کاوش - پاسخ به شبهات باستان گرایان درباره تاریخ اسلام

قسمت چهارم برنامه کاوش با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین روستایی


 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

عنوان برنامه: کاوش

عنوان بحث: (پاسخ به شبهات باستان گرایان درباره تاریخ اسلام)

 

تاريخ: 08/ 12/ 1401

استاد: حجت الاسلام و المسلمین روستایی

مجری: سید محمد صفایی

مجری:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه محمد و عَجِل فَرَجَهُم وَاحشُرنا مَعَهم و لَعن اعدائَهم . سلام علیکم خدمت شما ببنندگان عزیز و ارجمند ببینندگان فرهیخته شبکه جهانی ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف.

تبریک و تنهنیت عرض میکنم اعیاد شعبانیه رو به محضر مولامون حضرت بقیه الله الاعظم و همچنین خدمت شما عزیزان عاشقان و شیفتگان حضرات آل الله صلوات الله علیهم اجمعین در هر نقطه ای از جهان بسیار مفتخر و مسروریم که دوشنبه شب دیگر با برنامه کاوش در خدمت شما هستیم برنامه ای که پیرامون پاسخ به شبهات باستان گرایان هست ان شالله و در این برنامه هم مانند سابق استفاده میکنیم از محضر کارشناس ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روستایی آقا سلام علیکم خیلی خوش آمدید تبریک و تهنیت عرض میکنم خدمت شما

 

استاد روستایی:

سلام علیکم ورحمة الله،

بنده هم خدمت حضرتعالی و بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی حضرت ولیعصر اروحناه له الفدا عرض سلام و ادب و احترام دارم و تبریک عرض میکنم اعیاد گذشته شعبانیه و اعیاد پیش رو را امیدوارم در هر جای عالم که هستند خادمان خودشان را در شبکه ولیعصر اروحناه له الفدا از دعای خیرشان فراموش نکنند و امیدوارم که بتونیم با یک برنامه خوب دیگری مهمان لحظه های خوششون باشیم  

 مجری:

ان شالله رب العالمین خیلی ممنون و مچکرم خب همینطور که دیگه بینندگان عزیز آشنا شدید با روال همیشگی برنامه در هر برنامه کلیپ هایی انتخاب میشه توسط جناب استاد از شبکه هایی که منتسب هستند به باستان گرایان و شبهاتی را حالا پیرامون تاریخ صدر اسلام و شخصیت های صدر اسلام مطرح می کنند چند جلسه اختصاص داشت به حضرت رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم شبهاتی پیرامون حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه و خب این جلسه هم فکر میکنم شبهات دیگری مطرح هست پیرامون شخصیتی از شخصیت های صدر اسلام بفرمایید در خدمتیم

استاد روستایی:

خواهش میکنم. بسم الله الرحمن الرحیم ببینید یکی از شاخصه هایی که ما در شبکه های در واقع یا در گفتار و کلام افرادی که تحت عنوان باستان گرا خودشون رو مطرح می کنند ما ملاحظه می کنیم اون مسئله عجم ستیزی است و عرب ستیزی است و ایجاد دوگانگی عرب و عجم دو قطبی عرب و عجم در راستای این ایجاد دو قطبی عرب و عجم خب سعی می کنند بعضی از شخصیت های برتری که در اسلام وجود داره اینها رو با هجمه به اونها بکنند با ایراد یکسری شبهات نسبت به اونها یک موضوع گیری هایی داشته باشند بلکه بتوانند از محبوبیت اون فرد کاهش بدن و به اون مسیری که میخوان مخاطب رو ببرن یکی از این شخصیت هایی که بسیار محبوبیت دارد در سطح جهان اسلام و حتی در سطح بین الملل نه تنها جهان اسلام بلکه در سطح پیروان ادیان الهی و حتی حتی در سطح بعضی از افرادی که ممکن پیرو دین خاصی نباشند اما با روش و منش این فرد آشنا هستند اون شخص شخصی نیست جز امیر المومنین علی علیه صلوات الله و السلام خب یکی از مباحثی که مطرح شده علیه امیرالمومنین برمی گرده به یکی از همسران پیامبر که میگن بله یکی از همسران پیامبر به او تهمتی زده شد تهمت فحشایی زده شد و آیتی در پاکدامنی او نازل شد حالا ما کار نداریم این همسر که بود آیا بعضی از این نقل هایی که وجود داره درسته یا غلطه در طول برنامه به اون خواهیم پرداخت اما مسئله اینجاست که آقایون باستان گرا میان میگن این شخصی که مثلا به او تهمت زده به آن همسر پیامبر امیرالمومنین علیه صلوات الله و السلام بوده یعنی نقطه ی کانونی بحث شون اینجا متمرکز میکنن و حضرت رو مورد انتقاد قرار میدن که خب ما میخواهیم ادعای اینها را در برنامه کاوش کاوش بکنیم و مورد واکاوی قرار بدیم و ببینیم تا چه میزان این ادعا درسته و چه میزان روشمند هست یا بلاخره مخالف روش پژوهشی تاریخ هست و غلطه اینو میخواهیم با هم بررسی کنیم لذا خواهش میکنم که کلیپ شماره یک رو باهمدیگه ببینیم و بعدش درباه اش صحبت میکنیم

 

مجری:

خیلی خوب پس عزیزان کلیپ رو با همدیگه ببینیم ان شالله بعد از این کلیپ بر می گردیم

کلیپ اول:

یک سابقه ای از عایشه میخوام خدمتتون بدم عایشه با علی بسیار بد بود یکی از دلائلش هم این بود که حضرت ختمی مرتبت بدون زن که نمی تونست جنگ هم که میرفت این عایشه رو با خودش میبرد حال اینکه عرض بکنم که در جنگ بنی مصطلق اینا یهودی بودن پنج تا قوم یهودی بودن کسب و کار داشتن پانصد ششصد سالی بود که در آنجا زیست کرده بودن نام های عربی گذاشته بودن عربی حرف می زدن بسیاری از قضایای  طولانی رو فراموش کرده بودن بعد از ششصد سال و کاری به کار کسی نداشتن اما چون ثروتی داشتن حضرت ختمی مرتبت مرتبط دستور داد همه اینها رو غارت کردن و یک تعدادشون باقی ماند در خیبر که اینها کشاورزی میکردن نصفش رو میدادن به رسول اینها رو هم عمر گفت نمیخوام یهودی باشه در کشور اسلام همه یهودی ها رو بیرون کرد و اموالشون رو هم گرفتن. بنی مصطلق یکی از اونهاست و رسول الله میره اونجا جنگ میکنه و اینها وقتی که دارن بر می گردن عایشه پیاده میشه از کجاوه شترش میرن قضای حاجت که البته دو سه جور مختلف نوشتن بعد کاروان میره چون این خیلی سبک بود اینا میان تشکیلات رو بلند میکنند میذارن رو شتر عایشه دختر زیبایی بود و سبک وزن بود اینا متوجه نشدن که خالیه داخل رو نگاه می کردن چون عترت پیامبر است آمدند دیدند که عایشه در اون نیست یک جوان خوش تیپی از پشت می آمد که اگر کسی خوابش برده یا چیزی گم شده افتاده فلان اینا همه سپاهی بودن میاد میبینه عایشه در اینجاست میگه عایشه چه میکنی اینا تا اینا میان برگردن یک بیست و چهار ساعتی طول میکشه عربا نشستن به جفنگ گفتن یا حقیقت گفتن نمیدونم کدومش درسته که آخه جوونه اونم جوونه به این پیرمرد چی میخواد پیغمبر میشنید و زجر میبرد چون عایشه فاحشه بود در این مصاحبه ها که میکرد با اصحاب که من تکلیفم چیه چکار باید کنم یکیش علی بود علی گفت این به اندازه نعلین پات نمی ارزه بزن بیرونش کن زن برای شما زیاده فلان

مجری:

خب خیلی خوش آمدید به برنامه کاوش کلیپ اول رو دیدیم با هم دیگه در حقیقت ما جناب استاد فرمودن که ما پیرامون شخصیت امیرالمومنین علیه السلام و اتهاماتی که به امیرالمومنین داره وارد میشه از این طریق در صدد پاسخ گویی هستیم خب جناب استاد بفرمایید

استاد روستایی:

سلامت باشید خب عرض کنم  خدمت حضرتعالی ببینید ی چندتا رو ایشون باهم در آمیخت در واقع و عرض کنم اومد که بله بنی مصطلق آدم های پولداری بودن بعد پیامبر چون اینها رو میخواست پولشون رو بگیره به اینها حمله کرده بعد عایشه زیبا بود و سبک و جا مانده و بعد امیرالمومنین اون حرف ها رو زد همه حرفاش بی اساس است

