللّهُ عَلَی خَلْقِهِ وَ فَاطِمَةُ الزَهرا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْنَا»

ما اهل بیت حجت های خدا بر مردم هستیم و وجود نازنین حضرت صدیقه طاهره مادرمان حجت خدا بر ماست

این کلام حالا هم جای تفسیر زیادی دارد جای صحبت زیادی دارد ولی داشته باشند هم بینندگان بزرگوار که إن شاءالله یک گوشه ای ما استفاده خواهیم کرد از این کلمات نورانی در بین بحث مان.

 وجود نازنین امام عصر (علیه الصلاة والسلام) فرزند بزرگوارشان هم جمله ای را دارند و آن جمله هم در یکی از توقیعات شان هست که حضرت ولی عصر فرمودند

«إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ»

وجود نازنین حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) برای منِ مهدی اسوه حسنه هست، اینهم باز خودش خیلی حرف در آن هست ما نمی خواهیم اینها را باز کنیم منتهی یک کدی را در واقع به ما می دهد که در بین بحث ها ما از آن استفاده خواهیم کرد، اجازه بفرمایید من دوتا نکته آغازین را برای حضرت عالی و بزرگواران بازگو کنم؛ ما الآن در موضوع بحث مان داریم در موضوع سبک زندگی منتظرانه صحبت می کنیم و تربیت نسل منتظر و نقش زن، بعضی ها سؤال می کنند که آیا این حرفی که از سبک زندگی منتظرانه زده می شود این چیزی غیر از سبک زندگی اسلامی است؟ سبک زندگی یک منتظر فراتر از آن است یا همان است ما یک اسمی این وسط گذاشتیم جعل اسم کردیم؟ من می گوییم نه اینطوری نیست که ما یک فضای دیگری را بخواهیم این وسط ترسیم بکنیم یعنی جعل یک عنوانی را بکنیم و بگوییم سبک زندگی منتظرانه یک سبک زندگی دیگری هست، نه، مایه این سبک زندگی و این روشی که ما داریم از آن بحث می کنیم همان سبک زندگی اسلامی است فرقی ندارد، بعضی از نویسنده ها را دیدم این صحبت را کردند شاید جای تأمل دارد این بحث که ما سبک را جداگانه، منتهی یک امتیازاتی را دارد بله؛ یک چندتایش را اشاره کنم:

سبک زندگی یک منتظر که ما داریم از آن بحث می کنیم یک سبک زندگی در واقع فعالی است یعنی عرصه های پیش روی منتظر امام زمان (علیه اصلاة والسلام) یک عرصه های فعالی است در واقع، منتظر حضرت ولی عصر (علیه السلام) منفعل نیست فعالانه حضور دارد و عمل می کند، ثانیاً تداعی نام امام زمان (علیه الصلاة والسلام) در طول زندگی یک انسان منتظر بیش از در واقع سبک زندگی عادی و حداقلی یک زندگی مسلمان باید باشد یعنی زندگی یک منتظر امام زمان (ارواحنا له الفداء) باید عجین باشد لحظه به لحظه اش با یاد و نام امام عصر (ارواحنا له الفداء) در قولش و در رفتارش، قطعاً این اتفاق باید بیفتد، و سوم اینکه نگاهی هم که نسبت به سبک زندگی منتظران ما داریم این نگاه یک نگاه جهانی است چون بنابرآن چیزی که ترسیم فرموده قرآن شریف برای ما

«وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»

قصص/5

آیه 5 از سوره مبارکه قصص، قطعاً قطعاً نگاه یک انسان منتظر نگاه جهانی هست در واقع، این نکته اولی بود که خدمت بزرگواران بگوییم که آیا تفاوتی بین این دوتا سبک زندگی وجود دارد یا نه؟ چون الآن عنوان زیادی را در انترنت هم بینندگان عزیز جستجو بکنند می بینند که به عنوان سبک زندگی منتظرانه، سبک انتظار، اینها در واقع چاپ شده و منتشر می شود این سؤال برای خیلی ها پیش می آید.

نکته دوم اینکه تا اسم فعالیت های اجتماعی می آید یک طورهای ذهن معطوف می شود به حضور فزیکی، در سؤالی هم که حضرت عالی پرسیدید و موضوع برنامه هم هست اینکه حضور اجتماعی زنان را ما ترسیم کنیم صرفاً نباید ذهن مان را ببریم در بحث حضور فزیکی، این تفکر که ما حضور اجتماعی یک بانو را صرفاً یک حضور بیرونی فزیکی بدانیم در سطح اجتماع این تفکر در واقع رسوخ فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی هست که حالا در موردش صحبت هم خواهیم کرد در یک مقطعی چون مهم است، تفکر غربی است که خانم ها را دچار اشتباه محاسباتی می کند و در واقع ما شاهد یک طور نبرد بین سبک های زندگی غربی و اسلامی هستیم در جامعه خودمان من بعضی از مواردش را إن شاءالله اشاره خواهم کرد، بنابراین صرف اینکه ما اسمی از حضور اجتماعی می بریم ذهن ها نباید منصرف بشود به یک فضای بیرونی که ما داریم از آن صحبت می کنیم، دیدید و دیدیم حالا در سریال ها در کتاب ها، رمان ها، آدم می بیند مثلاً خلاصۀ یک زن عصاره یک زن فعال و تعریف یک زن فعال یعنی کسی هست که حتماً حتماً در مجامع اجتماعی حالا ورزشی، عرصه های اجتماعی سیاسی حضور دارد، می گویند بله خانم فلانی خانم فعالی هست چرا؟ چون حضور فزیکی بیرونی دارد، این منظور نیست در واقع، ما دفاع می کنیم از آن تفکر ناب اسلامی که در وجود حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا اسوه حسنه اسم بردیم در ابتدای صحبت ها و جمله امام عصر (علیه الصلاة والسلام) را خواندیم، کلامم اینجا این است ما دنبال این هستیم که یک سبک زندگی برای خودمان برای بانوان مان ترسیم بکنیم در مسیر انتظار امام عصر (علیه الصلاة والسلام) نباید از خط نگاه و افق نگاه امام عصر (علیه الصلاة والسلام) خارج بشویم؛ افق نگاه امام عصر (علیه السلام) این هست که مادرشان حضرت صدیقه کبرا را به عنوان اسوه حسنه معرفی کردند بنابراین اگر مثلاً حرف از حضور اجتماعی هم می زنیم باید ببینیم حضور اجتماعی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) به چه شکل بوده چون انتظار امام زمان (علیه الصلاة والسلام) از یک بانو از یک دختر از یک خانوم انتظاری که دارد چه انتظارات فردی چه انتظارات اجتماعی مسؤولیت های اجتماعی، همه اش را باید جستجو کرد در یک اسوه حسنه؛ ببینیم اسوه حسنه کجا حضور داشته کجا نداشته آیا حضورش ضابط من بوده یا ضابطه ای نداشته؟ یعنی در مدل و سبک زندگی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) به عنوان آن مطلوب امام زمان (علیه السلام) حساب می شود و إلا اسم نمی بردند که بفرمایند اسوه حسنه هست «لی فی إبنة رسول الله أسوة حسنه» خود امام زمان (علیه السلام) یا پدر بزرگوارشان در روایتی که خواندیم بفرمایند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) حجت خدا بر ما هست در واقع بنابراین در سبک زندگی هم حجت ما هست بنابراین انسان منتظر بانوین منتظر حضور فردی، فزیکی، اجتماعی، هر چه می خواهد تنظیم بکند باید ببیند از این مسیر به چه شکل است، إن شاءالله در بین بحث بازهم صحبت خواهیم کرد در مورد این مقوله و به چه شکل ما می توانیم وجود نازنین حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) را اسوه حسنه خودمان قرار بدهیم در زندگی منتظرانه.

