دست انداز_ تحریف و کتمان در منابع اهل سنت

قسمت نهم برنامه دست انداز با کارشناسی حجت الاسلام بهرامی زاد و استاد شریفی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:17/11/1401

برنامه: دست انداز

استاد شریفی:

بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

عرض سلام دارم و شب بخیر خدمت همه بینندگان فهیم و عزیز شبکه جهانی حضرت ولی عصر(عج) با برنامه دیگر از سلسله برنامه های دست انداز در خدمت شما هستیم و طبق روال این چند هفته که در خدمت جناب استاد بهرامی بودیم با ایشان این بحث را ان شاءالله ادامه خواهیم داد، جناب آقای بهرامی عرض سلام خدمت شما بسیار خوش آمدید به برنامه خودتان ما در خدمت شما هستیم

حجت الاسلام بهرامی زاد:

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابی القاسم مصطفی محمد و علی آله الطاهرین الطیبین المعصومین

سلام دارم خدمت شما بینندگان عزیز، عرض تسلیت دارم روز وفات شهادت گونه زینب کبری (س)، ان شاءالله که به لطف اهل بیت (ع) و عنایات زینب کبری (س) مباحثی مطرح کنیم که قابل استفاده برای دوستان باشد، خدمت شما هستیم استاد

استاد شریفی:

خواهش می کنم بزرگوار هستید، خب ممنون از جناب آقای بهرامی بنده هم به نوبه خودم عرض تسلیت دار این ایام را و این روز را، روز وفات شهادت گونه حضرت زینب (س) شخصیت و بانویی که اگر نبود شاید عاشورایی که امروز من و شما به آن معتقد هستیم به اینگونه واضح و آشکار به دست ما نمی رسید؛ موضوعی که ما در این چند هفته در خدمت شما بودیم بحث تحریف و کتمان حقایق و تقابل مخالفین مکتب اهل بیت در رابطه با حوادث و حواشی صحیح تاریخ و صدر اسلام است که به واسطه این حوادث و این اتفاقات مبانی اعتقادی اهل تسنن زیر سؤال می رود به اعتراف خودشان و از جمله آنها شخصیتی که برای افرادی که مدعی هستند صحابه رسول خدا (ص) هستند خدشه وارد می شود و طعن به آنها وارد می شود، ما جلسات مختلفی را در خدمت شما بودیم، حول آن موضوع، و از جلسه قبل یک مسئله و یک روایت صحیح را آمدیم بررسی کردیم، روایتی که آقا رسول خدا به امیرالمؤمنان امر می کند، با او عهد و پیمان می بندد که حضرت باید به سه کس بجنگد، ناکثیل و مارقین و قاسطین، سه جنگ امیرالمؤمنان با خوارج و اهل نهروان، صفین و جمل که از این روایت می شود ثابت کرد بطلان عقیده اهل تسنن را در مورد آنچه که به عنوان عدالت صحابه و شخصیت صحابه و بعضی از همسران رسول اکرم مدعی هستند در جلسه گذشته کلیپ هایی را پخش کردیم از آقای عقیل هاشمی، دروغ ها تناقضات، تحریف ها کتمان ها و در همین جلسه ادامه همین بحث را و اینکه امروزه که عصر، عصر تکنولوژی است عصر اطلاع رسانی است، عصر عقلانیت است به ادعایی که ما داریم می شنویم، چگونه با این جنگ جمل، حقیقتی که انکار ناپذیر است، همان حقیقتی که وقتی به احمد بن حنبل گفتند، گفت در مورد جنگ جمل سکوت کنید، حرفی نزنید دهان تان را ببندید، چرا باید دهان بسته باشد؟ چرا نباید حرفی زده شود؟ چرا باید کتمان و تحریف اتفاق بیفتد؟، خود شما بیننده عزیز به راحتی متوجه این امر خواهید شد، ما در این جلسه ادامه همین بحث را در خدمت شما و جناب آقای بهرامی خواهیم بود، کلیپ هایی از شبکه های وهابی پخش می کنیم و بعد مطالب خودمان را عرضه می کنیم، قضاوت را هم می گذاریم به عهده شما مخاطب عزیز، خودتان ببینید بنگرید بشنوید و قضاوت کنید با وجدان و انصافی که در وجود خود شما نهفته است، کلیپ شماره یک را ببینیم آقایان چه گفته اند بر میگردیم برای پاسخ در خدمت شما هستیم

کلیپ 1:

عقیل: پس چرا عایشه با حضرت علی جنگیدند و آیا این جنگ در تضاد با محبت حضرت علی نیست؟

ترشابی: اختلافی که امروز در بین شیعه و سنی وجود دارد روی این مطلب نیست که علی و عایشه جنگیدند، چه وضعیتی داشتند و چه وضعیتی نداشتند، یک مسئله ای است جزو مسائل بسیار ثانوی و چیزهایی است که از اهمیت بسیار پایینی نسبت به اصول اعتقادی و فکری برخوردار هستند، بله علی و عایشه دو نفر بودند در یک جنگی با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کردند، جنگی اتفاق افتاد و در واقع با یکدیگر جنگیدند

عقیل: یعنی استاد می فرماید که از یک فضای عادی و بشری به قضیه نگاه بکنیم

ترشابی: کاملاً اینطور است مشکل همیشه از اینجا ایجاد می شود که ما علی را یک موجود الهی تعیین شده از سوی الله متعال و معصوم معرفی بکنیم و آن وقت که نگاه مان اینگونه باشد هر گونه مخالفت با علی را مثل مخالفت با رسول الله (ص) تلقی بکنیم، خود صحابه حتی در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) بین صحابه اختلاف نظر پیش می آمد، چه بسا صحابه می خواستند در بعضی از غزوات درگیر شوند و با دخالت رسول اکرم آن درگیری حل و فصل می شود، چرا؟ برای اینکه پیامبر معصوم هست، مؤید بالوحی است نگاه صحابه این است که مخالفت با پیامبر کفر است به این خاطر به محض اینکه مشکلی در میان صحابه پیش می آید وقتی پیامبر حکمی را مطرح می کند، فیصله می شود و تمام می شود، ولی نگاه صحابه به علی این نیست

استاد شریفی:

خب ممنون از شما بینندگان عزیز، پاسخ های این آقا را قسمت به قسمت می کنیم و ریز خواهی کرد و یک به یک نقد می کنیم؛ جنگ جمل، شما مدعی هستید پیغمبر در غدیر دوستی حضرت را سفارش کرد، کلمه مولی کلمه ولی، کلمه امام، کلمه خلیفه ای که پیغمبر به امیرالمؤمنان نسبت داده است در روایات صحیح شما همه اش دوستی است، آمدیم با شما سلمنان، آیا به همین دوستی عمل کردید؟ با علی مخالفت کردید یا نکردید؟ با امیرالمؤمنان جنگیدید یا نجنگیدید، چطور کسی با کسی می جنگد به نیت کشتن او می رود، بعد ادعا کند من او را دوست دارم؟ محب او هستم، اصلاً خودتان خنده تان نمی گیرد از این حرف؟ اول که تحریف باید بکنیم، دوم که تحریف کنیم، سوم کتمان کنیم، چهارم کتمان کنیم، آخرش اگر خیلی روی ما فشار آمد یک چیز بی اهمیت نشان بدهیم، جنگ جمل هیچ اهمیتی نداشت، بشر عادی یک اتفاق خیلی عادی و یک مسئله خیلی کم اهمیتی بوده، و جناب آقای بهرامی هیچ مشکلی هم نبوده، اختلاف شیعه و سنی هم سر قضیه جمل نیست، یکی از بزرگترین اختلافات همین مسئله است.

حجت الاسلام بهرامی زاد:

اینها روی سب و کوچک توهین به صحابه اینقدر حساس هستند، ولی روی کشته شدن صدها نفر از صحابه و هزاران مسلمان و تابعی که در خیر القرون است یعنی چه اهمیتی ندارد

استاد شریفی:

حالا اول این نکته ای که شما گفتید، ما اول ببینیم در جمل چند نفر کشته شدند، بیاییم از منابع اهل تسنن، کتاب خلفای راشدین از خلافت تا شهادت این یکی از کتب اهل سنت است، صفحه 314، در این کتاب تصریح شده که

در جنگ جمل هزاران نفر از طرفین کشته و زخمی شدند

خلفای راشدین از خلافت تا شهادت، ص 314

 این اولین منبعی که ما خدمت شما عزیزان ارائه دادیم، هزاران نفر در جنگ جمل از صحابه و تابعین کشته می شوند، برویم ببینیم منبع دوم باز علمای اهل سنت چه گفتند، نفر بعدی جناب آقای عبدالرحمن سربازی از علمای معاصر اهل سنت فعلی ایران، کتاب مقام صحابه مولانا مفتی محمد شفیع عثمانی، ترجمه عبدالرحمن سربازی در این کتاب در صفحه 11 مقدمه مترجم که برای آقای عبدالرحمن سربازی است، می گوید

جنگ جمل و جنگ صفین حدود 90 هزار تن از مسلمانان از جمله طلحه و زبیر و حضرت عمار بن یاسر به شهادت رسیدند

مقام صحابه، محمد شفیع عثمانی، ترجمه عبدالرحمن سربازی، ص11

90 هزار صحابه و تابعین در این جنگ ها به شهادت رسیدند می گوید مسئله مهمی نیست، حالا شما بیا بگو بالای چشم یکی از این صحابه ای که اینها قبول دارند ابرو هست، زندیق هستی، حتی به وحشی قاتل حضرت حمزه هم شما حق ندارید هیچ اهانتی بکنید یا نقد وارد کنید اصلاً؛ باز در کتاب بعدی، صحیح بخاری، مؤلف محمد بن اسماعیل بخاری مترجم، آقای عبدالعلی نوراحراری، دیگر از خودتان هست از ما نیست، پاورقی زده صفحه 396، می گوید

محمد بن ابی بکر برادر ام المؤمنین عایشه او را از شتر به زیر آورد نظر به گفته طبری بین 10 تا 15 هزار نفر در این جنگ از هر دو طرف مثل طلحه و زبیر کشته شدند

صحیح بخاری، محمد بن اسماعیل بخاری، ترجمه عبدالعلی نور احراری، ص 396

خب این 10 هزار تا 15 تا باز طبری نقل می کند، برویم باز یک منبع بعد ببینیم دیگر چه اتفاقاتی افتاده، در کتاب تاریخ اسلام ذهبی و همچنین در کتاب تاریخ خلیفة بن خیاط آنجا هم نقل شده، در صفحه 112 ،که در روز جمل 20 هزار نفر کشته شدند، راوی می گوید ما با چوب رفتیم شمردیم کشته شده ها را 20 هزار نفر شمردیم، راوی دیگر باز در یک روایت دیگر با سند دیگر می گوید 7 هزار نفر کشته های جنگ جمل بودند، آن یکی می آید می گوید، 12 هزار نفر، 13 هزار نفر، پس 7 هزار تا 12 هزار تا 13 هزار تا 20 هزار تا اینها را در منابع اهل سنت تا 90 هزار تا در جنگ جمل و صفین مجموعاً از صحابه و تابعین کشته شدند تا جایی که ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب المصنف خودش، جلد 14 تصریح می کند در صفحه 39، حدیث شماره 38832، که فقط 50 نفر از کسانی که اینها محافظ شتر جناب عایشه بودند که اینها قاریان قرآن و حفاظ قرآن بودند کشته شدند، هزاران صحابه و تابعین که بین اینها حفاظ و قاریان قرآن و بزرگان بودند مثل طلحه و زبیر و... اینها کشته شدند، بعد آقای ترشابی می گوید اصلاً هیچ اهمیتی ندارد چیز جزئی است، اگر این جزئی است کلی چیست؟ اگر این مشکلی ندارد مشکل دار چیست؟

 حجت الاسلام بهرامی زاد:

اصلاً عجیب است استاد شریفی آیات قرآن را ما نگاه بکنیم کسی که یک نفر مسلمان را بکشد

«فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً»

مائده/32

استاد شریفی:

احسنت کل مردم را کل بشریت را به قتل رسانده، خب اشکال ندارد ما می خواهیم این را بگوییم، آقا کشته شدن هزاران صحابه و تابعین هیچ اشکالی ندرد، خب حالا طعن به یک نفر از صحابه و تابعین چه اشکالی دارد؟ خب قاعدتاً هیچ اشکالی نباید داشته باشد، پس چرا شما اینقدر در شبکه های تان بر ضد شیعه ای که بعضی از آن افرادی که شما آنها را صحابه می دانید و ما می گوییم آنها صحابه نیستند بلکه فاسق و فاجر و منافق بودند در بین اصحاب رسول خدا و مقام صحابه به قدری رفیع است که هر فاسق و فاجر و شرابخوار و زنا کار و گنه کاری داخل در این مقام نیست، اینقدر می جوشید و اینقدر عصبانی می شوید و فحاشی می کنید و تکفیر می کنید، وقتی کشته شدن هزاران صحابه هیچ مشکلی ندارد، پس چرا شما از این طرف اشکالات دیگری می خواهید به شیعه وارد کنید برای طعن به صحابه؟ مورد بعد می گوید اهمیتی ندارد، ببینیم کتاب صحیح بخاری، اصلاً جنگ جمل جنگ امیرالمؤمنین با جناب عایشه و طلحه و زبیر از نگاه خود صحابه چه اهمیتی داشته، کتاب صحیح بخاری حدیث شماره 7100، نقل می کند می گوید که

وقتی که طلحه و زبیر و عایشه به سوی بصره رفتند امیرالمؤمنان عمار بن یاسر و امام حسن (ع) را فرستاد کوفه، عمار شروع کرد به خطبه خواندن، گفته همانا عایشه به سوی بصره آمده و به خدا سوگند

صحیح بخاری، محمد بن اسماعیل بخاری، ترجمه عبدالعلی نور احراری، ح7100

حالا این تیکه اش از همان تحریف هایی است که در روایات دست می برد چرا؟ الآن می گویم، می گوید عایشه همسر رسول خدا است هم در دنیا هم در آخرت، ادامه اش را ببینیم چه می گوید؟

ولی خداوند تبارک و تعالی می خواهد شما را آزمایش و امتحان کند تا خدا را اطاعت می کنید یا عایشه را

حجت الاسلام بهرامی زاد:

بسیار عجیب آقای شریفی یعنی حرکت عایشه مقابل دستور خدا است

استاد شریفی:

احسنت، یک خدا است یک عایشه است، آیا هر دو حق هستند که مقابل هم ایستاده اند؟ می شود کسی مقابل خدا بایستد، می شود عمار بگوید، جنگ با عایشه یعنی به جنگ کسی رفتن که مقابل خدا ایستاده، و جنگ با امیرالمؤمنان یعنی جنگ با خدا، عایشه و طلحه و زبیر دارند با خدا می جنگند، و امیرمؤمنان با کسی دارد می جنگد که او مقابل خدا لشکر کشیده، بعد آیا می شود هر دو حق باشند، می شود عایشه مقابل خدا شمشیر کشیده باشد بعد زن رسول خدا در بهشت هم باشد؟ می شود کسی مقابل خدا شمشیر بکشد مخالفت با خدا بکند بعد در بهشت هم باشد و زن رسول خدا در بهشت هم باشد؟ پس اساساً جریان جنگ جمل، یک جریان عقیدتی است، تا جایی که تصریح بزرگان اهل تسنن در این است که در قضیه جنگ جمل، کتاب مصنف ابن ابی شبیه، جلد14  در اینجا می گوید محمد حنفیه در جنگ جمل شخصی را خواست بزند در جنگ، آن شخص گفت من بر دین علی بن ابی طالب هستم و محمد بن حنفیه او را ترک کرد، اساساً در جنگ جمل می گفت من بر دین علی هستم، من بر دین عایشه هستم، یعنی دو تا عقیده مجزا از هم، جنگ عقیدتی است اینها اختلافاتی است که این آقایان با همدیگر دارند. نکته بعدی اهمیت را می خواهیم مطرح کنیم، اهمیت این است سوره انفال آیه 25، خدا می گوید از فتنه بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی رسد، یعنی بقیه را هم شامل می شود، و بدانی خدا کیفرش شدید است

«إن الله شدید العقاب»

انفال/25

خدا اینجا می گوید من کیفر می دهم شما را، عذاب می دهم به شما، کسانی که فتنه انگیزی می کنید، خب این چه ربطی دارد به جمل، کتاب مصنف ابن ابی شیبه ،جلد14، حدیث 38801 این روایت سُدی نقل می کند بعد می گوید این آیه در مورد اصحاب جمل است، حالا حدیث بعدی را هم می آورد اینجا نقل می کند فلان و فلان، همان مطلبی که ربط دارد آقای بهرامی، دیگر اسم نمی آورد طلحه و زبیر، فلان و فلان، همان تحریف و کتمان حقایق این چه مسئله ای است که شما می گویید آقای ترشابی خیلی جزئی و اهمیتی ندارد و یک اتفاق عادی است چند هزار صحابه و تابعین کشته می شوند، مشکل عقیدتی با همدیگر داشته اند، این می گوید من بر دین علی بن ابی طالب هستم، آن کسی که دنبال پیرو امیرالمؤمنان راه می افتد، از آن طرف عمار می گوید عایشه مقابل خدا ایستاده پس خدا می خواهد شما را امتحان کند، خدا را قبول می کنید یا عایشه را؟ بعد این امر می شود یک امر عادی، به نظر شما بیننده تان را احمق فرض کردید که این نکته را می گویید و این مطلب را می گویید، امیدوارم پاسخی برای آن داشته باشید؛ این نکته اول اما کلیپ ایشان دو تا نکته دیگر هم داشت جناب آقای بهرامی، یک نکته آن این بود که امیرالمؤمنان را ما معصوم نمی دانیم کسی هم از او اطاعت نکرد اشکالی ندارد، پیغمبر هست که اینجا باید از او اطاعت بشود و اگر اطاعت نشود و سخنی بگوید مخالفت با او بشود کفر است، ما در جلسه قبلی یک روایت را خواندیم مبنای روایتی که پیغمبر دستور به جنگ عایشه را داده است، ما برای این شبهه و پاسخ به این شبهه در خدمت شما هستیم.

حجت الاسلام بهرامی زاد:

بسم الله الرحمن الرحیم، ببینید بینندگان عزیز یکی از مهمترین روشهای مغالطه مخالفان اهل بیت این است که روند بازی موضوع بحث را عوض می کند، جای جلاد و مظلوم را به راحتی عوض می کنند، کسی که جوان است و موضوع مسئله را مسلط نباشد راحت می بیند موضوع عوض شد، حکم عوض شد، شرایط بازی عوض شد، ببینید ایشان آمد نکته ای گفت کارشناس شبکه وهابی که، صحابه یک دیدگاهی به پیغمبر اکرم دارند که پیغمبر را واجب الإطاعة می دانند و این نکته را دوستان دقت بکنید تأکید کرد که هرگونه تخلف از دستورات پیغمبر کفر است، ما با این کار داریم، بعد صحابه دیدگاه شان نسبت به حضرت امیر (ع) مثل پیغمبر نبود، حضرت علی (ع) را هم مثل خودشان مثل یک بشر حساب می کردند، نه عصمت دارد نه وحی به او نازل می شود مثل پیغمبر منظورم این است که حضرت علی نیست بین این دو تا فرق است، ببینید دوستان اینکه گفتم اینها موضوع را می آیند عوض می کنند و روی موضوعی که خودشان عوض کردند حکم می دهند این است، جلسه قبل هم استاد شریفی گفت، 22 تا سند است تعدد طرق دارد، روایات صحیح السند است در اشعار آمده که موضوع اصلی این است، طرف مقابل ناکثین، قاسطین مارقین ظاهراً امیرالمؤمنین است، امیرالمؤمنین اینجا مأمور است، دوستان دقت بکنید امیرالمؤمنین دستور از پیغمبر اکرم (ص) دارد، روایات آن را ما جلسه قبل خواندیم دوباره تکرار می کنیم، تلخیص الحبیر، ابن حجر عسقلانی که توضیح دادیم خدمت برادران که از بزرگترین علمای شان هست ایشان آمده گفته که

«ثبت»

یعنی با اسناد صحیح ثابت شده

تلخیص الحبیر، ابن حجر عسقلانی

 که جلسه قبل بحث آن بود که اهل جمل و صفین و نهروان اینها آمدند بر علیه حضرت علی (ع) بغی کردند، چرا؟ دلیل ما چیست؟

«یدل علیه حدیث علی (ع)»

دوستان دقت کنید

«أمرت»

یعنی به من دستور داده شده

دستور یعنی امیرالمؤمنین مأمور است، آمر پیغمبر اکرم (ع) است، عایشه طلحه زبیر معاویه خوارج، رو به روی پیغمبر شمشیر کشیدند

«أمرت بقتال ناکثیل والقاسطین و المارقین»

ببینید صورت مسئله را اینها به سادگی عوض می کنند، به جای اینکه بیایند بگوید عایشه طلحه زبیر معاویه خوارج، رو به روی مأمور پیغمبر ایستاده اند رو به روی دستور صریح پیغمبر اینها آمده اند ایستاده اند می آیند صورت مسئله را عوض می کنند می گوید رو به روی حضرت علی بعد حضرت علی را هم در حد یک صحابی بسیار معمولی پایین می آورند و می گویند وحشی اجتهاد کرد، عایشه اجتهاد کرد، امیرالمؤمنین هم اجتهاد کرد، صورت مسئله را می بینید کلاً اینها مسئله را یک طوری می آیند عنوان می کنند که مخاطب گیج شود، مخاطب نفهمد واقعاً حق با کیست، در حالی که پیغمبر اکرم اعتقاد ما مسلمانان هست، پیغمبر دارای علم عظیم است، پیغمبر عقل کل است، کل عقل است، پیغمبر برای هدایت ما انسان ها تا روز قیامت برنامه چیده، دلش می سوخته، حتی به خود عایشه هم می گوید عایشه حواست باشد، زمانی که خود عایشه در خانه پیغمبر اکرم (ص) بوده ببینید روایت در مستدرک علی الصحیحین جلد3، سندها هم سندهای معتبر هست خود حاکم نیشابوری تصریح کرده

«هذه الأحادیث الثلاثه کلها صحیحة علی شرط الشیخین»

مستدرک علی الصحیحن، ج3، ص129

ایشان می گوید، از سالم بن ابی الجد روایت می کند که ام سلمه روایت کرده که یک روزی پیغمبر اکرم (ص) آمد آن پیشگویی ها و اخبار غیبی خودش را گفت که

«خروج بعض امهات المؤمنین»

گفت بعضی از شما ها یک زمانی بر علیه حاکم مشروع بر علیه خلیفه من جفا می کنید ظلم می کنید خارج می شوید

می گوید عایشه خندید

«فضحکت عایشه»

پیغمبر وقتی عایشه خندید به او گفت که

«أنظری یا حمیراء»

عایشه حواست باشد

آن کسی که بر علیه علی خارج می شود تو نباشی

«لا تکونی أنت ثم التفت إلی علی»

امیرالمؤمنین هم ظاهراً آنجا بوده، حالا به ما می گویند که چرا امیرالمؤمنین عایشه را مجازات نکرد، خود پیغمبر گفته، دستور پیغمبر بوده

«إن ولیت من أمرها شیئاً فارفق بها»

یا علی اگر عایشه را یک روزی در جمل دستگیر کردی عایشه را نکُش، به هر حال حرمت پیغمبر است، و سوء استفاده دشمنان است. خلاصه بحث ما این است که ایشان کارشناس وهابی آمد صورت مسئله را عوض کرد، بحث جنگ جمل مسئله اصلی دشمنی اینها با شخص پیغمبر است با دستور صریح پیغمبر است، حالا ببینید کسی که با دستور صریح پیغمبر اکرم مخالفت بکند، آیه قرآن است که جلسه قبل هم خواندیم، گفته

«فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ»

نساء/65

ببینید آن جایی که دستورات پیغمبر است، پیغمبر داوری بکند حرفی بزند علامت بی ایمانی این است که کمترین دلخوری کمترین حرج و سختی در دل مان داشته باشیم یک زره ته دل مان بلرزد که چرا پیغمبر این حرف را زد، چرا پیغمبر به علی دستور داد، علامت ایمان این است، وقتی که اینها جلوی دستور پیغمبر اکرم ایستادند یعنی علامت ایمان را ندارند.

استاد شریفی:

من یک بار دیگر این نکته را جمع بندی کنم این قسمت از بحث را، آقای ترشابی آمد گفت که اطاعت از امیرالمؤمنین واجب نیست، ولی اطاعت از پیغمبر واجب است و مخالفت با او کفر است، در مورد چه؟ در بحث جنگ جمل ما روایت آوردیم، بحث دستور رسول خدا و جنگ با عایشه را که اصلاً روایت برای امیرالمؤمنان نیست با اینکه پیغمبر دستور داده، امر کرده با حضرت علی که با عایشه بجنگ و از آن طرف به زنان خودش و از جمله خانم عایشه، امر کرده که تو آن کسی نباشی که سگان حوئب بر او پارس می کنند و کنایه به بحث جنگ جمل، پس اینجا یک نکته است امیرالمؤمنان اطاعت کرده به دستور رسول خدا یا خانم عایشه، کدام یکی؟ حضرت اطاعت کرد جنگید با عایشه، آیا عایشه هم اطاعت کرد؟ عایشه اطاعت نکرد، عایشه مخالفت کرد با رسول خدا حالا بحث روایت پارس سگ ها بر عایشه در مسیر جمل داستانش مفصل است که آنجا مثل عبدالله بن زبیر آمدند به عایشه دروغ گفتند و به او صحبت کردند و او را قانع کردند که به جنگ ادامه بدهد، حالا این خودش یک بحث مفصلی است که از این طرف عدالت صحابه را مطرح می کنند از این طرف چطور صحابه دروغ به پیغمبر نسبت می دهند و اصطلاحاً سر عایشه را کلاه می گذارند، اما نکته اینجا است، که عایشه و اتباع عایشه مخالفت با امر پیغمبر و دستور پیغمبر کردند، آقای ترشابی گفت مخالفت با امر پیغمبر این کفر است، و صحابه در اختلافات شان امر پیغمبر را اطاعت می کردند و مخالفت با او کفر است، حالا جناب آقای ترشابی طبق همین استدلال شما قرآن را که می گذاریم کنار چون شما به جایی که برسید به نفع تان باشد قرآن را قبول دارید جایی که به ضرر تان هست چشم هایتان را روی قرآن هم می بندید، اما خودتان یک حرفی زدید، الآن من از شما سؤال می کنم، اگر یک اهل سنتی یک بیننده ای، یک آتئیست خدا ناباوری، یک ضد اسلامی که از کتاب ها و روایات شما ضد پیغمبر و اسلام این همه فیلم ساخته شده و ساختند و می سازند بیاید به شما بگوید طبق این حرف شما عایشه و اصحاب عایشه و اتباع عایشه دارای ایمان می شوند خارج، و اینها کافر هستند چه پاسخی برایش دارید؟ شما با حرف خودتان و روایات صحیح خودتان کفر اینها را طبق حرف و ادله خودتان ثابت کردید، و از این طرف به شیعه هجمه وارد می کنید که شیعه به صحابه توهین می کند، الآن مشخص شد که چه کسی است که در قبال صحابه دارد مطالبی را می گوید که با مبانی خودش و با اعتقادات خودش سازگار نیست.

خب ظاهراً بیننده بزرگواری را داریم جناب آقا محمد از مازندارن، سلام علیکم جناب آقا محمد در خدمت شما هستیم بفرمایید

بیننده:

بسم الله الرحمن الرحیم خدمت علی آقای عزیز و دوست داشتنی و کارشناس محترم برنامه خالصانه ترین سلامم را تقدیم می کنم، آنهایی که تازه با شبکه ولی عصر آشنا شدند، علی آقا حدود 8 سال پیش یک مناظره دارد با شبکه کلمه با موضوع مهدویت من خواهش می کنم همه بروند آن مناظره را ببینند، آدم را به شور و شعف می آورد، هر جا شیعه با دیگر فرق مناظره کرده در طول تاریخ همیشه شیعه برنده شده، اگر به فرض محال، علی آقا شکست می خورد شکست مذهب تشیع حساب می شد و آنها 24 ساعت مناظره را پخش می کردند ولی علی آقا طوری آنها را زمین زد که الآن از ترس نمی گذارند صدایش 5 ثانیه در شبکه شان پخش شود، در آن مناظره علی آقا به آن دشمن خدا می گوید که اگر مرد هستی آن 16 عالم اهل سنت که روایت را تصحیح کردند بیاور بالا به همه نشان بده، آن هم این جمله تاریخی را دارد که به موضوع برنامه هم مربوط می شود دقیقاً جمله اش این است می گوید اگر تا صبح هم بگویی بیاور بالا من بالا نمی آورم، ببینید فرق شیعه با دیگران در این است، چون می داند اگر نشان بدهد کل دینش می رود هوا، من به نوبه خودم دست علی آقا را از راه دور می بوسم، ببخشید مزاحم شدم یا علی مدد.

استاد شریفی:

خواهش می کنم، لطف دارید خیلی ممنون از لطف شما دست شما درد نکند که با برنامه خودتان تماس گرفتید، حالا یاد آوری یک خاطره ای هم شد و اتفاقاً نکته ای که ایشان گفت نکته خوبی بود، ربطی به موضوع دارد اگر ایشان فرمودند، آن مناظره مهدویت یک روایت صحیح در منابع اهل سنت بود که رسول خدا فرمود با حضرت مهدی بیعت کنید ولو که روی یخ کشیده شوید، چون مهدی خلیفة الله است، حالا من در آن موقع گفتم 16 نفر از علمای اهل سنت و  سلفیون روایت را تصریح کردند، بعداً که باز تحقیق بیشتر کردم دیدم تا 40 نفر را تقریباً پیدا کردم که روایت را تصحیح کردند و 4-5 تا سند هم داشت و آقای هاشمی می گفت اگر تا صبح هم اصرار کنی من روایت را نشان نمی دهم، خب علت اینکه نشان نمی دهند این بیننده عزیز و بزرگوار فرمودند دست شما درد نکند خیلی ممنون و متشکر.

خب دوستان عزیز این کلیپ را از آقای ترشابی دیدیم سه قسمت کردیم این بحث آقای ترشابی را قسمت سوم آن این بود ایشان ادعا کرد حضرت علی حرفش برای ما حجت نیست دلیل نیست،  حالا حضرت علی باشد که مخالفت کنند نه اشکالی ندارد یک بشر عادی است معصوم نیست، اطاعت از او واجب نیست الی ماشاءالله بر رد ادعای آقای ترشابی و ترشابی ها دلیل داریم، علی با حق است و حق با علی، علی با قرآن است و قرآن با علی، اطاعت از علی اطاعت از من است، جنگ با علی و اهل بیت جنگ با من است، اینها همه روایت های صحیح پیغمبر در کتب اهل سنت است الی ماشاءالله اگر بخواهم ورود به این بحث کنم شاید 30 -40 جلسه فقط می توانم حول این موضوع صحبت کنم همه اینها را می بوسم می گذارم کنار یک سؤال دارم از جناب آقای ترشابی، آقای ترشابی این علی بن ابی طالب که گفتی، این را به عنوان خلیفه چهارم قبول داری یا نداری؟ اگر نداری که طبق حرف احمد از الاغ خانگی هم گمراه تر هستی، اگر داری که خب اهل سنت می گویند قبول داریم خلیلفه چهارم است، یک سؤال دارم خروج بر حاکم و عدم اطاعت از خلیفه و حاکم چه جایگاهی نزد شما دارد؟ چند تا اسکن و چند تا مدرک نشان بدهم چون شما خیلی بی سواد تر از این حرف ها هستی که بتوانی برویم چهار تا کتاب مطالعه کنی، وقت نداری دنبال کارهای دیگر هستی و اگر هم ببینید چشم های تان را می بندید، چون مبنای تان این است؛ کتاب صحیح مسلم جلد3، باب اطاعت از اُمرا وجوب همراهی با جماعت مسلمانان هنگام بروز فتنه ها، مگر شما نمی گویید جنگ جمل فتنه است این همان بابی است که آقای بخاری روایات مختلفی را نقل می کند از رسول خدا، 149، شما همین باب را بگیرید الی ماشاءالله روایت است، روایت اول، هر کس اطاعت نکند و سر باز زند و از جماعت دوری نماید و بمیرد

«مات میتة جاهلیة»

به مرگ جاهلی از دنیا رفته

صحیح مسلم، ج3،

 باز سراغ روایت بعدی هر کسی که از امیرش چیزی ببیند که آن را ناپسند می پندارد پس صبر کند اگر یک وجب از جماعت مسلمین جدا شود به مرگ جاهلی از دنیا رفته؛ دوباره کسی که از امیرش چیزی ناپسند دارد باید صبر کند، اگر یک وجب ا اطاعت امر خودش خارج شود جز این نیست که به مرگ جاهلیت مرده است؛ باز باب بعدی باب16، وجوب انکار بر امیر در امور مخالفت شرع: به زودی امیرانی خواهند آمد که برخی را می پسندید برخی را نمی پسندید، پس هر کس شناخت رهیده است و هر کس انکار کرد سالم مانده اما کسی که بدان راضی بود؛ خب چکار کنیم یا رسول خدا امیری می آید، خلیفه ای می آید یک امر ناپسند دارد نمی پسندیم امر او را تازه شما هنوز در جنگ جمل می گویید حق با علی بود عایشه و در جنگ صفین اتباع او اشتباه کردند تازه اینجا هنوز می گوید این خلیفه اشتباه می کند امر او را ناپسند می دانیم، از او کراهت داریم، چکار کنیم رسول خدا؟ با آن بجنگیم؟ رسول خدا: خیر تا وقتی نماز می خواند چنین نکنید، عایشه و اتباع عایشه و امیرالمؤمنین جنگیدند، یا علی را اهل نماز نمی دانستند همان که وقتی حضرت شنیدند در شام که حضرت در مسجد ضربت خورده گفتند مگر علی اهل نماز بود؟ یا قائل بر این بودند جناب آقای بهرامی علی اهل نماز نیست یا مخالفت با دستور رسول خدا کرد عایشه و اتباع او را که با علی جنگیدند، حکم مخالف با رسول خدا طبق حرف آقای ترشابی چه بود؟ کفر است، خب چه می خواهد آقای ترشابی جواب بدهد، باز روایت بعدی دوباره آیا بجنگیم با این امیر و خلیفه؟ خیر چنین نکنید؛ بهترین و بدترین امامان: بدترین امامان کسانی هستند که شما آنان را دشمن می دانید و شما آنان را نفرین می کنید و آنان شما را نفرین می کنند، بدترین امام است بدترین خلیفه است، نفرینش می کنیم لعنش می کنیم، خب آیا رسول خدا با او بجنگیم؟ خیر تا زمانی که او میان شما نماز می خواند حق جنگ با او را ندارید و از او اطاعت کنید، اینها روایات صحیح مسلم و بخاری شما است، یعنی امیرالمؤمنان از بدترین خلیفه شما هم بدتر و پست تر بوده نعوذبالله اهل نماز نبوده که پیغمبر می آید می گوید با بدترین خلیفه هم حق جنگ ندارید باید صبر کنید، اما چکار می کنید شما؟ آمدید با امیرالمؤمنان جنگیدید و جنگ با امیرالؤمنان «مات میتة جاهلیة» به مرگ جاهلی است؛ کتاب بعدی شرح ریاض الصالحین برای جناب آقای ابن عثیمین دیگر از بزرگان سلفیت است با مقدمه و تعلیق علامه محمد ناصر الدین البانی ترجمه محمد ابراهیم کیانی کارشناس وهابی شبکه کلمه دیگر از آن غول تان گرفته از آن غول های آخر تان ابن عثیمین تا این پایین محمد ابراهیم کیانی، به عنوان عقیده اهل تسنن و عقیده وهابیت،

البته موضع ما در برابر زمامدار یا حاکمی که عدالت نمی ورزد این است که صبر می کنیم یعنی در برابر ظلم و ستمش شکیبایی می ورزیم حتی پیغمبر به انصار فرمود که پس از من تبعیض و حق کشی خواهید دید پس صبر کنید تا مرا در کنار حوض ملاقات کنید، زیرا پیامد های رو به رویی و درگیری با سلطان و خلیفه به مراتب بدتر و شدید تر از ظلم و ستم او است و عقل و شریعت چنین ایجاب می کند که انسان در این شرایط اضطراری میان بد و بدتر بد را انتخاب کند و صبر کند

شرح ریاض الصالحین، ابن عثیمین، تعلیق محمد ناصر الدین البانی، ترجمه محمد ابراهیم کیانی

شریعت طبق حرف این آقایان یعنی صبر در مقابل حاکم ظالم و ستمگر حتی بدترین امام، عایشه و اتباع عایشه آیا صبر کردند و آیا به شریعت عمل کردند یا خیر؟ کتاب متن عقیده طحاویه دوباره این یکی از کتب عقیدتی اهل تسنن است مترجم آقای عبدالله حیدری یکی دیگر از کارشناس های شبکه وهابی اینجا چه می گوید؟

اطاعت حکم رانان و ولاة امر واجب است خروج بر ائمه حاکمان مسلمان را جایز نمی دانیم حتی اگر جرم و ظلم کنند و برایشان دعای بد نمی کنیم

عقیده طحاویة، مترجم عبدالله حیدری، ص16

امیر مؤمنان خلیفه چهارم شما است، خروج بر او حرام است، عقیده اهل سنت این است که صبر کنند ولو که بدترین خلیفه و حاکم باشد و اگر خروج کردید بر او و اطاعت نکردید از جامعه اسلامی خارج و به مرگ جاهلی از دنیا رفتید، آقای ترشابی یا امیرالمؤمنان را خلیفه چهارم اهل سنت می دانی که اگر بدانی دیگر این ادعایت ادعای باطلی است، اطاعت از حضرت علی ولو که حتی ظلم کرده باشد اینجا جایز نیست به مرگ جاهلیت از دنیا رفته، یا نه معتقد هستی امیرالمؤمنان خلیفه وقت نبوده، خلیفه مشروع نبوده احمد به شما گفته حمار، اهل سنت هم شما را از دایره اسلام و ایمان و سنی بودن خارج می کند، چه پاسخی برایش دارید اگر پاسخی داشته باشید می شنویم و جواب شما را هم در شبکه پخش خواهیم کرد؛ یک حرف دیگر هم زدند ادامه همین بحث کلیپ شماره دو را ببینیم بر میگردیم در خدمت شما هستیم

کلیپ2:

ترشابی: اینکه شما گفتید که حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» از دیدگاه اهل سنت که به معنی هر کس مرا دوست دارد علی را هم دوست داشته باشد، آیا در تناقض نیست با این نکته که عایشه با علی جنگید؟ اولاً عایشه با علی نجنگید عایشه لشکری را همراهی کرد که خونخواه عثمان بودند و آن لشکر هم به دنبال جنگیدن با علی بن ابی طالب رضی الله تعالی عنه نبودن بلکه به دنبال قصاص قاتلان  عثمان بن عفان بودند که تعداد زیادی از اینها در لشکریان علی بن ابی طالب رضی الله تعالی عنه خودشان را جا داده بودند وقتی که در آنجا هم رسیدند در کوفه رسیدند هم مذاکره کردند صحبت کردند، قرار شد که جنگی صورت نگیرد و مشکلی پیش نیاید اما منافقینی که در درون صفوف وجود داشتند، و آن فتنه گرانی که عثمان را به قتل رسانده بودند شب هنگام جنگ را از دو طرف دامن زدند و اینگونه این جنگ اتفاق افتاد، در نتیجه ما نمی توانیم به ویژه در جنگ جمل بگوییم عایشه و طلحه و زبیر رضی الله عنهم اجمعین  به دنبال جنگیدن با علی بن ابی طالب بودند، یا علی بن ابی طالب به دنبال جنگیدن با عایشه و طلحه و زبیر بود بلکه یک جنگ ناخواسته اتفاق افتاد و وقتی که در جنگ جمل کسانی که همراه عایشه بودند شکست  خوردند و علی بن ابی طالب به عایشه رسید گفت خدا تو را رحمت بکند مادر مسلمانان اشتباه بزرگی مرتکب شدی، عایشه گفت این اشتباه را شما مرتکب شدید در نتیجه هر کسی از دو طرف فکر می کرد که دیگری اشتباه کرده.

استاد شریفی:

مطالب آقای ترشابی را شنیدیم و دیدیم کتاب قصه های هزار و یک شب، جلد15، صفحه 455، آقای ترشابی چنین داستانی را نقل کرد ایشان که به هر حال اینها احتمالاً این هزاران صحابه و تابعینی که کشته شدند اسمش جنگ نبوده، اینها همه همدیگر را در آغوش گرفته بودند همدیگر را می بوسیدند فقط نمی دانم یک دفعه چطور می شد خونی می شدند بعد می افتادند روی زمین می دیدند این بنده خدا تمام کرده این باز یکی دیگر را می بوسید بعد می افتاد روی زمین خونی می شد همینطوری رفتند شمردند دیدند 20 هزار نفر روبوسی کردند و تیکه تیکه شدند، دست جدا شده سر جدا شده، کلی اندام افراد قطع شده با روبوسی بوده و جنگی در کار نبوده

حجت الاسلام بهرامی زاد:

بله دیگر آقای شریفی همان نکته ای که اول بحث خدمت بینندگان عزیز گفتم روش اینها این است جای جلاد را با مظلوم و شهید عوض می کنند، به راحتی دوستان ببینید مسلّم ترین تاریخ حقایق اسلام را اینها انکار می کنند، بگذارید من مستند خدمت دوستان عرض بکنم، ببینید برادران عزیز تاریخ طبری از معتبر ترین کتاب های تاریخی اهل سنت است، طبری را خود علمای اهل سنت خصوصاً وهابیت، خصوصاً ابن تیمیه امام در تاریخ می داند، از معتبر ترین کتاب های شان هست، روایت ایشان نقل می کند از زهری که باز هم از خودشان هست می گوید که کار به آنجا رسید که طلحه و زبیر رفتند مکه بعد از اینکه عثمان کشته شده بود، عثمان کشته شد بعد از 8 روز امیرالمؤمنین (ع) انتخاب شد، چهار ماه بعد طلحه و زبیر سر از مکه در آوردند و عبدالله بن عامر از سران بنی امیه و از سران عثمان بود از استاندار های عثمان بوده، دنیا را پر کرده بود از مظلومیت عثمان

«وقَدِمَ یعلی بنُ اُمَیّةَ مَعَهُ بِمَالٍ کَثِیْرٍ»

الطبری، ابو جعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب (متوفای۳۱۰)، تاریخ الطبری، ج۳، ص۴۷۱.   

ببینید همه اموال جمع شده بود، دلارهای آمده

«وزیادةٍ علی اربعمائة بَعِیْرٍ»

بیش از 400 شتر مال

حالا پول بوده یا پارچه های گران قیمت بوده اینها همه کجا جمع شدند

«فَاجْتَمَعُوا فی بیتِ عائشةَ رضی الله عنها»

من این را داشتم می خواندم یاد آن حدیث پیغمبر اکرم (ص) افتادم، که پیغمبر اکرم آن روزهای آخر عمر مبارکش اشاره به خانه عایشه می کرد، ببینید دوستان روایت صحیح بخاری

«قام النبی خطیباً فأشار نحو مسکن عایشه هنا الفتنه»

صحیح بخاری

تازه سه باز، از اینجا است که حزب شیطان خارج می شود، حالا اینها دشمنان امیرامؤمنین آمدند در خانه عایشه جمع شدند همه دلارها جمع شده پولها همه آمده

استاد شریفی:

اینها موکب می خواستند برای پذیرایی و دوستی بوده می خواستند شربت و شیرینی و چایی بدهند

حجت الاسلام بهرامی زاد:

بله خلاصه

«فاجتمعوا فی بیت عایشه فأرادوا الرّأی»

می خواهند بنشینند فکرها را بریزند روی هم مشورت بگیرند

«فقالوا نسیر إلی علی فنقالته»

می رویم رو در روی خلیفه مشروع جنگ می کنیم

جنگ نبوده، ایشان می گوید جنگ نبوده، بعد آمدند گفتند بعضی های دیگر شان گفتند شما زور تان به حضرت علی (ع) در مدینه نمی رسد بیایید موضع نبرد تان را عوض بکنید، خب چکار بکنیم؟ گفتند ما می رویم بصره می رویم کوفه آنجا طرفداران طلحه زیاد است

استاد شریفی:

یک لحظه استاد همینجا یک توقف داشته باشیم، بیننده ها دقت کنید یکی از شبهاتی که این شبکه ها می کنند اگر عایشه به قصد جنگ با علی لشکر کشید چرا به مدینه نرفت، این یکی از شبهات اینها است این روایت معتبر تاریخ طبری جواب داده اتفاقاً یکی از دلایلی که اینها برای نیت جنگ رفتند همین بود که به سمت مدینه نرفتند، چون رفتند به سمت بصره که آنجا افرادی را داشتند که تابع اینها بودند اصطلاحاً رفتند بصره برای جذب نیرو و لشکر کشی، برای تقویت قوا و لشکر خودشان رفتند این هم یک تیکه ای بود که در دل همین روایت گفتم یک شبهه دیگر را هم پاسخ داده باشیم، ادامه اش را بفرمایید استاد.

حجت الاسلام بهرامی زاد:

بله ایشان می گوید که جمع شدند اینها سمت بصره

«فأجتمع رأیهم علی أن یسیروا بصرة و إلی الکوفة»

نتیجه نهایی از خانه شیطانی به این نتیجه رسیدند که بروند سمت بصره، حالا در راه هم که داشتن می رفتند دلارهای عبدالله بن عامر از استانداراهای عثمان بوده که تمام بیت المال مسلمین را که آمده بود عثمان چپاول کرده بود می گوید مال زیاد شتر های زیاد، شروع حرکت شان 700 نفر بود از شهر ها از بادیه ها مردم به آنها اضافه می شدند، آین سند اول از تاریخ طبری که رفتند برای جنگ، ایشان روز روشن را دارد انکار می کند، سند دوم از صحیح بخاری، معتبر ترین کتاب روایی اهل سنت، روایتی از ابوبکرة هست، شرح حال او را ببینید، «مولی النبی» آزاد شده پیغمبر است، ابوبکرة بلال، عمار اینها کسانی بودند که پیغمبر اکرم (ص) اینها را آزاد کرد، ایشان صحابی است آمد پیش پیغمبر گفت یا رسول الله من غلام هستم من را آزاد کن پیغمبر او را آزاد می کند، می گوید ایشان آمد در بصره خانه اش آنجا بود، دوستان دقت بکنید «ابوبصره و کان من فقهاء الصحابه» آدم فقیهی بوده، آدم نبوده که هیچ چیز بارش نباشد، حالا این ابوبکرة یک روایت عجیبی می گوید، می گوید که

«عن ابی بکرة قال لقد نفعنی الله بکلمة سمعتها من رسول الله أیام الجمل»

می گوید یک روایتی که من از رسول اکرم (ص) در ایام جمل شنیده بودم خیلی به دردم خورد

صحیح بخاری، کتاب المغازی، ص 1086، ح 4425

بحث شد که خون من هدر نرود، روایت چه بود؟ می گفت نزدیک بود من شمشیر برداشته بودم آماده شده بودم لباس رزم پوشیده بودم بروم در لشکر عایشه با عایشه بجنگم

«بعد ما کدت أن ألحق بأصحاب الجمل فأقاتل معهم»

بروم از ام المؤمنین از مادرم دفاع بکنم

یک حدیث پیغمبر به دادم رسید، حدیث چیست برادران؟ حدیث این است که وقتی خبر ماجراهای حکومت ساسانیان به گوش پیغمبر اکرم (ص)  رسید،

«لما بلغ رسول الله (ص) أن اهل فارس قد ملّکوا علیهم بنت کسری»

که یک زن حاکم شان شده یک زن همه کاره شان شده پیغمبر گفت

«لن یفلح قوم ولوا أمرهم امرأة»

آن قومی که یک زن همه کاره شان شود آن قوم به رستگاری نمی رسند، ابوبکره از فقهای صحابه است، این حدیث را تطبیق داد روی اهل جمل، یعنی عایشه که سردمدار اهل جمل است، قومی است که «لن یفلح» دوستان اعتقاد شیعه و سنی این است، روایت قرآن را تفسیر می کند، قرآن هم روایت را تفسیر می کند، در قرآن چه کسانی به رستگاری و فلاح نمی رسد،  کسانی که «کذب بآیاتنا» دروغ به آیات الهی ببندند «لا یفلح الظالمون» اینها ظالم هستند اهل فلاح نیستند، کسانی که مجرم هستند «لا یفلح المجرمون» اینها به فلاح نمی رسند، کسانی که «یفترون علی الله» اهل افترا هستند اینها به فلاح و رستگاری نمی رسند، ساحران به فلاح و رستگاری نمی رسند، کسانی که کافر هستند به فلاح و رستگاری نمی رسند، دوستان ببینید قرآن دارد این روایت را تفسیر می کند، آقای ترشابی و کارشناس شبکه وهابی آمد گفت اصلاً جنگی در کار نبوده، خیلی ساده جای جلاد و جای مظلوم را عوض کرد، ما مستند به معتبر ترین کتاب های روایی اهل سنت ثابت کردیم که جنگ بوده کشتار بوده به قول شما به روبوسی اینها نرفته بودند.

استاد شریفی:

ممنون و متشکر دست شما درد نکند آقای بهرامی؛ وقتی حقیقتی آشکار خورشید وسط روز آن هم سر ظهر تابستان مثل جنگ جمل و این واقعیت کتمان می شود که اصلاً جنگی نبوده شما از اینها توقع دارید خلافت و امامت امیرالمؤمنان را بپذیرند، فکر می کنم خیلی باید نگاه مان نگاه کجی باشد که از این افراد چنین توقعاتی را داشته باشیم.

ممنون از شما خوبان که امشب هم وقت تان را در اختیار ما قرار دادید و بیننده برنامه ما بودید تا برنامه و هفته دیگر یا علی مدد.

اللهم عجل لولیک الفرج.


  
  • Majid Heydari

    27 بهمن 1401 - ساعت 18:01

    سلام خدمت عوامل بزرگوار شبکه ولیعصر، برنامه دست انداز روشن کننده بسیاری از حقایق در نزد افراد منصف هست. منتظر ادامه مبحث جنگ جمل هستیم، حیف که این هفته برنامه نداشتید

    0 1

دست انداز_ تحریف و کتمان در منابع اهل سنت>

تحریف و کتمان صحابه جنگ جمل امیرالمومنین علی ع اطاعت از رسول خدا ص ناکثین قاسطین مارقین عایشه طلحه و زبیر