تاریخ بدون روتوش-واكاوی در مورد تاریخ ایران باستان «زرتشت» دکتر سید محمد حسینی
قسمت اول برنامه تاریخ بدون روتوش با کارشناسی دکتر سید محمد حسینی
بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ:3 تیر 1399
موضوع: واكاوی در مورد تاریخ ایران باستان «زرتشت»
آقای حسینی:
بسم الله الرحمن الرحیم اللّهمّ صلّ على محمد وال محمد وعجل فرجهم.
عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت شما بینندگان عزیز و ارجمند شبكه جهانی ولیعصر، ان شاء الله هركجا هستید زیر سایه توجهات امام مهدی (علیه السلام) زندگی خوب و پر بركتی را داشته باشید.
شما بیننده اولین قسمت از برنامههای «تاریخ بدون روتوش» هستید میدانید شبكه جهانی ولیعصر برای روشن كردن حقایق و پاسخ دادن به برخی از سوالات و شبهاتی كه علیه اسلام و شیعه مطرح میشود قرار است برنامههای را تقدیم حضور شما بكند.
بنده حقیر هم در این شبكه با برنامهی تحت همین عنوان یعنی «تاریخ بدون روتوش» ان شاء الله مهمان منازل شما خواهم بود و از طریق گیرندههایتان و چه از طریق سایت ولیعصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) و چه از طریق پخش زنده اینستگرام پیج و صفحهی موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) میتوانید برنامههای این شبكه را ببینید.
ان شاء الله سه شنبه شبها حول و حوش ساعت 21:30 دقیقه تا 22:30 دقیقه میتوانید برنامهها و مباحث ما را دنبال كنید.
بنا است در این برنامه چه كار بكنیم، ببینید عنوان برنامه: «تاریخ بدون روتوش» است در گزارشهای تاریخی بسیاری از افرادی كه نفع میبردند و یا برخی از افرادی كه متضرر از حقایق میشدند به نحوی سعی میكنند برخی حقایق را كتمان كنند و برخی سعی میكنند حقایق را مطرح نكنند و یا خلاف واقعیت مطالبی را جعل كنند و یا حتی واقعیتی را كاملا برعكس به نسلهای بعد منتقل كنند.
ما در این برنامه قرار است كه یك واكاوی در خصوص ایران باستان داشته باشیم و برخی جاها كه لازم میشود در مورد تاریخ اسلام حرف بزنیم.
بحث ما در مورد تاریخ ایران باستان؛ چون تاریخ ایران باستان غیر قابل تفكیك با جریان اعتقادی زرتشتیگری است ما به عنون تاریخ كلامی به این مسئله نگاه میكنیم و عقاید زرتشت را به صورت مستقیم گاهی مورد نقد و بررسی قرار میدهیم.
جلوتر كه از لحاظ تاریخی میآییم برخورد مسلمانها یا بهتر و دقیقتر بگوییم برخورد اعراب با ایرانیها را داریم، كه جنگهای آن موقع را شكل دادند، به هرحال برخی از مسلمین باعث شدند كه این جنگها به وجود بیاید، یا شاید برخی از ایرانیها باعث شدند این را بررسی میكنیم ببینیم كه واقعیت چه بوده است.
ما اینها را برایتان مطرح خواهیم كرد، حقایق را من باب الثقلین خواهیم گفت؛ یعنی ملاك ما در این برنامه قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) هستند راهی كه ما مسلمانهای شیعه به آن معتقد هستیم و پیرو آن مكتب هستیم.
اما طبیعی است برخی جاها من باب قاعده الزام بیایم به كتب زرتشتیها مراجعه كنیم، و همچنین به برخی از كتب تاریخی مراجعه كنیم. و به برخی از گزارشهای كه مورد تأیید طرف مقابل است مراجعه كنیم. یا به برخی از گزارشهای كه ممكن است مورد تأیید طرفین باشد هم مسلمانها و هم زرتشتیها نسبت به آن معتقد باشند.
چرا ما آمدیم این برنامه را میخواهیم خدمت شما تقدیم بكنیم؟ میبینیم در فضای مجازی و در برخی از مجامع برخی به اسم زرتشتیگری دارند علیه اسلام شبهه میاندازند و یا برخی به عنوان باستانگرایی دارند علیه مسلمانها و عقاید حقه اسلامی شبهه پراكنی میكنند.
آیا ما همه مسلمانها را پاك و منزه از خطا و اشتباه میدانیم؟ قطعا این چنین نیست. ما فقط معصومین را پاك و منزه از هرگونه خطا و اشتباه میدانیم. آیا نمیخواهیم مسلمانها را نقد بكنیم؟ اینطوری نیست در برنامه ما خواهید دید كه ان شاء الله افرادی كه تحت عنوان مسلمان كارهای خلافی را انجام میدهند در تاریخ در خصوصشان صحبت میكنیم و موضع خودمان را هم در مورد آنها به نحوی اعلام خواهیم كرد.
اما مسئله اینجا است واقعا برخی به اسم زرتشتیگری و برخی به اسم باستانگرایی حرفهای را مطرح میكنند، مطالبی را مطرح میكنند كه حقیقتا مغایرت و مخالفت با هویت ملی و مذهبی ما دارد.
ما معتقدیم تاریخ ایران منحصر در یك دوره دو هزار پانصد ساله نیست، منحصر در یك دوره دو هزار ساله نیست، منحصر در تاریخ اسلام هم نیست كه ما بگوییم هزار چهار صد سال است كه ایران به وجود آمده است.
تمدن ایرانی را فراتر از این دو هزار پانصد سال میدانیم و ان شاء الله اشاره خواهیم كرد، ما مصادری برای این مسئله داریم كه از شواهد قطعی و از بینات تاریخی است، مطرح میكنیم كه تاریخ تمدن ما گستردهای فراتر از دو هزار پانصد سال قبل دارد.
اینكه چرا تمركز روی دو هزار پانصد ساله میشود معمولا از دوره «هخامنشیان» به بعد تاریخ ایران مطرح میشود. به خاطر رویكردی بوده كه غالبا برای «پهلوی» داشتند و اینها همین از دوره «هخامنشیان» تا دوره خودشان به عنوان تاریخ ایران معمولا به صورت نمادین مطرح میكردند و بیشترین شباهتی كه دوست داشتن به تاریخ ایران باستان داشته باشند همان دوره «هخامنشیان» بوده؛ چون یك سری ظواهر حكومتی و ظواهر جنگ آوری از آنها به جای مانده كه دوره «پهلوی» هم از آنها به نحوی دوست داشت تبعیت كند، از باب اینكه خودشان را شبیه آنها بخواهد نشان بدهد.
البته این را هم باید توجه داشته باشیم كه ما وقتی كه میگوییم پهنای تمدنی ایران معنایمان را باید مشخص كنیم اصلا تمدن را داری چه عناصری میدانیم و این را بگوییم صراحتا اعلام بكنیم كه قبل از همین دوره «هخامنشیان» دو هزار پانصد ساله، دو هزار پانصد سال قبل از اینها، دو هزار چهار صد سال قبل از دوره «هخامنشیان» ما تمدنی را داشتیم كه در شهر سوخت در حد فاصله بین شهر «زابل» و «زاهدان» و جود داشته است.
اینها مطالبی است كه باید مستند و مستدل گفته بشود، اگر جایی انحرافی وجود داشته مطرح بشود و به صورت خاص در این برنامه به نقد تفكرات زرتشتی بپردازیم و یا اصلا شاید خیلی جاها نقد هم نكنیم فقد معرفی كنیم.
به خاطر آن هجمههای كه به هرحال با پنهان شدن پشت این عنوان دارد نسبت به هویت ملی و مذهبی ما میشود، ان شاء الله ما هم به میدان ورود پیدا كردیم و تنها دیگر پاسخگو به شبهات نیستیم، سوالاتی داریم كه مهم و اساسی است، خواهید دید كه به چه شكل است آن را مطرح خواهیم كرد.
