دانش افزایی علوی حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی
ویژه برنامه دانشافزایی علوی به مناسبت میلاد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام - جلسه اول
با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی
موضوع: ولادت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در کعبه
بسم الله الرحمن الرحيم
تاریخ : 5 اسفند 1399
استاد ابوالقاسمی:
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، الحمد لله رب العالمين اللهم صلی علي محمد وال محمد، اللهم صل علی محمد المصطفي و علي المرتضي و فاطمه الزهرا و الحسن الرضا و الحسين المصفّی و جميع الاوصياء مصابيح الدجی وصل علی من بيمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء مولانا صاحب العصر والزمان
عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما بینندگان و گرامیان دارم، از برنامه دانش افزای علوی در این ایام خدمت شما هستیم، ایام موفور السرور ولادت امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب (علیه الصلاة والسلام) و ان شاء الله که این برنامهها بتواند موجب افزایش معلومات عزیزان بیننده در راستای معارف دینی باشد.
میدانید یکی از مسائلی که برای ما شیعیان حکم بدیهی را پیدا کرده و همه آن را میدانیم، همه علمای شیعه این قضیه را مسلم دانستهاند از مرحوم «ابن شهرآشوب» نقل شده که این قضیه اجماع علمای شیعه است که امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب (علیه الصلاة والسلام) در «کعبه» متولد شد علی مولود «کعبه» است.
دیوار «کعبه» شکافته شد آن قسمتی که طرف مقابل درب «کعبه» است، دیوار شکافته شد و مادر گرامیشان که به امیر مؤمنان حامله بودند وارد «کعبه» شدند دیوار دوباره بسته شد و مادر امیر مؤمنان مدتی را در «کعبه» بود حضرت به دنیا آمدند، و «فاطمه بنت اسد سلام الله علیها» با امیر مؤمنان دوباره از همان شکاف که باز شد بیرون آمد و امیر مؤمنان در مثل چنین ایامی برای اولین بار پا به این عالم گذاشت.
اما در بین اهلسنت الان متأسفانه این فضیلت کمتر مطرح میشود، و حتی برخی شبکههای «وهابی» اصرار و تلاش برای نفی این فضیلت دارند، و حال آنکه اگر کسی سابقه اهلسنت را در شبکههای مختلف، و رسانههای مختلف و کتابهای مختلف بداند، برایش مثل روز روشن است که مسئله ولادت حضرت علی (علیه السلام) در «کعبه» برای اهلسنت هم یک امر مسلم بوده و همهشان این را قبول داشتند.
برای اینکه، این مسئله برای بینندگان عزیز روشن بشود، یک کلیپی است این کلیپ را یک مجموعهی به نام «افلام ماجده» قدیمیترین مجموعه فیلم سازی در «مصر» اولین فیلمهای که در «مصر» درست کردند، فیلمهای در مورد رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و اصحاب نزدیک آن حضرت بود ببینید در مورد زندگی حضرت علی (علیه السلام) در فیلمی که درست کردند ولادت حضرت را چطور نشان میدهد؟
کلیپ شماره یک:
کلیپ ولادت حضرت علی (علیه السلام) به زبان عربی.
استاد ابوالقاسمی:
ملاحظه فرمودید اهلسنت «مصر» اولین فیلمی که در مورد زندگی امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب (علیه الصلاة والسلام) را ساخته میشود را میسازند و در آن، ولادت حضرت علی را در «کعبه» نشان میدهند.
شما به حرف «وهابیتی» که الان منکر این قضایا میشود توجه نکنید، یک امر مسلم برای اهلسنت و شیعیان بوده؛ ولی متأسفانه به خاطر اینکه، این فضیلت یک فضیلت بسیار ارزشمند است و نمیتوانند تحمل بکنند، لذا الان مشغول انکار این فضیلت هستند.
ما سراغ روایاتی بیرویم که در کتب شیعه و سنی در مورد این قضیه آمده و عباراتی که وجود دارد و ببینیم که آیا میتوان اعتقاد به ولادت حضرت علی (علیه السلام) در «کعبه» داشت؟ من فقط روایاتی که در کتب شیعه است را به عزیزان نشان بدهم از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) روایتی نقل شده در کتاب «فضائل شاذان ابن جبرئیل قمّی» صفحه 54 روایت طولانی است.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) مطرح میفرمایند روزی «جابر ابن عبدالله انصاری» میگوید:
«سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه واله وسلم)»
از پیامبر پرسیدم.
«عَنْ مِيلَادِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام)»
در مورد ولادت حضرت علی (علیه السلام)
«فَقَالَ آهْ آهْ سَأَلْتَ عَجَباً يَا جَابِرُ عَنْ خَيْرِ مَوْلُودٍ وُلِدَ بَعْدِي»
از برترین مولودی که بعد از من متولد شده سوال کردی.
«عَلَى سُنَّةِ الْمَسِيحِ»
او مانند عیسی ابن مریم متولد شد.
«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَهُ نُوراً مِنْ نُورِي وَ خَلَقَنِي نُوراً مِنْ نُورِهِ وَ كِلَانَا مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ»
نورانی بود خدا او را نور خلق کرد همانطوری که من را نور خلق کرد...
بعد راجع به خلقت نورانی روایت مفصلی دارند و بعد در آخرش میفرمایند که حضرت در «کعبه» متولد شدند جناب «ابوطالب» آن شب در کوچههای «مکه» و بازارها میچرخید و میگفت:
«أَيُّهَا النَّاسُ وُلِدَ اللَّيْلَةَ فِي الْكَعْبَةِ حُجَّةُ اللَّهِ تَعَالَى وَ وَلِيُّ اللَّه»
مردم، امشب در «کعبه» حجت خدا و ولی خدا متولد شده است.
نام كتاب: الفضائل( لابن شاذان القمي)؛ نويسنده: ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل، (تاريخ وفات مؤلف: حدود 600 ق)، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: رضى، قم: 1363 ش، ص55- 56
این روایت را شما نگاه کنید میگوید در «کعبه» متولد شده از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) است.
