2021 May 7 - جمعه 17 ارديبهشت 1400
کلمه طیبه
کد مطلب:3688 گروه: کلمه طیبه آمار بازدید: 19304

کلمه طیبه
حجت الاسلام یزدانی - 10 آذر 1399


  دانلود
امتیاز:
  01:28:50 حجم فیلم: 225 مگابایت





دانلود صوت


قسمت هجدهم برنامه کلمه طیبه با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین یزدانی
 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 10 آذر 1399

مجری:

اَعُوذُ بِاالله مِنُ الشَّیّطانِ الرَّجِیّم بِسّمِ الله الرَّحمنِ الرَّحِیّم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ آلِهِ الطَّاهِرِینَ

دست‌هايت را که در دستش گرفت آرام شد

دست‌هايت را که در دستش گرفت آرام شد

تازه انگاري دلش راضي به اين اسلام شد

دست‌هايت را گرفت و رو به مردم کرد و گفت:

مومنين! ( يک لحظه اينجا يک تبسم کرد و گفت:

خوب مي‌دانيد در دستانم اينک دست کيست؟

خوب مي‌دانيد در دستانم اينک دست کيست؟

نام او عشق است، آري مي‌شناسيدش، علي ست

عرض سلام و ادب واحترام دارم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج) خیلی خوشحال و خرسند هستیم که امشب هم به رسم دوشنبه شب ها مهمان دیدگان شما هستیم با برنامه کلمه طیبه و این را برنامه را با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر یزدانی تقدیم نگاه های گرم شما می کنیم، سلام علیکم و رحمة الله.

استاد یزدانی:

سلام علیکم و رحمة الله

اَعُوذُبِاللّه مِنَ الشَّیّطانِ الَّعِینِ الرَّجِیمّ  بِسّمِ اللّهِ الرَّحّمنِ الرَّحِیمّ الحمد لله الذي اظهر الوجود ومنه بدأ کل حمد و إليه يعود و الصلاة و السلام علي شاهد و المشهود لکل موجود محمد المحمود وعلي آله آل الله الودود خلفاء الله علی عالم الغیب والشهود سیما الحجه بی الحسن المهدی المنتظر الموعود.

من هم سلام و عرض ادب دارم خدمت حضرت عالی و خدمت همه بینندگان عزیز شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج) و امیدوار هستم که إشاءالله برنامه خوبی در خدمت شان باشیم.

مجری:

إن شاءالله حتماً این چنین هست، با روال برنامه آشنا هستید بدون هیچ مقدمه ای می رویم سراغ کلیپ اول کلیپ شماره 68 را با هم می بینیم.

کلیپ شماره 68:

در میان این زنان مادر معاویه زن أبو سفیان هند بود رسول الله(ص) فرمایش دادند که در مورد جرم و معصیت و گناه فاحشه صحبت می کردند در مورد زنا بر اینکه یک زن نبایستی خودش را به این معصیت آلوده کند، هند یکی از حاظرین بود برایش تعجب آور بود گفت که «أو تزنی حرّه؟» آیا زن آزاد ممکن است که زنا کند؟ درست است که در واقع این بر شِرک بودند کفر بودند اما این آداب و رسوم و این مسائل به خصوص خودشان را داشتند که در واقع این به جای خود، عفت و پاکی و پاکدامنی حفظ می کردند و غیرت خیلی بالای را داشتند برای حفظ شرف خودشان، پس این غیرت در وجود آنها بوده و زمانی که رسول الله(ص) این فرمایش را دادند برای هند تعجب آور بوده که ممکن است یک زن یک زن آزاد در واقع گرفتار عمل زنا بشود؟ زمانی که هند سخن گفتند رسول الله(ص) متوجه شد و به او فرمایش دادند که آیا تو هند هستی؟ الله اکبر سبحان الله و اینجا است که هند بله در پاسخ گفتند بله من هند هستم یا رسول الله من را ببخشید، ببینید و اینجا است که رسول الله(ص) دستور ندادند که او از این جلسه ی ما خارج کنید دستو بازداشت و زندان کردن او را ندادند بلکه ایمان او را پذیرفتند، پس رسول الله(ص) ایمان هند، ایمان أبو سفیان، ایمان معاویه و دیگران بعد از فتح مکی یکی پس از دیگری بلافصل پذیرفتند و بعد از آن اینها صفحه ی جدیدی باز کردند.