هموطنان ما و عزیزان زرتشتی ما اگر خواستند میتوانند روی خط برنامه بیایند، اگر خواستند پاسخ به سوال را مطرح كنند یا اگر شما مواجهه پیدا كردید با شخصیتی كه باستانگرای افراطی داشت یعنی مدح افراطی از باستان داشت بتوانید چگونه با او بحث داشته باشید و چه سوالات و مطالبی را باید مطرح كنید.
یك میان برنامه ببینیم بر میگردیم و بنده عرایضم را ادامه میدهم و ان شاء الله ورود به بحث پیدا خواهیم كرد.
«میان برنامه»
آقای حسینی:
ممنونم از شما عزیزان كه با برنامه ما همراه هستید من میخواهم خیلی سریع به متن مباحث ورود پیدا كنم و مقدمات را به همان حداقل آن اكتفا بكنم. ببینید جریانی كه تحت عنوان باستانگرایی افراطی وجود دارد یا جریان زرتشتیگری یك استدلال مطرح میكند من باب اینكه ما وقتی پیامبری ایرانی تحت عنوان زرتشت داریم، چرا باید به پیامبری مراجعه كنیم كه عرب بود؟
مسلمانها كه موضعشان در خصوص این مسئله روشن و واضح است، مسلمانها میگویند برای ما فرقی ندارد عرب باشد، ایرانی باشد، آفریقایی باشد، آمریكایی باشد. در هر منطقهی از دنیا اگر شخص آدم خوبی باشد.
(إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ )
گراميترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست.
سوره حجرات (49): آیه13
ما میگوییم این انسان، انسان خوبی است فارغ از هر نژاد وقومیتی كه دارد، نژاد پرستی نباید داشته باشیم. در اسلام نژاد پرستی مذموم است.
هر رنگی میخواهد چهرهاش داشته باشد، هر گویشی میخواهد داشته باشد، هر لهجهی میخواهد داشته باشد، اعتقاد اسلامی شیعی این است كه تقوای او، پرهیزگاری او، و رفتار او برای ما ملاك است، نه نژاد و رنگ و قوم و قبیلهاش!
اگر در میان مسلمانها كسی صرفا بر اساس نژاد قضاوت میكند، براساس رنگ پوست، براساس قومیت و اگر بر اساس مرز سیاسی قضاوتهای اعتقادی میكند ما اینها را مذموم میدانم خیلی رك و صریح این را عرض میكنیم.
اما اگر كسی بگوید مراجعه كنیم به تعالیم زرتشتی چون پیامبرش ایرانی بوده، باید به دو مسئله بپردازد و بتواند ثابت كند. یك: بحث نبوت زرتشت؛ كه آیا نبی بوده است یا نبی نبوده است؟ در این باب ما مطالبی داریم كه خدمت شما عرض خواهیم كرد و مسائل مهمی است كه نیاز به دقت دارد آنها را ان شاء الله در برنامههایمان مطرح میكنیم.
اما سوال دوم كه این سوال، سوال اساسی است و آن این است كه شما چگونه میخواهید اثبات كنید، شما كه در یك مرز جغرافیای قرار گرفتهاید و معتقد هستید این مرز جغرافیایی است كه باید بر اساس آن پیامبر را انتخاب كنیم، زرتشت ایرانی بوده است.
این مسئله، مسئله اساسی است شاید شما الان تعجب كنید؛ یعنی نمیشود به این راحتی اثبات كرد كه مثلا زرتشت قطعا ایرانی بوده و در این جغرافیا زندگی میكرده است، بنده عرض میكنم خیر. اینها ناگفته است، ما اینها را باید مطرح كنیم و طرح سوال بكنیم.
ما در همین جلسه اول داریم سوال را مطرح میكنیم منتظر هستیم ببینیم كه دلایلی كه آورده میشود مبنی بر اینكه زرتشت یك پیامبر ایرانی است چه بوده است؟ و همین الان هم اطاق فرمان شمارهها را زیر نویس بكنند، اگر از مخالفین كسانی بیایند بخواهند این مسئله را اثبات كنند خیلی خوشحال میشویم.
بله الحمدلله شمارهها زیر نویس هم شده! خیلی هم دوست داریم و البته این را هم بدانید پاسخ دادن نسبت به این سوال هیچ ضربهی به عقاید شیعه نمیزند، هیچ ضربهی به عقاید اسلامی نمیزند. باز من تكرار بكنم هویت ایرانی را ما دوست داریم، هویت اسلامی را هم دوست داریم؛ منتها نژاد پرستی را مذموم میدانیم.
ملاك ما رفتار انسانها است، حالا آیا یك سری افرادی كه در یك مرز سیاسی قرار گرفتهاند حقوق متفاوتی با كسانی كه در خارج مرز قرار گرفتهاند دارند و یا ندارند؟ بله دارند منكر تفاوت در حقوق افراد من باب قوانین كشورها نیستیم به تاریخ خودمان هم آن زوایای كه برجسته است، آن زوایای كه مردانگی داشتهاند و آن زوایای كه جوانمردی در آن شكل داده است آن زوایای از تاریخ ما كه مقاومت نشان دادند به آن افتخار میكنیم، هیچ شك و شبههی هم در این قضیه وجود ندارد.
با كمال افتخار از دورههای یاد میكنیم كه در مقابل هجوم و حمله ایرانیها مقاومت كردند، كسانی كه در این مرز و بوم بودند مقاومت كردند، اجازه تعرض ندادند، خیلی هم از آنها تجلیل میكنیم و آن دورهها را دوست داریم.
اما معتقدیم كه اجحافی در حق هویت ملی مذهبی شده كه ما باید در برنامه «تاریخ بدون روتوش» به آن بپردازیم و این عنوانی كه تحت عنوان زرتشتی گری برخیها پشتش پنهان شدهاند و میخواهند حمله به هویت ملی و مذهبی بكنند ما میخواهیم به این مسئله بپردازیم و ان شاء الله آن ناگفتههای كه باعث میشود حقایق برای شما روشن بشود را مطرح كنیم.
من عرض كردم اصل این قضیه كه زرتشت یك پیامبر ایرانی بوده است این مسئله را ما میخواهیم كه اگر كسی مدافع این نظریه است بیاید اثبات كند. بحث نبوت بماند؛ چون دو تا ادعا است پیامبر ایرانی!
اما بحث ایرانی بودن زرتشت، ببینید ما اینجا مستند هم حرف خواهیم زد؛ یعنی مطالبی كه میخواهیم خدمت شما عرض كنیم همه را سعی میكنیم كه به صورت مستند آنجای كه به آن استناد میكنیم مطالب را بیاوریم و برای شما مطرح كنیم.
ببینید من كه دارم عرایضم را ادامه میدهم اگر كسی مخالف با مباحث ما بود و یا پاسخی داشت میتواند حتما تماس بگیرد و روی خط تشریف بیاورد، كتابی تحت عنوان «پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان» نوشته شده است.
شما میتوانید الان تصویر كتاب را هم ملاحظه كنید، ببینید اسم كتاب «پاسخ به پرسشهای دین زرتشتیان» است. «موبد دكتر اردشیر خورشیدیان - رئیس انجمن موبدان تهران» این كتاب را نوشته است.
ماهیت كتاب چیست؟ این كتاب را كه انتشارات زرتشتیها هم چاپ كرده، در این كتاب آمده یك سری سوالات و ابهامتی كه ممكن است دیگران در مورد زرتشت آن را مطرح كنند پاسخ داده است. یا سوالهای كه زرتشتیها از موبدان خودشان دارند، یا سوالاتی كه غیر زرتشتیان دارند را پاسخ داده، البته در قالبش سوالات و شبهاتی را هم علیه دیگران مطرح كرده است.
از جمله علیه مسلمانها سوالات و شبهاتی را مطرح كرده است كه ما میخواهیم به این كتاب به صورت خاص هم ان شاء الله در برنامههایمان بپردازیم.
