آفتاب یلدا

قسمت بیست و ششم برنامه آفتاب یلدا به کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین کاشانی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 07/06/1401

برنامه: آفتاب یلدا

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین اللهم صلی علی محمد و عجل فرجهم، بینندگان محترم سلام وقت شما بخیر از شبکه جهانی حضرت ولی عصر در خدمت شما هستیم و به اتفاق همکاران عزیز مان در این شبکه میزبانی می کنیم از شما و استاد گرانقدر مان جناب حجت الإسلام و المسلمین حاج آقای کاشانی تا اینکه برنامه آفتاب یلدا را تقدیم حضور شما عزیزان بکنیم و موضوع ما در این سری از این برنامه بحث مسیحیت است و مسائلی که با مباحث مهدویت عجین هست، از جناب آقای کاشانی تشکر می کنیم که تشریف آوردند خدمت استاد عرض سلامی داشته باشیم و ان شاءالله برنامه را آغاز کنیم، جناب آقای کاشانی عزیز سلام وقت شما بخیر ایام محرم را خدمت شما تسلیت عرض می کنم و آرزوی قبولی عزاداری ها و طاعات شما را در این ماه محرم و صفر را دارم.

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بنده هم عرض سلام دارم خدمت شما و یکایک عزیزانی که در این لحظه و این برنامه این توفیق رفیق راه مان شد که بتوانیم سلامی دوباره خدمت تان تقدیم بکنیم و ان شاءالله در این ماه سفر دلها همه روانه کربلا و روانه اربعین و روانه مشایه هست ان شاءالله که همه علاقه مندان و همه آرزو مندانی که آرزو دارند، من خیال می کردم دیگر اربعین دیگر راحت است دیگر هرکه می خواهد برود دیگر می رود، آنهایی که پولی هم ندارند بالأخره اربعین را دیگر می توانند بروند ولی همین چند وقت پیش بود یک کارگری بود یک جایی دیدم، به من می گفت آقای فلانی من پارسال رفتم محرم یک جایی کار کردم خدا مزد من را به من داد امسال دیگر بعد از این همه سال می روم اربعین و چقدر خوشحال بود که یک سال توانسته اربعین را برود حضور پیدا بکند، و ان شاءالله خدا نسیب همه بکند،همه کسانی که دوست دارند و علاقه دارند و آرزو دارند و این تجربه این مسیر معنوی را همه داشته باشند، و واقعاً یک کارخانه انسان سازی است یک مسیر است که در هر قدمش هم می چشی هم می بینیم هم تماشا می کنی، و هرچیزی که تو بخواهی بنشینی شب ها و روزها دعا بخوانی مناجات بخوانی و روضه بخوانی و زیارت بخوانی آنجا همه چیزش مجسم است، یک پکیج کاملی است از هر چیزی که انسان برای معنویتش می خواهد، برای حال خوبش می خواهد.

مجری:

خیلی نکته دقیقی بود اشاره فرمودید ممنون از شما، جالب این بود که ما در جلسه گذشته یک برنامه خیلی خوبی در خدمت جناب استاد رضوی بودیم، و بحث زیارت را چقدر زیبا مطرح کرد در ادیان ابراهیمی بخصوص بحث مسیحیت که دقیقاً همین مباحث و همین نوع عزاداری ها و همین پیاده روی برای زیارت در ادیان گذشته هم بوده و همین الآن هم هست، این خیلی برای ما جالب بود، البته بینندگانی که جناب آقای دکتر کاشانی را می شناسند مستحضر هستند که همیشه مباحثی که آقای کاشانی مطرح کرده برای ما شیرین بوده و دلنشین، امروز هم شما فکر کنم با مباحث مهدویت تشریف آوردید ان شاءالله مهدویت در نگاه مسیحیت و شیعه را می خواهید تطبیق بدهید یا مبحث دیگر در اختیار شما است، و ما چون همیشه می خواهیم از حضرت عالی استفاده کنیم و لذت ببریم از این برنامه

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

نگاه کنید این را گفته ایم و بار دیگر می گوییم اصولاً باور به موعود باور به اندیشه اینکه یک روز

بازگردد عاقبت این در بلی

رو نماید یار سیمین بر بلی

باور به اینکه پایان شب سیه سپید است، باور به اینکه در ناامیدی بسی امید است برای ما شیعیان نیست، هر کسی انسان است در فطرت ناخودآگاه خودش یک آرمان شهری را آرزو دارد و یک آرمان شهری را به انتظار می نشیند که همه چیز خوب است، حال همه خوب است، کسی در آن گرفتاری ندارد، هر کس در تصور خود، بعضی از ما فکر می کنیم که مثلاً دیگر مردم فلان کشور غربی اینها دیگر حالشان خوب است من اگر بتوانم بروم، آنجا می روند می بینند که چقدر آنجا مشکلات است، چقدر اینجا، ای کاش همان در ایران بودم باز آنجا حداقل این مشکلات را نداشتیم، در یک سری جاها، باز دنبال یک آرمان شهری هستیم، بالأخره خدا یک چنین چیزی را در فطرت ما گذاشته یک چنین چیزها است که ودیعه خدا است با اینکه اصل باور به خدا

«فطرت الله التی فطر الناس علیها»