از خود امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب در مورد محل ولادتشان در کعبه روایت داریم در کتاب «منهاج الحق والیقین» مرحوم «ولی ابن نعمتالله حسینی» از بزرگان قرن 10 «إنَّ صعصعة ابن سوهان» روایت مشهور است روز آخر خدمت امیر مؤمنان آمد عرض کرد علی جان، شما برتر هستید یا آدم؟
فرمودند:
«تزكية المرء نفسه قبيح»
اینکه انسان خودش را مدح بکند خوب نیست.
اما از باب:
«وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»
و نعمتهاي پروردگارت را بازگو کن
سوره ضحی (93): آیه 11
نعمتهای را که خدای متعال به من داده و من را برتر از انبیاء قرار داده است مطرح میکند من از آدم برتر هستم به این دلیل بعد از انبیاء مختلف پرسید عرضه داشت
«أنت أفضل، أم عيسى بن مريم؟»
علی جان، شما برتر هستی یا عیسی ابن مریم؟
فرمودند:
«فقال عليه السلام: عيسى كانت أمه في بيت المقدس»
مادرش در «بیت المقدس» بود
«فلما جاءت وقت ولادتها سمعت قائلا يقول: أخرجي»
موقع ولادت شنید که شخصی به او گفت: مریم از «بیت المقدس» بیرون برو!
«فإن هذا بيت العبادة لا بيت الولادة»
اینجا محل عبادت است محل ولادت نیست.
«وأما أمي فاطمة بنت أسد لما قرب وضع حملها كانت في الحرم، فانشق حائط الكعبة وسمعت قائلا يقول لها»
اما مادر من، «فاطمه بنت اسد» زمانی که هنگام وضع حملش نزدیک شد در حرم الهی بود «دیوار کعبه» برایش شکافته شد و شنید کسی را که میگوید:
«ادخلي، فدخلت في وسط البيت»
وارد خانه شد
«و أنا ولدت فیه»
و من در «کعبه» به دنیا آمدم
«وليس لأحد هذه الفضيلة غیري لا قبلي ولا بعدي»
این فضیلت برای هیچ کس غیر از من نیست نه قبل از من، نه بعد از من!
روایت دیگری از خود امیر مؤمنان در کتاب «فضائل شاذان ابن جبرئیل» میفرمایند:
«أَنَا وُلِدْتُ فِي الْمَحَلِّ الْبَعِيدِ الْمُرْتَقَى»
من در آن مکان بسیار با ارزش که دست هیچ کسی به آن نمیرسد متولد شدم.
نام كتاب: الفضائل( لابن شاذان القمي)؛ نويسنده: ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل، (تاريخ وفات مؤلف: حدود 600 ق)، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: رضى، قم: 1363 ش، ص80
روایت بعدی از خود حضرت در چندین کتاب از جمله «نوادر المعجزات ابن جریر طبری»، «عیون المعجزات حسین ابن عبدالوهاب»، «الروضة شاذان ابن جبرئیل»، «فضائل شاذان ابن جبرئیل» میگوید شخصی آمد، شروع به صحبت کردن کرد، بدون سلام آمد و سر بلند کرد و نگاه کرد و زبان بسیار گویای داشت گفت:
«أيّكم المجتبى في الشجاعة، و المعمّم بالبراعة، و المدرّع بالقناعة؟ أيّكم المولود في الحرم»
...کدام یک از شما در حرم خدا متولد شدید؟
یکی یکی گفت امیر مؤمنان فرمودند که من هستم.
« أنا يا سعيد بن الفضل بن الربيع بن مدركة بن الصلت بن الأشعث بن أبي السمعمع بن الأخيل بن فزارة ابن دعبل بن عمرو الدويني»
تا شنید گفت:
«لبّيك يا عليّ»
نام كتاب: نوادر المعجزات في مناقب الأئمة الهداة عليهم السلام؛ نويسنده: طبرى آملى صغير، محمد بن جرير بن رستم (تاريخ وفات مؤلف: قرن 5)، محقق / مصحح: اسدى، باسم محمد، ايران - قم: 1427 ق، ص112
یعنی آن کسی که در حرم متولد شده چه کسی است؟ امیر مؤمنان است. روایت بعدی سخنرانی امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. پس از پیغمبر داریم، از امیر مؤمنان داریم از امام حسن در «الخرائج والجرائح»، «قطب الدین راوندی» مطرح میکند آن زمانی که امیر مؤمنان به شهادت رسیدند امام حسن سخنرانی کردند فرمودند کسی که امشب از دنیا رفت
«لَمْ يَسْبِقْهُ الْأَوَّلُونَ بِعَمَلٍ»
قبل از او کسی به عمل او نرسید
«وَ لَا يُدْرِكُهُ الْآخِرُونَ بِعَمَلٍ لَقَدْ كَانَ يُجَاهِدُ مَعْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه واله وسلم) يَقِيهِ بِنَفْسِهِ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه واله وسلم) يُوَجِّهُهُ بِرَايَتِهِ فَيَكْتَنِفُهُ جَبْرَئِيلُ عَنْ يَمِينِهِ وَ مِيكَائِيلُ عَنْ يَسَارِهِ فَلَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ»
بعدیها هم نخواهند رسید، همراه پیامبر جهاد میکرد جان خودش را فدای پیامبر میکرد، پیغمبر وقتی او را با پرچمش میفرستاد جبرئیل از سمت راستش، میکائیل از سمت چپش و باز نمیگشت تا اینکه خدا، پیروزی را به او بدهد
«و لقد ولد في بيت الله الحرام»
در «بیت الله الحرام» متولد شد
«و لم يولد فيه أحد غيره قط»
و جز او کسی در آنجا متولد نشد.
نام كتاب: الخرائج و الجرائح؛ نويسنده: قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله (تاريخ وفات مؤلف: 573 ق)، محقق / مصحح: مؤسسة الإمام المهدى عليه السلام، ناشر: مؤسسه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف، قم: 1409 ق، ج2، ص888
«ابو حمزه ثمالی» از امام سجاد نقل میکند تا اینجا فقط امام حسین (علیه السلام) را نداریم، روایتی است که به آنجا میرسیم اسم سید الشهداء هم آمده:
«سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) يَقُولإِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ وَ هِيَ فِي الطَّوَافِ فَدَخَلَتِ الْكَعْبَةَ فَوَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) فِيهَا»
نام كتاب: روضة الواعظين و بصيرة المتعظين( ط- القديمة)؛ نويسنده: فتال نيشابورى، محمد بن احمد (تاريخ وفات مؤلف: 508 ق)، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: انتشارات رضى، ايران – قم 1375 ش، ج1، ص81
از امام صادق (علیه السلام) داریم که وقتی به زیارت امیر مؤمنان آمدی اینچنین باید زیارت بکنی
«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ زُوِّجَ فِي السَّمَاءِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاء»
سلام بر تو ای کسی که در «کعبه» به دنیا آمدی...