شما این كتاب را مد نظر داشته باشید، یكی از جاهای كه ما میخواهیم به آنجا مراجعه كنیم همین كتاب خواهد بود، این كتابی كه ملاحظه میفرمایید كتاب «اویستا» است، همان کتابی که «زرتشتی»ها جایگاه خاصی برایش قائل هستند، البته متشکل از چند بخش است بخش «گاتاها» یا «گاهان» بخش «وندیداد» و «خرده اویستا» و سایر بخشها این کتاب که توسط انتشارات خود «زرتشتی»ها هم چاپ شده بر اساس ترجمه آقای «ابراهیم پورداود» است.
چون «اویستا» چند ترجمه دارد برخی عباراتی که در «اویستا» ترجمه شده است خیلی متقن نیست و «زرتشتیان» این را میدانند.
اما «اویستا» نامه «بینوی آیین زرتشت» تحقیق و نوشته استاد «ابراهیم پورداود» که آقای «ابراهیم پورداود» میدانید از افرادی است که در مورد «ایران باستان» بسیار عِرق و تعصب خاصی داشته.
نگاه كنید در این کتاب یک مطلبی آمده در مورد بحث «پیامبر ایرانی» بودن یا نبودن «زرتشت» میخواهم این را بگویم از کتاب «اویستا» این را برایتان میخوانم تعجب نکنید.
این نکته را خدمتتان عرض بکنم در کتاب «اویستا» در این خصوص که آیا «زرتشت» در «ایران» متولد شده است یا نه؟ البته «ایران» را باید ببینیم چه مساحتی را میخواهیم در بر بگیرد؟ میپردازم به مسئلهی که قدر متیقنش مسئله ما را حل میکند یعنی وسعتی را من ان شاء الله بر اساس این ثابت میکنم که «ایران» نبوده است. که هر جا و هر نقطهی را بگویند آن موقع جزو «ایران» بوده است را در بر میگیرد که «زرتشت» خارج از آن منطقه بوده بر اساس «اویستا» دارم عرض میکنم.
در خود «اویستا» اینکه «زرتشت» کجا به دنیا آمده است، یا کجا وفات پیدا کرده و کشته شده و اینکه کجا زندگی کرده است به این سه تا مسئله فقط به جای که فعالیت داشته و زندگی کرده پرداخته شده؛ یعنی در «اویستا» نیامده که «زرتشت» در کجا به دنیا آمده؟ اگر کسی بخواهد دفاع بکند بحث ما خارج از «اویستا» میشود و دیگر به «اویستا» نمیتواند استناد بکند.
اما اینکه «زرتشت» کجا فعالیت داشته؟ در کتاب «اویستا» که ترجمه آقای استاد «ابراهیم پورداود» است مطلبی آمده و گفته شده که: "ای «زرتشت» ای در «ایران ویچ» نام آور "«ایران ویچ» یا «ایران ویج» نام آوری آقای «زرتشت» بر اساس «اویستا» کجا بود؟ در منطقهی تحت عنوان «ایران ویچ» یا «ایران ویج» بر اساس چه؟ بر اساس «اویستا»!
دارم دقیق جمله را خدمتتان میخوانم: "ای «زرتشت» در «ایران ویچ» نام آور" بسیاری از محققین هم تصریح کردند بر اساس «اویستا» محل فعالیت آقای «زرتشت» «ایران ویچ» بوده است. «ایران ویچ» کجا است؟ ما به همین کتاب «اویستا» مراجعه میکنیم تصویر و مشخصات کتاب را ملاحظه میفرمایید ما دقیق خدمتتان نشان میدهیم.
«انتشارات مروارید»، «اویستا» جلد 2 بر اساس ترجمه جناب آقای دکتر «جلیل دوستخواه» است در کتاب «اویستا» گفته بود «زرتشت» در «ایران ویچ» فعالیت میکرده است مشخصات و ویژگیهای «ایران ویچ» را مطرح کرده است.
ببینیم «ایران ویچ» چه ویژگی داشت؟ آن وقت شما خودتان قضاوت کنید آیا میشود گفت «زرتشت» پیامبری «ایرانی» بوده است یا نه؟
فرگرد یکم در جلد 2 کتاب «اویستا» عبارتی آورده عبارت را برایتان میخوانم نخستین سرزمین و کشور نیکی که من، یعنی «اهورا مزدا» آفریدم «ایران ویج» بود؛ پس خداوند بر اساس گزارش «اویستا» میگوید من منطقه «ایران ویج» را خلق کردم. منطقه «ایران ویج» چه ویژگی دارد؟
در آنجا یعنی منطقه «ایران ویج» 10 ماه زمستان است و 2 ماه تابستان! یک منطقهی که 10 ماه زمستان و 2 ما تابستان است، در همین دو ماه كه تابستان است و در آن 2 ماه نیز هوا برای آب و خاک و درختان سرد است. بر اساس «اویستا» راه دور نرفتیم.
آقای «زرتشت» در منطقهی بوده است که 10 ماه یخ بندان و 2 ماه منطقه سرد بوده، کجای ایران بوده که 10 ماه یخ بندان بوده و 2 ماه فصل سرد کجای کره زمین است؟ سوال سختی است برای کسانی که بر این مسئله تعصب دارند که «زرتشت» چون «پیامبر ایرانی» است باید از او پیروی بکنیم.
از کتاب هم اشاره کنم جناب دکتر «موبد اردشیر خورشیدیان» هم در کتاب «پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان» که من کتاب را خدمتتان گفتم و ان شاء الله با همین کتاب کار داریم اینجا که آمده است از عقاید «زرتشت» دفاع بکند ایشان هم در صفحه 15 به پرسش پاسخ داده.
حضرت «زرتشت» در چه تاریخی به دنیا آمد و در چه زمانی زندگی میکرد؟ این در منطقه زمانی را گفته منتها در ذیلش منطقهی که گفته به دنیا آمده را معرفی کرده این مناطقی که شما دارید میگویید همخوانی با «اویستا» ندارد. ما حرف «اویستا» را قبول بکنیم یا حرف «موبدان زرتشتی» را؟ آقای دکتر «خورشیدیان» معاصر ما هستند.
حرفی که در «اویستا» آمده است و شما میگویید در چند قرن قبل حداقل ثبت و ضبط شده است چه بخش وندیداد باشد چه یسنا باشد چه گاتاها یا گاتگاهان چه بخش خُرده اویستا باشد این مال چند قرن قبل است چطور شده شما «اویستا» را کنار گذاشتید رفتید مثلاً سراغ تاریخ نگاریهای «یونانی» که بخواهید نسبت به این مسئله پاسخ بدهید.
در مورد «نبوت زرتشت» هم جالب است این را من اشاره بکنم ولی دوست دارم به طور مفصل به آن بپردازم آیا آقای «زرتشت» نبی بوده است یا نه؟ من خیلی رُک عرض بکنم به اعتقاد بنده آقای «زرتشت» پیامبر نبوده است. آیا «ایرانی»ها پیامبر داشتند یا نداشتند؟ بله پیامبر داشتند ولی آیا خود آقای «زرتشت» پیامبر بوده یا نبوده؟ خیر.
دلایلی نسبت به این مسئله دارم ان شاء الله مطرح خواهم کرد، در این کتابی که خدمتتان عرض کردم «پاسخ به سوالهای دینی زرتشتیان» که ما خیلی راحت داریم این کتاب را معرفی میکنیم با این که این کتاب دفاع از عقاید «زرتشتی» است؛ ولی ما در «شبکه جهانی ولیعصر» ابائی نداریم از اینکه این کتاب معرفی بشود «اویستا» معرفی بشود کتابهای دیگری که ما داریم میگوییم.
