جنت البقیع - سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام

ویژه برنامه جنت البقیع با کارشناسی آیت الله مدنی بجستانی


 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

عنوان برنامه: جنت البقیع

تاريخ: 08/ 02/ 1402

استاد: آیت الله مدنی

مجری: آقای قضبانی

قسمت:۱

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

مجری:

 این رد پای کوچ پرستوست در بقیع شب گریه‌های لاله شب‌بوس در بقیع حالا چقدر حرف دو پهلوست در بقیع از هر چه بگذریم سن اوست در بقیع پهلوی دردهای تو دنیا چه کوچک است با آن همه شکوه تماشا چه کوچک است.

 عرض سلام و ادب و احترام فروتنی و آستان بوسی تقدیم به ساحت مقدس عزیزترین و شریف‌ترین و نازنین‌ترین و با برکت‌ترین بنده خدا بر روی زمین یعنی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و بعد از آن هم عرض تسلیت و همینطور عرض سلام و ادب و احترام و باز هم تسلیت و تعزیت خدمت دوستداران عاشق اهل بیت (علیهم السلام) مظلوم اهل بیت غریب (علیهم السلام) اهل بیتی که سال‌های سال صدها سال است حقشان شناخته نشده است و جایگاهشان را این دنیای پست درک نکرده است ان شاء الله بتوانیم بر سر سفره احسان غریب‌ترین انسان‌ها و عزیزترین انسان‌های روی زمین در ویژه برنامه جنت البقیع ساعتی را با شما بگذرانیم و به معرفت خودمان نسبت به ساحت مقدس این ائمه (علیهم السلام) بزرگوار عرض ادب و احترام کنیم و این شناخت کمی بیشتر کنیم در خدمت استاد ارجمندم سید نور چشم و عزیز کرده استاد مدنی بزرگوار هستیم عرض سلام و ادب و احترام و تسلیت.

استاد: جباری

 بسم الله الرحمن الرحیم بنده هم ابتداً خدمت جنابعالی و یکایک عزیزانی که با محبت ما را مهمان دلهای مبارک خودشان کردند سلام عرض می ‌کنم تقدیم ارادت و محبت داریم و عرض تسلیت هم داریم. به مناسبت این فاجعه بزرگ تخریب حرم‌های ائمه بقیع (علیهم السلام) و خدا را شکر می ‌کنیم که فرصتی است با جمع دل‌های عاشق امشب به زیارت ائمه بقیع (علیهم السلام) و مدفونین بقیع برویم و بعد منزل نبود در سفر روحانی ان شاء الله نام ما در فهرست زائرین ائمه بقیع (علیه السلام) و اولیا الله که در بقیع دفن امشب ثبت و ضبط شود.

مجری:

حضرت آقا من هنوز توفیق حاصل نشده است که به زیارت بقیع بروم به زیارت خانه خدا بروم ولی به عنوان یک آدمی که شاعر است دل نازک است احساس می ‌کنم اگر هم بروم طاقت دیدن آن همه غربت را ندارم از این باب می گویم که در سالهای اخیر چندین بار با بچه‌ها رفتیم سوریه وقتی در حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) یا حضرت رقیه (سلام الله علیها) می ‌رفتیم می ‌دیدیم که این صحن ها خاک آلود است این صحن ها مدت زیادی است که نظافت نشده است. دل ما از غصه می ‌ترکید حالا من می ‌خواهم بگویم که چطور چطور می توانم طاقت بیاورم بروم یک حرم آسمانی و عظیم را عظیم‌ترین حرم این عالم را در غربت و در خاک ببینم اولاً راجع به این اعتقاد صحبت کنیم که ما نسبت به امامانمان (علیهم السلام) چه وظیفه داریم اگر جایگاه امنی برای زیارت برای عبادت بر سر مزار آنها ساخته می شود نیت و هدف ما چیست تا برویم سراغ ان شاء الله قسمت های بعدی.

استاد: جباری

نکته‌ای که جنابعالی اشاره کردید من را یاد یک خاطره‌ای را انداخت که حضرت آیت الله العظمی شاهرودی که به مدینه مشرف شده بودند که از مراجع درگذشته تقریبا چهل سال قبل پنجاه سال قبل هستند این مرد بزرگ فرمودند من طاقت زیارت بقیع را ندارم به هر حال به ایشان گفته می شود مدینه آمدید که نمی ‌توانید بقیع نروید ایشان وقتی که وارد قبرستان می شوند به شدت متاثر می شوند گریه فراوانی می ‌کنند. و به نحوی که خیلی حال ایشان به هم فرمود من می ‌دانستم که من طاقت دیدن این غربت را ندارم همینطور که می ‌فرمایید ما یک تاریخ غربت و مظلومیت شگفتی را راجع به اهل بیت (علیهم السلام) می ‌بینیم ولی وقتی وارد حرم امام رضا (علیه السلام) می شویم دل‌هایمان آرام می گیرد که بخشی از آن مظلومیت به نحوی جبران شده است وقتی که حضرت سید الساجدین (علیه الصلاة و السلام) بدن های قطعه قطعه شده پدر بزرگوار و اصحابش را دیدند داشت روح از آن بدن مفارقت می ‌کرد حضرت زینب (سلام الله علیها) دلداری دادند و عرض کردند پسر برادر اینجا حرم خواهد شد زائر خواهد داشت یعنی خود این حرم و زائر یک آرامش و تسلایی است و وقتی که انسان در بقیع قرار می گیرد آن همه مظلومیت تاریخی در ابتدا و این مظلومیت تخریب حرم و اهانت به زائرها انصافاً تمام آن خاطرات مظلومیت را تجدید می ‌کند و برای انسان بسیار سنگین است اولین بار است که من به مدینه رفتم به بعضی از رفقا گفتم اگر ده روز در مدینه باشم دق می ‌کنم چون نه تنها بقیع برای ما یادآور خیلی سختی‌ها است من به هر دیوار مدینه که نگاه می ‌کنم احساس کناراین دیوار صدای مظلومیت مادرمان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به گوش می ‌رسد به هر حال این مظلومیت و این داغ و این فاجعه خودش قصه پرغصه‌ای است که بیانش به عهده شاعرانی مثل جنابعالی و دیگران در شاید در زبان شعر شود اشاره‌ای کرد اما بخش سوالی که جنابعالی مطرح کردید بخش عقیدتی و اینکه کنار قبر اگر بنایی ساخته شود برای اینکه کسانی بتوانند عبادتی کنند. آسایش و آرامشی داشته باشند این چگونه است.

 در طول تاریخ اسلام این واقعیت جریان داشته است و حرم‌ها ساخته می ‌شدند و بارگاه‌ها ساخته می ‌شدند گروه اندکی که به برکت سیاست‌های ناپاک قدرت‌های استکباری قدرت به دست گرفتند این‌ها مخالفت با این مسئله را شروع کردند و بحث‌های عقیدتی فراوانی هم از طرف اساتید شده است که ما نمی ‌خواهیم وارد آن. فضا شویم در این فضای غمبار امشب من فقط اشاره‌ای می ‌کنم به سه چهار دلیل، دلیل‌های عمومی که عزیزان شنونده ما اگر بخواهند با دیگران صحبت کنند راحت بتوانند آن را ارائه بدهند این‌ها را عرض می ‌کنم بنده یک وقتی بقیع مشرف بودم در بقیع مأمور امر به منکر و نهی از معروف آمد جلو و به ما گفت که این زیارت شرک است این حرم‌ها شرک است اشاره کرد حرم‌ها شرک است. من برگشتم رو به مردم و این استدلال را گفتم گفتم مسلمان‌هایی که اینجا هستید طبق بیان این آقا تمام پدران شما در این هزار و چهار صد سال بر شرک مردند و مشرک هستند و مسلمان نبودند لازمه این استدلال این است این حرم را که امروز ما نساختیم این حرم را که به شهادت تاریخ از روز اولی که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از دنیا رفتند بالای قبر مطهر شان یک بنای مختصری ساخته شد. و همینطور برای صالحین است دیگر آیا این پذیرفتنی است که هزار و چهارصد سال همه این مسلمان‌های عاشقی که به حج بیت الله رفتند به زیارت مدینه رفتند این ها مشرک هستند؟! این ها از دایره اسلام خارج بودند؟! فقط اسلام را محمد بن عبدالوهاب و نوکران انگلیس فهمیدند این بیان من در همین مختصرشان آنجا عرض کردم فضایی را ایجاد کرد که هیچ استدلال دیگر‌ی نمی ‌خواهد حرف کاملاً منطقی بود.