المزار الكبير (لابن المشهدي)؛ نویسنده: ابن مشهدى، محمد بن جعفر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، محقق/ مصحح: قيومى اصفهانى، ص207
إقبال الأعمال (ط - القديمة)؛ ابن طاووس، على بن موسى، محقق/ مصحح: ندارد ناشر: دار الكتب الإسلاميه، ج2، ص608
المزار في كيفية زيارات النبيّ و الأئمة عليهم السلام؛ (للشهيد الأوّل شهيد اول، محمد بن مكى،)، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدى عليه السلام / موحد ابطحى اصفهانى، محمد باقر، ناشر: مدرسه امام مهدى عليه السلام - قم، ص91
این در هم «مزار مرحوم مشهدی» آمده، هم در «اقبال الأعمال سید ابن طاوس» آمده هم در «مزار شهید اول»؛ موسی ابن جعفر، امام سجاد (علیه السلام) نقل میکند میگوید کنار قبر پیغمبر بودیم، زنهای زیادی بودند یک زنی پیش امام سجاد آمد عرض ارادتی کرد فرمودند:
«من أنت يرحمك اللّه؟»
خدا تو را رحمت کند چه کسی هستی؟
گفت:
«زندة بنت قريبة بن العجلان من بني ساعد.»
از پیره زنهای قدیمی «بنی هاشم» در عرب هستم.
فرمودند:
«هل عندك شيء تحدّثينا؟»
خبری از ماجراهای گذشته داری برایمان تعریف بکنی؟
«فقالت: اي و اللّه، حدّثتني امّي أمّ عمّارة بنت عبادة بن نضلة بن مالك بن العجلان الساعديّ أنّها كانت ذات يوم في نساء من العرب إذ أقبل أبو طالب كئيبا حزينا ، فقلت له : ما شأنك يا أبا
طالب؟ فقال: إنّ فاطمة بنت أسد في شدّة المخاض. ثمّ وضع يده على وجهه.»
عرض کرد بله، مادرم برایم خبر داد که روزی همراه زنهای «عرب» بودند، «ابوطالب» با نگرانی آمد پرسیدند چه شده؟ مطرح کرد که همسرم درد زایمان گرفته
«فبينا هو كذلك إذ أقبل محمّد صلّى اللّه عليه و آله فقال له: ما شأنك يا عمّ؟»
در همان حال رسول خدا آمدند....
هنوز به پیغمبری مبعوث نشده بود.
«فقال: إنّ فاطمة بنت أسد تشتكي المخاض»
مشکلش را مطرح کردند
«فأخذ بيده و قام و قمن معه، فجاء بها إلى الكعبة فأجلسها فيها»
پیغمبر، به همراه «ابو طالب»، «فاطمه بنت اسد» را وارد «کعبه» کردند.
«ثمّ قال لها: اجلسي على اسم اللّه تعالى، قالت: فطلقت طلقة فولدت غلاما مسرورا نظيفا منظفا لم أر كحسن وجهه، فسمّاه أبو طالب عليّا، و حمله النبيّ صلّى اللّه عليه و آله حتى أدّاه إلى منزلها.»
بسم الله بگو و بنشین و آنجا بود که علی ابن ابیطالب به دنیا آمد...
نام كتاب: الدر النظيم في مناقب الأئمة اللهاميم؛ نويسنده: شامي، يوسف بن حاتم (تاريخ وفات مؤلف: قرن هفتم)، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: جامعه مدرسين، قم: 1420 ق، ص225
در «الدُر النظیم یوسف ابن حاتم شامی» آمده است. شبیه همین روایت را در کتب اهلسنت «ابن مغازلی» متوفای 483 نقل کرده از متقدمین علماء است.
روایتی است از طریق امام صادق (علیه السلام) «عایشه»، «انس ابن مالک» از «عباس ابن عبدالمطلب»، «یزید ابن قُعَیب» یا «یزید ابن قَعْنَب» نقل شده و روایت را در کتاب «مناقب آل ابیطالب - ابن شهر آشوب» میگوید «حسن ابن محبوب» از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که سند «مناقب آل ابیطالب - ابن شهر آشوب» به «حسن ابن محبوب» و از او به امام صادق (علیه السلام) سند معتبری است.
میگوید حدیث امام صادق خیلی خلاصه است روایتهای طولانیتری هم است که امام صادق فرمودند دیوار «کعبه» از جهت پشت، شکافته شد و «فاطمه بنت اسد» وارد شد و دوباره در بسته شد.
این را مرحوم «شیخ طوسی» در «مجالس» خودش نقل کرده بودند و دیگر کتب آمده است. اینها بعضی از روایات است. از غیر اینها هم این روایت مطرح شده روایتی از «یزید ابن فحنب» یا «یزید ابن قُعیب» در «امالی صدوق»، «علل الشرایع صدوق»، «معانی الأخبار» و دیگر کتبها مطرح شده.
در کتاب «العلل محمد ابن علی ابن ابراهیم ابن همدانی» نماینده ائمه (علیهم السلام) نماینده امام عسکری در زمان حیات امام عسکری بوده از افراد جلیل القدر، این کتاب از قدیمیترین کتب شیعه است که این کتاب در دست استاد مرحوم «علامه مجلسی» بوده و این کتاب به دست ایشان هم رسیده و کتاب بسیار مهمی است.
«الْعِلَلُ، لِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عِلَّةُ فَضِيلَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) الَّتِي لَمْ تَكُنْ لِأَحَدٍ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ»
یکی از فضائل حضرت علی که ورای قبل و بعد حضرت نبوده
«أَنَّهُ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لَمَّا أَخَذَ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ الطَّلْقُ وَ عَسُرَ عَلَيْهَا الْوِلَادَةُ أَخْرَجَهَا أَبُو طَالِبٍ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ فَأَدْخَلَهَا الْكَعْبَةَ فَوَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ- وَ مَا وُلِدَ أَحَدٌ غَيْرُهُ فِي الْكَعْبَةِ.»