مجری:

إن شاءالله، اگر صلاح می بینید جلوه های از حضور اجتماعی یک زن منتظر را هم بیان بفرمایید.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

ببینید باز همینجا هم یک نکته ای را من بگویم و آن هم این است که ما جامعه را بدون خانواده، اجتماعی نمی بینیم؛ این نکته نکته مهمی است جامعه ی بدون خانواده اجتماعی نیست، حضور یک خانواده به عنوان پایه به عنوان اساس یک جامعه یک جامعه کوچک، در مدیریت کل جامعه مؤثر است، جامعه زنان را ما اگر که از حرکت های فرهنگی اجتماعی حذف بکنیم از طرفی هم جامعه زنان را از این حرکت ها حذف بکنیم آن حرکت به نتیجه مطلوب نمی رسد، یک طورهای پایه جامعه ما خانواده است و پایه خانواده هم مادر است یعنی محور مادر است در واقع، حضور اجتماعی اگر حرفی از آن می زنیم مادر در رأس اش هست؛ شما نگاه می کنید در کنار رسول الله از ابتدا حضرت خدیجه قرار دارد تا انتهای که حکومت عدل امام زمان (علیه الصلاة والسلام) هم بر پا می شود ما شاهد حضور خانم ها هستیم شاهد حضور بانوان هستیم همانجا هم، چه اتفاقی می افتد آن زمان؟ چند نفر می آیند؟ چند نفر از 313 نفر خانم هستند؟ چند نفر رجعت می کنند؟ اینها بحث های دیگری است که به هر حال بحث های روائی است شاید در برنامه های اینجا اساتید بزرگوار خدمت بزرگواران عرض کنند و گفته بشود، ولی قطعاً قطعاً ما حضور بانوان را آنجا هم خواهیم داشت؛ یعنی از بدوی تولد اسلام شما حضور بانوان را می بینید در عرصه های مختلف و در ختم آن هم، ختم که می گوییم یعنی تشکیل حکومت عدل الهی به رهبری امام عصر (علیه الصلاة والسلام) در آن زمان هم اینجا خواهیم دید، این هم خیلی نکته نکته مهمی است باید توجه داشته باشیم، اما این  جلوه هایی که اشاره کردید  یک بانو می تواند نقش هدایتگری داشته باد در همسری، یک بانو می تواند نقش تربیتگری داشته باشد در مادری، و همچنین می تواند نقش جامعه سازی داشته باشد، جامعه سازی و آن مسؤلیت های اجتماعی، سه تا نقش خیلی مهم را یک زن می تواند داشته باشد، هم می تواند در نقش همسری هدایتگری را داشته باشد، هم می تواند مادری باشد تربیت گر و آن مادر جریان ساز باشد که بعداً اشاره خواهیم کرد، بعضی از مادران را ما داریم جریان ساز هستند، شما بعضی از شخصیت ها را نگاه می کنید نمی توانید آن شخصیت را بدون حضور مادرش تحلیلش کنید، یک شخصیتی مثل استاد شهید مطهری عزیز  که یک جریانی را ایجاد کرد که دیدید هم امام راحل هم رهبر معظم انقلاب، چه تعاریفی را از ایشان دارند، شما نگاه کنید به مادرشان و زندگی مادرشان و اوصافی که مادر شان داشتند، مادر ایشان به تعبیر خود استاد شهید مطهری یک منظومه بود، یک کامپیوتر بود از اطلاعات بالا، از سبک زندگی خاصی که خود آن سبک از دلش استاد شهید مطهری می آید بالا، استاد مطهری تربیت شده او است، شیخ انصاری را زندگی نامه اش را می بینید، می بینید پشتش یک مادری هست، آن مادر می شود جریان ساز، چرا جریان ساز؟ چون پسری را تقدیم می کند که آن پسر تحول گر در حوزه است، بین عرفای برگوار مان مرحوم شیخ حسن علی نخودکی، بین بزرگان مان مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی و افراد متعدد که شما نقش مادر را بازگو کردند برای ما نگاه می کنی می بینیم فوق العاده است اینجا، امروز مادری کردن به جهت تأثیر مستقیمش در جریانات اجتماعی سیاسی و فرهنگی از اجتماعی ترین کارها است خیلی این نکته مهم است بعضی ها تصور می کنند مادری امروز  و کلامی که در مورد مادری ما داریم می گوییم این صرفاً یک شأنی از شئون یک زن است، حالا از طرف غرب که تحقیر هم می شود همین شئون مادری، ولی آنهایی که تحقیر هم نکنند می گویند بله دارد مادری می کند، شما شغلت چیست؟ چکار می کنی؟ می گوید هیچ چیز دیگر خانه هستیم، مادری می کنیم، در صورتی که ما می گوییم مادری کردن بخاطر اینکه تأثیر مستقیم در جریان سازی ها دارد خودش اجتماعی ترین کار است این خیلی نکته مهمی است، هویت یک مادر، در یک هویت اجتماعی تعریف می شود، حالا حضرت صدیقه طاهره (س) بعنوان آن اسوه حسنه، ابتدای کلام مان گفتیم، ایام ولادت باسعادت آن بزرگوار هم هست، حضرت صدیقه طاهره (س) با مادری توانست جریان سازی کند، مادر بود که توانست اتفاقات بزرگی را رقم بزند، ضمن اینکه امکاناتی که در اختیار یک مادر هست، در اختیار هیچ کس نیست، خیلی این نکته، نکته مهمی است، بعضی از آن غافل هستند، یک زمین خالی آماده پاشیدن بذر در اختیار مادر هست، در آن روایت فرمود که قلب جوان و نوجوان مثل یک مزرعه ای است، مثل یک زمین آماده ای است که آماده است که بذر را بپاشی داخلش، کاری که در مقاطع بعد معلم نمی تواند انجام بدهد، استاد نمی تواند انجام بدهد، ولی مادر می تواند این اتفاق را رقم بزند، یادم افتاد به مرحوم سید رضی و سید مرتضی این دو عالم برزگوار که پرورش یافته دامن یک مادر بودند، آن بذر را چه کسی پاشید در دل این دو بزگور؟ که بعد برد پیش شیخ مفید و گفت به اینها فقه یاد بده درس یاد بده، مادر شان، یعنی از دامن زن مرد به معراج رود یک واقعیتی است، این معراج، معراج اجتماعی هم است، یعنی حضور اجتماعی یک زن و یک مرد در دنیای ما مدیون زحماتی است که مادر او در پشت پرده کشیده است.

