آفتاب یلدا

قسمت سی و یکم برنامه آفتاب یلدا به کارشناسی حجت الاسلام رضوی


 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 01/08/1401

برنامه: آفتاب یلدا

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام و عرض ادب دارم خدمت همه شما بیننده های عزیز و ارجمند شما همراهان همیشگی شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج) در خدمت شما هستیم این هفته هم با برنامه آفتاب یلدا، برنامه ای که در آن قصد داریم به بررسی موضوع موعود در ادیان مختلف مانند مسیحیت اسلام و یهود بپردازیم، طبق روال هر هفته کارشناس محترم برنامه، استاد رضوی بزرگوار هم اینجا حضور دارند، سلام می کنیم خدمت ایشان، سلام علیکم استاد خیلی خوش آمدید.

استاد رضوی:

سلام علیکم و رحمة الله، بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلامی هم دارم خدمت بینندگان عزیز این شبکه، امیدوارم در هر کجا که هستند، در این ایام ماه سرور محمد و آل محمد(ص) ان شاءالله شاد و خرم باشند.

مجری:

خیلی متشکرم، هفته گذشته من یک سری از مطالب خاطرم هست که فرمایشاتی داشتید و بعضی از نگاه های ادیان مختلف را نسبت به موضوع مهدویت بررسی کردیم، این هفته اگر صلاح می دانید یک توضیح مختصری در رابطه با مباحث هفته گذشته مطرح کنید که بیننده های عزیز ما اگر یاد شان رفته یاد آوری بشود و بعد هم در خدمت شما هستیم ادامه مبحث را.

استاد رضوی:

اگر ما یاد مان رفته باشد تکلیف چیست؟ چون مباحث خیلی زیاد است ولی اجمالاً، یک نگاه کلی ادیان را نسبت به این، ادیان که می گوییم چون در موضوع اسلام و مسیحیت و یهود ورود می کنیم، این سه دین بزرگ الهی، اجمالاً بعضی از ویژگی های منجی را در ادیان گفتیم، در این سه دین که چه اشتراکاتی دارند، چه اختلافاتی دارند، مثلاً یکی از اشتراکات این ادیان گفتیم بالأخره یک زمانی این منجی خواهد آمد روی زمین، یکی از اختلافات این بود که عرض کردیم که در اسلام شیعی قائل هستیم که منجی الآن زنده است و روی زمین است، اهل سنت معتقد هستند هنوز به دنیا نیامده، در یهود معتقد هستند ای ماشیح هنوز نیامده، مسیحیت هم معتقد هست آمده رفته بالا پیش خدای پدر و دوباره بر می گردد، اشاره ای کردیم گفتیم بالأخره اینها تفاوت می کند در نوع نگاه ما به آینده جهان، حتی در رفتار فردی و اجتماعی ما هم تأثیر گذار است که یک اشاراتی کردیم، حالا این هفته چون جلسه آخری هم هست که این مباحث را تقدیم می کنیم، قرار بود مفصل تر ورود کنیم، ولی مثل اینکه برنامه عوض شده قرار شده این جلسه جلسۀ آخر باشد، حالا یکی از محور هایی که قبلاً مد نظر مان بود، مثلاً بحث ویژگی های زمان ظهور بود در این سه دین الهی، که این منجی ماشیح و مهدی موعود، چطور ظهور می کند، اینها قابل مقایسه بود مشترکاتی داشتیم، افتراقاتی داشتیم، این باشد ان شاءالله یک وقتی دیگری گفته بشود فرصت آن نیست، یک بحثی را می خواستیم ارائه بدهیم و آن هم بحث فیلم هایی بود که چه به صورت سینمایی چه به صورت مستند در بحث مهدویت دارند و اعمال سلیقه هایی که کردند در فیلم های خصوصاً سینمایی، نسبت به منجی گرایی نکات جالبی هست، این هم باشد به جای خود، یک مسئله دیگر هم هست و آن هم ویژگی های منجی در حین ظهور، یک بحث اولی که اشاره کردم باید بعد ها گفته بشود، خصوصیات زمان ظهور است، آن زمان چه کارهایی می شود، قتل و کشتار ها در چه حدی است، چگونه است یک بحث دیگر این است که آن منجی که می آید چکار می کند، این هم یک بحث است باز اسلام شیعی یک مباحث دقیقی دارد، مسیحیت یک مطالبی دارد و در یهود هم باز به گونه دیگری رقم می خورد، اشتراکاتی دارند اختلاف هایی هم باز هست، اینها به جای خود قابل بررسی است، اینها را ما فاکتور می گیریم، چون قرار شده این جلسه آخر باشد ما احساس کردیم شاید این مطالب را بگوییم جذاب تر باشد و فعلاً پر کاربرد تر باشد، و آن هم بحث وظائف منتظرین هست، که ما این همه در منبر ها می گوییم در جلسات سخنرانی ها که در معارف اسلامی خصوصاً معارف اهل بیت منتظرین وظایفی دارند، ما یک نگاه اجمالی که کردیم به معارف یهود به معارف مسیحیت در کتاب مقدس و در تلمود، می بینیم که تقریباً بسیاری از نکاتی که در معارف اهل بیت آمده ما می بینیم عیناً در این دو دین الهی دیگر هم بیان شده درباره وظایف منتظرین، نتیجه ای که ما می گیریم این است، چون چند روز پیش صحبت شد که اینها را در قابل یک مقاله و یک نوشته ای باید یک جایی ارائه بدهیم موضوع هم این بود، تأثیر نگاه به منجی و موعود در رفتار فردی و اجتماعی در اسلام و مسیحیت، یعنی نوع نگاه ما به این منجی به وظایف منتظرین در عصر غیبت که در متون این ادیان آمده، اگر ما اشتراکات را بگیریم و همان مقدار هم متأسفانه الآن عمل نمی شود، خصوصاً در عالم اهل کتاب، مسیحیت و یهود ما می بینیم وظایفی را برای منتظرین در متن این دو دین الهی بیان کردند  که وقتی نگاه می کنیم می بینیم خیلی به آن عمل نمی شود، و ما معتقدیم اگر مسیحیت به وظایفی که کتاب مقدس برای مسیحیان در عصر نبود منجی ترسیم کرده عمل کنند، اگر مسیحی های عالم به همین وظایف عمل کنند، اگر یهودی های عالم به همین وظایفی که گفته شده عمل کنند، و ما مسلمان ها هم به وظایف مان عمل کنیم وضعیت دنیا خیلی بهتر از الآن خواهد بود، حالا صد در صد گل و بلبل نمی شود ولی خیلی بهتر از این می شود، یک روایت از آقا امام صادق (ع) داریم، البته از امام سجاد هم نقل شده، و آن هم این است که  حضرت می فرمایند

