سایر قسمت ها
اخلاق علوی سیره مهدوی

قسمت سی و سوم برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی با کارشناسی آیت الله سید محمد حسینی قزوینی


دیگر قسمت ها

 بسم الله الرحمن الرحیم

29/10/1401

موضوع: لزوم توجه جدی و همزمان به آیات تبشیر در کنار آیات انذار!

برنامه اخلاق علوی سیره مهدوی

فهرست مطالب این برنامه:

سیره حکومتی خاص و ویژه حضرت ولیعصر (سلام الله علیه)

مروری بر مطالب جلسات گذشته با اضافات شیرین و شنیدنی!

لزوم توجه جدی و همزمان به آیات تبشیر در کنار آیات انذار

حکایت شیرین و بسیار تأثیرگذار استاد حسینی قزوینی از دعای مادر!

تماس بینندگان برنامه

مجری:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدلِلَّهِ رَبِّ العالَمين‏ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف).

الحمدلله این توفیق نصیبمان شد باز در سید اللیالی در شب جمعه ای دیگر برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی را محضر همه شما گرامیان تقدیم بکنیم. ان شاء الله که امشب هم بتوانیم از محضر استاد، حضرت آیت الله حسینی قزوینی نهایت بهره و استفاده را ببریم.

همانطور که مطلع هستید با این برنامه در محضر حضرت استاد هستیم و در ابتدا دلهای خودمان را زنگار زدایی می کنیم و آماده می کنیم برای شنیدن کلمات حق و برای دریافت معرفت و این زنگار زدایی امکان پذیر نیست مگر با نام نامی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها). استاد محضرتان سلام عرض می کنم در خدمتتان هستیم.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِه،‏ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللَّهِ الَّذِي أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِي ضَمِنَه‏، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْمَرْأَى وَ الْمَسْمَع‏ فَمَا شَيْ‏ءٌ مِنَّا إِلَّا وَ أَنْتُمْ لَهُ السَّبَبُ وَ إِلَيْهِ السَّبِيل

خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانه ترین سلامم را تقدیم می کنم، موفقیت بیش از پیش برای همه گرامیان از خدای منان خواهانم همانطوری که عزیزمان اشاره کردند برنامه ما این است که بحث را با یادی از صدیقه طاهره (سلام الله علیها) آغاز کنیم

ز دست مردم یثرب چه آمد بر سرت مادر * که مرگ خویش را کردی طلب از داورت مادر

از این پهلو به آن پهلو مپیچ ای غم گسار من * مبادا صدمه بیند زخم های پیکرت مادر

تو بین دشمنان کردی حمایت از علی من هم * جدا یک دم مگردم از کنار بسترت مادر

تو کردی پاک از چشم علی اشک غم و من هم * بگیرم اشک مظلومی ز چشمان ترت مادر

نه تنها من در و دیوار این غمخانه می گرید * گهی بر تو گهی بر غصه های رهبرت مادر

وَسَيعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَي مُنْقَلَبٍ ينْقَلِبُونَ

ان شاء الله حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) بیاید انتقام مادرش را از ظالمان بگیرد. عرض کردیم علامه امینی می گوید خیلی تلاش کردم گشتم کتابهای زیادی را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم صدیقه طاهره بین در و دیوار فرمود: «ولدي مهدي» عزیز دل مادر، پسرم مهدی جان بیا انتقام مادرت را از ظالمینش بستان!

سیره حکومتی خاص و ویژه حضرت ولیعصر (سلام الله علیه)

عبد الله ابن عطاء می گوید از امام باقر سوال کردم:

«إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (علیه السلام) بِأَيِّ سِيرَةٍ يَسِيرُ فِي النَّاسِ»

اگر حضرت مهدی قیام کند روش و سیره اش در میان مردم چگونه است؟

«فَقَالَ يَهْدِمُ مَا قَبْلَهُ كَمَا صَنَع‏ رَسُولُ اللَّهِ وَ يَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِيداً»

فرمود بدعتها و انحرافاتی که در دین ایجاد شده را نابود می کند. همانطوری که رسول اکرم نابود کرد و اسلام راستین محمدی را از نو ترسیم می کند.

الغيبة( للنعماني)؛ ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، محقق- مصحح: غفارى، على اكبر، ناشر: نشر صدوق، ص232

نمازی که پیغمبر خوانده، حج پیغمبر، زکات پیغمبر، دعای پیغمبر و توسلات پیغمبر، تمام اینهایی که در عصر نبوت بود و بعد دچار انحراف،‌ تغییر و تحول شد را نابود می کند و آن اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله) را در میان مردم ترویج می دهد. حتی در بعضی از جاها دارد:

 «يَقُومُ الْقَائِم‏ ِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ كِتَابٍ جَدِيد»

الغيبة( للنعماني)؛ ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، محقق- مصحح: غفارى، على اكبر، ناشر: نشر صدوق، ص233

حضرت ولی عصر ان شاء الله با یک دستور و امر نو و کتاب نو خواهد آمد. باشد که خدای عالم به ما توفیق بدهد ما را از یاران خاص و سربازان فداکار آن بزرگوار و شهدای رکابش در زمره دوستانش قرار بدهد ان شاء الله.

مجری:

الهی آمین، ان شاء الله ما بتوانیم از یاران و سربازان آن بزرگوار باشیم. البته این دعا زمانی مستجاب می شود که ویژگی های یاران حضرت را بشناسیم و به آنها عمل کنیم. اگر توانستیم به این درک برسیم قطعاً همراه با حضرتش خواهیم بود.

ما در برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی داشتیم نسبت به همین موضوع، از محضر حضرت استاد کسب فیض می کردیم. شنیدیم که تا معرفت به ذات اقدس الهی وجود نداشته باشد نمی توانیم خودمان را یکی از یاران حضرت بنامیم.

حضرت استاد یک خلاصه ای از مطالب جلسات گذشته بفرمایید تا ان شاء الله بعد از آن وارد جریان اصلی بحث بشویم.

مروری بر مطالب جلسات گذشته با اضافات شیرین و شنیدنی!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَبِهِ نَسْتَعين وَهُوَ خَيرُ نَاصِرٍ وَ مُعِينْ الْحَمْدُلِلَّه ‏وَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَعلَیٰ آلِهِ آل الله لَا سِيَّمَا علَیٰ مَوْلانَا بَقِيَّةَ اللَّه‏ وَ الّلعنُ الدّائمُ‏ علَیٰ أَعْدائِهِمْ أعداءَ الله إلىٰ يَوم لِقَاءَ اللّه يا أبا صالح المهديّ يَا صَاحِبَ الْمَرْأَى وَ الْمَسْمَع‏ أدركنی

در گذشته یک بحثی را شروع کردیم در رابطه با ویژگیهای یاران حضرت ولی عصر که عرض کردیم در این زمینه در روایات آمده است:

«فهم الذين وحّدوا اللّه تعالى حقّ توحيده‏»

إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشريف؛ ‏نويسنده: يزدى حايرى، على‏ (تاريخ وفات مؤلف: 1323 ق‏)، محقق / مصحح: عاشور، على‏، ناشر: مؤسسة الأعلمى‏، لبنان بیروت: 1422ق، ج2، ص 165

یکی از ویژگی های بارز و شایسته یاران حضرت مهدی (ارواحنا فداه) این است که وحدانیت خدا را به آن گونه ای که حق وحدانیت است می شناسند. یعنی توحید واقعی برای آنها محرز شده و سراسر وجودشان را فرا گرفته است غیر از خدا چیز دیگری نمی بینند.

اینها آیه شریفه (فَأَينَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ) و نیز آیه شریفه (اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيءٍ) را با تمام وجود درک کرده اند. لذا خود را صاحب اثر نمی دانند هر چه از خودشان صادر می شود و در این عالم هستی می بینند خدا و جلوه خدا می بینند. خدا و تجلی خدا می بینند. خدا و مظهر صفات جمال و جلال خدا می بینند. همان تعبیر حضرت امیر (سلام الله علیه) که می فرماید:

«ما رأيت شيئا إلا و رأيت الله قبله أو بعده أو معه‏»

چیزی در دنیا ندیدم مگر قبل از او، همراه او و بعد از او خدا را دیدم.

مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول‏؛ نويسنده: مجلسى، محمد باقر؛ تاريخ وفات مؤلف: 1110 ق‏، محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، ناشر: دار الكتب الإسلامية، تهران‏، 1404 ق‏؛ ج 10، ص 391

اینها اینچنین هستند. در کتاب فتوح ابن اعثم از علمای بزرگ اهل سنت، خواندیم:

«رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِه‏»‏

الفتوح؛ نويسنده: أحمد بن أعثم الكوفي (وفات: 314)، تحقيق: علي شيري، ناشر: دار الأضواء للطباعة والنشر والتوزيع، 1411ق، ج2، ص320

یاران حضرت، مردان با ایمانی هستند و خدا را آن گونه ای که شایسته است می شناسند نه خدای مجسم، نه خدایی که وهابیت ترسیم می کند. نه خدایی که -نستجیر بالله - نیمه شب برای سرکشی به بندگانش از عرش پایین می آید و قبل از طلوع فجر بر می گردد. خدایی که قرآن معرفی کرده است:

(لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ)

هيچ چيز همانند او نيست

سوره شوری (42): آیه 11

خدایی که:

(وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ)

و برای او هيچ گاه شبيه و مانندی نبوده است!

سوره اخلاص (112): آیه 4

خدایی که:

(لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ)

چشمها او را نمی ‌بينند؛ ولی او همه چشمها را می ‌بيند؛ و او بخشنده (انواع نعمتها، و با خبر از دقايق موجودات،) و آگاه (از همه) چيز است.

سوره انعام (6): آیه 103

این خدا را به آن گونه ای که قرآن و اهل بیت معرفی کردند که:

«بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ‏ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّه‏»

الكافي (ط - الإسلامية)؛ نویسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ناشر: دار الكتب الإسلامية، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ج‏1، ص 145

امام فرمود توسط ما باید خدا شناخته شود وحدانیت خدا به آن گونه ای که ما می گوییم و معرفی می کنیم باید یقین حاصل شود. عبادت خدا به آن گونه ای که ما ترسیم می کنیم باید صورت بگیرد. نه توسط بعضی از افرادی که با تورات و انجیل آشنا هستند، اسرائیلیات را وارد اسلام کرده اند آنها نمی توانند توحید واقعی، عبادت واقعی و معرفت واقعی را برای مردم معرفی کنند.

ما برای رسیدن به توحید، با اخلاق علوی و سیره مهدوی چند تا موضوع را در اینجا مطرح کردیم و عرض کردیم دین، جز توجه به خدا چیز دیگری نیست

(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيعْبُدُونِ)

من جن و انس را نيافريدم جز برای اينکه عبادتم کنند (و از اين راه تکامل يابند و به من نزديک شوند)!

سوره ذاریات (51): آیه 56

اصلاً هدف خلقت عالم هستی برای این است که مردم خدا را بشناسند و خدا را شناختند عبادت کنند. عرض کردیم برای رسیدن به این نوع توحید و خدا شناسی باید گناهانی که در طول عمرمان عمداً‌، سهواً و خطأ انجام دادیم را از پرونده پاک کنیم.

وقتی یک کشاورزی می خواهد گندم بکارد اگر چنانچه این زمین پر از خار باشد و گیاهان هرز باشد می داند در اینجا کاشتن بذر گندم، گندم نمی شود همه از بین می رود. اول این زمین را دو مرتبه شخم می زند تا کلیه ریشه های گیاهان مزاحم تخم گندم، جو، عدس و نخود از بین برود، بعد بذر را می کارد.

ما اگر بخواهیم تخم توحید را در قلب و روحمان بکاریم باید اثر گناهانی که در پرونده ما ثبت شده و مانع رشد توحیدی ما و مانع حرکت ما به طرف الله هست را از بین ببریم.

(يا أَيهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ)

ای انسان! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت میروی و او را ملاقات خواهی کرد!

سوره انشقاق (84): آیه 6

تو در حال تلاش به خدا هستی تلاش کن، نترس و نا امید نباش به خدا خواهی رسید ولی همت می خواهد. همت اول این است که ما با اعمال صالح آثار گناهانمان را از بین ببریم. عرض کردیم با توبه و استغفار گناه بخشیده می شود؛

«التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَه‏»

الكافي (ط - الإسلامية)، نویسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الكتب الاسلامیة، ج2، ص435

ولی اثرات گناه در پرونده و در نامه اعمال ما است این اثرات گناه مانع پرواز ما است مانع حرکت ما به سوی الله است، مانع رسیدن به آن معرفت الله و توحید واقعی است ما باید اثرات گناه را از بین ببریم. عرض کردیم اعمال صالحی که اثرات گناه را از بین می برد زمینه پرواز به عالم ملکوت و بالاتر از ملکوت را برای ما فراهم می کند.

رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند * بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت

بار دیگر از ملک پرّان شوم * آن چه در وهم تو نآید آن شوم

عرض کردیم چند عمل صالحی است که گناهان را محو می کند اثر گناهان را از بین می برد یا گناهان ما را به حسنات مبدل می کند. صد تا غیبت کردیم، دروغ گفتیم، حرام خوردیم و ... اینها را اگر جبران کردیم و این اعمال انجام شد همان غیبت مان را خدای عالم به هزاران رکعت نماز تبدیل می کند. ولی بشرطها و شروطها؛

(إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يتُوبُ اللَّهُ عَلَيهِمْ ... وَلَيسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يعْمَلُونَ السَّيئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ)

پذيرش توبه از سوی خدا، تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می ‌دهند، سپس زود توبه می ‌کنند. خداوند، توبه چنين اشخاصی را می ‌پذيرد؛ و هنگامی که مرگ يکی از آنها فرا می ‌رسد می ‌گويد: «الان توبه کردم!» توبه نيست.

سور نساء (4): آیات 17و 18

گناه می کنند بلافاصله توبه می کنند، نه اینکه یک عمر گناه، گناه، گناه وقتی پیر شد می بیند سر و کله جناب آقای ملک الموت از دم در پیدا می شود می گوید خدایا الان توبه کرد خدا می گوید: اصلاً توبه ای برای اینها نیست.

کسانیکه گناه می کنند تا آثار مرگ را می بینند جناب عزرائیل این جا تشریف آورده بفرما برویم. می گوید خدایا من توبه کردم. این طور نیست مخصوصاً عزیزان جوانی که بیننده برنامه هستند قدر جوانی را بدانید

در جوانی توبه کردن شیوه پیغمبریست * ور نه هر گبری به پیری می شود پرهیزکار

باید تلاش کنیم در دوران جوانی توبه کنیم آثار گناهان را از بین ببریم زمینه پرواز به طرف حق تعالی تا آنجایی که به جنت الله یا به تعبیر بعضی از عرفاء به جنت الذات برسیم. نه به جنت و بهشتی که حور، طیور و قصور دارد نه آنجایی که ملاقات خداوند، سخن گفتن صریح، موسی گونه، رسول اکرم گونه با خدا داریم آن جنت، جنت است.

(وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ)

و آخرين سخنشان اين است که: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!»

سوره یونس (10): آیه 10

در روایت دارد بالاترین لذت و مقام بهشتیان این است که خداوند وعده می دهد مثلاً‌ فلان روز قرار ملاقات داری مثل قضیه کوه طور حضرت موسی؛

(فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِي مِنْ شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ)

هنگامي که به سراغ آتش آمد، از کرانه راست دره، در آن سرزمين پر برکت، از ميان يک درخت ندا داده شد که: «اي موسي! منم خداوند، پروردگار جهانيان!

سوره قصص (28): آیه 30

با خدا حرف می زند صدای خدا را مثل حضرت موسی می شنود یا مثل رسول اکرم با این که درجاتشان خیلی بالا است همه چیز را می بینند

(فَكَانَ قَابَ قَوْسَينِ أَوْ أَدْنَى)

تا [فاصله‏اش] به قدر [طول] دو [انتهاي] کمان يا نزديکتر شد.

سوره نجم (53): آیه 9

برای رسیدن به اینجا باید این اعمال را انجام بدهیم. عرض کردیم زیارت سید الشهداء، زیارت عاشوراء، احترام به والدین، بعضی از بیماری ها و مشکلاتی که برای ما می آید به یاد مرگ بودن و قرائت قرآن. به اینجا رسیدیم و جمله حضرت امیر را در خطبه متقین قرائت کردیم که متقین، یکی از ویژگی هایشان این است:

«أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلا يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ»

شب ها روی قدم هایشان می ایستند، قرآن را با تأنی می خوانند و قلبشان را با قرآن محزون می کنند.

یعنی وقتی آیات عذاب، آیات قیامت و آیات جهنم را می خوانند وحشت وجودشان را فرا می گیرد.

«وَ يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ»

با خواندن قرآن بیماری های روحی خودشان را دوا می کنند

«فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنُوا إِلَيْهَا طَمَعاً وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ»

به آیات بهشت می رسند می گویند الحمدلله خدا اینها را برای ما آفریدی. وقتی حور، طیور، قصور و نعمتهای بهشتی، نهرهای جاری، درختان آنچنان سر به فلک کشیده می بینند می گویند خدا اینها را برای مؤمنین‌ آفریده و ما هم جزء مؤمنین هستیم. ولی این تنها کافی نیست؛

«وَ إِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ»

اخلاق علوی و سیره علوی و مهدوی باید اینچنین باشد وگرنه قرآن را فقط بالای قبر مرده ها بخوانیم یا به یاد مرده ها هستیم سوره یس بخوانیم ثوابش را برای آنها هدیه کنیم، جهیزیه دختران مان قرار بدهیم. سفر می خواهیم برویم قرآن را بالای سرمان نگه دارند رد شویم! نه، این قرآن خواندن نیست.

بلکه قرآن خواندنی است که اگر به آیات بهشت می رسیم آنجا قلبمان بال بال بزند عشقمان به جوش بیاید بگوییم خدایا اینها را برای ما آفریدی. اگر به آیات جهنم و عذاب رسیدیم می گوید ای قلب، گوش هایت را باز کن این روزها هم برای تو است تو از طرف خداوند چِک سفید امضاء نداری خدای عالم هر کس را بخواهد عذاب می کند

«وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِيقَهَا فِي أُصُولِ آذَانِهِمْ»

این قرآن را می خوانند آن چنان جهنم را می بینند که گویا صدای گُر گُر آتش جهنم زیر گوش شان دارد زمزمه می کند.

نهج البلاغة (للصبحي صالح)؛ نویسنده: شريف الرضى، محمد بن حسين، ناشر: هجرت، محقق/ مصحح: فیض الاسلام، ص304

 این در حقیقت خلاصه بحث بود با یک مقداری توضیحات بیشتر.

مجری:

بسیار عالی، در مسیر سعادت باید موانع را برطرف کرد. یکی از کارهایی که این موانع و وزر و وبالها را بر طرف می کند خواندن قرآن است یعنی نیاز داریم به این که همراه با قرآن باشیم، و چه بهتر از این که ما قرآن را بخواهیم به توصیه اهلبیت و به همان روشی که آنها به ما فرمودند بخوانیم. همان فرمایش آقا امیرالمؤمنین در خطبه متقین که اشاره کردید.

اما نکته ای که جلسه پیش مطرح کردید اما متأسفانه فرصت نشد مفصلاً به آن بپردازیم این است که در فرمایش حضرت امیر توجه همزمان به آیات تبشیر و آیات انذار چه سری دارد!؟ آیا در این متوالی بودن قرائت آیات، سرّی وجود دارد؟

لزوم توجه جدی و همزمان به آیات تبشیر در کنار آیات انذار

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

جزاکم الله خیراً. من در یک جمله بگویم اینکه بعضی ها بالای منبر می روند یا در رسانه از رحمت خدا می گویند و شنونده هم می گوید خداوند این قدر بزرگ است ما یک گناهی می کنیم اشکالی ندارد خدا ما را می بخشد.

بارها بوده آدم می بیند بعضیها روزه می خورند می پرسیم چرا روزه می خوری؟ می گوید خدا ارحم الراحمین است. نماز نمی خواند آقا چرا نماز نمی خوانی؟ خدا ارحم الراحمین است، ببینید این روش غلط است.

یا همچنین بعضی بالای منبر می روند، یا در رسانه و یا در جمع فقط از عذاب خدا بگویند مردم ناامید می شوند می گویند ما که باید به جهنم برویم به قولی آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب. لذا همه چیز را کنار می گذارد.

عرض کردیم باید این دو کنار هم باشد هم طمع به رحمت الهی، هم ترس از عذاب الهی. در قرآن چند آیه در رابطه با رسول اکرم است که می فرماید:

(إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ)

ما تو را به حق، برای بشارت و بيم دادن (مردم جهان) فرستاديم؛ و تو مسئول (گمراهی) دوزخيان (پس از ابلاغ رسالت) نيستی!

سوره بقره (2): آیه 119

می فرماید وظیفه تو این است که حقایق را برای مردم بگویی اینهایی که خودشان با دست خودشان بعد از شنیدن بشارتها و انذارها سراغ جهنم می روند کار به اینها نداشته باش! ما فردای قیامت شما را مؤاخذه نمی کنیم که چرا اینها به جهنم رفتند؟ شما وظیفه ات را انجام دادی:

(فَإِنَّمَا عَلَيكَ الْبَلَاغُ)

بر تو، تنها ابلاغ (رسالت) است.

سوره آل عمران (3): آیه 20

همچنین در سوره سبأ می فرماید:

(وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يعْلَمُونَ)

و ما تو را جز برای همه مردم نفرستاديم تا (آنها را به پاداش های الهی) بشارت دهی و (از عذاب او) بترسانی؛ ولی بيشتر مردم نمی ‌دانند!

سوره سبأ (34): آیه 28

همچنین در سوره فاطر دارد:

(إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ)

ما تو را به حق برای بشارت و انذار فرستاديم؛ و هر امتی در گذشته انذار کننده‌ ای داشته است!

سوره فاطر (35): آیه 24

خیلی جالب است پیغمبر هر کجا رسالت دارد، بشارت و انذار دوشادوش هم است ندارد (إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بشیرا)، (إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ نذیرا)؛ نکته دیگر این است که در قرآن کلمه «الرحیم» 146 بار تکرار شده است. 114 بار در اول هر سوره و 32 بار هم در داخل قرآن آمده است.

واژه «رحیم» در قرآن 61 بار تکرار شده است یعنی در حقیقت 93 بار رحمت الهی در قرآن تکرار شده است. کلمه الرحمن در قرآن 158 بار تکرار شده است 114 بار اول هر سوره 44 بار داخل سوره ها. کلمه رحمت 41 بار تکرار شده است. کلمه غفور 52 بار تکرار شده است.

مجرمین و مجرمون و عذاب آنها 32 بار تکرار شده است. عذاب جهنم 150 مرتبه تکرار شده است. دوستان عزیز دقت کنند اگر کلمه رحیم 146 بار تکرار شده است کلمه عذابٌ 150 بار در قرآن تکرار شده است.

کلمه جهنم 72 مرتبه در قرآن تکرار شده است عزیزان دقت کنند یعنی رحمت الهی، هم عذاب الهی، هم رأفت الهی،‌ هم عذاب و آتش جهنم این دو تا باید کنار هم باشد. هم آیات رحمت را بخوانیم هم آیات عذاب را بخوانیم. آیات بهشت را بخوانیم آیات جهنم را بخوانیم.

من چند تا از آیاتی که خداوند رحمت و عذابش را کنار هم آورده را تلاش کردم در داخل یک قاب خیلی قشنگی بگذارم که برای مخاطبین ما لذتبخش باشد. به قول آیت الله خزعلی می فرمود کارخانه شکلات سازی ظرف شکلات هزینه اش بیش از خود شکلات است، برای این که مشتری را جذب بکند. من همیشه به دوستانمان می گویم معارف دینی را پاورپوینت شکیل و زیبا درست کنید.

در سوره حجر داریم:

(نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ * وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ)

بندگانم را آگاه کن که من بخشنده مهربانم! و (اينکه) عذاب و کيفر من، همان عذاب دردناک است!

سوره حجر (15): آیات 49 و 50

دقت کنید که بخشنده و مهربان بودن در کنار عذاب دردناک در یک سوره آمده است! آیه دیگر در سوره مائده است:

(اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ)

بدانيد خدا دارای مجازات شديد، و (در عين حال) آمرزنده و مهربان است.

سوره مائده (5): آیه 98

در آیه قبل اول رحمتش را آورد بعد عذاب را؛ اینجا اول عذاب را می آ‌ورد بعد رحمت را. در سوره انعام دارد:

(إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ)

به يقين پروردگار تو سريع العقاب و آمرزنده مهربان است.

سوره انعام (6): آیه 165

حکایت شیرین و بسیار تأثیرگذار استاد حسینی قزوینی از دعای مادر!

بعضی از گناهان مثل ظلم و عاق والدین مجازاتش در دنیا است. بنده ندیدم کسی که نسبت به پدر و مادرش بی احترامی کرده باشد و در دنیا خیر دیده باشد. افراد زیادی را دیدم نسبت به پدر و مادرشان بی احترامی می کردند زندگی فلاکت باری داشتند هر چه می دویدند جز بدبختی و فلاکت چیز دیگری نداشتند.

افرادی که به پدر و مادر احترام کردند خداوند در دنیا وسعت روزی، گشایش، و رحمت نثارشان کرده است. یکی از بهترین راهی که حداقل در دنیا، - آخرتمان را به خدا واگذار کنیم – ما را خوشبخت می کند، راهش احترام به پدر و مادر است. سر زدن به پدر و مادر است.

صبح می خواهی سر کار بروی اول اگر پدر و مادر نزدیکت است اول دست پدر و پای مادر را ببوس از آنها بخواه که از لغزش حفظ کند. از آنها بخواه که خدای عالم رحمتش را شامل حال شما کند بعد سر کارت برو! می خواهی به خانه بیایی قبل از این که به زن و بچه ات سر بزنی برو به پدر و مادر سر بزن.

دوستان امتحان کنید اگر نتیجه ندیدید یک تسبیح بردارید بنده قزوینی را هر روز 100 بار لعن کنید. این را که دارم می گویم همان طوری که وحدانیت خدا را قبول داریم همان طور که به روز و شب بودن یقین داریم به این مطلبی که دارم می گویم یقین دارم. بنده بی پرده بگویم هر چه از موفقیت در زندگی دارم از دعای مادرم است.

بعضی وقتها یک احترام می کردیم مادر ما خدا اموات همه را بیامرزد وسط حیاط می آمد رو به قبله دستهایش را بلند می کرد. همینطور که دستهایش می لرزید دعا می کرد و من یقین دارم آن دعاها به اجابت رسیده است. لذا من مختصر موفقیتی که دارم همه را والله العلی الأعلی مدیون دعای پدر، مخصوصاً‌ دعای مادرم می دانم.

افرادی که پیر می شوند یک مقداری به مسائل دنیوی بیشتر علاقه دارند تأمین زندگی پدر و مادر از لطف خدا به عهده من بود یک روزی بعد از این برنامه به منزل مادر رفتم دیدم ایشان می گوید پول برای خرید لباس می خواهم گفتم مادر تو به جای نان اسکناس هم بخوری به شما می دهم نگران نباش!

خدا شاهد است دیدم چشمان مادرم از خوشحالی برق زد. داشتم بر می گشتم مشایعت می کرد دیدم وسط حیاط دستانش را روی سینه اش گذاشته است با شدت لرز در حال دعا کردن است. بعضی وقتها موهایش را به دست می گرفت رو به قبله دعا می کرد. من یقین دارم آن دعاها کار خودش را کرد.

امیدواریم ان شاء الله در آخرت هم ما بتوانیم به شفاعت این پدر و مادرمان برسیم و از رحمتی که خدای عالم به آنها کرده است برای ما هم ترشح کند.

در هر صورت قرآن از طرفی می گوید: (إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ) خدا به سرعت بنده های گنهکارش را مجازات می کند. از آن طرف هم می گوید (وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ) خداوند بسیار بخشنده و بسیار مهربان است.

در سوره شوری داریم:

(وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ يدْخِلُ مَنْ يشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِي وَلَا نَصِيرٍ)

و اگر خدا می ‌خواست همه آنها را امت واحدی قرار می ‌داد (و به زور هدايت می ‌کرد، ولی هدايت اجباری سودی ندارد)؛ اما خداوند هر کس را بخواهد در رحمتش وارد می ‌کند، و برای ظالمان ولی و ياوری نيست.

سوره شوری (42): آیه 8

از طرفی خدا هر کس را بخواهد شامل رحمتش می کند و از طرف دیگر (وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِي وَلَا نَصِيرٍ) آنهایی که ظلم می کنند ظلم به خدا، ظلم به اهل بیت، ظلم به زن و بچه، ظلم به مردم، ظلم به ملت و ظلم به زیر دستان اینها هیچ یاور و دوستی فردای قیامت نخواهند داشت؛ یعنی هیچ کس به داد آنها نمی رسد.

باز در سوره انسان داریم:

(يدْخِلُ مَنْ يشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِينَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا)

و هر کس را بخواهد (و شايسته بداند) در رحمت (وسيع) خود وارد می ‌کند، و برای ظالمان عذاب دردناکی آماده ساخته است!

سوره انسان (76): آیه 31

ببینید باز رحمت و عذاب را کنار هم آورده است. یا در سوره انعام:

(فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا يرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ)

اگر تو را تکذيب کنند، به آنها بگو: «پروردگار شما، رحمت گسترده ‌ای دارد؛ اما مجازات او هم از مجرمان دفع شدنی نيست!

سوره انعام (6): آیه 147

و در سوره یوسف دارد که:

(فَنُجِّي مَنْ نَشَاءُ وَلَا يرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ)

آنان را که خواستيم نجات يافتند؛ و مجازات و عذاب ما از قوم گنهکار باز گردانده نمی ‌شود!

سوره یوسف (12): آیه 110

فرمود هرکس را ما بخواهیم از گرفتاری دنیوی، از بیماری،‌ از زندان در آخرت از فشار قبر، عذاب قبر و قیامت، نجات می دهیم ولی آنهایی که مجرم هستند، - نمی گوید کفار و مشرکین – از مجرم و گنهکار مجازات و عذاب ما رد شدنی نیست.

باز در سوره مریم میخوانیم:

(يوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا * وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا)

در آن روز که پرهيزگاران را دسته جمعی به سوی خداوند رحمان (و پاداش های او) محشور می ‌کنيم و مجرمان را به جهنم می ‌رانيم...

سوره مریم (19): آیات 85 و 86

فردای قیامت پرهیزگاران دسته جمعی به طرف خدای رحمان می روند و گنهکاران را مثل شتران تشنه کام، به جهنم می برند. شتری که تشنه است وقتی آب را می بیند به سرعت به طرف آب حمله می کند به همین شکل ما مجرمین را کشان کشان، دسته جمعی به طرف آتش می بریم. چقدر جالب است!

این که امیرالمؤمنین می گوید مؤمنین هم آیات بهشت را می خوانند هم آیات جهنم را خدا اینها را کنار هم قرار داده است.

(إِنَّ اللَّهَ يدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ)

خداوند از کسانی که ايمان آورده ‌اند دفاع می ‌کند؛ خداوند هيچ خيانتکار ناسپاسی را دوست ندارد!

سوره حج (22): آیه 38

اگر کسی در حق شما ظلم کرد، حق شما را ضایع کرده، مال شما را برد، اموال شما را غصب کرد شما موظف هستید طبق سنت الهی شکایت کنید به مراجع قضایی و قانونی مراجعه کنید. اگر مراجع قانونی به داد شما نرسیدند آن طرف با دادن پول، رشوه و اینها حق شما را پایمال کرد به خدا واگذار کنید فحاشی و توهین نکنید به خدا واگذار کنید (إِنَّ اللَّهَ يدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا) خداوند از مؤمنین دفاع می کند خدا قول داده است از مؤمنین دفاع کند.

اگر همان لحظه ای که می خواهیم برویم شکایت و پی گیری کنیم به کمک های بازپرس و قاضی دل نبندیم به خدا دل ببندیم بگوییم خدایا تو گفتی برو پی گیری کن من می روم ولی توکلم بر خودت است.

(وَمَنْ يتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ)

و هر کس بر خدا توکل کند، کفايت امرش را می ‌کند.

سوره طلاق (65):‌ آیه 3

یعنی ما بدانیم در این دنیا  «لا مؤثر فی الوجود إلا الله»: جز خدای عالم در این دنیا، تأثیر گذار نیست.

«مَا شَاءَ اللَّهُ‏ كَانَ‏ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن‏»

آنچه خدا بخواهد انجام می شود اگر خدا نخواهد انجام نمی شود.

الكافي (ط - الإسلامية)؛ كلينى، محمد بن يعقوب، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج‏2، ص572، بَابُ الْحِرْزِ وَ الْعُوذَة، ح10

الان من با شما صحبت می کنم اگر خدا اراده نکرده بود تمام دنیا دست به دست هم داده بودند بنده قزوینی را اینجا بیاورند با شما صحبت کنم امکان پذیر نبود. خدای عالم اراده کرده است بنده بیایم اینجا صحبت کنم تمام دنیا دست به دست هم می دادند مانع بشوند نمی توانستند. این را یقین داشته باشیم. توحید یعنی این، یعنی در دنیا تأثیر گذار فقط خدای عالم است.

‌به تعبیر امام (رضوان الله تعالی علیه) معنای «لا اله الا الله» یعنی «لا مؤثر فی الوجود إلا الله»

(وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا)

و شما هيچ چيز را نمی ‌خواهيد مگر اينکه خدا بخواهد، خداوند دانا و حکيم بوده و هست!

سوره انسان (76): آیه 30

این را داشته باشیم

(مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ)

قوت (و نيرويی) جز از ناحيه خدا نيست!

سوره کهف (18): آیه 39

هر چه خدا بخواهد همان می شود این اختیاری که به ما داده اند دنبال روزی و پی گیری کارهایمان برویم برای این که تکلیف درست بشود فردای قیامت، بهشت و جهنم رفتن ما درست بشود بگوییم خودمان خودمان را جهنمی کردیم یا با تفضل الهی به بهشت رفتیم. البته خداوند راه را به ما نشان داده است گفته اگر این راه بروید به بهشت می رود این راه را بروید به جهنم می روید. شما می توانی انتخاب کنی.

این که گویی این کنم یا آن کنم * این دلیل اختیار است این صنم

اگر چنانچه آمدی راه درستی را انتخاب کردی لغزشهایی داشتی پستی بلندی های در این مسیر بود خدا از دستت می گیرد و کمکت می کند آنهایی که در مسیر خدایی می ‌آیند خدا از دستشان می گیرد و کمکشان می کند.

(وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِينَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ)

و آنها که در راه ما (با خلوص نيت) جهاد کنند، قطعا به راه ‌های خود، هدايت شان خواهيم کرد؛ و خداوند با نيکوکاران است.

سوره عنکبوت (29): آیه 69

آنهایی که تلاش می کنند به طرف خدا حرکت کنند خدا زمینه حرکت را فراهم می کند جلوی لغزشهایش را می گیرد از سقوطش جلوگیری می کند. ولی از این طرف:

(وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمَى)

و هر کس از ياد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قيامت، او را نابينا محشور می ‌کنيم!»

سوره طه (20): آیه 124

پناه می بریم به خدا آنی که راه بد را انتخاب می کند خدا می گوید ما در دنیا زندگی سخت و تنگی برای او قرار می دهیم. ثروت دارد میلیاردر است ولی آرامش ندارد نه یک ساعت می تواند آرام بخوابد نه یک ساعت می تواند بنشیند مدام فکر می کند فلان مالم چه شد؟ فلان چکم برگشت خورد. فلان کارمندم خیانت کرد همه اش اضطراب دارد آرامش ندارد.

در حقیقت مال دنیا، سعادت برای او نیاورده است بدبختی برایش آورده است. آن کارگری که صبح سر کار می رود غروب یک مبلغی می گیرد برای خانواده اش می آورد شب می آید با خیال راحت می خوابد کاری هم ندارد می گوید خدایا بر خودت توکل فردا اگر کاری بود می روم کار می کنم، آرامش، رفاه، و آسایش این فرد میلیارد میلیارد بالاتر از آن سرمایه داری است که این سرمایه، آرامشش را گرفته است.

(إِنَّ اللَّهَ يدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ)

خداوند از کسانی که ايمان آورده ‌اند دفاع می ‌کند؛ خداوند هيچ خيانتکار ناسپاسی را دوست ندارد!

سوره حج (22): آیه 38

در سوره سجده:

(وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ)

چه کسی ستمکارتر است از آن کس که آيات پروردگارش به او ياد آوری شده و او از آن اعراض کرده است؟! مسلماً ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت!

سوره سجده (32): آیه 22

ما از مجرمین انتقام می گیریم از مؤمنین دفاع می کنیم کسی در حق تو ظلم کرد کار و وظیفه ات را انجام بده؛ بدان خدا از مجرم انتقام می گیرد.

 در سوره ابراهیم دارد:

(فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ)

پس گمان مبر که خدا وعده ‌ای را که به پيامبرانش داده، تخلف کند! چرا که خداوند قادر و انتقام گيرنده است.

سوره ابراهیم (14): آیه 47

خداوند تخلف وعده نمی کند، ولی از آن طرف عزیز و قدرتمند است و انتقام گیر است.

در سوره فرقان:

(يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يوْمَ الْقِيامَةِ وَيخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا)

عذاب او در قيامت مضاعف می ‌گردد، و هميشه با خواری در آن خواهد ماند!

سوره فرقان (25): آیه 69

آقای عابدینی در اصفهان که آدم ضال و مضل است چند روز قبل مقاله ای گذاشته بود گفت ما شمر را لعنت می کنیم برای دلخوشی خودمان است خدای عالم آن عذابی که برای شمر معین کرده است نه کم و نه زیاد می شود. حال آن که قرآن می گوید: (يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ). در زیارت عاشوراء هم می خوانیم:

«اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا سُفْيَانَ وَ مُعَاوِيَةَ وَ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ...‏اللَّهُمَّ فَضَاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ وَ الْعَذَابَ»

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد؛ طوسى، محمد بن الحسن‏؛ ناشر: مؤسسة فقه الشيعة ، ج‏2، ص 775

آل مروان، وآل ابو سفیان و دیگرانی که آمدند امام حسین را کشتند و با کشتن امام حسین خوشحال شدند خدایا عذاب اینها را چند برابر کن.

بعضی ها نمی دانند نه قرآن خواندند نه با سخنان اهل بیت آشنا هستند می گویند شمر را لعنت می کنیم هیچ تأثیری در عذاب او ندارد فقط برای این که دلمان را خوش کنیم لعنت شان می کنیم!!

آیه قرآن است سوره فرقان آیه 69 (يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ) عذابش چند برابر می شود (وَيخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا) در جهنم جاودانه و ذلت بار است.

تازه یک سری روشنفکرهای ما می گویند در جهنم کسی جاودانه و مخلد نمی ماند. اینها هم یک بساطی برای ما درست کردند نمی دانم با اینها چه کار بکنیم؟ می گویند آقا جهنمی ها در جهنم هستند به همان عذاب عادت می کنند عذاب برای آنها راحت می شود دیگر درد نمی کشند!!

این همه آیات داریم بر این که اگر گوشت شان ریخته بشود گوشت جدیدی بر بدن شان می رویانیم تا عذاب را خوب بچشند آیات جهنم را می آوریم ببینید نحوه عذاب اینها چگونه است. چقدر واژه «خالدین فیها» و «مخلدین فیها» داریم.

بله افراد مؤمن به جهنم بروند یقیناً‌ در جهنم نمی مانند هیچ شکی نیست مؤمنینی که گناه کردند مجرمین به اندازه گناهی که کردند عذاب می کشند بعد وارد بهشت می شوند هیچ شک و شبهه ای در آن نیست. یعنی هر کس بخواهد شک کند قرآن را انکار کرده است. ولی غیر مؤمنین، مشرکین و کفار اینگونه نیستند.

حتی در بعضی از روایت داریم رسول اکرم از کنار جهنم رد می شود بوی حضرت رسول اکرم به جهنمیان می رسد، احساس خوشی می کنند می گویند این چه بویی بود؟ می گویند رسول اکرم از اینجا رد شد. یک عده از مالک جهنم می خواهند جلوگیری کند ما حتی حاضر نیستیم بوی خوش رسول اکرم را بشنویم!!

آنجا هم همین بساط را دارند بعضی ها می گویند زیر بار ولایت علی و رسالت پیغمبر نرفتید می گویند نه ما حاضر هستیم عذاب بکشیم ولی رسالت پیغمبر و ولایت علی را قبول نکنیم. قرآن می گوید:

(يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يوْمَ الْقِيامَةِ وَيخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا)

عذاب او در قيامت مضاعف می ‌گردد، و هميشه با خواری در آن خواهد ماند!

سوره فرقان (25): آیه 69

مگر کسانی که توبه کنند و ایمان بیاورند:

(إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يبَدِّلُ اللَّهُ سَيئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا)

مگر کسانی که توبه کنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدل می ‌کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!

سوره فرقان (25): آیه 70

در روایتی از آقا امام باقر یا امام صادق دیدم فرمود یکی از بهترین آیات بشارت خدا این است که خداوند گناه گنهکاران را به حسنات مبدل می کند. غیبتش را به نماز تبدیل می کند. دروغش را به روزه تبدیل می کند. دزدی کرده می رود حلیّت می گیرد حق مردم را می دهد و استغفار می کند همین دزدی تبدیل به چند حج عمره می شود. آیات در این زمینه زیاد است فقط اینها را یک مقدار توضیح بدهم.

 در سوره فرقان می خوانیم:

(وَالَّذِينَ لَا يدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يزْنُونَ وَمَنْ يفْعَلْ ذَلِكَ يلْقَ أَثَامًا)

و کسانی که معبود ديگری را با خداوند نمی ‌خوانند؛ و انسانی را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمی ‌کشند؛ و زنا نمی ‌کنند؛ و هر کس چنين کند، مجازات سختی خواهد ديد!

سوره فرقان (25): آیه 68

آنهایی که غیر از خدا، خدای دیگری را صدا نمی کنند مثل مشرکین که می گویند

(مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى)

و آنها که غير خدا را اوليای خود قرار دادند و دليل شان اين بود که: اين ها را نمی ‌پرستيم مگر بخاطر اينکه ما را به خداوند نزديک کنند

سوره زمر (39):‌‌ آیه 3

اگر کسی این کار را کنار بگذارد مؤمنین را نکشد و مرتکب زنا نشود اگر اینها را انجام بدهند (يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ) عذاب شان چند برابر می شود، مگر این که توبه کنند.

آخرین آیه این بخش:

(وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيقًا مُقَرَّنِينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُورًا * قُلْ أَذَلِكَ خَيرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاءً وَمَصِيرًا * لَهُمْ فِيهَا مَا يشَاءُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَى رَبِّكَ وَعْدًا مَسْئُولًا)

سوره فرقان (25): آیات 13- 15- 16

گنهکاران را به جهنم می برند در جایی تنگ و محدود مثل زندانهای انفرادی و سیاه چال ها که طرف آنجا فقط می تواند بیاستد یا بنشیند و نمی تواند پایش را دراز کند مکان ضَیّق (تنگ)، در آنجا، اینها را در غل و زنجیر می بندند و اینها فریاد وا ویلا سر می دهند این فریادشان هیچ فایده ای ندارد.

خطاب می آید زمانی که باید وا ویلا می گفتید در دنیا بود. خداوند می گوید: پیغمبر بگو (أَذَلِكَ خَيرٌ) به جهنم در جای تنگی بیافتند آنجا وا ویلا سر بدهند آیا این خوب است یا نه آن بهشت جاودانی که خدا به متقین وعده داده و قرارگاره شان است.

شما در آنجا هر چه دلت بخواهد حوری، میوه های بهشتی، ملاقات اهل بیت، سخن گفتن با خدا، لذت ذکر و ورد با خدا، (كَانَ عَلَى رَبِّكَ وَعْدًا مَسْئُولًا) این وعده مسلم پروردگار است.

از یک طرف می گوید ای پیغمبر، بگو گنهکارها به جای تنگ و کوچک می روند آنجا وا ویلا سر می دهند خطاب می آید وا ویلا ندهید زمان وا ویلا گفتن شما رد شد آیا این بهتر است یا آن بهشت بهتر است که خدای عالم در آنجا هر چه دلشان بخواهد از نعمتهای بهشتی برای اینها فراهم می کند.

یک بخشی از آیاتی بود که آوردم البته آیات زیاد است من ندیدم کسی به این شکل اینها را کنار هم تقابل کرده باشد خیلی جالب است. در دعای افتتاح هم می خوانیم:

«وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة»

تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)؛ نویسنده: طوسى، محمد بن الحسن، ناشر:  دار الكتب الإسلاميه، محقق/ مصحح: خرسان، حسن الموسوى‏، ج3، ص 108

فرمود خدایا یقین کردم تو آن جایی که عفو و بخشش باشد ارحم الراحمین هستی و آن جایی که بخواهی انتقام بگیری و عذاب کنی شدیدترین عقاب را نسبت به گنهکارها داری.

ما باید همواره همان فرمایش حضرت امیر را در ذهن داشته باشیم که فرمود آیات بهشت را می خوانیم یقین کنیم که خدا نعمتهای بهشتی را به ما عطا می کند. آیات جهنم را می خوانیم احساس کنیم صدای آتش جهنم زیر گوشمان است.

مؤمن باید همواره بین دو رجاء و خوف باشد به طوری که اگر اینها را با هم مقایسه کنند در ترازو بگذارند یک سر سوزن و مثقالی نه رجاء و امیدواری اینها به خدا سنگین باشد و نه ترس از خدا.

«لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا وَ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا.»

الكافي (ط - الإسلامية)؛ نویسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الكتب الاسلامیة، ج2، ص67

این یکی از بهترین روشهای اخلاق علوی و سیره مهدوی است که اگر ما بخواهیم دوستان عزیز بی پرده بگوییم بخواهیم واقعاً‌ در صف دوستان حضرت ولی عصر باشیم هر روز گناه و معصیت کنیم بگوییم خدا ارحم الراحمین است نه از این خبرها نیست اگر کسی هم به شما این طوری گفت یقین بدانید خودش هم اشتباه کرده شما را هم به اشتباه انداخته است. خدا هم ارحم الراحمین است هم اشد المعاقبین است.

از این طرف می گوید: (نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ) بلافاصله می گوید: (وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ) به بنده ها بگو من بخشنده و مهربان هستم و عذاب من، عذاب دردناک است نمی گوید عذاب دارم می گوید عذاب من هم دردناک است. این ها را همواره در کنار هم قرار بدهیم.

ائمه (علیهم السلام) شبها عبادت می کردند گریه می کردند از ترس خدای عالم غش می کردند چون همواره این دو مرحله در کنارشان بود.

آیت الله مشکینی خدا روح شان را شاد کند ایشان در نماز جمعه نقل می کرد البته من دنبالش هم نبودم روایتش را پیدا کنم. در ذیل آیه شریفه

(وَامْتَازُوا الْيوْمَ أَيهَا الْمُجْرِمُونَ)

(و به آنها می ‌گويند:) جدا شويد امروز ای گنهکاران!

سوره یس (36): آیه 59

از امیرالمؤمنین است که می گوید خدایا می ترسم فردای قیامت اگر بگویند دروغگوها جدا شوند می ترسم من در صف دروغگوها بروم، اگر بگویند فلان گناهکارها جدا بشوند می ترسم با آنها جدا بشوم. خدا اگر فردای قیامت دستور بدهی فرزند ابو طالب را به طرف جهنم ببرند چه کسی است جلوی امر شما را بگیرد و چه کسی است با اوامر تو مخالفت کند؟

(يعَذِّبُ مَنْ يشَاءُ وَيرْحَمُ مَنْ يشَاءُ وَإِلَيهِ تُقْلَبُونَ)

هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) مجازات می ‌کند، و هر کس را بخواهد مورد رحمت قرار می ‌دهد؛ و شما را به سوی او باز می ‌گردانند.

سوره عنکبوت (29): آیه 21

مجری:

هر کسی قطعاً‌ پای گیرنده ها بوده اگر کسی دست به قلم است همه استفاده کردند اگر کسی ذوق شعری دارد به نظرم یک نفر بخواهد در باب علوم بلاغی یک مقاله علمی پژوهشی بنویسد همین امشب الی ماشاء الله از آرایه های طباق، تضاد، مقابله و... در یک ساعتی که در محضر حضرت استاد بودیم به نظرم راحت می تواند یک مقاله علمی پژوهشی با همین موضوع بنویسد نسبت به موضوع بهشت و جهنم، نسبت به موضوع خاص تبشیر و انذار مطرح شده است.

الحمدلله این توفیق را همچنان داریم همچنان با برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی در خدمت تان هستیم، و از محضر حضرت استاد آیت الله حسینی قزوینی استفاده کردیم و توانستیم مواردی را ببینیم و بشناسیم که هم برای خودمان مفید است و چه بسا برای اطرافیانی که داریم می بینیم خدای ناکرده به خاطر یک سری از حرفهایی که به مذاق نفسانی خودشان در کوتاه مدت خوش در می آید اینها متمایل شدند به یک سری از جبهه هایی که حقیقت را بیان نمی کنند دارند اسلام را آنگونه که نیست برای دیگران بیان می کنند. خداوند را آنگونه که شایسته گفتنش نیست برای دیگران توصیف می کنند.

اگر بخواهیم خداوند و رحمانیتش را ببینیم همان طور که حضرت استاد فرمودند بیاییم سراغ خود آیاتی که درباره رحمانیت خدا حرف زده است. در همین چند دقیقه پیش دیدیم هر جا صحبت از رحمانیت خداوند شد صحبت از آن عذاب سهمگین الهی هم به میان آمد و بالعکس هم همین طور هرجا که صحبت از نقمت الهی شد و آن عذابی که در انتظار مجرمان است بلافاصله صحبت از آن نعمات بزرگی که در اختیار مؤمنان قرار می گیرد انجام شده است.

پس ما از یک طرف وظیفه مان این شد که خودمان بشناسیم، معرفت پیدا بکنیم نسبت به این که خداوند چگونه با بندگان برخورد می کند و از طرف دیگر قطعاً‌ همه شما عزیزان از فرهیختگان هستید اگر کسی متأسفانه در راه اشتباه رفت قطعاً او را با مسیر حقیقی آشنا بکنیم که مأجور خواهیم بود.

تماس بینندگان برنامه:

بیننده (آقای تقی ملک از نقده - شیعه):

سلام عرض می کنم خدمت مجری محترم و استاد قزوینی بزرگوار، آقای قزوینی غرض از مزاحمت من سال 66 به جبهه رفتم، پدرم مخالف بود سال 70 ازدواج کردم از سال 70 به این طرف هر چه به او سلام می کنم هر چه با او حرف می زنم راضی نمی شود حلال نمی کند حق والدین چطوری است و حق اولاد بر والدین چطور است؟ راهنمایی بفرمایید.

مجری:

تشکر می کنیم از سوال شما جناب اقای تقی ملک که اتفاقاً مرتبط با مباحثی که مطرح شد سوال شان را پرسیدند مشخص است که این تأثیر را در ایشان داشته است دنبال یافتن چنین پاسخی هستند.

بیننده (آقای محمد از آذربایجان شرقی - شیعه):

سلام عرض می کنم سوالم در مورد موضوع برنامه است جایی مطالعه کردم اگر در جریان حضرت موسی و حضرت خضر (علیهما السلام) حضرت موسی صبر و تحمل بیشتری به خرج می داد چه بسا معارف و مطالب بیشتری به ایشان منتقل می شد. من می خواستم بدانم اگر ما یک استاد بزرگواری پیدا کنیم بتوانیم معارف را از ایشان یاد بگیریم چه کار بکنیم صبر و تحملمان زیاد باشد بتوانیم استفاده بیشتری ببریم و معارف بیشتری از طرف آن استاد به ما منتقل شود این را هم اگر حاج آقا قزوینی توضیح بدهند ممنون می شوم.

مجری:

تشکر می کنم از شما، سوال آقا محمد وقتی جریان حضرت خضر و حضرت موسی را می خوانیم مشاهده می کنیم حتی آن افرادی که از اولیاء الله و پیامبر الهی بودند اگر صبر می کرد ظاهراً به مراتب بالاتری می رسید چطور می توانیم با یک سری افراد دمخور بشویم از یک طرف سختی هایی بر ما وارد نشود بتوانیم در عین حال که دستوراتی می گیریم صبر هم همراهش باشد.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در رابطه با آقای تقی ملک از نقده برادر بزرگوارم قرآن در سوره عنکبوت می فرماید:

(وَوَصَّينَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيهِ حُسْنًا وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا إِلَي مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ)

ما به انسان توصيه کرديم که به پدر و مادرش نيکی کند، و اگر آن دو (مشرک باشند و) تلاش کنند که برای من همتايی قائل شوی که به آن علم نداری، از آنها پيروی مکن! بازگشت شما به سوی من است، و شما را از آنچه انجام می ‌داديد با خبر خواهم ساخت! و کسانی که ايمان آورده و کارهای شايسته انجام دادند، آنها را در زمره صالحان وارد خواهيم کرد!

سوره عنکبوت (29): آیات 8 و 9

برادر بزرگوار یک دفعه یک کار عادی است مثلاً شما می خواهی به نماز جماعت بروی پدرت روی علتی می گوید اگر آنجا بروی تنها می مانم و مشکل دارم می گوید نرو در اینجا قطعاً رضایت پدر و مادر لازم است.

یا فرض بفرمایید ترشی می خوری پدر و مادر می گوید ضرر دارد نخور ترشی خوردن برای شما حرام می شود. سرما خوردی از آن طرف هم می خواهی خربزه بخوری پدرت می گوید پسرم خربزه نخور برای شما حرام می شود. در این طور موارد اطاعت این ها لازم است.

ولی در یک جایی که دستور خدا، پیغمبر، مرجع و ولی فقیه است الان دشمن لب مرز آمده است می خواهد وارد کشور ما بشود خاک، اموال و ناموس ما را به خطر بیاندازد اینجا دستور خدا است و دستور ائمه است ما جهاد برویم و دستور ولایت فقیه است ما به جهاد برویم و امر است.

اگر چنانچه امر خدا و پیغمبر آمد و امر ولی فقیه به صورت عینی آمد قطعاً دستور ولی فقیه عینی، وجوب عینی نه وجوب اختیاری در وجوب اختیاری بنده همچنین چیزی را قائل نیستم. در وجوب عینی دستور از خدا، پیغمبر، ائمه و ولی فقیه واجب است ولو این که پدر و مادر هم راضی نباشند.

فرض یک کسی در جبهه نقش اساسی دارد خط شکن است ما خط شکن نداریم اگر این آقا برود اولاً باعث پیشرفت و پیروزی است نرود چه بسا صدها هزار نفر انسان به شهادت برسد واجب است باید برود.

ولی یک کسی به آنجا می رود در آشپزخانه مشغول کار است این هم برود کسی دیگر جایش می رود در این طور موارد - البته عقیده شخصی بنده است کاری با فتاوای آقایان دیگر ندارم - اجازه پدر و مادر لازم و اطاعت از آنها قطعاً از رفتن به جبهه مقدم است؛ ولی اگر واقعاً نقش فعال و اساسی برای پیروزی دارد و جلوگیری از شکست لازم است حتماً باید برود.

حالا راضی هم نشدند شما تمام تلاشتان را بکنید احترام بکنید هدیه برایش بخرید دست و پاهایش را ببوسید دورش بگردید به یک نوعی رضایتش را به دست بیاورید.

اگر من به جای شما بودم روزی 10 بار دست پدر و پای مادرم را می بوسیدم نازشان را می کشیدم رضایت اینها را به یک نوعی به دست بیاورم. شما تلاشتان را کردید بعضی از افراد لجوج هستند حاضر نیستند شما وظیفه ات را انجام دادی.

اما نسبت به محمد آقا از آذربایجان:

 طی این مرحله بی همرهی خضر مکن * ظلمات است بترس از خطر گمراهی

این را عرفاء مخصوصاً‌ امام (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب هایش زیاد آورده است. انسان در سیر و سلوک بدون استاد اگر بخواهد برود سر از گمراهی در می آورد در جامعه افرادی در سیر و سلوک به قدرتی می رسند، می توانند از نیت طرف خبر بدهند. از زندگی و آینده اش خبر بدهند یک چیز عادی است و این را برای ثروت اندوزی و ریاست دکان قرار می دهند این گمراهی است.

یکی از خطراتی که سیر و سلوکی ها را گرفتار می کند و خیلی خطرناک است این که اینها از عالم ماده ببرند وارد عالم برزخ یا عالم عقل بشوند و محیط بر این عالم به تمام زوایای این عالم آشنایی داشته باشند. مثلاً یکی بیمار شده است این با توجه به ریاضیتی که کشیده است روح بالایی دارد می تواند تشخیص بدهد مرض این بیمار چیست؟ خوردن فلان گیاه بهبودی می دهد. می گوید من صد میلیون یا چند میلیارد می گیرم شما را خوب می کنم این دکان باز کردن هیچ ارزشی ندارد.

یکی از دوستان که از شاگردان جناب آقای خیراندیش است چند شب قبل تشریف آورده بودند ما خدمت شان بودیم می گفت یک آقایی از آلمان آمده بود قندش بالای 400 بود روزی دو سه بار انسولین می زد به اینجا آمد او را معاینه و حجامت هم کردیم یک سری داروهای گیاهی را مخلوط کردم به ایشان دادم.

ایشان رفت بعد از یک ماه زنگ زد قندم از این که بالای 400 بود به 150 رسیده است می گفت یک ماه گذشت زنگ زد گفت روی 90 آمده بعد از آن هدایایی از آنجا برای من فرستاد. می گفت آنجا مبلغ این آقا شد می گفت هر کس بیمار است به ایران برود بعضی از افراد هستند واقعاً خالصانه کار می کنند.

(إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا)

(و می ‌گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می ‌کنيم، و هيچ پاداش و سپاسی از شما نمی ‌خواهيم!

سوره انسان (76): آیه 9

نه مزدی از طرف می گیرند و نه انتظار تشکر دارند. فرق می کند انسان خدمت می کند پول نمی دهد انتظار دارد تشکر کند ولی نه، مردان خدا آنهایی که اخلاق علوی را فرا گرفته اند (لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً) پولی نمی خواهیم (وَلَا شُكُورًا) تشکر هم نمی خواهند.

برادر عزیزم دقت کنید به حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) متوسل بشوید شبانه روز به یاد حضرت باشید و از حضرت بخواهید یک استادی برای شما فراهم کند. توسل به صدیقه طاهره هم خیلی خوب است که یک استاد خوبی برای شما برساند استادی که مشرف بر روح شما باشد، اگر چنانچه در رختخوابت هم فکر بد کردی فردا پیش استاد رفتی بگوید محمد آقا دیشب موقع خوابیدن در رختخواب فکر بد به ذهنت آمد این مانع رسیدن به کمالات شما است. یک استادی این طوری خدای عالم برساند. خدا کریم است اهل بیت هم مهربان هستند و اگر کسی با تمام وجود از همه جا ببرد فقط به اهل بیت و خدای اهلبیت دل ببندد قطعاً به جاهای بزرگی می رسد.

مجری:

احسنتم طیب الله بسیار استفاده کردیم بسیار شیرین و مفید. همچنین تشکر می کنم از همه شما بینندگان عزیز و ارجمند که تا انتهای برنامه امشب هم همراه ما بودید ان شاء الله موفق و مؤید و منصور باشید دعای ما همیشه توسل به حضرت زهرا (سلام الله علیها) باشد «یا فاطمة الزهراء اغیثینا»، تا دیدار آینده خدا نگهدار!


اخلاق علوی سیره مهدوی>

معرفت به خدا توحید واقعی دین و توجه به خدا قرآن اهل بیت ع بشارت و انذار لا اله الا الله بهشت و جهنم خوف و رجاء