شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)
تاریخ بدون روتوش دکتر سید محمد حسینی

قسمت دهم برنامه تاریخ بدون روتوش با کارشناسی دکتر سید محمد حسینی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 8 مهر 1399

استاد حسینی:

بسم الله الرحمن الرحیم الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی ولیعصر(عج)، بیننده دهمین قسمت از برنامه های تاریخ بدون روتوش هستید برنامه ای که هدفش نشان دادن واقعیت های تاریخی است که کمتر گفته می شود یا اصلاً گفته نمی شود و شروع کردیم از مباحث ایران باستان و بخاطر اینکه الان در مطالعات باستانی به خصوص آن دوره ای که بیشتر به آن پرداخته می شود یعنی دوره حدود 2500 سال قبل ایران چون رنگ و بوی اعتقادات زرتشتی دارد تعالیم زرتشتی و در مورد خود زرتشت شروع کردیم بحث کردن با شما مدارک را به شما نشان دادیم یک باز معرفی کردیم زرتشت را به صورت مجدد برای شما و گفتیم که فضای غبار آلود در مورد شخصیت زرتشت به وجود آورده اند و بعد از غبار آلود کردن مباحث در خصوص زرتشت دروغ های را آمده اند نسبت داده اند و نسب های ناروا یا نسبت های برای موجه کردن چهره ها در تاریخ داده اند که زرتشت هم از این قضیه مستثنی نیست بخاطر همین شروع کردیم سه سؤال مطرح کردیم و به این سه سؤال پرداختیم یعنی مستنداتی که برای رد پاسخ های احتمالی نسبت به این سه سؤال بود را برای شما ارائه دادیم، یکی این بود که زرتشت آیا ایرانی بوده است یا نبوده است؟ چطور می توانید اثبات کنید زرتشت ایرانی است؟ و گفتیم بر اساس اوستا زرتشت ایرانی نبوده است مفصل بحث کردیم.

نکته بعدی عرض کردیم که آیا زرتشت اصلاً پیامبر بوده؟ نشان دادیم که خود زرتشتی ها به این نتیجه نتوانستند فعلاً برسند که واقعاً زرتشت پیامبر بوده یا نبوده، برخی ها می گویند بر اساس گاتاها پیامبر بوده است برخی ها می گویند بر اساس گاتاها پیامبر نبوده است. و نکته ای که مطرح کردیم در خصوص زرتشت این دو سؤال، سؤال اساسی ما بود در مورد زرتشت و مباحث دیگری که ابهام آمیز بود در مورد زرتشت ازجمله سؤال سوم ما بود که زرتشت چه زمانی زندگی می کرده؟ اینکه چه زمانی زندگی می کرده من نگفتم آن روز دقیقاً مشخص بشود انتظار این چنینی نداریم یا هفته یا ماه یا سال یا دهه نه صده زرتشت هم مشخص نیست و فراتر از این حتی در مورد هزاره ای که زرتشت در آن زندگی می کرده نمی توان نظر قاطع و یا نظر علمی داد که بقیه نظران را رد بکند در مورد اینها دانه دانه با شما صحبت کردیم مستندات را نشان دادیم خدمت تان.

برنامه را که پیش می بردیم درخواست داشتیم که پاسخ بدهند زرتشتی ها یا کسانی که پیرو این تفکر هستند و کسانی که معتقد هستند از این افکار می شود دفاع کرد، در خلاء برنامه اتفاقات خوبی هم افتاد برای ما از جمله به هر حال شیعه شدن و بازگشت برخی ها نسبت به تفکر زرتشتی گری بود حالا نمونه ای روی خط تشریف آوردند صحبت کردند برای شما نمونه های دیگری هم نبود که با ارتباط گرفتند روی خط فعلاً تشریف نیاورده اند که بخواهند صحبت بکنند در این زمینه اما افراد متعددی هستمد که دارند با تماس می گیرند و از روی کرد قبلی خودشان برگشته اند.

یکی از دلایلش این است که پاسخ نمی دهند به ما زرتشتی ها و حتی ما به دنبال زرتشتی ها رفتیم برای اینکه پاسخ بگیریم اما پاسخ را دریافت نکردیم البته باز هم اینجا تذکر بدهم و عرض بکنم موبدان زرتشتی مانند جناب آقای دکتر خورشیدیان هر چند ما مباحث علمی انتقادی نسبت به ایشان داریم ولی برای ما کاملاً مورد احترام هستند و اجازه توهین به ایشان داده نمی شود در برنامه ما به هیچ عنوان خود ما هم هیچ وقت جسارت نخواهیم کرد نسبت به ایشان چون رویه ی تا حالا از ایشان دیدیم رویه معقولی بوده است حداقل مباحث شان را به صورت علمی آمده اند در کتاب شان مطرح کرده اند.

اما وقتی که پیش آمدیم با اتفاقی مواجه شدیم در ایام محرم این بود که شب اول محرم جناب آقای موبد کورش نیکنام که نویسنده این کتاب هست زرتشت و مزده یسنان پرسش و پاسخ های دین زرتشت جناب آقای کورش نیکنام نویسنده این کتاب که در ایران چاپ شده ایشان در جشن شب اول محرم زرتشتی ها به صورت اینترنتی شرکت کرده بود ما این را مطرح کردیم در شبکه و گفتیم که دست ما هم بسته نیستدر خصوص اینکه ما بخواهیم در مباحثی بپردازیم که شما پشیمان می شوید از این اینکه بخواهی شب اول محرم در یک جشن شرکت بکنید.آقای کورش نیکنام پیام فرستادند برای چند نفر از مخاطبین ما که احتمال می داند با ما در ارتباط هستند یا مخاطبنی که از ایشان سؤال پرسیدند خلاصه مسئله را خدمت تان عرض بکنم جناب آقای موبد کورش نیکنام گفته اند که بنده به هر حال سوء برداشتی بوده است قصد من این نبوده است آن جشن به این شکل نبوده است مواردی را مطرح کرده اند که در مجموع برداشت ما این بود که دیگر تکرار نخواهد شد همچین چیزی که شب اول محرم بخواهند بیایند جشن بگیرند، حرمت باید نگه داشته بشود وقتی که عموم مردم ایران عزادار هستند. خب خلاصه این مسئله را هم تا اینجای کار برخوردی که آقای موبد کورش نیکنام داشتند البته ای کاش به خود ما مستقیم برای ما مطلب می فرستادند یا در برنامه ما شرکت می کردند امشب هم اگر دوست داشتند موبد کورش نیکنام روی خط تشریف بیاورند توضیحات خود شان را ارائه بدهند اما برداشت نسبت به این مسئله این بود که دیگر إن شاءالله تکرار نخواهد شد اینکه بخواهند در شب مثل شب اول محرم در جشن شرکت بکنند.

مسئله سوم در جلسه قبل من قول دادم به شما در خصوص آن صحبت بکنم به این موضوع هم بپردازم بعد وارد موضوع جلسه دهم ما می شویم امشب نکته و مسائل مهمی دارم که خدمت تان باید عرض بکنم با دقت تا آخر برنامه با ما همراه باشید مسائل اساسی قرار هست در مورد اوستا یک سری اعتقادات زرتشتی که گفته نمی شود برای تان بگویم و امیدوار هستم بخش دوم برنامه که بیننده ها قرار هست تشریف بیاوند إن شاءالله زرتشتی ها هم بیایند و پاسخگو هم باشند یا مبلغین زرتشتی.

ملاحظه بفرمایید سایت جناب آقای کورش نیکنام موبد کورش نیکنام،پژوهنده فرهنگ ایران باستان سوالپرسیدند از ایشان و سؤال این است:درود بر استاد نیکنام آیا نگاره (تصویر) فروهر همین تصویری که روی کتاب اوستا هست نشان فروهر مربوط به زرتشتیان هست؟از موبد کورش نیکنام سؤال پرسیدند این ربطی دارد به زرتشتی ها یا خیر؟ در سایت آقای موبد کورش نیکنام همین الان هم می توانید جستجو بزنید ببینید مطلب را.شنیدم بال های آن نشان اندیشه، کردار و گفتار نیک است سر فروهر به سمت راست است یا چپ است؟حالا بعضی ها می آیند به تمسخر بعضی وقت ها به مسلمانان نسبت می دهند می گویند که بله شما می خواهید به این پاسخ بدهید که مثلاً حیوان فلان امام نر بوده ماده بوده، اینجا را آمده اند پرسیده سر به سمت چپ باشد یا راست باشد حالا به شکلی باید باشد؟

آقای موبد کورش نیکنام پاسخ داده  اند:درود این فرهور (تصویر) فروهر که در سنگ نگاره ها دیده می شوداین تصاویری که در ایران باستان به وجود آمده است و سنگ نگاره ها هست با فروهرکه در باور سنتی زرتشتیان از آن یاد می شود با هم یکی نیستند با هم یکی نیستند این تصویر فروهر که روی این کتیبه ها می بینید ارتباطی به تفکر زرتشتی ها ندارد بر اساس گفته موبد کورش نیکنام.هر کدام فلسفه جداگانه ای دارند و برای هر یک کتاب و یک پژوهش جداگانه ای نوشته شده است که هر یک را باید جداگانه پژوهش کرد.اصلاً این نماد ربطی به آن فروهر زرتشتی ها ندارد که در این آثار باستانی شما دارید می بینید این را آقای موبد کورش نیکنام دارد می گوید، بعد در ادامه گفته است که:نماد فروهر چیست؟در دوره هخامنشی نمادی برگزیده شده است تا در بالای سنگ نگاره ها نقش بگیرد که نام آن نیز اکنون فر هر شده استالان دارند به آن می گویند فروهراصلاً آن موقع هخامنشیان به این شکل فروهر هم نمی گفتند سر او گاهی به سمت راست و گاهی به سمت چپ است و تفاوتی ندارد اگر این نگاره را به حالت سه بعدی در نظر بگیریم به شکل بشقاب داره مانند خواهد شد که انسانی در او نشسته و فرمانی به دست دارد.یعنی این نماد بال ها را اگر شما سه بعدی در نظر بگیرید ایشان می گوید سه بعدی در نظر بگیرید این بال را تفاوت بر چپ و راست بودن این نماد نخواهد داشت و یک شخص این وسط است که فرمان بر دست هست همان حلقه ای که در دست دارد. آقای موبد کورش نیکنام یک نکته جالب اینجا دارد، ایشان گفتند در سایت شان،اندیشه ای دارم شاید گمان اینکه آقای موبد کورش نیکنام در مورد آن نماد فروهر دارد که دیده می شود چه است؟ در آن زمان (دوره هخامنشیان) چنین چیزی در آسمان مشاهده شده که با پایه هایی بر زمین فرود می آمده است  آقا این آدم فضای بوده از فضا می آمده حالا آدم بوده یا نبوده پیره مرد فضای بوده، این نماد فروهرمی گوید احتمالاً یک همچین چیزی بوده یک احتمال است و شکل آن را بالاتر از همه در سنگ نگاره ها آورده اند باید درستی این گمانه به پژوهش در آید.

