آفتاب یلدا

قسمت بیست و پنجم برنامه آفتاب یلدا به کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین رضوی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ:30/05/01401

برنامه: آفتاب یلدا

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

بینندگان عزیز و ارجمند عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما عزیزان و سروران و بسیار خوشحال و خرسند هستم که با برنامه آفتاب یلدا از شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج) مهمان خانه های شما هستیم و در خدمت شما عزیزان، در کنار من استاد عزیز و ارجمندم حجت الإسلام و المسلمین استاد رضوی هستند، که کارشناس برنامه هستند، و خیلی خوشحالم استاد عزیز عرض سلام می کنم و عرض ادب خدمت شما.

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلامی هم دارم خدمت بینندگان این شبکه امیدوارم که عزاداری ها مورد قبول آقا امام زمان بوده باشد و ان شاءالله این محرم آخرین محرم عصر غیبتش قرار بگیرد در خدمت شما هستیم.

مجری:

خواهش می کنم متشکرم استاد و من هم التماس دعا دارم خدمت شما بینندگان عزیز در هر برنامه و مراسمی که برگزار می کنید در تعزیت حضرت امام حسین (ع).

حضرت استاد در خدمت تان هستیم با موضوع برنامه، این هفته می خواهیم درمورد مسئله زیارت در ادیان مختلف صحبت بکنیم، به ویژه در رابطه با زیارت در اسلام و مسیحیت و نکاتی که پیرامون این موضوع داریم، در خدمت تان هستیم بفرمایید.

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

بحث زیارت و رفتن به اماکن مقدس، یکی از اشتراکات ادیان ابراهیمی است حتی در بعضی از ادیان غیر ابراهیمی هم ما می بینیم که این آداب را دارند به مکان های خاصی می روند برای زیارت حالا چون ایام اربعین را پیش رو داریم زیارت میلیونی اربعین که بسیار با عظمت و با شکوه برگزار می شود، یکی دو سالی بود یک مقداری ضعیف شده بود  ولی خب الحمد الله باز امسال ظاهراً مقدماتش فراهم شده به ذهن مان زد در این ماه محرم یک مقایسه بکنیم زیارت را در ادیان الهی، دوران دورانی است که شبهه زیاد است که چه از طرف دشمنان و کسانی که چشم دیدن ادیان را ندارند، چه دین اسلام چه مسیحیت، خب یک عده ای در دنیا هستند تحمل هیچ دینی را ندارند، باز در بین این ادیان و پیروان شان ما می بینیم به انگیزه های مختلف یا به خاطر عدم اطلاعات یا نکات دیگر  می بینیم به صورت غیر منصفانه نقد می کنند همدیگر را و بعضی وقت ها فضا به گونه ای رقم می خورد که الآن حداقل در ایران ما، حالا فضای خارج از ایران یک فضای باز بیشتری هست و کمتر می شود این نسبت ها را داد در فضای ما بخاطر اینکه مردم ما همه با این فضاها در ارتباط نیستند همه اهل مطالعات ادیانی نیستند، یکی از شبهاتی که گاهاً جا می افتد این است که بعضی گمان می کنند این زیارت اربعین و طی مسیر این از اختصاصات مکتب تشیع است و در بقیه ادیان هیچ نام و اثری از این گونه زیارت ها نیست، و حال آنکه ادیان الهی به نظر ما چون ریشه الهی دارند مشترکات فراوانی هم دارند، جدای از مباحث توحیدی مبداء معاد بعضی از عبادات ما می بینیم یکی از مشترکات ادیان الهی بحث زیارت است، حالا زیارت اماکن مقدس یک بحث است زیارت با پای پیاده یک بحث دیگر  است، من می خواهم امروز روی این مسئله یک مقدار بیشتر تمرکز کنم حالا باز جلسات بعد یا بنده یا دیگر دوستان می آیند و ابعاد دیگر زیارت در ادیان را مورد بررسی قرار می دهند؛ این زیارتی که در مکتب تشیع وجود دارد یک نکته و اشکالی که گاهاً از جانب وهابیت به ما وارد می شود این است که زیارت نوعی شرک است و از این جهت شیعیان را متهم می کنند، ما در این برنامه فعلاً نمی خواهیم به شبهات وهابیت پاسخ بدهیم این را دوستان دیگر ما احتمالاً در برنامه های دیگر زحمتش را یا کشیده اند یا خواهند کشید، متخصصاً و مفصل در این بحث ها ورود خواهند کرد، ما نمی خواهیم فعلاً بحث را به گونه ای پیش ببریم که پاسخ بدهیم به شبهات وهابیت، آن یک فضای دیگر می خواهد؛ اما در فضایی که بین اسلام و سایر ادیان و مذاهب هست ما می خواهیم یک صحبتی داشته باشیم.

مجری:

استاد معذرت می خواهم قبل از اینکه وارد جزئیات بشویم من فکر می کنم بد نباشد جسارتاً که در مورد خود زیارت هم قبل از اینکه وارد جزئیات بشویم در مورد دین مسیح یا دین مبین اسلام صحبت بکنیم و زیارت در آن، در مورد خود زیارت چرایی زیارت فکر می کنم بد نباشد که چند دقیقه را یک تعریفی از زیارت بدهیم و بعد وارد جزئیات و مصادیق بشویم.