مجری:

بله قطعاً خب تشکر می کنیم خیلی بهره مند شدیم از بیان ارزشمند شما که مقدماتی را در باب حضور اجتماعی یک زن منتظر و جلوه هایی از حضور یک زن از بیان حاج آقای کریم زاده بهره مند شدیم و ان شاء الله ادامه مبحث را می خواهیم بهره ببریم از حضور جناب استاد کریم زاده، حاج آقا در فرمایشاتی که داشتید اشاره کردید در باب فعالیت های اجتماعی که مطرح می فرمودید، فرمودید که نبرد سبک ها، این را می خواستیم اگر امکان دارد توضیح بیشتری بفرمایید و بینندگان عزیز ما بهره مند بشوند.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

این نکته را بگویم اول ما رفتار اجتماعی و سبک زندگی مان تابع تفسیرمان هست از زندگی، تفسیری که از زندگی داریم، آن اسوه حسنه، وجود نازینین حضرت زهرا (س) که ابتدای کار اشاره کردیم از زبان مبارک امام زمان روایت را آن اسوه حسنه نوع نگاهش نسبت به زندگی و فلسفه زندگی چطور است، نوع نگاهش، نگاه رشد است، چون او رشیده است، فاطمه زهرا (س) نگاه رشد دارد و دنبال حیات طیبه است حضرت زهرای مرضیه (س)، من این را یک کوچولو باز کنم جواب سؤال شما هم واضح می شود، نگاه رشد یعنی اینکه شما این دنیا را صرفاً جای خوشی مطلق نبینی، تفکر غربی دنبال این است، سبک زندگی غرب به شما تزریق می کند که این دنیا دنیای خوشی مطلق است، شما بانوی بزرگوار همه چیز را بر اساس خوشی مهک بزن و ببین، اگر این کار را می توانی انجام بدهی که خوش باشی انجامش بده، اگر نمی توانی خوش باشی به واسطه این کار انجام نده، آن چیزی که به ذائقه ات خوش می آید، برای همین هم همیشه خیلی سؤالات متعدد برای مان پیش می آید، اتفاقات متعدد پیش می آید، نگواری های در این دنیا را چون با نگاه رشد نگاه نمی کنیم، ناگواری ها به ما خیلی سنگین می آید، سخت می آید، در سؤالاتی که از ما می پرسند، حاج آقا ببخشید فلان خانم خیلی تربیتگر خوبی است برای بچه ها، چهارتا بچه دستش بدهند اینقدر موفق است در سرگرم کردن، چرا خدا بچه به او نداده؟ استاد ببخشید فلان شخص اینقدر خیِّر هست خودش هیچ چیزی ندارد از مال دنیا هیچ چیزی ندارد ولی خیِّر است.

مجری:

می خواهند حکمت این کار را ببینند.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

أحسنت می خواهند دنبال این هستند که بدانند چه خبر است چه اتفاقی، ولی خودش هیچ چیزی ندارد ولی فلانی را مثلاً شما نگاه کن که پولش از پارو بالا می رود ولی اصلاً دست به خیر نیست به قول بعضی ها آب از دستش نمی چکد، آنی که ما داریم نگاه می کنیم با نگاه این هست که این دنیا باید همه چیز سر جای خودش باشد یعنی جای خوشی باشد آن باید بچه داشته باشد، آن باید پولدار باشد، آن باید فلان باشد، در صورتی که این نیست نگاه رشد به ما این را نمی گوید، حالا سبک زندگی غربی دنبال این است توسعه بدهد این فضا را برای ما؛ یعنی می آید می گوید که نگاه مادی نگاه اول است مظاهر دنیایی، وابستگی های دنیایی باید برای تو بُت بشود، گاهی این اتفاق هم می افتد دیگر برای بعضی از افراد حالا ما مشخصاً داریم در مورد نقش زنان صحبت می کنیم این فضا در واقع بُت می شود نبرد است سبک های که اشاره کردم و اشتباه محسباتی که بعضی ها می کنند چه در نگاه فردی چه در نگاه اجتماعی معلول این نگاه مان از زندگی است تفسیرمان از زندگی است، زندگی یعنی چه؟ این دنیا محل چیست؟ محل خوشی است یا محل رشد است؟ کسی که می گوید محل خوشی است دارد اشتباه می کند وجود نازنین پیغمبر اکرم (ص) فرمودند که

«إنِّ راحَةَ فِی الدُّنْیَا مُسْتَحِیلَة»

راحتی مطلق در این دنیا محال است، حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) که اسوه حسنه ما هست باز این را تکرار می کنم بخاطر اینکه ما اگر از جامعه منتظر داریم صحبت می کنیم جامعه منتظر یک منتظَری دارد و آن منتظَر هم امام زمان (علیه الصلاة والسلام) هست و آن منتظَر هم از ما انتظاراتی دارد، چه انتظاری دارد امام عصر (علیه الصلاة والسلام)؟ از یک بانو در این جامعه در عصر انتظار اینکه مثل مادرش باشی مثل حضرت صدیقه طاهره، خودش فرموده، حضرت زهرا نگاهش نسبت به این دنیا نگاه رشد است نگاه خوشی نیست، سبک زندگی او که سبک زندگی منتظرانه یک خانم منتظر و بانوی منتظر هم باید باشد بر اساس این شکل گرفته چون تفکرش، نوع نگاهش، تفسیرش از زندگی نگاه رشد است، سختی ها باید باشد تا لذت ببرد انسان از خوشی ها، چرا چهارتا فصل داریم؟ چرا الآن بارندگی است؟ چرا برف و اینها الآن زیاد است؟ نمی شود همیشه بحار باشد؟ خب تا اینها نباشد آدم لذت آنها را نمی برد، رشد یعنی همین، آن قصه نبرد سبک های که اشاره کردم معنیش همین بود.

مجری:

تشکر می کنم، بله یک مقدار ابهام بود برای بنده، گفتم که باز بشود مخصوصاً برای بینندگان عزیز، سپاسگذارم.

اگر از منشأ حضور اجتماعی یک زن منتظر بیان بفرمایید و بینندگان عزیز ما استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

حالا اگر اجازه بدهید من چون روز زن هم دارد می آید به خانم های بزرگواری که بیننده شما هستند در این شبکه بگویم که مردها از زن مادی گرا حواس تان باشد خانم ها، گریزان اند، یک طورهای بعضی از خانوم ها شوهر خوب را خود پرداز خانگی می دانند که به هر حال با این نگاه، این را حواس تان باشد.