می گوید این نماد فروهررا بخاطر این بالاتر از همه مکتوبات و نوشته ها آورده اند نماد فروهررا بالا گذاشته اند بخاطر اینکه دوره هخامنشیان یکی مثلاً از آسمان می آمده پاین، حالا دیگر به عنوان یک احتمال آقای موبد کورش نیکنام مطرح کرده اند، حالا جالب است همین جمله را آقای نیکنام در کتابش اینجا آورده اند پاورقی بعد یک تغییری هم در آن داده اند که بماند ما بحث تحریفات زرتشت هم یک بحثی إن شاءالله به آن خواهیم پرداخت، ولی در سایت شان الان این مطلب هست.بعد آمده اند به بحث یونانیان پرداخته اند و گفته  اند که: شاید فروهرباورهای فرهنگی روزگاران گذشته را بیان می کند چون افزون بر باورهای که از فرهنگ زرتشتی به دست می آید در دست پیرمرد همان مردی که وسط فروهراست حلقۀ مشاهده می شود که شاید نماد خورشید و حلقه پیمان و دوستی در آیین گذشته باشد.

یعنی این حلقۀ که در این دست گرفته این پیرمردی که این وسط فروهرهست این بال هست یک حلقه در دستش گرفته می گوید این نماد زرتشتی نیست این نماد آیین قبلی بوده یعنی قبل از زرتشتی ها این نماد فروهربوده. جمله آخرشان :به هر روی زرتشیتان نیز این نماد را در صده گذشته برای درک بیشتر باورهای فرهنگی خویش برگزیده اند.درصده گذشته، صد سال است این نماد شده نماد زرتشیتان، نیایید بگویید نماد زرتشت در باستان این فروهربوده است بعد یک چا پیدا بکنید بگویید ببینید اینها زرتشتی بوده اند چون این نماد فروهردر فلان سال بوده این بر اساس حرف های موبد کورش نیکنام، می گوید در صده گذشته زرتشتی ها آمده اند استفاده کرده اند از این نماد، نمی گوییم کار خلافی کرده اند ولی این نماد مختص زرتشتی ها نیست.

و در بخش های گوناگون زندگی از آن بهره می گیرند ولی بیشتر از همه این فرتو (تصویر) نماد ملی ایرانیان است و پشتوانه دینی کمتری در بینش زرتشت دارد.آقای موبد کورش نیکنام این نماد فروهررا بر اساس مطالبی که در سایت شان آمده است نماد دینی زرتشتی ها نمی داند یک احتمال هم داده می گوید احتمالاً از فضا می آمد یک چیزی پاین پایه داشت و این فروهرنماد آن بود می گوید باید بیشتر پژوهش بشود، إن شاءالله پژوهش ایشان به نتیجه رسیده باشدبیایند به ما بگویند که بالاخره این فروهرآدم فضای بود، فرشته بود فرود می آمد به زمین یانه، داستان چه بوده؟ این تا اینجا این مباحثی که باید یک مرور می شد.

بحثی که امشب با شما دارم خواهش بنده این است با دقت نگاه کنید مطالب را و خواهش بنده از موبدان زرتشت این است هر چه پاسخ دارند نسبت به این سه سؤال اساسی ما که پرسیدیم در مورد خود زرتشت و در مورد مباحثی که امشب داریم البته اولیت با آن سه سؤال خواهد بود قطعاً چون آن سه سؤال، سؤال اساسی است بیایند تا آنجای که توان دارند نسبت به این مسئله پاسخگو باشند و ما هم در زمانی که تایم دوم برنامه هست زمان دوم برنامه هست اجازه می دهیم بیایند صحبت بکنند سؤال شان را بپرسند اگر سؤالی از ما دارند در مورد همین مباحثی که گفتیم احساس می کنند اشتباه شده شاید سؤال شان مختصر باشد پاسخ ما هم مفصل ولی شاید خیر بخواهند بیایند رد بکنند مباحث ما را در چهارچوب مباحث علمی و مستندات علمی از ایشان دعوت می کنیم.

بر اساس بینش زرتشتی ها اولین موجودی که خلق شد چه بود؟ گاو بود حیوان گاو بود، من عبارتی را که یک جا دیگر آنجا که نیاز داشتیم آورده بود برای شما قرأت می کنم در این خصوص ببینید از کتاب اوستا  ترجمه جناب آقای جلیل دوستخواه، من ترجمه آقای جلیل دوستخواه کتاب اوستا می خواهم از این کتاب بخوانم این کتاب دو جلدی است حالا در دسترس من هست جدیداً هم دوباره دیدم که چاپ شده بود، صفحه شماره 1040، چون این صفحه نگاری کتاب جلد اول و جلد دوم صفحه نگاریش پشت سر هم هست اینجا شده صفحه 1040، آخر کتاب آمده یک سری علائم یک سری مکتوبات اعلام و مناطق و کتب که از آن استفاده شده را آورده یکی از آنها یک عنوانی را آورده گاو نخستین، انتهای اوستای ترجمه جناب آقای دوستخواه، آقای دوستخواه گفته:

گاو نخستین چه است؟ گفته:گاو نخستین یا گاو پاک یا گاو یگانه آفریده یا گاو یکتا آفریده

چرا یکتا آفریده؟ چون کلاً مخلوقات جاندار یک دانه بود اول آن از دوره ای که جان از بخش مینوی و گیتوی می رود یک دانه گاو بود این گاوه بود، ایشان نوشته که:به نوشته بُندهشن نخستین جانوری است که اهورا مزدا او را در ایرانویج به میانه جهان در کرانه رود دایتی آفرید یعنی گاو اولین مخلوق بود در ایرانویج، حالا ایرانویج هم که گفتیم کجا است مشخص نیست نشان تان دادیم که خود شان نفرموده اند کجاست.

آن گاو سپید و روشن بود چون ماه و او را بالا به اندازه سه نای بود آب و گیاه برای یاری رسانی بدو آفرید شداصلاً می بینید درخت و گیاه و آب و سزه و این مخلوقات خدا را که دارید می بینید بر اساس تفکر زرتشتی ها اصلاً به خاطر یک گاو آفریده شده زیرا در دوران آمیختگی او را زور و بالندگی از ایشان باشد

اوستا، ترجمه آقای جلیل دوستخواه، دوجلدی، ص1040 داستان دارد این گاو، چه است قضیه این گاو؟ این گاو مقدس ترین، بر اساس مطالب زرتشتی ها واقعاً می توان گفت مقدس ترین وجود در بین زرتشتی ها مقدس ترین مخلوق در بین زرتشتی ها این گاو است اولین مخلوق زرتشت، دارم جهان بینی زرتشتی ها را برای تان می گویم کار دارم با آن. تمام مخلوقات، جای های دیگر دارند من جلوتر بریم برنامه ها را بر می گردم به این گاوه کارش دارم به آن می پردازم از نطفه این گاو می گویند خلق شده، نطفه آن هم از زمین رسید به کره ماه، حالا اهورا مزدا چه کار کرد و این قضایایش من نمی خواهم خیلی ورود پیدا بکنم یک بحثی در مورد اسپرم و نطفه خود زرتشت وجود دارد در کتب زرتشتیان یک بحث در مورد این اسپرم و نطفه گاو وجود دارد من الان خیلی نمی خواهم ورود پیدا بکنم چون می دانم خانواده ها هم پای گیرنده ها نشسته توضیحاتش یک مقداری شاید الان وقتش نباشد، خلاصه این نطفه این گاو می رسد به کره ماه و از نطفه این گاو خلایق نیک پدید می آید یعنی بر اساس جهان بینی زرتشتی ها هر چه خوبی است آدم خوب دارند نمی دانم خلایق خوب دارند و به نیکی از آن یاد می کنند از آن نطفه آن گاوه است این گاوه مقدس است.

حالا چون این گاو، واقعاً این را جدی عرض می کنم، گاو است درست ولی مقدس است خب بالاخره، چون این گاو در بینش زرتشتی ها مقدس هم هست این گاو نخستین، من واقعاً به عنوان یک گاو مقدس از او دارم یاد می کنم و در موردش دارم توضیح می دهم، این گاو برای من در اُسطوره های افسانه ای کشورم جای دارد بگوییم به عنوان اُسطوره افسانه ای، ولی باری زرتشتی ها یک اعتقاد است. خب این گاو را داشته باشید نخستین آفریده اهورا مزدا نخستین جاندارکه آفریده شد روی کره زمین، آب و گیاه و اینها را هم که دیدید گفته بودند بخاطر این گاوه اصلاً کلاً مخلوقات به خاطر این گاو خلق شد.