در «کعبه» متولد شد...
بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج96، ص370
ماجرا را مطرح میکند. در شعر «سید حمیری» آمده:
«ولدته في حرم الإله و أمه*** و البيت حيث فناؤه و المسجد»
«بيضاء طاهرة الثياب كريمة *** طابت و طاب وليدها و المولد»
در خانه خدا به دنیا آمد در جای که بهترین جا است در مسجد، پاکیزه و پاک متولد شد، چه خوب کسی که متولد شد و چه خوب جای که به دنیا آمد!
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام( لابن شهرآشوب)؛ نويسنده: ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على (وفات مؤلف: 588 ق)، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: علامه، قم 1379 ق، ج2، ص175
این همه روایت ما داریم برای همان قرون اول است، میدانید طبق قواعد رجالی اهلسنت اگر در قرون اولیه روایتی تبدیل به شعر شده باشد بیانگر صحت آن روایت است، یعنی آنقدر مشهور بوده که شعراء حاضر شدند در موردش شعر بگویند.
روایتهای دیگری هم است، «محمد ابن اسحاق» از عمویش و از «موسی ابن بشار» از اصحاب ائمه نقل کرده مرحوم «مشهدی» روایتی بدون سند نقل کرده «شریف رضی» خود «ابن شهرآشوب» و «شیخ مفید»؛ حتی ما از «زیدیه» داریم «قاسم ابن ابراهیم رسّی» در کتاب «تثبیت الإمامة» خودش آورده «یحیی ابن حسین هارونی» در کتاب «الإفاضة فی تاریخ الائمةُ السادة» آورده؛ بنابراین یک قضیه مسلمی است بر اساس روایات ما این قضیه را متواتر میدانیم فقط همینها نیست اسناد متعدد دیگری ما در این قضیه داریم. یک میان برنامه ببینیم، ان شاء الله این میان برنامهها هم دقیقا در موضوع همین برنامه خواهد بود.
(میانبرنامه)
استاد ابوالقاسمی:
ملاحظه فرمودید، یکی از علمای «الأزهر» وقتی دارد فضائل حضرت علی (علیه السلام) را میگوید در شبکه خود «الأزهر» به عنوان درس رسمی «الأزهر» میگوید حضرت علی (علیه السلام) فضیلتی دارد که هیچ کدام از عشره مبشره ندارند، آن حضرت در «کعبه» متولد شده است.
اما سراغ کتب اهلسنت برویم و در ابتدا ما کتابهای رایج بین علمای «ایران» را مطرح میکنیم، در کتاب «ازالة الخفاء عن خلافة الخلفاء دهلوی» جلد 4 نویسنده «محدث هند شاه ولی الله دهلوی» این کتاب را رسماً ضد شیعه نوشته در صفحه 262 دارد: "و از مناقب وی که در حین ولادت او ظاهر شد، یکی آن است که در جوف «کعبه معظمه» تولد یافت."
حضرت در داخل «کعبه» متولد شده این «وهابی»ها که منکر میشوند شما خودت جیرهخوار سفره آقای «دهلوی» در «ایران» بودی، حالا هم رفتی منکر این فضیلت میشوی؟ این یکی از کتب.
اما کتابهای دیگری برای عزیزان مطرح کنیم. کتابی است به نام «پرسش و پاسخهای ارزشمند برای جوانان ارجمند» علامه محقق مولانا «محمدعمر سربازی»، «مدیر سابق حوزه علمیه منبع العلوم کوهون» فهرستنویسی «فیفا» چاپ 2 سال 89 در صفحه 104 دارد: "حضرت علی (علیه السلام) که عموزاد جناب رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) بود در جمعه 13 رجب و بنابر روایت امام جعفر صادق در 7 شعبان قبل از هجرت به 23 سال در «بیت الحرام» متولد شد."
اینها علمای سرشناس «ایران» هستند که این حرفها را مطرح کردند. کتاب دیگری «زندگی حضرت علی علیه السلام» مؤلف دکتر «مصطفی صبائی» طبق منابع اهلسنت کتاب، کتاب اهلسنت است ویژه نوجوانان، انتشارات «کردستان»، نوبت چاپ 2، 1392 در این کتاب میگوید این کتاب ترجمه فصلی از کتاب «عظماؤنا فى التاريخ» مرحوم دکتر «مصطفی السباعی» است که توسط «علی صادق تبریزی» به عنوان «ستارگان هدایت در تاریخ اسلام» منتشر شده است.
این جزوهی کوچک جهت آشنای با زندگی حضرت علی (علیه السلام) از دیدگاه اهلسنت چاپ شده "زمان و مکان تولدش 32 سال بعد از تولد رسول خدا در «کعبه» به دنیا آمد"
کتاب بعدی یک کتابی «سیرت سیدنا علی» که به زبان «اردو» است، من چون زبان «اردو» متوجه نمیشوم فقط نشان میدهم به کسانی که در سمت شرق «ایران» هستند و ممکن است ترجمه را متوجه بشوند «محمدحسیب القادری»، «سیرت حضرت سیدنا علی المرتضی» میآید در این کتاب ولادت با سعادت میگوید: "در خانه «کعبه» متولد شده است."
کتاب بعدی «مجموعه فضائل حج» آقای «مولانا محمد زکریا» مترجم «عبدالرحمن محبی» در این کتاب چه کسی تعلیقه زده؟ امام جمعه محترم اهلسنت «رئیس حوزه علمیه زاهدان مولانا عبدالحمید» که این کتاب بسیار مفید و جالب است، در کتابی که جناب «عبدالحمید» بسیار مفید میداند میآید مطرح میکند میگوید جاهای مهمی که بوده چهارمی خصوصیات «کعبه»، "چهارمی مولد سیدنا علی است" «کعبه» محل ولادت حضرت علی است.