ما وقتی از منشأ حضور اجتماعی زن با توجه به آن الگو و اسوه حسنه داریم صحبت می کنیم یعنی با توجه به زندگی سراسر نور حضرت صدیقه کبرا (سلام الله علیها) نگاه می کنیم می بینیم این حضور اجتماعی یک گره خورده به یک نکته ی یک مطلبی که رهبر معظم انقلاب در همین دیدار اخیرشان با مردم قم هم روی این مطلب تأکید داشتند و آن هم غیرت دینی است، حضرت زهرا (سلام الله علیها) در واقع منبع غیرت دینی هست همه چیزش را بر اساس این غیرت دینی تنظیم می کند، ضعف غیرت دینی مساوی حضور سکولار زن هست در جامعه؛ یعنی اگر ما این صفت را برداریم از یک زن منتظر، آمدیم یک زن سکولار تحویل دادیم، حالا اشاره خواهم کرد که این خودش را کجاها نشان خواهد داد إن شاءالله نشام می دهم، این جمله را اجازه بدهید به بنده من از مقام معظم رهبری بخوانم خیلی جمله جمله زیبای است ایشان می فرماید

 مثل همه موضوعات دیگر موضوع زن هم دستمایه ی شده است در دست سوداگران همه ارزش های انسانی، در دنیا و رسانه های جمعی عالم در چنین شرائطی جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهیم اسلامی و ارزش گذاری های اسلامی و با دقت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان ترسیم شده هویت خود را بازیابی کند.

خیلی نکته مهمی است نیاز است که زن هویت خودش را ارزش گذاری کند و ارزش گذاری های اسلامی را با دقت طبق آن خطوطی که نظام اسلامی برای پیشرفتش معرفی کرده طبق آن خصوص و إلا اشاره کردم ما می رویم سمت و سوی یک فضای سکولاری که این با غیرت دینی فاصله دارد، وجود نازنین امام زمان (علیه الصلاة والسلام ارواحنا له الفداء) که امروز هم روز متعلق به آن بزرگوار هست «هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ» حضرت ولی عصر در یک بیانی اشاره می فرماید که

«اجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إِلَیْنا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الْواضِحَةِ»

اگر ادعای محبت ما را می کنید، اگر که می خواهید حضور اجتماعی داشته باشید، اگر می خواهید که مادر خوبی باشید، می خواهید در زندگی تان همسر خوبی باشید خانم بزرگوار! می فرماید با ما باید خودت را تنظیم کنی و با سنت ما، نگاهی که ما اهل بیت داریم و آن خطی که برای شما ترسیم کردیم و نقشه راهی که برای شما کشیدیم، شما نگاه می کنید می بینید اسوه حسنه امام زمان (عج) یعنی حضرت صدیقه طاهره هم به همین شکل، حضرت زهرای مرضیه همه چیزش را با امیرالمؤمنین (ع) تنظیم می کند، خط را از امیرالمؤمنین (ع) می گیرد، حتی وقتی آمدند از حضرت سراغ گرفتند که چرا شما حالتان اینقدر بد است هر روز ما می آییم به شما سر می زنیم حالتان بدتر می شود بعد از آن 75 یا 95 روز درد شما چیست، حضرت زهرا فرمود درد من مظلومیت امیرالمؤمنین هست، یعنی از درد جسمی صحبت نمی کند چون دنیا را دنیای رشد می بینید همان نکته ای که اشاره کردیم، تفسیرش از زندگی این نیست، برای همین می گوید من همه غصه ام امیرالمؤمنین (ع) هست، زن منتظر زنی است که همه ابعاد زندگی اش را بر اساس غیرت دینی تنظیم می کند، غیرت دینی اجازه می دهد این کار را انجام بدهد یا نه؟ مثلاً مثال بزنم چون شاید تقریب به ذهن خیلی بهتر با مثال اتفاق بیافتد، مثلاً تحصیلات خانم ها بعضی ها تبلیغ می کنند که اسلام با تحصیل کردن یک خانم مخالف هست، دیدید در بین شبهات متأسفانه این را ترویجش می دهند یا حالا بعضی از وهابیت می گویند که شیعه مخالف این فضا هست در صورتی که این نیست، نشانی از این ماجرا ما نداریم، اگر یک خانم متظر می خواهد تحصیل کند، تحصیل کند ولی تحصیل مدیریت شده، ما همیشه گفتیم که این نگاه را باید مدیریت کند که لطمه ای به زندگی نزند، مثلاً بیاید روش هایی انتخاب کند برای درس خواندن، برای ادامه تحصیل که با فرزند داری خودش منافات نداشته باشد، این چیزی که در غرب، سبک زندگی غرب اشاره کردیم، در واقع آنجا هست، و فرزند قربانی می شود برا مطامع دنیای و نگاه مادی گرایی، یا ممکن است یک خانم بتواند، یک خانمی که، باز ما اینها را بازگویی می کنیم، بخاطر این است که خط را گم نکنیم، ما دنبال این هستیم که بگوییم یک خانم می خواهد در عرصه های اجتماعی در عصر انتظار، فعالانه عمل بکند، این فعالانه عمل کردنش به معنای گوشه گیری و گوشه نشینی اش نیست، در صحنه های مختلف حظور دارد، منتهی می تواند یک برنامه ریزی بکند مدیریت بکند، که لطمه ای به اصل زندگی اش هم نخورد، یک خانم می تواند تأخیر در  تحصیلش داشته باشد، بخاطر بچه، می آیند گاهی هم از ما سؤال می کنند که مثلاً می شود ما تحصیلات مان تمام بشود بعدش بچه دار بشویم؟ در مشاوره ها زیاد می آیند این را سؤال می کنند، خب مدیریتش کن که به این بچه داری برسی، ضمن اینکه من این را بگویم، خدمت خانم های بزرگوار و محترمه ای که مخصوصاً بیننده برنامه ما هستند، که ما تحصیلات را صرفاً تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی هم نمی دانیم برای یک خانم، یک موقعی هم هست که یک خانم موفق می شود، مثلاً سیر مطالعاتی کتاب های استاد مطهری را مطالعه می کند، که بزرگان هم فرمودند، امام راحل همه فرمود که، اگر کسی کتاب های استاد مطهری را کار بکند، یک دور اسلام شناسی کار کرده، اگر نظام حقوق زن را بخواند، قطعاً می تواند شبهاتی که در این عصر و دوران علیه زن دارد مطرح می شود می تواند مدیریتش بکند، پس اسوه حسنه حضرت صدیقه طاهره (س) هم تدریس هم داشته، درس هم می خوانده، تحصیل می کرده، تدریس می کرده، تدریس در منزل داشته، می آمدند سؤالاتشان می پرسیدند، آن خانم آمد از حضرت زهرا (س) در منزل سؤال بپرسید، جواب دادند، دو سؤال، سه سؤال، خیلی وقتی زیادی نشست سؤال کرد، بعد از بی بی سؤال کرد، که شما اذیت نمی شوید من از این همه سؤال از شما پرسیدم، وقت شما را هم گرفتم، که حضرت تعبیر فرمودند که اگر به یک کسی بگویند این بار را ببری آن بالا، مثلاً این مقدار درهم و دینار به تو می دهم، خب نه بدش نمی آید، من هم بدم نمی آید که اینقدر پاداش به من بدهند، بخاطر اینکه دارم جواب سؤالات تو را می دهم، حضرت زهرا دارد تمدن سازی می کند با این نگاه، اسوه حسنه است، صدیقیه طاهره اسوه حسنه امام زمان (عج) هست، دارد به این نگاه به من می گوید من ضابطه مند دارم کار تدریس را هم انجام می دهم، در عین این حال، غفلط از بچه داری هم نمی کندف در عین این قصه غفلط نمی کند که فرزندانی را تربیت بکند که همه شان جریان ساز می شوند، از سید الشهداء (ع) گرفته که بزرگ ترین جریان را پیش می آورد که این دامنه اش تا قیام قیامت هست، و محبت فرزندش در دلهای می افتد، اینها تربیت شده این مکتب هستند، غیرت دینی حضرت صدیقه طاهره همین اسوه حسنه ما باعث می شود که غفلت از آخرت و مظاهر دنیایی غافلش کند، این نه، خط می کشد، شب عروسی اش غافل نیست، از آخرت غافل نیست، دارد تمدن سازی می کند، دارد حضور اجتماعی حضور یک زن منتظری که الآن ما داریم از او حرف می زنیم را نقشه اش را ترسیم می کند، شب عروسی اش گریه می کرد، سؤال کرد حضرت رسول اکرم، که چرا داری گریه می کنی، گفت چون دارم از یک خانه ای منتقل می شوم به یک خانه دیگری یاد مرگ افتادم، یاد قیامت افتادم، یعنی دارد کار تربیتی کار مادری را این وسط درست انجام می دهد، یک دعای خیلی زیبایی حضرت صدیقه طاهره(س) دارند گمانم جزء ادعیه روز چهار شنبه باشد اگر اشتباه نکنم، آنجا می فرمایند