یک عبارت وجود دارد در گاتاها و کتب زرتشی ها که من قبل از اینکه بخواهم بروم جلوتر ببینیم داستان این گاو چه است، باید این را قشنگ برای تان مشخص کنم سعی می کنم مصادر را کم استفاده کنم از لحاظ تعداد ولی مصادر متعدد و مختلفی ما داریم که به مباحث مان درست حسابی برسیم. همین کتابی که نشان تان دادم اوستا کوهن ترین سروده های ایرانیان گزارش و پژوهش جناب آقای جلیل دوستخواه صفحه شماره 1048، آقای جلیل دوستخواه اواخر اوستا که دارند اینها را توضیح می دهند یک عبارت را آورد ه اند، عبارت را نگاه کنید:گُوشُووَن (گِوش اور وَن)

اور ون یعنی چه؟ اور ون یعنی ران، اینجا هم گفته روان آفرینش حالا به ترجمه دقیقش می رسیم، روان چه است؟ در بینش زرتشتی  ها روان به روح می گویند، آقا شما مستند دارید نسبت به این قضیه که روان به چه معنا است؟ بله همین کتابی که اخیراً چاپ شده تازه چاپ شده من فردای آن روز که این کتاب منتشر شد آوردم در برنامه این کتاب را نشاند دادم، ملاحضه بفرمایید کتاب زرتشت و مزده یسنان پرسش و پاسخ های در شناخت دین زرتشت جناب آقای موبد کورش نیکنام این کتاب را نوشته اند، سؤال پرسیده اند از ایشان صفحه شماره 474 گفته  اند:

پرسش: جایگاه روح جان و روان در کیش زرتشت چه است؟ ایشان پاسخ داده:روح یک واژه عربی و جمع آن ارواح است پارسی آن روان است در اوستا «اور وان» آورده شده.موبد کورش نیکنام، زرتشت و مزده یسنان پرسش و پاسخ های در شناخت دین زرتشت، ص 474 آن کلمه ای که به شما نشان دادم دوبخشی بود خلاصه کلمه دومش را ما مشخص کردیم کلمه دومش به معنای روح است روان و روح. کلمه اول به چه معنا است؟ برگردیم به همین کتاب جناب آقای دوستخواه برگردان اوستای دوستخواه آخر کتاب مطالبی که آورد برخی از پژوهندگان «گوشور ون» را تنها «روان گاو» یعنی روح گاو، آن گاوه بود اولین مخلوق روان همان یا نماینده همه چارپایان (حیوانات) می خوانند و با واژه دگیری که برخی از آقایان زرتشتی می خواهند به عنوان آفریدگار به کار ببرند یا به عنوان روان آفرینش به کار ببرند که ایشان همین بالا آورده بود اول روان آفرینش را گفته بود متفاوت است. ببینید این بالا یک گِوش تَشَن داریم، گِوش تَشَن را گفته آفریدگار جهان، حالا چون اینجا تحریفاتی شده من می خواهم نشان تان بدهم ملاحظه بفرمایید، گِوش را هم آورده اینجا که یکی از معانیش آورده اینجا گفته تصریح کرده گفته گِوش یعنی چه؟ یعنی گاو، اینجا معنای دقیقش را آورده ایشان گفته:برخی از پژوهندگان محقیقین زرتشی یا محقیقینی که واژه نگاری می کنند گفته اند گوشور ون یعنی روان گاو

این روح این گاوه می شود چه؟ گوشرو ون یعنی همین این گاوه که اول آفریده شده بود

در گاهان یسنا هات 29 بند یک آدرس دارد می دهد ایشان می گوید گوشرو ون از بدکرداری دیو خشم و ستم و و بیدادی که در جهان بر چارپایان روا می دارند به درگاه اهورا مزدا ناله می زد و گله می کرد داستان چه است؟ در بخش گاتاهای اوستا آمده این گاوی که خدا آفرید به خدا شروع کرد گلایه کردن شکایت من چه کسی هستم، اینجا چه است، چه کسی من را آفریده؟ چرا اینطوری شده؟ به من داره ستم می شود در این دنیا به من دارد ظلم می شود دارد به آن گاوه اشاره می کند که باز این یک معید است بر اینکه معنای گوشرو ون یعنی گاو است. تا اینجا گفتیم که بر اساس آموزه های زرتشت و عباراتی که در اواخر اوستای به گزارش جناب آقای جلیل دوستخواه آمده بود اولین موجود زنده ای که خداوند آفرید بر اساس دیدگاه زرتشتی ها یک گاو بود و آب و صحرا و این سبزی و طبیعت و اینها همه برای این گاوه خلق شده بود که این گاوه بتواند آنجا خلاصه زندگی بکند، حالا داستان دارد این گاو و عرض کردم خدمت تان، بریم یک عبارت را می خواهم ببینیم که در اوستا بخش گاتاها به آن اشاره شده کتاب اوستا کهن ترین سرود های ایرانیان گزرارش و پژوهش جناب آقای دوستخواه که برگردان هم توسط ایشان هست صفحه شما 1048 عبارتی را آورده است تحت عنوان گُوشُور وَن یا گِوش اورون، عرض کردیم که این اورون روان است روان یعنی روح بر اساس آنچه که موبد کورش نیکنام گفته بود در کتاب شان ترجمه کرده بود و ایشان آمده گفته جناب آقای جلیل دوستخواه که پژوهشگران محقیقین می گویند این گوشور ون یا گِوش اورون فقط به معنای روح آن گاوه است همان گاوه که خدا اول خلق کرده بودند در آموزه های زرتشتی اهورا مزدا اول خلق کرده بود یا نماینده همه چارپایان است حیوانات، نماینده چهارپایان محسوب می شود دیگر که اینها قابل جمع است اگر شما بگوید عالم ازنطفه آن گاوه به وجود آمده است بقیه چهار پایان هم خب از او به وجود آمده اند معلوم است که معنای اول همان گاوه را دارد می گوید این گُوش گِوش همان گاوه است و روان هم که همان روحش است دیگر.در گاهان یسنا هات 29 بند یک این گوشور ون از بد کرداری دیو خشم و ستم و بیدادی که مردمان درجهان بر چارپایان روا می دارند به درگاه اهورا مزدا می نالد و گله می کند که می رسیم به آن، این گاوه را خدا خلق می کند اهورا مزدا خلق می کند گاوه معترض، این چه وضعی است این چه خلقتی است، من را چرا خلق کردی، چه کسی اصلاً من را خلق کرده؟ می رسیم به آن در بخش گاتاهای اوستا آمده، بعد چه اتفاقی می اُفتد بعد از این اعتراضات؟ نکته دومی است که به آن می پردازیم، عبارت سوم را دقت بفرمایید:

در ادبیات پهلوی گُوشور ون روان «گاو نخستین» است یعنی گاو دیگر نه همان گاو اولی که اهورا مزدا آفریده بودو پرورش مردم جهان خویشکاری اوست در زرتشت درس تعالیم زرتشت اگر مردم جهان پرورش پیدا می کنند حالا شاید پرورش تکوینی منظورش هست به دنیا آمده اند به وجود آمده اند، که چون برمی گردد به نطفه گاو که تا کره ماه رفته بود ، یا منظورش این پرورش معنوی است مردم است، اگر می گوید گفتار نیک،کردار نیک، پندار نیک چه کسی می گوید؟ گاوه گفته حرف گاوه است یا برای آن روان گاوه است باز إن شاءالله اسنادی دیگری هست که می خواهیم به شما نشان بدهیم، در گاتاها چه اتفاقی افتاد؟ شما فکر نکنید فقط مال وهابی ها است فقط مال مخالفین شیعه است نه خیر متأسفانه در برگردان گاتاها و بر گردان اوستا هم تحریف های صورت گرفته یک جای هم متوجه شدند این عبارت چقدر وخیم است اوضاعش برای نقل به عنوان حرف های زرتشت به هر حال روتوش شده اینها که ما چون برنامه مان تاریخ بدون روتوش است این روتوش را می خواهیم به شما نشان بدهیم، مثلاً نگاه کنید برگردان گات ها جناب آقای موبد شهزادی، برگردان گات ها جناب آقای موبد شهزادی آمده این کار را کرده که ما این کتاب را داریم نشان تان هم دادیم این کتاب کات های که آقای شهزادی آمده از متن اوستای برگردانده است به فارسی یک نفر هم انگلسی اش را آمده ترجمه کرده به انگلسی، نگاه کنید در یسنا هات 28 بند 1، این هات 28 و 29 و 30 مهم هستند به خصوص این هات 28 و 29 در مورد این گاوه خیلی مهم است اهمیت دارد، اینجا واژه چه آمده؟ گِوُش، گِوُش همان واژۀ بود که گفتیم گاو ولی شما وقتی که نگاه می کنید می بینید درترجمه واژه گاو یا حیوان را نمی بینید روانه هست، منتهی شده آفرینیش اما همین گِوُش در همین کتاب در همین کتاب برگردان گات ها جناب آقای موبد شهزادی اینجا هات 28بند یک بود؛ هات 32،بند 12 واژه گِوُش که آمده چه ترجمه شده؟ حیوان، این گِوُش یعنی همان گاو؛ ولی حالا  آقای موبد رستم شهرزادی آمدند اینجا در هات 28 به معنای گاو بکار نبردند، چرا؟ این سومین مسئله که قرار است به آن برسیم و نسبت به آن بپردازیم، آقای هاشم رضی که این برگردان اوستایشان را اینجا گذاشتیم که دیگر آقای هاشم رضی که دیگر حق مطلب را در دفاع از اوستا و زرتشتی ها دیگر واقعاً اینجا به جا آوردند با این تحریفی که کردند، در اوستایشان کهن ترین گنجینه مکتوب ایران و باستان، جناب آقای هاشم رضی آمدند یسنا، هات288، بند1 آمده است این گاو را جهان ترجمه کرده است داستان دارد این مسئله و این تحریف می رسیم به آن در این برنامه به آن ان شاء الله می پردازیم؛ با ما همراه باشید متوجه می شوید؛ تا اینجا یک مرور بکنیم چون می خواهیم اینجا یک نتیجه گیری کنیم.