مجری:

همانطور که همۀشما دیدید و ما هم با هم دیدیم این ادعای که این آقای ناکارشناس داشت این بود که اصلاً رسم نبوده که بخواهد یک فساد و فحشای در جامعه عرب متداول باشد تا جای این یک چیزی مسلمی بوده که زمانی که پیامبر به هند مادر معاویه آکلة الاکباد زمانی که پیامبر گفتند که توصیه کردند که زنا نکنید این هند گفت که مگر اصلاً زن حرَّ چنین کاری را انجام می دهد که حالا دارید شما به من چنین توصیه ای می کنید؟ آیا واقعاً اینقدر استبعاد داشته در آن جامعه جاهلیت؟

استاد یزدانی:

بله آدم تعجب می کند که در این زمان هم کسی پیدا می شود که بیاید از یکی مثل هند جگر خوار دفاع کند؟ آن هم از چه کارش؟ از عفاف هند جگر خوار می خواهد بیاید دفاع کند؟ خیلی عجیب است واقعاً برای من، با این همه مستنداتی که وجود دارد با این همه مطالبی که شیعه و سنی در باره هند جگر خوار نقل کرده باز کسانی پیدا می شوند می آیند از هند جگر خوار دفاع می کنند و می خواهند او را یک زن عفیفه نشان بدهند خیلی واقعاً جای تعجب است، من دیگر حالا در جوابش فقط یکی دوتا مستند از منابع اهل سنت خدمت تان نشان بدهم ببینیم چقدر...

مجری:

در ضمن این دقیقاً یعنی می خواهد از این استفاده بکند و کلامش را که بگوید نه جاهلیت اینقدر هم بد نبوده، اصل جاهلیت را می خواهد توجیه بکند.

استاد یزدانی:

بله جاهلیت زن های آزاد اهل فحشا نبودند، کتاب معروف «مثالب العرب و العجم» آقای «أبی منذر هشام بن محمد بن سائب کلبی» معروف همان نسابه معروف هست دیگر که کتاب کتابِ معروفی هست مثالب العرب و العجم أبی المنذر هشام بن محمد بن السائب الکلبی متوفی 204 متولد سال 96 تابعی هم هست با تحقق شیخ محمد حسن الحاج مسلم الرجیلی، در دارالاندلس در بیروت چاپ شده چاپ اول چاپ 1430 سال 209 صفحه شماره 80 حدیث شماره 52 خیلی عجیب هست که مطالبی نقل می  کند که ثابت می کند چقدر هند جگر خوار عفیفیه بوده.

مثالب العرب و العجم، أبی المنذر هشام بن محمد بن السائب الکلبی، متوفی204 متولد سال 96، محقق شیخ محمد حسن الحاج مسلم الرجیلی، چاپ دارالاندلس در بیروت، چاپ اول چاپ 1430 سال 209، ص 80، حدیث شماره 52

در باره مسافر بن أمیه؛ مسافر بن أمیه چه کسی بود؟

«کان مسافر بن أمیه بن عبد شمس بن عبد مناف یُتَّهم بهند»

از آنهای بود که متهم بود با هند رابطه دارد

«و کان معاویة یقال: إنَّه من العباس بن عبدالمطلب إذا کان یُتهم بهند و کان ندیم أبی سفیان»

ولی معاویه خلافش را می گفت، می گفت نه مادرم با مسافر رابطه نداشته بلکه با عباس بن عبدالمطلب رابطه داشته، حالا بگذریم من تند تند از اینها می گذرم چون واقعاً خواندش هم سخت هست

«و یقال»

بعضی ها یک چیز دیگر گفتند

«إنَّه لعمارة بن الولید بن المغیرة المخزومی»

پدر معاویه کسی دیگر بود، چه کسی بود؟ تا حالا دو نفر مسافر وعباس، این نفر سوم عمارة بن ولید پدر معاویه ایشان بود، بله از رجال قریش بود زیبا بود سخی بود و چه بود از این مسائل، عماره داستان زیاد دارد بخواهیم داستان عمازة بن ولید برادر أبو جهل هست و به هر حال دیگر نمی خواهیم وارد داستان های دیگرش بشویم، بعد ایشان شخص دیگری را نام می برد به نام مسافر بن عمروف حالا همیشه با مسافرها بوده مسافر بن أمیه این یکی مسافر بن عمرو بوده

«و کان من أشد الناس حبّاً لهند»

خیلی هند را دوست داشت

«فلما حملت منه خاف أن یظهر أمره فرحل إلی عمرو بن هند ملک الحیرة»

به هر حال رابطه ای داشتند و بچه دارد شد و حامله شد بعد ترسید که بقیه مردم بفهمند و فرار کرد از مکه رفت به منطقه حیره پیش پادشاه آنجا عمرو بن هند پیش او ماند تا از دنیا رفت و بعد أبو سفیان بااین زن ازدواج کرد و معاویه

«فولدتا معاویة علی فراشه»

به هر حال پسر مسافر بود ولی ازدواج کرد قبل از اینکه به دنیا بیاید دیگر از آن به بعد پسر أبو سفیان معروف شد حالا داستان های دیگری هم نقل می کند که أبو سفیان پیش عمرو بن هند در حیره رفت و آنجا مسافر را دید و با مسافر صحبت کرد و به او گفت من با هند ازدواج کرده ام و ازش سؤال کرد واقعاً این کار را انجام دادی گفت بله و بعد وقتی این شد دیگر خیلی شکمش درد گرفت و ناراحت شد و خیلی فشار عشق هند اذیتش کرد و از این عشق هند مُرد، اینهم نفر بعدی.

و باز جالب است در صفحه بعد حدیث شماره 53 می گوید:

«و کانت هند من المغتلمات»

مثالب العرب و العجم، أبی المنذر هشام بن محمد بن السائب الکلبی، متوفی204 متولد سال 96، محقق شیخ محمد حسن الحاج مسلم الرجیلی، چاپ دارالاندلس در بیروت، چاپ اول چاپ 1430 سال 209، ص 81، حدیث شماره 53

حالا مغتلمات چه هست؟ در پاورقی توضیح داده، نمی شود خب خیلی ها اینها را اینقدر صریح گفت من خلاصه اش را بگویم سانسور کنم؛ شوهری داشته هند قبل از أبو سفیان بعد شوهرش یک روز می آید می بیند که بله در خانه یک زن اجنبی هست و از این حرف ها و ایشان را از خانه خودش اخراج می کند، حالا این خلاصه حرفش هست و بعد از إبن عساکر و اینها محقق مطالب را می آورد دیگر کاری به آن نداریم، می گوید:

«و کان أحبّ الرجال إلیها السودان»

مردان سیاه را بیشتر دوست داشت ولی اگر بچه سیاه به دنیا می آورد بچه سیاه  را می کشت، دوست نداشت مردم نباید می فهمیدندبه هر حال مطالبی که درکتاب معروف مثالب العرب والعجم إبن سائب کلبی که خیلی کتاب معروفی است نسب شناس معروفی هست همه این داستانهارا می داندواین مسائل هم نقل کرده. این یک مستند.کتاب بعدی که همین را آورده «تذکرة الخواص» «سبط بن جوزی» هست که کتاب تذکرة الخواص علامه سبط بن جوزی متوفی 654، حالا مطالب متعددی را می آورد داستانی که چند وقت پیش حضرت استاد ما هم خواندند استاد أبوالقاسمی که معاویه وقتی وارد مدینه شد یک عده از این اطرافیانش مثل عمرو بن عاص و مغیره و عده دیگر آمدند معاویه تحریک کردند که امام حسن(ع) را بیاور با ایشان حرف بزنیم و دست بی اندازیم و اذیتش کنیم و از این حرف ها، تهمت های به ایشان بزنیم، هر چه اصرار کرد که نه ولی اینها باز اصرار کردند که حتماً بیاور، آمدند و اینها به امیرالمؤمنین فحاشی کردند و حرف های توهین آمیز زدند عمرو بن عاص و مغیره و بقیه و امام مجتبی(ع) دانه دانه جداب اینها را دادند اول جواب خود معاویه را دادند، خیلی مفصل هست داستانش کتاب های متعدد اهل سنت این مطلب را نقل کرده که:

«و کنت یوم بدر و اُحد والخندق»

تذکرة الخواص، علامه سبط بن جوزی، متوفی 654

آقای معاویه تو همان هستی که در جنگ در در جنگ احد در جنگ خندق و در همه جنگ ها در مقابل پیامبر بودی و جنگیدی و بعد یک نکته ای می گوید که به هر حال مسلمان ها می دانند تو کجا به دنیا آمدی چطوری به دنیا آمدی، وضعیت ولادت تو را مسلمان ها می دانند، این سانسور کرده، کتاب های دیگر از جمله در «احتجاج طبرسی» و بعضی از کتاب های دیگر مفصل آورده.

مجری:

همان چیزی را که می دانستند را شرح کرده  اند

استاد یزدانی:

شرح کرده حالا ایشان به هر حال می گوید که مسلمان ها می دانند که تو چطوری به دنیا آمدی، بعد به عمرو بن عاص هم جالب است به عمرو بن عاص هم گفت که تو پنج  تا پدر داشتی حالا به عمرو بن عاص فعلاً کار نداریم، در صفحه بعد سبط بن جوزی توضیح می دهد؛ سبط بن جوزی می گوید من این حرف امام حسن مجتبی را که به معاویه گفت را شرحش را از کجا فهمیدم؟ از این داستانی که آقای کلبی در کتاب مثال