مجری:

بله داستان سرایی هم داشت خیلی. پسر خوش تیپی می آمد پشت کاروان

استاد روستایی:

بله این داستان سرایی میکنه به قول معروف اصلا اینجوری نیست ببینید اصلا بنی مصطلق چرا پیامبر با اینها جنگید سیره آقای ابن هشام داره میگه

بلَغَ رَسُولُ اَنَّ بَنِی المُصطَلَق یَجمَعُون له و قائِلهُم الحارثِ بن ابِی زرار

اینها اصلا لشکر آماده کرده بودند اینا با پیامبر بجنگند به پیامبر خبر رسید اینا میخوان این کار رو انجام بدن

 فَلَما سَمَعَ رَسُولُ الله بِهِم خَرَجَ عَلَیهِم

فرمود اینا توطئه کردن میخوان بجنگن حضرت رفت با اینها بجنگه کجا این نوشته مال داشتن پیامبر میخواست مال اینها رو ببره نخیر اینا یا خودشون راسا توطئه میکردن علیه اسلام و مسلمین یا اینکه با مشرکین همدست میشدن و این کار انجام میدادن این از بنی مصطلقی که این آقا داره نام میبره البته مصادر تاریخی زیاد در نقد سخن است ولی من به همین یک دونه بسنده میکنم بعد ایشون میاد میگه که بله عرض کنم خدمت شما این خانم خیلی خانم زیبایی بود و خیلی به این خاطر شک کردن و دیگران یک حرف هایی زدن خب ببینید اینجوری نیست ببینید ما اصلا در مقام این بحث نیستیم اما من یک مورد را یک نمونه نشون بدم که ایشون اساسا خودش به همسران پیامبر علت حسادتش این بوده که اونها زیبان از جمله ماریه قبطیه از جمله ام سلمه و دیگران خب ببینید مثلا اینجا دقت بکنید خب

 العایِشه لَما تَزَوَجَ رسُولُالله اُم سَلَمه حَزَمتُ حُزناً شَدیداً

خیلی محزون شدم چرا

لِما ذَکَروا لنا مِن جَمالِها

بخاطر زیبایی اون

و وقتی دیدمش خیلی برام سخت بود و وقتی دیدمش

والله اَضعافُ ما وُصِفَت لِی من الحُسنِ وَ الجِمال

اوف دوبرابر یا چندبرابر اون حسن و جمالی رو داره که برای من گفتن

خب ببینید و بعد میگه ما حسودیمون شد منو حفصه این یک نمونه

نمونه های دیگر هم ما در تاریخ داریم که حالا این یک نمونه رو در مورد جناب ام سلمه گفتم در مورد بعضی دیگر از همسران پیامبر هم مثل ماریه قبطیه و دیگران این وجود دارد و یکی دوتا هم نیست خب بنابراین اینکه میگه خیلی زیبا بود ظاهرا تاریخ اینو نمیگه اینگونه نبوده البته ما بدنبال این نیستیم بگیم کسی زیبا بوده یا نبوده چون ارزش در اسلام به زیبایی یا زشتی نیست

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ

افراد با سنجه تقوا مورد ارزیابی قرار می گیرن نه اینکه با اینکه چشمش زیباست یا بینی اش اینجور باشه خیر اینا اصلا ملاک ارزیابی اصلا از نظر منطق اسلام نیست اما میخوام بگم این حرف این آقا رو در واقع نقد بکنم چون بالاخره حرف این آقا هم یک جوری داره یک تعریضی رو هم بزنه به اون صحابیه پیامبر که حالا نادرست حرفش و مورد قبول نیست اما این نکته ای که میگه امیرالمومنین آمد گفت که بله این اندازه نعلین شما هم نمی ارزد

مجری:

نمی ارزد

استاد روستایی:

ببینید این حرف اساسا حرف بی اساس و بی ربطیه خب اصلا من معتقدم هدف اصلی افک و این ماجرا بحث اینه که دو نفر زده بشن یعنی این شایعه ای که پخش شده یک امیرالمومنین و دو رسول خدا این دو نفر شما ببینید من شاهد میارم برای این عرضم که هدف زدن امیرالمومنین است

مجری:

هدف اصلی اینها بودن نه شخص عایشه

استاد روستایی:

بله اینها هستن  چرا من اینو عرض میکنم حالا نسبت به پیامبر یک اشاره ی کوتاهی بکنم حالا در بعضی بحثا اگر فرصت بشه بیشتر صحبت میکنم ببینید وقتی دشمن میخواد یک جنبشی رو زمین گیر بکنه هر جا هم باشه کار نداریم بخواد زمین گیر بکنه و این جنبش یک رهبر کاریزماتیک داشته باشه بالاخره رهبری که نگاه ها معطوف به اون هستش یک شخصیت معنوی سعی میکنه یکی از کارهایی که انجام بده شخصیت معنوی این رهبر رو خدشه دار بکنه

مجری:

شخصیت قدسی اش رو ببره زیر سوال

استاد روستایی:

لذا شما ببینید مثلا میان اون مشروعیتش رو زیر سوال میبرن میان اتهام اقتصادی بهش میزنن اتهام اخلاقی بهش میزنن در واقع اتهامی که به همسر پیامبر زده شده چون خود پیامبر رو نمیتونستن بگن این فلان خلاف رو کرده چرا؟ چون در  جاهلیت معروف بود به محمد امین

مجری:

اصلا از قبل ایشون این صفت رو داشتن

استاد روستایی:

اصلا لغت شناسا هم گفتن، گفتن امین یعنی چی؟ یعنی پاکدامن نه فقط صرف امانتداری قدیم اینجوری بود این شخصیت رو به گونه ای می شناسن که گفتن اگر دخترهای مارو میخواهی بهت بدیم از تبلیغ اسلام دست بردار گفت نه اینکار رو نمی کنم. پول میدیم هر چی به هر مدلی خواستند به ایشون رشوه بدن پست بهش بدن ریاست بهش بدن جایی

مجری:

باج بهش بدن

استاد روستایی:

بله دختران زیبا بهش بدن نمی دونم  چرا اون اصلا قبول نیست فرمودند اگر خورشید در دست راستم ماه در دست چپم بگذارید من رها نمی کنم خب شخصیت پیامبر اینجوری بود دیگه به خودش نمیتونن ایراد وارد بکنن لذا به همسرش ایراد وارد میکنن که البته من اعتقادم اینه طبق روایات شیعه و بعضی از روایات اهل سنت اون خانمی که بهش تهمت زده شده ماریه قبطیه است عایشه نیست خب اما حالا ما با فرض

مشیری میریم جلو این حرفی که ایشون داره میزنه میگم آقا هدف سازندگان این گزارشی که در تاریخ هم اومده اما هدف زدن امیر المومنین است چرا من این حرف رو می زنم شما ببینید اولا اسامی این تهمت زنندگان چه کسانی اند دقت بکنید اسامی کسانی که تهمت زدند ببینید در کتاب صحیح بخاری چاپ دار ابن کثیر همین چاپ های تک جلدی که ما همیشه نمایش میدیم خب اینجا میاد از این افراد نام میبره میگه اینا کیا بودن یکی حسان بن ثابت یکی مسطح بن  اثاثه و بعدی حمنه بنت جحش و فرد دیگری من با این حمنه بنت جحش کار دارم این کیه این خیلی مهمه این خانم کیه که اسمش اینجا اومده این یک طرف طرف دوم اون گزارشیه که آقای مشیری داره میخونه که امیر المومنین گفت این اندازه بند کفش شما نمی ارزه خب ببینید این گزارش در جاهای مختلفی آمده عرض کنم خدمت شما من از اینجا از روی نرم افزار نشون بدم

 

مجری:

در منابع شیعه هم اومده؟

استاد روستایی:

نه در منابع اهل سنت اومده خب دقت بفرمایید منابع متعددی اینو دارند که میگه امیر المومنین علی علیه صلوات الله و سلام آمد به عایشه گفت

فوالله

میگه امیرالمومنین علیه صلوات الله و السلام آمد به پیامبر گفت که آقا

اِن هِیَ الا شَخص نَعلَیک  خب آقا این مثل بند نعلین شما ست که اینو آقا هم گفت این مثل بند نعلینت هست این چیزی که در منابع اهل سنت آمده پس اونجا حمنه بنت جحش رو زدن اینجا امیرالمومنین رو که امیرالمومنین این حرف رو زده باز در بعضی نقل های دیگه وجود داره که میگه امیرالمومنین علی علیه صلوات الله و سلام آمدند گفتند که بله یا رسول الله این طلاقش بده اصلا این ارزش نداره این فایده نداره این خانم یا مثلا در بعضی نقل های دیگه آمده که بعضی افراد دیگه آمدند از عایشه تجلیل کردند و گفتند عایشه خوبه تو این کار رو انجام نده یا رسول الله امیر المومنین گفت که طلاقش بده شما ببینید در همان کتاب صحیح بخاری نقلی داره در صفحه 505 چاپ بیت الافکار الدوئلی میگه آمد پیامبر مشورت کنه آمد پیش اسامه اسامه گفت یا رسول الله اهل و عیال شماست ما جزء خیر ندیدیم