یک آفرینش در تفکر زرتشتی وجود دارد که می توان بر اساس همین عباراتی که از زرتشتی ها داریم بگوییم مقدس ترین وجود در عالم موجودات است برای زرتشتی ها یک گاو است، آن گاو، گاو نخستین است که خدا آن گاو را آفرید این نطفه اش تا کره ماه رفت یا اهورا مزدا نطفه اش را یکطوری برد تا کره ماه، بقیه خلائق خوب و نیک از نطفه این گاو به وجود آمدند، پس گِوُش هم در اوستا به معنای گاو بود یا به معنای حیوان گرفتند اینها قابل جمع است دیگر ، حالا می گویم این گاو به عنوان نماینده حیوانات یا چهار پایان در نظر گرفتند، روان هم مشخص شد که به معنای روح است، در تعالیم زرتشتی ها براساس همان عباراتی که موبد کورش نیک نام داشت،یک گلایه داشت این گاو، گلایه چه بود که آقای جلیل دوست اشاره کرده بود؟ آقای دوست خواه گفته بود که در هات 29 اگر اشتباه نکنم این گاو آمده بود گلایه کرده بود، برویم سراغ اوستا برگردان جناب آقای ابراهیم پور داوود کسی که اوستا را به زبان فارسی زنده کرد، باورش شاید سخت باشد که زرتشتی ها این را بخواهند باور بکنند که این کار آقای ابراهیم پور داوودی که معاصر ما بوده چند سال پیش از دنیا رفته، اولین کسی است که اوستا را به فارسی ترجمه کرده، یعنی عموم زرتشتی ها اصلاً ترجمه فارسی بخش گات های اوستا را هم نمی دانستند چیست، تا وقتی که ایشان آمده معاصر ما این را ترجمه کرد، خب ایشان چه می گوید، نگاه کنید تصویر ار از همین کتاب برگردان جناب آقای ابراهیم پور داوود سینا، هات29، بخش 1 این گاو که بود ، که ترجمه اش را اینجا گفتیم گاو ببینید اینجا آقای پور داوود ایشان هم خیلی ادب کردند و این گاو را ترجمه نکردند اینجا، این گاو چه شد؟ آقای زرتشت با اهورا مزدا یعنی خدای زرتشتی ها صحبت می کند، می گوید این گاوی که آفریدی خب نزد شما گله گذارد، ناراحت است نزد چه کسی؟ نزد اهورا مزدا، چه می گوید،؟ می گوید من را برای چه آفریدی؟ مقدس ترین مخلوق زرتشتی ها در بین موجودات می گوید مرا چرا آفریدی خدا؟ چرا مرا ساختی من چه کسی هستم اینجا کجا است، چه کسی من را بوجود آورده، خشم و چپاول و تند خویی و گستاخی و دست یازی مرا یکسره در میان گرفته خدایا اهورا مزدا این چه اوضاعی است به من دارد ظلم می شود من یک گاو مقدسی را آفردی اینجا در دنیا اینها دارند به من ظلم می کننند اذیتم می کنند، خب حالا گاو بوده دیگر، درست است دیگر که گاو است اما ادبیات با خداهم درست نبوده اینطور که اینجا صحبت کرده است، چه اتفاقی می افتد بعد از این اعتراض، اعتراض گاو به خدا این است که به من دارد ظلم می شود خداوند یک کاری را می کند در حق این گاو ، یک لطفی را می کند که یک گره از اعتقادات زرتشتی ها اینجا باید باز بشود، در پی این اعتراضات که در  هات 29، اتفاق افتاده بود، از روی متن اوستا برای تان بخوانم بخش گاتاها هست نیایید بگویید اوستا اینجایش را خواندی ماقبول نداریم نمی دانم از خورده اوستا بود، آنها را هم ما اثبات می کنیم که باید قبول داشته باشید ولی این بخش چیست؟ بخش گاتاهای اوستا است، گاو آمده به خدا گفت چرا من را خلق کردی؟ دارد به من ظلم  و جور می شود، در بخش دوم:آنگاه آفریدگار چهار پیایان از اردیبهشت پرسید کدامین کس را می شناسی که بتواند برای چهار پایان چراگاه و کشت زاری سزاوار پدید آورد و از آنان پاسداری کند؟

اهورا مزدا دارد مشورت می گیرد می گوید چه کسی را سراغ داری گاو چرانی بلد باشد بیاید این گاوها را نگهدارد چراگاه داشته باشد این گاوه را ببرد در چراگاه این گاو مقدس را، اصلاً این داستان ها آدم می شنود باورش نمی شود که در کتاب عتقادی زرتشتی ها همچین چیزهای آمده.چه کسی را برای نگاه بانی چارپایان بر می گزینی که بتواند دروغ و خشم را باز دارد؟ دارد اذیت می شود این گاوهاردیبهشت به آفریدگار پاسخ داد به جواب اهورا مزدا در جهان برای چارپایان نگاه بان بی آزار و آئین شناس نیست نمی تواندحکومت به دست بگیرد آدم یک گاو را نگهداری کند بر اساس این کتاب زرتشتیان بر اساس گاتاها در میان مردمان نیرومندتر از همه آن است مرابخواندومن به یاری او بشتابم بعد داستان ادامه پیدا می کند

بند چهارم، بند پنجم، بند ششم، بند هفتم که اینجا می گوید: ای بهمن چه کسی را در میان مردمان می شناسی که پاسدار چارپایان تواند بود؟ یکی که از حیوان نگهداری بتواند بکند، این گاوه را دارند اذیت می کنند چه کسی را می شناسی؟ بهمن گفت یگانه کسی که می شناسم که آئین ما را پذیرفته زرتشت سپیتمان است حالا سپیتمان را چند واژه هم برایش آورده اند سپیطمان گفته اند، سپیتمان گفته اند ، اسپیتمان گفته اند، سپنتمان گفته اند اینها بعضی ها گفته اند فامیلی زرتشت بوده است، پیشنهاد اینها به اینجا می رسد که برای نگهداری این گاوی که ناراحت شده خدا گاوه را خلق کرد الان گاوه گلایه دارد چه کار کنیم؟ زرتشت را بگذاریم بنشیند بر نگهداری این گاو یا حالا طبع اصطلاح بشود کسی که این گاو را بچراند چون گفته بود به کشتزار ببرد و اینها اوست که اندیشه ما و دین راستین را در جهان بگستراند از این رو گفتار دلپذیر بدو دادیم ای مزدا گاوه اعتراض می کند، حالا زرتشت اینجا هنوز مبعوث نشده بر اساس دیدگاه برخی ها که می گویند مبعوث شده مثل آقای موبد رستم شهزادی هنوز زرتشت مبعوث هم نشده گذاشته اند نگهداری را بده، بینندگان عزیز به اهورا مزدای که شما قبول دارید به خدای که ما قبول داریم دارم از اوستا مهم ترین بخش اوستا گاتاها دارم برای تان می خوانم، گاوه اعتراض می کند می گوید زرتشت را می خواهید بگذارید برای نگهبانی من؟ چگونه به جای شهریار توانا که آرزوی من است به آوای نارسای یک نگاهبان ناتوان دلخوش کنم؟ زرتشت گاو داری هم بلد نیست گاو چرانی هم بلد نیست، متن گاتا ها را دارم می خوانم تو را خدا توهین برداشت نکنید، گاو مقدس زرتشتیان به خدا می گوید زرتشت گاوچرانی هم بلد نیست که من را بتواند بچراند، نگهبانی نمی تواند بکند از من کی فرا خواهد رسید آن هنگام که مرا یاوری زبر دست پدیدار گردد، اصلاً اعتراض این گاو بیشتر می شود خدایا، زرتشت را می خواهی بگذاری از من نگهداری کند، گاو داری هم بلد نیست این زبر دست نیست، این توانا نیست.این گره ای که افتاد در تفکر زرتشتی ها که زرتشت پیامبر بوده یا نبوده بخاطر همین است می دانید چرا؟ چون آقای موبد رستم شهرزادی، می آید اینجا در کتاب شان همین ادامه گاتاهای 28،29، 30 را که می آورد مطرح می کند می رسد به هات 31بند 2 آقای موبد رستم شهرزادی اینجا گاتاها را هم جابجا کرد، بروید کتاب را بخوانید ببینید، زرتشتی هایی که این کتاب را دارید بروید ببینید گاتاها جابجا شد بروید ببینید معنای گاور را کردند جهان آقای بگویید جهان، جهان اعتراض داشت به زرتش، مثلاً درست شد این قضیه  بگویید آقا نه این گاو نبود این کل جهان بود، یعنی جهان برگشت گفت آقا زرتش اصلاً نگهبانی بلد نیست، بعد تازه جهان را می خواستید ببرید چَراگاه؟ نمی خورد که این گاو است به همان گاو گفته ؛ آقای موبد رستم شهرزادی می گوید این گاو نیاز داشت به یک گله داری که ببرتش حالا کشتزار ببرد و فلان خدا مشورت که گرفت زرتشت قرار شد بشود نگهبان این گاو اعتراض کرد که آقا زرتشت که اصلاً گاوداری هم بلد نیست، چه شد؟خدا گفت ما این را توانمندش کنیم، یک کاری بکنیم یک گاو را بتواند نگهداری بکند، آقای موبد رستم شهرزاد دریسنا هات 31، بند 2می گوید:علت برگزیده شدن پیامبران از جمله اشو زرتشت ادامه همین جریان گاو اصلاً فلسفه زرتشت نگهداری از این گاو بود، که خدا، اهورا مزدا فرستاد بر اساس گاتا ها دارم می گویم بینندگان عزیز از آنجایی که برگزیدن بهتر راه برای مردم کار دشواری است من که زرتشت هستم برای رهبری شما برگزیده شده ام زرتشت بعد از این جریان گاو برای اینکه بیاید آنجا گفت که مردم شما نمی توانید آدم خوب راتشخیص بدهید ،من برگزیده شده ام، اهورا مزدا من را گذاشته، رهبری که اهورا مزدا گواه راستی و درستی گفتار او است باشد که همه برابر آیین مقدس مزدازندگی کنیم، چه شد؟ زرتشت آمد از یک گاوی نگهداری بکند تا بحث نبوتش بالا رفت بر اساس گاتاها دارم می گویم من روایت از شیخ کلینی، علامه مجلسی و دیگر علمای شیعه یا از انجیل و تورات هم که نخواندم، من از همین اوستا گاتاها خواندم، تمام توان تان را بگذارید بیایید نسبت به اینها پاسخ علمی بدهید، من همان اول معنای گاو را بررسی کردم که جلوی پاسخ ها گرفته بشود، دوتا سه تا مصدر نشان دادم به شما، بخواهید بیشتر هم می شود این

 مصادری که می  خواهم به شما نشان بدهم، مشکلی که در آن بخشی که این اثبات این که آنی گاو بوده نداریم هر کسی دیگری را بخواهید بگویید جز این گاو بوده بردند کشت زار چرا بکند، خیلی زشت است دیگر، ابراهیم پور داوود دیدید گفته بود در کشت زار نیاز دارد؛ پس فلسفه فرصت رزتشت نگهداری از یک گاو بود، آیا از گاو درست نگهداری شد یا نه؟ خیر همین گاو را کشتند، یعنی گاو معترض بود که این نمی تواند از من نگهداری بکند، اهورا مزدا زرتشت را فرستاد برای اینکه یک گاو را بچراند و از آن نگهداری بکند همین اتفاق هم نیافتاد و گاو کشته شد  بر اساس اوستا، من تکرار می کنم بر اساس اوستا کهنگویید حسینی دارد توهین می کند، خدا گواه است من قصدم به هیچ عنوان توهین کردن نیست، فقط می خواهم بگویم در این کتاب اوستا چه آمده است، گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک ،می دانید که گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک یعنی چه؟ برویم سراغ اوستا نشان تان بدهم که گفتار و کردار و پندار یعنی چه، در هیمن اوستا برگردان آقای ابراهیم پور داوود ،که همه برگردان های اوستا سعی شده  است روتوش بشود همه شان بلا استسناء  هیچ استثنایی در آن نیست، اما در همین اوستای برگردان آقای پور داوود.

یسنا، هات28،ص32 بخش گاتاها می گوید ای مزدا، زرتشت می گویدای مزدا به هنگام نیایش با دست های بر افراشته برای همه آفرینش سپند مینو خواستار رامش و پناهم و شادمانیم، ای اردیبهشت خواستار آن هستم که بهمن و این گاو را خوشنود توانم ساخت بینندگان عزیز هدف از عبادت نه عبادت شما زرتشتی ها، عبادت حتی زرتشت، خود زرتشت که عبادت می کرده چه بود؟ گفت اهورا مزدا من عبادت می کنم هدفم چیست؟ یا اگر من به دنبال نیکی می روم، به دنبال گفتار نیک کردار نیک، پندار نیک می روم دلیلش چیست؟ بخاطر رضایت آن گاو است، روان گاو و روح گاو از من خوشنود بشود، بر اساس تعالیم زرتشتی ها و ترجمه مختلف، که لازم بشود من یک جلسه فقط همین را ترجمه اش را می آوردم و نشان می دهم که چیست، بر اساس همین تعالیم زرتشتی ها همین اوستا کنار هم گذاشتن ترجمه آقای پور داوود، ترجمه آقای دوست خواه، ترجمه آقای هاشم رضی و دیگران علت نیک بودن در زرتشت، یعنی گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک بخاطر چیست؟ رضایت گاو است یعین گفتار نیکر کردار نیک، پندار نیک برای قربتاً إلی گاو ؛ بابا من دارم از اوستا و بخش گاتاها به شما می گویم اگر  اینها را تا حالا نشنیدید تعجب کردید  یک دفعه نگاه می کنید  مگر می شود همچین چیزی؟ من نباید پاسخ گو باشم  چون من مستند دارم، من کتاب را رفتم آوردم دارم به شما نشان می دهم اسکن هم دارم به شما نشان می دهم و وقت هم می خواهیم بیایید روی خط جواب بدهید.

پس در نتیجه علت بر انگیخته شدن زرتشت اینکه چرا نمی دانند پیامبر است من می دانم چرا نمی دانند، از اوستا فهمیدند چون یک گاو بود خداوند آفرید زرتشت قرار بود از این نگهداری بکند، از این هم درست نتوانست نگهداری  بکند آخرش کشته شد این گاو، حالا دیگر زد و اسپرمش رسید به ماه اتفاقاتی افتاد و آفرینش هم و مخلوقات نیک از آن به وجود آمد علت برانگیخته شدن زرتشت یک گاو بود، گاو نخستین، بر اساس گات ها گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک،برای چه؟ برای رضایت یک گاو، تشبه پیدا بکند به آن گاو دیگر روان آن گاو باید رضایت داشته باشد دیگر؛ حالا ترجمه های مختلف من گفتم لازم بشود یک کم جلوتر برویم فقط برای همین قضیه دست بالا آوردن زرتشت عبادت و گفتار کردار و پندار نیک و مسئله رضایت آن گاو  لازم بشود یک برنامه فقط درباره همان بحث خواهم کرد و ترجمه مختلف نشان تان می دهم که ببینید به چه شکل است ،نکته بعدی این بود که گاو مقدس زرتشتی ها که نخستین آفریده اهورا مزدا است گفت زرتشت به درد چراندن من هم نمی خورد این در اوستا است، در گات ها است؛ یک نکته را هم بگویم بعضی از این آقایان باستان ستای افراطی ،یا برخی از کسانی که مدعی اند ما زرتشتی هستیم بخاطر اینکه برخی از پیامبران، پیامبران ادیان مختلف، از حضرت ابراهیم گرفته است یا پیامبر اسلام اینها چوپانی می کردند جسارت می کنند ، می گویند این پیامبر شما چوپان بوده، ببینید اوستا دارد می گوید که زرتشت گاو چران بوده ،اوستا دارد می گوید بد هم نیست گاو را بچراند بد نیست ولی موفق هم نبود در همان گاوچرانی اش،  پیامبر اسلام چوپان بوده است ،حضرت ابراهیم شبان و چوپانی می کرده است حضرت موسی همچنین،توهین و جسارت نکنید ،اوستای شما دارد می گوید زرتشت گاوچران بوده است بد هم نیست دیگر یک شغلی بوده آن موقع داشته دیگر، چه کار کند برود آنجا  کامپیوتر بسازد مثلاً اگر بخواهد یک شغلی داشته باشد ولی مسئله این است که، فلسفه برانگیخته شدند زرتشت همین جریان چیست؟ همین جریان نگهداری از این گاو و چراندن گاو است ،خیلی حرف ها است بعضی وقت ها ما نمی گوییم و نمی زنیم یکی از دلایلش این است که  احساس نکند بیننده ای ما که داریم به او توهین می کنیم یا جسارت می کنیم خدای نکرده ولی شما را بخدا من یک چیز به شما می گویم مراجعه بکنید ببینید که چه اتفاقی افتاده کتاب آقای موبد رستم شهزادی که استاد موبدان الان است یعنی موبدان مثل موبد اردشیر خورشیدیان مثل موبد نیکنام و اینها شاگردی این آقا مود رستم شهزادی را باید بکنند و شاگردی اش را کرده اند این موبدان که به اینجا رسیده اند، آقا گاتاها را می خواهی ترجمه کنی؟ برای زرتشتی ها می خواهی ترجمه کنی؟ یسنا هات 28 صفحه شمار 53، یسنا هات 30 صفحه 54، هات 29تان را چرا جابجا کردید؟ چرا بجابجا کردید؟ چه کاری است واقعاً؟ آیا مسلمانان را تا حالا دیدید مثلاً قرآن را جابجا بکنند برای اینکه یک مسئله ای راجع به پیغمبر مبهم بشود گم بشود؟ به تحریف ها نمیرسد، حالا فهمیدید چرا بر اساس گزارش های زرتشتی ها یا تعالیم زرتشتی ها یا تعالیم موبدان زرتشتی می گویند غسل باید به ادرار گاو باشد؟ مسندش را نشان می دهم اصلاً عجله نکنید برنامه تاریخ بدون إن شاءالله مستندات همه را نشان تان می دهیم، یک غسل دارند زرتشتی ها نه روز طول می کشد دو سه مرحله دارد دو مرحله اش با ادرار گاو باید شسته بشود یک خانمی که عادت ماهانه دارد بعدش باید با ادرار گاو شسته بشود حالا فهمیدید جایگاه گاو چرا آنجا آمد بالا؟