سراغ «مختصر تحفه اثنی عشریه» برویم در اینجا به «عربی» است اما در «ایران» این قضیه تدریس میشود
«والصحیح في ذلک أن عادة الجاهلیة أن یفتح باب الکعبة في الیوم الخامس عشر من رجب...»
عادت جاهلی این بود که در 15 رجب در «کعبه» را باز میکردند و مردها و زنها یک یا دو روز قبلش وارد «کعبه» میشدند.
نزدیک ولادت حضرت علی بود «فاطمه بنت اسد» وقتی وارد «کعبه» شد فرزندش به دنیا آمد. کتاب بعدی «مختصری از باورهای اهلسنت، سیف الله مدرس گرجی» انتشارات «کردستان» صفحه 98 "خلافت خلیفه چهارم در 13 رجب 30 سال پس از تولد پیامبر در «مکه» و در خانه خدا به دنیا آمد."
ملاحظه میکنید اینها بخشی از کتابهای رایج در «ایران» بین عزیزان اهلسنت است، اما ما تعداد زیادی کتابهای «عربی» هم داریم که این قضیه را ثابت کرده و ان شاء الله به آنها هم خواهیم پرداخت قبل از اینکه به آنها بپردازیم یک کلیپ دیگر از همین سلسله کلیپها که اقرار و اعتراف علمای اهلسنت به این فضیلت برای امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب است را با هم ببینیم
کلیپ شماره 2:
سلسله کلیپها که اقرارواعتراف علمای اهلسنت به این فضیلت برای امیرمؤمنان علی ابن ابی طالب
استاد ابوالقاسمی:
«ذوقی» از وهابیون سرشناس است، از کسانی است که به شدت دشمنی با تشیع میکند اما این فضیلت را مطرح میکند. اما یک فهرستی از کتابهای «عربی» که تقریباً تمامشان مربوط به اهلسنت میشود و ما اسکنهایش را داریم جدا از اینکه بیش از این است که ما اسکنهایش را نداریم، خدمتتان ببینید اما ما بعضی از آنها را نشان میدهیم از «مستدرک حاکم» شرع میکنیم «المستدرک علی الصحیحن»، «حاکم نیشابوری» جلد 3، صفحه 550:
«فقد تواترت الأخبار»
روایات متواتر است.
«أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة»
روایات متواتر است که «فاطمه بنت اسد» امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب را در داخل «کعبه» به دنیا آورده است.
المستدرك على الصحيحين؛ اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري الوفاة: 405 هـ، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1411هـ - 1990م، الطبعة: الأولى، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، ج3، ص550، ح6044
متواتر یعنی دیگر اصلاً در آن جای شک نیست یقینی است برای «حاکم» اگر یک مطلبی را با سند صحیح بیاوری ظن معتبر میآورد، اگر متواتر باشد یعنی یقین دارم خیلی بالاتر از ظن معتبر است دیگر شکبردار نیست.
آقای «حاکم» میگوید روایات متواتر است و جایگاه «حاکم نیشابوری» میدانید، «حاکم» به بالاتر درجه روایت در بین علمای اهلسنت رسیده است. معدود افرادی هستند که به رتبه «حاکم» رسیدهاند؛ یعنی کسی که به تمامی احادیث مرویه اهلسنت، سنداً و متناً اشراف داشته باشد همه را کامل بداند این آدم میگوید متواتر است.
در اینجا دو احتمال وجود دارد، یا اینکه این روایات متواتر الان برای ما نقل شده که خود به خود ثابت میشود یا اینکه نقل نشده اگر نقل نشده باید از اهلسنت سوال کرد، آقایان اهلسنت این روایاتی که متواتر بوده کجا است؟ چرا الان نقل نشده؟ به چه دلیل فضیلتی به این بزرگی برای خلیفه چهارم خودتان را نقل نکردید؟ علتش چه بوده؟
به چه دلیل چنین روایت مهمی را برای یکی از اهلبیت نقل نکردید؟ سوال باید جواب داده بشود آیا این نقل تواتر توسط «حاکم» حجیّت دارد؟ بله، آقای «ذهبی» در «سیر اعلام النبلاء» جلد 10، صفحه 171 در جواب به شبهه عدم حجیت نقل تواتر میگوید: "اگر یک چیزی در زمانی نزد علماء متواتر بود، و بعد نزد بعدیها متواتر نشد بعدیها نمیتوانند به آن اشکال بگیرند چون شما آن زمان نبودید شما باید این قضیه را قبول کنید."
«فعند القراء أشياء متواترة دون غيرهم وعند الفقهاء مسائل متواترة عن أئمتهم لا يدريها القراء وعند المحدثين أحاديث متواترة قد لا يكون سمعها الفقهاء أو أفادتهم ظنا فقط وعند النحاة مسائل قطعية وكذلك اللغويون»
قراء یک سری چیزهای متواتر داشتند برای بقیه متواتر نبوده، فقهاء مسائلی متواتر داشتند قراء بلد نبودند، محدثین، احادیث متواتر داشتند گاهی اوقات فقهاء نشنیدند یا فقط ظن و گمان برایشان حاصل میشد...
وليس من جهل علما حجة على من علمه»
اگر کسی جاهل بود که حجت برای عالم نمیشود.
به آن کسی که فضیلت حضرت علی در «کعبه» را خبر ندارد تواتر شد
«وانما يقال للجاهل تعلم»
به جاهل میگویند برو یاد بگیر
«وسل أهل العلم إن كنت لا تعلم»
اگر نمیدانی برو از اهل علم بپرس نه اینکه منکر بشوی.