 امَا عَلیُ بنُ ابِی طَالب فَقَال یَا رَسُولَ الله لَم یُضَیِقِ الله عَلَیک و النساءُ سَوَاها کَثِیر

خدا که به شما تنگ نگرفته زن زیاده

خب ببینید این نقل اینجوری میگه یا عرض کردم محضر مبارکتون اون نقلی دیگری که میگه علی بن ابی طالب آمد گفت عایشه یک شخصیتی است که این کار رو انجام داده در واقع به نوعی سکوت کرد یک جوری سکوت معنا داری که دیگران اینجوری فکر کنند که بله اینم قبول داره دقت کنید کتاب صحیح بخاری با چاپ ترجمه داری میگم که آقای عبدالعلی نور احراری ترجمه کرده صفحه 552 در جلد شماره 4 عنایت بفرمایید

اِن عائِشَه قالت لَهُما کانت علی مسلما فِی شَانِها

علی بن ابی طالب در زمره کسانی بوده است که بر عایشه تهمت کرده اند

سوال میکنند که آیا علی چنین بود؟

اَنَّ عائِشَه قَالت لَهُما کانَت عَلی مُسَلما فِی شَانِها فَراجِعوا فَلَم یَرجِع قَال مُسلما بَلا شَکٍ فیه و عَلیه کانَ فِی الارض فُلان

میاد جلوتر از اون بالا شروع میشه اصل ماجرا که آیا امیرالمومنین اینجوری بود یا نبود بعد میگه گفتم نه ولی دوتا مرد به نام ابو السلمه عبدالرحمن و ابوبکر عبدالرحمن بن حارث به من خبر دادند که عایشه گفت علی در مورد تهمت عایشه تسلیم بود یعنی ساکت بود سخن تهمت زنندگان رو رد نمی کرد دقت بکنید تسلیم بود خب اینم یک گزارش.

پس یک گزارش میاد میگه آقا به اندازه بند کفشت نمی ارزه یک گزارش میگه تسلیم بود یک گزارش میگه بیاد طلاق بده خب اینها هست این نسبت به امیرالمومنین اما نسبت به اون خانمی که نام بردیم حمنه بنت جحش این خانم کیه؟ بعضی از منابع اومدن گفتن اون خانم یکی از همسران امیرالمومنین است دقت بکنید کتاب قلائد الجمان فی التعریف بقبائل عرب الزمان آقای قلقشندی نوشته این کتاب رو در صفحه ی شماره 158 میاد شروع میکنه میگه از طالبیین یک بخشی از طالبییون علوییون هستند علوییون چه کسانی هستند؟

بنو امیر المومنین علی بن ابی طالب بعد شروع میکنه درباره مادر امیرالمومنین صحبت کردن و اسلام ایشون و پدر ایشون و موارد دیگه تا میرسه به اینجا که میگه قاضی محبی الدین طبری گفته ایشون له ثلاث العشر سیزده فرزند پسر داشت بعد شروع میکنه یکی یکی مادران اینا رو گفتن امام حسن و حسین که از حضرت زهرا بودن بعد تا میرسه به اینجا

و عُمر وَ اُمُه حَمنِه بِنت جَحش وَ طَلحَه

عمر در موردش حرفه بعضی ها گفتن عَمر بعضی ها گفتن عُمر بعضی ها گفتن حمزه که گفتن عمر تصحیف حمزه است که در باب خودش باید درباره اش صحبت کنیم اما دو تا فرزند اینجا نام میبره از فرزندان امیرالمومنین مادرشون کیه حمنه بنت جحش یعنی اون شخصیتی که اونجا اسمش رو آوردن بعنوان اینکه این تهمت زننده است در حالیکه اینجوری نیست اصلا اساسا اون فردی که بهش تهمت زده شده اصلا عایشه نیست کسی دیگه است

مجری:

پس اصلش غلطه

استاد روستایی:

اصلش غلطه اما آمدند یک مطلبی درست کردند درست کردند برای اینکه امیرالمومنین رو بزنند لذا نام همسر امیرالمومنین جزء تهمت زنندگانه

مجری:

البته همسری که شاید بعد به همسری حضرت در آمدند شاید اون زمان دیگه یا بعدا

استاد روستایی:

کار نداریم ببینید فامیل حضرت هم هست

مجری:

از طالبیین هست؟

استاد روستایی:

اینجوری که خاطرم هست خواهر زینب بنت جحش هست دختر عمه اینا میشه

 

مجری:

زینب بنت جحش که معروف هم هست

استاد روستایی:

اینا فامیل اند فامیل هم که هستند و همسرم که هست هدف اینه که در واقع خانواده امیرالمومنین زده شود در حالی که اساسا اون شخصی که بهش تهمت زده شده اصلا کس دیگه ای است عایشه نیست و علت این اختلافا چیه؟ علت این اختلافا در واقع در چیز دیگری باید جست وجوش کرد ما مثلا در روایت می بینیم ببینید آقای ابن ابی الحدید در جلد 9 شرح نهج البلاغه در صفحه 194 میاره ببینید

ثُمَ کَان مِن اَمر القَذف ما کانَ وَ لَم یَکُن عَلِی مِنَ القاذِفِین

میگه علی تهمت نزده بود

بعد میگه بله اشاره کرده بود به رسول خدا که اینو طلاقش بده بعد اون ماجرای شیث بن عدی رو میاره اینجا ذکر میکنه بعد میگه بابا قصه اینه میگه یک عده مردم اومدن این حرفا رو اضافه کردن حرف روی حرف گذاشتن

 

مجری:

پیاز داغش رو بحساب زیاد کردن

استاد روستایی:

میگه ببین اومدن به عایشه گفتن ببین علی اینجوری گفته  خب علی اینجوری این حرفا رو زده بعد میگه بهش خبر رسید بعد میگه

و سَمَعت اَضعافَهُم مِما جَرَت عادهُ الناس عن یتادولوه کمثل هذه الواقعه و نَقَلَ النساء الیها کلاما کثیرا

زنا هم اومدن حرف های زیادی بهش زدن عن علی و فاطمه

 زنای تو کوچه اومدن حرف های زدن و گفتن

قد اَظهَرا عَن شَمَاتَه

گفتن آقا اینا با تو دشمنی خودشون رو ظاهر کردن

جهارا و سرا

در آشکار و پنهان و اینا

و همچین حرف هایی زدند

فتفاقِمَل الاَمر و غلظ

این امر دیگه شدید شد بزرگ شد

 خب این ابی الحدید میاد میگه اینجوری بوده داستان بعد ادامه یک ماجرای دیگه رو نقل میکنه میگه البته اینو بهتون بگم این ماجرا برمیگرده به مشکلاتی که با همدیگه در زمان حیات رسول خدا بود میگه ببینید تمام اینها در زمان رسول خدا یک احوال و اقوالی بود که همه اینها

تَقتَضِی تَهِیجُ مَا فِی النُفُوس

اینا باعث میشه که آدم          

مجری:

احساساتش غلبه بکنه

استاد روستایی:

احساساتش غلبه بکنه و این حرف رو بزنه مثلا مثال می زنیم بیبنید ی موقعی پیامبر امیرالمومنین رو نزدیک خودشون نشونده بود

قَداستَضناه رَسُولَ الله

نزدیک خودش نشونده بود

فَجاءَ حَتی قَعَدَ بَینَه وَ بَینَهَا

میگه پیامبر و عایشه کنار هم نشسته بودن یکدفعه امیرالمومنین اومد بین اینها نشست

وَ هُما مُتِلاصِقا

بعد مثلا پیامبر دستور داد که امیرالمومنین اینجا بشینه بعد میگه که ظاهرا اون خانم عایشه گفت جایی نیست جزء روی پای من اینو بشونی یعنی گفت چرا اینو آوردی اینجا و موارد دیگری رو میاد نقل میکنه که بعله پیامبر وقتی با امیرالمومنین صحبت میکرد زیاد این گفتگوها طولانی شد و بعد مثلا باعث شد که اون همسر پیامبر ناراحت بشه بگه آقا چرا اینقدر با این زیاد حرف میزنی که پیامبر از دست اون همسر ناراحت شد و امثال این حرفا میگه ببینید یک اختلافات اینجوری بود و این زمینه ساز این شد که بیان امیرالمومنین رو تضعیف بکنند و این حرفا رو علیه امیرالمومنین بزنند و الا اساسا امیرالمومنین جزء اینها نبوده جز این افرادی که بخواد قذف بکنه یک نسبت ناروایی بدهد