نکته بعدی: حالا فهمیدید که چرا بخشی از زرتشتی ها الان در هند هستند و با کسانی که در هند هستند رابطه خیلی خوبی دارند؟ و مشکلی ندارد در هند هم دارند فعالیت شان را می کنند؟ این قضیه مقدس بودن گاو نخستین ریشه های دارد در تعالیم زرتشت ادامه پیدا کرده است رسیده است به این جاها، نمی دانم بعضی چیزهای دیگر که به ذهنم می رسد را بگویم یا نگویم؟ خدا می داند یکی از دلایلش که نمی گویم و فقط بخاطر این است که یک زمانی خدای نکرده توهین برداشت نشود عزیزان زرتشتی که دارید برنامه را می بینید من چیزی جز از کتب شما جز از ترجمه عبارات شما جز از گاتاها، ببینید بعضی از زرتشی ها می آیند می گویند آقا اوستا چند بخش دارد بخش اول گاتاها است آن سروده زرتشت است بخش های دیگر را قبول نداریم، من امشب آمده ام از گاتاها برای تان آورده ام از بخش معتبرترین بخش معتبرترین کتاب زرتشی ها که می گویند همه اش سروده سرود زرتشت است همین آقا همین آقای موبد رستم شهزادی ابتدای کتابش مطلبی که آورده در مورد این بخش گاتاها که من این مطالب را از آن خواندم اینجا گفته که بخش گاتاها حکم چه را دارد؟ حکم اصول را دارد برای ما اعتقادی، من عبارتش را بخوانم:

یکی از دلایل تقدس زیاد  اهمیت فوق العاده زیاد گات ها یعنی من عبارتی که خواندم از بخش مقدس زرتشتی ها برای تان خواندماز میان دیگر بخش های اوستا این است که تمام اصول دین و آموزش های کیش زرتشتی در آن گنجانیده شده است من از اصول دین تان خواندم آقایان زرتشتی جواب بدهید فکر می کنید من دارم اشتباه می کنم یا فکر می کنید من دارم دروغ می گویم یا فکر می کنید من دارم تحریف می کنم این کتاب ها را اصل کتاب ها را بیاورید نشان بدهیدبگویید اینجا را جابجا کرد، یا بیایید شما، من این بخش گات ها جابجا شده در برگردان یکی دیگر در چاپ های مختلف است می توانید بروید ببینید اگر جوابی دارید به ما بدهید در این فرصت باقی مانده دوست ندارم دیگر ادامه بدهم ولی این قضیه ای که گاو مقدس می شود در تفکرات زرتشتی ها یا مقدس بوده است در تفکرات زرتشتی ها بعد چه طبعاتی داشه را جلسات بعد به آن خواهم پرداخت که لازم است اگر آن مباحث را قرار است کسی بشنود این قسمت برنامه ما را دیده باشد.

ممنون هستم از شما عزیزان که با ما همراه هستید همچنان دارید تاریخ بدون رو توش را می بینید برنامه ای که قصدش این هست رو توش های که در تاریخ انجام شده را کنار بزند حقایق و وقعیت ها را بگوید، امشب ما کاری جز اوستا خوانی انجام ندادیم نه جادوگری کردیم نه یک مطلب از یک جای دیگر برای شما آوردیم فقط بخش های او اوستا را نشان تان دادیم مطالب دیگری هم هست که إن شاءالله در جلسات بعد خدمت تان عرض خواهیم کرد منتظر تماس موبدان زرتشت هم هستیم در این برنامه سه تا سؤال اصلی هم داریم که پاسخ بدهند موبدان اگر نیامدند افراد دیگری که همینطور به مراتب، چون یک رتبه بندی هم دارند علمای زرتشتی افراد دیگر اگر خواستند بیایند مطالب خود شان را إن شاءالله مطرح کنند.

آقا محمد رضا از لاهیجان سلام علیکم و رحمة الله

بیننده:

سلام عرض میکنم خدمت حاج آقای حسینی عزیز خسته نباشید عرش می کنم خدمت شما، حاج آقای

حسینی بنده یک انتقادی اول کنم از برنامه تان خیلی عذر خواهی می کنم ببخشید، اگر برنامه تان ساعتش هشت و ربع هشت و بیست دقیقه شروع می شود پس همان ساعت را بزنید چون ما از ساعت هشت یعنی قبل هشت یک ربع به هشت ده دقیقه به هشت می رویم وارد سایت که می شویم می بینیم که یک ربع بیست دقیقه بازهم دیرتر شروع می شود، اگر یک ربع بیست دقیقه دیرتر شروع می شود خب همان ساعت هشت و ربع را بزنید فکر کنم بهتر باشد، معذرت می خواهم ببخشید.

استاد حسینی:

آقا محمد رضا من، اتاق فرمان می گوید اعتراف کن به گناهت چشم، علت تأخیر شروع برنامه امشب شخص بنده بودم یک مطلبی در این مطالب من پیدا کرده بودم تصویرش را گرفته بودم یک مشکلی در مقایسه اش با کتاب به وجود آمده بود برای که می خواستم آن را دقیق انجام بدهم بعد بیایم در استودیو نه اینکه دقیقه آخر باشد وقتی که داشتم چک می کردم مطالبم را سر فصلم را که بیایم مجدد چک می کردم بیایم ارائه بدهم متوجه یک عدم هماهنگی در اسکن د پی دی اف و تصویر کتاب یکی از اینها شدم بخاطر این من عذر خواهی می کنم إن شاءالله هفته های بعد دیگر سر ساعت 20 إن شاءالله برنامه مان را إن شاءالله آغاز می کنیم.

بیننده:

ممنون هستم پس ببخشید جسارت کردم خدمت شما عذر خواهی می کنم.

استاد حسینی:

خواهش می کنم انتقاد علمی داشتید نسبت به برنامه.

بیننده:

من یک سؤال دیگر داشتم در مورد یک روحانی که آقای زائری باشد محمد رضا زائری نمی دانم می شناسید یا نه؟

استاد حسینی:

در مورد زرتشت است سؤال تان بخث تان؟

بیننده:

بله الان اجازه بدهید من سؤالم را بپرسم اجازه بدهید معذرت می خواهم.

استاد حسینی:

خواهش می کنم مرتبط است ایرادی ندارد.

بیننده:

آقای محمد رضا زائری یک روحانی شیعه هست که مدرس دانشگاه هم هست ایشان یک کانال تلگرامی دارند که شما اگر وارد کانال ایشان بشوی یا نه حتی در سایت شان هم هست، ایشان در مورد زرتشت یک مطلبی را فرموده اند که من با اجازه شما این مطلبش را بخوانم برای شما بعد گوشی را قطع می کنم و جوابش را من می شنوم با اجازه شما، ایشان فرموده اند که: ششم فروردین زاد روز جناب زرتشت است طبق باور زرتشیان ایرانی حضرتش که قرائن و شواهد بر رسالت ایشان دلالت دارد اگر پیامبر هم نباشد باز هم نمی توان او را انسان عادی به شما آورد کسی که حتی قدر از اوستا یا متون کهن دیگر مانند گاتاها اوپانیشاد و غیره را مرور کند یا بر اساس اندیشه نور محور آئین او بی اندیشد خب دقت کنید می فرماید اندیشه نور محور آئین او بی اندیشد و به سه بنیان پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک توجه کند لاجرم در مقابل شخصیت گرامی جناب زرتشت خضوء و قدر دانی و احترام و ادب خواهد داشت.

استاد حسینی:

آقا گاو خضوء نکرد گاو مقدس تر مقابل زرتشت.

بیننده:

همین را می خواهم بگویم، می خواستم بگویم گاو به زرتشت احترام نگذاشت حالا ما چطور به این زرتشت احترام بگذاریم؟ من نمی دانم حالا بحث پایانی را هم برای شما بخوانم بعد من رفع زحمت می کنم عذر خواهی می کنم، بعد در ادامه فرمودند که:

بی تردید اسلام امروز ما ایرانیان حاصل سلامت نفس و پاکی طینت نیاکان زرتشتی ما است اگر آموزه های نورانی و تعالیم پاک آئین زرتشت نبود و دل ها صاف ایرانیان باستان زمینه پذیرش دعوت اسلامی به نور و نیکی را نداشت بی شک امروز اسلام در این خاک چنین ریشه دار و عمیق نمی شد این است که به نیاکان خویش افتخار می کنم.یعنی همان زرتشتی که گاو برایش احترام نمی گذاشت ایشان می گوید من به آن زرتشت احترام می گذارم. و به سلامت نفس و صفای بطن شان می بالم و از نیکی پندار و گفتار و کردار شان سر بلندم.

حالا این مطالبی بود که گفتم در تلگرام ایشان هم هست من از شما درخواست می کنم خواهش می کنم به این آقای زائری که حالا اگر دسترسی دارید در اینستاگرام و تلفنی به ایشان زنگ بزنید آقا مستند فرمایشات چه است؟ که شما می گویی اگر پیامبر هم نباشد یعنی چنین هست، می خواهم بدانم ایشان با چه سند و مدرکی این حرف ها را زده، گفتیم ما این زحمتش را به دوش شما بی اندازیم فکر کنم بهتر باشد، ببخشید اگر وقت شما را گرفتم جسارت کردم خدمت شما عذر خواهی می کنم، بنده رفع زحمت میکنم یا علی مدد خدا حافط شما.

استاد حسینی:

خواهش می کنم، إن شاءالله همیشه موفق و مؤید باشید خدا یار و نگهدار شما.