سير أعلام النبلاء؛ اسم المؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748، دار النشر: مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413، الطبعة: التاسعة ، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي، ج10، ص171
بعد میگوید روایتش الان کجا است؟ شما باید جواب بدهید، «حاکم نیشابوری» که بالاترین رتبه حدیث را در بین شما داشته میگوید این قضیه متواتر است، شما باید جواب بدهید روایتش کجا است و این روایتها را چه کردید؟
اما بقیه کتب را ببینیم کتاب «سیره علی ابن ابیطالب»، «اَسم المطالب» دکتر «علی محمد صلابی» جلد اول این کتاب را در حد رساله دکترا مطرح کرده:
«مولدُهُ»
میآید مطرح میکند که ولادت حضرت علی در «کعبه» بوده «حاکم» گفته است:
«ذکر الفاکهی بأن علیا اول من ولد من بنی هاشم في جوف الکعبة»
حاکم گفته است:
«تواترة الاخبار بأن علیا ولد في جوف الکعبة»
این کتاب «اَسم المطالب» آقای «صلابی» کتابی چاپ کردند «اطلس الخلیفه علی ابن ابیطالب»، «سامی بن عبدالله بن احمد المغلوث» در این کتاب مطرح میکند میگوید که در قسمت شرقی «کعبه» سنگی است که میگویند مولد علی ابن ابیطالب است بعد اینجا مطرح میکند:
«وقد تواترة الاخبار أن فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علي بن ابي طالب کرم الله وجهه في جوف الکعبة»
محل ولادت حضرت در داخل «کعبه» است.
این راجع به ولادت حضرت علی (علیه السلام) در این کتاب، کتاب «تاریخ موصل» آقای «ازدی» از متقدمین است 334 هجری وفات پیدا کرده قرن 4 در این کتاب دارد:
«کان ولد في الکعبة»
علی ابن ابیطالب در «کعبه» متولد شد
«ولم یولد فیها خلیفة غیر امیرالمؤمنین علي بن ابي طالب»
در «کعبه» خلیفهی جز امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب متولد نشده است.
این مطلب در صفحه 58 این کتاب آمده است. در کتاب «الإکتفاء فی اخبار الخلفاء» جلد 1، صفحه 480 تحقیق دکتر «صالح ابن عبدالله الغامدی»
«ترجمته امه لقبه»
میگوید:
«ولدته في جوف الکعبة»
مادرش او را در داخل «کعبه» به دنیا آورد.
کتاب بعدی «الروضةُ الندیه» صفحه 36 «امیر محمد صنعانی» محدث شهیر «سلفی» در این کتاب دارد:
«واما مولده فولد بمکة المشرفة»
ولادت حضرت را در «کعبه» مطرح میکند. نفر بعدی «السیوف المشرقه» مختصر «صواقع المحرقه»، «خواجه نصرالله هندی مکی» که این را «محمود شکری آلوسی» تلخیص کرده در این کتاب میآید:
«والمشهور في ولادت الأمیر»
همانی که عرض کردیم از دیگر کتب که «فاطمه بنت اسد» وارد «کعبه» شد در آنجا فرزندش را به دنیا آورد.
کتاب بعدی «فاکهی اخبار مکه» باز از متقدمین است «اخبارُ مکه فی قدیم الدهر وحدیثه» جلد 3، صفحه 227 از علمای قرن 3 است هم دوره «بخاری» و «مسلم» است
«أول من ولد في الكعبة من بني هاشم من المهاجرين علي بن أبي طالب رضي الله عنه»
أخبار مكة في قديم الدهر وحديثه؛ اسم المؤلف: محمد بن إسحاق بن العباس الفاكهي أبو عبد الله الوفاة: 275، دار النشر: دار خضر - بيروت - 1414، الطبعة: الثانية ، تحقيق: د. عبد الملك عبد الله دهيش، ج3، ص227
کتاب بعدی «الفصول المهمه ابن صباغ مالکی» میآید در این کتاب:
«في ذکر امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب»
مطرح میکند حضرت در «کعبه» به دنیا آمد
«ولم يولد في البيت الحرام قبله أحد سواه وهي فضيلة خصه الله تعالى بها»
این خصوصیتی است که خدا به او داد
«إجلالا له وإعلاء لمرتبته وإظهارا لكرامته فولدت غلاماً نظيفاً منظّفاً لم أر أحسن وجهاً منه، فسمّاه أبو طالب عليّاً»
كتاب: الفصول المهمة في معرفة الأئمة؛ نويسنده : علي بن محمد أحمد المالكي ( ابن الصباغ ) (وفات : 855)، تحقيق: سامي الغريري، ناشر: دار الحديث للطباعة والنشر، قم: 1422، ص173
عبارت بعدی «المحاسن المجتمعه» آقای «صفوری» در «فضائل خلفاء اربعه» در این کتاب میآید همان را مطرح میکند میگوید از «فصول المهمة» دیدم که «فاطمه بنت اسد» در «جوف کعبه» علی را به دنیا اورد.
کتاب بعدی، کتاب «المراتب» آقای «بسطی معتزلی» متوفای حدود 420 صفحه 151 میگوید:
«صحيح في الروایة عند جمیع اهل البیت أن فاطمة بنت اسد قالت لما قرب ولادتی»
زنهای «بنی هاشم» در نزدیکی ولادت فرزندم من را به سمت «کعبه» بردند و در «کعبه» فرزندم را به دنیا آوردم
«له مزیة خاصة لا یشارکه فیها أحد أنه ولد في الکعبة»
در «کعبه» به دنیا آمده.
در کتاب بعدی «النعیمُ المقیم» آقای «شرف الدین علی محمد عمر ابن شجاع الدین موصلی» متوفای 657 در این کتاب دارد:
«مولِدُهُ فی الکعبةُ المعظمه»
در «کعبه معظمه» به دنیا آمد.
کتاب بعدی «بغیة الطالب فی معرفة علی ابن ابیطالب - یونس رمضان» در اینجا مطرح میکند:
«ولادة علي في بیت الله الذي هو قبلة المسلمین»
کتاب بعدی «تاریخ الخمیس دیاربکری» به صورت قیل مطرح کرده، «تذکرة الخواص سبط الجوزی» در صفحه 10 آورده است:
«روي إن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (عليه السلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضعته فيها»
کتاب بعدی «سیره حلبیه» آقای «برهان الدین حلبی شافعی» در اینجا مطرح میکند عبارتی مطرح میکند میگوید: "آنچه که گفته شده است که علی، ضامن مهر پیامبر شد در هنگام ازدواج پیامبر و خدیجه اشتباه است «ابو طالب» بوده نه علی چون که علی صغیر بود"
«لأنه ولد في الکعبة وعمره (صلی الله علیه وال وسلم) ثلاثون سنة»
علی وقتی در «کعبه» متولد شد، پیغمبر 30 سالش بود
لذا علی نمیتواند بیاید و ضامن مهریه پیامبر برای حضرت خدیجه (سلام الله علیها) باشد. میگوید علی در «کعبه» متولد شده عبارت بعدی «سرح الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينية» آقای «شهاب الدین محمود افندی آلوسی» از آن کسانی که بسیار ضد شیعه بود، ذیل این عبارت شعر:
«أنت العليّ الذي فوق العلى رفعا***ببطن مكّة عند البيت إذ وضعا»
ذیل این شعر مطرح میکند میگوید:
وكون الأمير كرم الله وجهه ولد في البيت أمر مشهور في الدنيا وذكر في كتب الفريقين السنة والشيعة
اینکه علی در «کعبه» به دنیا آمده امری مشهور در دنیا است و در کتب شیعه و سنی نقل شده است.