«من عرف هذا الامر فقد فرج عنه لانتظاره»

هر کس معرفت پیدا کند نسبت به امر منجی عالم

معرفت پیدا کند یعنی وظایفش را بشناسد، آن امام را بشناسد، چه خواسته هایی دارد، چه ویژگی هایی دارد، چه توقعاتی از ما دارد، اگر معرفت پیدا کنیم به ساحت مقدس امام زمان و وظایف مان در عصر غیبت تعبیر حضرت این است بسیاری از گشایش ها خود به خود حاصل می شود، یعنی خیلی از گشایش ها و رفاه و مسائلی که ما دنبال آن هستیم اگر به همان وظایفی که برای ما ترسیم کرده اند عمل کنیم خیلی از آنها محقق می شود، البته کاملاً محقق نمی شود، کامل آن با آمدن منجی عالم است، ولی بحث این است که در عصر غیبت در عصر نبود امام زمان آیا به همان مقداری که استعداد آن را داریم، داریم عمل می کنیم؟ آن مقداری که وظیفه داریم در عصر غیبت داریم عمل می کنیم، تعبیر امام صادق (ع) این است که ظاهراً اینگونه نیست و اگر به همان مقداری که وظیفه داریم عمل کنیم وضعیت خیلی بهتر از این خواهد بود، حالا من بیایم بعضی از وظایف منتظرین را در عصر غیبت، چون وقت کم است و قرار است در این یک جلسه تمام کنیم مسئله را من بیشتر از مطالب کتاب مقدس و یهود می گویم، بعد بینندگان ما مقایسه کنند، ببینند تمام این مطالب را ما می بینیم در معارف اهل بیت (ع) هم آمده، مثلاً در کتاب مزامیر در عهد عتیق که هم مورد قبول مسیحیت است هم  مورد قبول یهود است، عبارت را ببینید دارد

نزد خداوند ساکت شو و منتظر او باش

مزامیر 37:7

اولین وظیفه ای که برای عصر نبود منجی کتاب مقدس مسیحیت و یهود برای ما ترسیم می کند انتظار است، منتظر او باش، یا در انجیل لوقا، که این بخش را فقط مسیحی ها قبول دارند مورد پذیرش یهودی ها نیست دارد

چراغ به دست منتظر آقای خود پسر انسان باشید،

در انجیل لوقا باب 12، آیه 36، این عبارت آمادگی برای بازگشت مسیح، حضرت عیسی مسیح می فرماید

کمرهای خود را بسته چراغ های خود را افروخته دارید

لوقا 12: 36

خوب دقت کنید تعبیر چقدر تعبیر زیبا و قشنگی است، ما با کتاب مقدسی طرف هستیم که متأسفانه بخاطر اینکه، البته مسیحیت معتقد است که اینها کتاب آسمانی نیست توسط برگزیدگان نوشته شده، تحت اشراف روح القدس، خب تحریفات زیادی دارد ولی نکات جالب و  موافق با عقاید سلیم هم در این کتاب های مقدس می بینیم یکی این است، چقدر زیبا در انجیل لوقا

کمرهای خود را بسته چراغ های خود را افروخته دارید، و شما مانند کسانی باشد که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند تا هر وقت آید و در را بکوبد بی درنگ برای او باز کنند،

بعد می گوید

خوشا بحال آن غلامانی که آقای شان می آید ایشان را بیدار یابد، هر آینه به شما می گویم که کمر خود را بسته ایشان را خواهد نشانید و پیش آمده، ایشان را خدمت خواهد کرد

بعد دارد که

اگر در پاس دوم یا سوم از شب بیاید، ایشان را چنین یابد خوشا بحال آن غلامان

یعنی در تاریکی شب که کنایه است از تاریکی عصر غیبت و عصر نبود منجی عالم دارد می گوید که محکم باشید یعنی آماده باشید، کمربند های خود را بسته، نصف شب هست منتظر آقا هستی، کمر بند خودت را ببند، یعنی شل و ولنگ و وار نباش بی تفاوت نباشد، کمربند خود را ببند یعنی حسابی آماده باش، مرتب و آماده، دیدید وقتی می خواهند بگویند آماده شدیم یک کاری را با جدیت انجام بدهیم می گویند کمربند را بستیم و شروع کردیم، این تعبیر کنایی هم در روایات ما هست، هم در داستان های قدیم بوده، کمربند خود را محکم ببندید یعنی در عصر غیبت باید تلاش کنید، بی تفاوت نباشید؛ چراغ های خود را افروخته بدارید، نه اینکه فقط در جا به صورت فردی خودت را آماده کنی نه یک چراغی هم دستت باشد، این یعنی در عصر غیبت این طوری نیست که تو معرفت کسب نکنی، بگویی چون منجی عالم نیست چون امام زمان نیست ما در ظلمات غیبت هستیم پس، هیچ کاری نکنیم، نه یک چراغی باید دستت باشد، باید یک مباحثی را برای خودتان روشن کنید.

مجری:

منظورش ابزار است یا نه آمادگی روحی و معنوی است

استاد رضوی:

منظور معارف است، در روایات از علم تعبیر شده به نور، در قرآن در روایات از علم تعبیر شده به نور «الله نور السماوات و الأرض» خدا که نور چراغ که نیست، روی این حساب خداوند خودش را تشبیه کرده به نور چون روشن می کند حقایق را واضح می کند؛ خب چراغ خود را افروخته بدارید عیسی مسیح دارد با این حواریون با مسیحی ها دارد صحبت می کند می گوید اینگونه باشید، مثل کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند، کمربند تان را ببندید نصف شب است، چرت نزنی، یک چراغی هم دستت باشد، در تاریکی نباید به سر ببری، یعنی وظایف خودت را بدانی، راه را تا دم در باید برای خودت روشن کنی، اینطور نیست که ساکت و بی تحرک بنشینی، دنبال هیچ معرفتی نروی بگویی خب خود آقا می آید همه کارها را می کند، نه هم به صورت فردی باید کمربندت را ببندی آماده باشی، هم از نظر معرفتی باید یک چراغی دستت باشد که وقتی آقای تو می آید خواب نباشی که عبارت را خواندیم دیگر، خوشا بحال آن غلامانی که وقتی آقای آنها در نصف شب می آید بیدار هستند، یعنی غفلت نگرفته آنها را، حالا اینکه نصف شب آمدن او را در بحث زمان ظهور خواهیم گفت که یکی از نکاتی که در این ادیان الهی هست درباره ظهور منجی، این است که در یک زمانی می آید که توقع نداریم، در یک زمانی می آید که ظلمات است ظلم و ستم زیاد است، اما تو در ظلم و ستم غرق نشدی، یک چراغی دستت هست خودت آماده هستی، اما در فضایی هستی که تاریک است، خسته کننده و ملال آور است ممکن است خوابت ببرد، این تشبیهات از این باب است، خیلی خب خسته می شوند در عصر غیبت این یک عبارت، یا در انجیل متی باب 7، یکی از وظایف منتظرین را عمل به احکام بیان کرده است، آیه 21، یکی از نکات عمل به احکام است در ذیل این نکته ای که باید چراغ به دست باشیم در عبارات مختلف دارد که باید به احکام و تورات و شریعت عمل کنیم، اگر می خواهید منتظرین خوبی باشیم، این یک وظیفه، وظیفه بعدی ما دارد که منتظران خداوند وارث زمین خواهند شد، عین همان عبارتی که  در قرآن کریم داریم، که کسانی که منتظر می مانند وارث زمین خواهند شد، وظیفه بعد آماده باش برای ظهور ناگهانی است، چون یک بحث آماده باش برای ظهور است یک بحث آماده باش برای ظهور ناگهانی است، این ناگهانی بودن ظهور می طلبد که آدم یک طوری  خودش را آماده کند که اگر فردا زمان ظهور بود کم نیاورد، این خیلی مهم است ما داشتیم می گفتیم آماده باش، اما یک نکته ای که هست، چون ظهور ناگهانی است شما باید یک طوری حرکات و سکنات خود را تنظیم کنی که اگر همین فردات زمان آمدن منجی بود کم نیاوری، این خیلی مهم است، باز در همین مزامیر دارد، من در بحث ناگهانی بودن ظهور حالا اینها را باز نکته ای داریم من ان شاءالله اینها را باید تقدیم بکنم که امر ظهور هم در مسیحیت هم یهود هم در اسلام یک امر ناگهانی است، لذا هم اندیشمندان مسیحی، هم یهودی، هم اسلامی، نهی کردند پیروان این ادیان را از اینکه زمان برای ظهور تعیین کنند که حال اینها را ان شاءالله آدرس هایش را خدمت شما خواهم گفت، حلیم باشید در عصر غیبت دارد که باید حلیم بود، صالح باشید در همین مزامیر دارد، صبور باشید، در انجیل متی باب24 دارد

هر که تا انتها صبر کند نجات یابد

متی:24

اگر صبر بکنید نجات پیدا می کنید، صبر نکنید نجات پیدا نمی کنید، اینها را باید دقت کنید،

بیدار باشید زیرا که نمی دانید در کدام ساعت خداوند شما  می آید، لیکن این را بدانید که اگر صاحب خانه می داند در چه پاس از شب دزد می آید بیدار می ماند و نمی گذاشت که به خانه اش نقب زند لذا شما نیز حاضر باشید زیرا در ساعتی که  گمان نبرید پسر انسان می آید

اینکه گفتیم آماده باش برای ظهور ناگهانی باز از یک تشبیه زیبایی در انجیل دارد استفاده می کند می گوید حکایت شما حکایت مثل کسی است که شب در خانه است، شما اگر بدانی چه زمانی می خواهد دزد بیاید خانه خودت را آماده می کنی که وقتی می آید غافل نشوی، این مثال دزد را نگویید باید مثال می زد به آمدن آقا از عروسی، نه چون امر ناگهانی مهم است مثال می زند به دزد، جالب است می گوید یک امر ناگهانی مهم می خواهد رخ بدهد مثل این است که یک دزدی می خواهد نصف شب بیاید خانه ات، شما چکار می کنی؟ اگر بدانی کدام ساعت می آید همان ساعت بیدار می مانی، اگر ندانی ساعت آن چه زمانی است باز هم گوش به زنگ می ایستی که وقتی می آید غافلگیر نشوی، این ناگهانی بودن امر ظهور یکی از امتیازات ظهور منجی عالم است، یعنی از امتیازاتی که و یکی از برگ برنده های منجی عالم هم در اسلام هم در مسیحیت هم در یهود این است که ناگهانی می آید، خود این ناگهانی آمدن ممکن است یک مقدار برای ما سخت باشد بگوییم نمی دانیم چه زمانی می آید، اما دقت کنید یکی از فواید آن اینجا ظاهر می شود، وقتی ناگهانی می آید دشمنان و بدخواهان منجی غافلگیر می شوند، این امر غافلگیری یکی از آن اسراری است که باعث می شود آمار تلفات و کشتار بیاید پایین، آنهایی که طالب منجی هستند خوشحال می شوند، آنها که هیچ مشخص است وظیفه شان، فوقش می گویند ای کاش می دانستیم چه زمانی می آید، اما آنهایی که دشمن هستند و اقلیت دنیا هستند غافلگیر می شوند، این غافلگیری باعث می شود که آمار تلفات بیاید پایین و در نتیجه کشتارها به حداقل برسد، چون غافلگیر شدند، این هم به جای خود این فایده را دارد؛ یا در همین انجیل متی باب 24، آیه13 دارد که

هرکه تا انتها صبر کند نجات یابد

متی13:24

یعنی کسانی که در عصر غیبت و نبود منجی به سر می برند اینطور نباشد که یک مدتی پا به کار باشند بعد از یک مدتی بگذارند کنار، نتیجه چه می شود؟ آن وقت آمد ماه دیگر سال بعد زمان ظهور منجی است، این آقا کجا است؟ در جبهه مقابل است، چرا؟ چون صبر نداشته، لذا صبر و سختی نبود منجی را انسان بر خودش هموار کند با صبر، انصافاً ما حالا راحت داریم حرف آن را می زنیم ولی واقعاً کار سختی است از گوینده گرفته تا شنوندگان عزیز واقعاً کار سختی است، باید از خدا بخواهیم به همه ما کمک کند، یکی از وظایف ما در عصر غیبت در کتاب مقدس دعا کردن برای آمدن منجی است مثلاً در انجیل مرقس، باب 13 آیه 33، دارد که

دارد که بیدار باشید، دعا کنید زیرا که نمی دانید که آن وقت چه زمانی می شود

مرقس:33:13

پس یکی از وظایف ما در عصر غیبت و نبود منجی دعا کردن است، دعای برای فرج، این کجا آمده؟ در همین کتاب مقدس مسیحیت، ما هم که تا دلتان بخواهد در دعا ها داریم «الدعاء سلاح المؤمن» به صورت کلی، اسلحه مؤمن دعا است، هرچه می خواهی با دعا می توانی بدست بیاوری، در رأس حوائج ما فرج امام زمان است، و بخصوص درباره فرج از خود حضرت گرفته تا آباء گرانقدر شان یکی پس از دیگری تعلیم دادند به ما دعاهای فراوانی را به ما یاد دادند، دعای عصر غیبت، زیارت آل یاسین و ادعیه فراوان دیگر که بنشینیم و دعا کنیم برای آمدن منجی، ما می بینیم این دستور العمل در مسیحیت هم هست، و دعا می کنند برای آمدن منجی، یک نکته ای که اینجا می ماند من یک اشاره ای به بعضی از نکات در آئین یهود بکنم، خیلی جالب است حالا ببینید، در آئین یهود دارد هفت چیز قبل از خلقت عالم به وجود آمد، تورات، توبه، بهشت، و جهنم، اورنگ و جلال الهی، بیت همیقداش، نام ماشیح، نام ماشیح و منجی عالم در اهمیت بحث منجی گرایی در آیین یهود دارد که نام ماشیح در کنار شش چیز دیگر قبل از خلقت عالم به وجود آمده، اینقدر مهم بوده، ما مشابه این را در روایات مان داریم، در آن روایات زیبایی که داریم، خداوند وقتی انسان را خلق کرد، آدم را خلق کرد، یک معرفتی از اوضاع و احوال اولاد آدم به ملائکه داد، ملائکه گفتند خدایا این آدم را برای چه خلق کردی اینکه همه اش ظلم و فساد و خونریزی است، یا در آن قضیه کربلا هم وقتی امام حسین (ع) به شهادت رسیدند ملائکه دست به دعا و ضجه بلند کردند، این چه وضعی است، خدا یا چرا می گذاری اینطور بشود که در این روایات دارد خداوند شبه امام زمان را نشان می دهد می گوید شما همه چیز را ندید، این را هم ببینید، می گوید شبه امام زمان در حال رکوع و سجود در محضر الهی بود بعد آنجا خطاب می رسد خلقت بخاطر اینها است، و به وسیله اینها، «بهذا أنتقم» من با اینها انتقام می گیرم.

نکته بعدی بحث نام های ماشیح است بماند، یکی از نکات جالبی که هست اعتقاد به ماشیح از منظر جامعه شناسی در دین یهود است، اینها در آموزه های تلمودی یهودی است، یک وقت اگر خواستید آدرسی برای آن پید کنید، در آموزه های تلمودی یهود اینها هست، دارد که در سختی ها و بلاهای اجتماعی با توجه به ظهور ماشیح خود را از یأس و نا امیدی نجات می دهند یعنی چون می دانند یک ماشیح می آید و دنیا را پر از عدل و داد می کند هیچ وقت نا امید نمی شوند، این خیلی مهم است، کسی که امید به آمدن ماشیح دارد هیچ وقت خود کشی نمی کند، الآن یکی از بلاهای عالم خودکشی است، شما نگاه کنید در عالم غرب فلان پزشک متخصص که من اسمش یادم نیست جراح نامی آمریکا، فلان بازیگر مطرح آمریکایی، اینها در همین چند سال اخیر خودکشی کردند، و خیلی افرادی بودند که به قول امروزی ها مطرح بودند در رشته و فن خودشان بعد از یک عمری کار به پوچی می رسد خودکشی می کند، کسی که اعتقاد درستی به آمدن منجی و ماشیح  دارد این به مرز خودکشی نمی رسد، نا امید نمی شود، و جالب است مثلاً دارد که ظهور ماشیح بستگی دارد به توبه مردم و اعمال نیک آنها، شما نگاه کنید در تلمود فراوان تأکید شده بر این نکته که مردم باید اهل توبه و عنابه باشند  سمت خدا ماشیح آمدنش به این امر هم بستگی دارد، البته در آموزه های تلمودی تقریباً دو تا رأی است، یک رأی می گوید زمانش مشخص است مثلاً شاید به این عنوان که قابل تغییر نیست، ولی یک رأی دیگری که بسیار جدی مطرح است این است که ما می توانیم با اعمال خوب مان زمان آمدن مشایح را جلو بیندازم.

مجری:

خیل هم جالب شد رسیدیم به مباحثی که کاملاً مشترک هست با آموزه های شیعی خود مان و من و بیننده های عزیز هر جا که دقت می کنیم بحث خیلی برای ما شیرین تر می شود

استاد رضوی:

حالا ببینید اگر جامعه یهود الآن این ویژگی هایی را که تلمود برای آنها گفته در دوران نبود ماشیح بخواهند جامع عمل بپوشانند، چطور باید رفتار کنند؟ البته یک مشکلی که آنها دارند بعضی از تحریفاتی است که متأسفانه وارد این آئین شده، ما این اشتراکات را گفتیم، حالا ممکن است همه فکر کنند بله چرا اینطور هست، ولی متأسفانه بخاطر یک سری انحرافاتی که در آئین یهود هست، مثل نژادی بودن دین شان و نگاهی که پیروان سایر ادیان دارند، این باعث می شود که  یک مقدار فاصله زیادی باشد بین نژاد بنی اسرائیل یهودی ها و  پیروان سایر ادیان.

مجری:

حالا ان شاءالله در فرصت مناسب سراغ آن نکاتی هم که فرمودید باید برویم آن قسمت هایی که منحرف شدند و در واقع دارند یک مطالب دیگر را مطرح می کنند باید در یک برنامه دیگر موضوع دیگر مطرح بشود.

استاد هفته های گذشته من خاطرم هست که ضمن اینکه داشتید این نقاط مشترک را می گفتید یک اشاره ای کردید به این مبحث که نه در دین اسلام و نه در دین یهود و نه در مسیحیت هیچ کدام تلاشی نکردند یا حالا این کار را نمی کنند که بخواهند زمانی برای حضور این موعود مشخص بکنند، یک اشاره ای به این موضوع کردید به نظرم خیلی جالب بود، اگر صلاح می دانید این مبحث را یک مقدار باز کنید برای ما

استاد رضوی:

من یکی از آن آدرس هایی را که خواندم بگذارید باز عبارتش را نشان بدهم شاید جذاب باشد بعد برویم سراغ این سؤال حضرت عالی ما یک آیه ای داریم در سوره انبیاء

«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»

در زبور نوشتیم که زمین را بندگان صالح من ارث خواهند برد

انبیاء/105

یعنی زمین در اختیار بندگان صالح من قرار خواهد گرفت، این آیه قرآن را من می خواهم از همین کتاب مقدس الآن نشان بدهم، خب این آیه اشاره دارد به زمان ظهور آقا حجت ابن الحسن ارواحنا له الفدا، تحقق این آیه در زمان امام زمان است، در سوره انبیاء که زمین را بندگان صالح من  ارث می برند، در این آیه چند تا نکته را دارد می فرماید، اولاً بالأخره یک زمانی متدینین و مؤمنین حاکم بر زمین می شوند، دوم آن کسانی که حاکم زمین می شوند صالح هستند یکی از وظایف منتظرین و ویژگی های منتظرین در عصر غیبت این است که صالح هستند، اینطور نیست که من بگویم منتظر منجی عالم هستم اما هر طور دلم بخواهد رفت و آمد کنم، به عنوان یک زن مسیحی یهودی یا مسلمان هر طور دلم می خواهد رفت و آمد کنم، مثلاً شما دستورات انجیل و تورات و قرآن را درباره حجاب و حیا ببینید هر سه دین الهی درباره حجاب و حیا و عفت و پوشش برای زن دستور دارد، نمی شود که من بیایم تمام اینها را بگذارم کنار بگویم هر طور دلم می خواهد به عنوان یک زن هر کسی که هر طور دلش می خواهد راه برود ما هم به عنوان یک مرد هر طور دل مان بخواهد با زنان نامحرم ارتباط داشته باشیم بعد بگوییم پیرو عیسی مسیح هستیم، گوییم پیرو حضرت موسی هستیم، پیرو انجیل و تورات هستیم پیرو قرآن هستیم، جالب هست در همین بحث حجاب که الآن بحث روز شده شما هیچ یک از ادیان الهی ولنگ و باری را  بی حیایی و برهنگی را به زن روا نمی داند، بعضی صحبت هایی که از گوشه و کنار به گوش می رسد، من فعلاً کاری به بعد سیاسی ندارم، چه سیاست هایی پشت این قضایا هست، من بعد الهیاتی آن را می خواهم بگویم می خواهم بگویم آن خانم هایی که خود شان را برهنه می کنند به عنوان آزادی و زن اینها پیرو کدام دین هستند به ما بگویند، یهودی هست؟ خب حجاب برتر تورات پوشیه و چادر است، مسیحی هست، خب حجاب برتر کتاب مقدس شما در سیره زنان انبیاء شما پوشیه و چادر است، هنوز که هنوز هست تمثال ها و نقاشی ها مجسمه های حضرت مریم با چادر بلند و مقنعه دارد تصویر می شود خیلی از جاها، ولو از قرن 15-16 به این طرف تصاویر حضرت مریم هم خیلی از جا ها دارد برهنه  می شود، ولی هنوز که هنوز هست این هست، من دیروز داشتم مثلاً عکسی یکی از این کلیسا های ایران را نگاه می کردم توجهم را جلب کرد، دیدم یک کلیسایی هست در یکی از این شهر های ایران دیدم یک عکسی گوشه کلیسا است دیدم عکسی حضرت مریم است بزرگ کردم دیدم با چادر و مقنعه است، می خواهم بگویم نه مسیحیت نه یهود، بروید آموزه های انجیل و تورات را درباره حجاب ببینید آنهایی که می گویند زن باید ولنگ و وار باشد نه می توانند به انجیل استناد بدهند نه به تورات، نه می توانند بگویند مسیحی، نه می توانند بگویند یهودی، نه می توانند بگویند مسلمان هستیم، از ضروریات و مسلمات است این ادیان است، حالا ما می خواهیم در عصر غیبت منجی زندگی کنیم، تعبیر کتاب مقدس مسیحیت یهود و قرآن این است، تعبیر زبور و قرآن این است باید صالحه باشید، صالح باشید، منتظر منجی هستید؟ باید صالح باشید یک زن اگر بخواهد الآن بگوید من منتظر ماشیح هستم به عنوان یهودی، منتظر مسیح هستم به عنوان مسیحی، منتظر مهدی موعود هستم به عنوان یک زن مسلمان می تواند خودش را برهنه کند؟ به کدام مجوز؟ اسلام که پوشاندن سر را واجب می داند، حالا شما بگو یه لاخ مو چکار می کند، این دستور اسلام است که به جای خود پاسخ آن را داده اند مسیحیت و یهود هم این ولنگ واری که الآن هست را تبلیغ می کنند، نه متن دین یهود قبول می کند نه  متن دین مسیحیت، بقیه ادیان را فعال کاری ندارم، لذا می خواهم بگویم ببینید این عبارت قرآن که

«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»

انبیاء/105

در سوره انبیاء عین این عبارت در همین انجیل و تورات الآن هست، یعنی در کتاب مقدسی که مورد پذیرش مسیحیت و یهود است در مزامیر است که هم مسیحی ها قبول دارند و هم یهود، ببینید در مزامیر فصل 37، آیه 7 می گوید که

نزد خدا ساکت شو و منتظر او باش و از شخص فرخنده طریق و مرد حیله گر خود را مشوش مساز

مزامیر:7:37

این عبارت را ببینید، نزد خدا ساکت شو و منتظر او باش، اولین وظیفه ما در همین مزامیر انتظار است بعد می رویم آیه 11 در آیه 11 همین مزامیر می فرماید

اما حلیمان وارث زمین خواهند شد و از فراوانی سلامتی متلذذ خواهند گردید

مزامیر:11:37

افراد حلیم وارث زمین می شوند، عبارتی که قرآن داشت «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» هست، ببینید باز عبارت این است، در همین مزامیر آیه 29، عبارت را ببینید

صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا به ابد سکونت خواهند نمود

مزامیر:29:37

«أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»

خب صالح به چه کسی می گویند؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ صالح در دین مسیحیت تعریف شده در دین یهود تعریف شده، خصوصاً در مورد زنهای شان، عبارات حضرت عیسی را در اناجیل ببینید، عبارات پولس قدیس را در  نوشته های پولس ببینید، زنها خود را بیارایند به لباس مزین، این عین عبارت عهد جدید است که  در دست مسیحیان عالم است، من عبارت را حفظ هستم ببینید، خود را بیارایید به لباس مزین به حیا و حفت کما اینکه زنانی که  دعوای دین داری می کنند چنین هستند، این تقریباً عبارت کتاب مقدس است، حالا من اسلاید های بحث حجاب را اینجا مفصل دارم، وقتی کتاب مقدس مسیحیت و یهود و اسلام دارد یک صدا می گوید زن باید با حیا باشد با عفت باشد، این زن خودش را برهنه می کند که چه شود؟ واقعاً آزادی زن به برهنگی او هست؟ شما یک شهر یک آبادی در دنیا نشان بدهید زنها برهنه هستند و راحت هستند، خود غربی ها خود کشور های دنیا دارند آمار می دهند، خود شان می گویند در زمستان چون پوشش زنها بخاطر سرما بیشتر می شود تجاوز به عنف و زن آزاری کمتر است، این یعنی چه؟ حالا بعضی خانم های که مستبصر شدند در احوالات آنها من خواندم که وقتی ما همچین نکاتی را می بینیم چرا، همین الآن داریم فرقه هایی از مسیحی ها و یهودی هایی که در حجاب از خیلی از زنهای مسلمان ما موفق تر هستند، بعضی از یهودی های ارتدکس هستند ببینید در کشور های مختلف دنیا پراکنده هستند، بعضی فرقه های مسیحی هم هستند که اینها خیلی مقید هستند به بعضی از این آداب البته اینها اقلیت هستند ولی متن دین شان اینها را ترویج می کند، پس این عبارت بود، گفتم دوستان ببینند شاید جالب باشد برای شان، اما نسبت به سؤالی که شما مطرح کردید، درباره تعیین زمان ظهور، هم در تاریخ مسیحیت هم در تاریخ یهود ما داریم کسانی که آمدند زمان برای ظهور ماشیح و منجی تعیین کردند و مشکل درست کردند، لذا ما در معارف تلمودی داریم علمای یهود شدیداً با این قضیه برخورد می کردند حداقل در تاریخ یهود تا آنجایی که ما دیدیم که زمان برای آمدن ماشیح تعیین نکنید، عبارت این است، لعنت می کنند کسانی را که  زمان برای آمدن مشایح تعیین کردند، لعنت بر کسانی که تاریخ پایان ذلت اسرائیل و ظهور ماشیح را محاسبه می کند، خدا لعنت شان کند، بعد علت آن را هم می گویند ما به همین دلیل می گوییم در معارف اسلامی زمان برای ظهور منجی تعیین نکنید، به همین دلیل که خاخام های یهود گفتند، دلیلش چیست؟ دلیل آن این است که چون اگر در آن تاریخ نیاید معنای کار شان این است که دیگر هرگز نمی آید، یعنی مردم دیگر برای همیشه از آمدن ماشیح نا امید می شوند، لذا در متعارف مهدوی ما خود اهل بیت قبل از ولادت امام زمان متعدد فرمودند «کذب الوقاتون» دروغ می گویند آنهایی که وقت تعیین می کنند، باید مراقب باشیم، امید داشته باشیم بگوییم ان شاءالله پیر های این امت هم امام زمان را خواهند دید، اما اگر بیاییم قطعی بگوییم کما اینکه منصوب شده به بعضی بزرگان می گویند فلان عالم فرمود که پیر مرد ها هم خواهند دید این امام زمان را، خب خود آن بزرگوار که از دنیا رفت، پیر مردهای هم دوره با ایشان هم اکثراً از دنیا رفتند، منظور ایشان اگر گفتند ان شاءالله بوده، یعنی رجاء داریم امیدواریم لذا باید دقت کنیم و این عبارت هست، و جالب است که یکی از نکاتی که در این بحث است می فرماید شما زمان در ظهور تعیین نکنید، اگر شما لیاقت آن را داشته باشید می آید، در کتاب اشعیا من بیاورم این عبارت را بینندگان ببینند جالب است در کتاب اشعیا، گفته اگر لیاقت داشته باشید خدا یک کاری می کند بیاید، در کتاب اشعیا باب 60، آیه 22،  شبیه همین را ما در معارف شیعی داریم، ببینید اوصاف آخر الزمان را دارد می گوید

صغیر هزار نفر خواهد شد حقیر امت قوی خواهد گردید، من یهوه در وقتش تعجیل در آن خواهم نمود

اشعیا22:60

یعنی اگر من بخواهم می توانم زمان آمدن ماشیح را به تعجیل بیندازم، همان چیزی که در معارف ما به ما وعده داده اند، اگر شما این لیاقت را در خود تان ایجاد کنید، آمدن امام زمان به تعجیل می افتد، ولی به شرطی که این لیاقت را در خود تان ایجاد کنید، پس لذا باید پرهیز کنیم هم تاریخ مسیحیت هم تاریخ یهود، هم تاریخ اسلام، پر است از داستان ها و جریاناتی که  عده ای آمدند از باب اشتیاق علاقه، خب دشمن که از آن طرف سوء استفاده می کند، آمدند زمان را برای ظهور تعیین کردند، کما اینکه در این سنوات اخیر که داعش ظهور کرد و بعضی کشتارها و ملک عبدالله بود و بعضی ظلم ها، عده ای آمدند گفتند الآن دیگر ظهور است، الآن دیگر زمان ظهور است، اینها از باب اشتیاق و علاقه است  ولی غافل هستند که تاریخ اینها را گفته، یکی از شهر های شیعی ایران من اسم نمی آورم، شاگرد علامه مجلسی داستان آن را نوشته در رساله فیروزیه، اینترنت سرچ کنید، می گوید از بس علاقه داشتم به امام زمان از آن طرف هم ظلم و فساد ها را می دیدم، آنها اگر الآن بودند چه می گفتند، آنها اگر الان بودند احتمالاً می گفتند امام زمان آمده رفته، آن زمان تازه ظلم و فساد مثل الآن نبود، گفتند دیگر این هفته دیگر باید امام زمان بیاید دارد که مردمان این شهر تحریک شدند توسط بعضی از متدینین  کم سواد تر هیچ چیز، یک ماه، دو ماه  کار اینها این شده بود که هر جمعه می رفتند دم دروازه شهر با اسب و زره و شمشیر می گفتند الآن است که دیگر امام زمان بیاید، یک مدتی این کار را انجام دادند دیدند نیامد زده شدند، همان بلایی به سر شان آمد که خاخام های یهود برای یهودی ها پیش بینی کرده بودند، نا امید شدند گفتند امام زمان دروغ است، از تشیع دست برداشتند شدند ناصبی، نه اینکه غیر شیعه معمولی بشوند، شدند از آنهایی که دست شان به شیعه می رسد با او برخورد می کردند، که دارد که علمای وقت، محقق ثانی بوده، شیخ بهائی بوده یا امثالهم طلبه هایی را فرستادند آنجا باز دوباره، تبلیغ کردند، صحبت کردند، شم حق نداشتید زمان برای ظهور تعیین کنید، اینطور هم که شما فکر می کنید نیست، و بالأخره فضا کم کم عوض شد، این را تاریخ یهود گزارش می کند، تاریخ مسیحیت گزارش می کند که این آفت ها تعیین زمان دارد، پس طبق آموزه های مسیحیت و یهود زمان آمدن ماشیح و مسیح و موعود ناگهانی است مشخص هم نیست وظیفه ما انتظار است، آمادگی و انتظار با همان اوصاف زیبایی که داشت.

مجری:

ممنونم و متشکر خیلی لطف کردید و این نکته خیلی مهمی بود که فرمودید، همیشه آماده باشیم، همانطور که از کتب انجیل و یهود هم فرمودید مثال های جالبی هم که می زدند آمادگی همیشگی است، که ما یک طوری تمرین کنیم زندگی کنیم که

استاد رضوی:

آمادگی همیشگی در سخت ترین شرایط در تاریکی شب کأن دزد می خواهد بیاید اموالت را بزند باید چهار چشمی مواظب باشی در تمام زمان ها باید آماده باشی، آقا می خواهد از مجلس بیاید یک چراغ هم باید از استقبال آقا داشته باشی، اینها تشابیه و تمثیل هایی است که حضرت عیسی مسیح دارد و ما امیدواریم مسیحی های عالم به همین مقدار هم اگر بیایند به همین فرامین عمل کنند، زنهای مسیحی به همین فرامین اناجیل اگر عمل کنند در حیا و عفت وضعیت عالم خیلی بهتر از این ان شاءالله خواهد بود خدا ان شاءالله به ما مسلمان ها و ما شیعیان و بالأخص به من گوینده خدا توفیق بدهد که این حرف هایی که زدیم ان شاءالله جامع عمل هم بپوشانیم.

مجری:

ان شاءالله خیلی متشکرم از شما لطف کردید مطالب بسیار مهم و مفید و کاربردی آماده کردید و همچنین شما بیننده های عزیز که برنامه خودتان آفتاب یلدا را دنبال کردید ان شاءالله که به آن آمادگی و انتظار واقعی برسیم و آقا امام زمان هم به ما کمک کنند، توجه کنند و اشاره ای کنند چون قطعاً ما که با این ایراد های بسیار زیاد و مشکلاتی که داریم ممکن است پای ما بلغزد، ان شاءالله که آقا هم کمک می کنند و عنایت کنند و ما بتوانیم به آن آمادگی مورد نیاز برسیم؛ متشکرم باز هم از شما که بیننده برنامه خودتان بودید تا این لحظه تا هفته آینده که باز هم در خدمت شما باشیم خدا یار و نگهدار تان.


آفتاب یلدا>

زمان ظهور منجی موعود مشترکات یهود منتظرین اسلام مسیح انجیل احکام حجاب پوشیه چادر حضرت مریم س زبور ادیان برهنگی