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

زیارت یک تعریفی که برایش دایم خیلی مختصر و چکیده یعنی «حضور زائر عند المزور» یعنی وقتی شما می روید به آن زیارتگاه به عنوان یک زائر حاضر می شوی در نزد او به این می گویند زیارت، شما خودت را حاضر بکنی در آن مکان زیارتی که آن شخصی که شما می خواهی زیارتش کنی یا آن مکانی که می خواهی زیارت کنی، این حضور در آنجا را می گویند زیارت می گویند به قصد زیارت رفت یعنی خودش را برساند به آنجا، حالا در معارف ما زیارت از راه دور هم هست، یعنی در روایات داریم کسانی که نمی توانند تشریف ببرند مستقیم به کربلا از راه دور زیارت کنند، و آدابی دارد که باز در روایات ما بیان شده که در یک بلندی قرار بگیرید دست بگذارید روی سینه و سه مرتبه بفرماید «صلی الله علیک یا اباعبدالله»، این زیارت در معارف اسلامی یکی از ظرفیت های مهم است هم برای ساخت فرد و جامعه است هم برای انتقال معارف است یعنی در فرهنگ شیعی یکی عزاداری و یکی زیارت نقش مهمی در بقای مکتب دارد، چون به برکت عزاداری و به برکت این زیارت ها یک معارفی جا بجا می شود رد و بدل می شود این یک قسمت کار است، و یک اتصالی ما به برکت امام معصوم با امور معنوی پیدا می کنیم، یعنی بحث زیارت فقط برای این نیست که فقط معارف منتقل بشود نه، برکات زیادی این زیارت دارد، آمرزش گناه می خواهیم گناهان مان آمرزیده بشود، خدا این دست مایه را در اختیار ما گذاشته تا به برکت زیارت خودمان را بار سنگین مان را یک مقداری سبک کنیم، مقامات و درجات معنوی بالایی که در آخرت خداوند به برکت این زیارت به ما می دهد از دست آورد های زیارت است و سوم معارفی که در جوانب زیارت وجود دارد، شما زیارتنامه ها را نگاه کنید، زیارتنامه های ما توحید در آن هست، نبوت در آن هست، مباحث معاد هست، اخلاق در آن هست، تاریخ و سیره در آن هست، یعنی یک کسی که می رود زیارت ائمه ما یاد دادند باید با این الفاظ زیارت کنید به این نحو زیارت کنید تمام آداب عملی و قولی زیارت سازنده است کسی با توجه برود اینها را انجام بدهد در وهله اول خودش و بعد جامعه را می سازد، شما الآن نگاه کنید فردا شب، شب شهادت آقا امام زین العابدین (ع) هست کسی که به این امام همام متصل می شود، حضرت را از دور و نزدیک زیارت می کند به یک اقیانوس بی کران از فضائل و مناقب و سجایای اخلاقی متصل می شود و این برکات خودش را روی فرد و جامعه می گذارد.

مجری:

استاد در واقع از آن مستحباتی هست که خیلی توجهات ما را به سمت واجبات و محرمات جلب می کند

