مهدی یار

قسمت هفتاد و سوم برنامه مهدی یار با کارشناسی جناب آقای شریفی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:17/12/1400

برنامه:مهدی یار

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن اعدائهم.

السَّلاَمُ عَلَی الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ الْأُمَمَ وَعلی آبائه الطّیّبین الطّاهرین المعصومین.

عرض سلام و احترام خدمت شما بینندگان جان منتظران جان جانان حضرت مهدی موعود (ارواحنا فداء) در هر نقطه ی از جهان، تبریک و تهنیت عرض می کنم ایام ولادت با سعادت انوار سه گانه حضرت سیدالشهداء أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و قمر منیر بنی هاشم حضرت أباالفضل العباس (سلام الله علیه) و همچنین میلاد با سعادت حضرت زین العابدین امام سجاد (علیه السلام) را به محضر حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) و همچنین خدمت شما عزیزان، در خدمت شما هستیم با برنامه دیگری از سلسله برنامه های مهدی یار کرسی مهدویت از شهر مقدس قم جوار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و از شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)، این هفته در خدمت کارشناس ارجمند جناب استاد علی شریفی هستیم و از محضرشان استفاده می کنیم.

آقا سلام علیکم تبریک عرض می کنم.

استاد شریفی:

من هم عرض سلام دارم خدمت شما جناب آقای صفایی مجری عزیز و توانمند برنامه، شما بینندگان عزیز شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج) و بنده هم به نوبه خودم تبریک عرض می کنم هم خدمت حضرت عالی هم خدمت شما بینندگان عزیز این اعیاد را اعیاد شعبانیه و امیدواریم که امسال آخرین سال غیبت حضرت باشد و ما سال دیگر در کنار مولا و ولی نعمت مان این ایام را جشن بگیریم و به شادی مشغول باشیم، در خدمت شما هستیم.

مجری:

خیلی ممنون و متشکرم، یکی از موضوعاتی که بسیار در مباحث مهدویت حائز اهمیت هست شرایط جامعه قبل از ظهور هست؛ اینکه اساساً جامعه قبل از ظهور چه جامعه ای هست و به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت؟ آیا می رود به سمت مدینه فاضله؟ چونکه بعد از آن مدینه فاضله قاعدتاً شکل خواهد گرفت، آیا قبل از ظهور هم باید شکل بگیرد یا نه؟ یا یک سراشیبی انحراف و یک جامعه سیاه و فساد آلود را خواهیم داشت؟ می خواهیم ببینیم کدام نظریه نظریه راجح و برتر هست از دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام)؟

استا شریفی:

موضوعی که شروع کردیم در این جلسه و چند جلسه ای در خدمت شما حول این موضوع خواهیم بود سؤالی که مطرح کردید یک بحث مفصلی هست و شاید اختلاف نظر هم در آن زیاد هست، متأسفانه ما در بحث مهدویت مباحث مهدوی را در جامعه مان به طور صحیح آنچه که از کلام اهل بیت و روایات وارد شده نتوانستیم برسانیم، ببینید عصر قبل ظهور دورانی است پُر از فتنه که در روایات اهل بیت به وفور به این نکته اشاره شده است که حالا إن شاءالله در جلسات بعدی اینها را خواهیم آورد، در دوران فتنه و به خصوص مهم ترین و بزرگ ترین فتنه ای که وجود دارد در روایات که اشاره شده به عصر غیبت آقا امام زمان (عج) ما باید یک نکته را دقت کنیم اهل چه فرمودند اگر بخواهیم در مسیر صحیح ثابت قدم باقی بمانیم، ما در جلسات گذشته در نقد جریان مدعیان دروغین احمد این روایت را اشاره کردیم که محکم بنشینید به همان عقاید سینه به سینه ای که آمده تکان نخورید چپ و راست نروید و ...، لذا ما در این جلسات قصد داریم روایات اهل بیت را در این موضوع مطرح کنیم که ببینیم در کلام اهل بیت چه وارد شده؟ آیا جامعه قبل از ظهور یک مدینه فاضله هست؟ که بعضی ها ذوقی و سلیقه ای این را مطرح می کنند در جامعه که غیبت هنگامی به پایان می رسد و حضرت دیگر ظهور خواهد کرد که همه ما به کمال رسیده باشیم همه ما به معنای واقعی یک منتظر باشیم، اینهم ببینید غیبت صرفاً برای جامعه شیعی نیست برای کشورهای شیعی که نه، برای کشور های اسلامی نه، بلکه مسئله مسئله جهانی است نمی توانیم بگوییم ظهور حضرت مهدی صرفاً فقط برای شیعیان هست یا صرفاً فقط برای کشورهای اسلامی حوزه خاور میانه هست، نه، یک امر جهانی است، پس وقتی ما می خواهیم در این مسئله نگاه کنیم و روایاتی که داریم می آوریم مرحله اولش اینکه گفتیم جامعه قبل ظهور، منظور دنیای قبل ظهور است نه صرفاً ایران باز بگوییم قم و مشهد و مثلاً شهرهای اهل سنت جدا، نه، منظور کل این دنیای خاکی هست حداقل، کره زمین است که ما داریم رویش زندگی می کنیم، حالا ریزتر می شود می آید فضای خود شیعه را در روایات مطرح می کند که فضای خود شیعیان در عصر غیبت چه هست قبل ظهور، یک مطلب ذوقی هست بعضی ها مطرح می کنند که باید ما به اینجا برسیم به این کمال برسیم به این رشد برسیم همه خوب باشیم که حضرت ظهور کند به اصطلاح یک مدینه فاضله ای شکل بگیرد در عالم و در دنیا؛ این خلاف روایات است و إن شاءالله ما اینها را مطرح خواهیم کرد و برای این ادعا ما روایات صریح بر این مسئله نداریم بلکه روایاتش تعارض دارد، ولی من قبل از اینکه بخواهم ورودی پیدا کنم به این روایات و بیایم بگویم طبق روایات دسته بندی کردیم که دنیای قبل ظهور چیست می خواهم آسیب های این تفکر و این جریان را بگویم؛ چندتا آسیب ایجاد می کند این مسئله:

مسئله اول امید کاذب دادن به جامعه است؛ یک اصطلاحاً حالا تزریق اورژانسی یک تقویت روحی و احساسی به شخص القاء می شود یک فضای احساسی را طرف جذب می کند می آید چند سال در بحث مهدویت؛ می آید می بیند جامعه آنچه که قرار است بشود نمی شود روز به روز انحرافات، روز به روز فساد و این موارد در جامعه، امر جایش با نهی عوض می شود، نه تنها حلال و حرام ها عوض می شود بلکه اصلاً به تمسخر گرفته می شود شعائر و احکام دینی، نمونه بارزش را در جامعه زیاد می بینیم مثلاً طرف از هزار راه های حرام و  غیر شرعی به ثروت رسیده جوانی است پدر یکی از اقوامش یا همسایه هایش می شناسد طرف مقابل را که این پسر از چه راهی این ثروت را به دست آورده، اما پسر خودش را به اصطلاح ما مشهدی ها سرکوفت می زند می گوید بچه فلانی را نگاه کن مثلاً خاک بر سر تو که نتوانستی، با اینکه خود آن پدر و آن پسر هم می داند این از راه غیر مشروع این مال را به دست آورده اما دیگر در این فضای که ما داریم زندگی می کنیم نگاه نمی کند از چه راهی این مال کسب شده صرفاً فقط می گوید به مال دنیا رسیده تو هم به آن برس از هر راهی که شد حالا شما بیا بگو این راه غیر شرعی بوده، به تمسخر گرفته می شود حتی توسط بعضی از پدرها، اینها را ما داریم به چشم مان می بینیم در جامعه، پس جای امر و نهی هم حتی عوض می شود، این طرف پنج سال آمده کار مهدوی کرده که من دیدم این افراد را، بعد می بیند فضا آن فضای که باید بشود طبق آن چیزی که چیده نشده؛ این یواش یواش سرد می شود سرد می شود سرد می شود از اصل مهدویت سرخورده می شود و می افتد، این یک مورد.

مورد بعدی: ما در جامعۀمان چقدر داریم اساساً یکی از شبهاتی که اهل سنت مطرح می کنند بر ضد ما شیعیان همین نکته است آقا شما الآن حکومت اسلامی تشکیل دادید نظام جمهوری اسلامی تشکیل دادید اما ما جامعه را که نگاه می کنیم این سراشیبی سقوط و انحراف روز به روز دارد بیشتر می شود پس معلوم است که شما شکست خوردید، این یک چالش و یک ریزش بعدی است، این به شیعه الآن سرایت کرده که ما یکی از علت های انحراف که در جامعه ایجاد شده و بی دینی های که در جامعه دارد ایجاد می شود چون فکر می کردند که ما باید الآن روز به روز به حضرت مهدی نزدیک تر بشویم و جامعه روز به روز متدین تر بشود؛ وقتی می بینند نشده آن شیعه هم ناامید می شود امیدش را از دست می دهد اعتقادش ریزش پیدا می کند، آن مخالف مکتب تشیع هم از همین شبهه می سازد بر علیه شیعه؛ آقا ببینید شما وضعیت تان چطوری است، این پس نکته دوم.

اما سوم: سومین مسئله ی که ایجاد می شود به واسطه این امر ذوقی خلاف روایت این است که مدعیان دروغین این وسط از این موضوع سوءاستفاده می کنند، در جریان تبلیغی آقای احمد بصری اگر شما دقت کنید آنجا همین مسئله هست مبلغ شان چه می گویند؟ آقا ببینید فضای جامعه را؛ این مراجع، این علمای دین، این حکومت این ...، دنبال این هستند که اسلام را نشر بدهند اما نمی توانند روز به روز جامعه دارد به انحراف می رسد روز به روز دارد فلان می شود اینطوری می شود اینطوری می شود پس اینها باطل اند منی آقای احمد به عنوان یمانی، منی آقای علی رضا بابائی ملقب به منصور هاشمی به عنوان خراسانی، حالا از این من ها من ها، من هستم که می توانم جامعه را به مدینه فاضله برسانم که حضرت مهدی ظهور کند، پس یکی دیگر از آن آسیب ها سوءاستفاده مدعیان دورغین از این مسئله که آنها برای خودشان به این واسطه تبلیغ می کنند و آدم جذب می کنند، بعضی ها فریب می خورند آقا راست می گوید دیگر ببینید ما حداقل الآن چهل سال است نظام جمهوری اسلامی داریم آیا توانسته ایم حکومت اسلامی را به تمام معنی پیاده کنیم؟ خود مقام معظم رهبری هم همچین ادعای را ندارد می گوید ما حکومت اسلامی نیستیم ما نظام جمهوری اسلامی هستیم تا حکومت اسلامی فاصله های خیلی زیاد است، یک ریزش درون شیعه هم اینطوری اتفاق می افتد، پس این سه تا آسیب مهم ترین آسیب های این تبلیغ ذوقی خلاف روایات است که متأسفانه در بلند مدت این آسیب ها را به مذهب و مکتب می زند و باعث ریزش می شود.

مجری:

فقط ذوقی هست این سخن یا استناد های دارد؟

استاد شریفی:

آنچه که من کار کردم در روایات و از اساتیدم یاد گرفتم اولاً گفتم روایات صریح بر این نکته که اینطوری باید بشود نه تنها وجود ندارد بلکه اصلاً کلاً روایات جامعه قبل ظهور تعارض دارد با این ادعا که من إن شاءالله اینها را دسته بندی شده یک به یک خواهم آورد و بحث خواهیم کرد، اما اینجا این مسئله را هم بگویم؛ اگر ما آن مهدویت صحیح را دقیقاً همان که اهل بیت در روایات هزار و خُرده ای سال پیش فرمودند که جامعه قبل ظهور چه اتفاقاتی در آن می افتد و چه فضای را دارد اگر مطرح می کردیم باور کنید خود این نکته دلیل اثبات حقانیت مذهب و مکتب تشیع است، چرا؟ چون 1400 سال پیش اهل بیت چیزهای فرمودند که ما امروز به عینه می بینیم، وقتی برای یک نفر بیان بشود یک عده ای هستند تعداد دوازده نفر چهارده نفر؛ اینها 1400 سال پیش امروز را مثل کف دست مان که امروز داریم می بینیم برای ما بیان کردند که این اتفاقات خواهد افتاد، اگر در جامعه این ریزش ها را ببینیم دیگر منی بچه شیعه مسلط به مبانی مکتب اهل بیت دچار ریزش اعتقادی نمی شوم که بگویم چون جامعه دارد به مسیر سراشیبی انحراف می رود پس مذهب باطل است اسلام باطل است دین باطل است، نه، اتفاقاً می گویم 1400 سال پیش اهل بیت من اینها را به من گفته اند راسخ تر می شوم تقویت می شود عقیده ام نسبت به اهل بیت که اگر همه عالم هم به انحراف بروند من چون امیرالمؤمنین من، چون امام صادق من، چون امام باقر من به من امروز را نشان دادند که آقای شریفی، آقای شریفی ها، آقای بیننده های عزیز، شیعیان، در عصر غیبت و قبل ظهور حضرت مهدی کثیری از مردم به انحراف خواهند رسید ریزش ها گناه ها ارتدادها و ...، من می گویم عجب دارم می بینم در جامعه ام، پس پیرو کسی هستم که برای من همۀ اینها را پیش بینی کرده و بعدش گفته چه اتفاقاتی می افتد، اتفاقاً ایمانم راسخ تر می شود، ما ترس و واهمه ای از بیان اینها نباید داشته باشیم این اعتقاد ما را راسخ تر خواهد کرد اتفاقاً.

دسته اول روایاتی که من برای شما از روایات اهل بیت بیان خواهم کرد که این جامعه قبل ظهور را نشان می دهد که این جامعه مدینه فاضله ای نیست جامعه ای پُر از ظلم و جور است چرا؟ یک تواتر معنوی در بحث مهدویت بین تمام فِرق اسلامی که قائل به مهدویت هستند داریم حتی من تحقیق مفصل نکردم فقط از بعضی از اساتید سؤال پرسیدم که در ادیان دیگر که قائل به آمدن یک منجی هستند آنها این حرف را دارند یا نه؟ اساتید حالا شما از بودیسم بگیرید از مسیحیت بگیرید از یهود بگیرید، آنها را که سؤال کردم این اجماع تقریباً برای من حاصل شد که تمام ادیان الهی و غیر الهی که معتقد به آمدن منجی هستند معتقدند منجی هنگامی خواهد آمد که دنیا «کما ملئت ظلماً و جوراً» دنیا پر از ظلم و جور و فساد شده باشد، این تواتر معنوی نه تنها بین مسلمانان، تمام ادیانی الهی و غیر الهی که قائل به آمدن منجی اند، پس وقتی دنیا قرار است پُر از ظلم و جور باشد و حضرت آن موقع ظهور کند مدینه فاضله اصلاً معنی ندارد جور در نمی آید.

مجری:

چون اگر مدینه فاضله شکل بگیرد دیگر منجی می خواهیم چه کنیم دیگر.

استاد شریفی:

من یک نمونه اول یک روایت خدمت شما بیاورم؛ در کتاب «غیبت نعمانی» روایتی بیان شده حدیث شماره 23، این روایت روایت خیلی قشنگی هست این روایت که در کافی شریف هم آمده سندش هم معتبر هست حالا بررسی سندش را هم نشان خواهم داد، حضرت خضر محضر امیرالمؤمنین می آید که در آخر روایت امیرالمؤمنین می فرماید حضرت خضر است، سه تا سؤال از حضرت می پرسد حضرت پاسخ می دهد، وقتی که پاسخ تمام شد حضرت خضر شهادت می دهد بر چه؟ بر امامت امیرالمؤمنین و ائمه إثنی عشر، این سندش هم معتبر و صحیح است آن کسانی که و آن شبکه های معاندی که آقا شما در رابطه با امامت امیرالمؤمنین و بحث مهدویت حضرت مهدی به عنوان فرزند امام حسن عسکری یک سند صحیح بیاورید این یک مورد که در اینجا حضرت خضر می گوید به امیرالمؤمنین

 شهادت می دهم که تو وصی رسول خدا و قیام کننده به حق و حجت او هستی

غیبت نعمانی، ح 11

و تک به تک ائمه را حضرت خضر بیان می فرمایند شهادت به امامت ائمه إثنی عشر، در اینجا تصریح می کند

شهادت می دهم بر امامت مردی که از اولاد حسین است که نام و کنیه اش برده نمی شود تا اینکه خدای متعال امر امامت او را با ظهور قیامش غلبه بخشد و زمین را سراسر عدل و داد کند همانطوری که مملو از ظلم و ستم شده باشد.

روایت از نظر سند معتبر و صحیح، پس در این روایت ها اشاره به این نکته شده إلی ماشاءالله ما روایت داریم.

«روضة المتقین فی شرح من لا يحضره الفقيه» مال پدر علامه مجلسی محمد تقی مجلسی، تصریح می کند در اینجا جلد 8، صفحه 601 می گوید این روایت نُه تا طریق دارد و سندش هم صحیح و معتبر است.

روضة المتقین فی شرح من لا يحضره الفقيه، محمد تقی مجلسی، ج 8، ص 60

اینهم تعدد طروقش که نُه تا طریق دارد سندش هم دوباره برویم سراغ باز علامه مجلسی؛ «مرآة العقول فی شرح اخبار الرسول» جلد شش، صفحه 203 تصریح می کند

«الحدیث الأول: صحیح»

مرآة العقول فی شرح اخبار الرسول، مجلسی، ج 6، ص 203

پس بحث سندی هم بخواهیم بکنیم در این روایت اثبات امامت ائمه إثنی عشر وارد شده ما 13 و 24 تا دیگر نداریم حضرت خضر اینجا شهادت می دهد بر ائمه بعد از آقا رسول خدا بر 12تا، پس احمد هم باطل، آخرین امام و حجت حضرت مهدی فرزند امام حسن عسکری، اینهم پاسخ به این شبکه های وهابی که ادعا می کنند.

نکته بعدی: امام هنگامی ظهور خواهد کرد که دنیا را ظلم و جور گرفته باشد.

روایت بعدی؛ «عیون اخبار» شیخ صدوق جلد دوم، در حدیث شماره 35 صفحه 655، این روایت شاعری است در زمان آقا امام رضا معروف به دعبل بن خزاعی؛ ایشان قصیده ای برای امام رضا می خواند در مورد آقا امام زمان، حضرت تصریح می کند در رابطه با امام زمان و صفات ایشان و آنچه که اتفاق خواهد افتاد، می گوید

در زمان حضور و ظهورش بر همه جهانیان فرمانده باشد و اگر روزگار باقی نماند مگر یک روز، خداوند آن یک روز را طولانی می کند تا او خروج کند و روی زمین را پُر از عدل و داد کند همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد.

عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج 2، ص 655، ح 35

از این دست روایات ما در کتب شیعه به وفور داریم، پس نکته اول اینجا این مطلب که این روایت تعارض پیدا می کند با آن مدینه فاضله ای که دارد مطرح می شود، اهل سنت هم همین را گفتند؛ مثلاً در کتاب «المصنف» عبدالرزاق صنعانی جلد 11، جزء حادی عشر، در اینجا تصریح می کند در صفحه 373 روایتی با سند معتبر از امیرالمؤمنین، چگونه ظلم و جوری در عالم اتفاق خواهد افتاد قبل از ظهور و حضرت می آید این قسط و داد را به اصطلاح در جهان گسترش می دهد؟ این ظلم چه هست؟ حضرت می گوید ظلم و جور چنان است که حتی شما نمی توانی از خدا و دعوت به توحید خدا حرف بزنی.

المصنف، عبدالرزاق صنعانی، ج 11، ص 373

یعنی در منابع اهل سنت به این اشاره شده که گفتم همه معتقدین به منجی این مطلب را بیان کردند، این پس یک روایت، این در کتب اعتقادی اهل سنت هم مطرح شده مثلاً به طور مثال در کتاب «رموز رستگاری مواد عقیدتی اهل سنت»، دیگر یعنی ما از روایات گذشتیم، حالا اینها عقاید را، روایات را دیدند پالایش کردند ضعیف و صحیح و حسن و موثق و موضوع و ...، حالا مواد عقیدتی، در این کتاب اهل سنت

کتابی که پیشرو دارید ترجمه ی مجموعه ای از چند متن معتبر عقیدتی اهل سنت می باشد، این مجموعه در اصل شامل رساله های زیر است

که مهم ترین رساله های عقیدتی اهل سنت است در صفحه 94

دنیا پایان نمی پذیرد تا آنکه خداوند از نسل من مردی می فرستد که نامش نام من نام پدرش نام پدر من است، او زمین را پس از آنکه پر از زورگویی و ستم شده از انصاف و عدل پر می کند.

رموز رستگاری مواد عقیدتی اهل سنت، ص 94

پس این نزد اهل سنت هم یک قضیه ثابت و قطعی است، این اولین نکته ای که ما در رابطه با این مسئله ای که بیان کردیم این نکته و این اعتقاد یک امر ذوقی است و خلاف روایات است این اولین موردی بود که از روایات، حالا من دوتا نمونه روایات آوردیم اگر حالا بخواهم وقتش باشد این شاید بگویم خیلی گسترده است و خیلی هم معروف و مشهور است دیگر شما به هر کسی که این را بگویید حضرت مهدی چه زمانی ظهور می کند؟ می گوید موقعی که دنیا پر از ظلم و جور شود، این دیگر معروف لقه لقه زبان همه شده، پس این اولین موردی که ما می خواهیم بگوییم در روایات خلاف این مطلب ذکر شده.

مجری:

خب جناب استاد شریفی در بخش اول برنامه اشاره فرمودید که این نظریه یک تعارضی دارد با روایاتی که خیلی مشهور است، من این سؤال را مطرح می کنم شاید منظور این افراد...، چون روایت می گوید که تمام جهان پر از ظلم و جور می شود، شاید این افراد می گوید مدینه فاضله شیعی، شیعیان یک مدینه فاضله تشکیل بدهند که حضرت تشریف بیاورند یک اعوان و انصار داشته باشند، شاید به این معنی بگویند.

استاد شریفی:

من دوتا نکته را باید اشاره کنم در سؤال حضرت عالی که بعضی وقت ها خلت هم نشود و بعضی ها هم دچار اشتباه نشوند، حالا من حتی چون دارد لایو هم پخش می شود، بعضی ها همین شبهه برایشان ایجاد شده که اساساً پس حالا که اینگونه است دیگر ما باید دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم، یا این سؤالی که شما فرمودید؛ اولاً سؤالی که شما فرمودید دنیای تشیع هم داخل در همین دنیایی است که قرار است پر از ظلم و جور بشود، مگر شما دلیلی ارائه کنید، که شیعیان جدای از این باشد، می گویند تخصیص خورده، نه تنها دلیل نیست، که من در جلسات آینده فضای درون شیعی را هم مطرح خواهم کرد، که بین شیعیان هم همین اختلاف و همین پراکندگی ایجاد خواهد شد، اصلاً علتش همین است که ما باید امتحان بشویم، اینها را ان شاء الله در جلسات بعدی من می آ وریم که این نیست بلکه در روایات هم در فضای درون شیعی هم مطرح شده، اما برای اینکه همین اول کار این شبهه رفع بشود، حالا الآن در ذهن خیلی از بیننده ها این پیش آمده که پس ما دیگر دست روی دست بگذاریم، نه ببینید این که من گفتم دنیا پر از ظلم و جور می شود، این آنچه که قرار است اتفاق بیافتند و نتیجه، اما ما مأموریم به وظیفه نه مأمور به نتیجه، چرا؟ مثال را اینطور بزنم، آقا رسول خدا 23 سال تبلیغ خلافت امیرالمؤمنین کرد مبنای شیعه و روایت صحیح و صریح اهل سنت هم داریم، پیغمبر می دانست غصب خلافت امیرالمؤمنین می شود یا نه؟ روایات هم شیعه هم اهل سنت، اما از وظیفه خودش کنار آمد، چون قرار است غصب خلافت بشود، نه تمام زندگی و حیات پیغمبر، معرفی امیرالمؤمنین بعنوان خلیفه بعد خودش، تاریخ را ورق بزنید، صفحه به صفحه این را از درونش پیدا می کنید، نتیجه قرار چه اتفاقی بیافتند آن یک بحث دیگر است، ما و آنچه که وظیفه مان هست را باید انجام بدهیم، که ان شاء الله در سلسله مباحثم این را می آورم، اصلاً شیعیان عصر غیبت وظائف و از آن طرف شیعه عصر غیبت چه جایگاهی دارد این خیلی مهم است که ما روی این نیامدیم صحبت کنیم، در روایات حالا من کلیاتش را بگویم بعد ان شاء الله ارجاع بدهم به بحث مورد نظر، به قدری شیعه عصر غیبت جایگاه دارد که شاید آنچه که در ذهن من است این است که روایت است که مرده ها آرزو می کردند کاش در این عصر، یعنی گذشتگان کاش در این عصر زندگی می کردند، یعنی اجر و ثواب این شیعیان بالاتر از اصحاب رسول خدا است، این هم بخاطر همین است که در این عصر دارند دین شان را نگاه می دارند.

مجری:

امام ندیده ایمان آورده اند.

استاد شریفی:

احسنت حالا من ان شاء الله مفصل خواهم آورد من این را فقط یک توضیح دادم که این شبهه رفع بشود که ما، نه این نیست که دست روی دست بگذاریم وظیفه مان را انجام می دهیم، اما جامعه به این مسیر خواهد رفت.

آقای صفایی من این نکته را بگویم خاطره خود من تجربه خود من است؛ من یک مدتی حقیقت امر خسته شده بودم از این فعالیت ها و یک مدتی می خواستم اصلاً کنار بگیرم علتش این بود که خیلی اذیت می شدم، یعنی واقعاً گاهی وقت ها با قرص مسکن و اینها می خوابیدم، وقتی اطراف خودم را می دیدم که چرا جامعه ما هر روز انحراف بیشتر هر روز سقوط بیشتر، دشمنی با دین بیشتر دشمنی با خدا بیشتر، هزار و یک کار انجام می دهیم پای دین که می رسد هزار و یک ان قلت می گیریم، فرقی نمی کند شیعه اهل سنت، کلاً فضای دنیایی فضای کثیف و فضای آلوده، و حقیقت امر می خواستم از این فضای پاسخ به شهبات و بحث های اعتقادی یک مدت اصلاً کلاً ببوسم بگذارم کنار، کار خدا بود واقعاً رزق من بود که این را اهل بیت رساند، مطالعه می کردم، اصلاً رفتم، یعنی آن فضایی که من رفتم در مطالعه همین فضای شیعیان عصر غیبت و این حوادث و این اتفاقات بود تازه آنجا فهمیدم که چقدر من بد فهمیدم، اینکه گفتم اگر آن مهدویت صحیح را معرفی می کردیم آدم ایمانش تقویت می شود، بجای اینکه احساس خستگی کند، چرا؟ بعد آنجا تازه فهمیدم اهل بیت ما 1400 سال پیش گفتند قرار است این اتفاقات بیافتدف حتی در روایات هست، حرفت را زدی در این عصر پذیرفت خوب است، نپذیرفت رهایش کن، اینها قرار است بروند، قرار است الک بشویم، قرار است خالص از ناخالص جدا بشود، حرفت را نپذیرفت رهایش کن خودت را خیلی اذیت نکن، حالا بعضی از آقایان و دوستان اینها را اشتباه می فهمند، آقا منظورش این است که دیگر دعوت به تشیع نکنی، امام گفته رهایش کن، نه در روایت می گوید دعوت بکن، حرفت را بزن وظیفه ات را انجام بده، اما اگر نپذیرفت خودت را دیگر اذیت  نکن، قرار است اینها اکثراً بروند،  راحت باشد، بعد از اینکه من این مطالب را در روایت نشستم مطالعه کردم، خیلی برای من فضای کار در این بحث راحت شد، چرا ناراحت می شوم که چرا برادر من هدایت نمی شود، ناراحت می شوم چرا این بنده خدا دارد لجاجت می کند، اما قرار است همین باشد، من وظیفه ام را انجام می دهم حالا این را هم خدا هدایتش کند ان شاء الله،  ولی دیگر خداحافظ، چون قبلاً عدم هدایت او یا انحراف او باعث می شد که من هم تزلزل برایم ایجاد بشود، تزلزل از چه بابت که آقا من هم دارم جان می کنم، چرا عموم جامعه ما دارد به این انحراف می رود،  الآن فهمیدم نه اصلاً قرار است برود، اما وظیفه ام یک چیز دیگر است که باید انجام بدهم، حالا نکته بعدی که در فضای قبل از ظهور مطرح شده در روایات این است که دنیا پر از قتل و غارت و ستمگری و این موارد است، خب ظلم و جور را کلیتش را بیان کردیم، که ظلم و جور کل عالم را فرا خواهد گرفت، حالا می خواهیم یک کمی ریز تر بشویم اصطلاحاً کفایة الأثر فی نص علی ائمة اثنی عشر برای مرحوم خزاز روایتی را نقل می کند، حالا روایت در این باب زیاد است من یک نمونه اش را انتخاب کردم، در اینجا روایتی را مطرح می کند، حضرت می فرماید

از امام زمان پیروی کنید زیرا زمین را از عدل و داد پر می کند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است،

کفایة الأثر فی نص علی ائمة اثنی عشر، خزاز

خب این اول روایت است که در روایات دیگر هم به آن اشاره ای کردیم،

و این زمانی است که دنیا هرج و مرج شده  همدیگر را غارت می کنند، نه بزرگ بر کوچک رحم می کند نه قوی بر ناتوان، پس در این هنگام است که خداوند به حضرت مهدی اجازه خروج می دهد

 

خب پس مدینه فاضله با این دسته دیگر جور در نمی آید، دنیا کیفیتش چه هست؟ پر از ظلم و جوری که هیچ کسی بر کسی رحم و مروت ندارد، الآن هم داریم می بینیم کل دنیا را بخواهیم نگاه کنیم، حالا شاید این دوران یک میلیون سال دیگر هم طول بکشد  ما نمی خواهیم وقت تعیین کنیم که الآن دیگر درعصر ظهور هستیم که امام زمان ظهور کند، نه شاید یک میلیون سال دیگر طول بکشد، شاید هم ان شاء الله ان شاء الله همین جمعه امام زمان ظهور کند، ولی می خواهیم بگوییم دنیایی که قبل از ظهور است این کیفیت دنیا است، و این با آن نکته ای که بزرگواران بعضی ها می فرمایند درست نیست؛ مورد بعدی دنیای قبل ظهور دنیای نا امیدی است، خب باز آقایان می گویند در آن مدینه فاضله چه دارند نشر می دهند؟ امید، اینکه گفتم این امید کاذب باعث می شود در دراز مدت از اصل مهدویت و اصل خدا و دین دور بشود بخاطر این امید کاذب همین نکته است این که انسان مستمر باشد بر یک مسئله ای استمرار داشته باشد اما آهسته برود، خیلی بهتر از این است که یک حرکت تندی را داشته باشد اما این حرکت تندش یکباره فرو می ریزد، در تاریخ هم اگر نگاه کنیم خیلی از آن افرادی که در اول آن حرکت جریان، دین، فرقه اینها که اینطوری بخواهیم مثال بزنیم، افراد تندی بودند در انتها ریزش داشتند، تقریباً در این نظام خودمان ببینید من نمی خواهم اسم بیاورم، ولی هست، در تاریخ صدر اسلام خب در دفاع از امیرالمؤمنین هنگام هجوم به خانه مولا آقای زبیر اولین کسی بود که شمشیر کشید هم روایات شیعه هم روایات اهل سنت، همین زبیر در جنگ جمل مقابل امیرالمؤمنین ایستاد، از اینها ما مورد زیاد داریم، خب این امید کاذب دادن در دراز مدت خودش باعث یأس و سرخوردگی می شود که در اول بحث ما به آن اشاره کردیم، طرف یک سال، دو سال، سه سال، پنج سال، اینطور آنطور، چه شد هر روز خبری نیست، نه آقا آمد، چون دارند می گویند عصر، عصر ظهور است ان شاء الله این بشود دیگر ظهور خواهد شد، می گوید و می بیند جور در نمی آید، آخر از دعای ندبه اش می زند، دعای ندبه اش از جمکرانش می زند، بعد از یاد حضرت، آخر کار بعد از یک مدت می بیند که اصلاً فراموش کرده، آخرش نمی خواهم بگویم منحرف شده، نه ولی دیگر آن ذوق و شوق مهدوی را هم ندارد، خب این آسیب است، این تفکر، روایت در اصول کافی شریف، جلد2، مرحوم کلینی اینجا روایتی را می آورد، در باب آزمایش و امتحان، می گوید اما صادق فرمود:

این منصور این امر به شما نخواهد رسید مگر بعد از  نا امیدید، به خدا سوگند به شما نخواهید رسید تا اینکه از اهم جدا شوید

اصول کافی، کلینی، ج2

این یکی از آن موضوعاتی است که گفتم ان شاء الله خواهم آورد که ان شاء الله خود شیعیان چه اختلافاتی بین خود شیعیان می شود، حضرت می گوید ظهور قبلش نا امیدی است در جامعه، در روایت دیگر، حدیث شماره 948، کتاب الحجة آنجا هم تصریح می کند که امام صادق فرمود:

بخدا سوگند آنجا بدان چشم دوخته اید رخ نخواهد داد مگر بعد از نا امیدی

اصول کافی، کلینی، ج2، ح 948، کتاب الحجة

حالا یک سؤال من دارم از شما جناب آقای صفایی و شما بینندگان عزیز، اگر من بچه شیعه امروز به این رسیدم که در کلام اهل بیت آمده است هزار و اندی سال پیش که جامعه قبل از ظهور یک جامعه ای است که مردم نا امید هستند به آینده شان نا امید هستند به ظهور حضرت، من می بینم در جامعه، حضرت مهدی آمد رفت، اصلاً نیامده و نخواهد آمد، اصلاً ما در جامعه مان، عموم جامعه ما امروز از نظر رفاه، رفاه را دارند آن آرامش و سکون را ندارند، فرق است بین این، اکثراً ماشین دارند، و رفاه نسبی دارند، ما آنکه در جامعه نداریم متأسفانه آن آسایش است، آن سکون و آرامش است، آن هم نکته جای دیگر است خیلی اینکه می گویم نه اینکه بگویم کلاً بحث مالی نیست،اما خیلی جاهایش به بحث مالی ربطی ندارد، ما در زندگی مان نا امید هستیم، امید به زندگی و آیند مان نداریم، خب این خودش یک پروژۀ کار شده است در کشور ما حالا از طریق مخالفین، حالا نمی خواهم وارد این بحث بشود، می خواهم بگویم جامعه ما جامعه نا امیدی است، تزریق نا امیدی، نمی شود،نمی توانیم، حتی در طنزهایمان هم به این رسیدیم، یعنی کلیپ های طنزی هم که درست می شود تزریق نا امیدی هست در جامعه مان، به تمسخر گرفتن پیشرفت، به تمسخر گرفتن رسیدن به رفاهی که مد نظرمان هست، این تزریق ناامیدی است که در جامعه است، حالا من از شما سؤال دارم و شما بیننده بزرگوار عزیز اگر به برسید که هزار و اندی سال پیش عده ای بوده اند که این را برای من بیان کردند، که بدانید جامعه قبل از ظهور چنین جامعه ای است که شما در آن جامعه نا امید هستید و مردم ناامیدانه دارند زندگی می کنند، انصافاً به این افراد معتقد می شوید به دین اینها معتقد می شوید یا بری می شوید از اینها، من که وقتی اینها را دیدم، گفتم عجب چقدر اهل بیت زیبا امروز را برای ما مشخص و بیان کرده اند، دیگر من جزو این نا امیدها نیستم چرا؟ چون من می دانم قرار است این اتفاق بیافتد، حالا آن آرامش و آن سکون به من منتقل می شود وقتی اینها را بدانم، یکی از دلائل نا امیدی و یأس در زندگی امروز ما فاصله گرفتن از مکتب اهل بیت و سخنان اهل بیت است، یک نمونه اش این است، اگر من رسیدم به این امروز آرام زندگی می کنم، دیگر به واسطه اطرافیان خودم دچار مشکل روحی و روانی نخواهم شد، چون می دانم این اتفاق قرار است بیافتد، حضرت فرموده این می افتد، پس اینجا علت اصلی این ناامیدی در زندگی ما گفتم همه اش بحث مالی نیست، مهمترین مسئله نا امیدی در زندگی ما دور شدن از مکتب اهل بیت و کلام اهل بیت است، اگر ما کلام اهل بیت را درک کنیم بخوانیم بفهمین و آن معنا و درایت حقیقی اش برای ما باز بشود که چه می خواهد بگوید، روشن بشود، ناامیدی در زندگی مان نخواهد بود، ولو در سخترین شرایط زندگی کنیم، چرا؟ چون می دانیم که حضرت فرموده این اتفاق خواهد افتاد شما در این اتفاقات آزمایش می شوید، و اگر سربلند بیایید بیرون چه اجر و پاداش و ثواب و چه جایگاهی دارید، ما چون برای همین اصلاً در این دنیا آمدیم که امتحان پس بدهیم، خب وقتی این را فهمیدیم دیگر برای ما ناامیدی معنا ندارد که بگوییم الآن این مشکلات را داریم پس ناامید بشویم، و این ناامیدی یکی دیگر از آن مواردی است که خلاف آن اعتقاد سلیقه ای و ذوقی است که مدینه فاضله هست و همه چیز خوب و گل و بلبل است تا حضرت باید بیاید، چون اگر همه چیز خوب و گل و بلبل باشد ناامیدی معنا ندارد، نه دیگر ناامیدی نیست دیگر همه عالی همه چیز خوب، و پرکار و پر انرژی داریم کار می کنیم، امیدوار به زندگی، خب این نمی خواند با اینکه جامعه قبل از ظهور یک جامعه ناامید هست، و ما اینها قشنگ داریم حس می کنیم یعنی خود من حداقل نه بعنوان یک کارشناس بعنوان یک شخصی که دارم در این جامعه زندگی می کنیم، این را دارم حس می کنم، جامعه ما نه کشور کل دنیا را که نگاه کنید یک جامعه ناامید است، هیچ کسی هم نمی تواند این قضیه را انکار کند، بخصوص الآن وضعیتی شده ثروتمند و فقیر، یعنی یک حالتی شده، من چیزهایی که به چشم خودم زیاد دیدم چون به واسطه رفت و آمد ها بوده، خب من آدم هایی بودند از نظر مالی هم وضع شان خوب بوده، وقتی نشسته اند دیدم اینها هم حالشان خوب نیست، چرا؟ امیدی به زندگی ندارد ثروت عالی مشکلی ندارد، مشکلی ندارد؟ اما چرا امید به زندگی ندارد؟ چون این خودش را دارد مقایسه می کند با دو طبقه بالاتر از خودش، فلان ویلای من مثلاً 3 هزار متر است، فلانی ویلا گرفته 7 هزار متر، 6 هزار متر، باغ ویلا دارد 6 هزار متر، این چه زندگی است، چرا من نتوانم آن را داشته باشم،  آقا تو اینقدری داری که زندگی ات 100 نفر دیگر را جواب می دهد تو ناامیدی از زندگی که چرا ویلای 3هزار متری تو ویلای 7 هزار متری کس دیگر نمی رسد، این ناامید است، ناامیدانه دارد زندگی می کند، این فضای جامعه قبل از ظهور است، طبق این روایت، خب این هم دسته بعدی روایات.

در رابطه با همین موضوع با روایت دیگری است، طبری شیعه در دلایل الإمامه خودش، صفحه 471 این روایت را نقل می کند.

مجری:

حالا تا روایت پیدا بشود یکی از بینندگان ما تماس گرفته اند سؤالی را مطرح کردند پیرامون حوادث بعد از ظهور حالا نمی دانم چقدر ارتباط دارد ولی خب چونکه مطرح شده اینکه حضرت می آیند و بسیاری از افراد را می کشند، خب شما اینکه می فرمایید پس جامعه پر از ظلم و فساد می شود قاعده اش این می شود که حضرت بیایند از هزار نفر نصد و نود و نه نفر را گردن می زنند، پس اینطوری با آن رحمت للعالمین و سنت پیامبر چطوری در می آید.

استاد شریفی:

مشکل الآن اینجا است برنامه های آینده ما را همینطور پیش پیش دارید خرج می کنید این موضوعات را، من چون گفتم در آینده اینها را خواهم آورد، ولی برای اینکه این بیننده بزرگوار این سؤالی که مطرح کرده را من پاسخ داده باشم، این مباحث یک طوری است که وقتی که من آن مطلب را می گویم کوهی از شبهات و این سؤالات اینطوری برای مخاطب ایجاد می شود، نکته اول آن روایاتی که می گوید از هزار نفر، نهصد و نود نه نفر را حضرت می کشد آن روایت ضعیف است روایت معتبر نیست، و خلاف و تعارض دارد با روایاتی که امام زمان می آید سیره و سنتش سیره و سنت رسول خدا است، او رحمت للعالمین است، برای مردم، از اینطرف هم این را بگویم ما نمی توانیم بگوییم ظهور حضرت به مردم ارتباطی ندارد، مردم باید حضرت را بخواهند تا حضرت بیاید، اینها را من قبول ندارم که بگویم ارتباطی هست بین خواست مردم، چون ما روایت داریم که دستور دادند که دعا کنید برای تعجیل فرج، شما دعا کنید، پس من این را نگفتم، و نخواهم گفت، ان شاء الله مفصلش را خواهم آورد، فقط کلیاتش را بگویم، ارتباط بین ظهور و خواست مردم وجود دارد، ولی من یک مثالی بزنم همینجا با همین مثال این قضیه را ببندم، و مفصلش را ان شاء الله ارجاع بدهیم به برنامه های آینده، مثال این است، جامعه قبل از ظهور یک جامعه کثیف پلشت و لمشت است، مثل یک معتاد کارتن خواب، شما یک معتاد کارتن خوابی که دیگر در کثافت و در لجن دارد زندگی می کند، از این معتاد سؤال کنید از زندگی اش راضی هست؟ نیست، آیا امید به زندگی دارد، نه از زندگی اش راضی است، نه امیدی دارد، آیا می خواهد اینطوری ادامه بدهد؟ نه، حالا از او بپرسید در آرزوهای خودت چه با خودت فکر می کنی شبها که می خواهی بخوابی، این معتاد کارتن خواب ناامیدی که در کثافت و لمشتی و پلشتی دارد زندگی می کند، در آشغال می خوابد آن دنیای قبل از ظهور این آشغال دانی است، داخلش پر از گناه پر از فسق و فجور و ظلم، این در مخیله و در آرزوهایش این است که یک شبی من اینجا خوابیدم، یک شخصی می آید یک شاسی بلند سفید خوشکل و نو، و شاسی بلند مرتب، می آید از ماشین پایین، دست من را می گیرد من را می برد کمپ ترک اعتیاد، آنجا من را ترک می دهد، من را حمام می برند می شورند، لباس تمیز و مرتب می دهند، به من عزت می دهد من را احترام می کند، بعد از اینکه ترک داد، می گوید من یک دختری دارم، یک تک دختری دارم، خورشید ندیده ماه ندیده، این دخترم مال تو کارخانه دارم این کارخانه را هم می زنم به نام تو، تو داماد من این ماشین شاسی بلند هم برای تو، این ثروت این دختر من هم مال تو، اصطلاحاً بیا برو حالش را ببر، این معتاد کارتن خواب در آرزوی خودش و آمال خودش چنین چیزی را می بیند.

مجری:

دنبال یک منجی می گردد

استاد شریفی:

باریک الله، می خواستم به همین اشاره کنم،  دنیای قبل از ظهور این را نمی گویم که همه اینطور هستند، افراد قلیلی مؤمن هستند، عموم مردم دنیا و اکثریت مردم دنیا به مثال این معتاد کارتن خواب هستند، که در این جامعه دارند زندگی می کنند، در اوج پلشتی و لمشتی و کثافت، غرق در گناه، غرق در ظلم و غرق در ناامیدی، منتظریم که یک نفر بیاید ما را از این وضعیت نجات بدهد، این مثالی که من زدم، مبتنی بر روایات مکتب اهل بیت است، و این را من نگفتم، و قائل به این نیستم که ارتباطی بین خواست مردم و آمدن حضرت مهدی وجود ندارد، نه این دنیا موقعی به اینجا خواهد رسید که دیگر ما کار از دست مان خارج شده، ما یک نفر را می خواهیم این یک نفر بیاید ما را نجات مان بدهد، من در این نکته تجربه دارم، من یک معتادی را به همین حالتی که صحبت شد نه به آنکه به دختر بدهی و ماشین شاسی بلند، یک معتادی را بردیم برای ترک اعتیاد یک مقدار به او رسیدگی کردیم، سعی کردیم برایش یک شغل هم ایجاد کنیم در حد وسع و توان مان با بعضی از دوستان، این معتاد الآن دارای زن و فرزند است دارد زندگی می کند خیلی هم زندگی عالی دارد، این معتاد اصلاً چرا این مثال را من زدم، این معتاد به من این مثال را زد، ایشان در خیابان می خوابید این شبها خانواده اش هم آدم های متدین ولی وضعیتش یک طوری بود ترکش کرده بودند، این می گفت من هر شب در ذهنم این بود که یک منجی بیاید یک کسی بیاید من را از این فلاکت نجات بدهد، می دانم در فلاکت دارم زندگی می کنم، اما قدرت اینکه خودم بخوام این کار را انجام بدهم را نداشتم، منتظر بودم یک کسی بیاید، شما را خدا رساند آمدید، و الآن هم دوتا بچه دارد و هر روز هم خودش می گوید، هنوز هم که یاد گذشته می افتم خدا را شکر می کنم که نجات پیدا کردم، دنیا قبل ظهور و مردم قبل از ظهور اینها هستند، این هم برای آن سؤالی که فرمودید.

مجری:

عزیزان گفتندن یک مقاله ای هم ظاهراً در سایت هست پیرامون همین روایات و این دسته از روایات در خود سایت حضرت ولیعصر

استاد شریفی:

من یک روایت دیگر بخوانم؛ آقای طبری در کتاب دلایل الإمامه خودش صفحه 471 روایتی از آقا امام صادق می آورد که می گوید:

شخصی آمد پیش امیرالمؤمنین و از دولت جور شکایت کرد، امیرالمؤمنین فرمود بخدا قسم آنچه که به آن امید بسته اید اتفاق نخواهد افتاد، حالا حضرت یکی یکی اینها را مطرح می کند، تا اینکه شما مالک جای پای خودتان هم نباشید، اینها کنایه از ظلم هایی است که در جامعه اتفاق می افتد، و در چشم مردم خارتر از مردگان شان باشید

دلایل الإمامة، طبری،ص 471

که از آنها جدا شدند، و ارتباط شان را قطع کردند، بعد می گوید

تا جایی که مردم به اینجا برسند که دیگر ناامید شدند و امیدی در جامعه وجود نداشته باشد.

به یک آیه قرآن هم امیرالمؤمنین استدلال می کند، اینجا است، حضرت خیلی نکته مهمی را می گوید، می گوید اصلاً مردم به اینجا می رسند، که فکر می کنند، اصلاً قضیه دروغ است، ما کم هم درجامعه مان امروز نداریم، می بینیم اینها را قشنگ، اصلاً حضرت می گوید مردم دیگر از مرحله ناامیدی می آیند در مرحله بعدی از اساس دروغ است، تکذیب می کنند، حضرت فرمود اینجا است که نصرت و پیروزی الهی خواهد رسید، مثال عامیانه ای داریم همیشه بخصوص این بزرگترهایمان همیشه این را می گویند، که به نخ می رسد ولی قطع نمی شود، و آن لحظه اضطرار است، در قضیه ظهور هم همین است مردم باید مظطر بشوند به تمام معنا، هر وقت جامعه مظطر شد به تمام معنا و دیگر گفت بجز منجی کس دیگری نمی تواند به داد ما برسد، در روایت آمده آنجا جایی است که شما منتظر فرج باشید.

خب من عذر خواهی می کنم از شما وقت تان را هم گرفتیم این نکاتی بود که در بحث امشب ما بحث اول ما در رابطه با رد آن تفکر و نگاهی که قبل از ظهور مدینه فاضله هست و این مدینه فاضله باید تشکیل شود تا حضرت ظهور کند، در دو قسمت ما خدمت شما ارائه کردیم، یکی دنیای سراسر ظلم و فساد و جور، دو درگیری ها که باعث ناامیدی در جامعه قبل ظهور می شود؛ ممنون و متشکرم از شما.

مجری:

خیلی ممنون و متشکر جناب استاد علی شریفی و همچنین تشکر می کنم از شما بینندگان عزیز و ارجمند

درد ما از هجر يوسف کمتر از يعقوب نيست / او پسر گم کرده بود و ما پدر گم کرده ايم

اللهم عجل لولیک الحجة بن حسن الفرج و العافیت والنصر و جلعنا و الخیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

از همه شما عزیزان التماس دعای فرج داریم تا برنامه آینده شما را به ایزد منان می سپاریم، و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

 


مهدی یار>

شرایط جامعه قبل ظهور حضرت مهدی صلوات الله علیه شیعیان زمان غیبت امید کاذب مهدویت خراسانی یمانی مدعیان دروغین حکومت اسلامی نظام اسلامی