 نکته دومی که است این ادعای وهابیت که این ساختمان سازی و حرم‌سازی شرک است با خود قرآن و روایات ناسازگار است ما در قرآن کریم راجع به اصحاب کهف این مطلب را داریم این یک مورد حالا ما داریم اشاره می ‌کنیم می ‌فرماید وقتی که اصحاب به سراغ اصحاب کهف رفتند به آن‌ها را در آن حالت دیدند:

وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَآنها رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا

و اینچنین مردم را متوّجه حال آنها کردیم، تا بدانند که وعده خداوند (در مورد رستاخیز) حقّ است؛ و در پایان جهان و قیام قیامت شکّی نیست! در آن هنگام که می ان خود درباره کار خویش نزاع داشتند، گروهی می ‌گفتند: «بنایی بر آنها ن بسازید (تا برای همی شه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگویید که) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولی آنها که از رازشان آگاهی یافتند (و آن را دلیلی بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدی در کنار (مدفن) آنها می ‌سازیم (تا خاطره آنها ن فراموش نشود.)»

 کهف (18):21

آیه بیست و یک سوره شریفه کهف این آیه شریفه چرا بیان می ‌کند که همه آنها وقتی که اصحاب کهف بودند ما ساختمانی بسازیم بعد گفتند مسجدی بسازیم آیا قرآن می ‌خواهد تقریر کند و تثبیت کند شرک را کفر را یا دارد یک کار زیبا را ترویج می کند بیان می کند.

 دلیل سوم سیره مسلمین است ما به سیره مسلمین همه مسلمان‌ها در فقه شان اعتماد می ‌کنند استناد می کنند سیره اولیای الهی انبیای الهی الان شما مشرف ان شاء الله چند ماه دیگر حاجی‌ها مشرف می شوند برای حج کنار خانه خدای متعال کعبه معظمه حجر اسماعیل است این نیم دایره حجر اسماعیل چیست؟ همه گفتند حضرت اسماعیل (علیه السلام) برای اینکه قبر مادرش هاجر زیر پا قرار نگیرد هجر اسماعیل را درست کرد یک حائلی درست کرده است این بنای بر قبر است یا نیست. چه جوابی دارند از خودشان عرض کنیم:

والذي يقتضيه كلام المؤرخين أن تحصيب المسجد إنما حدث في زمان عمر بن الخطاب؛ فقد روى يحيى عن عبد الحميد بن عبد الرحمن الأزهري قال: قال عمر بن الخطاب حين بنى مسجد رسول الله صلّى الله عليه وسلّم: ما ندري ما نفرش في مسجدنا، فقيل له: افرش الخصف والحصر، قال: هذا الوادي المبارك فإني سمعت رسول الله صلّى الله عليه وسلّم يقول «العقيق واد مبارك» قال: فحصبه عمر بن الخطاب رضي الله عنه.

وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى نویسنده : السمهودي جلد : 2 صفحه : 46 -47

در کتاب وفا الوفا جلد دوم است نقل می ‌کند می گوید اول از خودشان عرض می ‌کنم حالا می گوید اولین کسی که عمارت روی قبر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با خشت بنا کرد عمر بن الخطاب است می گوید قبلش مسلمان ها دیواری ساخته بودند با جریده نخل با این برگ های درختان خرما سایبانی درست کرده بودند و بعد عمر بن خطاب آن را با خشت بنا کرد عرض کردم جلد دو صفحه چهل و شش و چهل و هفت وفاء الوفا و بعد این ادامه داشته است این همه مسلمان آمدند بنا کردند افزودند اصلاح کردند هدیه کردند و امثال قبر حضرت حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) بله و بقیع.

 چهارمین دلیل و آخرین دلیلی که ما اینجا می ‌خواهیم اشاره کنیم سیره عقلاء است سیره عقلا را هم ما در فقه به آن تمسک می کنیم با همان شرایطی که دارد در فقه الان شما در تمام دنیا شاهد هستید. وقتی که شما به یک کشوری وارد می شوید یکی از بناهایی که معمولاً در بسیاری از کشورها است قبر سرباز و گمنام است رئیس جمهور که می رود می ‌برند آنجا نخست وزیر این کشور می رود سراغ آنها می ‌برند آنجا گل می ‌برند احترام تاج گل می ‌برند رهبران کشورها بزرگان کشورها عقلای عالم برای نگان خودشان بزرگان خودشان همه ساختمان ساختند امارت ساختند و هیچ کس هم در ذهنش نیست که این قبر را عبادت می کند بنابراین عرض کردم. هم بر اساس آیه شریفه قرآن هم بر اساس روایات ما هم بر اساس سیره عقلا سیره مسلمین و ادله دیگری که در بحث‌های مفصل میاید ساخت ساختمانی بر روی قبر صالحین که مردم بتوانند راحت زیارت کنند آنجا عبادت خدا کنند قطعاً مورد تایید قرآن کریم سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سیره مسلمین سیره عقلا است. و مخالفت این گروهی که سابقه و لایحقه آن‌ها مشخص است تاثیری ندارد من همینجا یک اشاره‌ای هم کنم خدا را شکر می ‌کنیم که در شرایطی که نزدیک بود این فاجعه تکرار شود توسط داعش که جلد دوم وهابیت است خداوند متعال با همت مردان بزرگی توفیق داد که حرم‌های مطهر ائمه (علیهم السلام) از گزند آنها در امان ماند و دنیا هم فهمید که این گروه و امثال این گروه و این تفکر اگر حاکم بشود دنیا را تخریب خواهد کرد فقط حرم‌های بقیع نیست که تخریب می شود.

مجری:

 جناب استاد من هم یک دلیل بسیار بسیار ساده و عام فهم با اجازه شما عرض کنم من پدرم را در کودکی از دست دادم زمانی که می روم سر مزار ایشان طبق عادت آن احساسات خودم را که می خواهم بروز بدهم از بحث احترام برای این مردم قائل هستم خم می شوم سنگ مزار ایشان را می بوسم. من سنگ پرست نیستم آن سنگ برای من هیچ ارزشی ندارد یک سنگی است مثل بقیه سنگ‌های بیابان اما از زمانی که آمده است روی مزار پدر من من آن سنگ را به احترام پدرم می ‌بوسم و این فکر نمی ‌کنم که به توحید من لطمه‌ای وارد کند این شرکی باشد یا من بگویم که آن سنگ را من دارم یک بتی را می پرستم نه به واسطه اینکه در جوار پدر من است برای من دارای ارزش است ممنونم از شما .

