سایر قسمت ها
کاوش - پاسخ به شبهات باستان گرایان درباره تاریخ اسلام

قسمت سی برنامه کاوش با کارشناسی دکتر روستایی


دیگر قسمت ها


  
  • اصغر حیدری

    23 آذر 1402 - ساعت 14:51

    شبکه محترم ولیعصر، لطفا این مطالب و سوالات را درج کنید تا بینندگان متوجه شوند که شبکه به اظهار نظرها و ایرادات و انتقادات اهمیت می دهد و بینندگانی در حد اظهار نظر و منتقد دارید که به دقت برنامه ها را می بینند. به کسی هم فحش نمی دهیم و بی احترامی نمی کنیم. شاید چاشنی انتقادمان، فلفلی از نوع تندش باشد اما شما و اساتید محترم شرح صدر داشته باشید. جناب استاد روستایی سلام علیکم (دربارۀ برنامۀ 18/9/1402 کاوش) اولوالعزم تعبیری قرآنی دربارهٔ «پیامبرانِ شکیبا، کوشا و دوراندیش» است که نسبت به سایرِ پیامبران از جایگاهِ والاتری برخوردار بوده‌اند.عبارتِ «اولوالعزم» در قرآن یک مرتبه به‌صراحت در آیهٔ ۳۵ از سورهٔ اَحقاف یاد شده وآمده‌است: فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ ۚ پس همان‌گونه که پیامبران نستوه صبر کردند، صبر کن و برای آنان شتابزدگی به خرج مده .قرآن در آیهٔ ۱۳ سورهٔ شوریٰ، تعدادِ پیامبرانِ اولوالعزم را پنج نفر گزارش می‌کند: شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّی بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی . در دین شما، هر آنچه به نوح سفارش کرده بود، مقرر داشت و نیز آنچه به تو وحی کرده‌ایم و آنچه به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کرده‌ایم. در آیهٔ هفتم از سورهٔ احزاب نیز به این مطلب اشاره شده‌است.علامه طباطبایی در تفسیر آیهٔ ۳۵ از سورهٔ احقاف — که به «اولوالعزم» اشاره دارد — برای اولوالعزم سه معنا در نظر گرفته‌است و خودِ او دیدگاهِ سوم را دیدگاهی به حق نزدیک‌تر دانسته‌است: 1- عزم به‌معنای صبر...2- عزم به‌معنای وفای به عهد...3- عزم به‌معنای عزیمت یعنی حکم و شریعت. سوال: 1- جناب دکتر روستایی بر چه مبنایی دو بار در این برنامه گفتید: حضرت یعقوب از پیامبران اولوالعزم بود؟ 2- در یکی از برنامه های قبلی لیستی بلندی از محدثین و مورخین سنی ( واحتمالا برخی شیعه)نشان دادی که یک مطلبی را نقل کرده اند و لذا چون همه نقل کرده اند درست است! البته بنده اعتراض کتبی کردم. حالا سوال می کنم: در این برنامه از یک کتاب حدیثی شیعه روایت گفتی که دختران پیامبر غیر از حضرت فاطمه دختر واقعی پیامبر نبودند! اما در انبوهی از کتابهای محدثین و مورخین شیعه و سنی متاخر و بعدی آمده که پیامبر از حضرت خدیجه 3 دختر و یک یا دو پسر داشته که پسرها (مانند ایراهیم ماریه) در طفلی مردند و دختران بالیدند. این ها را چه کنیم؟! دور بیندازیم چون آدم کثیفی به نام مشیری اشکال گرفته؟! دختر دار و پسر دار شدن پیامبر از جناب خدیجه کسر شأن پیامبر است؟ یا نشان از برکت رحم حضرت خدیجه و پشت حضرت پیامبر دارد؟! چرا پیامبر در هیچ کجا این دختران و پسرها را انکار نکرده است؟! اگر کرده نشان دهید! 3- چرا این قدر آدم کثیف و بی دینی چون مشیری را با نشان دادن سخنانش معروف می کنید؟!! من اصلا مشیری را نمی شناختم و از این برنامه شناختم. 4- حضرت فاطمه بزرگ و بزرگ تر از فهم انعامهایی مثل مشیری است. نه به جهت علمش یا حلمش یا حدیثش و ... که همۀ اینها هست اما در مدت کوتاه زندگی بروز و ظهور به حق نیافتند و خداوند میلیونها بار بانی و باعث شهادت حضرت و محسن را لعنت کند. فاطمه فاطمه است چون ام ابیها بود( بعد از خدیجه، فاطمه متحمل زحمات زندگی دنیوی پیامبر و حتی دفاع از پدر در برابر مشرکین مکه بود چنان که جریان دور کردن شکمبه و ... از دوش پیامبر و لعن و نفرین فاطمه بر بزرگان کافر قریش آن هم در سنین کوچکی فاطمه بسیار زیبا در صحیح بخاری آمده است)، همسر و مدافع ولایت پیامبر بود و جان در این راه داد و اولین شهید این راه یعنی محسن را تقدیم کرد. فاطمه مادر تمام ائمه و تمام سادات روی زمین تا قیامت بوده و هست، حسین و حسن و ... مهدی از رحم مبارک و مطهر او هستند. او به فرمودۀ قرآن کوثر فروزان محمدی است. سروده ام: حبیبی ما به تو کوثر داده ایم/ دلت از بحر غم آزاده ایم کافرانی که تو را ابتر خوانده اند/ کو کجایند؟ همگی افتاده اند همینطور در سوگ آن مادر جاویدان سروده ام: آه که آن سیلی و آتش بر در/ انداخت به جانم شرری تا به قیامت امید که با آمدنت ای مه و خورشید(حضرت مهدی ع)/ گیریم تقاص و فشانیم بذر عدالت. آیا سایر دختران پیامبر یک صدم اینها بودند؟! قرار نبود و نیست که همۀ دخترهای پیامبر یا امامان، فاطمه باشند. فاطمه فقط یکی است. همچنان که از میان پسران متعدد حضرت علی، قرار نبود که کسانی مشابه حسن و حسین باشند و از میان پسران متعدد امامان شیعه، فقط امامانمان به مقام امامی رسیدند و جعفر کذابها طرد شدند و در تاریخ نشانی از آنان باقی نماند. جناب استاد: برای سه چهار جملۀ آدم دیوانه ای مثل مشیری، بیش از یک ساعت جواب می دهید و اخبار و روایات طولانی می خوانید. به ما بینندگان هم جواب دهید. برنامۀ جناب حسینی و استاد محترم جناب یزدانی از این بابت زیبنده تر است که به موافقین و مخالفین فرصت سوال و ایراد می دهند و به اظهار نظرها پاسخ کتبی می دهند، اما جناب روستایی جواب نمی دهد. باز هم دوستتان دارم و از مطالب شما استفاده ها می کنم. حیدری. تبریز. 09144315800
    پاسخ نظر:

     با سلام
    بیان کلمه اولی العزم در رابطه با حضرت یعقوب علی نبینا و آله و علیه السلام اشتباه لپی بوده است.
    در رابطه با فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله، کارشناس برنامه منکر فرزندان ذکور پیامبر صلی الله علیه و آله نشدند؛ بلکه بحث ایشان دو دختر دیگری است که به ازدوج عثمان درآمده بودند که ایشان گفتند این دو دختر با توجه به تجمیع قرائن و دیدن تمامی مطالبی که در این رابطه آمده است، نظرشان این است که این ها دختر خوانده پیامبر صلی الله علیه و آله بودند نه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و حتی ایشان به کتاب بنات النبی ام ربائبه هم ارجاع دادند و نسبت به گزارش هایی که می گویند این ها دختر پیامبر صلی الله علیه و آله بودند هم پاسخ اجمالی دادند و گفتند دختر خوانده را در حکم دختر می دانستند لذا از این افراد در گزارش ها به عنوان دختر پیامبر صلی الله علیه و آله یاد شده است.
    در رابطه با مشیری هم ما چاره ای نداریم از این که یا شبهات این افراد را پاسخ ندهیم و یا اگر پاسخ دهیم مجبور شبهه کننده را هم معرفی کنیم؛ چون اگر فقط اشکال را مطرح کنیم بدون اشاره به شبهه کننده در این صورت از نظر رسانه ای پاسخ شبهه کمتر دیده می شود لذا برای این که پاسخ شبهه همانند شبهه دیده شود، باید شبهه کننده هم معرفی گردد.
    در رابطه با پاسخگویی برنامه های شبکه هم خدمت شما عرض می کنیم که تمامی برنامه های زنده شبکه قابلیت تماس را دارد و اگر شما تمایل داشته باشید، با همین شماره ای که در انتهای پیام خود گذاشته اید، در برنامه کاوش با شما تماس گرفته شود و مطالب خود را مستقیم بیان کنید و پاسخ آن را دریافت کنید.
    موفق و موید باشید

    0 0
  • اصغر حیدری

    23 آذر 1402 - ساعت 11:20

    شعرم را دوباره نویسی می کنم: حبیبی ما به تو کوثر داده ایم/ دلت از بحر غم آزاده ایم/ کافران که تو را ابتر خوانده اند/ کو کجایند؟ همگی افتاده اند. همچنین در سوگ مادرمان حضرت زهرا سروده ام: آه که آن سیلی و آتشِ بر در/ انداخت به جانم شرری تا به قیامت---- امید که با آمدنت ای مه و خورشید(منظور حضرت مهدی ع است)/ گیریم تقاص و فشانیم بذر عدالت. حیدری. تبریز

    0 1

کاوش - پاسخ به شبهات باستان گرایان درباره تاریخ اسلام>

فاطمیه پاسخ به شبهات حضرت زهرا س حضرت خدیجه س شهادت امام جامعه ظلم ستیزی مقابله با طاغوت بصیرت جامعه غدیر دشمنی با اهل بیت ع