سایر قسمت ها
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی

قسمت هفتاد و پنجم برنامه راه روشن با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی
عناوین بحث: (پاسخ به شبهات، تصویر امام حسین (علیه السلام)، شیعه، وحدت، پرچم شیعه، فلسطین، جهاد، عاشورا، اصلاح فکر، هدایت جامعه، قیام و حکومت، حجت های الهی)


دیگر قسمت ها

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

عنوان برنامه: راه روشن (نقد دگر اندیشان شیعی)

عناوین بحث: (پاسخ به شبهات، تصویر امام حسین (علیه السلام)، شیعه، وحدت، پرچم شیعه، فلسطین، جهاد، عاشورا، اصلاح فکر، هدایت جامعه، قیام و حکومت، حجت های الهی)

 

تاريخ: 17/ 5/ 1402

استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابو القاسمی

مجری: آقای محمد تقی غضبانی

مجری:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَبِه نَسْتَعِینْ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم‏؛ عزیزان بیننده سلام، وقت شما بخیر، از شبکه جهانی حضرت ولی عصر افتخار این را داریم در خدمت شما باشیم. ان شاء الله بتوانیم یکی از سلسله برنامه های راه روشن را تقدیم حضور شما عزیزان کنیم. در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای دکتر ابوالقاسمی هستم. استاد سلام علیکم ورحمة الله

استاد ابوالقاسمی:

و علیکم السلام ورحمة الله

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمین اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى ‌مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ ‌الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَيْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ ‌مَصَابِيحِ الدُّجَى وَصلّ عَلیٰ مَنْ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَي وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ مَوْلانا صَاحِبَ العَصْرِ وَالزمَان

سلام عرض می کنم خدمت شما و خدمت بینندگان عزیز شبکه جهانی حضرت ولی عصر امیدوارم هر کجا هستند موفق و پیروز باشند و عزاداری هایشان مورد قبول درگاه حضرت احدیت قرار گرفته باشد.

مجری:

خیلی متشکریم جناب استاد به خاطر وقتی که در اختیار ما می گذارید. برنامه راه روشن است عزیزان بیننده که پی گیر این برنامه هستند این برنامه متکفل پاسخگویی به برخی از شبهات است. شبهاتی که به روز است این روزها در فضای مجازی یا در جاهای متعدد پخش می شود و بیشترین باز خوردها را دارد. الان بحث مان در خصوص قیام و بحث حکومت در عصر غیبت است که جناب استاد ابوالقاسمی زحمت کشیدند پژوهش و تلاش های خودشان را در این برنامه ارائه می کنند ان شاء الله مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

استاد ابوالقاسمی:

بسم الله الرحمن الرحیم در هفته های که گذشته راجع به ادله جواز قیام و آن چه که بر ضد قیام و تشکیل حکومت مطرح می کنند صحبت کردیم. هفته قبل اتفاقی رخ داد بی ادبی هایی را از عده ای از مدعیان تمدن شاهد بودیم ولذا مصلحت را بر آن دیدم که این هفته بر گردیم به آن بحثی که سابق تر راجع به مسئله اشتباه فهمیدن وحدت داشتیم.

کلیپی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی پخش شد راجع به این که فلسطینی ها با سید الشهداء آشنایی ندارند حرف، حرف درستی بود. این که، این ها در این چند دهه پیروز نشده اند به خاطر این که سید الشهداء را درست نمی شناسند اگر می شناختند همان طوری که ما در جنگ هشت سال دفاع مقدس پیروز شدیم. با لبیک یا حسین که سربازان، سپاهیان، ارتشی ها و بسیجی های ما می گفتند. این کلیپ خیلی پخش شد. کلیپ را با هم ببینیم کلیپ خوبی است بعد راجع به آن صحبت می کنیم.

کلیپ شماره 1- حجت الاسلام والمسلمین کاشانی:

این که شما می بینید در فلسطین که پاره تن اسلام است و قبله مسلمین بوده. انگار یک نفر بیاید حرم امام رضا را غصب کند و یا کعبه ما را بخواهد غصب کند این همه سال است بنده های خدا دارند می جنگند، کشته می شوند. جوان می دهند. با بعضی هایشان مصاحبه می کنند پنج تا پسر داده بالاخره یک عقیده ای دارد مگر شوخی است؟ گربه هم به بچه خودش تعلق دارد این ها آدم هستند بپرسید پنج تا، هفت تا شهید دارند.

این ها چرا در فلسطین نتوانستند به اندازه ای که باید پرچم امام حسین را سر دست بگیرند؟ به اندازه ای که باشد نمی گویم بالکل نیست ولی غالب نیست. چرا آن کاری که در مدافعان حرم ما می شود آن جا نمی شود؟ جان دارند می دهد ما که نمی گوییم بازی می کند. بازی نمی کند او به اعتقادش پایبند است جان دارد پایش می دهد. اخیراً سالگرد یکی بود چله این پسر نشده پسر بعدی، چله دومی نشده پسر سوم، سومی چله اش نشده پسر چهارم طرف مثل کوه است همه جای آدم می سوزد اگر تصویری از سید الشهداء منِ بی عرضه ارائه کرده بودم که هر دو با هم زیر پرچم سید الشهداء جمع می شدیم این قدر افتراق و تفرق هم نبود.