روم/30

ما اصلاً بر این باور آفریده شدیم که خدایی را بپرستیم و بر این باور آفریده شدیم که به انتظار یک قهرمان باشیم به انتظار یک آرمان شهر باشیم، و این واقعیت است، مخصوص به ما شیعه ها هم نیست، شما فکر نکنید که ما شیعه ها فقط داریم آرزو می کشیم، هر کسی خدایی را می پرستد آرزو می کند، هر کس حتی خدایی را نمی پرستد هم آرزو می کند، کمونیست ها باز یک کمان هفتم را معتقد بودند که تمام می شود این مشکلات بالأخره یک روزی قرار است تمام بشود، در این میان سه دین اسلام مسیحیت یهود به طور خاص به بحث موعود اعتقاد دارند، در یهود بنا شد اساتیدی بیایند راجع به یهود توضیح بدهند تقریباً می توانم بگویم یکی از پر انتظار ترین ادیان دنیا آئین یهودیت است، من فقط یک آیتم آن را به شما بگویم، ما مسلمان ها ما شیعه ها که خیلی آرزو می کنیم، «اللهم عجل ولیک الفرج» می گوییم لحظه آمدنش را به انتظار می نشینیم نیشمه شعبان با شکوه می گیریم متوسط روزی چند بار می گوییم اللهم عجل لولیک الفرج، یهودی حداقل روزی سه بار باید این را بگوید، باید بگوید وقت نمازش هست، یعنی در هر نمازی که اینها می خوانند نماز صبح، نماز ظهر نماز شب این دعای هجده گانه که یکی از آن فراز های دعایش این است که اللهم عجل لولیک الفرج، خدایا آن موعود را برسان، خدایا بس است دیگر، و چه نوحه هایی دارند چه دعاهایی دارند، باور به مهدویت برای من و تو نیست برای همه است، حتی یک آیه ای در قرآن هست من این را جلسه قبل هم اشاره ای به آن کرده ام، برای خودم خیلی قشنگ بود، آیه قرآن هست که یهودی ها

«يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا»

بقره/89

مستحضر هستید یعنی چه، یعنی کری می خواندند به کسانی که کافر شدند، چه کری می خواندند چه چیزی را به رخ می کشیدند که قرار است یک پیامبری در این شهر ظهور پیدا بکند، و وقتی که ظهور پیدا کرد ما می دانیم و شما وقتی ظهور پیدا کرد شما می دانید حق با چه کسی هست آن موقع، این آیه قرآن است برای یهودی های زمان پیامبر در مکه می گوید اینها قبل از اینکه پیامبر ظهور پیدا کند « يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا»؛ من یک بار با یک کارشناس یهودی بود سر یک موضوعی داشتیم با هم بحث می کردیم یک جایی سوء برداشتی کرد من دیدم دقیقاً همین کار را با من کرد یعنی « يَسْتَفْتِحُونَ» یعنی گفت بگذار ماشیح بیاید، من برایم جالب بود که چقدر اینها به این انتظار خودشان پایبند هستند، مسیحت هم همینطور مسیحت هم خیلی بحث انتظار  را اصلاً یکی از تفکرات رایج در مسیحیت جریان هزاره گرایی هست، گرچه راه به کج راهه و بی راهه بردند گرچه که در این باور به مهدویت خودشان افراط کردند یا دسیسه سیاست مداران و سیاست باز هایشان شدند و به یک جاهای بدی کشیدند شدند ولی اصل باور شان این بود که ما می خواهیم یک کاری بکنیم که موعود مان بیاید به انتظار موعود ما نشستیم بلند شویم یک کاری بکنیم که موعود بیاید، این باور یک باوری هست که برای همه است، حتی من می خواهم بگویم آنهایی که به مهدویت معتقد هستند از آنهایی که به خدا معتقد نیستند بیشتر هستند، یک عده ای هستند که به خدا معتقد نیستند، ولی حتی همان ها معتقد هستند که یک روزی تمام می شود مشکلات آن روز روزی است که ما به آن می گوییم روز انتظار.

مجری:

نمونه هایش زیاد است از خود حضرت عالی و اساتید دیگر هم شنیدیم برخی از ادیانی که هیچ ریشه آسمانی هم ندارد، یک سری مکاتب بشری کاملاً شاید

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

جلسه گذشته چند هفته پیش بود که عرض کردم حتی میعادگاه دارن حتی تمثال دارند، حتی شاعرانی دارند حتی موعدگاه دارند یک روزی جمع می شوند دعا می کنند مجسمه اش را درست می کنند، آئین هایی برایش دارند در آئین هندوئیسم هست در آئین بودیسم هست، در صابئین هست، در یهودی ها هست، در زرتشتی ها هست، یعنی این  انتظار نشستن یک بار کلان است، یک باور فراگیر است یک باور جهانی است، حالا آن چیزی که در مسیحیت من می خواستم بیشتر به آن اشاره بکنم قسمت این طرف داستان است که شما یک سری علائمی را در مسیحیت مطرح کردند که این علائم قبل از ظهور باید رخ بدهد، یکی از این علائم.

مجری:

ببخشید یعنی الآن ما در بحث مسیحیت هم برای قبل از ظهور یک سری علائم داریم، دقیقاً همان که ما هم برای قبل از ظهور آقا علائم داریم.