ملاحظه کردید و بعد همان روایتی که از امام زین العابدین مطرح شده را بیان میکند. اگر یک کلیپ دیگر را بتوانیم ببینیم یک کلیپ از علمای اهلسنت که تصریح به این قضیه کردند را با هم بینیم:
کلیپ شماره3 :
کلیپ از علمای اهلسنت که تصریح به این قضیه بالا کرده است
استاد ابوالقاسمی:
ملاحظه فرمودید این عالم سنی جواب بعضی از شبهات را هم مطرح میکند، برویم سراغ شبهاتی که در این قضیه مطرح میکنند شبهه اول میگوید «کعبه» در آن زمان بتخانه بوده، چه فضیلتی در ولادت حضرت علی در میان بتها است؟ جواب پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در «مکه» وقتی میخواست به سمت «بیت المُقدس» یا «بیت المَقدِس» نماز بخواند طوری میایستاد که رو به «کعبه» باشد و بعد از «کعبه» به «بیت المقدس»!
وقتی که رفتند «مدینه» هنوز در «کعبه» بت است، «کعبه» در اختیار کفار قرار دارد قبله عوض شد پیغمبر به سمت همین «کعبه»ی که در آن 360 بت بود نماز میخواند.
وقتی آمدند برای عمره و بعد برای حج بعدش در سال بعدش دور همین «کعبه»ی که بت در آن بود طواف کردند. «کعبه» شرافت خودش را دارد اگر چه یک عده جاهل و نادان در آن بت، قرار داده باشند. این دلیل نمیشود که «کعبه» از شرافتش افتاده باشد. بنابراین این بهانه شما «وهابی»ها است این نکته اول.
نکته دوم همین «کعبه»ی که در آن بت بود خدای متعال از آن حفاظت کرده، آن زمانی که «ابرهه» برای تخریب «کعبه» حمله کرد و بعد حضرت «عبدالمطلب» پیش «ابرهه» رفت گفت من شترهایم را میخواهم «ابرهه» گفت تو چه کسی هستی؟ گفت من بزرگ «بنی هاشم» هستم، گفت شنیده بودم خیلی آمد بزرگی هستی اما از چشم من افتادی، گفت برای چه؟ گفت توقع داشتم بیایی و از خانهی که برای شما مهم است دفاع بکنی گفت:
«أنا رب الإبل وللبيت رب يحميه»
من صاحب این شترها هستم نه صاحب «کعبه»، «کعبه» خودش یک صاحبی دارد که از آن دفاع میکند.
سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي؛ اسم المؤلف: عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي العاصمي المكي الوفاة: 1111هـ، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1419هـ- 1998م، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ج1، ص273
و همین هم شد با وجود اینکه کفار در داخل «کعبه» بت گذاشته بودند خدا از «کعبه» دفاع کرد، آقایان «وهابی» یعنی خدا از آن بتها دفاع کرد که منکر این فضیلت میشوید؟
نکته سوم این همه عبارت ما از شیعه و سنی آوردیم از خود حضرت علی هم روایاتی بود که فرمودند قبل از من و بعد از من کسی در «کعبه» متولد نشده و نخواهد شد و عبارات دیگری هم مطرح کردیم.
اما جالب اینجا است بعضی علمای اهلسنت متأسفانه ادعا میکنند «حکیم ابن حزام» در «کعبه» متولد شده و این را جزو مناقب او میدانند «شرح نووی بر صحیح مسلم» میگوید:
«من مناقب حکیم بن حزام»
آن است که در «کعبه» متولد شده. در «تاریخ الإسلام ذهبی» میگوید منقبت «حکیم ابن حزام» این است که در «کعبه» متولد شده چقدر جالب «حکیم ابن حزام» ناصبی، دشمن اهلبیت، «زبیری» در «کعبه» متولد بشود این برایش فضیلت است! حضرت علی (علیه السلام) در «کعبه» متولد بشود این فضیلت نیست؟ پس مشخص است یک جای کار میلنگد.
از این طرف آمدید شریک تراشیدید، از آن طرف هم میخواهید حضرت علی را حذف بکنید اصلاً گیر یک جای دیگر است.
شبهه بعدی چرا پیغمبر در «کعبه» متولد نشد؟ اگر هر کسی یک معجزهی داشت پیغمبر دیگری هم باید همان معجزه را داشته باشد؟ الان حضرت عیسی بدون پدر متولد شده، خدا این فضیلت را به او داد مستقیم مادر او به فرزندش عیسی باردار شد بدون اینکه پدر باشد؛ پس عیسی این فضیلت را دارد پیغمبر ما ندارد پس عیسی از پیغمبر ما برتر است!
آدم که اصلاً پدر و مادر نداشت مستقیم خداوند خلقش کرد، چرا خدا پیغمبر ما را مستقیم خلق نکرد؟ خدای متعال به هر پیغمبری و هر ولیی به فراخور حال خودش معجزه و کرامتی میدهد، بعضی از معجزات خاص رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بوده است، بعضی از معجزات خاص امیر مؤمنان، بعضی از معجزات خاص عیسی، بعضی معجزات خاص موسی و بعضی خاص بقیه، این دلیل نمیشود چرا پیغمبر متولد نشد؟
شبهه دیگری که مطرح میکنند میگویند حضرت علی (علیه السلام) در «کعبه» به دنیا آمده، همان لحظه اول نگاهش به بتها افتاده چه فضیلتی برای این است که نگاهش در آن لحظه اول به بتها بیافتد؟
حالا حرفی برای گفتن ندارند این حرفها را مطرح میکنند، البته عبارتی دارند از «عمرو ابن العاص» که با یکی از صحابه مشهور دعوایش شد و او به «عمرو ابن العاص» حرف بد و تندی زد «عمرو ابن العاص» در جوابش گفت مادر من، من را در خانهی که زنهای بدکاره هستند به دنیا نیاورد، و من را در پارچهی که مخصوص زنهای بدکاره هست نپیچید این را گفت و بلند شد و رفت.