«اللّهُمَّ اجْعَلْ غَفْلَةَ النّاسِ لَنا ذِکراً»

حضرت زهرای مرضیه دعا می کنند، خدایا زمانی که همه مردم غافل هستند از ذکر تو از یاد تو، در این مظاهر دنیایی گیر کردند، در مسائل مادی گیر کردند، در آن شرایط من را به ذکر خودت مشغول کن، در زمانی که همه فکر می کنند که حضور اجتماعی یک زن به این معنا است که تحصیلاتش را ادامه بدهد بچه هم نداشته باشد، در واقع، حالا به سبک غربی ها کارهای دیگری هم جایگزین بچه هم انجام می دهند که مثلاً آدم نتواند ذکرش کند، خدایا در آن لحظه من را به ذکر خودت مشغول کن، یعنی من خط را از تو بگیرم، ببینم آن چیزی که مورد رضایت تو هست، برای حضور اجتماعی من چیست، این نگاه غیرت دینی که اشاره کردم، منشاء حضور اجتماعی یک زن منتَظَر باید باشد، غیرت دینی، در کنار همه فعالیت ها نوع نگاه دینی خودش را باید تقویت بکند.

مجری:

بله خیلی تشکر می کنم بسیار بیان شیوایی را فرمودید در باب منشاء حضور اجتماعی زنان منتظر، سپاس گذاریم.

خدا را تجلای دیگر مبارک

تبسم به لب های حیدر مبارک

به سادات میلاد مادر مبارک

نشاط و سرور پیمبر مبارک

به افلاک توحید، موضع مبارک

به قرآن بود کوثر مبارک

گل باغ عصمت فداها خوش آمد

جمال خدا روح طاها خوش آمد

در خدمت حاج آقای کریم زاده هستیم که در باب حضور اجتماعی زن منتظر بحث کردیم و جلوه ها و منشاء حضور اجتماعی را مطرح فرمودند و بهره بردیم ان شاء الله می خواهیم از حضور حاج آقا این سؤال را داشته باشیم که راهکارهای حضور اجتماعی یک زن منتظر در جامعه چیست بفرمایید و ان شاء الله بینندگان عزیز ما بهره ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

بله اشاره کردیم که یک خانم هم در نقش همسری و هدایت گری هم در نقش مادری و هم در نقش مسؤلیت های اجتماعی می تواند منشاء اثر باشد و جلوه گری داشته باشد در عالم، اما سه تا تدبیر وجود نازنین اسوه حسنه، همان حضرت صدیقه طاهره (س) که محور وملاک ما شد، و اشاره کردیم که توقع امام زمان (عج) هم از ما تأسی به زندگی آن بزرگوار است طبق فرموده خودشان، سه تا تدبیر برای خودشان داشتند، یک تبیر نفس، اولین و مهمترین نکته ای که در زندگی حضرت زهرا (س) هست و باید و باید در زندگی منتظران امام زمان (عج) هم جلوه خودش را داشته باشد تهذیب نفس است، حضرت زهرا (س) قهرمان خودآگاهی است، شاهد این مدعی هم محرابش هست، محراب حضرت زهرای مرضیه (س) که سؤال کردند از پیغمبر که این نوری که از خانه حضرت زهرا می آید از کجا است؟ حضرت فرمود از محراب دخترم، صدیقه طاهره، محراب عبادت او است، این نور که به شکل ستونی تا آسمان کشیده می شود، اگر تدبیر نفس شکل گرفت، جناب آقای صادقی بزرگوار و نفس درست تربیت شد در وجود یک خانم همین نفس می شود مادر، مادر نفسی است که تربیت شده، پس ببینید چه شکل مهمی و چه قصه مهمی را الآن داریم مطرح می کنیم، می گوید قرآن شریف هم می فرماید

«قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»

تحریم/6

در مواقع مختلف در اتفاقات مختلف فرافکنی نکنیم، یعنی تقصیر را گردن دیگران نیاندازیم، یک از عیوب جامعه ما این است که ما معمولاً در مباحث تربیتی معمولاً مقصر را دیگران می دانیم، مادر چرا بچه اینطوری شده، می گوید بخدا من کم نگذاشتم برایش، ماهواره ها، من کم نگذاشتم، شبکه های اجتماعی، من کم نگذاشتم فلان، یعنی تقصیر را معمولاً فرافکنی می کنیم تا زمانی هم که ما این کار را انجام می دهیم هیچ اتفاق تازه ای و هیچ تحولی در زندگی مان نمی افتد، ما باید از خودمان شروع کنیم، این سبک زندگی را قرآن هم به ما یاد داده، قرآن می فرماید

«لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ»

در قضه حضرت یونس، می فرماید اگر این ذکر را حضرت یونس نمی گفت نجات پیدا نمی کرد،

«لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»