مجری:

نسبتی که ثابت هم نشده هنوز

استاد روستایی:

نه این ثابت بود

مجری:

در حقیقت اینو میگم که الان این برای این هست که هم اون عصمت امیرالمومنین رو زیر سوال ببرند هم شخصیت امیرالمومنین رو بعد شخصیت آقا رسول الله رو منفعل نشون بدن که امیرالمومنین میاد این پیشنهاد رو میده در برابر رسول الله که خودش بالاخره حجت زمان است امیرالمومنین رو در برابر رسول الله قرار بدن یعنی کاملا همان طور که فرمودید هر دو رو خواستند

استاد روستایی:

ببینید یک حرف اینجوریه اما این با باورهای کلامی شیعه و اهل سنت نمی سازه

مجری:

بله از لحاظ کلامی اصلا زیر سوال است

استاد روستایی:

می دونید چرا؟

ببینید طبق باورهای کلامی شیعه و اهل سنت پیامبر علم غیب دارد می فهمد حرفی که می زنند درسته یا غلطه معنی نداره ببینید چهره ای از پیامبر اینجا نشون داده میشه که پیامبر به همسرش کاملا شک داره در حالی که او در قرآن گفته سوء ظن حرامه پیامبر معصومه کار حرام انجام نمیده

مجری:

این احساساتی که بهش وارد کردن که گفتن این احساسات غلیان کرده نمیدونم حسی مثلا تصمیم گرفتن حسی که تصمیم نمی گرفتن حضرات

استاد روستایی:

بله اصلا شما ببینید در همین صحیح بخاری یک ماجرایی رو میاد نقل میکنه در صفحه شماره 788 در همین چاپ های تک جلدی عایشه میگه رسول خدا یک ماه به قول معروف پیش من نمی نشست و وحیی هم نازل نمی شد براش بعد میگه رسول خدا آمدند نشستند گفتند

یَا عایِشه بَلَغَنِی عَنک کَذا وَ کَذا فَان کُنتَ بَریئَة فَسَیَبرئک الله وان کنت الممت فاستغفری الله وتوبی الیه

دقت بکنید میگه آقا اگر تو باالاخره به من خبر رسیده کارهایی کردی اگر نمیدونم این کار رو نکرده باشی خدا تو رو برئ میکنه و اگر این کار رو کردی برو توبه بکن از خدا طلب بخشش بکن خب زمانی که بنده طلب بخشش بکنه خدا او را می بخشه بعد میگه به بابام گفتم اشکام میومد به بابام گفتم شما جواب رسول خدا رو بده گفت من نمیدونم چی بگم به مادرم گفتم شما جواب بده گفت من نمیدونم چی بگم بعد میگه من کم سن و سال بودم و بعد میگه من به پیامبر گفتم من این کار رو نکردم اما به شما بگم نکردم این کار رو

لا تُصَدقُونِی

من رو تصدیق نمی کنی

اگر بگم این کار رو کردم و خدا میدونه که من نکردم این کار رو شما تصدیق میکنید شما ببینید پیامبر رو چه جوری داره نمایش میده یک فردی که کاملا دهن بین است حرف های مردم رو شنیده باور کرده داره تهمت میزنه به همسرش خب اینکه اصلا اتهام زنی است سوء ظن تمام اینها حرامه اِنَّ یَعض الظَنِ اِثمٌ توی قرآن داریم نسبت به تهمت ایناهم که فراوان در قرآن و جاهای دیگه داریم اینا حرامه اصلا با عصمت پیامبر و باور کلامی شیعن و اهل سنت نمی سازه دقت می کنید اصلا اینجور روایات رو ما قبول نداریم این روایت ها رو خب بعد اون وقت جالبه شما سر منشا یکسری از این روایات رو ببینید سر منشا یکسری از این روایاتی که داره چنین حرف هایی رو نسبت به امیرالمومنین و امثال او می زنند شخص عروه بن زبیر است خب شخصیتی که به قول معروف با امیرالمومنین رابطه خوبی نداره یا مثلا در اون روایتی که خوندم

کان علی مسلما فی شانها

 مجری:

بله

استاد روستایی:

خب دقت بکنید اصلا راوی کیه راوی زُهریِ میگه ولید بن عبدالملک بن مروان به من گفت که همچین خبری هست چیه جریان؟ خب هم گرایش ولید بن عبدالملک بن مروان معلومه نسبت به امیرالمومنین که این ولید با حضرت مشکل داشت 

مجری:

اموی است دیگه

استاد روستایی:

هم زهری اینا ناصبی ان اینا ساختن روایت برساخته از اینها لذا ما اینها رو قبولی نداریم و اون چیزی که وجود داره این هست که بالاخره اصلا اساسا اون شخصیتی که بهش تهمت زده شده این عایشه نیست فرد دیگری است یا حتی در روایت دیگری که در این باره آمده همون روایتی که میگه امیرالمومنین گفت طلاقش بده زن زیاده

مجری:

زن زیاده اصلا خود این به نحوی ایاذ بالله یک جوری میخواد شخصیت رسول الله هم به نحوی کانه فردی که الایاذ بالله زن باره امیرالمومنین میگه اینو رها کن زن زیاده برای شما

استاد روستایی:

شما ببینید این راوی رو دقت بکنید ابوربی سلیمان بن داوود بعد میاد جلوتر میرسه به ابن شهاب زهری دوباره ابن شهاب زُهری از کی عن عروه بن زبیر خب این شخصیت رو هم که می بینید اصلا عروه بن زبیر کیه خیلی مهمه استاد ابن شهاب زهری عروه بن زبیر یک شخصیتی است که از طرف خاندان پدر خب زبیری است به لحاظ شرایط سیاسی و مسئولیت اجتماعی و سیاسی که داره مورخ دربار عمربن عبدالعزیز اموی است خب چه خاندان زبیری و چه خاندان اموی هر دو بغض اهل بیت رو دارند و شما برید در تاریخ ببینید عروه بن زبیر اصلا اساسا از معاویه پول میگرفت علیه امیرالمومنین جعل میکرد خب اینه وضعیت این روایت که رسول خدا رو اونجوری میاد تخریب میکنه یعنی او ویژگی کاریزماتیک ایشون رو کاملا مخدوش میکنه

مجری:

بله شخصیت قدسی رو میبره زیر سوال دیگه

استاد روستایی:

کاملا زیر سوال میبره نهایتا به زنش هم شک داره ببینید یا در اون قصه  ماریه هم همینطور حالا ما اعتقادمون اینه که به ماریه تهمت زدند برای اینکه رسول خدا را خراب بکنند اونجا وضعیت این نیست که رسول خدا به ماریه خودش شک بکنه بله رسول خدا امیرالمومنین رو میفرسته میگه اون کسی رو که میگن این کار رو کرده برو بکش و بعد هم میگه میگه میخوام مردم بفهمن که این این کار رو نکرده توضیح میده در منابع اهل سنت هست هدف زدن امیر المومین است شما ببینید مثلا نسبت به ماریه من یک بخش دیگر این شبهه رو می تونیم از نگاه دیگه هم بهش بپردازیم شما ببینید این چیزی که در منابع آمده در مستدرک الصحیحین حاکم جلد 4 صفحه 41 روایت آمده که ماریه رو به رسول خدا هدیه دادن وعرض کنم که  یک عده آمدند صحبت هایی کردن پیامبر بالاخره فرزند دار شد و بعد اهل افک آمدند گفتند

من حاجته الی الولد ادعا ولد غیره

کسی که بچه میخواد بچه دیگران رو ادعا میکنه بعد عرض کنم خدمت شما عایشه میگه پیامبر بر من وارد شد این مادرش یعنی ماریه قبطیه بچه ای که ابراهیم بود شیر کم داشت خب اینا مجبور بودن که شیر گوسفند و اینا به بچه بدن بعد این بچه چاق شده بود بعد میگه وارد شد و پیش من پیامبر گفت چه جوری میبینی این بچه رو گفتم بله دیگه معلومه وقتی شیر گوسفند بخوره خب چاق میشه پیامبر فرمودند

لا الشبه

این به من شباهت نداره؟

میگه: فَحَمَلنِی مَا یَحمَلُ النِساء مِنَ الغِیرَه

حسودی

بعد گفتم

ما أرى شبهاً

نه شبیه نیست

بعد میگه به رسول خدا خبر رسید که مردم یک حرف هایی می زنند بعد به امیرالمومنین گفت این شمشیر رو بگیر برو گردن پسر عموی ماریه رو بزن یعنی اون کسی که متهم است که نستجیر بالله انجام داده بعد میگه امیرالمومنین رفت و دید بالای یک دیوار باغی نشسته وقتی اون حضرت رو دید که داره با شمشیر می دود سمتش خب آدمی که ببینی میترسه چمیداند که جریان چیه میگه اومد پایین و فرار و این حرفا رعشه گرفت و اومد پایین اینا و عرض کنم خدمتتون از اونجا که افتاد پایین لباسش کنار رفت دیدند اصلا ما للرجال شیء ممسوس یعنی دیدند  این خنثی است

مجری:

مردانگی ندارد

استاد روستایی:

مردانگی نداره و بعد اینجوری معلوم شد که اصلا این ماجرا کذب هست و بعد در صحیح مسلم هم در صحیح مسلم جلد دوم چاپ دارالطیبه ریاض همین ماجرای کشته شدن اون فرد به نقل از انس آمده که پیامبر به امیرالمومنین گفت برو اینکار رو انجام بده بعد میگه وقتی حضرت رفت

 فاذا هُو مَجبُوبٌ

دید که اصلا این مردانگی نداره

لیس له ذَکَرٌ فَکفَ غلیٌ عَنه

خب امیرالمومنین دست برداشت بعد ببینید توی منابع آمده که عرض کنم آیاتی هم در پاکی این ماریه نازل شد اما حکمت ارسال امیرالمومنین چی بود؟ ما دو تا نقل در منابع اسلامی داریم ببینید یکی این بود که امیرالمومنین نظر بدهند بیاد بگه آقا جریان چی بوده ببینید کتاب حیاه الحیوان الکبری آقای دمیری نوشته جلد سوم میاد ماجرای مقوقس پادشاه مصر رو نقل میکنه که به پیامبر این خانم ماریه اون معبور اینا رو دادن بعد میگه وقتی که این ماجرا پیش آمد

فَقَالَ الناس عِلجُ یُدخلُ علی علجه

مردم گفتن کافری وارد بر زنی کافر می شود خب زن پیامبر بود اما یک عده بالاخره تهمت هایی می زدند حتی دین اینها رو مسخره میکردن میگه به پیامبر خبر رسید به امیرالمومنین گفت برو بکشش

فَقَال یا رَسُولَ الله اَقتَلُوهُ اَم اَرَی رَایَ فِیه

آقا واقعا برم بکشم یا نظر بدم

قال بل ترا رایک

حضرت گفت نظرت رو بیا بگو

فلما رَای الخَثیُ علیا

زمانی که اون فرد خنثی امیر المومنین  رو دید

و راَی السِیفِی یَدِ

و شمشیر هم تو دست امیر المومنین هست فهمید که قصه ی همین تهمت هست به گوشش رسیده بود

تَکَشَفَ فَاِذا هُو مَجبوبُ

دلم سوخت دیدم این اصلا مردانگی نداره

فَرَجَعَ عَلِی اِلَی النَبِی و اَخبَرَهُ بِذلک

بعد حضرت فرمودند

اِنَّ الشاهد یروا ما لا یروا بذلک

بله شاهد چیزی رو میبینه که دیگران که غایب هستند نمی بینند.

این یک نقل است عرض کنم خدمت شما نقل دیگری هم

مجری:

علم غیب پیامبر رو هم میرسوند پیامبر می دانستند که قصه چی بود و این فرد چگونه اند

استاد روستایی:

حضرت میدونست قصه چیه گرچه در روایات اهل سنت هم داریم که پیامبر علم غیب دارد که من بخاطر مراعت وقت و اینا سعی کردم اون رو دیگه واردش نشم اما ببینید در یک کتاب دیگه کتاب الایصال فی المحلی بالآثار مال آقای ابن حزم آندلسی است در جلد دوازده این کتاب صفحه 438 این حزم میاد میگه که آقا یعنی چی چه جوری میشه پیامبر دستور بده یکی را بکشن بدون اینکه ثابت شده باشه

مجری:

بدون اینکه تحقیقی انجام شده باشه

استاد روستایی:

بدون اینکه وحیی باشه بدون اینکه علم صحیحی باشه بدون اینکه شاهدی باشه بدون اینکه اقراری باشه آخه مگر میشه اگر کسی بگه چه جوری امر کرد چه جوری امر کرد به یک مسئله ای به قتل یک فردی در یک داستانی فقط به صرف گمان فقط به صرف یک گمان که به قول معروف کذبش آشکار شد بعدا چه جوری امر کرد به قتل مردی که خداوند آمد و آیاتی را در برائت آن زن و آن مزد نازل کرد و از اون طرف چرا امر نکرد به قتل زن چرا فقط مرد؟ اگر قراره امر و باید اجرا بشود

مجری:

اگر قرار است مجازاتی بشود هر دو باید مجازات بشوند

 

استاد روستایی:

والامرُ بَینَه و بَینَهُم مُشتَرکُ

قاعده اش اینه که کار مشترک هست چرا اینجوری بعد میگه آهان حالا من میخوام جواب بدم میگه ببینید این سوالات رو یا آدم کافر میپرسه یا یک آدم جاهلی که میخواد بالاخره حل بشه براش مسئله بعد میگه وجهش واضح است میگه ما پناه میبریم به خدا از اینکه پیامبر بخواد دستور بده به قتل کسی به صرف یک گمان بدون اقرار یا بینه یا علمی که خودش مشاهده کرده باشه یا وحیی باشه یا چیزی نه اینجوری نیست این نمیشه

 لکن رَسُول الله قَد عَلِمَ  یَقِینا انه برئٌ        

یقینا میدونست این بری است

و اَنَّ القَول کذبٌ

میدونست که این داستان دروغه

فَاَرادَ علیه السلام

اصلا هدف حضرت چی بود؟

این بود که مشاهده ای صورت بگیره خب و به قول معروف بیاد یک حکم صحیحی بدهد که برای مردم مشخص بشه که جریان از چه قراره مشاهدتا این مسئله رخ بده و بعد اگر او کار کرده بگه بکشید این حکم صحیحی است بالاخره ولی پیامبر می دانست که اینجوری نیست حضرت میخواست که مسئله حل بشه

مجری:

مسئله روشن بشه

استاد روستایی:

روشن بشه برای مردم خب ببینید این روایات وجود داره که اصلا اون کسی که بهش تهمت زده شده بود ماریه بود امیرالمومنین هم تهمت نزده

مجری:

اصلا جریان دیگه ای بوده

استاد روستایی:

امیر المومنین هم تهمت نزده یک عده ی دیگه ای تهمت زدند درست شد که بالاخره اگر کسی اهل ریز بینی باشه میفهمه چه کسانی تهمت زدند حرف ما اینه بنابراین اون روایت هم که وضعیتش اون گونه است اصلا برای امیر المومنین ساخته اند یک عده ای آقای مشیری هم که بدون بررسی همه این روایات و ابعاد این روایات

مجری:

یک روایت رو بر میدارد

استاد روستایی:

میاد یک روایتی رو شروع میکنه سرش رو میزنه تهش رو میزنه نه از راویش نام میبره نه از سایر متون بعد یک تحلیلی برای خودش ارائه میده

مجری:

و همین بله باطل و کذب است و افترا است احسنتم خیلی ممنون دیگه در حقیقت واضح شد واقعا با این روندی که جناب دکتر روستایی بررسی کردند دیگه برای همه باید آشکار شده باشه و متاسفانه اینگونه افراد و مستشرقین کاریکاتوریست ها مستمسک می شوند بعد اون دسته از روایات اون روایات دسته اول برای این افراد که اتهاماتی را به ساحت مقدس آقا رسول الله وارد کنند متاسفانه و هر کسی هم که پاسخ میده گوش به حرف نمی دهند ظاهرا اجازه میدید یک توقف داشته باشیم پس یک میان برنامه با همیدگه ببینیم همچنان در خدمت شما خواهیم بود

میان برنامه

مجری:

اللهم صلی علی محمد آل محمد و عجل فرجهم خوش آمدید مجددا به برنامه کاوش ویژه پاسخ به شبهات باستان گرایان خب در قسمت اول برنامه واضح شد یکی از کلیپ ها و یکی از شبهاتی که در مورد خب یکی از  همسران پیامبر وارد می آمد ولی خب در حقیقت هدف اصلی خود ساحت مقدس آقا رسول الله و آقا امیر المومنین علیه  صلوات الله و السلام بود خب یک سوال دیگری هم مطرح میشه جناب دکتر روستایی بعد از رحلت پیامبر برخی می گویند آقا امیر مومنان این خانم عایشه رو طلاق داد از پیامبر حالا به صرف اینکه یا بخاطر گذشته شون یا بخاطر وقایعی که در مقابل امیر المومنین قرار گرفت اینو حالا میخواهیم یک مقدار بررسی بفرمایید تا حالا بریم بعدا به کلیپ بعدی هم برسیم ان شالله تا پایان برنامه این گزاره گزاره ای که حضرت طلاق دادند بعنوان وصی پیامبر بعنوان جانشین پیامبر عایشه رو طلاق دادند از پیامبر

استاد روستایی:

ببینید عرض کنم محضر مبارک شما ما اینجوری نداریم همچین چیزی ببینید اینکه پیامبر عایشه رو خودشون طلاق داده باشند نه خیر اینجوری نبود بالاخره این گزارشی هم که میاد میگه آقا اینو طلاقش بده زن زیاده وضعیت راویانش رو گفتیم چه کسانی هستند با حضرت اینا مشکل دارند و در اون جو اموی جو سنگین اموی

مجری:

اون نفاق اون منافقینی که

استاد روستایی:

شمشیر از رو بسته بودند شما ببینید ما چیزی که هست آقای معاویه بن ابی سفیان یک حرفی رو به مغیره میزنه میگه اصلا تو وظیفه داری برای علی اشکال بتراشی و مشکل درست کنی اصلا یک سیاستی بود در جامعه اون عصر ببینید آقای طبری در جلد 5 اینو نقل میکنه جلد پنجم تاریخ طبری روی صفحه مانیتور من رو ببینید چاپ دارالامعارف مصر در اینجا در صفحه شماره 253 بله دویست و پنجاه و سه ببینید میگه زمانی که آقای معاویه بن ابی سفیان مغیره بن شعبه رو منصوب کرد حمد و ثنای الهی گفت بعد گفت من یک توصیه میخوام بهت بکنم میخواستم یک توصیه بکنم اما

فَاَنا تارِکُها

ولی نمیگم

اعتمادا علی بَصَرک

اعتماد می گنم به بصیرت خودت

یعنی توصیه های زیادی میخواستم بکنم ها اما اعتماد میکنم به بصیرت خودت نمی گم اما اما یک توصیه رو من ترک نمی کنم

وَ لَستُ تارِکَا ایصاکَ بِخَصلهٍ

یک دونه از اون توصیه هایی که میخوام به تو بگم اونو دیگه ترک نمی کنم خیلی ها رو گفت به خودت اعتماد می کنم اون چیه 

لاتَتِهم عن شَطِ عَلی و ذَمِهِ

کوتاه نیا در واقع و عرض کنم خدمت شما شطم و دشنام به علی و مذمت او و ترحم بر عثمان و استغفار بر عثمان

والعَیب عَلَی اصحابِ عَلِی

ور اصحاب علی هم عیب بگذار

اونا رو دور کن حرفاشون رو گوش نده اما نه در مقابل شیعیان و پیروان عثمان رو به خودت نزدیگ کن حرفاشون رو گوش بده و اونا رو در واقع پیش خودت مقرب خودت قرار بده مغیره میگه

قد جربتُ و جُربتُ

آقا این چیزی که شما داری میگی هم من تجربه اش کردم

هم منو با این امتحان کردند و آزمون من دادم توی این زمینه قبلا و

و عملتُ قبلَکَ لغیرک

برای خلفا قبل از تو هم من همین کارها رو عمل کردم

 دقت بکنید همین کارها رو انجام داده یعنی ببینید چی میفهمیم از این عبارته یعنی اینکه اصلا سیاست بر اینه که به امیر المومنین ایراد بگیرند سیاست بر اینه که حضرت رو تنقیص یکنند سیاست بر اینه که حتی بر شیعیان حضرت عیب بگذارند لذا ببینید یک همچین عیبی رو میگذارند میگه اندازه یک بند نعلین ارزش نداره طلاقش بده بره خب اینجوری است غلطه اما اینکه میگن آیا امیر المومنین آیا ایشان را طلاق داد یا نه در ماجرای جنگ جمل ما در بعضی از نقل ها داریم که آقای مسعودی در کتاب اثبات الوصیه نقل میکنه که اینجوری که خاطرم هست ماجرایی رو نقل میکنه درباره امام حسین و عرض کنم خدمت شما قبلش در کتاب اثبات الوصیه مسعودی هم علاوه در اثبات الهدی شیخ حر عاملی هم روایتی آمده اینجا آقای مسعودی میگه وَ رُویَ روایت شده که زمانی که عایشه کاری انجام داد همان ماجرای مقابله با پیکر امام حسن حالا طبق چیزی که وجود داره میگه امام حسین طلاقش رو فرستاد بعد ادامه میگه رسول خدا طلاق رو به امیر المومنین داده بود امیر المومنین به امام حسن سپرده بود امام حسن به امام حسین و بعد این ماجرای توسط امام حسین اتفاق افتاد این نقل مسعودی است نقل هم مرسله ما هم اصراری نداریم که بگیم آقا این درسته یا غلطه اون نقل اثبات الهدی هم باز به همین صورته با سند معتبری ثابت نشده اما به هر صورت این نقله

مجری:

دلیلش اون عملی نیست اون واقع افک نیست اون تهمته نیست دلیلش اون نیست

استاد روستایی:

نه اون نیست ببینید اون ماجرای تو بعضی نقل ها داریم ماجرای جمل

مجری:

ماجرای جمل

استاد روستایی:

امیر المومنین فرمودند در واقع به جناب عایشه که اگر برنگردی من حکم طلاقت رو میارم برات که بعد اون برگشت اونجا ماجرای جمل است اصلا ماجرای افک و این حرفا نیست عرض کردم اساسا ایشون مورد اتهام نیست بله روایتی ساختن که به ایشون تهمت زده شده ولی این نیست ما روایات دیگری داریم که نه اصلا کسی که بهش تهمت زده شده جناب ماریه قبطیه است

مجری:

خیلی ممنون و مچکرم پس سریعتر کلیپ دوم رو هم ببینیم فکر می کنم تو کلیپ دوم هم موارد دیگری که مطرح میشه تا واضح تر بشه این داستان و ان شالله بر می گردیم پاسخ استاد رو هم خواهیم شنید

کلیپ دوم:

پیغمبر دیگه طاقت نیاورد طاقت فراق عایشه رو طاقت نیاورد و می رود ایشون منزل ابوبکر و شروع میکنه عایشه گریه کردن و اینا که کن گناهی ندارم فلان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم یک دستش رو میزنه به این طرف درب یا پتو میگه میران میندازن 17 آیه در عصمت عایشه خداوند تبارک و تعالی میفرسته پایین 17 آیه نیم آیه درباره پسر ابوطالب نگفته محمد نیم آیه چه برسه به هفده آیه

مجری:

جناب استاد میبینید این آقا داره در حقیقت از عایشه دفاع میکنه دیگه الان این صحبتش مشخص شد که داره کی رو میزنه

استاد روستایی:

هدف هم همینه

مجری:

اصلا کاملا مشخص هست دیگه

استاد روستایی:

هدفش هم همینه ببینید  عرض کنم خدمت شما این مسئله ای که اولا در قرآن هست بفرمایید اینه ماجراش

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ

کسانی که آن دروغ بزرگ را ساخته اند گروهی از شمایند

سوره نوره آیه 11

درست شد اونایی که آمدند در واقع تهمتی زدند گروهی از شما بودند گمان نکنید این به شر شماست این خیر است برای شما هر کسی گناهی انجام بده بر گردن او هست این گناهش تا آخر و بعد هم مواردی در مورد بهتان و این حرفا میاد ذکر میکنه خب تا آیه ی شماره 20 میره جلو حالا این آیاتی است که از آیه 11 سوره نور

مجری:

چه جوری سرچ کرده و چه جوری حساب کرده

استاد روستایی:

چه جوری حساب کرده اصلش همون آیه هست و بعد هم میره سراغ مسائل دیگر کلا کلا اصل تهمت زدن بد هست شیطان اینجوریه اونجوریه اصل ماجرای همان آیه هست آیه یازدهم سوره نور إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ

مجری:

آیه یازدهم

استاد روستایی:

اصلا شما بگو هفده آیه فرض بکنیم خب کجاش نوشته در مورد جناب عایشه است ما که عرض کردیم این درش اختلاف هست حتی در مورد جناب ماریه گفتن اما اصلا شما فرض بکنید درباره این باشه که جناب عایشه این کار رو نکرده

چ مجری:

این کار رو نکرده رفع تهمت کرده

استاد روستایی:

ما اعتقادمون اینه ما روایت داریم اصلا روایت داریم چه شیعه چه اهل سنت و حتی وهابی ها هم اینو قبول دارند

ما زَنَت امرءهُ نبیٍ قَطٌ

اصلا هیچ زن پیامبری مرتکب فحشا نمیشه

 آقای آلوسی هم میگه بعضیا به شیعه تهمت زدند گفتند شیعه به این باور داره اما من آلوسی اهل سنت به شما میگم نه خیر اصلا شیعه  در کتب اصلیش همچین چیزی نیست بنابراین نه شیعه نه سنی نه وهابی میگن همسر پیامبر زنا نکرده البته اقوالی در طول تاریخ بعضیا داشتن غیر از شیعه اقوالی بعضیا در طول تاریخ داشتن نسبت به عمل فحشا نستجیر بالله نسبت به بعضی از همسران انبیاء که برای همسر حضرت لوط همسر حضرت نوح و نسبت به همسر پیامبر بعضی از وهابی ها یک احتمالاتی رو دادند و این حرفا ما با اینها کاری نداریم اون قاطبه شیعه کل شیعه قاطبه اهل سنت و قاطبه حتی وهابی ها میگن ما

ما زَنَت امرءهُ نبیٍ قَطٌ

این نکته اول آیه هم درباره ی هر زنی آمده باشه چه ماریه چه عایشه در پاکدامنی اش آمده اما تو اگر میخواهی از اون فرد دفاع کنی حالا هر کی هست چرا امیر المومنین رو  میزنی میگی آقا نیم آیه درباره پسر ابی طالب نیامده است

مجری:

درباره عصمت عصمت گفت فکر میکنم درسته

استاد روستایی:

نه پسر ابی طالب

مجری:

عصمتش رو نگفت

استاد روستایی:

نه اصلا عصمتش هم عصمت علی بن ابی طالب آیه تطهیر آمده یکی از مصداق اهل البیت امیر المومنین است

انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

سوره احزاب آیه 33

که این عصمت ازش به دست میاد اما اصلا غیر از اون فراتر از اون بریم شما ببینید یک آیه ای ما در قرآن داریم به نام آیه ولایت

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ

ولی شما خدا و رسول است و اون کسی که در رکوعش به فقیر انگشتر هدیه داده

آیه 55 سوره مائده

خب شما ببینید کتاب المواقف آقای ایجی از علمای اهل سنت میاد چی میگه یک مطلبی رو از شیعه نقل میکنه اما رد نمیکنه میگه ائمه تفسیر اجماع دارند که

اَنَّ المُراد علیٌ 

ائمه تفسیر یعنی یک تعداد خاصی هستند غیر از علمای مفسر است میگه اینا اجماع دارند که مقصود از آیه ولایت علی بن ابی طالب هست

و للاجماع علی اَنَّ الغیره و غیرُ مراد

و اجماع هم وجود داره که غیر امیرالمومنین اراده نشده است

این حرف آقای ایجی آقای تفتازانی میاد باز از شیعه نقل میکنه اینم رد نمیکنه در جلد پنجمش شرح مقاصد میگه به اتفاق مفسرین این آیه درباره علی بن ابی طالب نازل شده است خب آقای آلوسی حالا اینا از شیعه نقل میکردند ولی رد نمی کردند اما آقای آلوسی در روح المعانی جلد 6 صفحه 167 میگه

و غالبُ الاخباریین علی انها نَزَلَت فی علی

غالب خبرنگارها و در واقع مورخان گزارشگران تاریخ مورخان گفتند این درباره امیر المومنین علی علیه صلوات الله و سلام

مجری:

گزارشگران مورخان

استاد روستایی:

گزارشگران تاریخ مورخان گفتند این درباره امیر المومنین علی علیه صلوات الله و سلام باز در صفحه 186 میگه

و الآیه عِند موضع المُحَدثین نزَلَت فی عَلیٍ   

دیگه از نقل اهل سنت هست میگه اکثر قریب به اتفاق محدثین گفته اند این آیه درباره علی بن ابی طالب  است

 و نقل های دیگری که  وجود داره خب این یک آیه این یک آیه درباره امیر المومنین ایشون میگه نیم آیه هم نیومده خب این یکی بریم سراغ آیات دیگر ببینید ما در بعضی از جاهای قرآن اصلا سوره ای داریم که آیاتی داره که این آیات و این سوره اصلا اساسا درباره امیر المومنین و اهل بیت است

مجری:

محتوای سوره

استاد روستایی:

ببینید آقای فخر رازی در جلد سی ام تفسیر کبیر خودش ماجرایی رو نقل میکنه در صفحه 244 درباره ی چی بیماری که امام حسن و امام حسین گرفتن و امیر المومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما و فضه نوبیه خادمه بیت اونها اومدن نذر کردن که اگر این بجه ها شفا بگیرن سه رو روزه بگیرن که این ماجراش معروفه و دیگه من تکرار نمی کنم بعد اینا آمدند یتیمی و اسیری و فقیری آمدند درب خانه اینها اینها افطاری به اونها داد و سوره انسان نازل شد

مجری:

هل اتی

استاد روستایی:

هل اتی خب ببینید این سوره هل اتی دقت بکنید آلوسی چی میگه آلوسی یک عبارتی رو میگه ببینید من قبل از آلوسی فقط لازمه درباره این سوره انسان نظر یک فردی رو بگم ببینید اینجا ببینید اون فرد کیه آقای ابن جوزی ابن جوزی یک عالم حنبلی متعصب هست در زاد المسیر جلد هشتم میاد درباره این سوره دهر صحبت میکنه که آقا این سوره به قول معروف آیا مدنی است یا مکی میگه مدنی است جمهور علما گفتن و بعد در ادامه صحبت میکنه درباره اینکه این سوره درباره امیر المیومنین علی علیه صلوات الله و السلام ببنید میگه اقوالی وجود داره یکیش اینکه درباره علی بن ابی طالب نازل شده است همین رو هم آقای ابن جوزی قبول داره خب آقای آلوسی میاد یک حرفی میزنه میگه میدونی من میگم سوره دهر و یا سوره انسان به قول خودمون درباره علی بن ابی طالب نازل شده چرا این حرف رو میزنم؟ چرا من اینو میگم خب میاد میگه ببین این مسئله رو فقط من نمیگم در کتاب در واقع همون روح المعانی جلد  29 ایشون میاد ماجرا رو نقل میکنه همون بحث روزه ای که برای شفای امام حسن و امام حسین گرفتند و بعد میاد میگه نقل های متعددی رو میاره میگه ببینید ابن مردوه از ابن عباس نقل کرده که این آیات

نَزَلَت فی علیٍ و فاطمه بنت رسول الله

 بعد میگه البته کل داستان رو نیاورده

 اما و الخبر مشهورٌ بین الناس

 داستان مشهوره

واقدی هم اون رو آورده بعد ادامه میده در صفحه 158 میگه ببین ابن جوزی این خبر رو در کتاب التبصره که الان نشون دادم فی تبصرته یعنی کتاب التبصره آورده

ولَم یتعقبه

اما ردش نگرده

مجری:

حاشیه نزده

استاد روستایی:

با اینکه اینش مهمه

علی اَنَّه ممَن یتساهل فی امر الوضع

میگه با اینکه آقای ابن جوزی به سرعت نسبت جعل به روایات میده تا تکون میخوری میگه این روایت جعلی است اما این روایت رو آورده هیچی هم نگفته

مجری:

هیچ تعلیق و حاشیه ای نزده

استاد روستایی:

دیگه خود این نشون میده که

مجری:

چقدر قویه و ریشه داره

استاد روستایی:

چقدر قویه این داستان و به قول معروف درباره اینهاست بعد

حرف لطیف دیگری میزنه میگه ببین در کل قرآن شما هر جا میری نگاه میکنی سوره های متعدد از حور العین گفته  

مجری:

اونجایی که وصف بهشت هست از حور العین آمده است معمولا اینجوریه

استاد روستایی:

اما اینجا نه

مجری:

در سوره انسان نیامده

استاد روستایی:

در سوره انسان نیست

اِنَّما صَرَحَ عزَوَجل بولدانٍ مُخَلَدین

در مورد پسران بهشتی گفته اما در مورد حوریان بهشتی نگفته چرا

رعایه لحرمة البتول قرة عین الرسول

بخاطر در واقع رعایت حرمت حضرت زهرا سلام الله علیها میگه این در وصف ایناست

 لذا خدا اینجوری صحبت میکنه و تفاسیر دیگری هم این آیه رو دارند که این آیات درباره امیر المومنین است اون وقت این آقا میگه نصف آیه هم نازل نشده یا مثلا اون ماجرای آیه تطهیر که خدمت شما عرض کردم حتی ما کتاب ها داریم درباره فضائل امیر المومنین که آیاتی که درباره امیر المومنین نازل شده ببینید من فقط بعضی از اینها رو فقط آمار میدم