استاد: جباری

یک خاطره اینجا بگویم می خواستیم این بخش کوتاه باشد اما. من یک وقتی در مدینه در نماز جماعت شرکت کردم یک کسی پا شد بعدش صحبت کرد سخنرانی کرد و خیلی هم اهانت کرد این‌ها شرک است کفر است بعد که تمام شد من بنای صحبت نداشتم چون می ‌دانستم اثر کم است نرود ولی کسان دیگری اصرار کردند وارد بحث با این بنده خدا شدیم تا نماز عصر طول کشید در پایان بحث ایشان چند بار تاکید کرد گفت من اشتباه کردم از علمای من استاد دانشگاه مدینه هستم. و برای سخنرانی مامور هستم ولی اشتباه کردم و اگر دوباره سخنرانی کردم جبران می ‌کنم جملاتی که به او گفتم حالا فقط مختصر عرض می کنم در یک دقیقه گفتم آیا ما که به زیارت این قبور می رویم قائل به ربوبیت این‌ها هستیم؟ گفت نه گفتم آیا ما معتقدیم اینها مستقل از خدای متعال کوچکترین کاری می ‌توانند کنند؟ برای بیان کردن که امام صادق (علیه السلام) می فرماید که اگر منهای خدای متعال بگویید پزشک شفا داد فلانی روزی داد این شرکه. پس بنابراین چرا شرک باشد چرا کفر باشد گفت انهم لایضرون ولا ینفعون ضرر ندارند نفع ندارند کاری نمی توانند کنند چون مردند گفتم فرضا حرف تو درست من از این دیوار که نمی تواند کاری کند اگه سلام دادم این شرک می شود؟ گفت نه شرک نمی شود بعد گفتم چطور اینها مرده اند و نمی توانند کاری کنند:

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

آل عمران (3):169

 در نماز را چه چیزیی می گوید آیا ما به دیوار سلام می کنیم اگر نفعی نداشت که ما سلام نمی کردیم به هر حال راه خیلی روشن است منتها این سه چهار دلیلی که اشاره کردم خیلی راحت است که می ‌توانند عزیزان شنونده ما هم در مباحثی که احیانا پیش میاید به آن استناد کنند ان شاء الله.

مجری:

 ان شاء الله جناب استاد برویم سراغ تاریخ اول هرچند که جواب این سوالی است که الان می ‌خواهم بپرسم تقریبا در خلال بحث این بخش اول به پاسخش من رسیدم اما حالا خیلی از بینندگان محترم ما شاید این سال من در ذهنشان باشد که از شما سوال کردم قبل از برنامه که استاد من امروز در جلسه‌ای بودم شخصی از من سوال کرد که آیا در تاریخ داریم که مثلاً یکی از اهل بیت (علیهم السلام) مثلاً آقا امام صادق (علیه السلام) برای پدرشان آرامگاهی بسازند ساختمانی بسازند برای ساخت یک حرم پیش قدم شوند آیا چنین چیزی وجود داشته است یا نداشته است؟

استاد: جباری

باید شرایط تاریخی را نگاه کنیم ببینیم حقیقتاً چگونه امکان داشته است و تا چه حد امکان داشت نسبت به قبر مطهر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌بینیم ساختمان در زمان خلفای آن‌ها ساخته شد و در زمان حضرت امیر المومنین (علیه الصلاة و السلام) این ساختمان وجود داشت. و هیچ نوع تخریبی صورت نگرفت نه از طرف خلفای برادران اهل سنت و نه هم از طرف حضرت امیر المومنین (علیه الصلاة و السلام) پس این نمونه‌ای که بوده است وجود داشته است نسبت به ائمه (علیهم السلام) دیگر آیا شرایط فراهم شد بدن مطهر حضرت امیر المومنین (علیه الصلاة و السلام) را که شبانه دفن کردند قبر که مخفی بود نسبت به امام حسن (علیه السلام) که بنا بود در بقعه و در کنار حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد که ممانعت کردند بدن اهانت شد جسارت شد و برگشت شد نسبت به امام حسین (علیه السلام) که خیمه را نگذاشتند تا خانه‌ای ساخته شود.

مجری:

 و چقدر در طول تاریخ اگر هم چیزی بود نابود کردنذ که کلاً امحا شود.

استاد: جباری

 و همینطور قصه ادامه دارد اما بعضی جاها که میسر بوده است چرا حضرت امام رضا (علیه الصلاة و السلام) قبر شریف را در جایی بود که بقعه بود مشخصا حضرت (علیه السلام) محل قبر بیان کرد در بقعه و بارگاهی بود که البته برای قبر هارون ساخته شده بود و بعد حضرت (علیه السلام). در قسمت جلو و قبر هارون دفن شدند و بقعه و بارگاه داشت حضرت امام هادی (علیه السلام) حضرت امام عسکری (علیه السلام) این‌ها در خانه و در بقعه و بارگاهی دفن شدند و آن بقعه و بارگاه بعداً تغییر و تبدیل شد.

مجری:

 هارون فرمودید که الان در طوس مدفون است بله هارون؟

استاد: جباری

 بله بله هارون قبرش در طوس است وقتی که حضرت امام رضا (علیه السلام) به آنجا رسیدند به کسی که همراهشان بود. فرمودند که این‌ها می ‌خواهند قبر من را پشت سر هارون قرار بدهند ولکن هرچه کنند این میسر نخواهد شد مجبور خواهند شد در جنوب قبر هارون و در قبله قبر و بعد حضرت (علیه السلام) فرمود وقتی که قبر حفر کردند چنین حوادثی پیش میاید و ریز آن را بیان کرد بنابراین قبر حضرت امام رضا (علیه السلام) دارای بقعه بوده است و حتی نقل شده است که این بقعه از سال‌های قبل از اسلام بوده است کسانی که از کتب پیشینیان خبر داشتند. این بقعه هارونیه را می گویند بقعه اسکندریه است آن وقت ساخته شده بوده است .

مجری:

و آقا با اجازه شما یک بیت شعر بخونم سری به اتاق فرمان بزنیم بینندگان محترم ما یک میان برنامه را که دوستان با سلیقه و هنرمند من تدارک دیدند ببینند در این فاصله هم هر چقدر که می ‌توانیم صلوات بفرستید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کاش صحرای وسیعی داشتم در خیال خود بقیعی داشتم پشت دیوارش سوز ناله ام می شکست این بغض چندین ساله ام خدایا به قلب امام زمانمان (عجل الله و تعالی فرجه الشریف) آرامش بدهد خدایا سلامتی امام زمان (عجل الله و تعالی فرجه الشریف) بزرگترین درخواست در این شب‌های دردآلود و بغض آلود همه‌مان برای سلامتی امام زمانمان (عجل الله و تعالی فرجه الشریف) صدقه بدهیم و همدردی کنیم جناب استاد بقیع به لحاظ لغوی به چه معنا است و راجع به تاریخچه بقیع صحبت کنیم.

استاد: جباری

 بله کلمه بقیع به معنای فضای وسیع است ما در جغرافیای جزیره العرب تا حدود چهارده بقیع را بنده وقتی شناسایی کردم که جاهای مختلفی که به آنها بقیع گفته می شود.

مجری:

و ربطی به بقعه ندارد.

استاد: جباری

 

 و این بقیع مورد نظر ما در تاریخ با یک پسوند معرفی می شود بقیع الغرقد وقتی که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه آمدند و هجرت فرمودند مدینه دو قبرستان داشت در دو قبیله نزدیک دو قبیله و مرده‌ها را آنجا دفن می ‌کردند. و بقیع فضای بازی بود که درخت خار در آنجا زیاد بود آن درخت خار اسمش غرقد بود لذا به این منطقه باز می ‌گفتند بقیع الغرقد با قین بله اول غین است دومی قاف غرقد به پیشنهاد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اولین کسی که در بقیع دفن شد عثمان بن مضعون بود عثمان ابن مضعون در زمان خود رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از دنیا رفت برادر رضاعی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چند برادر رضاعی دارند از جمله حضرت حمزه (علیه السلام) عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برادر رضاعی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم است و همچنین عثمان بن مضعون که خیلی حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) به او علاقه داشتند.

 این اولین کسی بود که در بقیع دفن شد و بقیع به عنوان قبرستان افتتاح شد بعدها که ابراهیم فرزند رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم از دنیا رفت به دستور رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) او را کنار عثمان بن مضعون دفن کردند البته بینندگان ما توجه دارند عثمان بن مضعون با عثمان ابن عفان اشتباه نشود عثمان ابن عفان خلیفه سوم که سالیان بسیاری دو سه دهه بعد از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از دنیا می رود و در آخر بقیع دفن می شود که بعد ملحق به بقیع می شود اما عثمان ابن مضعون صحابه ای است که در زمان خود رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مظلوم دنیا می رود و وقتی که فرزندشان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دفن می ‌کنند دو جمله از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اینجا نقل شده است. یکی فرموده که الحقی بسلفک الصالح عثمان بن مضعون ملحق بشو به سلف صالح خودت عثمان بن مضعون.