در مورد مباحثی که آقای زائری فرمودید مطرح کرده من مطالب ایشان را ندیده ام اما به اعتبار این پیام شما و مطلبی که شما فرمودید می خواهم پاسخ بدهم حالا ایشان یا هر کس دیگری همچین ادعای را مطرح کنند، اولاً فرمودید که آقای زائری گفته اند بر اساس اعتقاد زرتشی ها 6 فروردین سالروز ولادت زرتشت بوده است، آقای زائری هزاره اش را هم زرتشی ها نمی دانند چه زمانی بوده، هزاره اش را هم نمی دانند شما روزش می آیید می گویید شیش فروردین بوده؟ از کجا؟ بر اساس گاتاها؟ بر اساس خُرد اوستا؟ بر اساس وندیداد؟ کجا؟ بر اساس کجا آمدید این تاریخ را گفته اید؟ حالا من نمی گویم که باید حتماً در گات ها آمده باشد چه روزی من با این کاری ندارم ولی این را برای شخصیتی که هزاره او هم مشخص نیست چطوری دارید روز مشخص می کنید؟ نگویید روز ولادت رزتشت یک روز بزرگداشتی را اینگونه برایش در نظر بگیرید چون شما هزاره اش را هم نمی دانید، حالا آیا ششم فروردین را اگر بگویید زرتشت به دنیا آمده است خلاف گاتاها می شود و اینها آن را من کاری ندارم ولی اگر کسی همچین ادعای را داشته

باشد من می آیم برای شان یک کتاب را نشان می دهم کتاب مثلاً آقای هاشم رضی برگردان آقای هاشم رضی اوستا نامه ای که یک کسی یک پژوهشگری فرستاده برای شخص آقای هاشم رضی آمد ایشان در نامه اش گفت آقا زرتشت را بعضی ها گفته اند 7 هزار سال پیش بوده، بعضی ها گفته اند 5 هزار سال پیش بوده، یعضی ها گفته اند 3 هزار سال پیش بوده رفتم آثار نویسندگان قرون میانه را نگاه کردم موجب شد بیشتر در گرداب حیرت و آشفته فکری فرو شوم هزاران مقاله و صدها کتاب و رسانه های علمی نگاه کردم بیشتر سر گشت و نا امید شدم متأسفانه پس از مطالعات و پژهش دریافتم در آغاز خیلی بیشتر از حالا می دانستم.آقای زائری کسی تحقیق کند راجع به زمان زرتشت به هم می ریزد، آقای هاشم رضی خودش چه می گوید؟ می گوید:این تجربه ای است آشکار و گویا برای کسی که می کوشد با پژوهش و مطالعه و تفحض از منابع و مأخد موجود به نتیجه روشن و قانع کننده و نوید بخش  از زرتشت تا اوستا دست یابد.

کسی پژوهش بکند حیرتش بیشتر می شود در مورد زرتشت، مطالب مختلفی نشان دادیم زمان زرتشت مشخص نیست مکان زرتشت هم مشخص نیست فلذا خیلی نسبت به این مسئله نمی توانند بپردازند اقایان و بیایند بگویند که ما زرتشتی را که در شیش فروردین آمده است را اینگونه بوده است را در خصوص او صحبت می کنیم، این در مورد زمان زرتشت کاملاً توضیح دادیم که دیگر اسکن دیگری نشان ندهم.

گفته هر کس گاتاها را مرور کند اندیشه گفتار و کردار و پندار را مورد توجه قرار بدهد در مقابلش خشوء می کند، آقا من در مقابل یک گاو خشوء نمی کنم، من در مقابل یک گاو خشوع نمی کنم، آقای زائری خدا وکیلی شما خواندید کتاب گات ها را خوانده اید یا نه؟ گاتاها می گوید زرتشت دست ها را بالا می گرفت هدف من از این عبادت و پرستش اهورا مزدا رضایت گاو است، کردار و پندار و گفتار نیک نیز بخاطر رضایت گاو است، من برای آن گاو کرنش نمی کنم عبادت نمی کنم آقای زائری شما اگر می خواهی عبادت کنی من کار ندارم ولی شما نباید دیگر لباس پیغمبر بر تن داشته باشی در مقابل یک گاو کرنش بکنی بگویی این گاو آفریده شد و اهوا مزدا اینگونه صحبت کرد زرتشت برایش، یا اگر گات ها را قبول نداری نگو اگر کسی مراجعه کند به گات ها این را می یابد.

نکته بعدی: فرموده اند که بخاطر پاک بودن ایرانی ها بود که اسلام آمدند پذیرفتند و اینها، اتفاقاً برخی از

مورخین می دانند چه می گویند مثل آقای زرین کوب در کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام می گوید اینقدر ظلم شد به این مردم ایران در دوره ساسانی ها که ادعا داشتند زرتشتی هستند اینقدر به اینها ظلم شد تا مسلمان ها آمدند گفتند شما بهتر هستید بیایید شما به ما کمک کنید حالا مسلمان ها را ایشان شاید بگوید من می گویم اعراب، چرا پذیرفتند؟ اینقدر وضعیت قبل شان بد بود بر اساس گفته مورخین، بر اساس گفته مورخینی که بسیار هم به زرتشت ارادت دارند تعصب بی جا هم داشتد اعتراف هم داشند یک جای که ما تعصب بی جا داریم، آنها دارند می گویند بخاطر اینکه ظلم و ستم به ایرانی ها شده بود آمدند اسلام را پذیرفتند، شما این را می گویید، حالا برخی ها می گویند تعالیم همخوانی داشته است بین تعالیم قبلی ایرانیان و اسلام یا مسلمانان آن بحثش جدا است به آن خواهیم پرداخت اما این که ایرانی ها تمدن، یعنی جلوه های از تمدن را داشتند قبل از ورود اعراب به ایران هیچ شک و شبهه ای در این وجود ندارد همین تخت جمشید که من خودم می روم از آثار هنری انسان لذت می برد منتهی به شرطی که آن ظلم و ستم های که آن موقع می شده را از ذهن خودش بتواند بگذارد کنار، مظاهر تمدنی خوبی داشتند دوره هخامنشیان دوره های قبل دوره شهر سوخته ایرانی ها واقعاً در این مظاهر تمدنی واقعاً یک سر و گردن که هیچ دو سه نفر آدم بالاتر از بقیه بودند این که واقعیت است کسی این را انکار نمی کند ولی نباید احساساتی و ناسیالیستی در این زمینه ها صحبت کرد.

قبل از تماس بعدی، یک مطلب دیگر هم داشت ایشان فرموده بود اگر آن آئین نبود یعنی زرتشت نبود بی شک اسلام امروز در این خاک اینگونه ریشه دار نمی شد، خب مناطق دیگر مثل لبنان چه؟ الان مثلاً شیعیان لبنان را چه می خواهد بگوید ایشان زرتشتی بودند مثلاً پذیرفتند؟ یا اندونزی که اینقدر مسلمان شدن را چه می گویند؟ مناطق دیگر که در اروپا که اینقدر آمده اند مسلمان شده اند اینها چه دارند می گویند؟ پذیرش اسلام فقط بخاطر این نبوده که قبلی خوب بوده، الان این افرادی را که ما داریم یاران امام حسین(ع) به جز برخی مثل اسلم و اینها که ترک بودند از قزوین آمده بود پدر شان اسیر گرفته شده بود و ایرانی بودند بقیه افراد عرب بودند خب آنها اسلام را پذیرفته بودند شما می توانید بیایید به واسطه اینکه این عرب های خوب، عرب های که خوب بودند خوب هایش را دارم می گویم، از یاران اهلبیت بودند بیایید بگویید

پس دوره عرب جاهلی چقدر خوب بود اگر دوره عرب جاهلی خوب نبود اینها اینقدر خوب نمی شدند، این چه حرفی است آقا زائری اینها چه استدلالی است؟ اگر شما همچین حرفی را زدید واقعاً خنده دار می شود اینها را تجدید نظر بفرمایید لطفاً.

آقای شاد فر از خوزستان سلام علیکم و رحمة الله

بیننده:

سلام و شب بخیر به استاد عزیز و بینندگان محترم

استاد حسینی:

حال شما خوب است؟

بیننده:

ممنون هستم شما چطور هستید استاد؟

استاد حسینی:

زنده باشید إن شاءالله

بیننده:

إن شاءالله که سالم باشید همیشه، استاد در باره همین مطلبی که فرمودید بحث روان گاو من هم یک دو نکته برای شما و دوستا عزیز عرض کنم.

استاد حسینی:

بفرمایید، من البته پژوهش های شما را آقای شاد فر فکر کنم دیدم، پژوهش های شما بود در آرتا کار شده بود؟

بیننده:

بله استاد

استاد حسینی:

بله من پژوهشهای شما را دیدم خدا خیرتان بدهد منتهی سعی کردم یک مقدار جدیدتر این مباحث آقای

دوستخواه را بیاورم مطرح بکنم که اسناد جدیدتری بشود.

بیننده:

عالی بود استاد عالی بود

استاد حسینی:

زنده باشید خدا خیرتان بدهد، آقای شاد فر از پژوهشگران بخش زرتشت و ایران باستان هست، خدمت تان هستیم آقای شاد فر.

بیننده:

ممنون هستم استاد، من می خواستم یک دو نکته بگویم ببینید اول استاد ما داریم در مورد دورانی صحبت می کنیم حالا چند هزار سال قبل نمی دانیم که اسامی همه حیوانات هستند یعنی شما مثلاً این زرتشت خودش از شتر است، جاماسک و گشتاسب و لهراسب، اینها همه اسب هستند پس لذا طبیعتاً این گاو و احترام به گاو یک چیز بسیار منطقی و معقولانه است اما متأسفانه به قول شما با تحریف های که صورت گرفت می خواهند یک تعابیر عرفانی و در واقع آپدیت نشان بدهند که این تحریف تاریخ است واقعاً، این نکته اول.

نکته دوم: استاد همین اوستای جناب دوستخواه کنارتان هست صفحه 256 را نگاه کنید؟

استاد حسینی:

بله 

بیننده:

یک عبارتی دارد می گوید نماز می گذارم گِوش را، نماز می خوانم برای گاو، یعنی آن گاوی که شما فرمایش کردید راضی کردنش در واقع جزء عبادات و هدف اصلی زرتشت است اینجا در اوستا دارد می گوید نماز هم برایش می خوانیم.

استاد حسینی:

بله حالا من جزء آن مواردی بود که گفتم به آن بپردازم چون شاید از حوصله خارج بشود ولی بله، صفحه

256 برگردان آقای دوستخواه:نماز می گذارم گِوُش را یعنی آقای زرتشت دارد می گوید که من عبادت می کنم و نماز می خوانم برای چه کسی؟ برای گِوُش، گِوُش که همان گاو، برای گاو چه کار می کنند؟ نماز می گذارند، صفحه 256 برگردان اوستای جناب آقای جلیل دوستخواه، برای گاو نماز خواندند. دست تان درد نکند آقای شاد فر عزیز.

بیننده:

یک نکته دیگر هم استاد بگویم ما کتاب در واقع دانشنامه مزده یسنان دکتر جهانگیر اوشیدری داریم ایشان، از موبدان معروف است صفحه404، دیگه دانش نامه زرتشت است دقیقاً واژه ای که ایشان تعبیر کردند دقیقاً صفحه 404 دانش نامه دکتر جهانگیر اوشیدری، می گوید که او ایزد حافظ جانوران است نگهبان روز چهاردهم ما با این ایزد است و به گِوُش رود موسوم است  مقصود از گِوُش یا گِوُ روان نخستین جاندار سود مند است

فرهنگ نامه آئین زرتشت،ص404 ببینید ایشان  در آن فرهنگ نامه و لغت نامه تخصصی آئین زرتشت صفحه 4040 به صراحت گفتند آقا  اصلاً می گوید ما ایزدی داریم به اسم گاو، یک ایزد داریم اصلاً، ایزد چهاردهم مان ایزد گاو است

استاد حسینی:

البته بعضی ها گفتند این ستاره ها که نام گذاری می شده، مجموعه ستاره هایی که نام گذاری شده یکی اشت گاو نام گذاری شده به خاطر همان بود ه برخی های دیگر گفته بودند اصلاً این افسانه قرار گرفتند کره زمین روی شاخ گاو، روی سر گاو بخاطر همچین تعالیم بوده که وارد شده بوده و حتی به خاطر همین واژه گِوُ یا ژِوُ همان جغرافی، گفتند به خاطر این گرفته شده به معنای زمین است؛ چرا؟ این زمین روی سر آن گاو قرار گرفته شده بوده که حالا نسبت به شبهاتی که آئین زرتشت نسبت به این مسئله داشتند پاسخ هایی هم داده شده و من نخواستم اصلاً ورود پیدا بکنم نسبت به آن موضوع، خدای خیرتان بدهد جناب آقای شادفر ممنون هستم پژوهشی که شما انجام داده بودید را هم دیدم همه شان را خدا خیرتان بدهد اینکه از برخی از اینها استفاده نکردم، یکی از دلایلم این بود که مصادر جدید را نشان بدهم، من دیدم که آقای دوست خواه این اواخر کتاب شان کار خوبی انجام دادند، مثلاً این، بعضی از اشخاص و شخصیت ها را که آوردند توضیحات خوبی در موردش دادند،چون حالا به اعتبار اینکه آقای دوست خواه مورد تأیید است. من جالب است دیدم آقای شادفر عزیز این را دیروز دیدم فکر می کنم، مسئله جالبی بود برایم، دیدم برای آقای جلیل دوست خواه که این حرف ها را زده جناب آقای موبد رستم شهرزادی چه تعریف و تجلیلی هم کرده بود از ایشان، که این از چشم ما نادیده مانده بود، از جلوی چشمم رد شده بود دقت نکرده بودم که این عبارات رستم شهرزادی است، فلذا یک شخصیتی است که آقای جلیل دوست خواه که می توانیم به راحتی به مباحث شان خلاصه استناد بکنیم یک حالا تغریض خوبی را نوشته بودند بر کتاب شان که من الآن فرصت نیست بخواهم بخوانم از رویش ان شاء الله جلسات بعد می خوانم، ممنونم از شما جناب آقای شاد فر ان شاءالله موفق ومؤید باشید در پناه حق باشید.

زنگ نزدند موبدان زرتشتی؛ من نکته ای را لازم است مجدد اینجا تأکید بکنم بر آن، مسلمان ها و شیعیان که می دانند من بعضی وقت ها خب لبخند می زنم صحبت می کنم، خیلی وقت ها دوستان صحبت می کنند، بیننده زنگ می زند می گوید انتقاد داریم لبخند می زنم به آنها این عادت من هست، ولی به خدایی که می پرستم قسم می خورم قصد توهین و بی احترامی ندارم، قصد من گفتن حقایقی است که اینجا آمده قصد من تلنگر است، برای کسانی که ممکن است در دام تفکرات زرتشتی گری بخواهند بیفتند، به این عنوان که تصور کنند اینها خالی از افسانه است،مبنای اعتقدات شان افسانه وار بود دیدید، کسی می تواند بگوید افسانه وار نیست که یک گاوی را خدا اول مخلوق خلق کرد بعد اسپرمش تا کره ماه رفت، بعد کل خوبی ها از اسپرم یک گاو بوجود آمد بعد ماند زرتشت را فرستاد که نگهداری کند از این گاو، این گاو اعتراض کرد گفت این زرتشت نمی تواند از من نگهداری بکند بعد خدا یک توانی هم به او داد اهورا مزدا باز زرتشت وقتی که آمد محافظ و نگهبان این  چهارپا بود گاو را کشتند و از بین رفت ولی روانش باقی ماند، بعد زرتشت دارد براساس این اوستا می گوید من دارم برای رضایت این گاو دعا می کنم، یک جایی هم دارد می گوید من اصلاً این گاو را برایش نماز می گذارم، آقای زاعری به گاتاها ما مراجعه کردیم ، توصیه کرده بودید مراجعه کنید، به گاتاها مراجعه کردیم  همچین چیزهایی ار دیدیم، و ده ها و صدها نگفته دیگر که برخی اش را می گوییم برخی اش را حالا ببینیم که شرائط به چه صورت خواهد بود و به چه شکل خواهد بود، ممنونم از شما عزیزان، متشکرم از شما که پای برنامه نشستید، فرصت هست یک هفته در مورد مطالبی که ما می گوییم عزیزان زرتشتی فکر بکنند تحقیق و پژوهش بکنند، سه سؤال اصلی ما در برنامه، همان سه سؤال راجع به زرتشتیان است، زرتشت که بود، پیامبر بود یا نبود؟ زرتشت چه زمانی بود در چه هزاره و در چه صده  و در چه سالی زندگی می کرد می توانید بگویید یا نمی توانید بگویید؟ زرتشت کجا بود، آیا ایرانی بود یا ایرانی نبود؟ این سه سؤال سؤال اصلی ما است اگر دوست داشتند موبدان زرتشتی عزیز دوست داشتند به آن بپردازند بیایند بپردازند که  زرتشتیان خود موبدان دیگر به گوش شان رسید دیگر فهمیدند که زرتشی ها دارند شیعه می شوند، همان عزیزی که هفته قبل به نظرم رفته بود پیش موبدان زرتشتی همان سؤالات ما را پرسیده بود و آن موبد زرتشتی با ترش رویی با ایشان برخورد کرده بودند هم در آستانه شیعه شدن هستند ، ما می گوییم پژوهش بکنند مخاطبین ما ببینند چه راهی راه حق است، خیلی از چیزهایی که ما الآن داریم می گوییم از همین کتاب اوستا داریم می گوییم قبلاً اوستا را روی طاقچه ممکن بود بگذارند بگویند چه کتاب خوب قشنگ مال ایران باستان هیچ چیز در آن نیامده که خرافه و افسانه باشد ولی حالا که داریم به شما می گوییم متوجه شدید که چه مطالبی در این کتاب ها آمده است، ممنونم از همراهی تان بینندگان عزیز و ارجمند تا برنامه بعد یا علی مدد خدا نگهدار.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


  
  • Amin

    15 دي 1402 - ساعت 01:39

    عالی بود. باید بیشتر این برنامرو تبلیغ کنید که همه ببینن و رو زبون ها بیفته. متاسفانه مردم هیچی نمیدونن و در شب نشینی ها جوگیر میشن و چیزهایی میگن که هیچی ازش نمیدونن. بین دوستان و همکاران هم که دیگه نگیم.

    0 0
  • صابر

    13 مهر 1399 - ساعت 05:11

    چرا قسمت های جدید برنامه نمیاد؟حیفه به اینزودی تموم شه خیلی مطالب خوبی بود و جا برای نقد مطالب بسیار است منتظر قسمت های بعدیم از این دست برنامه ها کمه نگیرید ازمون مرسی

    پاسخ نظر:

     سلام علیکم
    ان شاءالله از این هفته ادامه این برنامه پخش خواهدشد.
     

    0 0
  • سبحان معینی

    9 مهر 1399 - ساعت 08:37

    سلام علیکم و رحمت الله و برکاته

    خدا قوت به شما استاد حسینی عزیز و گرامی که در راه دفاع از اهل بیت علیهم السلام کوشا هستید.

    0 0

تاریخ بدون روتوش >

شبکه ولی عصر تاریخ بدون روتوش سید محمد حسینی