مجری:

بله یک اشاره ی خیلی خوبه داشته باشید بله

استاد روستایی:

ببینید

مجری:

عزیزان میتونن مراجعه کنند

استاد روستایی:

بله کتاب شواهد التنزیل حاکم حسکانی از علمای معروف اهل سنت با سند معتبر هم میاره مطلب رو در اینجا ببینید در صفحه 39 میگن ابن عباس

ما نَزَلَ فِی اَحَدٍ من کتاب الله ما نزَلَ فِی عَلِیٍ

بله برای هیچ احدی به اندازه علی آیه نازل نشده است

شواهد التنزیل حاکم حسکانی صفحه 39

خب بعد روایت این رو میاد یکی یکی ذکر میکنه روایات رو میاد ذکر میکنه اینجا میاد میگه

نَزَلَ فِی علی سَبعُون آیه

هفتاد آیه درباره علی نازل شده که چی

ما شَرَکه فِیهِن اَحَدٌ

در اون هفتاد آیه هیچ کس شریک نیست

 اختصاصی یعنی آیه تطهیر و مباهله و سوره انسان و

چ مجری:

سوره انسان رو بگذاریم کنار

استاد روستایی:

اینا همه رو گذاشته کنار میگه هفتاد آیه که فقط مال خودشه بعد میاد میگه ببین اصلا یک چیز دیگه بهت بگم

مَا اَنزَل اللهُ آیهً فِی القُرآن

خدا آیه ای رو در قرآن نازل نکرده

الا عَلِیٌ رَاسُها

الا اینکه علی در راس اون آیه است

بعد نقل دیگری میاره از یزید بن رومان

ما نَزلَ فِی اَحَدِ مِنَ القُرآن مَا نَزلَ فَی عَلیِ بن ابِی طالب

آنچه درباره ی علی آمده درباره هیچ کس نیامده

باز در صفحه بعدی

ما اَنزَلَ فی حقِ اَحَدٍ ما اَنزَلَ فی عَلِیٍ منَ الفَضلِ فی القُرآن

دقت میکنید اینا آیاتی که علمای اهل سنت دارن میگن و نقل های دیگری که آمده بعضیا میگن 80 آیه بعضیا آمدند گفتند سیصد آیه و بعضیا آیات دیگری رو در این زمینه شمارش کردند بالاخره درباره امیر المومنین آمده است دیگه اینها مسئله ای نیست که منه آقای روستایی بگم نه حتی این اجماع مسلمین است ما حاکم نیشابوری میگه اینکه نفس پیامبر امیر المومنین در آیه مباهله متواتر است این مسئله و روایات دیگری که در این زمینه وجود داره این حرفی که این آقا میزنه بله نیم آیه هم درباره علی ابن ابی طالب نیومده آقا اینو از کجا میگی یک حرفی بزن که اگر به قول معروف خواستند بهت ایراد بگیرن به این میزان مفتضح نشه

 

مجری:

احسنتم خیلی ممنون و مچکرم آقای دکتر روستایی در حقیقت این آقا رو من نگاه میکنم از خود وهابی ها هم زده جلو با این صحبت هایی و تعابیری هم که داره از بعضی وهابی ها و ناصبی ها هم زده جلو و چیزی باز گفتش

کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست     که تر کنیم سر انگشت و صفحه بشماریم

قولی که از جناب ناصر خسرو نقل شده است این اشعاری که در مدح امیر المومنین وارد شده است و این آیات و س

استاد روستایی:

سوره عادیات

چ مجری:

بله اینها اینهمه نازل شده و یک فردی این چنین میاد در شبکه ها میگه نصف آیه هم نازل نشده خیلی درد آوره واقعا

استاد روستایی:

ببینید اینها شناخته شده هستند کسی که اهل فضل و اهل فهم باشه میفهمه که داره بی ربط میگه چون ببینید ما حتی در وهابی ها هم اینو داریم در اهل سنت هم داریم حتی یک وهابی هم میدونه آیاتی از قرآن درباره امیر المومنین آمده و خب اینها معلومه که به هیچ مسلکی نیستند ببینید چون آدمی که در این سطح ظاهر میشه در رسانه یک آدم بی اطلاعی نیست اتفاقا خود این آقای مشیری  یک کلیپی هم در مدح امیر المومنین داره یعنی جمله ای خودش میگه علی رو میشناسه میدونه اما هدف چیه هدف اون ایجاد دو قطبی است اصلا ماموریتش اینه یک عرب و عجمی راه بیندازه یک نژاد پرستی که سال ها اینها پوسیده است از بین رفته یک چیزهایی که غرف هم خسته شده از این حرف ها این بیاد مثلا یک همچین دو گانگی ایجاد بکنه در حالی که بیبنید ما منطقمون باید منطق برهان و استدلال باشه قرآن چقد زیبا گفته

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ

بقره آیه 111

جاودانگی قرآن منطق محور بودن قرآن است چرا قرآن چرا اسلام جاودانه است چرا واقعا دین رسول خدا چرا تعالیم اهل بیت صلوات الله و سلام علیه جاودانه است چون منطق محور هستند چون گفتمانشون روشن کردن عقل مردم است بصیرت دهی است آیات قرآن میگه آقا بصیرت بصیرت پیامبر میگه

 قول هذه سبیلی

بگو این راه منه

اَدعوا الی الله علی بصیره

دعوت به خدا میکنم اما بر اساس روشن گری بصیرت

 خب این منطق قرآن است این منطق تعالیم اهل بیت صلوات الله و سلام علیه اینکه یک کسی بیاد به راحتی همه چیز رو بذاره کنار چیزی رو که دیگه وهابیت کنار نیمذاره وهابیت با اون همه جنایتکاری هاش اینه کنار نمیذاره خب این مشخصه که این نه تنها آدم اهل دانش درکی نیست آدم آزاده ای هم نیست

مجری:

امیر المومنین که اینهمه از عجم ها دفاع میکرده اتفاقا اینقد دوستش داشتند

استاد روستایی:

فوق العاده ان شالله من یکبار یادم باشه آقای صفایی عزیز اگر خواستیم یک برنامه اثباتی داشته باشیم در پاسخ بعضی از سوالات این آقایون امیر المومنین به شدت با عجم ها و مخصوصا ایرانی ها رفیق بود

مجری:

این عشق ایرانی ها به علی اصلا از همونجا نشا گرفته

استاد روستایی:

شما دقت کنید  مثلا رشید حجری اینا از اون یاران حضرت هست که بالاخره حجر منطقه حجر مال کجاست یا گفتند یمن یا گفتند بحرین هر دوتا جزء ایران بوده یار امیر المومنین است بعضیا گفتن آبادان اون قسمت ها رو گفتن جزء یاران امیر المومنین است اون وقت اصحاب سر امیر المومنین هم هست یعنی رفیق صمیمی رفیق بسیار صمیمی یا افراد دیگری که بالاخره در اصحاب امیر المومنین داریم چقد حضرت با سلمان رفاقت داشتند و امثال اینها که اصلا حضرت خیلی به ایرانی ها بها میداده در جای خودش من ان شالله راجع بهش صحبت خواهم کرد این آقا میخواد دوگانگی ایجاد کنه اصلا نونش در دو گانگی یجاد کردن است

چ مجری:

احسنتم خیلی ممنون و مچکر جناب آقای دکتر روستایی عزیز استفاده کردیم بسیار بهره بردیم باز هم جلسات بعدی در خدمت جنابعالی خواهیم بود و از جنابعالی هم التماس دعا داریم

 

ای که گفتی فمن یمت یرنی    جان فدای کلام دل جویت

کاش روزی هزار مرتبه من مردمی تاببینم رویت

 

از همه شما عزیزان التماس دعای فرج و دعای خیر داریم ما و خدمت گزاران به اهل بیت علیهم السلام رو از دعای خیرتون فراموش نکنید و تا برنامه آینده شما عزیزان رو به خالق متعال میسپارم

والسلام علیکم والرحمه الله و برکاته

 

 


  
  • رضایی

    3 ارديبهشت 1402 - ساعت 13:07

    مردک مجوسی پست فطرت کذاب

    0 1

کاوش - پاسخ به شبهات باستان گرایان درباره تاریخ اسلام>

پاسخ به شبهات امیرالمومنین علی ع بنی مصطلق عایشه اسلام صحابی اتهام زدن عروه بن زبیر آیه افک آیات امامت