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله، و البته من الآن که دارم این را نقل می کنم در صدد نقل هستم در صدد تأیید یا تکذیب نیستم، من دارم به عزیزان می گویم که آن چیزی که مسیحیان درباره موعود به آن باور دارند چیست، مسیحی ها به چه چیزی باور دارند درباره موعود چگونه فکر می کنند، چگونه می اندیشند، حالا عرض بنده اینجا است که یک سری علائمی را مشخص کردند که یکی سری مشترک هست، یعنی ما هم داریم یهودی ها هم دارند مسیحی ها هم دارند حتی هندو ها هم دارند زرتشتی ها هم دارند، مثلاً تقریباً تمام ادیان می گویند که زلزله ها زیاد می شوند، این تقریباً مشترک تمام ادیان است، یا جنگ می شود، قبل از ظهور، این هم تقریباً در همه ادیان است، یا گرفتاری ها و مشکلات زیاد می شود این هم هست، فقط تفاوت این است که مثلاً در ادیان یک سری کلی گویی ها شده مثلاً می گویند زلزله زیاد می شود یا چیز دیگر زیاد می شود، ولی مثلاً علائم ظهور را نگاه کنی 20 -30 تا بیشتر نیست، اما در اسلام شاید بیش از 2 -3 هزار علامت گفتند، یعنی ریز گویی ها را هم گفتند، مثلاً امام رضا می فرماید هوا گرم می شود، شما نگاه کنید حال امروز ما را، حال 30 سال پیش ما را هم نگاه کنید، حال 80 سال پیش ما راه نگاه کنید، مثلاً پدر بزرگ هایمان پدر هایمان با هم صحبت می کردند راجع به زمستان های خودشان صحبت می کردند که ما دیگر تونل می زدیم در کوچه هایمان، اینقدر برف می آید که ما برای اینکه امرار معاش بکنیم می رفتیم تونل می زدیم تا وصل بشویم به شارع و از شارع هم مثلاً برویم به یک جایی یک چیزی بخریم بیاییم بخوریم حالا ما که آن برف های آنطوری را که ندیدیم، ولی کودکی های خود ما دیگر معمولاً برف های سنگین، حالا مثلاً مناطق یک کمی سرد سیر تر بود دیگر برف از کوچه ها نمی رفت در کل زمستان برف بود در کوچه ها، ولی الآن بچه های ما که برف نمی بینند اصلاً، من خیلی یادم هست در محله هایی که ما زندگی می کنیم اصلاً کسی کولر نداشت اصلاً نیازی نبود کسی کولر داشته باشد، ولی الآن مگر می شود بدون کولر زندگی کرد؟ یعنی اصلاً امام رضا 1300 سال پیش دقیقاً نقطه زنی می کرده، روایت می گوید که زمستان تان مثل بهار تان می شود و بهار تان مثل تابستان تان می شود، یا یک روایت که من نمی خواهم وارد این موضوعاتش بشود چون می خواهم بحث مسیحیت را بیشتر کنم فقط می خواهم بگویم که علائم ظهوری که در روایات ذکر شده خیلی جزئی ذکر کرده که ما قشنگ داریم می بینیم آن را، مثلاً می فرماید کوه ها را می بینی که یزول، من واقعاً بعض موقع ها می رفتم این معادن و اینها یک دفعه می بینیم از آن کوه فقط کوچکش باقی مانده کلش را بردند همه سنگ هایش را هم بردند، یا طونل هایی کردند در این کوه ها، اینها چیز هایی است که دقیقاً نقطه زنی این را ذکر کرده، اما یکی از مسائلی که در ادیان ذکر شده که من می خواهم بیشتر راجع به این موضوع صحبت بکنم، بحث جنگ هایی است که در آخر الزمان رخ می دهد، ما در متون اسلامی مان روایاتی داریم راجع به جنگ های بسیار وحشتناکی که قبل از ظهور رخ می دهد که در آن جنگ ها حضرت می فرماید حتی یک سوم جمعیت دنیا هم کشته می شوند.

مجری:

که بعضی ها به خطا فکر می کنند این بعد از ظهور است

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله این دقیقاً نکته اش این است که این اتفاق، اتفاقی است که قبل از ظهور رخ می دهد، یعنی دو نیروی شیطانی باهم مشغول جنگ و نبرد می شوند و همدیگر را نابود می کنند بعد راوی می پرسد که پس ما چه کنیم آن موقع، حضرت می فرماید که آیا دوست ندارید که شما از کسانی باشید که نجات پیدا کردید از این مخمصه، یعنی ما در آن فضا ان شاءالله درگیر نمی شویم، ان شاءالله قربانی آن جنگ ها کم می شویم و یا نمی شویم در روایات، ولی در تمامی متون ادیان دارد که جنگ های گسترده ای رخ می دهد البته بله امام زمان هم که می آیند قیام شان به سیف است ولی نه اینکه کشتار گسترده بکنند، دیگر آنقدر بدان از بدان کشته اند که همه ضعیف و فرتوت و فرسوده شده اند و در اینجا طبعاً یک عده ای هم هستند که مقابل حضرت می ایستند و حضرت با آن سردمداران ممکن است جنگی هم انجام بدهد ولی دیگر طبعاً آن کشتار گسترده را ما درباره خود امام زمان در روایات معتبر مان وجود ندارد، ولی صحبت از یک جنگ گسترده ای است که قبل از ظهور رخ می دهد و نیروهای شیطانی با همدیگر مشغول نبرد می شوند و در این نبرد تعداد زیادی از انسان ها کشته می شوند و شام و فلسطین یکی از مناطقی است که به شدت درگیر این نبرد می شود، یعنی خیلی قربانی می دهد در این نبرد، اما در مسیحیت آنچه که انجیل نقل می کند داستان متفاوت است، باز تکرار می کنم من دارم بازگو می کنم حرف انجیل را تأیید نمی کنم، چون ما معتقد هستیم بخشی از محتوای انجیل تحریف شده است و نمی توانیم این بخش ها را به عنوان بخش های تحریف نشده قلمداد بکنیم، احتمالاً این بخش ها جزو بخش هایی است که تحریف شده است، ولی عزیزان مسیحی باور شان این است و به این مسئله باور دارند و همچنین در تورات در عهد عتیق هم وجود دارد یعنی یهودی ها هم به این مسئله باور دارند، این بحث کشتار های آخر الزمان است، در کتاب مکاشفه یوحنا، حالا عزیزانی که اهل مطالعه هستند می توانند فصل 14 و فصل 19، در فصل چهارده می گوید که عیسی مسیح یا همان پسر انسان یا کلمه خدا از آسمان نزول پیدا می کند بر روی ابرها می نشیند و یک داسی به دستش هست و با این داس مردم دنیا را درو می کند از بزرگ و کوچک و آنها در یک آسیاب می ریزد، البته این تمثیل است یعنی دارد اینطور تمثیل می کند، در چرخشت خشم خداوند می ریزد انسان هایی را که درو کرده و از این آسیاب سیلابی از خون روانه می شود، از خون این انسان هایی که عیسی مسیح می کشد، در مکاشفه یوحنا می گوید به وسعت 1600 پرتاب تیر یعنی تقریباً 300 کیلومتر، سیلابی از خون انسان هایی که عیسی مسیح آنها را درو کرده راهی می شود به ارتفاع افسار اسبان، یعنی شما تصور کنید یک سیلاب خون راهی شده از خون کسانی که عیسی مسیح آنها را کشته و خود عیسی مسیح این کار را انجام می دهد، در آیه دیگر می گوید یک سوم جمعیت دنیا توسط خود عیسی مسیح کشته می شود، باز در مکاشفه یوحنا عزیزان می توانند مراجعه کنند یکی از تفاوت های اسلام و مسیحیت است ما درست است که در عصر وقوع جنگ های گسترده قبل از ظهور پیشگویی هایی داریم و ان شاءالله که این جزو مواردی باشد که بداء رخ می دهد چون در علائم ظهور ان شاءالله بداء رخ می دهد و جز پنج علامت حتمیه که صیحه است و سفیانی است که در آنها گفتند بداء رخ نمی دهد ولی در بقیه علائم هایی که مطرح شده ان شاءالله که در این علامت هم و این پیشگویی هم که مطرح کردم ان شاءالله بداء رخ بدهد و این اتفاق رخ ندهد ان شاءالله، ولی به هر حال اتفاقی است یعنی رفتار ظالمانه ای است که لشکر بد و لشکران ظلمات دارند انجام می دهند یعنی جنایت بد پیشگویی از جنایت یک ستم پیشگانی است که قبل از ظهور، ظهور پیدا می کنند و کشتار می کنند و جنگ می کنند و می کشند و نابود می کنند این روایت کشتار آنها است، در مکاشفه 11 داستان را یک کمی واضح تر تبیین می کند می گوید، آن کلمه خدا آن پسر انسان (عیسی مسیح) که بر رانش نوشته شده شاه شاهان از آسمان سوار بر یک اسب سفیدی نزول پیدا می کند و شمشیری از دهانش می آید بیرون که همان داسی است که در مکاشفه 14 گفته بود دستش می گیرد و با این شمشیر خودش انسان های بی شماری را می کشد، می گوید آنقدر می کشد که یک منادی ندا می دهد به پرندگان و چرندگان دنیا که بیایید بخورید از گوشت سواران و گوشت بچه ها، اینها حرف های مسیحیت است ما اینها را تأیید نمی کنیم، ولی می گوید بیایید بخورید از گوشت سواران از گوشت کودکان، در مکاشفه 11، و لکشر بی شماری را از کوچک و بزرگ از پادشاهان و سواران عیسی مسیح در آنجا می کشد، که در کتاب دانیال هست دفن کردن این کسانی که عیسی مسیح کشته هفت ماه طول می کشد، که فقط اینها را بین خاک بکنند،

مجری:

آن جمعیتی که آنها دارند آن اماری که دارد می دهند طبیعی است

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

و این مورد تأیید ما نیست، چون اگر کسی قرار است مجازات بشود آن کسانی هستند که ظلم کردند، بچه ها که نباید کشته بشوند،

مجری:

اگر ما نقد کنیم این قضیه را یکی از آنها همین است بچه ها چه گناهی دارند

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله ما این را قبول نداریم،  و مورد تأیید ما نیست، فقط نکته ای هست اینکه بالأخره شما این محتوا و این دیتا را شما می توانید در انجیل ببینید، من می خواهم ببینیم تفاوت های مان کجا است، و شباهت های مان کجا است، بله در علائم ظهور یک جاهایی باهم شباهت داریم، ولی یک جاهایی نداریم.

مجری:

در اصل آن جنگ در اصل آن اتفاقات ظهور

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله قبل از ظهور امام زمان

مجری:

ما قبل از ظهور می گوییم

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

ما پیشگویی می کنیم نه اینکه ما انجام می دهیم، برای ما پیشگویی شده که ظالمینی پیدا می شوند که اینقدر می توانند آدم بکشند، و ان شاءالله که این اتفاق رخ نمی دهد، ولی مسیحی ها می گویند که خود عیسی مسیح قرار است این کار را بکند و اگر ما همان آمار یک سوم را بگیریم تقریباً اگر شما امروز حساب بکنید که جمعیت دنیا هفت و نیم و هشت میلیارد هست تقریباً دو میلیارد و نیم دو میلیارد و ششصد هست و در منطق فلسطین دو سوم.

مجری:

یعنی یک قیدی هم باز آنها دارد

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله در منطقه فلسطین که بخصوص آنجا جنگ اصلی قرار است و آنجا است که لکشریان جهان آنجا جمع هستند و در حال جنگ هستند در فلسطین دو سوم قرار است اینجا قربانی بشوند توسط خود عیسی مسیح، این آدرش هم خدمت دوستان و اساتید دادم که مطالعه بکنند، مکاشفه فصل 14 و مکاشفه فصل، 19، می توانند از آیه 11 به بعد کتاب مکاشفه یوحنا، که مکاشفه یوحنا آخرین کتاب عهد جدید هست جزو مجموعه انجیل هست و همه مسیحی ها آن را کلام خداوند می دانند البته شبیه این محتوا در کتاب دانیال هم هست، در کتاب های عهد عتیق هم وجود دارد و یهودی ها هم چنین پیشگویی هایی راجع به جنگ ها و کشتار های آخر الزمان دارند و مطرح کردند

مجری:

با آن موعودی که دارند

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله دقیقاً

مجری:

استاد ببخشید الآن شما این صحبتی که فرمودید بعضی وقت ها ما می بینیم در منابع خود ما یک همچین بحثی نیست که امام عصر بیاید همچین کشتاری انجام بدهد بلکه همه اش رحمت و رأفت هست و مرتب تبلیغ و هدایت آنها و با آنها صحبت می کنند، چونکه سیره همه ائمه هم بر همین بوده ولی می بینیم متأسفانه خیلی وقت ها در همین شبکه های معاند و وهابی ها دقیقاً می آیند همین ها را شروع می کنند تبلیغ کردن و ضد فکر صحیح مهدویت و در واقع ریشه اش را شما الآن یک طوری به ما فهماندید که ریشه در همان مباحث و منابع کتب قدیمی دارد

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله منابع اسرائیلیات است اینها منابع مسیحی هست و چیزهایی است که آنها راجع به آن صحبت می کنند.

مجری:

بله، استاد بسیار استفاده کردیم مباحث زیبایی را اشاره داشتید  و رسیدیم به این بحث که اصلاً آیا این علائم ظهور را می خواهید نقد کنید یا هنوز روی همان بحث هستید، ولی آن چیزی که تا حالا گذشت بحث این است که آنها چه در میراث خودشان داشتند و چه در عقاید شان داشتند، این را شما بیان کردید

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله، من می خواستم در علائم ظهور به صورت تخصصی یک نکته ای را اشاره بکنم اینکه ما به هر حال یک نقاط اشتراک و افتراقی داریم آیا در روش جنگ آوری اسلام یعنی در جنگ هایی که اهل بیت داشتند امیرالمؤمنین داشتند و امام زمان هم بر همان سیره و سنت هست و بر همان روش اگر هم جنگی می کند خواهد جنگید یک اصولی رعایت باید بشود که این اصول قطعی است یکی اینکه مثلاً ما در جنگ نهروان امیرالمؤنین  آنقدر جنگ را به تأخیر انداخت و خود ابن عباس و دیگران رفتند گفتند که بیایید نجنگیم یعنی بارها این کار را کردند و هیچ کدام جنگ ها را ابتدا به جنگ نکردند، یعنی حتی در شما در جنگ جمل می بینید که لشکر مقابل لشکر صف آرایی کرده لشکری ها می گویند الآن موقعیت مناسب هست اگر ما حمله بکنیم ما پیروز می شویم اجازه می دهید شروع کنیم؟ حضرت فرمود نه، اجازه نمی داد، موعظه می کرد، تا جایی که جوانی را امیرالمؤمنین فرستاد گفت برو و اینها را به قرآن فرا بخوان و این جوان رفت و آنقدر این جوان را تیر باران کردند که در همان میدان گفت این دیگر حمله را اینها آغاز کردند جزو شیوه جنگ آوری اسلام این است که آغاز به حمله نکنند، جزو شیوه جنگ آوری اسلام این است که کودکان و زنان و پیر مردان غیر نظامیان در جنگ نباید آسیب ببینند، اصلاً امام صادق می فرماید هر گاه پیغمبر می خواست گروهی را برای جنگ اعزام کند به آنها حتماً توصیه می کرد که به کودکان به زنان کار نداشته باشید می گوید حتی اگر به شما ناسزا گفتند کار شان نداشته باشید پیر مرد ها غیر نظامی ها به اینها کاری نداشته باشید، جزو شیوه جنگ آوری است که اگر دشمن شکست خورد فرار کرد می گوید تعقیبش نکنید، مجروح شد زمین آفتاب می گوید تیر خلاص نزنی نکشی، اسیرش می خواهی بکنی، اگر اسیر نشود ممکن است باز دوباره بجنگد، ولی اگر نمی تواند راه برود نکنه بکشی او را، می گوید چون نمی تواند راه برود پس بکشم بهتر از این است که فرار کند، درخت ها را قطع نکنید آب را نبندید، شهر را محاصره غذایی نکنید، اینها نامردی هست، اینها جنگ نیست، در جنگ یک مردانگی است، آب را نباید قطع بکنید، در جنگ صفین داستان را همه می دانید، وقتی که معاویه بر فرات غلبه کرد آب را قطع کرد، امیرالمؤمنین جنگید آب را به دست گرفت یاران امیرالمؤمنین گفتند خب حالا نوبت ما است، ما نمی گذاریم معاویه دستش به آب برسد، امیرالمؤمنین فرمود بگذارید بیایند بگذارید آب شان را بردارند

مجری:

شاید حتی اگر این کار را می کرد مشکلی هم داشت می گفت ولی نه آداب اسلام اجازه نمی دهد، ائمه همیشه خودشان را به عنوان حافظ این دین اولین مراعات کننده این اصول دانستند،

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

ما قرار است برای چه بجنگیم؟ برای انسانیت قرار است بجنگیم یا برای اینکه پیروز بشویم، برای اخلاق قرار است بجنگیم یا برای اینکه پیروز بشویم، اگر قرار  بر این است که بخاطر اخلاق پیروز بشویم که نباید اخلاق را زیر پا بگذاریم، جمله امام حسین روز عاشورا را دقت کنید می فرماید که اگر دین ندارید آزاده باشید، این جمله خیلی جمله مهمی است، وجدان کجا است، ما داریم می جنگیم که وجدان مان را احیا کنیم وجدان بشر را احیا بکنیم، نه اینکه در همین جنگی که می جنگیم که وجدان بشر را احیا کنیم وجدان مان را زیر پا بگذاریم، وجدان مان را لگد مال کنیم و لذا کاملاً صریح و دقیق و بدون مسامحه در متون دینی اسلام آمده که در جنگ حق تعرض به غیر نظامیان حتی تعرض به نظامیانی که مشغول جنگ نیستند یعنی آنانی که در رکن جنگ نیستند حق ندارید، فریب حق ندارید بدهید، یک وقت هست که تو یک تاکتیک نظامی به کار می بری اشکال ندارد، ولی یک وقت هست که با او یک عهد نامه می بندی که مثلاً صلح، بعد این خاطرش جمع بشود که صلح است مشغول کارهایش بشود که یک دفعه حمله بکنی، می گوید این نامردی است این نمی تواند بجنگد، حتی نمی توانی در جنگی که فرمانده اش این کار را می کند تو به عنوان یک سرباز شرکت بکنی، اینها نامردی است اینها جنگ نیست، و امام زمان قرار است مردانه بجنگد قرار نیست نامردی بکند، قرار نیست که بچه ها کشته بشوند قرار نیست که زنان کشته بشوند، و این محتوایی که در انجیل درباره عیسی مسیح است البته این محتوا سابقه ای در عهد عتیق هم دارد، در جنگ های حضرت موسی در جنگ های حضرت یوشع، در جنگ های حضرت داوود و سلیمان نص صریح عهد عتیق است می گوید بچه های شیرخواره را هم بکش، می گوید زنان را بکش مردان را بکش، در کتاب تثنیه هست، در کتاب اول سموئیل هست در بقیه کتاب ها هست، یعنی در بقیه کتاب ها این سابقه وجود دارد و ما شبیه آن را در کتاب عهد جدید می بینیم که فقط در عهد عتیق بیش از 12 میلیون انسان را می گویند زن و مرد و کودک می گوید به فلان شهر حمله کردیم همه شان را کشتیم، فلان منطقه حمله کردیم 60 شهر داشت زن و مرد و کودک شان را کشتیم می گوید کودکان شان را هم سر بریدیم می گوید حتی گاو و گوسفند شان را هم کشتیم و دستور صریح عهد عتیق است که وقتی به شهری از این شهر هایی که خداوند به شما ملکیت داده غلبه می کنید هیچ ذی نفسی را زنده نگذارید، ذی نفس یعنی هر کسی که صاحب نفس است؛ من اینجا می خواهم یک نتیجه گیری کنم اینکه اگر آن موعود آخر الزمان از طرف خدا است شیوه جنگ آوری اش هم خدایی است، و اگر آموزه هایی وجود دارد که می گوید آن موعود به شیوه ای جنگ آوری می کند که مردانه نیست آگاهانه نیست، حقوق بشر رعایت نشده در آن احتمالاً این متون تحریف شده است، ما نمی توانیم تأیید بکنیم.

مجری:

اجازه بدهید من یک نکته ای الآن به ذهنم آمد جسارت می کنم خدمت شما که کلام تان را قطع می کنم یک کتابی آیت الله سبحانی دارد قصص قرآنیه است در مقدمه اش یکی از نکاتی که در مورد همین بخش هایی که قرآن کریم ذکر می کند از بحث تورات و انجیل و قصص گذشته هایش، یکی می گوید قرآن مهیمن است از کتاب های دیگر، می گوید بخش هایی که آنجا می آید دقیقاً همین جاهایی که تحریف شده، یکی از نکاتش همین بود که مثلاً در قرآن بگوید آن آل فرعون هستند که آن کودکان را می کشند

«يذبحون ابنائكم ويستحيون نسائكم»

بقره/49

این از خصوصیات آل فرعون است، نه اهل دین اطرافیان حضرت موسی، همین نکته ای که شما فرمودید می بینیم که قرآن آنجا ها را ذکر می کند جای دیگر را نه

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

دقیقاً، و کشتار کودکان کار حضرت موسی و حضرت عیسی نیست، کار داعش است، کار یک سری آدم های افراطی است که حتی واژه انسان شاید توهین باشد به واژه انسان که بخواهیم آنها را انسان بنامیم، عرض بنده اینجا است که یکی از تفاوت های بنیادین اسلام و مسیحیت در حوزه آخر الزمان علائم ظهوری است که اشاره به جنگ های گسترده آخر الزمان دارد ما هر دو در یک نکته اشتراک داریم که جنگ هایی پیش بینی شده که رخ می دهد اما پیش بینی هایی که در اسلام گفته شده دو مشخصه دارد، مشخصه اول توسط ظالمان این اتفاق رخ می دهد، آن جنگ های گسترده، گرچه امام زمان هم جنگ هایی خواهد کرد ولی آن جنگ ها، جنگ های جوانمردانه است نه جنگ های کشتار، و کشتار گسترده نخواهد داشت، نکته دوم این است که علائمی که رد باره جنگ های آخرالزمان در اسلام و جود دارد جزو علائم حتمیه نیست و احتمال بداء در آن وجود دارد و امیدواریم که این جزو مواردی باشد که ما نباشیم من بعضی وقت ها جناب آقای غضبانی این روایات علائم ظهور را که می خوانم حالا هم در اسلام هم در مسیحیت هم یهود هم در ادیان دیگر یک نقطه مشترکی دارد آن چند سالی که وصل به ظهور می شود آیه ای است در قرآن

«مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ»

بقره/214

در تفسیر این آیه هست می گوید که آقا این برای آن چند سال نزدیک به ظهور است، یعنی ما تا حالا بأساء و ضراء نچشیدیم، انسان در این همه سالهایی که از تاریخش گذشته و این همه مصائبی دیده که تاریخ نویس ها چیزهای عجیبی نقل کردند گفتند در یک جنگ 138 میلیون تلفات اصلاً یک چیزهایی که برای ما اصلاً نمی فهمیم یعنی چه، کشتار ها و شکنجه ها و آزار ها و جنایت های گسترده قرآن به اینها نمی گوید

«مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ»

بأساء و ضرراء برای آن چند سال نزدیک به ظهور است، سخت خواهد شد، گرفتاری قحطی، گرسنگی جنگ، به اصطلاح می گوید خوشا به حال آن کسی که در بیابانی جایی دارد می رود و همانجا نانی می خورد و آن چند سال را آن گونه می گذراند، خوشا به حال آن کسی که آن چند سال پلاس خانه اش باشد، یعنی از خانه اش بیرون نیاید، یک چیزی داشته باشد، نان و نمکی داشته باشد در خانه اش باشد، می گوییم آن چند سال خیلی سالهای سختی است و امیدوارم ان شاءالله که ما باشیم، آن سالها را تجربه می کنیم و آن تلعلع خورشید را به تماشا می نشینیم ولی به بهاء می دهند نه به بهانه، یعنی واقعاً کسانی که از آن امتحان سربلند بیرون بیایند آن امتحان را رد بکنند، آنها مستحق تماشای خورشید هستند، آنها مستحق این هستند که آن متی ترانا و نراک را وجدان کنند بنشینند،

چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن

به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن

آنها دیگر واقعاً مستحق هستند من بعضی وقت ها نگاه می کنم می بینم که معلوم نیست من مرد این میدان باشم، دعا می کنم اللهم عجل لولیک الفرج، ولی من هم مرد آن هستم؟ که آن سالهای پایانی باشم، در مسیحیت آن دوره هفت ساله است،

مجری:

یعنی هما شدت و حدتی که اینجا هست آنجا هم هست؟

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

بله آنجا خیلی شدید است،  اصلاً به آنجا به آن می گوید دوره سختی و مصیبت هفت ساله اصلاً یک دوره هفت ساله است که باز این هفت سال آن یک سوم آخرش خیلی شدید می شود و خیلی گسترده می شود، در آن دوره سختی هفت ساله ولی ما آنچه که باور داریم پایان آن دوره حالا هفت ساله یا سه ساله یا هر چه ما بیشتر روی 15 ماه تأکید شده که 9 ماه خیلی شدید می شود آن داستان سفیانی را که می گوید، می گوید وقتی که سفیانی را دیدید که بر 5 شهر غلبه کرد دیگر بشمارید 15 ماه یا 9 ماه بشمارید خبری از آسمان می آید و این در مسیحیت 7 سال است، دوره 7 ساله است که یک دوره تلخ است که حتی در مسیحیت این است که آن نیکان دیگر آنقدر سخت می شود ربوده می شوند به آسمان، حالا برخی از، یک شرکت هواپیمایی هست در آمریکا خب خیلی به این مسئله اعتقاد راسخی دارد هیچ وقت دو تا خلبان مسیحی در یک پرواز نمی گذارد، می گوید یک وقت اگر همان لحظه ظهور فرا رسید یکی از آنها ربوده شد به آسمان آن یکی باشد پرواز را بنشاند به زمین در نکاتی که دارند در آن سختی و مصیبت هفت ساله آنها معتقد هستند که آن نیکان ربوده می شوند به آسمان برده می شوند به آسمان و آن دوره، دوره خیلی سخت و طاقت فرسایی خواهد بود، که البته نه همه انسان ها، 140 هزار اگر اشتباه نکنم دقیقش نیست ولی همین حول و حوش 140 هزار نفر گزینش می شوند به آسمان ربوده می شوند بعد با عیسی مسیح بر می گردند بعد از آن هفت سال بر می گردند به زمین البته ما هم شبیه این داستان را داریم که ربوده می شوند به سمت مکه می گوید شب خوابیده از رختخوابش برده می شود وقتی که آن نوای دلربای البیعت لله شنیده می شود و آسمان را فرا می گیرد آن 313 نفر و آن نیکان روزگار طی العرض برده می شوند به سمت مکه و آنجا گردا گرد آن یگانه دوران حلقه می زنند و آغاز یک نهضتی را می نهند که آرزوی بشریت بوده در طول تاریخ، من ریزه کاری هایش را از این جهت تأکید می کنیم که ما درست است در اصل باور به مهدویت، با مسیحیت و یهودیت با تمام بشریت معتقد هستیم ولی در ریزه کاری هایش یک نکاتی هست که تفاوت هایی را داریم، حتی در ریزه کاری ها یک سری جاها هم اشتراک زیادی داریم ولی تفاوت های زیادی هم داریم

مجری:

که در واقع همان قسمت های تحریف شده آنها یا آن قسمت هایی هست که درست به ما نرسیده

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

یکی از مهمترین قسمت هایش همین نکته ای بود که بنده عرض کردم اما یکی از تشابه های کاملاً مشترک بین اسلام مسیحیت یهود و بقیه ادیان غیر از یک دین یا دو تا دین در این زمینه یک مقداری متفاوت است یکی از تفاوت های مشترک این است که تمام ادیان می گویند کذب الوقاتون هر کس وقت تعیین کرد تکذیبش کنید، دروغ می گوید مسیحیت می گوید منتظر باشید، ولی هر کس گفت که فردا می آید یا پس فردا می آید دروغ می گوید، لحظه ظهور برای هیچ کسی مشخص نیست، صریح انجیل است که می گوید اینها دروغ می گویند که مشخص می کنند که چه زمانی می آید اتفاقاً در مسیحیت یکی از مشکلاتی که کلیسا با آن دست و پنجه نرم می کند هر از چند گاهی یک سری آدم های ایده پردازی هستند در مسیحی ها می روند با حروف ابجد و با یک سری رمز گشایی ها یک آیه از کتاب مقدس پیدا می کنند بعد آن آیه را تفسیر می کنند تأویل می کنند چه می کنند نشانه گذاری می کنند اشاره گذاری می کنند، می گویند دقیقاً قرار است که در 12 دسامبر 2012 بیاید، یا 28 سپتامبر 2012 بیاید، و یک عده زیادی هم هستند از مردمانی که فریب چنین آدم ها را می خورند

مجری:

این خودش بخاطر اینکه اطلاع کمی دارند شاید، و ما بخواهیم فکرش را بکنیم خب شما می فرمایید که در منابع خودشان خیلی صریح دارد که کذب الوقاتون، ولی باز می بینیم در فضای جامعه این عده باور می کنند

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

اینها در حقیقت یک سری شارلاتان هستند که مثلاً یک فرقه جدید را تأسیس می کنند بعد می خواهند خبر سازی کنند، می خواهند مردم را در اضطراب بگذارند، مردم که در اضطراب می افتند، مثلاً شما الآن نشستی یک جایی، یک کسی  بگوید آقا سیل می آید تو دیگر فکر نمی کنی که این دارد راست می گوید یا دروغ می گوید احتمالش برای تو کافی است که سریع جایت را عوض کنی یک فکری بکنی، اینها می گویند که قرار است 6 ماه دیگر این اتفاق رخ بدهد، تو احتمالش ممکن است تو را تحریک بکند، بعد از آن می گوید ببخشید آن حساب اشتباه بود، تا الآن بیش از ده ها بار سر مسیحی ها اینطور کلاه رفته و ده ها فرقه اینطور تأسیس شده حالا مثلاً نزدیک یک میلیون دو میلیون سه میلیون جذب فرقه می شوند بعد وقتی اتفاق رخ نمی دهد یک میلیون هم ریزش می کنند باز دو میلیون می ماند برایشان باز این یک فرقه درست کرده با دو میلیون پیرو، همه چیز فراهم است، ولی این نکته کاملاً کلیدی است یعنی من اتفاقاً برایم خیلی جالب بود فقط یکی دو تا دین هستند که تاریخ مشخص کردند ولی آنها هم باز به کسی نمی گویند، یکی مندایی ها هستند که در اهواز در بصره یک دین خلیک الصابئین مندایی به آنها می گویند صبی به آنها می گویند، اهوازی ها می گویند صبی، من یک مدتی با اینها زندگی کردم یک هفته تقریباً کمتر، و یکی از نکات این بود که من در صحبت هایی که با اینها داشتم این بود که به همین که چند سال دیگر است مثلاً  اتفاق می افتد، ولی نمی توانستند بگویند چه زمانی است می گفتند نمی توانیم بگوییم که چه زمانی است، حالا اینها یک سری چیزهایی داشتند با یکی دو تا فرقه مسیحی هستند که مثلاً در زرتشتیت یک تاریخی مشخص شده،

مجری:

همین که اینها اعلام نمی کنند که تاریخش چه زمانی دارد شاید ریشه در همان دارد

حجت الإسلام و المسلمین کاشانی:

حالا به هر حال این مسئله در عموم ادیان کاملاً صریح مشخص است، علامت می گویند علامتی یعنی اینکه تابلوی ظهور پنج کیلومتر،  تا ظهور ده کیلومتر این را که دیدید دیگر منتظر باشید، این را که دیدید بدانید نزدیک شده ولی تاریخ مشخص نمی کنند هم اسلام کاملاً صریح گفته کذب الوقاتون هم مسیحیت کاملاً صریح گفته کذب الوقاتون، هم یهودیت گفته کذب الوقاتون، کسی که وقت برای ظهور مشخص کرد دروغ می گوید، حتی روایت داریم خود آقا امام زمان هم تا شب ظهور نمی داند چه زمانی است،

«يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي»

اعراف 187

که در تفسیرش آمده این ساعت ظهور است، این جزو مواردی است که علمش را فقط خود خدا می داند، فقط خود خدا می داند ولی قطعی است، می گوید اگر حتی از عمر دنیا یک روز هم بیشتر باقی نمانده باشد خدا آن روز را آنقدر طولانی خواهد کرد که تا آن سلاله بشریت ظهور کند

مجری:

این نکته کلیدی است حالا در چند سال قبل هم یک فیلمی ساخته بودند که دیگر روز آخر دنیا است و حتی آمدند کلی مبحث مطرح کردند، خیلی وقت ها در جامعه های خود ما هم این را باور کردند و می گفتند، همین روایت را ما می خواندیم بعدش می گفتیم آقا خدا فرموده اگر یک روز از این دنیا مانده باشد اینقدر آن روز طولانی می شود تا حضرت حجت بیاید، اگر نیامده تو چگونه باور می کنی که امروز روز آخر دنیا است.

وقت مان به پایان رسید و خیلی استفاده کردیم و لذت بردیم از صحبت های شما واقعاً هم متوجه نشدیم چقدر زود گذشت این دقایقی که در خدمت شما عزیز بودیم، آقای کاشانی عزیز متخصص در مباحث ادیان و بخصوص مسیحیت، ان شاءالله بتوانیم در جلسه بعد استفاده کنیم از حضرت عالی و باز هم این توفیق را داشته باشیم در خدمت شما استاد گرانقدر باشیم.

عزیزان بیننده از شما تشکر می کنم امیدوارم که این ساعات و دقایق برنامه برا شما مورد استفاده قرار گرفته باشد و جزو صالح اعمال ما و شما عزیزان قرار بگیرد و در نزد خداوند متعال و با عنایت امام عصر مقبول درگاه الهی باشد. تا دیدار دیگر از همه شما التماس دعا داریم  و آخرین جمله ای که در این برنامه می گوییم، چون برنامه های دیگر تعجیل آقا را از خدا خواستاریم، اللهم عجل لولیک الفرج خدا حافظ.


آفتاب یلدا>

مهدویت مسیحیت یهود دعا فرج موعود باور به مهدویت قرآن پیامبر ظهور علائم زلزله جنگ عیسی مسیح انسانیت انجیل تورات کودکان داعش اسلام و مسیحیت امام زمان ص 313 نفر تعیین وقت برای ظهور فرقه اضطراب