شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)
ربیع الانام

قسمت اول ویژه برنامه ربیع الانام با کارشناسی حجت الاسلام سید احمد رضوی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:23/12/1400

ویژه برنامه ربیع الأنام

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

حضرت لیلی أبر مردی دلیر آورده بود

یک علی را با خودش سمت غدیر آورده بود

جدّ او مانند عیسی بود و با شبه نبی

هم مسیحا هم محمد هم امیر آورده بود

همسرش دریا و فرزندش زلال چشمه سار

روح دریا را به بالین کویر آورده بود

مادر شبه پیامبر بود و عاشورا که شد

اکبرش لات و هبل ها را به زیر آورد بود

بر لبش یا راد یوسف علی یعقوب بود

کربلا در کربلا جوشن کبیر آورده بود

از کنار خیمه تا آرام جانش رفت دید

لشکری از گرگ او تشنه گیر آورده بود

امروز از همیشه پریشان تری چقدر

داری دوباره از همه دل می بری چقدر

دیدم که بر فراز عقابت نشسته ای

حالا شبیه حضرت پیغمبری چقدر

با دیدن جمال تو می گفت جبرئیل

پیغمبر خدا تو علی اکبری چقدر

ای آنکه تشنه آمدی و تشنه می روی

جام بلاست در کف من می خری؟ چقدر؟

باز بسم الله الرحمن الرحیم، عاشقی هم عاشقی های قدیم، عرض سلام و ادب و احترام و فروتنی و تبریک و تهنیت ابتدا تقدیم به ساحت مقدس کسی که یگانه منجی عالم بشریت هست مهدی موعود (عج)، إن شاءالله همه جوان ها در چنین عید پاکیزه ای که شام میلاد حضرت علی اکبر هست به عاقبت بخیری و عافیت بخیری و بهروزی برسند به برکت صلواتی که در ابتدای برنامه به اتفاق هم می فرستیم.

الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

در خدمت سرور ارجمند استاد گرانقدر سید احمد رضوی هستیم خدمت این سید بزرگوار و استاد ارجمند عرض سلام و ادب و احترام و تبریک دارم.

حجت الاسلام سید احمد رضوی:

بنده هم عرض سلام دارم خدمت شما و بینندگان عزیز شبکه، این شب و روزهای جشن و سرور را به همه تبریک عرض می کنم إن شاءالله که اخرین شعبان عصر غیبت امام زمان باشد.

مجری:

الهی آمین، قرار هست که کمتر از یک ساعت در خدمت حضرت عالی باشیم و راجع به موضوعی که هزار و چند صد سال است که بحث روز است موضوع روز است و تنها موضوعی است که هیچ وقت رنگ کهنگی به خودش نمی گیرد و روز به روز تازه تر می شود و آن هم موضوع موعود است موضوعی است که انسان های ستم دیدۀ تاریخ سال های سال و قرن هاست با این امید زنده هستند که یک نجات بخش بیاید و آنها را از چنگال ظلم و استبداد نجات بدهد کسی که بیاید پرچم حقیقی یک حکومت عادلانه را در جهان به اهتزاز دربیاورد، حالا حضرت عالی دستور بدهید که از چه بابی وارد بشویم و از این پنجره نگاه می توانیم بکنیم آیا که گاهی مسلمان ها و شیعیان فکر می کنند که موعود و منجی فقط در دین اسلام و در مذهب شیعه صحبت از آن می شود؟ راجع به ادیان دیگر می خواهیم صحبت بکنیم اگر صلاح بدانید و شروع بکنیم، قبلش هم شما قول داده بودید یک نکته ای راجع به حضرت علی اکبر (علیه السلام) بگویید، آن را عنوان کنید و وارد بحث بشویم.

حجت الاسلام سید احمد رضوی:

یکی از راه های شناخت هر امام و امام زاده ای روش برخورد امام معصوم است با آن شخص، در باره حضرت علی اکبر (صلوات الله علیه) ممکن است ما مطلب در تاریخ و روایات کم داشته باشیم اما وقتی به سیره زندگی آقا سیدالشهداء نگاه می کنیم و تاریخ آن زمان را می خوانیم می بینیم ایشان سجایای اخلاقی زیادی داشتند که معروف و مشهور بوده؛ یک جملۀشان تعریف معاویه هست از حضرت علی اکبر که می گوید به نظرشما چه کسی لایق مقام خلافت و امامت است؟ ایشان (معاویه) می گوید که علی اکبر، بعد شروع می کند اوصاف حضرت علی اکبر را گفتن، این نشان می دهد که سجایای اخلاقی و فضائل ایشان مطرح بوده زبان زد بوده که معاویه آنها را به زبان می آورد و بقیه هم در آن حد تأیید می کنند، من فقط یک اشاره بکنم ده تا در ده زیارتنامۀ آقا سیدالشهداء (علیه السلام) اوصاف خوبی برای آقا علی اکبر آمده از روضه و مقتل ایشان آمده در آن زیارتنامۀ امام صادق (علیه السلام)

«بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مَذبُوح وَ مَقتُولٍ مِن غَیرِ جُرمٍ»

إلی آخر تا اوصافی که برای ایشان آمده، در یکی از این زیارتنامه ها دارد که متوجه شوید به علی بن الحسین و این گونه ایشان را زیارت کنید:

«السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ وَ ابْنَ وَلِیِّهِ‌ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ وَ ابْنَ حَبِیبِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللهِ وَابْنَ خَلِيلِهِ»

یعنی ولی الله، حبیب الله، خلیل الله از اوصاف و القاب حضرت علی اکبر است در زیارتنامه های آقا امام حسین (علیه السلام)، اوصاف دیگری هم داریم در این زیارتنامه ها و یکی از راه های شناخت این شخصیت بزرگ و با عظمت همین زیارتنامه ها هست و جا دارد که ما یک مقداری بیشتر روی اینها تأمل کنیم چون در باره وجود مقدس و نازنین ایشان تاریخ برای ما مطلب کم دارد روایات مطلب کم دارد بنا به دلایلی که جای گفتنش نیست کم رسیده اما در این ده زیارتنامه از آقا امام حسین پرانتز باز می شود برای علی اکبر و این نشان می دهد که شخصیت شخصیت والای هست که جا دارد بیشتر به اینها إن شاءالله توجه کنیم.

مجری:

خلیل الله را که گفتید بدون اینکه از مطلبی که شما بگویید آگاهی داشته باشم عرض کرده بودم خدمت حضرت علی اکبر که

 آغوش گرم سیدالشهداء بود یا بهشت

یا که خلیل حق به گلستان رسیده بود

آن لحظه ای که پدر و فرزند همدیگر در آغوش می گیرند، ممنونم از شما آقا و می خواهم از حضرت عالی درخواست کنم که وارد بحث موعود بشویم و اینکه در ادیان مختلف چه جایگاهی برای موعود در نظر گرفته شده؟ و این موعود چقدر اشتراکات با موعودی که ما می شناسیم دارد؟

حجت الاسلام سید احمد رضوی:

ما وقتی تاریخ ادیان را مطالعه می کنیم می بینیم در تمام ادیان الهی و بشری چه ادیان الهی ادیانی که ریشه الهی دارند مثل یهود، مسیحیت، اسلام، حتی زرتشت که ملحق به ادیان الهی هست و ادیان غیر الهی مثل هندو، بودا، بهائیت حتی و ادیان جدیدی که درست شده می بینیم یک پرانتز باز می کنند برای آخر دنیا برای ظهور منجی و موعود آن دین و مذهب، چرا؟ چون آرزوی تمام انسان ها و خواست و نیاز تمام انسان ها این است که یک روزی دنیا را مدینه فاضله ببینند در رفاه، امنیت، اسایش، هم در بعد مادی هم در بعد معنوی و فکری؛ یعنی بهترین افکار حاکم بشود بهترین عقائد حاکم بشود، این آرزو و نیاز تمام انسان ها هست لذا ادیان الهی برای این قضیه پاسخ دارند و ادیان غیر الهی هم سعی کردند آن را کپی برداری کنند بیاورند بگویند ما هم یک تعریفی برای این فضا داریم، ما قرار است إن شاءالله در این برنامه کوتاه بیشتر تأکید داشته باشیم بر یهود، مسیحیت و اسلام، ولی خیلی گذرا اگر بخواهم اشاره کنم در دین یهود نام موعود و منجی شان را ماشیح گذاشتند و در دین مسیحیت نامش عیسی مسیح یا همان پسر انسان است یا فارقلیط، در دین زرتشت سوشیانس است، در دین هندو کالکی یا کالکا است، جالب است که بدانید تمام این ادیان تصویرشان این است که یک زمانی دنیا پر از ظلم و فساد و اینها می شود؛ یعنی مسیحیت، یهود، اسلام، حتی هندو و بودا می گویند بشریت به یک جای می رسد که پر از ظلم و فساد و اینها می شود و در آن زمان چیکار کنیم؟ می گویند یک نفری می آید و زمین را پر از عدل و داد می کند، ما وقتی نگاه می کنیم می بینیم بهترین تعریف را از آن منجی ادیان الهی دارند و باز در بین ادیان الهی اسلام ناب محمدی (ص) بهترین تصویر را از آن منجی می دهد چون ببینید شما وقتی منجی ها را نگاه می کنید جالب است که تمام ادیان آینده دنیا و آخر دنیا را ولو به صورت کلی پیش بینی می کنند یعنی می گویند چطوری می شود ظلم و فساد زیاد می شود، بعد خصوصیات آن منجی را هم می گویند اسمش را می گویند، در معارف ادیان الهی نسب آن منجی را هم می گویند حتی، در معارف اسلامی اسم خودش، اسم پدرش، اسم مادرش، حتی در روایات اهل سنت