بعد اصلا خاصیت سید الشهداء این است که شما به هر گبری، اسکیمویی حقیقت او را عرضه کنی آدم فرو می ریزد. شما در یک موزه بین المللی یا گالری نقاشی جهانی بروید زیبایی را همه دنیا می فهمند. چه کسی در این جمع فیلم خارجی ندیده است؟ همه شما دیدید یک اثر هنری تولید می شود اثر هنری خاصیت وجودی دارد می نشینی نگاه می کنی چرا نگاه می کنید؟ گاهی زیر نویس ندارد و دوبله هم نشده است ولی دیدی یک زیبایی دارد.

 سید الشهداء واقعا این قدر زیبایی نداشته که ما این را بیاییم سر دست بگیریم؟ ما در ارائه تصویرش خیلی کم کاری کردیم. لذا به جای این که به سرمان بزنیم بگوییم خاک به سرت با این تصویری که داری هر که را در قبر خودش می خوابانند من این جا می گویم خاک به سر من، منی که سر سفره او بودم نتوانستم این تصویر را درست ارائه کنم!

مجری:

استاد در خدمت شما هستیم.

استاد ابوالقاسمی:

اما بعضی از افرادی که حاضر هستند از عبد الحمیدها و گرگیچ ها دفاع کنند آن موقع که آقای عبد الحمید ضد جامعة المصطفی بیانیه ای داد این ها گفتند نه شما ادبیات او را خوب نفهمیدید، ادبیات او یک طوری است که شما درست متوجه نشدید. بسیار بی ادبانه حرف هایی زده که آقای کاشانی نخیر شما دارید اشتباه می گویید فلسطینی ها امام حسین را می شناسند.

کلیپ شماره 2: آقای صمصامی:

بی چاره فلسطینی ها 75 سال است اسرائیل دارد پدرشان را در می آورد ولی نمی توانند از خودشان دفاع کنند برای این است که ...

حجت الاسلام کاشانی:

در فلسطین آدم های که داریم که شش هفت تا پسرشان کشته شده است یک نفر هفت تا بچه را گذاشته است خودش هم این را در راه اسلام می داند اما پرچم امام حسین سر دست نیست من باشم می گویم خاک بر سر کاشانی!

آقای صمصامی:

 راحت باش بگو خاک بر سر فلسطینی

حجت السلام کاشانی:

کسی که این قدر ظرفیت داشت هفت تا فرزندش را بدهد نفهمیده که تأسی به امام حسین کند چرا امام حسین الگویت نیست؟

آقای صمصامی:

ببینیم خضر عدنان دوم اردیبهشت امسال شهید شد الگویش چه کسی است؟

حضر عدنان: لم تکن حسینیا ...  فکن زینبیا

حجت الاسلام کاشانی:

دیدند حسین (علیه السلام) در ذهن این فلسطینی چیزی نیست که در ذهن شما است.

آقای صمصامی:

برویم ببینیم تصویر امام حسین در ذهن فلسطینی ها چه است؟

(نوحه خوانی فلسطینی ها در باره امام حسین)

حجت الاسلام کاشانی:

وقتی این تصویر اصلاح نشود نمی تواند افتخار کند نمی تواند گیر کرد به امام حسین پناه ببرد.

آقای صمصامی:

بروید ویدئویی را ببینید که امیر ابو خدیجه شهید فلسطینی قبل از شهادتش صحبت کرده است

 (صحبت ابو خدیجه – عربی)

آقای صمصامی:

درست است که فلسطینی ها شیعه نیستند ولی محب اهل بیت هستند. اما کلاً آقای کاشانی قرار است تا کِی به همه چیز برچسب شیعه و سنی بزنید؟

استاد ابوالقاسمی:

سوال حامد کاشانی اصلاً اسم شیعه را در کلیپ آورده بود؟ اصلاً یک کلمه شیعه گفت؟ گفت این ها امام حسین را درست نمی شناسند. برچسب زنی روشی است که یک عده یاد گرفتند فقط و فقط ادعای تمدن و ادعای وحدت داشته باشند به هر کسی که در مسیر درست دارد کار می کند برچسب بزنند. حالا نمی دانم بودجه می خواهد گیرشان بیاید از فلان ارگان می خواهند پول بگیرند فقط برچسب زنی.

آقای صمصامی می خواهی ببینی چه کسی اسم شیعه را آورده است؟ کلیپ بعدی را با همدیگر ببینیم حاج قاسم سلیمانی سردار شهید ببینیم راجع به فلسطین و شیعه چه می گوید؟

کلیپ شماره 3 شهید حاج قاسم:

 

قدس امکان ندارد آزاد بشود جز با پرچم داری شیعه. این را چه کسی قبول کند چه قبول نکند، ما می‌رویم، دیگران می‌مانند، تاریخ این را ثبت خواهد کرد، به شیعه بودن خودتان افتخار کنید، این هم به دلیل آن کلمه حق است. حق بودن تشیع!