چون معتقد هستیم که بیننده ما باید برود تحقیق و پژوهش بکند تا درست متوجه بشود که حقیقت به چه شکل است؟ در یک بخشی از این کتاب جناب آقای دکتر «موبد خورشیدیان» آمدند در مورد نبوت «زرتشت» پاسخ دادند و اینکه آیا ایشان معجزهی داشته یا نداشته؟ اگر پیامبر الهی بوده است یا به تعبیر «زرتشتی»ها پیامبر از جانب خدا بوده است ایشان معجزه داشته یا نداشته؟
خود ایشان آمدند پاسخ دادند، بله برخی از انبیاء نبوت داشتهاند و ممکن است معجزاتی داشته باشند که خبر معجزهشان به ما نرسیده باشد معتقد نیستیم هر پیامبری که معجزهی داشته است لزوماً معجزهاش به ما رسیده.
اما خود «زرتشتی»ها معجزه «زرتشت» را چه دانستهاند؟ پرسش شمار 34 صفحه شماره 67 از این کتاب را میآوریم من از روی متن خدمت شما میخوانم.
ببخشید که این سوال را میکنم آیا پیامبر شما معجزاتی هم داشته است؟ بزرگترین پاسخ، پاسخ یک «موبد» این «موبد» یک «موبد و مبلغ زرتشتی» عادی نیست ایشان «رئیس انجمن موبدان تهران» است پاسخی که هم اگر نسبت به عرائض ما داشتند ما دوست داریم که این را بشنویم. معجزه آقای «زرتشت» که پیامبر بوده چه بود؟
بزرگترین معجزه آقای «زرتشت» کتاب «گاتاها» است کتاب «اویستا» بخش اولی که چاپ میشود همان کتاب «گاتاه» است اینکه میگویم «کاتاها» یا «گاهان» یا «گافا» به خاطر اینکه چند عنوان برایش گذاشتند.
جناب آقای «زرتشت» دیگر چه معجزهی داشته است؟ ان شاء الله در مورد بحث «اویستا» و «اصالت اویستا» بخش «گاتاها» و «گاهان» را در خلال برنامههایمان مطالبی را خدمت شما عزیزان عرض خواهیم کرد.
ایشان یکی از معجزات دیگر را مطرح کردند که آقای «زرتشت» زمانی که به دنیا آمدند در زمان نوزادیشان خندیدند و خنده آقای «زرتشت» معجزهی بوده که داشته و دلالت بر نبوتش است. یعنی اول «گاتاها» را آوردند بخشی از «اویستا» را به عنوان معجزه بعد خنده آقای «زرتشت»!
جالب است که باز در صفحه 15 همین کتاب هم اشاره کردند که جناب آقای «زرتشت» وقتی که به دنیا آمدند یا در زمان نوزادیشان خندیدند و هیچ کسی به جز آقای «زرتشت» نبوده است که در زمان نوزادیشان خندیده باشد! صراحتاً در یک بخشی از کتاب این را به عنوان معجزه آقای «زرتشت» آوردند و مطرح كردند.
شاید برای شما عجیب باشد که خنده یک نوزاد به عنوان معجزه پیامبر مطرح بشود نوزادهای دیگر نبودند که خنده بر لب داشته باشند؟ یا آیا نوزادی به دنیا نمیآید که بخندد؟ البته بر اساس ادعای جناب دکتر «خورشیدیان» این هم عرض میکنم.
این هم عرض بکنم جناب آقای دکتر «موبد خورشیدیان» از شخصیتهای برجسته «زرتشتی» میدانیم، برای ایشان احترام قائل هستیم من باب اینکه یک عالم «زرتشتی» هستند اما نقد علمی جای خودش احترامی که به این «موبد» بزرگوار داریم جای خودش. ایشان ادعا کردند که کسی به جز «زرتشت» در نوزادی نخندید!
عین جملهاش را بخوانم در صفحه 15 از این کتاب به دیگران پاسخ داده است وقتی که از «زرتشتی»ها سوال دارند اواخر صفحه 15 "و بنا به اسناد دینی و مذهبی و مدارک تاریخی که مورخین ارائه دادهاند او یعنی «زرتشت» تنها نوزادی بود که هنگام تولد خندید" هیچ نوزاد دیگر نمیخندید! آقای «زرتشت» خندید و این را به عنوان معجزهشان ثبت کردند و از آن یاد کردند.
به نسبت برنامه دوست دارم کمتر صحبت بکنم و بیشتر تماسهای شما عزیزان را بگیریم منتها اگر آن عزیزانی که میخواهند بروند مطالعه بکنند کتابی را میخواهم خدمتتان معرفی بکنم کتابی است که بنده در این مدت در خصوص عقائد «زرتشتی»ها پژوهش و تحقیق میکردم یکی از بهترین کتابهای بود که بنده دیدم و شاید بتوانم بگویم بهترین کتابی که از لحاظ علمی نوشته شده است همین كتاب است.
اسم كتاب «راه راستی بررسی و نقد باورهای زرتشتیان و باستان ستایان» است، جناب آقای «سید حسن فاطمی» دوست و استاد عزیز و بزرگوارم این کتاب را نوشتند که بنده از طریق مطالب ایشان با ایشان آشنا شدم، اگر ایشان بخواهند به ایشان همین امروز پیشنهاد هم دادم میتوانند در برنامه ما هم چه از طریق تلفن و چه از طریق اسکایپ اگر معذوریتی داشتند که در استودیو شرکت بکنند میتوانند در برنامه ما شرکت بکنند و ما از مطالب این استاد عزیز و ارجمند هم در نقد «زرتشت» تعبیری که به کار بردند «باستان ستایان» استفاده خواهیم کرد.
مطالب ایشان خیلی علمی و خوب است کتاب «راه راستی» را توصیه میکنم که اگر خواستید بروید مطالعه بکنید به تاریخ «زرتشت» و «زرتشتیگری» پرداخته است و مطالبی را در این خصوص ارائه داده که لازم است بدانید و هم به صورت موردی و فصلبندی به برخی از موضوعاتی که لازم است شما در مواجهه با یک فکر به آنها تسلط داشته باشید و آنها را بدانید به صورت کاملاً علمی و جالب پرداختند.
شب گذشته، شب افتتاحیه «شبکه جهانی ولیعصر» بود خیلی از تماسهای شما را نتوانستیم پاسخ بدهیم امشب دوست دارم تماسهایتان را داشته باشیم و پاسخ بدهیم، برخی از تماسهایتان ممکن است در مورد «شبکه ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» باشد اما دوست دارم تأکید بکنیم روی بحث موضوع برنامه ما یک مسئلهی را مطرح کردیم «زرتشت» آیا پیامبری «ایرانی» بود یا نه؟ این را خیلی خلاصه عرض بکنم در مورد نبوتشان مفصل بحث خواهم کرد.
فرصت در این برنامه نیست اما نمونهی را عرض کردم از ادله نبوت که «زرتشتی»ها به زمان نوزاد بودن آقای «زرتشت» اشاره کردند که آن موقع خندیده، این را به عنوان معجزه آوردند.
مسئله بعدی بحث «ایرانی» بودند یا نبودند «زرتشت» بود که گفتیم منطقه «ایران ویج» را «اویستا» به عنوان محل فعالیت «زرتشت» معرفی کرده و همین کتاب «اویستا» منطقه «ایران ویج» را منطقهی معرفی میکند که ده ماه از از دوازده ماه سال یخبندان است و دو ماه فصل سرد برای زمین است آن کجای منطقه «ایران» است که میتواند همچنین ویژگی داشته باشد؟
(میانبرنامه)
آقای حسینی:
سلام بینندگان عزیز كه همراه ما هستید، با برنامه «تاریخ بدون روتوش» با شما هستیم دوست دارم تماسهای شما عزیزان را دریافت بکنم شما مطالبتان را بفرمایید بسیار خوشحال میشویم مخالف نسبت به سوالاتی که ما مطرح میکنیم پاسخگو باشد البته این را هم عرض میکنیم شاید شما پاسخی بدهید که ما قانع بشویم اگر اثبات بشود «زرتشت» پیامبری «ایرانی» بوده است یا «ایرانی» بودن «زرتشت» اثبات بشود لطمهی به اعتقاد ما همچنان وارد نمیشود.