 دوم نقل شده است فرمود هذه الروحاء لذا این منطقه بقیع در داخل بقیع ما چند مکان داریم یک جایش نامش روحا است روحا به معنای محل نشاط و شادابی حالا این تعبیر چه معنایی معنوی دارد آنجا چه خبر است از لحاظ معنوی اینو باید اهلش بیان کنند فرمود هذهی الروحا. پس محل قبر عثمان بن مضعون و ابراهیم بن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) این منطقه.

مجری:

 پس فرمودید که این عثمان اولین میتی که در بقیع دفن می شود.

استاد: جباری

و بعد عده زیادی دفن شدند تا آنجا که صاحب کتاب مرآة الحرمین نقل می کند می گوید که بیش از دو هزار نفر از اصحاب و تابعین در این قبرستان دفن شدند در جلد یک صفحه دویست و سی بالاتر از او در وفا الوفا سمهودی از مالک بن انس پیشوای فرقه مالکیه از برادران اهل سنت نقل می کند که می گوید ده هزار نفر از صحابه و اکابر در بقیع هستند ما گنجینه‌ای به این عظمت در کل جهان اسلام نداریم یعنی هیچ جا را نداریم که این چنین شخصیت‌های عظیم و بزرگی را در دل خودش جا داده باشه. که من به فهرستی اشاره می ‌کنم طبیعتاً ما فرصتی نخواهیم داشت.

مجری:

استاد من وادی السلام می روم یا باب صغیر همینطور پس بقیع خیلی.

استاد: جباری

 خیلی فوق العاده تر است در هیچ کجای دنیا تکرار نشده است حتی اگر این جمله را عرض کنم جمله درستی است که در حرم های مطهر ائمه (علیهم الصلاة و السلام) نوعاً یک یا دو معصوم (علیهم الصلاة و السلام) دفن است ولی در بقیع . اولاً چهار امام معصوم(علیهم السلام) حضرت امام مجتبی (علیه السلام) حضرت امام سجاد (علیه السلام) حضرت امام باقر (علیه السلام) حضرت امام صادق (علیه السلام) ما هیچ کجای دیگر قبر چهار معصوم (علیه السلام) نداریم احتمال اینکه قبر مطهر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در بقیع باشد پنج معصوم (علیه السلام) .

 و یک نکته دیگر که کمتر گفته می شود بنابر روایاتی سر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه الصلاة و السلام) هم در بقیع است این روایات محکم‌تر احتمالات مختلف است. که بعد از اینکه سر مطهر را به نیزه زدند و به شام بردند با رسوایی یزید در شام اهل بیت (علیهم السلام) را محترمانه برگرداند و از آنها خواست که چه درخواستی دارید اولین درخواستی که از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است فرمودند سر پدرم را برگردان که دفن شود و تحویل داد و حضرت (علیه السلام) آوردند و در مدینه در بقیع دفن کردند البته احتمالات دیگری است احتمال قوی است در این احتمالات احتمالات یعنی حضور پنج معصوم(علیه السلام) غیر از این معصومین (علیه السلام) که خوب فوق العاده است این مطلب منسوبان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) من فقط اشاره‌ای می ‌کنم عباس عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در بقیع است سه تا عمه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در بقیع هسند صفیه عاتکه جمانه اینها عمه‌هایی بودند که ایمان آوردند هجرت کردند شخصیت‌هایی هستند که به هر کدومشان باید بپردازیم دریایی است.

 مادر رضاعی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حلیمه سعدیه در بقیع دفن است. بسیاری از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در بقیع دفن هستند زینب ماریه حفصه صفیه سوده جویریه در بقیع دفن هستند عایشه هم در بقیع دفن است عایشه را وقتی که از دنیا رفت خواستند در کنار قبر رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دفن کنند ولی در همان روزهای آخر برادران اهل سنت نقل کردند در کتب شیعه هم نقل شده است خودش گفت من به واسطه آنچه که از من سر زده است از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خجالت می ‌کشم لذا مر آنجا دفن نکنید و در بقیع دفع کنید لذا ایشان هم در بقیع دفن کردند.

مجری:

ببخشید من سوالات ریز می پرسم محل دفن ائمه معصوم (علیه السلام) ما مشخص است آیا محل دفن افرادی مثل عایشه مشخص است.

استاد: جباری

بله خدمت شما عرض شود قبرهایی که الان مشخص است قبرهای ائمه (علیهم الصلاة و السلام ) مشخص است قبر حضرت عباس عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص است قبر همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص است قبر سه نفر از دختران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت رقیه (علیها السلام) حضرت زینب (علیها السلام) حضرت ام کلثوم (علیها السلام) مشخص است . و یک قبر گمشده هم داریم که داغ شما باید تا قیامت بکشیم و آن رفیع‌ترین بنای مدینه است بعد از گنبد مطهر رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) که حالا آن جریانش را باید جداگانه به آن رسید خدمت شما عرض شود بسیاری از نوادگان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در بقیع هستند من اشاره کنم مثلاً حسن مثنی حسن مثنی داماد امام حسین (علیه السلام) است در کربلا است در کربلا مجروح می شود امیدی به زنده ماندنش ندارند اجازه می دهند بدن مجروحش حمل شود و خدا می ‌خواهد. و حسن مثنی زنده می ‌ماند و نسبتا عمر طولانی می ‌کند بعد توسط ولید بن عبدالملک نقل شده است مسموم می شود و به شهادت می ‌رسد و در بقیع دفن می شود.

مجری:

جد طباطبایی‌ها است.

استاد: جباری

 بله بله فاطمه بنت الحسین (علیهما السلام) سکینه بنت الحسین (علیهما السلام) دو دختر امام حسین (علیه السلام) در بقیع هستند زینب دختر امام باقر (علیه السلام) در بقیع دفن است نفس زکیه نواده امام حسن مجتبی (علیه السلام) در بقیع است حسین، حسین اصغر پسر امام سجاد (علیه السلام) در بقیع اسماعیل به فرزند امام صادق (علیه السلام) در بقیع که وقتی که بقیع را تخریب کردند بدن ایشان تازه بیرون آمد مجدداً دفن شد عبدالله بن امام صادق (علیه السلام) در بقیع است.

مجری:

میان کلامتان این واقعه مربوط به چه زمانی است؟ این که می گویید قبر را باز کردند.

استاد: جباری

 اسماعیل بن امام صادق (علیه السلام) بله خدمت شما عرض شود که. حالا من این اسم هم اضافه کنم هر دو را با هم بگویم علی العریزی همین علی بن جعفر که ما در قم داریم که احتمالاً ایشان نوه علی بن جعفر باشد علی بن جعفر که فرزند دیگر امام صادق (علیه السلام) است در مدینه قبری داشت غیر از این تخریب بقیع برای خیابان کشی ها و امثال اینها چند بار قبور قبور غیر از ائمه (علیه السلام) جابجا شده است در یکی از این خیابان کشی ها قبر حضرت اسماعیل فرزند امام صادق (علیه السلام) تخریب شد. چون آن را مشخص قرار نداده بودند و بعد بدن کشف می شود می پرسند از آنهایی که اهل آنجا بودند از شیعیان پیرمرد و مسن به آنها می گویند که قبر امام صادق (علیه الصلاة و السلام) است به ملک خبر می دهند که این را چه کنیم می گوید مجددا دفن کنید بدن تر و تازه بوده است دفن کردند علی العریزی در منطقه عریز بود در همین زمان ما. خیلی‌ها قبر ایشان زیارت کردند مسجدی بود چند قبر بود در همین زمان ما دوران معاصر مسجد را تخریب کردند و قبر هم تخریب کردند من خدمت آقای امری عالم بزرگ مدینه بودم آن سال ایشان نقل کرد اینکه عرض می ‌کنم از کتاب نقل نمی ‌کنم مستقیما از ایشان نقل می ‌کنم ایشان فرمود شیعیان که در ارتش هستند و آن شب بودند در تخریب آنها نقل کردند که قبر را که خراب کردند بدن تازه پیدا شد و آنجا تماس گرفته شد با. ملک چه کنیم گفت بیاورید بقیع آوردیم بدن را در بقیع دفن کردیم.