هیچ کس مقصر نیست، من مقصر هستم

تربیت من فرزندم من مقصر هستم، داریم در مورد نقش جریان ساز یک بانوی منتظر داریم صحبت می کنیم، منتهی ریشه اش اینجا است، خدا رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی را می فرمودند ما در این عالم کاری جز و بالاتر از خودسازی نداریم، بالاتر از خود سازی کاری نداریم، اگر دقت کرده باشید چقدر از آیات قرآن چقدر از خطبه های نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) مطلعش توصیه به تقوا است، تقوا یعنی همین تدبیر نفس، من تا خودم را درست نکنم، نمی توانم فرزندم را درست بکنم که این فرزند بشود جریان ساز، من تا روی خودم کار نکنم نمی توانم تحویل جامعه بدهم، علامه طباطبایی ها و شهید مطهری ها و امام راحل ها و بزرگانی که اشاره کردیم منشاء تحول در زندگی شان را گاهی باید از مادر شان دید، اگر یک خانم یک بانوی بزرگوار روی این مسئله کار نکند، انتظار نداشته باشد که بعداً بتواند در عرصه های اجتماعی و در فضای تربیت فرزندش توفیق داشته باشد، و چرا این حرف را رویش تأکید داریم، چون اسوه حسنه این حرف را برای ما می زند، من این را تکرار می کنم ملال آور نباشد برای شنوندگان بزرگوار و بینندگان، ولی چون لازم است، که ما از کجا شروع کردیم، از اینجا شروع کردیم که امام عصر (عج) حضرت زهرا را الگو و اسوه حسنه خودشان قرار دادند، بنابر این باید واکاوی کنیم زندگی این بزرگوار را برای دوره زمانه خودمان از دل این زندگی کوتاه اما از جهاتی عمیق و انسان ساز و جریان ساز تکلیف خودمان را در بیاوریم، تکلیف من در عرصه های اجتماعی چیست، زندگی حضرت زهرا تعیینش می کند، ابتدا حضرت صدیقه طاهره می آید تدبیر نفس را کار می کند، دوم تدبیر منزل اگر در تدبیر نفس حضرت زهرا نمره 20 گرفت در تدبیر منزلش هم نمره 20 می گیرد، یعنی تربیت گر یک فرزندانی است که این فرزندان اشاهر کردم هر کدام شان برای خودشان جریان ساز می شوند، بعضی ها تصور می کنند یا نوع نگاه شان این است وقتی از زندگی حضرت زهرا یا اهل بیت عصمت و طهارت صحبت می کنیم، می گویند که آنها امام بودند مثلاً حضرت زهرا که دختر پیغمبر است، ما کجا و آنها کجا، یکی از خطاهای ما همینجا است که من بگویم ما کجا و آنها کجا، اگر بنا بود که اهل بیت عصمت و طهارت با علم غیب خودشان زندگی کنند، علم غیبی که در اختیار آنها است، آن نیرویی که خداوند متعال در اختیار آنها قرار داده، آینه تمام نمای صفات خدا هستند، ولی بنا نیست با آن قدرت زندگی را مدیریت بکنند، اهل بیت عصمت و طهارت هم مثل ما بشر هستند،

«قل إنما أنا بشرٌ مثلکم»

اهل بیت عصمت و طهارت زندگی جسمی در این نشئه مادی مثل ما هستند،

مجری:

همین اسوه حسنه که حاج آقا مطرح فرمودید خود قرآن کریم سوره أحزاب می فرماید که

«لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه»

یعنی برای ما نازل شده که برای ما اسوه حسنه باشند، زندگی پیامبر و ائمه

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

پس چیزی نیست که قابل دسترسی نباشد چون همین اسوه حسنه هم بشری است مثل ما دارد زندگی می کند در زندگی سختی می کشد، مگر نداشتیم حضرت زهرا یک موقع از خستگی خودشان در منزل شکایت کردند به پیغمبر اکرم، خب یعنی چه؟ یعنی یک زندگی بشری، مگر نداشتیم که یک شبهایی را غذا نخوردند، آیه نازل شد، اینها برای چیست؟ این گرفتاری ها و این سختی ها  حضرت صدیقه طاهره (س) اسوه حسنه قابل دسترسی است درست است از جنبه نورانیت ملکتوتی است درست است که از  جنبه اینکه دختر پیغمبر است حجت خدا بر اهل بیت است، مقامات حضرت صدیقه طاهره(س) از نظر معنوی بالا است، اما زندگی که اینجا هست اسوه حسنه است قطعاً بدرد من هم می خورد، طبق نظریه مدیریت اسلامی زن مدیر خانه است مرد رهبر خانه است، مدیریت، یعنی تدبیر منزل با زن هست، حالا این را برگشت کنیم نکته ای که آنجا اشاره کردم، به سبک زندگی غربی، گاهی اصلاً مادر تعریف نمی شود که بخواهد مدیریتی هم داخل منزل داشته باشد، حالا بگذیریم از بعضی از جوامع که اصلاً تکلیف فرد معلوم نیست که پدرش چه کسی هست مادرش کیست، این جدای از این، اما حالا آنهایی که یک مقداری استاندارد تر هستند و اسم خونه و زندگی را برای خودشان می گذارند و یک ازدواجی شکل گرفته و  اینها همان ها هم مدیرت خانه اینطور نیست که دست یک خانم باشد، اشاره کردم حضور اجتماعی را منحصر می دانند به حضور فیزیکی یک خانم بیرون از منزل، این گسترش مهد کودکها که ما یک طورهایی الگو برداری کردیم از غرب در غرب اتفاق افتاد، خب این در کشور ما هم متأسفانه بعضی از مواردش را داریم می بینیم، خیلی سنگین است، گسترش مهد کودک ها مساوی است با گسسته شدن این مدیریت داخل منزل، چه شد؟ اگر یک خانم قرار است که حضور فعال اجتماعی داشته باشد و جریان ساز باشد باید تدبیر منزل داشته باشد، تبیر منزل هم به این است که باید  مدیریت منزل هم در دست خانم باشد، خانم می تواند این مدیریت را داشته باشد، و تدبیر سوم هم تدبیر اجتماعی، حضرت زهرای مرضیه همان اسوه حسنه (س) ادای تکلیف اجتماعی می کند در مراحل مختلف، به چه شکل؟ در جاهای مختلف شما می بینید حضرت صدیقه طاهره (س) همان حضرت زهرایی که محراب عبادتش محل نور است تا آسمان، همان حضرت زهرا (س) که هم تدریس می کند، خانه اش محل تدریس است، همان حضرت زهرا (س) فرزند تربیت می کند و از فرزند آوری غلفت نمی کند، همان صدیقه طاهره، تدبیر اجتماعی و تدبیر مدینه ای هم دارد، یعنی شما می بینید می رود مواجه می شود با مردان، حضرت زهرا چهل شب دست بچه هایش را می گرفت می رفت در خانه مهاجر و انصار چرا؟ چون غیرت دینی که اشاره کردیم، مایۀ زندگی او و حیات یک زن هم اشاره کردیم هست، آن غیرت دینی در او فعال است، نگاه سکولار ندارد، می آید جلو می رود در خانه مهاجر و انصار یعنی با آنها حرف می زند، یعنی حضور اجتماعی دارد، با مردها دارد صحبت می کند، البته با وقار و با حیاء «تمشی علی الستحیاء»، یعنی همین، حضرت صدیقه طاهره (س) با حیاء کامل با وقار کامل، که بعضی ها می گفتند ایشان با ما صحبت می کرد کأنّ اینکه پیغمبر حرف می زد، کأنّ اینکه امیرالمؤمنین حرف می زد، یعنی وقار و حیاء سر جای خودش هست، اما حرفش را هم می زند، حضور اجتماعی هم دارد، مداخله گری می کند، تمام بلندگوهای نفاق را در آن دوره حضرت صدیقه طاهره (س)  با خطبه غرّاء خودشان خنثی کردند، یعنی یک تنه نقش یک رسانه را حضرت زهرا ایفا کرد، واقعاً کار سختی است و واقعاً حرف در موردش من قائلم خیلی کم زده شده، اما این خنثی کردن بلندگوهای تبلیغاتی که کار حضرت صدیقه طاهره هست، این کار فوق العاده ای است که حضرت زهرا انجام دادند، این یعنی حضور اجتماعی، حضرت زهرا (س) حضور اجتماعی دارد، بر اساس غیرت دینی و روی همان محوری که اشاره کردم، محور ولایت امیرالمؤمنین (ع)  و محور اسلام آن نگاه را دارد.