باید روشنگری بکنیم این ادعای که مطرح میشود چقدر از دیدگاه خود کتاب «اویستا» میشود رویش مهر اعتبار زد آقای «کامیاب» از «تهران» سلام علیکم ورحمة الله
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
درود بر شما آقای «حسینی»، جناب «حسینی» قبل از اینکه من وارد بحث بشوم به دستور «زرتشت» گرامی من دارم با شما اینطوری بحث میکنم؛ یعنی آن حرفی در داخل دین ما است به اسم «گفتار نیک، کردار نیک و پندار» من ترجیح میدهم که به شما درود بدهم وگرنه لایق درود نیستید.
آقای حسینی:
ولی ما شما را لایق سلام میدانیم.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
نه من برای حرفم دلیل دارم، اجازه بدهید جناب «حسینی» من تقریباً یک سالی هست دنبال شما دارم میگردم الان هم به طور کاملاً اتفاقی یکی از دوستان «زرتشتیم» از «یزد» این لینک را برای من فرستاد گفت یک سایت بالا آمده و این بنده خدا دارد حرف میزند تقریباً یک سال پیش بود شما به مقبره «کوروش کبیر» رفته بودید و یک سری حرفهای معذرت میخواهم نمیدانم شما بدتان میآید من اینطوری حرف بزنم حرفهای چرند زده بودید.
گفته بودید «کوروش» اینطوری بوده و حضرت «زرتشتی» وجود نداشته به دین ما توهین کرده بودید، من تقریباً نزدیک یک سال در فضای سابیری و مجازی دنبالتان میگشتم که با شما حتی مناظره کنم؛ ولی متأسفانه مثل اینکه شما غیب شده بودید و یک مدت هم که اصلاً پیج نداشتید بالاخره پیداتان کردم.
آقای حسینی:
خیلی خب، من خدمت شما دوبار سلام عرض میکنم
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
جناب «حسینی» من این سلام را قبول ندارم سلام یعنی تسلیم شدن
آقای حسینی:
ولی ما درود شما را قبول میکنیم.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
ما به کسی تسلیم نیستیم.
آقای حسینی:
اشکال ندارد بگذارید وارد بحث بشویم الان فرمودید که ما در فضای مجازی نبودیم، خیر اینچنین نبود من بودم بحث و گفتگو داشتم پیجم هم بود و شما پیدا نکردید دلالت بر نبودن نیست.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
من که پیدا نکردم.
آقای حسینی:
اشکال ندارد الان همدیگر را پیدا کردیم خوب است، فرمودید من مطالبی را در کنار قبر منتسب به آقای «کوروش» گفتم مطالبی که گفتم سوال بود پرسیدم پاسخی که قطعاً برای آنها ندارید.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
جناب «حسینی» اجازه بدهید چرا پاسخی نداریم، کل تاریخ دارد این حرف را میزند، تاریخ 2500 سالهمان دارد این حرف را میزند چرا پاسخی نداریم؟
آقای حسینی:
شعار یک بحث است مسائل علمی یک بحث دیگر است.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
شعارهایمان ریشه در مسائل علمی دارد
آقای حسینی:
آقا «کامیاب» گفتار نیک! شما «زرتشت» را یک پیامبر «ایرانی» میدانید درست است؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
بله.
آقای حسینی:
این «اویستای» که اینجا است احتمال دارد شما اصلاً «اویستا» نداشته باشید؛ ولی من این «اویستا» را دارم
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
اتفاقاً دارم و خواندم.
آقای حسینی:
این کتاب «اویستا» میگوید منطقهی که آقای «زرتشت» زندگی میکرده است، منطقهی بوده است که 10 ماه یخبندان بوده 2 هم فصل سرد بوده این کجای «ایران» است که 10 ماه یخبندان بوده 2 ماه هم سرد بوده؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
کجای «اویستا» یک همچنین چیزی نوشته من که ندیدم.
آقای حسینی:
من نشان دادم کجای «اویستا» این را گفته
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
شما یک حرف داری میزنی یک حرف هم گوش بدهید، اولاً من میگویم همچنین چیزی نیست.
ممکن است «اویستای» که الان دست شما است تحریف شده باشد وگرنه «اویستای» که دست ما است یک همچنین چیزی داخلش نوشته نشده.
آقای حسینی:
من صفحه را نشان دادم
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
بفرمایید شما حرفتان تمام بشود نگویید ما اخلاق را رعایت نمیکنیم.
آقای حسینی:
لطفا اطاق فرمان تصور اسکن را نشان بدهید كه مجددا بینندهها ببینند. آقای «كامیاب» عزیز بفرمایید
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
شما حرفتان را کامل بزنید.
آقای حسینی:
من سوالم را کامل پرسیدم اگر «ایرانی» بوده است بر اساس اعتقادی که شما فرمودید «اویستا» را هم دارید، دقیق به شما آدرس میدهم در کتاب «اویستا» انتشارات مروارید که فروش اینترنتی هم دارد جلد 2، ترجمه جناب آقای «دوستخواه» چاپ دهم...
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
ببینید اگر شما بخواهید راجع به سالهای خیلی قدیم حرف بزنید، ما از «داروین» یا از تاریخ «هرودت» یا از تاریخهای معتبر جهانی داریم که یک عصر یخ بندانی بوده است.
آقای حسینی:
آقای «کامیاب» آن «داروینی» که شما میفرمایید اصلاً بحث یخ بندان را مطرح کرده، اتفاقاً کتاب «منشأ انواع داروین» هم اینجا است ما به آن خواهیم رسید این کتاب آقای «داروین» است که شما دارید به آن اشاره میکنید یعنی «زرتشت» مال دوره عصر یخ بندان بوده؟ بعد برای دایناسورها مطالب الهی را میگفته میدانید عصر یخ بندان مال کی بوده؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
توهین نكنید، اولاً عصر یخ بندان برای دایناسورها نبوده، یک حرف غیر منطقی دارید میزنید
آقای حسینی:
شما معتقد هستید 3 هزار سال پیش بوده، اصلاً یک نکته را نشانتان بدهم این کتاب دکتر «اردشیر خورشیدیان» است باز از همین جا این مطالب را برایتان بیاورم جای دور نرویم که «زرتشت» در دوره عصر یخ بندان بوده یا نه؟ در صفحه 15 همین کتاب پاسخ پرسش شماره 2 پرسیده «زرتشت» در چه تاریخی به دنیا آمد؟ ایشان گفت دقیقاً 1738 سال پیش از میلاد رندش بکنیم 2 هزار سال تا میلاد را ما در نظر بگیریم 1738 سال هم قبل از میلاد را بگیریم آن قول را هم 2 هزار سال بگیریم نهایتاً نزدیک به 4 هزار سال پیش 4 هزار سال پیش عصر یخبندان بوده؟ ادوار تاریخ را شما به هم ریختید!
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
شما چند تا کتاب جلویتان گذاشتید که من نمیدانم که آیا آن کتابها واقعی است یا نه؟ و از روی آن کتابها استدلال میکنید اگر بنا بر این باشد من هم هزار تا کتاب میتوانم جلویم بگذارم و به آنها استدلال کنم و بگویم یک همچنین چیزی نیست و یک همچنین چیزی بوده.
آقای حسینی:
آقای «کامیاب» نویسنده این کتاب زنده است معاصر است
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
باشد ربطی ندارد ممکن است خیلیها اشتباه بکنند یعنی کسی اشتباه نمیکند
آقای حسینی:
ایشان اشتباه کرده گفته! «اویستا» را چه میگویید؟ شما این کتاب را مقدس میدانید بخصوص بخش «گاتاها» را
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
بله «گاتاها» مقدس است، ما «گاتاها» خوانیمان را هر روز داریم.