 و محل دفن را هم علامت گذاری کرده بودند محمد بن حنفیه فرزند امیر المومنین (علیه الصلاة و السلام) به احتمال زیاد در بقیع است زید بن حسن (علیه السلام) اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) عرض کردم اینها هم از نوادگان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این‌ها در بقیع هستند دقت کنید که هر کدام از اینها یا فرزندان اینها در سراسر عالم اسلامی بودند حرم دارند زائر دارند آستانه دارند. من یادم نمی رود این خاطره که یکی از بزرگان علما گفت ما از فرودگاه پکن سوار شدیم بیایم به پکن از دور یک مسجدی را دیدم گفتم این مسجد است گفتن نه امامزاده است گفتم اینجا امامزاده است گفتند بله این آقا از فرزندان موسی بن جعفر (علیهما السلام) بوده است و اصلاً اسلام را او وارد چین کرده است امروز بیش از هشتاد میلیون مسلمان در چین وجود دارند به برکت همین امامزاده بزرگوار بوده است دقت کنید که نواده‌های این‌ها در این سراسر دنیا حتی در چین کمونیست حرم دارند و نورافشانی می ‌کنند.

مجری:

چه شجره با برکتی است کوثر.

استاد: جباری

 ولی این همه اولیای الهی در بقیع هستند خیلی قصه قصه پرغصه‌ای است دردناکی‌ است از انصار از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) من چند نفر را اسم ببرم دقت کنید که این همه ادعایی که می شود که صحابه را در حد عصمت میاورند به قول صحابه عمل می ‌کنند. عدالت الصحابه معتقد هستند اسعد بن زراره در بقیع است سعد بن معاذ در بقیع است اصید بن ابوسعید خدری قبری دارد ابوسعید خدری که خدری یا خدری که امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا به حرف او استناد کرد آنجا است عثمان ابن مضعون در بقیع است جابر بن عبدالله انصاری در بقیع است عبدالله ابن مسعود در بقیع است مقداد بن عمرو مقداد مشهور در بقیع است سهیب در بقیع است سعد بن ابی وقاص در بقیع است عقیل در بقیع است عبدالله بن جعفر همسر حضرت (علیه السلام) در بقیع است .

عبدالله ابن جعفر به احتمال قوی قبر ایشان در بقیع است صورت قبر مشخصی هم دارد در باب الصغیر هم است ولی آنچه که روایت قوی تر است این است که بعد از شهادت حضرت زینب (سلام الله علیها) ایشان در آنجا نماند و اصلا علت رفتن به شام هم حالت حضرت زینب (سلام الله علیها) یا تبعید حضرت زینب (سلام الله علیها) بود. لذا وقتی حضرت زینب (سلام الله علیها) از دنیا رفتند دیگر عبدالله بن جعفر برگشت به مدینه و در مدینه از دنیا رفت در بقیع دفن شد حالا باز من اگر بخواهم عرض کنم شخصیت‌هایی که در آنجا هستند فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) جانم به قربانشان شخصیت با عظمتی کسی که مادر دوازده امام (علیه السلام) است.

 کعبه را ایشان به احترام ایشان شکافته شده است ولی قبر ایشان که حرم داشته تخریب شده است در بقیع ام البنین (سلام الله علیها) همسر باوفای امیر المومنین (علیه الصلاة و السلام) ام فروه (سلام الله علیها) مادر امام صادق (علیه السلام) در بقیع است تعدادی از شهدای احد در بقیع هستند که حالا بیان اینکه به چه طور آنها از بقیع از احد اینجا آورده شدند مجروح بودند چون شهدای خود احد را پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود در احد دفن کنید این ها مجروح بودند آوردند بعد شهید شدند ملحق شدند در بقیع هستند و عرض کردم یکی از شهدای زنده کربلا هم حسن مثنی هم یادگاری کربلا در بقیع است.

این اشاره‌ای به ساخت بقیع آغاز بقیع کسانی که در بقیع دفن شدند اگر واقعا اگر ما بخواهیم هر شب یک نیم ساعتی راجع به بقیع صحبت کنیم فکر می ‌کنم ما یک سال دو سال باید هر شب صحبت کنیم تا ستاره‌های بقیع را معرفی کنیم ستاره‌های بقیع در زیر خورشید وجود مبارک ائمه بقیع (علیهم السلام) و خورشید فروزان حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این ستاره‌ها پنهان ماندند و الا هر کدام شرح حال مفصلی بودند.

مجری:

به نظر می آید هر کدام در شهری بودند شهری را آباد می ‌کردند.

استاد: جباری

 و الان هم ما از فیض روح مطهر آنها حتی ابدان مطهر آن‌ها که در اینجا دفن هستند قطعاً ما بهره‌مند هستیم چه آنهایی که از نزدیک در آنجا توفیق زیارت دارند چه ماها که دل سوخته و از دور عرض ارادت می ‌کنیم قطعاً و یقیناً با آن روایات با آن دستورات که شده است ان شاء الله بهره‌مند از روح بلند و ملکوتی صالحین که در بقیع دفن هستند هستیم.

مجری:

ان شاء الله در مسیر علی و فاطمه (سلام الله علیهما) جان می ‌بازیم ما برای حسنش نیز حرم می سازیم آقا خدمت شما عرض کنم که این حرمی که بیش از صد سال است به نظرم درسته تخریب شده است بله این به دست چه کسی ساخته شده بود و این تاریخچه اگه بخواهیم عنوان کنیم که از فلان سال اینجا بقعه‌ای ساخته شد حرمی ساخته شد که آخرین بار در هشت شوال به دست نامردترین و ناجوانمردترین انسان‌های. روی زمین به دست جاهل‌ترینشان تخریب شد این تاریخچه این حرم چی بود تا به اینجا رسید و از بین رفت؟

استاد: جباری

 عرض کردم که در خود بقیع مکان‌هایی است روح‌ا را من معرفی کردم یک بیت الاحزان هم داشتیم در بقیع که محل گریه های حضرت زهرا (سلام الله علیها) بوده است و آن هم خودش به اندازه یک قبر است که قبر یک ولی و صالی ا‌ست در تاریخ همچنین. خانه‌ای در بقیع بوده است که خانه عقیل است و بعدها امام سجاد (علیه السلام) خریدند خانه امام سجاد (علیه السلام) هم گفته می ‌شد در منابع برادران اهل سنت هم است در منابع شیعی هم است اینکه عرض می ‌کنم برای اینکه روشن شود این صرفاً مستند به شیعه نیست برادران اهل سنت هم نقل کردند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌آمد وارد بقیع می شد جلو خانه عقیل می ‌ایستاد و می گفت السلام علیکم سلام می ‌کرد به اهل بقیع این خانه عقیل کجا است؟

 دقیقا مکان تاریخیش جلو و قبور ائمه (علیهم الصلاة و السلام) و جایی که زائرین به ائمه (علیهم السلام) سلام می دهند دقیقاً جایی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از دفن ائمه (علیهم السلام) آنجا می ‌ایستاد و به این اهل قبور سلام می داد این ایستادن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اینجا بی حساب نبود چرا همه نقل کردند که اینجا می ‌آمد و می ‌ایستاد و سلام می ‌داد. و بارها حتی زمانی که بیماری رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سنگین شد به نحوی که خودشان به تنهایی نمی ‌توانستند حرکت کنند به دو نفر را مامور کردند زیر بازوی مرا بگیرید مرا ببرید به بقیع و رفتند و بقیع را زیارت کردند روی این قبور مطهر بناهای مختصری در همان اوایل ساخته شد ولی مجد الملک قمی که وزیر سلجوقی ها بوده است بنایی را ساخته است.

 قرن پنجم که این قرن پنجم. بنا باقی ماند بسیار بنا برای محکم و اساسی بود که تا زمانی که ابن بطوطه در قرن دهم می رود بازدید می ‌کند هنوز آن بنا پابرجا است بعد از پانصد سال بله و بعد هم باز توسعه‌های دیگری از طرف شخصیت‌های دیگری انجام شد تا اینکه در سال هزار و دویست و بیست و یک حدوداً وهابی ها اولین حمله کردند.

مجری:

 بیش از دویست سال پیش.

استاد: جباری

 بله خدمت شما عرض شود که اولاً مدینه را محاصره کردند و یک سال و نیم مدینه محاصره بود که مردم بسیار اذیت شدند از این محاصره و وارد نشدن مواد غذایی و امکانات و بعد از یک سال و نیم آنها وارد شدند قبور را تخریب کردند آن حرم‌های قدیم را تخریب کردند و امکانات زیادی هم که آنجا بود آنها را سرقت کردند محمد علی پاشا حاکم مصر لشکری را آماده کرد آمد و مدینه را از آنها پس گرفت و آنها را دستگیر کرد یک عده‌شان کشته شدند یک عده‌شان دستگیر شدند آن‌هایی هم که دستگیر شدند بعدا اعدام شدند در این مرحله این مصیبت به این نحو برطرف شد و آقای محمد علی پاشا حاکم مصر بعضی از آن بناها را بازسازی کرد متاسفانه خدمت شما عرض شود که دوباره وهابی ها شروع کردند. ابتدا آمدند در طائف قبر ابن عباس عبدالله بن عباس را تخریب کردند الان قبر عبدالله بن عباس در مسجد بزرگ طایف است که من مشرف شدم برای آمدن قبر حضرت (علیه السلام) وارد مکه شدند و قبر حضرت عبدالمطلب (علیه السلام) را قبر حضرت ابوطالب (علیه السلام) را قبر حضرت خدیجه (علیه السلام) را که این ها حرم داشتند اینها را تخریب کردند بعد آمدند جده قبر حضرت حوا (علیه السلام) حرمی داشت الان هم باز آن قبر باقی است من آنجا را زیارت کردم ولی قبر صافی است و دیگر ساختمانی حرم داشته است آن حرم را هم تخریب کردند.

 و در مرحله نهایی آمدند و مدینه و ابتدا متعرض قبر حضرت حمزه (علیه السلام) شدند که اگر فرصتی بود من به جریان تخریب قبر حضرت حمزه (علیه السلام) اشاره خواهم کرد آنجا معجزه‌ای هم داریم بله بله و بعد آمدند وارد مدینه شدند و قبور مطهر ائمه (علیهم السلام) را در هشتم. شوال تخریب کردند فردی به نام عبدالله بن بلحید که فقیه آن‌ها بود قاضی القضات آنها بود فتوایی داد و ضریح گنبدها را نابود کردند ضریح را نابود کردند و خزائنی که در آنجا بود به غارت بردند و به طرف قبر مطهر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم تیراندازی هایی کردند بنای تخریب آنجا را داشتند که بعد با عکس العمل‌هایی که روبرو شدند ترسیدند من در همین سال‌هایی که خدا توفیق داده تشرف پیدا کردم یک وقتی با یکی از روحانیون آنها وارد بحث شدم بعد گفتم که شما قبور ائمه (علیهم السلام) را خراب کردید قبر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را اگر توان داشتید خراب می ‌کردید گفت بله بله ما الان هم اگر بتوانیم این بقعه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این خلاف شرع است خرابش می ‌کنیم.

 گفتم بله ولی مادر ما فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بقعه‌ای ساخت که دست شما از تخریبش کوتاه است خیلی تعجب کرد گفت چطور گفتم اینکه فرمود مرا شبانه دفن کنید و قبر من مخفی است هر مسلمانی که وارد مدینه می شود اول می پرسد عجیب است چرا قبر حضرت زینب (سلام الله علیها) مشخص است حضرت رقیه (سلام الله علیها) مشخص است قبر دیگران مشخص است قبر سیدة النساء العالمین (سلام الله علیها) مشخص نیست شما این را تخریبش کنید می ‌خواهید چه کار کنید چه جوابی دارد به هر حال آنچه که اینها انجام دادند تنها تخریب بقیع نبود من اشاره‌ای کردم عبور فراوانی را در مکه تخریب کردند در طائف تخریب کردند در جده تخریب کردند حتما برای شنوندگان عزیز ما این مهم است که بدانند این فرقه و این طایفه ضاله که بهانه‌شان این است که بنای روی قبر شرک است و باید تخریب شود بیش از چهل و چهار مسجد را در کتب نام بردند که از آثار رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است و توسط این ها تخریب شده است مسجد است اصلاً در طول تاریخ حفظ شده است به عنوان مسجد ، مسجدی که بسیاری از آن‌ها محل نماز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.

مجری:

 این تخریب مسجد. چه دلیلی دارد؟این که قبر نیست علناً دشمنی با خدا است دیگر.

استاد: جباری

 من حالا بعضی را خدمت شما عرض می ‌کنم که مثلاً در احد مسجد المسرع محلی که حضرت حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) روی زمین افتاده بود مسرع یعنی محل شهادت که روی زمین افتاده بود آنجا را برای اینکه علامت باشد مسجد ساخته بودند اصلا در تاریخ همه جا که نقل شده است مسجد است مسجد المسرع است این خراب کردند مسجد فضیح را در دوران خود ما وجود داشت ما می ‌رفتیم آنجا نماز می ‌خواندیم چرا آنجا نماز می ‌خواندیم چون محل نماز پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در آنجا چند روزی نماز خوانده بودند یک سال که ما مشرف بودیم خبر آمد که این ها تخریب کردند رفتیم دیدیم با بلدوزر تمام این مسجد تاریخی را تخریب کردن سنگ‌ها را منتقل کردند و یک بیابان صافی شد که از بین برده بود مسجد رد الشمس را تخریب کردند مسجد فتح در احد بنده خودم آنجا رفته بودم. زمین باقی است داشتم توضیح می ‌دادم چند نفر پیرمرد از خانه‌هایشان از اهالی همان احد خارج شدند گوش کردن من دیدم این ها گوش می ‌کنند به عربی بیان کردم آمدند جلو گفتند اینجا محل نماز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است؟ گفتم بله اینجا محل نزول آیه:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که به شما گفته شود: «مجلس را وسعت بخشید (و به تازه‌واردها جا دهید)»، وسعت بخشید، خداوند (بهشت را) برای شما وسعت می‌بخشد؛ و هنگامی که گفته شود: «برخیزید»، برخیزید؛ اگر چنین کنید، خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد؛ و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است!

مجادله (58):11

این آیه در اینجا نازل شده است به همین نزول این آیه این مسجد همسایه هایش نمی دانستند گفتند ما نمی دانیم و حکومت یک مسجد دیگر‌ای صد متر جلوتر ساخته است و به ما می گویند که اینجا نماز نخوانید آنجا مسجد توبه است مسجد بنی حرام است مسجد بلال است مسجد بغله است مسجد بنی صدر است و لیست طولانی که مساجدی که هزار و چهارصد سال حفظ شد که این یادگار رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هزار و چهارصد یا هزار و سیصد سال که در طول این صد سال عرض کردم بعضی هایش اخیرا بعضی هاش قبلا و قبلا تخریب کردند و از بین بردند آثار تاریخی دیگر‌ی.