مجری:

و همینطور فرزندی هم تربیت می کنند مثل حضرت زینب(س) که در کربلا  آن رشادت و آن سخنرانی ها را انجام می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

احسنت، به آنجا می رسد حضرت زینب مثل مادرش که توطئه ها را خنثی کرد، می خواستند جریان کربلا را منحرف کنند، حضرت زینب کبری اجازه این کار را نداد، به تأسی از مادرش نکته بسیار مهمی را اشاره کردید، اگر که آن تدبیر نفس نبود، این تدبیر منزل هم نبود، و اگر تدبیر منزل نبود، یعنی در منزل زینب کبری تربیت نمی شد، جریان کربلا هم اصلاً مختومه می شد، کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود معنی اش همین است، آخر کار برگشتیم به نقش یک مادر، یک بانوی جریان ساز، زن منتظر امام زمان (عج) خانمی است که در این فضای نگاه مادی که دارد غالب می شود یخ بندان ایسم هایی که در غالب در این دوره هست خودش را بیرون می کشد بر أساس غیرت دینی با ضابطه، ضابطه اش هم حیاء و قار، بعضی از مواقع در دانشگاه ها از ما سؤال می کنند که حاج آقا شما روحانیون چرا مخالف حضور خانم ها هستید در دانشگاه، چه گفته همچین حرفی را؟ چه همچین صحبتی دارد که ما مخالف حضور هستیم، اتفاقاً خود ما توصیه می کنیم به درس خواندن اما نه به هر قیمتی، می گوییم این را ضابطه مندش کنید، حاج آقا شما چرا مخالف حضور زنان در اجتماع هستید، چه کسی گفته، کجا، جایش را نشان بدهید، چون دیدم این را که خیلی دارند تکرار می کنند، بین شبهاتی که هست، متأسفانه روی این هم خیلی مانور می دهند، آقای صادقی عزیز، که چرا مخالفت می کنید، نه ما ضابطه می گذاریم، این ضابطه به نفع خود زن هست، اگر بحث حجاب را داریم مطرح می کنیم، حجاب به نفع خود زن هست، یعنی ضابطه ای است، قانونی است که به نفع خود خانم هست، پس بنابر این، اگر ما این تدبیر نفس را و این تدبیر منزله را داشته باشیم تضمین کننده یک تدبیر اجتماعی هم هست، یعنی یک خانم با تدبیر نفسش و تدبیر منزلش می آید جریان سازی اجتماعی انجام می دهد هم با حضور خودش هم حضور فرزندانش، بعضی از مادران را داریم الآن، که اولاً روی خودشان کار کردند، بعد روی بچه هایشان، الآن هم خودشان جریان ساز هستند هم بچه هایشان، هر کدام از بچه ها را نگاه می کنی، یک فضایی را دارد مدیریت می کند، موفق هم هست، چرا؟ چون آن تدبیر نفس اول کار، اسوه حسنه، حضرت صدیقه کبری (س) تمام تدابیری که مدیریت کردند، از آن تدبیر نفس بود، باز جمله ام را تکرار کنم، قهرمان خود آگاهی است، قهرمان تدبیر نفس است که می تواند مادری کند.

مجری:

بله خیلی تشکر می کنم بهره مند شدیم، در دقایق پایانی برنامه امروز مان هستیم از فرمایشات ارزشمند جناب استاد کریم زاده از اساتید محترم حوزه و دانشگاه بسیار بهره مند شدیم در باب حضور اجتماعی یک زن منتظر، و مباحث خوبی را مطرح فرمودند، روایتی زیبا از حضرت ولیعصر (عج)  راجع به حضرت زهرا که می فرمایند یعنی امام زمان می فرماید که وجود حضرت زهرا (س) برای من اسوه حسنه است، می خواهم درخواست بکنم از حضور حاج آقای کریم زاده که راجع به  سبک زندگی منتظرانه، واسوه حسنه ای که حضرت ولیعصر (عج) دارند یک بحث کوتاهی داشته باشیم، و ان شاء الله جمع بندی برنامه و در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاده:

بله اشاره کردیم که باتوجه به این نکته ای که حضرت عالی هم باز خوانی کردید مجدد، و این روایت که من جای بحث می دانم البته خود این را خیلی می شود در موردش بحث کرد وخیلی حرف دارد، واقعاً قائل به همان کلام امام رضا (ع) هستم که

«لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»

اگر ما زیبایی های کلمات اهل بیت عصمت و طاهرت را درک می کردیم و پی گیری می کردیم چون اهل بیت به ما کد دادند، گاهی مواقع باید این کد را گرفت و جلو رفت، در سبک زندگی ما کم نمی آوردیم اگر همین کلام امام عصر (عج) که برگرفته از آیه شریفه قرآن هم هست، اسوه حسنه، اما اینکه می فرماید حضرت زهرای مرضیه اسوه حسنه من است، جای کار فوق العاده زیادی دارد، که از ابعاد مختلف این را ببینیم.

اشاره کردیم حضرت زهرای مرضیه(س) اگر که اسوه حسنه هستند، بخاطر سه تا تدبیر مهم است، تدبیر نفس شان تدبیر منزل شان، تدبیر اجماع و مدینه شان، این نکته را هم بگویم که یک خانم در هر مرحله ای که قرار دارد، می تواند الگو برداری بکند، اگر دختر خانم هست، در مرحله ای که حضرت صدیقه طاهره، دختر در منزل پدرشان بودند، و چه اتفاقات و حوادثی بازخوانی بود خود اینها، واقعاً الگوهای فراوانی را می توانند به دست بیاورند مخصوصاً اینکه اشاره کردم به یک نکته خیلی مهمی که ما از این نکته نباید غافل بشویم که سبک زندگی ما و در واقع رفتار های اجتماعی ما متأثر از نوع تفکر ما است، ما چطور داریم نگاه می کنیم، هرطور نگاه می کنیم، همانطور رفتار می کنیم، هرطور فکر می کنیم، در مورد زندگی، همانطور داریم نگاه می کنیم، حالا من یک جای دیگرش را هم بگویم، چون شاید من وقتی رادیو یا تلویزیون صحبت می کنم، همیشه خودم را می گذارم جای مخاطبین از همه اقشار، ممکن است اینجا الآن مخاطب ما باشند بگویند که شما از همه صحبت کردید، ولی از نقش همسری صحبت کردید، مادری صحبت کردید، اما قصه دختری را حرفی نزدید، چرا وقتی از بانوی منتظر درایم صحبت می کنیم، حتماً یک بخشی هم دختر منتظر، دختران امام زمان (عج)، دختر منتظر حضرت ولیعصر، بحث در مورد آنها هم هست، مثلاً یکی از توصیه های من همیشه به آقا پسرها و دختر خانم ها در بحث ازدواج، این است که شما بیایید و بر اساس این مدل جهانی نگاه کردنی که اول بحث مان هم اشاره کردیم، انتخابت را انجام بده، آقا پسر می خواهی ازدواج بکنی، باد ختر خانمی ازدواج کن که این دختر خانم می خواهد بعداً مادری بشود جریان ساز، مادری بشود که هم تدبیر نفسش خوب باشد، چون در خصوصیات دختر خانم اهل بیت فرمودند، و در ملاک های ازدواج هم هست، که ببین خوش اخلاق هست یا نیست، ببین اهل خدا و پیغمبر هست یا نیست، این را ببین، یعنی چه؟ یعنی تدبیر نفس دارد، خود آگاهی دارد، یا ندارد، ببین تفسیرش از زندگی چیست، چون این تفسیر بعداً می تواند در آن جریان سازی نقش داشته باشد، بچه اش را تربیت می کند، این دختر خانمی که می خواهی با او ازدواج بکنی، بر اساس آن فکری که خودش دارد، یعنی اگر طرز تفکرش، یک طرز تفکر مادی باشد، بچه تو هم آنطوری تربیت می شود، اگر یک طرز تفکر الهی داشت، همینطور، به همین گونه دختر خانم ها، خواستگار برایت می آید، این را نگاه کن، هیچ تفکر مادی تضمین کننده زندگی نیست، بنابر این روی مادیات خط بکش، ببین حتی در زمانه ما که این تفکر غربی به شدت هم وارداتی شد داخل ما یکطور هایی بومی سازی کردند بعضی ها در مباحث مادی که حتی دختر خانم دم ورودی در اگر ببیند که آقا پسر شغل مناسبی ندارد، می گوید نمی خواهم، خب سن ازدواج می آید بالا، بحرانی که در غرب هم الآن داریم، یکی از بحران هایی که در غرب داریم کاهش ازدواج های رسمی بالا رفتن سن، اینها در غرب بی داد می کند، این نباید ما اجازه بدهیم که در یک کشوری که داعیه دار انتظار امام زمان (عج) هستیم رسوخ پیدا کند، دختر خانمی که برایش خواستگار می آید باید خواستگار خودش را در تراز انتظار نگاه کند، آیا من می توانم با این آقا تربیت گر یک منتظر باشم، یا نه؟ می توانم جریان ساز اجتماعی باشم یا نه، که اشاره کردیم این جریان سازی اجتماعی در همان تربیت و در همان مادری هم بعداً بسیار بسیار نقشش پر رنگ است، مادر است که می تواند جامعه را مدیریت بکند، این نکته مهمی بود که ما اشاره کردیم انیجا این اختصاصی به دختر خانم و خانم خانه دار و اینها هم ندارد، حالا اشاره به خانه داری هم کردم، خانمی که خانه دار هم هست حتی، او هم می تواند منتظر امام زمان (عج) باشد، و یکی از چیزهایی که غربی ها متأسفانه تحمیل کردند بر ما این است که خانه داری را یک شأن کوچکی از شئون دانستند و کنارش زدند، در صورتی که خود خانه داری برای بانوان ما، خود این خانه داری جزء بزرگترین شئونات اجتماعی است، یعنی بانوی خانه دار، من قائل به این هستم که یکی از بزرگترین جریان سازهای اجتماعی ما است با خانه داری خودش، البته بر اساس همان تفسیری که داشتیم، تفسیر چه شد؟ تفسیر اصلی ما این شد، تفسیر حضرت زهرای مرضیه، تفسیر اسوه حسنه امام زمان(عج) این است که من زمانی می توانم جریان ساز باشم که تفکرم را اصلاح کرده باشم، این تفکر اگر تفکر رشد باشد نسبت به دنیا اینطوری نگاه بکنم می توانم فرزندانی هم تحویل جامعه بدهم، که این فرزندان جریان ساز اجتماعی باشند.

اشاره ای کردیم به منشاء حضور اجتماعی زن با توجه به غیرت دینی که در اسوه حسنه جلوه هایش را برخی را اشاره کردیم با توجه به وقتی که در اختیارمان هست حضرت زهرای مرضیه(س) نمونه بارز و شاخص یک غیرت، غیرتمند دینی است در واقع، این غیرت را تزریق می کند، در منزلش با تدبیر نفس خودش این را در بیت خودش، منزل خودش هم تزریق می کند و از آنجا لبریز می شود به جامعه غیرت الله تربیت می کند، اهل بیت عصمت و طهارتی که از حسین او نشأت گرفتند همه شان غیرت الله هستند، چرا؟ چون مادرشان حضرت زهرا (س) منشاء غیرت دینی است ان شاء الله خدا توفیق بدهد تک تک بانوان ما جامعه ما، سمت و سوی سبک زندگی اسلامی سبک زندگی حضرت صدیقه طاهره، اسوه حسنه ان شاء الله بگیرند، به حق همین ایام شریفی که در آن قرار داریم، ایام ولادت باسعادت آن بانوی بزرگوار که باز هم تبریک می گوییم خدمت همه بزرگواران.

مجری:

بله خیلی ممنون و سپاس گذارم و خیلی بهره مند شدیم از فرمایشات ارزشمند جناب استاد کریم زاده عزیز از نگاه های خوب شما بینندگان عزیز برنامه عصر انتظار صمیمانه سپاس گذارم، یک بار دیگر صمیمانه تبریک و تهنیت و شاد باش عرض می کنم، میلاد باسعادت  فخر کون و مکان سرور بانوان، سیده نسوان کوثر قرآن، ریحانۀ بهشتیان، زیباترین گل وجود، در شاخسار نبوت، حضرت فاطمه زهرا (س) را اولاً به محضر بابرکت حضرت ولیعصر آقا صاحب الزمان مان و همه شما شیفتگاه راه امامت و ولایت، ان شاء الله تا عصر انتظاری دیگر همه شما عزیزان را به خدای بزرگ و مهربان می سپاریم در پناه قرآن کریم و در پناه خداوند متعال باشید و در سایه اهل بیت عصمت و طهارت خدا نگهدار شما.

 

 

 

 

 


عصر انتظار>

عصر انتظار انتظار ظهور مهدویت سبگ زندگی منتظرانه اسلامی زنان عصر غیبت