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

بله عرض کردم عزاداری و زیارت نقش بسیار مهمی در حفظ این مکتب و مذهب و در تداوم و بقاء آن دارد، یعنی برکاتی که در عزاداری برکاتی که در زیارت هست، شما هیچ جای دیگر نمی توانی برایش معادل سازی بکنی، الآن شبهه شده، بعضی بزرگواران می آیند اظهار نظر می کنند در مسائلی که به آنها ربطی ندارد در مسائل دینی، یکی فوتبالیست هست یکی بازیگر هستی یک دکتر است، بعضی وقت ها بزرگوارا می آیند یک نظراتی را بی غرض می گویند شبه ایجاد می شود و خروجی بعضی از این شبهات هم کمرنگ شدن این مجالس و این برنامه ها است ما می خواهیم عرض کنیم که کمرنگ کردن این مجالس و برنامه ها هیچ جایگزینی ندارد، باید دقت کنیم صحبت هایی که می کنیم ولو خیر خواهانه است به گونه ای مطرح نشود که این مراسم ها و برنامه ها تضعیف بشود، شما تاریخ تشیع را نگاه کنید این عزاداری های و این معارف و اتصال به امام معصوم هویت مذهب تشیع است، این اتصال به امام معصوم کیان تشیع را شکل می دهد، و این اتصال در این مجالس و عزاداری ها و در این زیارت ها به نحو احسن محقق می شود، و ما به این اتصال نیاز دارم نباید با بعضی از حرف ها مردم را دچار شبهه کنیم و خدای نکرده باعث بشود این مجالس کمرنگ بشود این حرف که الآن نقل محافل شده از زمان امام صادق (ع) من برایش شبهه دارم، یعنی اینکه الآن من می گویم بعضی ها فکر می کنند بیاییم پول نذری را بدهیم به فقرا، یک صحبتی است که خیلی در این سالهای اخیر مطرح می شود بعضی سالها پر رنگ کمرنگ، بالا پایین دارد، این را بدهیم به فقرا، و آنها را سیر کنیم، و حال اینکه اینها غافل هستند از این نکته که هر چیزی جای خودش را دارد فقرای ما بماند، متمولین و اغنیای جامعه تمام ملت ما نیاز به این معارف و مباحث دارد و جایگاه ارائه این مباحث همین مجالس حسینی است و یکی از چیزهایی که به این مجالس رونق می دهد همین نذوراتی است که می آورند همین اطعامی است که انجام می شود، و باید دقت کنیم، زمان امام صادق (ع) همین شبهات مطرح بوده، و مثلاً در یک روایتی دارد که اگر اشتباه نکنم اسحاق بن عمار است یک شخصی می آید پیش ایشان یک کم مریض حال و بی حال بوده می گوید من امسال حال ندارم بروم حج، می شود نروم؟ زیارت خانه خدا نروم، ایشان می گوید چون حال نداری نرو، می آید پیش امام صادق (ع) حضرت فرمودند مشورت نا بجایی دادی، بخاطر این مشورت نابجای خود عقوبت می شوی، یک سال می گوید مریض شدم افتادم در بستر بخاطر یک مشورت دینی نا بجا تازه این برای ما طلبه ها و علمای دین است حالا دیگرانی که اصلاً سر رشته ای از این مباحث و قبل و بعدش ندارند وقتی بیایند حرف بزنند ببینید چه می شود زمان امام صادق (ع) بعضی از علمای حکومتی و درباری رواج دادند این قضیه را، پول مکه را بدهید به فقرا در روایات هست که پول مکه تان را بدهید به فقرا یکبار رفتید حج واجب بس است همین پول را بدهید فقرا بخورند گرسنه ها بخورند، تمام بشود برود که دارد، آقا امام صادق (ع) می فرماید خدا دهان شان را خورد کند با این حرف این چه حرفی است دارد می زند، حج خانه خدا نباید بخاطر اینطور بهانه ها تعطیل بشود از زمان پیامبر مکرم اسلام شما نگاه کنید حج خانه خدا را، جالب است که شما تاریخ را نگاه می کنید همین گرسنه ها و پابرهنه ها می رفتند انجام می دادند یعنی اینها بودند که به این قضایا رونق دادند و باید باشد، چون یک برکاتی دارد که ما نیامدیم اینها را بگوییم، من الآن دارم روی جواب حلّی قضیه تمرکز می کنم که این زیارت ها این مجالس این نذری ها یک برکاتی دارد که بعضی بزرگوارانی که تخصص ندارند واقف به این نکات نیستند این یک نکاتی است که باید دقت کنند، حالا اشکالات و جواب های نقضی بماند، خود شما چه کردی بقیه نهادها و ارگان ها و نهاد ها چه کردند پول هایی که شما میلیاردی می گیرید و کجا می رود و مباحثی که دیگر ما نمی خواهیم وارد این فضاها بشویم، ولی اجمالاً بحث به اینجا رسید که باید این مجالس باشد؛ زمانی که آقا زین العابدین غذا طبخ می کردند برای عزاداران جد شان آن زمان هم فقیر بود، کسی نیامد بگوید یابن رسول الله این اطعام را بدهید فقرا، نمی خواهد اینها عزاداری کنند، بروند بنشینند خانه های شان

مجری:

استاد کما اینکه در سفره همین عزاداری ها تعداد زیادی از کسانی که بزاعت مالی ندارند می نشینند، از این جهت هم می توانیم حتی نگاه کنیم، یعنی وعده های نذری در خیلی از این هیئات پخش می شود بسیاری از کسانی که سر این سفره ها می نشینند، همان وعده غذایی شان محسوب می شود و یک کمکی است به اقتصاد خانواده شان، حتی ما این را هم در نظر نمی گیریم و خیلی ساده از آن می گذریم،

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

ببینید متأسفانه من گفتم نمی خواهم ورود کنم، من اگر بخواهم ورود کنم یک سری جواب های حلی دارم، برکات این جلسات، این بزرگوار هایی که این حرف ها را می زنند از برکات این جلسات غافل هستند فکر کردند جلسه امام حسین یک سفره ای می اندازند فقط یک عده شکم شان را سیر کنند یعنی گمان بعضی ها یا آن عزیزانی که این شبهات را کردند متأسفانه تصور شان این است، فکر کردند نذری امام حسین و ایستگاه امام حسینی که می زنند شربت می دهند این فقط قرار است یک شکمی را سیر کند هیچ اثر دیگری ندارد، اینها از این برکات متأسفانه غافل هستند باید یک مقداری بروند با اهل فن صحبت کنند و بررسی کنند قضیه را یک نکته اش همین است که شما می گویید و نکات دیگر، عرض کردم ما قرار نیست وارد این مباحث بشویم، اگر عمری باشد، حالا هفته بعد یا هفته بعدش اصلاً مختص می آییم این شبهه را مطرح می کنیم چون این شبهه از زمان امام صادق (ع) مطرح است، و در طول دوران ها هم مطرح بوده، پر رنگ و کمرنگ، حال الآن چون فضای مجازی هست سریع یک حرف بازتاب پیدا می کند، اینطوری می شود، و الّا عرض کردیم از قدیم الأیام این شبهات دور و بر مجالس امام حسین هست و خواهد بود، باز هم خواهد بود، یعنی سالهای بعد به اوصاف و رنگ های دیگر خودش را نشان می دهد و اشکالات و پاسخ های نقضی که ما به این بزرگوار ها داریم،  و دیشب بعضی کامنت های فضای مجازی را نگاه می کردیم دیدیم که بعضی از متدینین پیامک گذاشتند ما وقتی از جلوی در خانه بعضی از شما ها رد می شویم در تهران می ایستیم با در خانه ات عکس یادگاری می گیریم این قدر در خانه ات زیبا و تجملاتی و میلیاردی هست، بعد شما آمدید می گویید پولها را بدهید گرسنه ها را سیر کنید، اجازه بدهید من جلوی خودم را دارم می گیرم و الّا در این بحث خیلی ما حرف داریم، ما الآن در این مملکت متأسفانه مردم ما هزینه های میلیاردی می کنند برای امور حرام، درد است برای جامعه شیعی که یک کنسرت یک خواننده معلوم الحال بی اخلاق بدون توجه به مسائل شرعی به مسائل شرعی که اسمش را نمی آورم، یک جلسه کنسرتش حدود 30 میلیارد تومان فارسی زبان ها و ایرانی ها می روند صندلی می خرند می نشینند، این آقا در آن کنسرت جسارت می کند، شلوارش را هم می کشند پایین جلوی یک عالمه بیننده، 25 میلیارد یکی از این کنسرت ها پولش بود یک نفر ندیدیم از این بازیگرها فوتبالیست ها دیگران، دیگران بیایند بگوید آخر آن چه کنسرتی بود، 25 میلیارد را می دادید به چهار تا گرسنه، من از این نمونه ها زیاد دارم حاج آقا، شما بروید فضای مجازی را نگاه کنید اجازه بدهید ما ورود نکنیم، بعضی خانم های بازیگر و آقایان بازیگر و فوتبالیست با ماشین های چند میلیاردی، مانتو ها و لباس های چند صد میلیونی شان می آیند در فضای مجازی پز می دهند هیچ کس نمی آید بگوید یک مانتوی جواهر دوز که چند صد میلیون حداقل خرجش هست، حالا من نمی دانم شاید چند میلیارد باشد خب چرا این را می پوشی بعد پُزش را می دهی در اینترنت، تو فوتبالیست که همچین زنی داری که مانتوی جواهر دوز می پوشد، این چه وضعی است اینها نیاز فقرا نیست؟ اینقدر حاج آقا هزینه ها حرام دارد می شود، هزینه های میلیاردی در معصیت خدا دارد می شود توسط یک عده ای کسی صدایش در نمی آید یک نمونه اش کنسرت آن آقا در ترکیه است بروید ببینید چند نفر کامنت گذاشتند این پول را بدهید به گرسنه ها چند تا از این بازیگر ها و فوتبالیست ها کامنت گذاشتند، آخر مردم بی شخصیت رفتید در یک کنستری که طرف شلوارش را کشیدن پایین باز هم نشستید در آن کنسرت آن همه پول هم دادید چند نفر از اینها کامنت گذاشتند این را بدهید به فقرا ، 25 میلیارد آن خواننده به جیب زد، هزینه هواپیما و هتل و بقیه چیزها را ما حساب نکردیم، اینقدر از این هزینه ها دارد می شود، این قدر دارد از این هزینه ها می شود، مـتأسفانه اما حسین (ع) و دین، پیامبر مکرم اسلام می فرماید دین اسلام غریبانه طلوع کرد و غریب خواهد بود، یعنی هر وقتی می خواهند یک گرسنه ای را سیر کنند می آیند از خیمه امام حسین می کنند، همین خیمه دارد سیر می کند یک عده ای را، شما در ایام کرونا دیدید چقدر این هیئت ها بسته های غذایی در خانه فقرا بردند، خب اگر این هیئت ها تعطیل بشود همچین فرهنگی نباشد که اینطور موقع ها به درد ما نمی خورد من باز هم تأکید می کنم من در این برنامه در صدد پاسخ به این شبهه نیستم، و الّا اگر بخواهم پاسخ به این شبهه را بدهم باید لیست بیاورم مستند از این هزینه هایی که در حرام خدا میلیاردی دارد توسط عدۀ زیادی هزینه می شود، میلیاردی دارد هزینه های لاکچری بازی و پز دادن دارد می شود و کسی نیست به اینها بگوید فقرا را یاد کنید، و هزار و یک ایراد دیگر و برکات این مجالس که حالا بماند، برویم سر بحث خودمان زیارت در ادیان

مجری:

ان شاءالله، فقط قبل از اینکه بگوییم این زیارت در ادیان را فکر می کنم این مسیر باید در این برنامه باز می شد ان شاءالله یک برنامه مجزایی هم بینندگان عزیز اختصاص می دهیم به این شبهه و این اتفاقی که از زبان بعضی از این شخصیت هایی که شهرت دارند حالا محبوبیت دارند گاهاً بیان می شود و این مسائل پیش می آید.

و ادامه بحث که در واقع می خواهیم وارد بحث بشویم با آن مقدمه ای که استاد فرمودند و سؤالی که من پرسیدم ان شاءالله وارد بحث اصلی بشویم و زیارت در ادیان را استاد در خدمت شما هستیم با ادامه بحث

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

بله ببینید یکی از آداب زیارت در اسلام زیارت ماشیاً است، پیاده، پیاده روی به نیت زیارت، ما می بنیم که هم در اسلام وجود دارد هم در مسیحیت و من عرض کردم بقیه ادیان هم این تجمعات را دارند، اینها ان شاءالله باز جلسه بعد بیاییم بگوییم، ما یک فستیوالی داریم در هندوستان کمیلا که در بعضی از تجمعات شان 120 میلیون آدم در طی 60 روز جمع می شوند در یکی از مکان های مقدس هندوستان، و یک تجمع عظیمی را شکل می دهند، این باری آئین هندو است، خواستم بگوییم یک همچین آئین هایی در دنیا هست خیلی نباید عجیب باشد اما این زیارت اربعین آقا سید الشهدای ما یک برکاتی دارد که آن تجمع هندوها ندارد، لذا آنطور که زیارت اربعین سید الشهدا دنیا را متأثر می کند، افراد را متأثر می کند بقیه تجمعات ندارند، این هم باز یک بحث جداگانه است ما باید بیاییم ویژگی های زیارت اربعین آقا اباعبدالله الحسین را با بقیه تجمعات میلیونی که بعضی از ادیان دارند، مقایسه کنیم، اینها خیلی تفاوت های فاحشی هم از نظر شکلی دارد هم از نظر محتوایی که خیلی مهم تر است به نظر من، این زیارت نامه ها و آداب زیارت بسیار سازنده و تأثیر گذار هست، من این دقایق باقی مانده را دست می گذارم روی یک زیارت آن هم زیارتی که پیاده است، در آئین مسیحیت و همچنین در دین یهود یک اماکنی مقدس است و زیارتش مستحب است، جالب است که بیت المقدس که قبله اول مسلمان ها بود یکی از مکان های زیارتی یهود مسیحیت و اسلام است، یعنی مشترک است، یعنی همین الآن هم یهودی ها آنجا را مفصل برایش قداست قائل هستند و به زیارتش می روند و هم ما مسلمان ها منتهی خب حالا برای مسلمان های سایر کشور ها خیلی زمینه ای نیست، ولی در زمان قدیم رسم بوده اصلاً بعضی ها که می رفتند حج خانه خدا سعی می کردند در مسیر بیت المقدس را هم زیارت کنند، یکی از آداب زیارت بود در دوران های قبل، یک مکانی است که از طرف هر سه دین دارد زیارت می شود، اما آن که ما پیش رو داریم واقعه مهم زیارت اربعین است، که پیاده می رویم یک مسافت طولانی را طی می کنند به عشق آقا ابی عبدالله الحسین با آن آداب و به زیارت حضرت نائل می شوند با آن برکات مفصلی که گفتیم، حالا ما وقتی می رویم سراغ بقیه ادیان می بنیم خصوصاً در مسیحیت، آن هم مسیحیت کاتولیک اینها چند تا مکان دارند مکان زیارتی که می روند آنجا برای زیارت، یکی از آنها از آدابش این است که پیاده بروند بعضی ها دیگر جزو آدابش نیست که پیاده بروند ولی راهش دور است، آن محله فاطیما در پرتغال که طبق ادعاهایی که در عالم مسیحیت وجود دارد چند تا نوجوان حضرت مریم را در آنجا دیدند بعد از آن قضیه آنجا شد یک مکان مقدس که الآن مسیحی ها می روند آنجا برای زیارت، شما عکس ها و تصاویرش را اگر نگاه کنید، دارد که حتی آنجا با سر زانو می روند می نشینند به احترام، با سر زانو می نشیند آنجا به احترام، حالا شاید با سر زانو راه هم بروند این کاری است که اروپایی ها دارند انجام می دهند، حتی مادر بعضی از این افراد مطرح اروپا را من دیدم، بعضی از فوتبالیست های مطرح دنیا دیدیم مثلاً مادرش رفته در محله فاطیما برای پسرش دعا کند، این اعتقاداتی است که افراد تراز اول دنیا که الآن محبوب بسیاری از مردم دنیا و جوان ها ما هستند دارند، این یک مکان زیارتی است اینجا راه دور است یعنی از شهر های دیگر می آیند می روند کشور پرتغال ولی این جزو آداب زیارتش این نیست که حتماً پیاده بروند آن که من در این جلسه می خواهم یک کم توضیح بدهم بقیه مکانهای زیارتی باشد برای هفته آینده، بحث Santiago de Compostela  است که در اسپانیا وجود دارد، کاتولیک ها به این امور مشغول  هستند، و جالب است که تنها مکان زیارتی در عالم مسیحیت است که کلیسای کاتولیک تأکید دارد 100 کیلومتر آخر را باید پیاده بروی، با دوچرخه بخواهی بروی 200 کیلومتر باید با دوچرخه رکاب بزنی، پیاده باید حداقل 100 کیلومتر آخر را پیاده بروی، حالا اینجا کجا است؟ پس از شهر روم و بیت المقدس که جلسات بعد توضیحاتش را عرض خواهیم کرد این سر زمین سومین مکان زیارتی مسیحی ها است، چرا می روند به این مکان؟ حضور در این مکان باعث بخشیاش گناهان است، می روند آنجا سبک می شوند

مجری:

استاد محل دفن کسی نیست که؟

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

عرض می کنم؛ اینجا قبر یعقوب یکی از حواریون است، آنها مدعی هستند ادعا می کنند قبر یعقوب که یکی از حواریون است در این مکان وجود دارد الآن معروف است به جیمز کبیر، مرقد جیمز کبیر، سنت جیمز کبیر، خب اینها گمان شان این است که این حواری آنجا دفن است، لذا این کلیسا از قداست خاصی برخوردار شده و کلیسای کاتولیک حتی برای اینکه زیارت در این مکان به صورت پیاده به فراموشی سپرده نشود ملزم کرده زائرین را به پیاده روی

مجری:

استاد در روز خاص هست؟

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

نخیر روز خاصی نیست، یک مسیر حدود 700 کیلومتری هست و گذرنامه خاص دارد یک مسیر مقدس است و کلیسا بعد از اینکه شمای زائر آنجا می رسید گذرنامه شما را مهر می زند به عنوان اینکه ایشان به این زیارت نائل آمد، ولی شرطش این است که حداقل 100 کیلومتر را پیاده بروید، خب این کلیسا جالب است که فقط چون احتمال دادند قبر یکی از حواریون حضرت عیسی باشد یک همچین قداستی پیدا کرده، و در سال 2006 حدود 300 هزار نفر این مسیر را رفتند برای زیارت، حالا شما بیایید همین را مقایسه کنید، در همین اروپای متمدن دارند این زیارت ها را می روند انجام می دهند ما این شواهد را داریم نقل می کنیم، نمی خواهیم بگوییم، خدای نکرده این تهمتی که بعضی وقت ها این وهابی ها می زنند که این شیعه ها هرچه دارند از اهل کتاب گرفتند ما از قرآن و روایات پیامبر مکرم اسلام اینها را داریم و ما یک وقت هایی در این شبکه ها مفصل از منابع اهل سنت خود بنده ورود کردم و نشان دادم که رفتن به اماکن زیارتی ادله اش در همین منابع دست اولی که اهل سنت وهابی حتی قبول دارند موجود است، اینطور نیست که از اختصاصات ما شیعه باشد، اینها می آیند به این مکان زیارتی حالا شما بیا این را با زیارت اربعین امام حسین مقایسه کن، اصلاً قیاس به قول ما طلبه ها مع الفارق است، چرا؟ چون آدبی که ما داریم، آنها چه آدابی دارند؟ فقط پیاده برو، برو آنجا تمام شد و رفت، زیارتنامه دارند؟ نه آداب خاصی دارند؟ نه، شما فقط متن زیارتنامه های آقا سید الهشدا را نگاه کنید، معارفی که در این زیارتنامه ها هست و انسان را مجذوب خودش می کند، آدابی که در این زیارت هست، شما نگاه کنید این نوع دوستی که در این زیارت های ما مجسم می شود، شما این وضع را در بقیه زیارت ها در ادیان دیگر نمی بینید، بزرگرتین سفره میزبانی جهان در ایام زیارت اربعین گسترده می شود، آن سفره با آن عظمت و با آن برکت، یک کسی که می خواهد بیاید همچین سفره ای را بیندازد ببینید اینکه عرض کردم قسمت اول برنامه آن بزرگوار هایی که می آیند بدون تخصص نقد می کنند واقف به این ظرایف نیستند آن کس که می آید این سفره را می انداز چه معارفی باید در ذهنش باشد، این معارف را باید از کجا گرفته باشد، کسی که یک عمر، یک سال اندوخته اش را جمع می کند، دیدید بعضی مردم عراق که یکی از بهترین میزبان های دنیا هستند انصافاً این مردم، طرف یک آدم متوسط است وضع مالی آن چنانی ندارد، کل سال اندوخته اش را می گذارد که در آن چند روز برای زائر امام حسین خرج کند، شما این حرکت انسانی را تحلیل کن، بدهید دست یک روانشناس تحلیل کند، بدهید دست یک عالم دینی تحلیل کند ببین چه نتایجی از آن می گیرد، ما یک حرکت را در ظاهر می بینیم عقبه حرکت را نمی بینیم، فکر می کنیم فقط یک غذا دادن است، این یک غذا دادن خشک و خالی نیست این ایثار و این فداکاری را از سید الشهدا گرفتند از اهل بیت گرفتند و برکات دیدند از این زیارت که دارند برایش هزینه می کنند ما تا از این زیارت برکت نبینیم ما تا از این نذری دادن ها و سفره ها برکت نبینیم اقدام نمی کنیم، ما باور داریم به این برکت ها و دیدیم این برکت ها را، اما خب خیلی هایی که ندیدند متأسفانه این دقت را ندارند؛ پس وقتی می آییم این زیارت ها و پیاده روی اربعین را مطرح می کنیم و امثال ما می آیند در اروپایش را سیر می کنند می گویند مسیحی ها می آیند به این مکان در اسپانیا پیاده حواس مان شبیه سازی نکنیم نگوییم ما داریم آنها هم دارند، شما دارید اما محتوایی که اینجا گیر شما می آید با محتوایی که آنجا منتقل می شود زمین تا آسمان متفاوت است این ایثار و از خود گذشتی که این زیارت اربعین شما می بینید کجای عالم شما همچین ایثار و از خود گذشتگی را می بینید و اینها نیست مگر به برکت آن و صاحب آن حرم، این معارف در کنار این زیارت اربعین به توده شیعه منتقل می شود و بقاء شیعه را برای همیشه تضمین می کند، خب این یک مکان است حالا جالب است عرض کردم از آداب زیارت این مکان پیاده روی است باید حتماً 100 کیلومتر آخر را پیاده بروی، خب جالب است که بدانیم من چون فرصت زیاد نیست بحث بیت المقدس و کلیسای روم را بگذاریم برای جلسه های بعد چون باز در آن کلیساهایی که در ایتالیا و روم هست و بعضی کشورهای دیگر دنیا، شما یک حرکاتی از این مسیحیت می بینید که خیلی سؤال برانگیز است، که در آن عزاداری ها و زیارت شان و رفتن شان به آن مکان مقدس چه کارهایی از اینها سر می زند،

مجری:

نامتعارف

حجت الإسلام و المسلمین رضوی:

حالا نمی گوییم نامتعارف ولی یک عده ای وقتی شبیه آنها را از ما شیعه ها می بینند خیلی برایشان سؤال است،  و حال آنکه ما معتقد هستیم این نوع عزاداری ها ریشه های ادیانی دارد، حالا ادیان دیگر بخاطر تحریفاتی که شده ما نمی خواهیم بگوییم آنها درست است، الآن خود این مسیحیت چطور می خواهد ثابت کند در این کلیسا در اسپانیا فلان حواری مدفون است با یک مکاشفه است، اصل و اساسش یک مکاشفه و یک خواب است خب اینها که اینطوری تثبیت نمی شود، ما در معارف مان با خواب و مکاشفه به جایی قداست نمی دهیم، باید دلایل معتبر تری باشد تا بگوییم اینجا فلان حرم است فلان برکات را دارد، من خیلی سریع در این مدت کوتاه بگویم، جالب است من یکی از جاهایی که دیدم سه تا از پاپ های کاتولیک آنجا رفتند برای زیارت خانه مریم مقدسه در ترکیه سه تا پاپ آنها رفتند برای زیارت، پاپ بندیکت شانزدهم آخرین پاپی که بود رفت آنجا برای زیارت، کجا هست اینجا؟ می گویند حضرت مریم یک مدتی در جریان صلیب عیسی مسیح آنجا زندگی می کرده، همین یک خانه ای هست در ترکیه منصوب است به اینکه حضرت مریم آنجا بوده، حالا شما بیا ببین برای این خانه چکار  می کنند، خیلی جالب است ولو یک عده متنابهی هم دارند می روند شما وقتی پاپ دارد می رود آنجا یک تأیید تلوحی دارد می کند، حالا من در بعضی مکتوبات دیدم کلیسای کاتولیک و پاپ اینجا را اصلاً پاپ پل ششم دیدم نوشته آنجا را تأیید کرده و قداستش را تأیید کرده، ولی خیلی مطمئن نیستم این نسبت درست باشد، اما تأیید تلویحی کردند یعنی رفتند آنجا خودشان به عنوان زائر و آنجا را دیدند، حالا کارهایی که آنجا می کنند خیلی جالب است برای من، من اینها را وقتی می بینم تعجب می کنم، چرا بعضی از ما برایمان سؤال می شود بعضی از معارف دینی، اشکال می کنیم، تمام پیروان ادیان برای خودشان همچین آموزه هایی دارند، در این قضیه خانه حضرت مریم، حضرت مریم در ترکیه شما ببینید یک دیواری دارد به آن می گویند دیوار آرزو، شکاف هایی دارد این دیوار، می آیند عریضه می نویسند، آرزوهایشان را می نویسند می گذارند بین شکاف دیوار، که آرزوی شان را حضرت مریم مقدس برآورده کند، فردا باز بعضی ها نیایند بگویند ما عریضه نویسی مان را از اینها گرفتیم، نخیر ما عریضه نویس مان، عریضه ای که می نویسیم می اندازم در آب روان خدمت حضرت حجت یا در یک چاهی که آب پاکی دارد می اندازیم یا داخل ضریح ما از اینها نگرفتیم ما می خواهیم بگوییم بقیه ادیان هم شبیه این امور را دارند چرا؟ چون ریشه الهی دارند، منشاء الهی دارند، حال انحرافات دارد بماند، حالا کسی از خانه مریم مقدس حاجت گرفته؟ بسم الله بیاورید نشان بدیهد، مثلاً می گویم، به این می گویند دیوار آرزو، یک چشمه آبی هم دارد آبش خیلی بد مزه و شور است، منتهی برای تبرک می روند آن آب را یا میخرند یا می زنند به سر و صورت شان برای تبرک، یک از ویژگی هایی که اماکن مقدس در آئین مسیحیت یهود و اسلام دارد این است که یا یک انسان محترم و برگزیده ای در آنجا دفن است، یا محل رفت و آمد و زندگی یک انسان بزرگی بوده، محل زندگی و رفت و آمد یکی از ائمه بوده مثل خانه امام صادق در کوفه محل رفت و آمد حضرت بوده،  مسجد کوفه محراب حضرت امیر، یا محل دفن یک انسان برگزیده است، در معارف ما امام زاده ها انبیاء وقتی در جایی دفن می شوند آنجا قداست پیدا می کند، بخاطر یکی از این امور می روند برای مکان ها برای زیارت و یک نقطه اشتراکی که باز در تمام این اماکن زیارتی در اسلام مسیحیت و یهود وجود دارد این است که تبرک می جویند یعنی غیر از اینکه زیارت می کنند یک کار دیگر هم می کنند تبرک می جویند، یا به در و دیوار که من جلسات بعد عکس ها و فیلم هایی هست نشان می دهم طرف دارد زبانش را می کشد به زمین آن کلیسا، پارچه می کشند، که متبرک کنند به دیوار آن کلیسا، کجا؟ قلب اروپا، و جالب است خیلی از آن کسانی که این کارها را می کنند دکتر و مهندس هستند، یعنی فکر نکنید مثلاً عوام کوچه و بازار هستند، گشته گداها، پیاده های شهر ایتالیا، نه با آنها مصاحبه کردند مصاحبه هایش را ما بعضی دوستان مان ترجمه کردند طرف مهندس است برای خودش کسی است اما می آید در این مراسمات هزینه می کند، خب تبرک جستن یک نقطه اشتراکی هست تمام این ادیان که متبرک می شوند یا به خود مکان یا به چیزهایی که از آن مکان می گیرند، استجابت دعا و حاجت خواستن در آن مکان مقدس دومین ویژگی آن مکان است، چون آن مکان قداست دارد، چون محل زندگی حضرت مریم بوده مثلاً چون محل دفن فلان حواری است، قداست دارد برای دعاها و حوائج شان می آیند آنجا؛ و نکته سوم بخش آمرزش گناهان است، شما ببینید پاپ اوربان دوم در سال 1095 میلادی وقتی می خواست مردم را تشویق کند به جنگ های صلیبی علیه مسلمان ها قداست بیت المقدس را بهانه کرد و این وعده را داد هر کس به این جنگ برود، گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده می شود، چند تا پاپ در جریان جنگ های صلیبی آمدند همه شان فتوا دادند بروید به این جنگ ها تا گناهان گذشته و آینده تان آمرزیده بشود، ویژگی چهارمی که این مکان ها دارد قداست است، یک امر کلی است که آن سه تا نکته دیگر را هم شامل می شود ولی به صورت مجزا، قداست دارد یعنی چه؟ یعنی از نظر پیروان آن دین این مکان مقدس است مورد عنایت خدا است، لذا برایش هزینه می کنند، همه گونه برایش هزینه می کنند، برای ساختش پول وقف می کنند، نذر می کنند، برای آزاد سازی اش حاضر هستند بجنگند کشته بدهند جنگ های صلیبی با این نیت از طرف پاپ ها کلید خورد، آی مسیحی ها بروید این مکان مقدس را و مکان زیارتی را از دست مسلمان ها در باورید، و اینطور شایعه کردند که مسیحی هایی که داشتند می رفتند برای زیارت مورد اذیت و آزار قرار گرفتند این نمی شود این وضعش نیست به قول ما بروید آنجا را از دست اینها در بیاورید، شما حساب بکنید 200 سال حدوداً 196 سال جنگ های صلیبی ادامه داشت با آن کشتار های عظیم، چرا؟ بخاطر یک مکان مقدس و البته باید دقت کنیم نباید این اماکن مقدس منشاء نزاع و جنگ بشود، این را حواس مان هست باید خیلی مراقب باشیم سوء استفاده نشود از این اماکن، پاپ ها  از این قضایا سوء استفاده کردند، حالا خیلی ها معتقد هستند جنگ های صلیبی ریشه فقط سیاسی داشته، یک وقتی دیدم بعضی از اندیشمندان ما دیدم در رسانه ملی دارند می گویند که اینها فقط ریشه های سیاسی داشته، نه ریشه های سیاسی داشته یعنی امپراطور ها و حکام زمان اغراض خودشان را دنبال کردند اما از پاپ و انگیزه های دینی مردم هم استفاده کردند و پاپ ها آمدند میدان و آنطور مردم را تشویق کردند به این قضایا منشاء جنگ های صلیبی به دست آوردن یک مکان زیارتی بود، یعنی اینها به نظر ما می شود از مفاسد عدم دقت به این قضیه اماکن زیارتی اگر درست نگاه نشود اینطور جامعه را ملتهب می کند.

مجری:

بسیار ممنونم استاد از شما ان شاءالله ادامه بحث را به امید خدا در برنامه بعد پی می گریم از شما تشکر می کنم؛ از شما بینندگان عزیز و ارجمند هم که با ما همراه بودید در این برنامه سپاس گذارم و در عزاداری هایتان ما را یاد بکنید دوستان من را در اتاق فرمان و همه عوامل شبکه جهانی حضرت ولی عصر را فراموش نکنید، تا برنامه دیگر شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم التماس دعا و خدا نگهدار.

 

 

 

 

 

 

 

 


آفتاب یلدا>

زیارت در ادیان اربعین تشیع ادیان الهی اماکن مقدس زیارت از راه دور کربلا عزاداری امام حسین ع معارف آمرزش گناه شبهات فوتبالیست بازیگر فقرا دین زیارتنامه یهود مسیحیت اسلام