مجری:

 آقا یک سوال می گویید که مزار هیچ امامی (علیه السلام) کسی اصحابی آنجا نبوده است آیا این مساجد مثلاً در طرح خیابان سازی بوده است فلان شهرک سازی بوده است تخریب شده است یا یک دلیل خاصی دارد که ما نمی دانیم این دلیلش چیست؟

استاد: جباری

 خدمت شما عرض شود که اولاً اگر حتی برای خانه سازی خیابان سازی و امثال اینها باشد در دنیا اماکن تاریخی‌شان را به نحوی حفظ می ‌کنند بنده یک سفری دعوت داشتم و مسیر این بود که باید در پاریس توقف می ‌کردیم آن مختصری که در پاریس بودیم. برای من توضیح دادند که این پاریس قدیم است این پاریس جدید است پاریس قدیم درش اجازه تغییر بنای ساختمان شما ندارید حق ندارید تخریب کنید حتی خانه‌ای که مربوط به یکی از شعرایشان است نشان دادند این تابلو دارد این خانه فلان شاعر در اینجا بوده این ها در دنیا حفظ می شود من معذرت می ‌خواهم از این بیان قلب انسان داغدار می شود من یک وقتی دیدم در همین پاریس اعلام مزایده کرده بودند مربوط به آن. میکروفونی و یک کیفی که ادعا می ‌کردن مال ام کلثوم خواننده مشهور زن عرب است از طرف خود کشورهای عربی همانجا برگزار می ‌شد با یک مبلغ سنگینی روی آن رفت که این میکروفونی است که ام کلثوم درش آوازه‌خوانی کرد باید میکروفون ام کلثوم حفظ شود.

 خانه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کوچه های بنی هاشم خانه امام سجاد (علیه السلام) که هزار و دویست سال هزار و سیصد سال حفظ شده است باید تخریب شود ؟!! خانه امام سجاد (علیه السلام) را تخریب کردند خانه امام صادق (علیه السلام) را تخریب کردند اینها در مدینه از خانه ارغم بن ابی ارغم در مکه را تخریب کردند محلی که محل تبلیغ اسلام بوده است توسط رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سه سال مخفیانه آنجا معرفی می ‌کرده است محل اسلام بسیاری از افراد بوده است خانه ابو ایوب انصاری که هنوز تصاویرش است پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد مدینه که شد همه ‌ما شنیدیم همه اصرار داشتند که به خانه آن‌ها وارد شود فرمود ناقتی مامورا داستان شتر حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) .

شتر حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت در یک زمین خالی نشست حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود این مال کیست؟ گفتند مال بچه‌های یتیم است فرمان داد از آنها بخریم مسجد کنیم که شد مسجد النبی بعد تا حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) مشغول این صحبت‌ها بود ابو ایوب انصاری اساس مختصر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را برد خانه خودش حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود المرع مع رحیه من همانجا می روم که اساسم رفته است و لم یکن فی المدینه افقر من ابو ایوب می گوید در مدینه فقیرتر از ابوایوب کسی نبود خورشید آسمان اسلام در خانه فقیرترین مردم مدینه طلوع می ‌کند عزیزان بدانند ارزش‌ها جای دیگر است.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!

حجرات (49):13

قدردان دلهای نورانیتان باشید اینکه مهر اهل بیت (علیهم السلام) مهر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مهر ائمه بقیع (علیهم السلام) در خورشید خورشیدی است که در خانه دل شما طلوع می کند این همین قصه است همین قصه است.

 

 

 

 

 به هر حال حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) رفتند خانه ابوایوب این خانه ابو ایوب به اجماع همه مورخین یعنی کسی دیگر اختلافی ندارد که حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) خانه ابوایوب رفتند. و در آنجا مدت‌های طولانی محل عبادت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است تا بعد خانه کنار مسجد ساختند و منتقل شدند به خانه خودشان این محل عبادت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) زندگی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این هم حفظ شده است هزار و دویست سال این امانت را حفظ کردند خانه را تخریب کردند و از بین بردند خانه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در مکه که قصه طولانی دارد خانه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را که محل زندگی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است محل ولادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تبدیل کردند به وضوخانه من یک سال در مکه در یکی از محلات که ساکن بودیم کتابخانه عمومی مکه آنجا بود رفتم قسمتی را به من اجازه دادند که بروم در مخزن کتابی برای من جلب توجه کرد که چاپی نبود احساس می ‌شد مثلاً این تک نسخه است نسخه فتوکپی و مثلا اینجوری باشد یا نسخه‌های دیجیتال باشد و قدیمی نه جدید بود اما گاهی کتاب‌ها معلوم است از که نسخه نوزده صحافی زیبا منظم اینجور نبود.

بعد دیدم شرحی از تخریب خانه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) است عجب مهندسی خودش را آنجا نقل کرده است بود من متاسفانه آن وقت امکاناتی نداشتم عکس بگیرم یا مهندسی که مسئول تخریب این قسمت بوده است گفت وقتی که تخریب می ‌کردیم در زیر این خانه‌ای که حفظ شده بود برخورد کردیم به خانه اصلی حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و بعضی از وسایل در آنجا بود که عکسش را انداخته بود این وسایل اینها و من دیگر دستور توقف عملیات را دادم و اصرار کردم که این ها حفظ کنیم. می گوید من بسیار اصرار کردم این رابه هر نحوی شده است حفظ کنیم ما هم مدتی معطل شدیم بعد دستور آمد که تخریب کنید و تخریب شد و وضوخانه ساخت این هم یک گوشه کم گفته شده ای است که قصه فقط قصه تخریب بقیع نیست قصه فقط بنای بر قبور نیست مساجد تخریب شد اماکن تخریب شد و خدمت شما عرض شود قبور مطهر دیگری هم همینطور تخریب شده است که مثل قبر حضرت آمنه (سلام الله علیها) و عبدالله (سلام الله علیه) و ابوطالب (سلام الله علیه) و عبدالمطلب(سلام الله علیه) که بالاتر از تخریب آنها و جانسوزتر از تخریب آن‌ها این است که می گویند اینها مشرک بودند. یا ما قبرشان را تخریب می ‌کنیم چون مشرک بودند.

مجری:

 آقا چند سال دیگر فقط در سرزمین عربستان به نظرم فقط همان چهار دیواری خونه کعبه باقی بماند دیگر چیز دیگر این ها نذارند باشد.

استاد: جباری

بله آن هم اگر می ‌توانستند آن هم حفظ نمی ‌کردند یکی از علمای اهل سنت برادران اهل سنت در یکی از کشورها کتابی نوشته بود راجع به ایمان پدران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که آن کتاب را من دارم هدیه ایشان است ایشان با اشک می ‌گفت من تعجب می ‌کنم این‌ها چه جور خجالت نمی ‌کشند که در مسجد النبی امامت می ‌کنند و می ‌ایستند روبروی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و می ‌گویند پدر تو در جهنم است عموی تو در جهنم است جد تو در جهنم است با اینکه این همه آیه این همه روایت و بلکه اشارات بعضی از آیات داریم که اینها بر ایمان از دنیا رفتند سیوطی کتابی دارد اصلاً یک کتاب مستقل دارد ایمان آباء النبی الا ای حال منظور که این قبور هم. هم قبر را تخریب کردند و هم جانسوزتر اینکه این‌ها را به کفر متهم کردند.

مجری:

 مگر می شود پیامبرآخرالزمان (صلی الله علیه و آله و سلم) از فرزند یک مشرک به عمل بیاید آخر خیلی ساده است این معادله خیلی ساده نیاز به سواد آنچنانی ندارد نیاز به علم آنچنانی ندارد من نمی دانم آخر این چیزهای سطحی را چرا بعضی ها نمی ‌فهمند.

استاد: جباری

 خدمت شما عرض شود که وقتی که ما می ‌بینیم اصحاب فیل میایند برای تخریب کعبه شأن حضرت عبدالمطلب (سلام الله علیه) را رعایت می ‌کنند. و جایگاه حضرت عبدالمطلب (علیه السلام) به نحوی است که همه می دانند این شخصیت شخصیت الهی و معنوی است که آن جریان اصحاب فیل پیش میاید و امثال اینها آنچه که از حضرت عبدالمطلب (سلام الله علیه) در جریان اصحاب فیل نقل شده است دیوان مفصلی که از حضرت ابوطالب (سلام الله علیه) اشعار مفصل نقل شده است و در خود کشورهای عربی مکرر چاپ شده است همه اش نشانه‌های ایمان است به وضوح با تمام وضوح و روشنی دلالت بر ایمان می ‌کند و ما افتخارمان این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در نسل مطهر مومنین منتقل شده است در اصحاب طاهره و ارحام مطهره منتقل شده است به هر حال قبر حضرت عبدالله (سلام الله علیه) هم روی همین جهت کنار حرم مطهر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حرم داشته است.