بله طبیعتاً در صحابهی که متأسفانه به عنوان صحابی معرفی میشوند، گروهی هستند که وضعیتشان اینطور بوده چشم باز کردند دور و برش همه افراد ناپاک بودند البته بعدش اسلام آمده
«والاسلام یجب ماقبله»
ما کاری به جاهلیتش نداریم اما آن کسی که ولادتش در «کعبه» بوده، شما میخواهی بگوی وقتی که به دنیا آمد نگاهش به بتها افتاد؟ ما یک تکملهی برای شما میگوییم بد نیست بدانید آقا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) وقتی به دنیا آمد بتها، به صورت روی زمین افتادند این را در «سیره حلبیه» نقل کرده.
در مورد حضرت عیسی نقل شده وقتی به دنیا آمد بتها با صورت به زمین افتادند در «تاریخ دمشق» و در «البدایة والنهایة» نقل کرده.
حضرت ابراهیم وقتی نطفهاش بسته شد، بتها به صورت افتادند «تفسیر قرطبی» و «نهایة الارب» حضرت صالح وقتی نطفهاش منعقد شد بتها به صورت افتادند در «نهایة الارب» آمده.
حضرت علی (علیه السلام) هم وقتی به دنیا آمد و نه فقط وقتی به دنیا آمد هر زمان مادرش در «مسجد الحرام» به بتی از بتها نزدیک میشد در مسیر طوافش یا در داخل «کعبه» آن بت به زمین میافتاد.
در «مناقب آل ابیطالب» میگوید وقتی «فاطمه بنت اسد» باردار شدند روزی وارد «کعبه» شدند
«فَأُلْقِيَتِ الْأَصْنَامُ خَرَّتْ عَلَى وُجُوهِهَا»
وقتی وارد «کعبه» شد بتها با صورت روی زمین افتادند
«فَمَسَحَتْ عَلَى بَطْنِهَا وَ قَالَتْ يَا قُرَّةَ الْعَيْنِ سَجَدَتْكَ الْأَصْنَامُ دَاخِلًا فَكَيْفَ شَأْنُكَ خَارِجاً»
تو داخل «کعبه» هستی و بتها اینطور به صورت روی زمین افتادند، بیرون بیای چه خواهد شد؟
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام( لابن شهرآشوب)؛ نويسنده: ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على (وفات مؤلف: 588 ق)، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: علامه، قم 1379 ق، ج2، ص172
بله این افتخار دارد که وقتی چشم باز میکند به صورت روی زمین افتادن بتها را ببیند، چیزهای که شیاطین سالها با آن مردم را گمراه کرده بودند اینطور روی زمین افتادند، این هم جواب این شبهه.
اما راجع به ولادت «حکیم ابن حزام» در «کعبه» خود اهلسنت هم میدانند هیچ سند معتبری ولادت «حکیم ابن حزام» در «کعبه» ندارد تمامی روایاتش مرسل است و بعضی از روات داخل سند هم مجهول هستند.
تعجب است چیزی که امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب دارد با این همه نقل شیعه و سنی نقل کردند «حاکم» متواتر گفته علمای دیگر گفتند قطعی است اینها منکرش میشوند. «حکیم ابن حزام» جعلی و ضعیف است اینطور فضیلت برایش مطرح میکنند.
آخرین شبههی که مطرح میکنند من اَجل میدانم بزرگواران را که این قضیه را بخواهیم به صورت باز مطرح بکنیم اما اجمالاً میگویند وقتی فرزند به دنیا میآید طبیعی است که مادر دچار نفاس میشود تا چند روز دچار آلودگیهای است و مناسب نیست که مادری با آلودگی در «مسجد الحرام» و «کعبه» باشد.
اما جوابش: زنهای هستند که خود قرآن به اعتراف اهلسنت گفته اینها بعد از آوردن فرزند دچار آلودگی نفاس نمیشوند ذیل آیه:
(وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يا مَرْيمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ)
و (به ياد آوريد) هنگامي را که فرشتگان گفتند: «اي مريم! خدا تو را برگزيده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتري داده است.
سوره آلعمران (3): آیه 42
«اختارك وطهرك من الحيض والنفاس»
مریم تو عیسی را هم به دنیا بیاوری دچار نفاس نمیشوی!
تفسير القرآن؛ اسم المؤلف: أبو المظفر منصور بن محمد بن عبد الجبار السمعاني الوفاة: 489هـ، دار النشر: دار الوطن - الرياض - السعودية - 1418هـ- 1997م، الطبعة: الأولى ، تحقيق: ياسر بن إبراهيم و غنيم بن عباس بن غنيم، ج1، ص317
ما شیعیان برای مادران ائمهمان دقیقاً همین روایات را داریم در کتاب «کمال الدین» مطرح میکند که مادران ائمه وقتی فرزندانشان را به دنیا میآوردند، دچار نفاس نمیشدند.
آخرین جمله عرض کنم خیلی فرصت محدود است میگویند این فضیلت اکتسابی نیست و اجباری است اتفاقی رخ داده «فاطمه بنت اسد» اتفاقی آمده. آیا اتفاقی دیوار شکاف پیدا کرد و «فاطمه بنت اسد» وارد کعبه شد؟! برای چه برای بقیه این اتفاق نیفتاد؟ اتفاقاً خدای متعال چون میدانست علی ابن ابیطالب چه کسی خواهد شد از همان ابتدا اینگونه او را با افتخار و تکریم و تعظیم به این عالم آورده است، تا فرق حضرت علی با بقیه مشخص بشود.
ان شاء الله که موفق باشید از اینکه تا الان بیننده برنامه ما بودید از شما تشکر میکنیم، ان شاء الله که این برنامه مفید فایده برای شما عزیزان باشد موفق باشید
«والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته»