آفتاب یلدا

قسمت بیست و نهم برنامه آفتاب یلدا به کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین رضوی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 10/07/1401

برنامه: آفتاب یلدا

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم، اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، بینندگان محترم سلام وقت شما بخیر از شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج) مهمان نگاه گرم شما عزیزان می شویم با برنامه آفتاب یلدا، برنامه ای که تقدیم حضور شما می شود در یک شنبه ها از این شبکه و معمولاً ما در خدمت اساتیدی هستیم که در مسائل مسیحیت و یهودیت و در بحث ادیان ابراهیمی متخصص هستند، امروز این برنامه با یک موضوع جدید قرار است بحث کنیم در آن به بحث موعود و موعود گرایی یا همان اندیشه مهدویت، استاد عزیزی که امروز در خدمت شان هستیم و ان شاءالله در هفته های آینده هم خدا توفیق بدهد خدمتگزار ایشان باشیم جناب استاد حجت الإسلام و المسلمین حاج آقای رضوی هستند، خدمت استاد عرض سلام و ادب داشته باشیم، سلام علیکم وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی:

علیکم السلام خیلی ممنون، بسم الله الرحمن الرحیم، عرض سلامی هم داشته باشم خدمت بینندگان عزیز این شبکه امیدوارم که مباحثی که خواهیم داشت درباره منجی گرایی و موعود گرایی مفید واقع بشود و ما را برای ظهور موعود و منجی عالم یا همان مهدی امت ارواحنا له الفداه ان شاءالله این مباحث ما را آماده کند نه اینکه فقط ما مسلمان ها را، ان شاءالله تمام مردم عالم این مباحث را جدی بگیرند همانطور که متن دین تمام ادیان می گوید، متن تمام ادیان این است، برای آمدن منجی و موعود تان دعا کنید، به فکر او باشید برای او یک کارهایی بکنید، در عصر غیبت تا ان شاءالله ظهور محقق بشود آن را که به ما وعده دادند درک کنیم.

مجری:

خیلی مقدمه خوبی فرمودید و طلیعه بحث ما همین شد که فهمیدیم که بحث موعود در تمام ادیان هست، البته قبلاً ما در همین برنامه و برنامه های دیگر از حضرتعالی و اساتید دیگر هم زیاد شنیدیم این بحث را شاید به صورت پراکنده یا گذرا بوده، می خواهیم به صورت تخصصی از حضرتعالی استفاده کنیم؛ ایام محرم و صفر هم گذشت، ایام ربیع پیش آمده و در همین هفته ما روزی را داریم که معروف است به تاج گذاری آقا امام عصر به عنوان امامت و اینکه ما در عصر ایشان هستیم و ایشان امام حاضر ما هست، خودش جای جشن دارد، و تبریک هم عرض می کنیم و به فال نیک می گیریم این موضوع را در همین هفته آغاز می کنیم و به صورت مفصل ان شاءالله از حضرتعالی یاد بگیریم در خصوص اندیشه مهدویت در ادیان ابراهیمی، در خدمت شما هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی:

من یک سر فصل کلی ارائه بدهم، ما محور مان مباحث روایی است، اعم از شیعه و شاید بعضی مباحث اهل سنت را هم یک مروری داشته باشیم و بعد مباحث مربوط به اهل کتاب، یعنی مسیحیت و یهود، آن مقداری که فی الجمله ما تخصصی داریم، بقیه ادیان و نحله ها را هم شاید یک اشاره ای بکنیم، ولی محور اصلی ما اسلام مسیحیت و یهود است که ادیان مطرح دنیا هستند، در مباحث مهدویت یک بحث این است که آینده بشر چه می شود، این بشری که دارد با این همه سختی و  زحمت دارد زندگی می کند، فقط یک اقلیت آن خوشی را فی الجمله دارند، کی می شود که این بشر هم از نظر مادی یعنی دنیوی بهترین امکانات زندگی در اختیار او قرار بگیرد، هم از نظر معنوی و دینی و اخلاقی، بهترین دین و اخلاق در روی کره زمین حاکم بشود، بهترین نگاه به خداوند تبارک و تعالی بهترین اعتقاد درباره خدا، ما الآن نگاه های مختلف و عقاید مختلفی درباره خدا داریم کار به جایی رسیده که خیلی ها نمی توانند، جمع کنند و حق را پیدا کنند، آخر می آیند می گویند هر کسی را بگذارید به فکر دین خودش باشد، دین را یک امر شخصی می کنند و می گویند خیلی به آن نپردازیم، یک امر شخصی است، چرا؟ چون نمی توانند بالأخره یک پارادکس هایی را که موجود هست حل کنند، چه زمانی می شود این پارادکس ها از بین برود، این تناقضات از بین برود عقاید ما یکی بشود، مردم دنیا عقاید شان یکی بشود، همه بهترین اخلاق را داشته باشند، این ایده آل بشر است، به عبارت الأخری اینطور بگوییم، آیا می رسد  یک زمانی که همه یک خدا را بپرستیم؟ همه یک اخلاق خوب داشته باشیم، همه ارزش های اخلاقی مان یکی بشود یا باید این جنگ ها و این دشمنی ها و این اختلافات باشد، و باشد و هیچ وقت هم یک جامعه ایده آل بشری را نبینیم؛ ادیان آمده اند به این سؤال مهم پاسخ دادند و همه پاسخ شان در کلیت قضیه یکی است، هم ادیان الهی هم ادیان غیر الهی مثل هندو بودا اینها جواب کلی که می دهند این است که بله یک زمانی می آید این آرزویی که در دل تمام بشریت هست محقق می شود، و جالب است بدانید من یک وقت این نوشته هایی را که در مباحث مهدویت هست دنبال می کردم دیدم یکی از ادله وجود امام زمان از نظر بعضی ها و جود این خواسته و آرزو در دل افراد است، با این بیان می گویند اینکه خداوند در دل تمام انسان ها این نکته را جای داده که یعنی می شود یک روزی همه یک صدا بشویم ظلمی در عالم نباشد، فسادی در عالم نباشد شرک و بت پرستی و دوری از خدا در عالم نباشد، اینکه خداوند همچین آرزویی را در دل افراد گذاشته و همه آرزو می کنند تمنای آن را دارند و آن را تقریباً دست یافتنی می دانند و سعی می کنند یک تلاش هایی را بابت آن انجام بدهند و بحث مهدویت های دروغین منجی های دروغی خب یک ریشه در همین نیاز دارد، سوء استفاده می کنند می گویند اینکه خداوند همچین آرزو و خواستی را رد دل افراد قرار داده، این نشان می دهد که پس وجود منجی و کسی که این آرزو را محقق کند قطعی خواهد بود و الّا خداوند همچین خواسته و نیازی را در دل انسان ها قرار نمی داد.

مجری:

یعنی این امر یک امر فطری می توانیم از آن تعبیر کنیم یا نه؟

حجت الاسلام و المسلمین رضوی:

فطری نه، فطری یک آموزه هایی است که با ذات انسان آمیخته است و خداوند قبل از اینکه انسان را روی زمین بیاورد این  معارف را در دل انسان قرار داده مثل خدا جویی، اصل وجود خدا، مثل پرستش خدا، اینکه انسان ذاتاً، فطرتاً خدا جوی باشد، و دوست دارد در مقابل چنین خدایی کرنش کند، این جزو معارف فطری است، حالا با یک دیدی در روایات ما اینها را هم می گویم فطری ولی، حالا یک مقدار توضیح دارد که نمی خواهم وارد آن بشوم؛ آقا امیرالمؤمنین می فرمایند من موافق فطرت همه شما هستم، این تعابیر را هم داریم در روایات، حالا نمی خواهم وارد این مباحث شوم، نکات لطیف و جالبی دارد؛ پس این یک نیاز است حالا می خواستم اشاره کنم، کاری به صحت و سقم آن ندارم ولی خب اینقدر این نیاز در وجود همه انسان ها هست، ادیان می آیند به این قضیه پاسخ  می دهند، می گویند بله ما فکر این زمان را کردیم، یک زمانی می آید، یک فردی خواهد آمد این قدرت را دارد هم از نظر فکری هم از نظر جسمی، در مورد آن نبی خدا در قرآن چه می گوید؟

«زاده بسطة في العلم والجسم»

بقره/247

در مورد طالوت، تشبیه می خواهیم بکنیم

«زاده بسطة في العلم والجسم»

یک کسی می آید که هم جسماً هم علماً، همه جوره این قدرت را دارد که افسار دنیا را به دست بگیرد و آن آرزویی را که شما دارید محقق کند یعنی تمام دنیا یک صدا دنبال خدای واحد باشد، معتقد به یک خدای واحد با بهترین اوصاف و در کنار این عقاید و معارف بهترین جامعه بشری را از نظر عملی رقم بزند این هم در صورتی محقق می شود که آن رهبر و حاکم عصمت مطلق داشته باشد، این آرزو در عصر غیبت به صورت کامل محقق نمی شود، چرا؟ یک اشکال و یک علتش این است که آن قدرت و توانایی و ظرفیت امام معصوم را ما نداریم اما این به این معنا نیست که تلاش نکنیم کاری نکنیم در روایات فراوان داریم اگر منظر خوبی باشیم در روایات داریم که «قد فرّج الإنتظار»، انتظار الفرج در روایت داریم که از آقا زین العابدین (ع) و دیگر ائمه اگر خوب معرفت پیدا کنید، حضرت به ابا بصیر می فرماید می آید خدمت حضرت عرضه می دارد

«یابن الرسول الله متی الفرج»

فرج چه زمانی محقق می شود؟

الکافي، ج1، ص371

حضرت می فرمایند جناب ابا بصیر چه خبر است

«أنت مِن مَن یرد الدنیا»

تو هم دنبال دنیا هستی؟

«أحَبُّونا انتِظارَ قائمِنا»

در آن روایت مفضل بن عمر دارد که صاحب توحید مفضل می گوید که یک عده ظهور حجت ابن الحسن را می خواهند برای دنیا شان، یک عده ما را می خواهند مرید ما هستند محب اهل بیت هستند برای دنیا شان، تعبیر حضرت حجت، حضرت می فرمایند چه هست تو هم به تنگ آمدی از گرسنگی و تورم و گرانی و اینها؟ نا امنی یا هر چیزی؟ و آرزو می کنی حضرت بیاید؟ تو هم می خواهی بیاید دنیا را آباد کنید؟ حضرت بعد تعبیر می فرمایند تعبیر حضرت این است که

«مَن عَرِفَ هذا الأمر فقد فرج عنه لانتظاره»

الکافي، ج1، ص

اگر کسی این مسئله را خوب بشناسد در عصر غیبت امامش را خوب بشناسد و وظایف خودش را خوب بشناسد «قد فرج عنه لإنتظاره» یعنی خود این معرفت صحیح و دقیق نسبت به امام و نسبت به وظایف این خودش باعث گشایش در عصر غیبت است، یعنی اگر ما به وظایفی که داریم عمل کنیم خیلی از مشکلات را نخواهیم داشت صد در صد از بین نمی رود ولی دیگر این وضع هم نیست، خیلی بهتر از اینها می توانستیم زندگی کنیم، ولی به این خاطر

«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً»

طه/124

هرچه از خدا بیشتر غفلت کنیم زندگی ما سخت تر می شود

مجری:

در بحث مهدویت نقش مردم خیلی مهم است، در بحث ظهور حجت و موعود که به صورت کلی هست همه مردم نقش دارند باید تلاش بکنند این زمینه ایجاد بشود، ما داریم در معارف خود مان علامه حلی مثلاً در این خصوص می گوید سه تا جنبه دارد خدا باید امامی را نصب کند که کرده، امام باید وظیفه ای را قبول کن که قبول کرده، مردم نقص دارند که امام غایب شده، این را ما داریم در معارف خود مان،

حجت الاسلام و المسلمین رضوی:

یک قابلیتی باید باشد و اصلاً شما نگاه کنید تاریخ ائمه و انبیا را بخوانید هر پیغمبری آمد اذیت شد، هر وصی پیغمبری آمد اذیت شد، ائمه ما یکی پس از دیگری مظلومانه به شهادت رسیدند، خداوند تبارک و تعالی این آخری را دیگر نگه داشت، این باید یک وقتی بیاید که دیگر، قابیلیت باشد، بنا هم بر معجزه نیست، پس تمام ادیان و مذاهب یک پاسخی سعی کردند برای این نکته داشته باشند، چون رسیدند به این مسئله که وجود منجی عالمه که ما به آن می گوییم حضرت مهدی این یکی از چیزهای گریز ناپذیر است و باید متن دین تعریف بشود، این نسبت به اصل این قضیه. بحث بعدی این است که ادیان چطور تعریف می کنند این بحث را این خیلی مهم است، الآن عصر غیبت است اولین سؤالی که پیش می آید این منجی این مهدی این ماشیح این مسیح هرچه که هست، کجا است؟ به دنیا آمده یا نیامده؟ بین ما هست بین ما نیست، الآن می توانیم با او ارتباط بگیریم یا نه محروم هستیم از او، باز اینجا ادیان سعی کردند یک پاسخ هایی بدهند و باز بهترین پاسخ ها را مکتب تشیع دارد، ان شاءالله ما در جلسات بعد برسیم این مباحث را مفصل از اسلام مسیحیت و یهود و حتی مباحث اهل سنت را یک مختصر اشاره کنیم، خواهید دید که بهترین نگاه به امام در عصر غیبت را باز مکتب تشیع دارد چون اولین ویژگی مکتب تشیع و امتیاز مکتب تشیع در نگاه به مهدی موعود این است که، امام زمان و منجی عالمی را که ما منتظر او هستیم زنده است، مسیحی ها هم می گویند زنده است اما یهودی ها و اهل سنت قائل هستند هنوز شکل نگرفته نیامده روی زمین، زنده نیست اصلاً هر وقت به دنیا آمد مدتی بعد ظهور می کند، اهل سنت قائل هستند مهدی هنوز زنده نیست می آید هست اما الآن زنده نیست، یهودیت هم تقریباً همین قول را دارد حالا بعداً می گویم

مجری:

 حالا در خود همان قول یک تناقضاتی وجود دارد قابل توجه هست به وقتش از حضرتعالی می شنویم

حجت الاسلام و المسلمین رضوی:

یک نکاتی دارد بله، اما مسیحیت و اسلام قائل هستند آن منجی الآن زنده است اما باز یک نکته ای که ما داریم این است که ما معتقد هستیم آن منجی از جنس بشر است این خیلی مهم است، قرآن کریم می فرماید

«لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ»

یک پیغمبری برای شما فرستادیم که از جنس شما است

توبه/128

«من انفسکم» از خود شما است و اگر از ما نمی بود یک مقداری کار برای ما سخت می شد، محال نبود اما کار سخت می شد، چرا؟ چون می گفتند اینکه از جنس ما نیست، این فرشته است قدرتش بالاتر است

مجری:

نظر شان غیر از این است

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله الآن عرض می کنم، پس ببینید طبق معارف ما آن منجی و موعود از جنس ما است فرشته نیست از اجنه نیست، یک  انسان است، اما مسیحیت چه می گوید؟ مسیحیت می گوید آن منجی پسر خدا و خدا است، خدا است که جسم شد آمد روی زمین، کلمه خدا بود که در رحم حضرت مریم قرار گرفت از نظر آنها، البته ما هم می گوییم کلمه خدا ولی نه به آن معنا، آنها می گویند پسر خدا است، منجی عالم چه کسی است؟ خدا، اقلوم دوم، پدر پسر روح القدس، ما معتقد هستیم انسان است و این را در بعضی ادله داریم که این انسان بودن از جنس خود شما بودن انبیا این لطف خدا در حق ما بوده این باعث شده بهتر حجت بر ما تمام بشود

مجری:

بهتر بتوانیم الگو قرار بدهیم، بهتر حرف او را بفهمیم

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

احسنت اگر فرشته بود چه می گفتیم؟ اگر از اجنه بود چه می گفتیم؟ اگر به تعبیر اهل کتاب می گفتیم پسر خدا است چه؟ می گفتیم او کجا ما کجا، هیچ وقت جرأت نمی کردیم فکر کنیم، البته نسبت به ائمه ما معتقد هستیم که مثل آنها نمی شویم ولی شبیه آنها می توانیم بشویم، اما درباره خداوند و فرشته ها یک مقدار دست نیافتنی تر خواهد شد، این یک فرق، پس آنها قائل به حیات هستند، ما هم قائل به حیات هستیم، ولی آنها می گویند پسر خدا است؛ نکته دوم این است که ما معتقد هستیم آن منجی الآن روی کره زمین و در بین ما دارد زندگی می کند، ما مسیحیت معتقد است آن منجی الآن روی زمین نیست در آسمان ها است در کنار خدای پدر نشسته، در سمت راست خدای پدر نشسته، پس منجی آنها روی زمین نیست شما تصورش را بکن به شما بگویند منجی شما یکی از جنس شما است اما با قابلیت های فراوان و در بین شما است، در روایات داریم می آید در خانه های شما روی فرش های شما، وقتی انسان این حس را داشته باشد نسبت به این منجی چطور زندگی می کند، چطور راه می رود، چه لذتی دارد بندگی خدا، لذت آن این است که الآن ممکن است دستم در دست حجت خدا باشد، نماز می خوانم اول وقت، شاید الآن حجت ابن الحسن با من اینجا دارد نماز اول وقت می خواند، شاید که گفتم چون ممکن است در آن ساعت حضرت آن طرف کره زمین باشند اول وقت نماز ظهر شان نباشد، از این باب می گویم شاید و الّا مثلاً در ایام حج واجب ظاهر روایات این است که حضرت حجت حج تشریف می برند آنجا دیگر شما می توانید به احتمال قوی بگویی که اول وقت نمازم با حضرت یکی است، خب یک حس خوبی به انسان دست می دهد، و لذا جالب است من یک وقت دیدم بعضی مستشرقین وقتی مقایسه می کنند بحث موعود گرایی و مجی گرایی را اذعان کردند که بهترین موعود و منجی را مسلمان های شیعه دارند، شیعیان دارند، چرا؟ چون حی و زنده است در بین آنها دارد زندگی می کند، یعنی به گونه ای در دسترس است، این خیلی مهم است، و یک حس خاصی به انسان می دهد، انسان را تشویق می کند به کار خیر خصوصاً شما این نکته را به آن اضافه کنید که اگر در عصر غیبت به وظایف بندگی تان خوب عمل کنید می توانید این آقا را ببینید، این چقدر برای آنهایی که اهل دقت هستند و اهل تبعیت هستند تأثیر دارد در وظایف بندگی شان، پس این نگاه یک نگاه کلی است که وجود منجی زنده از جنس ما روی زمین این از اختصاصات مکتب تشیع است، مکتب اهل بیت است، بقیه مکاتب یا می گویند هنوز به دنیا نیامده یا می گویند اصلاً از جنس ما نیست

مجری:

آن که می گوید به دنیا نیامده خب یک لحظاتی را از دست می دهد یک وقت می گویند از کجا بدانیم چه زمانی به دنیا آمده، می خواهی از چه زمانی به دنیا آمده، زمان آمدنش را هم باید بدانی که اینها خودش تناقض می شود در خود این عقیده؛ حالا اصل مهدویت پس مشترک است در تمام ادیان و ملل و نحل فرمودید هست منتهی در مورد ویژگی ها یکسری اختلافاتی هست، که اشاره فرمودید

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله که ما وقتی این اختلافات را بررسی می کنیم پی به امتیازاتی می بریم که در این مکتب اهل بیت نسبت به این قضیه وجود دارد، پس این یک نکته؛ پس دو تا مسئله را عرض کردیم اولاً تمام انسان ها خواست وجدانی و قلبی شان امید و آرزو شان این است که یک زمانی همه یک صدا خدا را بخوانند و بهترین زندگی را در زمین داشته باشند، آن محقق می شود با آمدن منجی و بعد یکسری تفاوت هایی را در نگاه به منجی الآن گفتیم، الآن آن منجی کجا است؟ از چه جنسی است، این یک نکته؛ نکته بعد که باید ان شاءالله مطرح بشود بحث وظایف ما منتظرین است در عصر غیبت، این هم بحث مهمی است مسیحیت برای آن مطلب دارد، یهود برای آن مطلب دارد

مجری:

همان کسی که به قول خود شان هنوز به دنیا نیامده باز یکسری وظایف دارند.

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله، ان شاءالله عمری باشد از جلسات بعد ورود کنیم شما ببینید آنچه که در تلمود آمده، در تلمود یهود درباره وظایف منتظرین بسیار شبیه معارف ما شیعه ها هست، اصلاً در خیلی از مطالب عین ما هست، در مسیحیت و عبارات عهد جدید و اناجیل هم همچنین، در بعضی از نکات دقیقاً عین ما هستند

مجری:

این هم خیلی کمک می کند به این واقعیت که همه ادیان الهی یک چیز بوده

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله قطعاً، ما استفاده دیگری می کنیم ما می گوییم ببینید وظایف ما منتظرین در عصر غیبت در قبال آن شخص منجی، نه وظایف ما در قبال خدا فقط، نه وظایف ما در قبال هم نوع مان فقط، نه در قبال آن آقا یک وظایفی داریم باید آن آقا را خوشحال کنیم، با بندگی خدا با کمک به همنوع باید سعی کنیم معاصی کمتر بشود و نکاتی که هست.

مجری:

واقعاً شیرین بود این بحث ها، گفتید که اندیشه مهدویت را همه دارند و یکسری ویژگی هایی دارد بالأخره مشترک هست یک جاهایی هم اختلاف هایی داشت که اشاره فرمودید، منتهی یک بحثی را شما شروع کردید من کلام تان را قطع کردم عذر خواهی می کنم، در بحث وظایف ما نسبت به امام، فرمودید حتی در کتاب های مقدس، در کتاب یهود و مسیحیت یکسری وظایفی این بشر نسبت به آن منجی دارد، من هم چند بار می خواستم این را مطرح کنم واقعاً شاید سؤال بشود، من که شیعه هستم و می دانم امام هست یکسری وظایف دارم که وظیفه ام را انجام می دهم، آن یهودی که ادعا می کند هنوز به دنیا نیامده و خواهند آمد،  یکسری وظایفی هم نمی دانم دارد در قبال آن منجی یا ندارد این هفته آمد خب طبیعتاً 30 سال 20 سال 10 سال قبل از آن به دنیا آمده، در این 10 سال تکلیف آن یهودی یا آن کسی که این اندیشه را دارد چه می شود او وظیفه اش را انجام نداده.

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

سؤال خیلی خوبی است، خب ما چند دسته وظیفه داریم، یک وظایفی در قبال خود مان داریم می گویند «حق النفس» یک وظایفی در قبال دیگران داریم حق و حقوقی که همسایه و برادر و پدر و مادر، یک وظایفی در قبال خدا داریم، یک وظایفی هم در قبال حجت خدا داریم، آن وقت اگر این حجت خدا زنده باشد در بین ما یک جور وظیفه داریم اگر در بین ما نباشد و بخواهد در آینده بیاید باز قضیه فرق می کند، حالا ببینید مسیحیت و شیعه چون معتقد هستند منجی زنده است ناظر و شاهد اعمال ما است وقتی اعمال را انجام می دهند در قبال آن یک وظایفی برای خود شان تعریف می کنند و انجام می دهند، و می دانند او دارد می بیند، فقط فرقی که هست ما معتقد هستیم در بین ما است روی زمین ما است، آنها می گویند در آسمان است، خب این هم خیلی فرق می کند، آنها فکر می کنند که خدا است ما می دانیم بنده خدا است، اما امثال اهل سنت و یهودیت که قائل هستند منجی هنوز بدنیا نیامده، هر وقت بخواهد ظهور کند بدنیا می آید، اصلاً در معارف یهودی دارد، در هر زمانی هستند مسیحایی اما اینکه ظهور بکند و پادشاهی راه بیندازد و عزت داشته باشد و دنیا را به دست بگیرد او می شود منجی و مسیح واقعی، و یهودیت قائل هست،

مجری:

یعنی از قبل تعیین نشده،

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

نه ولادت نیافته در اهل سنت هم همچنین، هر وقت یک شخصی ظهور کرد ما می فهمیم این از مدتها قبل، 40 سال 50 سال100سال ولادت یافته، حالا ظهور کرده، اما اینکه بگوییم از زمان 1200-1300سال پیش بوده از اولاد امام حسن عسکری اهل سنت همچین اعتقادی ندارد، پس آنها معتقد هستند الآن امام زمان یا نیست یا احتمال می دهند به دنیا آمده قرار است 30-40 سال دیگر ظهور کنند، آنها احتمال می دهند دیگر یقین به وجود حجت خدا الآن ندارند، نهایت احتمال می دهند، قبلاً که به دنیا نیامده، حالت سابقه اش عدم ولایت است، الآن به دنیا آمده یا نه؟ شاید یعنی با یک شاید باید زندگی کنند، شاید الآن آن امام زمان باشد اعمال ما را ببیند موقع ظهور از ما بخاطر آن اعمال به نحوی استفاده کند یا توبیخ مان کند یا هرچه که هست، چون شایدی هست خب خیلی فرق معامله است اما ما شیعیان معتقد هستیم حتماً هست.

مجری:

البته برخی از اهل سنت هم با ما موافق هستند

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

برخی ها نه، تمام اهل سنت با ما در اصل مهدویت مشترک هستند اما در اینکه امام زمان حی است و زنده، تقریباً تعداد کمی از علمای آنها این را در کتابهایشان آوردند که مهدی زنده است، نکته ای که هست این است که من خیلی از مقالات و نوشته هایی را در فضای مجازی دیدم نوشتند اهل سنتی که اعتقاد به حضرت مهدی دارند، شما وقتی نگاه می کنی می بینیم 30 -40 تا عالم را لیست کرده، وقتی نگاه می کنی می بینی او دارد نقل قول می کند، بعد اینها گذاشتند به اعتبار اینکه آنها اعتراف کردند، آنها گفتند که شیعه یا روافض چنین نظری دارند، نمی گوید که ما همچین نظری داریم، من یک وقت بررسی کردم این قضیه را دیدم حدود 4-5 نفر من یافتم، تقریباً هستند که معتقد هستند مهدی از اولاد امام عسکری به دنیا آمده عده شان هم خیلی کم است همین چند نفر را من یافتم حالا شاید بیشتر باشد نمی دانم.

مجری:

این بحث را من مطرح کردم، عذر خواهی می کنم در اصل موضوع هم نیست

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله، ولی آن نکته ای که اهل سنت گفتند این است می گویند مهدی است، 2-3 نکته را با ما مشترک هستند خیلی عجیب است سؤال و اشکال اینجا است خوب دقت کنید، خصوصاً اهل سنت خوب دقت کنند خداوند نام آخرین وصی پیغمبر و جانشین پیغمبر را بیان کرده بعضی ویژگی هایش را هم گفته حتی اسمش را هم گفته، نام مادرش را هم گفته خصوصیات آمدن او را هم گفته کنیه اش را هم گفته، همه اینها را گفته

«المهدی حق و هو من ولد فاطمة»

حالا سؤال این است خدایی که وصف و اوصاف آخرین وصی و منجی را نسبت به پیامبر اکرم بیان کرده، یعنی آنکه هنوز به دنیا نیامده، چرا خداوند تبارک و تعالی اسم اولین وصی و وارث پیغمبر را مشخص نکرده، وا گذار کرده به امت؟ یک سؤالی است خدا آخرین وصی را که هنوز به دنیا نیامده با تمام خصوصیات گفته، ولی اولین وصی پیغمبر و  جانشین پیغمبر را که وظیفه بسیار مهمی داشت آنها معتقد هستند خداوند تبارک و تعالی معین نکرده، این خیلی عجیب است و جای سؤال دارد؛ پس این یک نکته که عرض شد.

مجری:

بحث وظایف را می فرمودید که در ادیان هم هست که آن منجی وظایفی دارند

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله نسبت به وظایف ما چون معتقد هستیم زنده است وظایفی نسبت به امام زنده روی زمین داریم، اما آنکه معتقد هست زنده نیست او دیگر معتقد نیست این امام الآن روی فرش خانه اش هست، می تواند ببیند او را، آن حس «الْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ» بعضی ها غیبت امام زمان برای شان به منزله مشاهده امام زمان هست، خب این چطور زندگی می کند؟ خوب دقت کنید من نمی خواهم در این قضیه وارد شوم چون نکات لطیفی دارد، ولی فقط همین قدر خود تان بروید بررسی کنید، اگر لازم شد ما یک وقت بگوییم اینها را؛ پس وقتی معتقد هستم امام زمان زنده نیست من باید دعا کنم برای زنده شدن او

مجری:

که زودتر به دنیا بیاید

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله زودتر به دنیا بیاید و نکات دیگری که دارد.

نکته بعدی که در مباحث مهدویت داریم باید به آن بپردازیم عرض کردم بحث وظایف منتظرین است که اجمالاً اشاره شد یک وظایفی ما در عصر غیبت داریم باز در تمام این ادیان مشخص شده، ان شاءالله این وظایف را هم باید لیست کنیم بگوییم، این را خوب دقت کنید، ما نسبت به این مُنتَظِر وظایف داریم اگر دنیا به تمام این وظایف توجه پیدا کند، حتی مسیحی ها به اندازه کتاب مقدس خود شان، منتهی مشکل الآن مسیحیت این است که دین شده یک امر شخصی و اصلاً دیگر دین داری در بسیاری از افراد و جوامع رخت بر بسته، و مطرح نیست، قوانین شان بر اساس دین نیست، منتظر منجی شان هستند اما در متن کتاب مقدس شان همجنس بازی حرام است  حکم آن اعدام است، ولی در  عمل بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی این را به عنوان یک حق تصویب کردند، و محترم شمرده اند، و یکی از اشکالات اتحادیه اروپا به ایران این است که شما چرا با همجنس بازها همراهی نمی کنید، یکی از اشکالاتش این است، خب شما چطور جامعه منتظر منجی هستید که آن گناهی را که منجی در عهد عتیق فاعلش را انجام می داد و می کشت و در عهد جدید هم باز منع کرده از آن، چطور آن را به رسمیت شناختید؟ چطور کلیساهایی الآن راه افتاده که ازدواج همجنس باز را یک کشیش دارد می آید می خواند، نمی گویم اینها وابسته به کلیسای کاتولیک هستند ولی به عنوان یک کلیساهایی در خارج از ایران رونق گرفته رواج پیدا کرده، شما چطور منتظری هستی، حالا ما نگاه مان در این قسمت این است که جدی از نقد هایی که داریم ما عرض مان این است اگر تمام دنیا این اعتنا را می داشتند و به همان مقداری که در کتاب شان آمده اعتنا می کردند به وظایف عصر نبود منجی، دنیای خیلی بهتر از این داشتیم.

مجری:

حالا شما این را فرمودید یک نکته ریزی به ذهنم آمد جالب بود، حالا شما اصلاح بفرمایید اگر اشتباه است، منجی قرار است احکام الهی را بیاید پیاده کند و بشر در کنار او به بهترین زندگی دنیوی حداقل برسند، می آیید یک چیزی را شما در این جامعه رواج می دهید به عنوان حق به عنوان قانون که بسیاری به آن گرایش پیدا می کنند که این در تضاد و تعارض با آن چیزی است که منجی خواهد آمد و خواهد کرد، آن وقت شما می خواهید این جامعه و آن را قبول کند؟ اینجا اشتباهی پیش نیاید؟

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

احسنت این جامعه آن را قبول نمی کند، نکته خیلی قشنگی را گفتید که شما وقتی می آیید در مثلاً بیش از 18-19 کشور فقط اروپایی این قضیه را تصویب می کنید می گویید یک حق است بعد یک عالمه آدم می روند سمت این رذیله اخلاقی، این گناه کبیره، بعد آن منجی فردا ظهور می کند خب تمام اینها باید در مقابل او باشند دیگر، بگویند چرا ما را از این قضیه محروم می کنی؟ تا بحال یک چیز خوب بود، و حالا یک دفعه شما آمدی چطور منجی هستید، لذا آن وقت حکایت آن روایت می شود که «لو یعلم الناس ما یفعل الحجة» دارد که اگر اکثر مردم می دانستند «لأحب اکثرهم أن لا یروح» اکثر مردم آرزو می کردند ای کاش این را نمی دیدند. در روایت دارد اگر مردم عالم بدانند امام زمان بیاید چکار می کند، اکثر مردم آرزو می کنند ای کاش این آقا را نمی دیدند، خب چرا؟ چون می بینند چیزهایی که آورده منهیات آن همه چیزهایی است که ما داریم انجام می دهیم، بعد این جامعه چطور می خواهد منتظر ظهور باشد؟، پس یک استفاده ای که ما می کنیم جدای از مباحث نقدی که داریم همین الآن با همین وضع، اصلاً مسیحی ها نمی خواهد مسلمان بشوند، یهودی ها هم نمی خواهد مسلمان بشوند، حتی بودایی ها، شما بروید مثلاً در آئین بوده بعضی مباحث اخلاقی و مباحث گناهان جنسی خیلی هست، در بعضی از این آئین های این چنینی، آنها اگر به همان مقداری که هستند خوب عمل کنند، هر کسی به همان مقدار، نمی گوییم کافی است خدای نکرده نمی خواهیم بگوییم خب ایها الناس هر کس به دین خودش عمل کند بی نیاز از آمدن منجی هست، نه متن تمام ادیان می گوید که به تمام دستوراتی که داده اند هم عمل کنیم باز هم بی نیاز نمی شویم، ولی من می خواهم بگویم همین مقدار معارفی که هست اگر عمل شود وضعیت بهتری خواهیم داشت، اگر یهودی ها به آن چیزهایی که در تلمود شان هست درباره ماشیح عمل کنند، اگر مسیحی ها نسبت به منجی شان همان وظایفی را که در کتاب مقدس هست عمل کنند، اگر ما مسلمان ها و شیعه ها همان مقدار وظایفی را که گفتند عمل کنیم خیلی دنیا بهتر است، یک جامعه بهتری خواهیم داشت و آن وقت منجی می آید، چون یکی از عوامل غیبت منجی چیست؟ اینها را من بعداً شواهد آن را از انجیل و تورات و  اسلام خواهم گفت، یکی از عوامل نیامدن منجی همین بی لیاقتی ها و  کم کاری ها است نه اینکه ما مسلمان ها بگوییم، تلمود یهود می گوید، آئین مسیحیت می گوید، می گوید با این گناهان تان تأخیر می اندازید آمدن مجی را یک کاری بکنید زودتر بیاید، این هم یک نکته، اینها را باید دو سه جلسه به آن بپردازیم، وظایف منتظرین در عصر غیبت.

مجری:

هر کدام از این مطالبی که حضرتعالی دارید می فرمایید یک چیز روشنی در ذهن ما پیش می آورد منتظر می شویم که بیشتر در این خصوص بشنویم

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

حالا ان شاءالله می رسیم می گوییم بعد ثمرات عملی داریم، نکته بعدی اینجا آن وقت مقایسه ای که کار می کنیم می بینیم بهترین وظایف منتظرین باز در همین مکتب و مذهب بیان شده، چقدر زیبا، این هم نکته و استفاده بعدی ما است، آخرین نکته ای که ما در مباحث مهدویت داریم این است که خصوصیات آن منجی وقتی می آید چیست، چکار می کند، یک نکته ای که هست وقتی می آید «یَمْلأُ الأرضَ قِسطاً وَ عَدلاً» چطور زمین را پر از عدل و داد می کند، این خیلی مهم است، یهودی ها نگاه نژادی دارند به آن منجی، منجی می آید برای نجات بنی اسرائیل، همین الآن هم همین نگاه هست، یعنی این نگاه متأسفانه یک نگاه یهودی است، صهیونیستی نیست، نگاه به منجی که نگاه نژادی است، نگاه یهودی هست، حالا صهیونیست ها باز یک چیز های خاص خود شان را دارند، مسیحیت هم تقریباً همین را می گوید، البته به یک لون دیگر، آنها نمی گویند نژاد بنی اسرائیل آنها می گویند هر کس که آن زمان مسیحی بود ا مسیح می ماند، بقیه از دم تیغ گذرانده می شوند، نحوه ظهور منجی، ما معتقد هستیم نه حضرت که بیاید رحمة للعالمین است، در حدیث قدسی در آن حدیث لوح که در منابع معتبر شیعه هست وصف امام زمان رحمة للعالمین است، «وَ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ».

 مجری:

ما این را در عقاید مان داریم در کتاب های ما هست

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله، خیلی جالب است ما رحمة للعالمین را در قرآن برای رسول مکرم اسلام دریم در حدیث لوح به عینه برای حضرت حجت داریم «رحمة للعالمین» .

مجری:

حالا ما طبق استدلال مان، طبق عقاید مان که در کتاب ها در مباحث دینی مان این را داریم چرا جامعه بعضی وقت ها یک چیزهایی را فکر می کند این جامعه خوب جا نیفتاده .

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

یک وقتی یکی برای من نقل کرد گفت یک جایی از یک عده نوجوان نظر سنجی کردند که دوست دارید امام زمان بیاید یا نه؟ اکثر شان گفتند نه، گفتند چرا؟ گفتند آن منجی امام زمان اگر بیاید فقط می کشد ممکن است ما را هم بکشد و حال آنکه ما ان شاءالله خواهیم گفت حداقل طبق مباحث روایی تشیع و روایات و تاریخ و آیات ما امام زمان وقتی ظهور می کنند کمترین خونریزی را خواهند داشت، جنگ خواهند داشت، با اقلیت طاغی دنیا، یعنی با آن طاغوت ها و اقلیتی که در مقابل حضرت می ایستند جنگ سختی دارند چند ماهی، اما آنها اقلیت هستند، اکثریت دنیا می آید سمت حضرت، این نوع ظهور حضرت این که نژادی است برای بنی اسرائیل است، این که می آید فقط مسیحی ها را نجات می دهد، بقیه تمام شد رفت.

مجری:

اینها همه در واقع اندیشه های تحریف شده است

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

احسنت یا اینکه مثل امام زمان می آید به درد همه می خورد، و دست همه را می گیرد، این نگاه هم در نوع انتظار تأثیر دارد که ما به آن می گوییم نحوه ظهور و در بحث علائم ظهور، و بعد هم نحوه استقرار عدل و داد، باز آنجا ما نکات جالبی خواهیم داشت، در اسلام شیعی، در اسلام مکتب اهل بیت روایات جالبی داریم، باز متأسفانه در نگاه مسیحی و یهودی آنها معتقد هستند که می آیدت ماشیح اما می آید چکار می کند؟ دست چه کسانی را می گیرد، چطور می گیرد اینها یک مباحث مقایسه ای است که ان شاءالله  برسیم وقتی انجام بدهیم طبق متن ادیان ما می خواهیم اینها را انجام بدهیم، یعنی قرآن و روایات معتبر، چون می خواهیم مکتب تشیع را بگوییم اینجا شبکه ولی عصر است دیگر، شبکه کلمه که نیست، خب قرآن، کتاب الله و عترتی، ما که «حسبنا کتاب الله» که نیستیم «کتاب الله و عترتی» و بعد دیدگاه یهود و تلمود و بعد هم ان شاءالله مسیحیت را عرض می کنیم بعد این مقایسه ها نشان می دهد که منجی در مکتب تشیع، بهترین منجی که شما می توانید بیابید در این عالم این منجی است.

مجری:

همانطور که فرمودید به اعتراف پیروان خود آنها

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله، اصلاً این مقایسه ها این نتیجه را می دهد

مجری:

پس ما هدف اصلی مان از این مبحث این است که آخر آن این مقایسه هایی که  می کنیم، این نتیجه را بگیریم که کدام مهدی بهتر است

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله، ما دوست داریم بیننده ها این نتیجه را بگیرند، ما فقط می خواهیم اینها را ان شاءالله مقایسه کنیم، نگاهی که ما داریم این است که اگر حتی مسیحی های عالم مسیحی نشوند یهودی ها یهودی نشوند به همان مقداری که در کتاب شان هست عمل کنند در نگاه به منجی عالم دنیای بهتری خواهیم داشت، ما متأسفانه می بینید دیگر، دین در مسیحیت در عالم غرب شده افیون ملت ها، این هم بخاطر همان اشکالاتی است که در ادیان دارد، خب شما بیا برو نگاه کن، مثلاً جایگاه زن در عصر ظهور

مجری:

این معارف ما است؟

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

بله، یک وقتی من دیدم یک نویسنده مسیحی معاصر اشکال کرده به اینکه در عصر ظهور حجت ابن الحسن المهدی که مسلمان ها معتقد هستند زن ها هیچ جایگاهی ندارند

مجری:

این را چه کسی گفته؟

حجت الإسلام و المسلیمن رضوی:

یک نویسنده مسیحی، من کتاب و مطالبش را دارم، و اشکال می کند من آنجا این را پاسخ دادم و حرفش را نقض کردم، هم اشکالات نقضی این حرف را زدم هم جواب های حلی را، ایشان می گوید نگاه کنید در عصر ظهور منجی مسلمان ها زن جایگاهی ندارد، و زن در اسلام فلان، اما در عصر ظهور منجی ما قضیه از این قرار نیست، بعد ما آمدیم اینها را در آوردیم ثابت کردیم که دقیقاً برعکس است مطلب.

مجری:

متأسفانه می گویم رسانه ها همیشه ضد شیعه کار کردند، چه وهابی چه ادیان دیگر آمدند یک چیز غیر واقعی از عقاید اسلام بخصوص شیعه را منتشر می کنند که به این سمت شاید نیایند، یعنی با این نیت می آیند که آن چیزی که واقعیت است رو نشود.

خیلی ممنون استاد عزیز جناب آقای رضوی بزرگوار این مباحثی که شما به ما دارید می گویید که ان شاءالله در هفته آینده قرار است بحث کنیم برای من که خیلی جدید و  نو هست، ان شاءالله در این رسانه ما بیننده ها این را پیگیری کنند، در این شبکه، شبکه حضرت ولی عصر (عج) و این موضوعاتی که جناب آقای رضوی بزرگوار فرمودند ان شاءالله بتوانیم در هفته های آینده از ایشان یاد بگیریم، خیلی متشکریم ان شاءالله که بتوانیم در جلسات آینده بیشتر و بیشتر از حضرتعالی استفاده کنیم؛ و از شما عزیزان تشکر می کنم وقت برنامه به پایان رسیده یک خورده هم دیر شده من از شما عذر خواهی می کنم، تا دیدار دیگری خدا حافظ.

اللهم عجل لولیک الفرج.


آفتاب یلدا>

موعود گرایی ، منجی گرایی ، مهدویت ، آینده بشر ، معنویت ، ادیان ، آرزوی انسان ، وحدت ، وظایت منتظران ، مسیحیت ، خدا ، بنده خدا ، ظهور ،