«المهدی حق وهو من وُلد فاطمه یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا»

اسمش می آید لقبش می آید، باز جالب است در تمام این ادیان الهی می بینیم حتی کیفیت ظهور هم می آید، این نشان می دهد که مسئله اینقدر مهم است و مردم مشتاق شنیدن بودند که ادیان نتوانستند بی تفاوت باشند نسبت به این قضیه و یک پاسخ های برایش ارائه دادند اما وقتی مقایسه می کنیم می بینیم بهترین پاسخ ها و نکته ها در مکتب تشیع است مثلاً من حالا همینجا یک تفاوت را بگویم بعد وارد بحث بشوم؛ مثلاً ببینید تنها دین و مذهبی که معتقد است منجی عالم و موعود عالم که دنیا را پر از عدل و داد می کند زنده است و مخلوق است خدا نیست و در بین ما دارد زندگی می کند و به تعبیر روایات اهل بیت روی فرش خانه ها مان راه می رود مکتب تشیع هست و چقدر حس خوبی به آدم دست می دهد که بداند منجی عالم موعود عالم از جنس خودش هست

«لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم»

صحبت انبیاء که می شود قرآن کریم و روایات دعای ندبه ببینید می گوید از جنس شماست نگویید از جنس ما نیست ما نمی توانیم مثل او باشیم نمی دانم این که خدا است اینک فرشته است به ما چه ربطی دارد، نه اینکه بدانند از جنس خود آنها هست، خب احساس انس بیشتری می کنند، و از همه مهمتر مسیحیت این نگاه را ندارد، منجی عالم را خدا می داند در بعضی از آیین های دیگر همچنین و نکته دوم این است که زنده است و روی زمین دربین ما دارد زندگی می کند، و این خیلی مهم است، در نوع نگاه به منجی و رفتار و کردار ما که حالا به جای خود اینها باید مباحثش باشد که چه اثراتی روی جامعه دارد اثرات اجتماعی و روانی قضیه چیست، این نگاهی که شما داشته باشید به منجی شاید منجی الآن در این جمع باشد، یا اینجا نیست ولی دارد من را نگاه می کند، رفت و آمد دارد با بشر می بیند اوضاع را اینها حس خوبی به آدم دست می دهد نکاتی دارد که باید به جای خود بررسی بشود وا ین از امتیازات مکتب تشیع است، من یک وقتی دیدم بعضی مستشرقین و نویسندگان غربی و حتی بعضی نویسندگان اهل تسنن مثل فخر رازی در آن رساله شان در مباحث امامت دارند که از امتیازات مکتب تشیع این است که ولی خدا را زنده و حاضر می دانند، یکی از امتیازات مکتب ما است و برکات خودش را دارد، و آنهایی که همچین اعتقادی ندارند به یک اشکالاتی دچار می شوند که ما در این جلسه در مقام بیان آن اشکالات نیستیم، اشکالات عدیده ای را تولید می کند نبودن منجی و موعود و خلیفه خدا روی زمین، پس اجمالاً اعتقاد به وجود منجی یک مطلبی است که تمام ادیان درباره اش صحت کردند چون می بینند نیاز تمام انسان ها است،

مجری:

در حقیقت فطری است

حجت الاسلام سید احمد رضوی:

بله احسنت یک نیاز فطری است به تعبیر شما و این تعبیر را بعضی نویسندگان هم دارند که در بحث اثبات وجود امام زمان این بحث نیاز فطری را بعضی ها مطرح می کنند از این راه وارد می شوند ثابت می کنند وجود امام زمان را،در ادیان الهی با تمرکز بر روی مسیحیت و یهود و اسلام شیعی و سنی، چندتا نکته درباره منجی مطرح است، یک در تمام این ادیان الهی، ادیان ابراهیمی وظیفه منتظریین بیان شده، خیلی از آن وظایفی که در یهود و در مسیحیت آمده شیبه همین مباحثی است که ما مسلمان ها داریم، بحث مخفی بودن زمان ظهور از نکاتی است که در تمام ادیان الهی آمده و البته بعضی از ادیان مثل آیین زرتشت آمدند تقربیباً به یک نحوی زمان را مشخص کردند که البته بعد دچار یک مشکلاتی شدند در این قضیه دنیا را به چندتا دوره تقسیم کردند که در فلان دوره مثلاً منجی می آید و کارها را می کند، و لذا دیدند به مشکل می خورند به یک مبحاثی دچار شدند کار به جایی رسید که بعضی ها حتی انکار کردند قضیه موعود باوری را، حالا من نمی خواهم وارد آن مباحث بشوم، ولی یکی از آفت های این قضیه است بحث اینکه مخفی بودن زمان ظهور از نکاتی است که که باز در اکثر همین ادیان الهی آمده که مخفی است اوصاف منجی، چه اوصافی دارد این منجی اینها هم باز در متون ادیان الهی هم آمده بحث های مقایسه ای جالبی دارد بحث اهمیت تحمل سختی ها و مشکلات در عصر غیبت منجی نگاه خاصی ادیان به این نکته دارند شبهاتی مثل بحث طولانی بودن عمر منجی که یکی از اشکالاتی است که مطرح می شود و ما این را هم بصورت عقلی و هم به صورت نقلی از کتب ادیان الهی برایش پاسخ داریم، اما در بحث وظیفه منتظرین در عصر غیبت، اولین نکته و سؤالی که متوجه ما است،  و مهمترین سؤال است این است که وظیفه منتظرین در عصر غیبت چه هست؟ خب در اسلام داریم «أفضل العبادة بعد المعرفة انتظار الفرج » اول معرفت و شناخت بعد انتظار، انتظار را هم باز توضیح دادند «افضل الأعمال امتی»یک عمل است باید یک کارهایی را در عصر غیبت انجام بدهید خودتان را اصلاح کنید، من نمی خواهم روی این قست ها خیلی تمرکز کنم می خواهم بروم همین گزاره ها را از دین مسیحیت و یهود برای بینندگان عزیز و شما بخوانم که ببینید چقدر تشابه هست و بعد اختلافات را هم بگویم، وجه برتری مکتب اهل بیت در آنجایی ظاهر می شود که ما تفاوت ها را بگوییم، مثلاً برویم سراغ اناجیل علی القائده باید از یهود اول شروع بکنیم، در تلمود که تورات شفاهی یهود است،  و در تورات کتبی شان این مباحث آمده که یکی از نکاتی که هست این است که می گوید که شما باید در عصر غیبت منجی با توبه از گناه خودتان را برای ظهور منجی آماده کنید، درباره اینکه رنج و بالا و مصیبت در دوران نیامدن منجی چه کارکردی دارد در بین علمای یهود دوتا نظر مطرح است، می گویند که به واسطه رنج توبه حاصل می شود، و با توبه یهودیان رها می شوند و نجات پیدا می کنند، این یک دیدگاه است که Hynranus  Rabbi Eliezer، این نظر را دارد؛ اما یک نظر دیگر هست که ما در نگاه تلمود هم این را می بینیم، این است که یهودی ها باید توبه کنند، تا با توبه اصلاح بشوندو  زمینه ظهور منجی فراهم بشود، و آماده بشوند برای درک منجی، یعنی باید درعصر غیبت منجی، روی خودشان کار کنند،شبیه همان نکته ای که ما در معارف اسلامی داریم، که باید روی خودتان کار کنید، و بعد جالب است که در همین معارف یهودی داریم که یکی از چیزهایی که، چون یهودیت در طول تاریخ به گونه ای زندگی کرد که حکومت مستقلی نداشت، به تعبیر بعضی از روایات ما همیشه در ذلت به سر برد، و همیشه مورد ظلم واقع شد،بعضی وقت ها هم مثل تقابلاتی که با اسلام داشتند، یک کارهایی کردند، که باید برخورد قاطعی با ایشان می شد، حالا کاری ندارم که ممکن است در برهه هایی از زمان،  ظلم کرده باشند به اینها، ولی  در خیلی از مقاطع زمانی هم وقتی نگاه می کنیم می بینیم متأسفانه یک کارهایی خودشان کردند که این برخورد های شدید با آنها شده، که حالا وارد آن فضاها نمی شویم، اجمالاً یک نگاه این است که باید یهودی ها در عصر نبود منجی خودشان را برای ظهور منجی آماده کنند، بعد ببینید در بعضی از عبارات دارد، می گوید که اگر یهودی استحقاق ظهور منجی را داشته باشد، من خداوند ظهورش را تسریع می کنم، و الّا می گذارم به وقتش، بعد چطور بایدا ین کار را بکنیم، می گوید ظهور ماشیح بستگی دارد به توبه مردم و اعمال نیک آنها، یعنی اگر کارهای خوب بکنید خدا ظهور ماشیح را تسریع می کند، زوتر ماشیح را به شما می دهد، لذا توبه و برگشت به سمت خدا توبه یعنی بازگشت به سمت خدا، توبه یک امر زبانی نیست، توبه یعنی برگشت به سمت خدا، این در نگاههای تلمودی و کتاب مقدس یهود و نگاه الهی دانان شان مثل rbbi jadhua rabbi akiba اینها این نگاه را ترویج می کنند و معتقد هستند که باید یهودی ها در عصر غیبت یک همچین وضعی داشته باشند، باز من آن چندتا سرفصل را سریع بگویم، در آیین مسیحیت، یکی از نکات در بحث مسیحیت این است که در عصر غیبت مسیح باید خودتان را برای آمدن مسیح آماده کنید، چطور؟ دارد که پس بیدار باشید درانجیل باب 24، آیه 42، دارد که

پس بیدار باشید، زیرا که نمی‌دانید در کدام ساعت خداوند شما می‌آید

متی24:42

خب می دانید منجی مسیحیت از نظر آنها عیسی مسیح است و خدا است، یک تفاوتی که با منجی مادارند، و الآن هم زوی زمین نیست بالا است در کنار خدای پدر است،

لیکن این را بدانید که اگر صاحب خانه‌ای دانست در چه پاسی از شب دزد می‌آید، بیدار می‌ماند و نمی‌گذاشت که به خانه‌اش نقب زند. لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می‌آید

یعنی چون از وقت و ساعتش خبر ندارید، مراقب باشید یک طوری خودتان را آمده کنید وقتی پسر انسان آمد آماده باشید مست و لایعقل در فلان کاواره نیافتاده باشید، یا این عبارت دیگر خیلی عبارت زیبایی است که می گوید که در عصر غیبت چراغ به دست باشید بیکار نباشید، آمادگی برای بازگشت مسیح

کمرهای خود را بسته، چراغ‌های خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می‌کشند، که چه وقت از عروسی مراجعت کند

آقای تو رفته یک مجلسی می خواهد برگردد،

تا هر وقت آید و در را بکوبد بی‌درنگ برای او باز کند. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد.

تعابیر خیلی قشنگی است، و این زیبایی این تعابیر به این خاطر است که مسیحیت ریشه الهی دارد،

خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد. هر آینه به شما می گویم  کمر خود را بسته ایشان را خواهد نشانید و پیش آمده ایشان را خدمت خواهد کرد

 و باز در ادامه دارد که، یک عبارت زیبای دیگری دارد که چراغ به دست منتظر آمدن آقای خود باشید، یعنی درست است که آقای تو نیست، جهان ظلمانی است ولی یک چراغی دستت باشد یعنی در آمادگی کامل، خیلی تعابیر، تعابیر واضح وجالبی بود برای اینکه هشدار بدهد که در عصر نبود منجی باید خودتان را آماده کنید، این اشتراکات ما است با مسیحیت و یهود اما یک فرق را هم بگویم، که باز بعضی از این شبکه های وهابی فکر نکنند که ما مانده معارف هستیم روایات ما کم و کاستی دارد که ما رفتیم از تورات و انجیل و اینها بگیریم، نه ما داریم اشتراکات ادیان الهی را می گوییم،  اما یک فرقی هم هست شما عالم اسلام خصوصاً اسلام شیعی، مقایسه بشود با عالم مسیحیت و یهود،ببینید واقعاً کدام شان الآن آماده تر هستند برای ظهور منجی، این عبارات کتاب مقدس است، چراغ به دست منتظر باشید، بیدار باشید، در عبارات دارد دعا کنید، برای آمدن منجی تان دعا کنید،

پس دعا کنید

این یک عبارتش است، باز در جاهای دیگر هم در همین اناجیل دارد که برای ظهور منجی دعا کنید،  الآن در عالم مسیحیت چقدر برای ظهور منجی شان دارد دعا می شود؟ عالم اسلام چطور،خصوصاً اسلام شعی، شما ببینید در جامعه شیعی با تمام مشکلات  و کمبودها و نقایصی که در أفعال و رفتار ما هست باز کوچکترین مشکلی که پیش می آید هر کاری که می شود باز می گوییم امام زمان، چند شب پیش تلوزیون آقای علوی شخصی را نشان می داد یک مقدار زیادی طلا و جواهری پیدا کرده بود، یک مبلغ 800 میلیون تومان طلا و جواهر پیدا کرده بود، رساند به صاحبش، صاحبش بی حال شده بود داشت جان می داد از ترس، وقتی گفتند چرا این کار را کردی، گفت می خواستم امام زمانم را خوشحال کنم، خب  خیلی خوب است، چقدر تأثیر دارد، حالا شما بروید همین نگاه را در جوامع مسیحی جست و جود کنید، نمی گویم نیست، هست، ولی نه به وسعت جوامع شیعی، اصلاً قابل مقایسه نیست، ولی شما اگر در غرب از دین حرف بزنی سریع مذمتت می کنند، چرا؟ چون می گویند دین یک امر شخصی است، اما در رسانه ما الآن هر شب، هر روز چند نوبت دعای الهی عظم البلاء، خوانده می شود، خب این تفاوت است به نظر ما بهترین حالت انتظار را ما داریم درمقایسه با آنها ولو به نسبت به وظایف خودمان را توانایی های خودمان داریم کم کاری می کنیم، نسبت به آنچه که داریم باید شکر نعمت را بجا بیاوریم خیلی داریم کم کاری می کنیم، ولی با همین وضع بهتر از بقیه هستیم.

مجری:

قبل از اینکه برویم به سمت کمال باید دین خودمان را اعتقاد خودمان را بهتر بشناسیم مقایسه کنیم با ادیان دیگر با مذاهب دیگر با مکاتب دیگر، و ببینیم جایگاهی که دین ما دارد درکجا است و اگر ایمان راسخ به آن پیدا کردیم قطعاً دیگر از مسیرش دور نمی شویم جدا نمی شویم بحث امشب هم همین است داریم در ادیان مختلف به بررسی و واکاوی واژه موعود می پردازیم، در خدمت جناب استاد سید احمد رضوی

حجت الاسلام سید احمد رضوی:

بله یکی دیگر از نکات در اهمیت بحث موعود گرایی در اسلام مسیحیت و یهود این است که این موعود قبل از خلقت عالم هم وجود داشته، قبل از خلقت عالم، در روایات اسلامی و شیعی داریم خدا وقتی حضرت آدم را خلق کرد علم معرفتی از این اولاد آدم به این ملائکه داد آنها سریع سؤال شد برایشان که خدا اینها که همه اش قتل و خونریزی و فساد می کنند، خداوند اشباه اهل بیت بالأخص آقا بقیة الله الأعظم را نشان داد خداوند تبارک و تعالی و فرمود شما اینها را خبر ندارید،

مجری:

یعنی با آن خلقت نوری حضرت آدم را

حجت الاسلام سید احمد رضوی:

احسنت آن خلقت نوری اهل بیت را نشان داد و ملائکه فهمیدند که نه خلقت به خاطر اینها است، و اینها هستند که بشریت را به کمال می رسانند در یهود هم ما می بینیم دارد که هفت چیز قبل از خلقت عالم بوجود آمد، تورات، توبه، بهشت، تخت جلال الهی، جهنم، بیت همیقداش، و اسم ماشیح، نام مشایح قبل از خلقت عالم وجود داشت، در آیین یهود، در مسیحیت هم که منجی و موعود چون پسر خدا است مولود ازلی است از قبل بوده، همان آمد زمینه نجات بشر را فراهم کرد، با به سلیب کشیده شدن خودش به اعتقاد مسیحیت البته نه به اعتقاد ما، و در آینده هم باز همان است که می آید دنیا را پر از  عدل و داد می کند، یکی دیگر از نکاتی که در این مباحث وجود دارد این مخفی بودن زمان ظهور است،  هم در اسلام هم در مسیحیت هم در یهود تصریح شده زمان ظهور مخفی است و منع کردند از تعیین زمان ظهور،مثلاً در اسلام بارها شنیدیم روایاتش را، «کذب الوقاتون» هر کس وقت مشخص کند برای ظهور امام زمان تکذیبش کنید،  مفسده دارد، مفسده اش چیست؟ مفسده اش را ما می بینیم علمای یهود گفته اند،  در آیین یهود جالب است، دارد که لعنت بر کسانی که تاریخ پایان ذلت بنی اسرائیل و ظهور ماشیح را پیش بینی کند، چرا؟ می گوید چون وقتی پیش بینی می کند آن زمان را در آن زمان منجی نمی آید، چون اشتباه پیش بینی کرده چه می شود؟ وقتی در آن زمان منجی نیاید معنایش این است  که دیگر هرگز منجی نمی آید،  و مردم از این قضه زده می شوند، لذا اینقدر شدید است که در تلمود دارد که لعنت می کند کسانی را که زمان ظهور ماشیح را پیش بینی می کنند، باز در اناجیل عبارتش را خواندم این انجیل متی باب 24، مطالب جالبی در این موضوع دارد، مثلاً عبارت این است که از آن زمان کسی خبر ندارد، که حواریون از او پرسیدند

به ما بگو چه زمانی این امور واقع شود؟ نشان آمدن تو و انقضای عالم چیست؟ عیسی در جواب ایشان گفت کسی شما را گمراه نکند

متی24

یعنی در عصر نبود من یک طوری زندگی کنید که گمراه نشوید، این همان وظیفه منتظرین است، بعد این را حضرت عیسی می گوید

ز آن رو که بسا به نام من آمده خواهند گفت که من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند کرد

که همین الآن این بلا را ما در تمام ادیان داریم در اسلام داریم، از احمد الحسن و امثالهم گرفته تا فرقه ظاله بهائیت تا در مسیحیت و یهود می آیند ادعا می کنند ما منجی هستیم ما ماشیح هستیم ما باب امام زمان هستیم، ما مهدی موعود هستیم، و ظهور مهدی هستیم و مباحثی که باعث شده، نتیجه اضلال و گمراهی از راه حق، و تصریح می کند حضرت عیسی که یک وقتی می آیم که ناگهانی است مراقب باشید، آمدن من ناگهانی است، این خیلی جالب است این عبارت در کتاب مقدس مسیحیت و یهود است در اسلام ما هم همین است، ناگهانی است، یعنی اگر مالایق باشیم و از خدا بخواهیم در روایات دارد امر حضرت یک شبه اصلاح می شود.

یکی از شبهاتی که ممکن است مطرح بشود بحث  طولانی بودن عمر امام زمان ما است، مسیحیت با طولانی بودن عمر منجی مشکلی ندارد چون خدا است،  یهود هم که می گوید به دنیا نیامده، اهل سنت هم می گویند به دنیا نیامده، آنها هم مشکلی ندارند، تنها سیبل این شبه ما هستیم چون معتقدیم امام زمان ما زنده هست، و الآن روی کره زمین دارند زندگی می کند، این عمرطولانی یعنی چه؟ خب ما جواب می دهیم می گوییم الآن عمر حضرت حجت هزار و دویست و خورده ای سال است، اما در کتاب مقدس مسیحیت و یهود شما داستان زندگی اوصیاء حضرت آدم را بخوانید،  حالا حضرت عیسی خدا است، اوصیاء حضرت آدم را داستان هایش را در عهد عتیق بخوانید هم در تورات یهود هم در عهد عتیق مسیحیت، اوصیاء آنها از 700 سال تا 1000 سال عمر کردند، پس چیز بعیدی نیست عمر طولانی، جدای از آن پاسخ های عقلی که داریم و آن هم این است که قدرت خدا به امر محال تعلق نمی گیرد، طولانی بودن عمر که امر محالی نیست، بماند از آن امر های غیر محالی است که واقع هم شده، حضرت نوح به تصریح قرآن کریم، چون یکی از کسانی که این اشکالات را به ما می کند وهابیت هستند، حضرت نوح به تصریح آیات و روایات ما 950 سال فقط نبوت کرد، اینکه در چند سالگی مبعوث شده بماند، این هم انجیل و تورات مسیحیت در این موضوع آخرین نکته بحث مشکلاتی است که در عصر غیبت وجود دارد، این را من یک اشاره ای کردم دوباره به لون دیگری هم عرض کنم، و آن این است که بلاخره الآن دنیا پر از مشکل است، دنیا پر از ظلم است، الآن هم که جنگ راه افتاده بعضی جاهای دنیا، و بعضی ممکن است همین قضیه را بهانه کنند برای انکار منجی اما متن ادیان الهی بالأخص اسلام می گوید که این فضاها باید شما بنام و یاد منجی خودتان را امید بدهید، جالب است هم در مسیحیت هم در یهود، تصریح می شود می گوید که وقتی ظلم و مصیبت زیاد می شود در آیین یهود است، وقتی ظلم و مصیبت زیاد می شود با خواندن داستان های منجی و موعود خودتان را تسلی بدهید، خودتان را آرام کنید، مبادا ناامید بشوید، و این اعتقاد واقعاً باعث امید شیعه هست، امید تمام ادیان الهی، بلأخص شیعه در شیعه این امید پررنگ تر است، چرا چون معتقدیم، این امام و منجی عالم انسان است و روی زمین است دارد با ما زندگی می کند، این امید به نظر ما در این مکتب پررنگ تر است، آن نکته را هم که اشاره کردیم در آیین یهود تحمل رنج و سختی و بلا باید شما را آماده کند برای ظهور منجی، من می خواستم از کتاب مزامیر حضرت داوود که هم بخشی از کتاب مقدس مسیحیت است، هم بخشی از کتاب مقدس یهود است، اوصاف منتظرین را بخوانم، خیلی سریع، مزامیر، فصل 37، دارد که

نزد خداوند ساکت شو و منتظر او باش زیرا که شریران منقطع خواهند شد، و امّا منتظران خداوند وارث زمین خواهند بود.

مزامیر37

کسانی که منتظر خداوند هستند وارث زمین هستند، آیه در قرآن «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» مشابه همین آیه هست

حلیمان وارث زمین خواهند شد،

باید در عصر غیبت حلیم باشیم، صبر کنیم، باز در این آیه دارد صالحان را خدا تأیید می کند، در عصر غیبت به تصریح کتاب مقدس مسیحیت و یهود و اسلام و قرآن باید صالح باشیم، به تعبیر مرحوم کافی، واعظ بزرگ شیعه در قرن اخیر، خدا رحمتش کند،  منتظران مصلح خود باید صالح باشند، خب نمی شود ما منتظر چه کسی هستی؟ ما منتظر یک کسی هستیم که بهترین آدم هست، گل سرسبد هستی هست، بعد خودمان هیچ تشابهی نسبت به او نداشته باشیم؟ هیچ شباهتی نسبت به او نداشته باشیم، مهمترین ویژگی آقا علی اکبر این بود «اشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله» جالب است ما در روایت داریم آقا امام صادق (ع) از قول نبی مکرم اسلام و آقا امیرالمؤمنین از قول آقا رسول الله، متعدد داریم پیامبر اکرم فرمودند دوست دارید شبیه من باشید، شروع می کنند حضرت، «احسنکم خلقاً، احسنکم عفواً» و نکاتی که هست، باز همینجا تفاوت را بخواهیم بگوییم آقای علوی خب شما ببینید منتظران مصلح باید حلیم باشند صالح باشند،  خب سؤال من این است، این صالح بودن الآن در جوامع اسلامی و شیعی پررنگتر است، یا در جوامع غربی که حکومت هایشان اجازه نمی دهند دین حرفی برای گفتن داشته باشد، خب آخرین نکته را تفصیلش باشد طلب تان و آن نحوه ظهور منجی است، منجی یهود وقتی ظهور می کند یهود و بنی اسرائیل را نجات بدهد، بقیه انسانها که غیر بنی اسرائیلی هستند اگر ایمان بیاورند شهروند درجه دو هستند، به تعبیر کتاب مقدس آنها باید غریبان را مراعات کرد،  یعنی مثل یهودی ها نیستند، اما باید مراعات شان کرد، در آیین مسیحیت هم که عیسی مسیح می آید برای نجات مسیحیان و هر کس به او ایمان بیاورد بقیه همه را با خاک یکسان می کند، چه قتل عام فجیعی در مکاشفه یوحنا، در کتاب های مقدس مسیحیت در ظهور عیسی مسیح دارد، خیلی درد آورد، اما درباره ظهور آقا امام حجت بن الحسن، در حدیث لوح داریم

«وَ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ م‏ح‏م‏د رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»

امام زمان وقتی بیاید رحمت است برای تمام عالمیان

نه فقط برای یک نژاد خاص مثل یهود، یا پیروان یک دین خاص، آقا امام زمان کاری می کند که همه می روند سمتش و ان شاء الله آن صلح جهانی برقرار می شود.

مجری:

سپاس گذارم از جناب استاد سید احمد رضوی و ان شاء الله بتوانیم این بحث را دربرنامه دیگر با ایشان ادامه بدهیم،  و به جایی برسیم که بتوانیم بیشتر حرفها را گفته باشیم، اما برنامه به انتهای خودش رسید و از خدا می خواهیم که خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشید ما رستگار.

اللهم عجل لولیک الفرج

خدا نگهدار.

 

 

 


ربیع الانام>

ماه شعبان حضرت علی اکبر علیه السلام امام زاده منجی دین امام عصر علیه السلام اسلام شیعه منتظران