 و عکس باقی است مردم یعنی در طول این هزار و دویست سال مسلمان ها هیچکس نفهمید قبر کافر را زیارت می ‌کردند. این‌ها واضح است همانطور که جناب عالی فرمودید ولکن این قصه پرغصه هم مثل همان چیزهایی است که شنیدیم و وقتی که بدن مطهر حضرت اباعبدالله (سلام الله علیه) را زیر سم اسب‌ها انداختند بالاخره این نسل باید به نحوی بماند رگ رگ است این آب شیرین و آب شور در خلایق می‌‌رود تا نفخ صور این مسیر باطل و مسیر حق و این نزاع بین حق و باطل الی یوم القیامه جریان دارد این همان جریانی است که خیمه ها را آتش زد. این همان جریانی است که درب را آتش زد و این جریان همان جریانی است که بقیع را تخریب می کند ولکن همه ما یقین داریم و همه نقل کردند که آخرین حلقه این قصه ظهور آن آقایی است که کنار کعبه می ‌ایستد و می گوید انا بقیة الله.

مجری:

 آقا سی سال پیش این دو بیت را نوشتم که من اشک به خون تپیده‌ام یا مولا از چشم غمت چکیدم یا مولا دانی که چرا مرید راهت شدم. از بس که یزید دیده ام یا مولا یعنی همیشه تاریخ سراسر پر از حسین و یزیدهایی بوده است که حق و باطل را تداعی می ‌کردند و هنوز هم بازماندگان خوارج را ما در داعش داریم می ‌بینیم خدا حفظتان کند دوستان من در اتاق فرمان به من اعلام کنند چند دقیقه دیگر زمان داریم که حاج آقای پایان بندی بله حاج آقا پنج شش دقیقه زمان داریم یک جمع بندی یا نکته ناگفته اگر است در محضرتان هستیم.

استاد: جباری

 فقط یک اشاره‌ای کنم به یک حادثه‌ای که دوست داشتم بیشتر توضیح بدهم بعد از تخریب بقیع در ایران حرکات زیاد شد مرحوم آیت الله شهید مدرس. سردمداری کرد کمیسیونی در مجلس ایجاد کرد برای پیگیری تخریب بقیع و اداره حرمین شریفین توسط یک مجموعه‌ای از کشورهای اسلامی آن وقت رئیس الوزرا رضاخان بود متاسفانه پنهانی با این‌ها رابطه داشت و عین الملک هویدا که پدر هویدا بود فرستاد آنجا که خاطراتش الان منتشر شده است متاسفانه با آنها یک هماهنگی های نامناسبی کرد و بعد هم که مدرس ترور کردند. ترور ناموفقی بود و جریانات دیگر به هر حال بعد از هجوم بقیع و تخریب بقیع چشم همه به ایران دوخته شده بود و با خیانت رضاخان این قصه پیگیری نشد این خودش یک بحث جالبی دارد شاید مناسب باشد که اصلاً یک بحث جداگانه‌ای شود من از آن می گذرم آخرین مطلب اینها چه اهدافی را دنبال می ‌کردند این را من دوست داشتم فرصت می بود کمی باز می کردم ولی فقط یک مطلب را اشاره می ‌کنم در این چند دقیقه. همانطور که هر انسانی یک اوراق هویتی دارد اگر این اوراق هویتی از بین برود خیلی برای انسان مشکلات ایجاد می شود شما تصور بفرمایید با پاسپورت می روید خارج از کشور شما را با پاسپورتتان می ‌شناسند اگر پاسپورتتان را کسی بگیره آتش بزند شما الان می ‌خواهید شکایت کنید می ‌پرسند از چه کسی.

می ‌خواهید به سفارت ایران مراجعه کنید از کجا معلوم شما ایرانی هستید هر واقعا مشکلات فراوانی دارد ملت‌ها هم یک اوراق هویتی دارند بناهای تاریخی. اماکن تاریخی نمادهای تاریخی اوراق هویتی ملت‌ها هستند وهابیت در صدد باطل کردن اوراق هویتی ملت اسلام است این هدف هدف مهمی است من اشاره کنم به یک نکته مهمی ویل دورانت در تاریخ تمدن مفصل یا قصه الهزاره که مکرر هم ترجمه فارسی دارد هم ترجمه عربی دارد در جلد اولش می گوید من مسیحی هستم اما به عنوان یک مسیحی نمی دانم واقعا عیسی مسیح بوده است یا نبوده است چون ما نه محل ولادتش نه محل زندگیش نه محل دفنش نه حوادث زندگیش را هیچ ساختمانی جایی مکانی نداریم لذا می شود آدم تصور کند که شاید این ها افسانه است این نکته مهم را دقت کنید رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از آغازی که مبعوث شد مسلمان‌ها سعی کردند هر کجا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پا گذاشت مسجد گذاشتند مدرک الناقه در مدینه داشتیم محلی که ناقه حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرود آمد اولین جایی که نماز خواند مسجد قبا شد. مسجد المصبح شد قبل از قبا و این ها حفظ شد این ها اوراق هویتی ما است.

 دست استکبار که از آستین فرقه ضاله وهابیت بیرون آمد خواستند این اوراق هویتی را ابطال کنند نمی ‌خواستند بعضی از چیزها روشن شود مثلاً من اشاره‌ای کردم قبلاً بیت الاحزان اگر باشد مردم چی می ‌پرسند چرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اینجا باید گریه کند اگر مسجد غدیر خم باشد ما دنبالش گشتیم تخریب کردند متاسفانه آثاری باقی نگذاشتند خوب مسلمان‌ها می ‌پرسند اینجا چی نازل شده است چه خبر بوده است و همینطور مسجد رد الشمس و مسجد دیگر و مساجد دیگر که به نظر می رسد اینها در به دنبال این هدف بودند که البته خداوند متعال به آنها این فرصت را نداد و نخواهد داد به همان تعبیری که در قرآن آمده است:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

ما قرآن را نازل کردیم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنیم!

حجر (15):9

مصطفی را وعده کرد الطاف حقگر بمیری تو نمیرد این سبق. من کتاب و معجزه‌ت را رافعم. بیش و کم‌کن را ز قرآن مانعم من پایان این بخشی را که حتماً شنوندگان ما را هم متاثر کرد در بخش‌های مختلف به پایان می ‌برم با یک خبر خوش که همه ما می دانیم و همه مان باور داریم این حرم‌ها ساخته خواهد شد الهی آمین این مظلومیت ‌ها برطرف خواهد شد قطعاً آن آقای آمدنی خواهد آمد شاید این جمعه بیاید. شاید ان شاء الله .

مجری:

ممنون و سپاسگزارم از شما جناب استاد مدنی از اینکه در بحث شما زیاد سوال پرسیدم معذرت می ‌خواهم از محضرتان یکی از دردناک‌ترین و جانگدازترین برنامه‌هایی بود که در آن حضور داشتم خیلی از مطالبی که حضرتعالی عنوان کردید را برای بار اول چقدر تاسف خوردم قطعا بینندگان محترم ما امشب یک جرقه ای به وجود خواهد آمد که بروند بیشتر مطالعه کنند برای خود من این جرقه اتفاق افتاد و فکر می کردم که حالا. این تخریب قبور ائمه (علیهم السلام) فقط منحصر بوده است به همین بقیع و داستان‌های از این دست خدایا ما را شرمنده اهل بیت (علیهم السلام) نکن ما را شرمنده امام زمانمان (عجل الله و تعالی فرجه الشریف) قرار نده خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خوشنود باشی و ما رستگار یا علی.


جنت البقیع - سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام>

تخریب بقیع مظلومیت اهل بیت ع مدینه زیارت ساخت بقعه کلمه بقیع ائمه بقیع علیهم السلام شهدای احد بیت الاحزان خانه ائمه علیهم السلام تخریب مساجد