آقای حسینی:
پس نگاه بکنید مطالبی را که در «اویستا» آمده چه است یک مقدار هم فکر بکنید اینقدر ماها نرویم کتابهای دیگران را بخوانیم و به آنها معرفی بکنیم ما نرویم اینقدر «صحیح بخاری» بخوانیم معرفی کنیم ما نرویم اینقدر «اویستا» بخوانیم معرفی بکنیم.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
من نمیخواهم راجع به دینهای مختلف بگویم، اگر شما «زرتشت» ما را میگویید خندیده، بله نوزاد موقع به دنیا آمدن گریه میکند این را داشته باشید، شما مگر نمیگویید حضرت عیسی ما صحبت کرده ما هم میگوییم «زرتشت» ما خندیده در صورتی که تمام نوزادها گریه میکنند این یک معجزه برای ما است.
آقای حسینی:
آقای «كامیاب» عزیز اجازه میفرمایید خب سوال ما را پاسخ دادید گفتیم یکی از معجزات «زرتشت» را آوردند چون آقای «زرتشت» در نوزادی خندیده، شما میفرمایید بله این معجزه است.
من دقیقاً همین امروز این کار را کردم الان مجدد جلوی شما و بینندگان عزیز میخواهم این کار را بکنم، اطاق فرمان لطفا مانیتور بنده را نشان بدهید، ببینید من در موتور جستجوگر گوگل خنده نوزاد را جستجو زدم، شما نگاه کنید آیا این نوزاد را میتوانیم بگوییم پیامبر است به خاطر اینکه دارد در نوزادیش دارد میخندد؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
طبق نظریه «داروینیسم» ما در حال تکامل هستیم آن موقع که حضرت «زرتشت» خندیده بودند اصلاً این تکاملی نیافته بود این انسانی که الان وجود دارد
آقای حسینی:
نهایتاً بر اساس اینها حساب بکنیم بر اساس گفته آقای دکتر «مراد خورشیدی» 4 هزار سال پیش میشود، تکامل و داروینیسم آقای «ریچارد داوکینز» میگوید اینها تا چند میلیون سال پیش آمدند بحث تکامل را مطرح کردند
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
مگر بحث داروینیسم نمیگویید پس آن موقعی که من میگویم عصر یخ بندان است و داروینیسم گفته گفتید نه داروینیسم مال چند هزار سال پیش بوده الان شد چند میلیون سال پیش؟
آقای حسینی:
سیر تکامل را دارم خدمتتان عرض میکنم «زرتشت» اصلاً ربطی به آن دوره ندارد 2 هزار سال پیش 4 هزار سال پیش با 100 هزار سال پیش و 1 میلیون سال پیش را بدانید چه است! «زرتشت» اگر مال 3 هزار سال پیش باشد نهایت شما اگر بگویید 1000 سال بگوییم 2 هزار سال میگذرد از ولادت حضرت عیسی، با او 1000 سال فاصله داشته شما کجا رفتید؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
شما عقیدهتان برای چند سال پیش بوده؟ ما عقیدهمان این است که «زرتشت» حداقل مال 9 و 10 هزار سال پیش بوده شما الان میگویید مال 3 هزار سال پیش بوده من نمیفهمم
آقای حسینی:
«زرتشت» برای چه دورهی بوده؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
حداقل 10 هزار سال پیش!
آقای حسینی:
حداقل 10 هزار سال پیش!! این را بروید به «موبد اردشیر خورشیدیان» بگویید همچنین حرفی را نمیزند، نهایت 4 هزار سال پیش است. نکته بعدی کدام یک از علمای شما گفتند «زرتشت» مال 10 هزار سال پیش بوده؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
جناب آقای «موبد کوروش نیکنام»
آقای حسینی:
نخیر، آقای «موبد کوروش نیکنام» که اخیراً آمده بخش «گاتاها» را ترجمه کرده تحت عنوان «زمزمههای ایران باستان» ایشان هم همچنین اعتقادی ندارد. آقای «موبد کوروش نیکنام» الان زنده است دیگر به علمای خودتان رحم کنید، ایشان زنده و حی حاضر است بروید بیاورید از ایشان بپرسید ایشان گفته «زرتشت» مال 10 هزار سال پیش بوده من یک سایت دارد.
من یک چیزی نشانتان بدهم برادر عزیز آقای «کامیاب» عزیز نگاه کنید این کتاب «اویستا» است «کهنترین سرودههای ایرانیان»، چاپ 19، رویش چه نوشته؟ روش نوشته به فرخندگی 3 هزارمین سال زاد روز «زرتشت» که از سوی «یونسکو» سال «زرتشت» اعلان شده، کتاب «اویستا» را چاپ کردند، برادر عزیز من که نمیخواهم با شما جدل بکنم. «اویستا» را چاپ کردید روی «اویستا» نوشتید 3 هزاره «زرتشت» آن وقت میگویید 10 هزار سال پیش.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
جناب اقای «حسینی» یک لحظه اجازه بدهید، شما دارید به این کتاب استناد میکنید من هزاران
کتاب دینی میآورم که هر کدامشان یک تاریخ مختلف زدند اگر استدلالتان چاپ کردن یک کتاب باشد
من هم هزاران استدلال میتوانم برایتان بیاورم این که نشد منطق!
آقای حسینی:
این کتاب را خود شما چاپ کردید، اگر واقعاً این کتابی که به اسم 3 هزارمین سال «زرتشت» دارد چاپ میشود مخالف با حرف «موبدان» شماست یک پست بگذارند بگویند «زرتشت» مال 10 هزار سال پیش بوده!
البته باز 10 هزار سال پیش هم شما نمیتوانید ثابت کنید، برای 10 سال پیش باشد خود «اویستا» زیر سوال میرود؛ چون باید بیایید ثابت بکنید زبان «اویستا» 10 هزار سال پیش وجود داشته است، که نمیتوانید ثابت بکنید.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
زبان «اویستا» زبان «ایران باستان» است خط میخی که روی تمام دیواره نگارهها «بیستون» و «حكمتانه» و «تخت جمشید» و «پاسارگارد» نوشته شده همهشان به زبان «ایران باستان» است و زبان «زرتشت» هم همان بوده همان موقعی که «کوروش» ما هم «زرتشتی» بوده
آقای حسینی:
آقای «کامیاب» خط میخی که شما دارید از آن نام میبرید اگر برای دوره «هخامنشیان» بدانید 2500 سال قبل میشود، نه 10 هزار سال قبل! تو را خدا حداقل بروید یاد بگیرید شما را به «زرتشت» بگویم چه بگویم. بروید این دورهها را یاد بگیرید همین مسائلی که شما دارید میگویید آثار به ظاهر تمدنی که باقی مانده است عموماً اینها مال دورههای بین 2 تا 3 هزار سال قبل است.
مگر بروید همان تمدن «شهر سوخته» را بیاورید که آن مال 5 هزار سال پیش میشود یا تمدن «ایلام» را بیاورید آن حدوداً مال 8 هزار سال پیش میشود؛ ولی هیچ کس نمیگوید که «زرتشت» مال قبل از تمدن «ایلام» بوده
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
تمدن «ایلام» را شما میگویید زیر 10 هزار سال است؟
آقای حسینی:
شما گفتید، من نمیگویم هم روی کتاب «اویستا» نوشته شده است هم کتابی که شما نوشتید در پاسخ به سؤالات «رئیس انجمن موبدان»تان است یک مبلغ عادی نیست که بگویید یک کسی آمده و یک حرفی زده است.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
ما هیچ کس را مطلق قبول نداریم به عنوان اینکه بگوییم طرف همه چیز دان است و ما دیگر چیزی نمیدانیم، دین ما دین آزادی است ما یک دینی داریم میگوید خودت اگر واقعاً میتوانی تحقیق کنی و میتوانی به این برسی بسم الله برو به آن برس مشکلی ندارد.
آقای حسینی:
یعنی شما در بحث «زرتشت» ارتداد ندارید؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
نه.
آقای حسینی:
مطمئن هستید؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
بله.
آقای حسینی:
حتماً شما برنامههای قسمتهای آینده ما را نگاه کنید
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
من حتماً پیگیرتان هستم و این دفعه اولم نیست که روی خطتان میآیم و دفعههای دیگر حتماً حتماً حتماً روی خطتان خواهم آمد.
آقای حسینی:
ان شاء الله؛ ولی در مورد این عبارت «اویستا» به ما پاسخ ندادید تنها پاسخی دادید که در «اویستا» ممکن است نیامده باشد شما بروید نگاه بکنید ببینید آیا همچنین چیزی آمده است یا نیامده؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
حتماً من به خاطر اینکه جواب شما را بدهم حتماً امشب باز هم جلدهای «اویستا» را زیر و رو میکنم و تمام این سوالهای شما پاسخ دارد، و بدون پاسخ نیست شبهه مطرح کردن و اینطوری حرف زدنها که بخواهی یک دینی را به چالش بکشی داخل همه شبکههای ماهوارهی و ادیان و اینطور سایتها است.
من به خاطر اینکه جواب شما را بدهم حتی شده با «موبدهای» بزرگ میروم جلسه میگذارم که بتوانم جواب شما را بدهم.
آقای حسینی:
ان شاء الله اصلاً خودشان بیایند آقا «کامیاب» فقط یک نکته را عرض کنم اینکه فرمودید شما بیایید اولین برنامه من است دارم در مورد «زرتشت» صحبت میکنم
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
این جالب بود اولین برنامه بود رفیقهای من از «زرتشتیهای یزد» این سایت شما را برایم فرستادند، همین الان در ماشینم نشستم در خانه هم نیستم گفتم زنگ بزنم ببینم حرف حسابتان چه است؟ اتفاقاً بچههای «زرتشتی یزد» هم پیگیر کارتان هستند و مطمئن باشید ما پیگیر هستیم.
آقای حسینی:
همین الان با ما تماس بگیرند ما اسکایپ را هم باز میگذاریم که اگر برای شماره فکر میکنید معذوریتی دارید از طریق اسکایپ بیایید باز اگر برای تصویر معذوریت دارید...
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
نه ما مشکلی نداریم ما که حرف خلاف نمیزنیم.
آقای حسینی:
آقای «کامیاب» ولی نکته خیلی جالی را گفتید چون فرمودید انسان تکامل پیدا کرده، یعنی «زرتشت» را در حد فواصل حلقههای تکامل میدانید؛ یعنی ایشان را انسان کامل نمیدانید؛ یعنی آن موقع «زرتشت» به شکل ما نبوده؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
شما گفتید «زرتشت» خندیده، من گفتم بله آن موقع «خندیدن» برای ما معجزه بوده؛ چون انسان شاید با تکاملی که یافته الان میتواند بخندد...
آقای حسینی:
برایش دلیلی دارید که انسان آن موقع نمیتوانست بخندد؟
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
دلیل نمیخواهد یک چیز محرزی است که جلوی چشم همه است، من نمیدانم شما چقدر نظریه داروینیسم را چقدر قبول دارید یا نه؟ چون ما طبق یک سری نظریهها حرف میزنیم شما باید یك سری نظریهها را قبول کنید
آقای حسینی:
من نسبت به «داروین» نقد دارم، من روی بحث کلامی «داروین» نقد دارم ان شاء الله خواهم گفت؛
ولی اینکه شما آقای «زرتشت» به این شکل نمیدانستید جالب است. ممنونم آقای «كامیاب» از شما فرصت مناسبی هم در اختیار شما قرار داده شد. ان شاء الله موفق باشید.
بیننده آقای کامیاب (تهران) :
بدرود
آقای حسینی:
خدا نگهدار شما باشد. بیننده بعدی آقای «موسوی» از «نهبدان» سلام علیکم ورحمة الله
بیننده آقای موسوی (نهبندان) :
سلام علیکم آقای حسینی گل! شبکه جدید را تبریک عرض میکنم جناب آقای «حسینی» ما را از «شبکه ولایت» محروم کردید
آقای حسینی:
ان شاء الله در «شبکه ولیعصر» در خدمتتان هستیم.
بیننده آقای موسوی (نهبندان) :
ما خیلی دنبال شما گشتیم تا دوستان آدرس شما را به ما دادند، از دیشب که شبكه افتتاح شده فکر کردم که بهشت را به من دادند، وقتی که چهره مبارک حاج آقای «قزوینی» و آقایان «عباسی» و «یزدانی» را دیشب دیدیم واقعاً دلمان شاد شد، گفتیم شبکه باز راه افتاد و دوستان آمدند.
دوست عزیزمان از جای دیگر به ما آدر داد و ما برنامه شما را با گوشی نگاه میکنیم چون چیز دیگر نداریم. خدا را شکر که آمدید دل ما را شاد كردید تا چشم وهابیها کور بشود.
آقای حسینی:
ما كه كسی نیستیم، ان شاء الله كه با دیدن جمال امام مهدی (علیه السلام) دل همه شاد بشود
بیننده آقای موسوی (نهبندان) :
هر موقع که وهابیها دق کنند و از غصه بمیرند آن موقع شادی ما است. ممنون از شما و این دوست عزیزمان كه ما را خدمت شما وصل كرد.
آقای حسینی:
موفق و مؤید باشید جناب اقای «موسوی» عزیز خدا نگهدار شما. آقای «رستمی» از «گلستان» سلام علیکم ورحمة الله
بیننده آقای رستمی (گلستان) :
سلام علیکم اولاً عرض کنم ما خیلی خوشحال هستیم که الحمد لله دوباره شما با رفقایتان و اساتید محترم دور هم جمع شدید، این خیلی عالی است و باعث خوشحالی ما شیعیان است و مطلب دوم اینکه من میخواستم از «تاریخ طبری» یک مطلبی را از «زرتشت» بخوانم اجازه است؟
آقای حسینی:
البته یک نکتهی خدمتتان عرض بکنم تقریباً حضور ذهن دارم مطالبی که ایشان آورده؛ چون «تاریخ طبری» یک بخشش به تاریخ قبل از اسلام بر میگردد کتابشان را به این شکل نوشتند، ما آقای «طبری» را بر خودمان حجت نمیدانیم ولی مطلبتان را میشنویم.
بیننده آقای رستمی (گلستان):
درست است، قصد من این است فقط به این آقایان بگویم آن نقلی که در تواریخ اسلامی وجود دارد آن هم «تاریخ طبری» که ما قبولش نداریم، یک نقل خیلی جالبی است من آدرس میدهم «تاریخ طبری» جلد 1، صفحه 316 دوره «گشتاسب» را صحبت میکند من فارسیش را صحبت میکنم ایشان میگوید در زمان «بشتاسب» یا همان «گشتاسب»، «زرتشت» ظاهر شد
«الذي تزعم المجوس أنه نبيهم»
آن کسی که «مجوس» گمان میکند که پیامبرشان است! و این «زرتشت» در آن چیزی که علمای اهل کتاب نقل کردند اهل «فلسطین» بوده، خادم بعضی از شاگردان «ارمیا النبی» بوده و بسیار هم نزد آن شخص اختصاص داشته اما ایشان خیانت میكند «زرتشت» و دروغ را بر آن شاگرد «ارمیا النبی» میبندد
آقای حسینی:
آقای «رستمی» من تصویر همان بخشی که فرمودید از «تاریخ طبری» است آوردم اطاق فرمان میتوانید تصویر را نشان بدهید.
بیننده آقای رستمی (گلستان):
بسیار عالی!
« فدعا الله عليه»
و ایشان «زرتشت» را نفرین میکند ایشان
«فبرص فلحق ببلاد أذربيجان»
بلاد «آذربایجان» خودمان آن دوره دقیقاً کجا بود من اطلاع ندارم، ایشان میگوید «زرتشت» پیسی میگیرد و بعد دین مجوسیت ایشان:
«فشرع بها دين المجوسية»
تاريخ الطبري؛ اسم المؤلف: لأبي جعفر محمد بن جرير الطبري الوفاة: 310، دار النشر: دار الكتب العلمية – بيروت، ج1، ص317
یعنی قانونگذاری میکند و این به عنوان یک دین میشود و بعد ایشان سمت «گشتاسب» میرود که در «بلخ» بوده و آنجا بر ایشان وارد میشود، دینش را عرضه میکند و ایشان هم اول نپذیرفت در چند صفحه جلوتر آورده 30 سال که از مُلک «گشتاسب» میگذرد «گشتاسب» میپذیرد و خیلی از مردم و بزرگان و رجال حکومتی را مجبور میکند که این دین را بپذیرند.
جالب اینجا است که در چندین صفحه بعد صفحه 329 ایشان میگوید در آن نبردی که «گشتاسب» با برادر «افراسیاب ترک» داشته همین «زرتشت» باعث شده است، نقل «طبری» این است و «زرتشت» اینٔدر نفوذ کرده بود که باعث شده جنگی بین «گشتاسب» و برادر «افراسیاب» رخ بدهد و افرادی زیادی هم در این جنگ کشته شدند.
به هرحال آن نقلی که در مورد «زرتشت» در «طبری» وجود دارد این است خواستم این را بخوانم و برادران «زرتشت» ما هم اطلاع داشته باشند که در «تاریخ طبری» اینچنین آمده است.
من فقط خواستم عرض کنم که خیلی خوشحال هستیم ادامه بدهید ما دعاگوی شما هستیم خیلی کار خوبی کردید خدا خیر بدهد آن شخص یا افرادی که بانی شدند این شبکه راه اندازی بشود.
آقای حسینی:
ممنونم از شما آقای «رستمی» عزیز در پناه حق باشید خدا نگهدار شما باشد، آقا «حمید» از «بیرجند» سلام علیکم ورحمة الله
بیننده آقای حمید (بیرجند):
خدمت شما و همه بینندگان عرض سلام و ادب دارم، میلاد با سعادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) خدمت حضرتعالی و دیگر اساتید «شبکه ولیعصر (علیه الصلاة والسلام)» را تبریک عرض میکنم و بابت افتتاح این شبکه خیلی تبریک عرض میکنم ان شاء الله دوباره فتح بابی برای بحثهای اعتقادی و دفاع از مکتب شیعه باشد.
من یک خواهش داشتم ان شاء الله برنامههای را در زمینه ضد آتئیستها و ... حتماً برنامههای ریزی بشود چون در فضای دانشگاهها و فضای جامعه میبینیم که خیلی به این برنامهها بیشتر از برنامههای درون دینی نیاز است.
متأسفانه میبینیم جای که باید متولی این کار باشند این جور برنامهها را برنامه ریزی نمیکنند، حقیقتاً توقع ما شیعهها از اساتید «شبکه ولیعصر» و اساتیدی که قبلاً در «شبکه ولایت» بودند و الان الحمد لله در «شبکه ولیعصر» دارند به محضر اهلبیت عرض ادب میکنند همین است که ان شاء الله در این زمینه هم ورود پیدا بکنند.
آقای حسینی:
بسیار ممنونم از شما آقای «حمید»، نمونهی برنامههایمان همین بود كه فرا مذهبی بود، به بحث «زرتشت» ورود پیدا كردیم و «تاریخ بدون روتوش» را میخواهیم ارائه بدهیم از شما بسیار ممنون، ان شاء الله به همین مطالب شما و پیشنهادتان توجه شده و بیشتر توجه خواهد شد. بیننده بعدی اقای «احمد» از «اهواز» سلام علیكم ورحمة الله بفرمایید
بیننده آقای احمد (اهواز):
سلام علیكم اقای «حسینی» عزیز ما خیلی خوشحالیم كه دوباره روی ماه شما و اساتید را میبینیم عرض به خدمت شما خلاصه بگویم وقت هم كم است دو سه تا از دوستان ما هستند كه اینها آمدند به ما گفتند در حقیقت ما اسلام را كنار گذاشتیم و به این خاطر اسلام را كنار گذاشتیم كه ما دینی را كه در آن دین گردن زده میشود ما این دین را نمیخواهیم.
من از «اویستا» برایتان مطلب بخوانم چون دیر رسیدم احساس كردم بیننده اقای «جلیل دوست خواه» را هنوز در لب تاب تان داشته باشید. در «اویستا» جلد دوم صفحه 70- 80 من اسكن این متن را خدمت عزیزان فرستادم و گفتیم شما ببینید از آن بدترش را در «اویستا» دارید كه در قبال مجرمین میگوید: «اهورا مزدا» پاسخ داد مزدا پرستان باید او را به بند كشند نخست دستهایش را ببندند. مجرم را بگیرند دستهایش را ببندند، آنگاه جامههایش را از تن برگیرند، لباسهایش را هم در میآورند؛ پس آنگاه پوستش را از تن بركشند، حالا با هر وسیلهی كه بوده پوستش را میكندند بعد دارد سرش را از تن ببرند.
تا اینجا معلوم شد كه گردن آن بیچاره را هم زدند و مردارش را نزد آزمندترین پرندگان بیندازید و چنین بگوید این مردی است كه در اینجا است كه از همه اندیشه و گفتارها و كردارهای اهریمنی خویش پشیمان شده است.
من این مطلب را برای دوستانم درفضای مجازی فرستادم، رفتند و در افق محو شدند، چند وقت است نیستند واقعیتش این است كه ما نگران حالشان هستیم.
دوستان عزیز! اگر هستید و زنده هستید ان شاء الله كه زنده باشید اگر زنده هستید لطفا جواب بدهید، ان شاء الله این مطلب را اقای حسینی هم اینجا جواب بدهد.
اقای حسینی:
بله، مفصل ان شاء الله همین مطلبی كه شما فرمودید پوست كندن در آیین «زرتشت» و بحث ارتداد در آیین «زرتشت» و بحث گردن زدن در آیین «زرتشت» و اتفاقات دیگری مثل كشتار زنان در آیین «زرتشت»، حقوق زنان در «زرتشت» اینها را ان شاء الله خواهیم آورد حالا كار داریم این قسمت اول بود.
ما در قسمت اول یك سوال اساسی مطرح كردیم كه به هرحال دوستان «زرتشتی» ما اگر پاسخ داشتند در برنامه بیایند و مطرح بكنند. بسیار ممنون از شما «احمد» آقای عزیز چون فرصت دیگر باقی نمانده و یك مقدار از حد زمان خودمان هم عبور كردیم بسیار ممنونم از شما و ممنونم از سایر بینندگان عزیزی كه با ما همراه بودند.
ببخشید عزیزانی كه پشت خط ماندید. این قسمت اول از برنامههای «تاریخ بدون روتوش» بود قسمتهای بعدی در پیش است موضوعات مختلف داریم. اما سوال اول را فراموش نمیكنیم «زرتشت» اگر پیامبر ایرانی بوده است نبوت و همچنین ایرانی بودنش را چطوری ثابت میكنید؟.
البته این جلسه ما در مورد ایرانی بودن زرتشت فقط كوتاه براساس «اویستا» صحبت كردیم. ممنون هستم از شما كه همراه ما بودید التماس دعا دارم در شبهای آینده ساعت 21:30 دقیقه به صورت زنده سایر اساتید مطالبشان را مطرح خواهند كرد، فردا شب ان شاء الله استاد «روستایی» عزیز اولین برنامهشان را به خاطر درخواستی كه ما داشتیم قرار است كه داشته باشند.
قبلا فرموده بودند كه با یك فاصله یك ماهه خدمت شما میرسند اما قرار شد كه بلا فاصله ان شاء الله در برنامه دوم ایشان چهارشنبه شب ساعت 21:30 دقیقه برنامه داشته باشند. از استاد «روستایی» ممنونم كه نكته ما را پذیرفتند و از شما عزیزان ممنونم كه همراه بودید التماس دعا دارم یا علی مدد خدا نگهدار.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منتقم الزهرا سلام الله علیها
18 تير 1399 - ساعت 03:02سلام علیکم
ضمن عرض خدا قوت اگه فایل صوتی برنامه ها رو هم قرار بدین خیلی خوب میشه
التماس دعا
یا علی