استاد ابوالقاسمی:

آقای صمصامی شما یک میلیونوم حاج قاسم، فلسطینی ها را می شناسی؟ می توانی همچنین ادعایی کنی؟ ایشان جانش را فدای کمک به فلسطینی ها کرده است ایشان شهیدی است که همه می شناسیم نمی توانی به آقای حاج قاسم سلیمانی برچسب بزنی که ایشان نمی تواند دست از ادعای تشیع و تفرقه اش بر دارد.

آقا، حاج قاسم دنبال تفرقه نبود دنبال ارتباط با اهل سنت بود ولی می گفت این ها چون پرچم تشیع،‌ اسم امام حسین را نگفته است چون پرچم تشیع را ندارند نمی توانند آزاد کنند ما باید پرچمدار بشویم. الان ما بیاییم دقیقاً همان حرف های شما را این جا بزنیم. حاج قاسم سلیمانی تو خبر نداری فلانی وقتی می خواست شهید شهید شود اسم امام حسین را برد؟ ایشان می آید می گوید شما خبر ندارید که از هفتاد سال قبل فلسطینی ها یا دنبال ملی گرایی بودند یا دنبال گرایشات مذهبی غیر شیعی اما آزاد سازی قدس با این دو تا انجام نشد. از فتح بگیرید از حماسش بگیرید از بقیه بگیرید این ها نتوانستند چرا؟ چون آن تصویری که از ولایت، تصویری که از سید الشهداء، تصویری که از جهاد باید در اختیارشان باشد نبوده است.

الان تازه ده پانزده سال است این تصویر در ده نفر، بیست نفر، سی نفر تا صد نفر از این ها جا افتاده است. شما همان چند نفری که این تصویر جا افتاده است را می آوری همین ها هم دارند الان جلو می برند و همین ها هم هستند که شیعه دارد به آن ها کمک می کند و همین ایدئولوژی هم دارد به آن ها منتقل می کند نه شیعه، می گوید امام حسین را درست بشناس دارد این ایدئولوژی را به او منتقل می کند شما می گویید نه فقط و فقط تفنگ بده، فقط و فقط پول بده هیچ حرفی هم از امام حسین برایش نزن امام حسینش درست است همه شان امام حسین شان درست است.

می خواهید ببینید امام حسینی که این آقایان دارند چه است؟ ده سال قبل در شبکه ولایت برنامه رفتم همان جا گفتم فلسطینی ها، ناصبی نیستند. همان جا دلیل آوردم می گویم این ها ناصبی نیستند محبت اهل بیت دارند ولی این ها اطلاعات شان ناقص است اگر یک نفر در ایران الان بیاید روز عاشوراء جشن بگیرد می توانیم بگوییم اطلاعاتش ناقص بوده است؟

این آقایان دو سال قبل در ایران یکی از مولوی ها گفت جشن بگیرید گفتند نه دین و عقیده شان این است. بله من برای آن فلسطینی که در مُخیم یرموک سوریه بود و هر سال هم عاشوراء را جشن می گرفت گفتم این جاهل است. برای آن فلسطینی که همین الان در غزه روز عاشوراء تبریک عید می گوید و روزه می گیرد من می گویم او جاهل است او را مستضعف می دانم کمکش هم می کنم نمی گویم کمک نکنیم می گویم کمک هم باید بشود. کلیپ بعدی را ببینیم

(کلیپ شماره 4 – عربی)

آماده کردن افطار برای روزه داران روز عاشورا در فلسطین و بردن آن درب منزل روزه داران!

استاد ابوالقاسمی:

به خدا منِ ابوالقاسمی می گویم این آدم مستضعف است باید کمکش کرد، ولی می گویم این، امام حسین را نمی داند چه کسی است؟ لذا روز عاشوراء تبریک عید هم می گوید. شما نیا ده را نشان بده بگو این ده تا حسینی شدند پس دیگر حرف از امام حسین آن جا نزنید. آقای کاشانی تا کَیْ می خواهی شیعه سنی کنی؟ نه آقا نمی شناسند لذا روز عاشوراء تبریک عید هم می گویند چرا؟ چون آن کسان شان هم که یک ذره شناختند درست نشناختند.

یک کلیپی است دوست داشتم می رسیدم این کلیپ را ترجمه و زیر نویس کنم ولی متأسفانه نرسیدم کلیپ خطیب مسجد سُرداء در رام الله است این مسجد از مساجد اصلی رام الله و فلسطینی ها است خطیبش در روز عاشوراء یا یک روز مانده به عاشوراء سخنرانی کرده است برای سه چهار سال قبل است خیلی قدیمی نیست. هم عاشوراء را تبریک می گوید هم راجع به شهادت امام حسین صحبت می کند هم می گوید آقایان شیعه ما را به خاطر امام حسین نکشید.

کلیپ شماره 5 خطیب مسجد سرداء در رام الله فلسطین - عربی

ترجمه استاد ابوالقاسمی:

از مطالب عجیب فردا این روز مبارک که روز عاشوراء است روزی که خدا حضرت موسی را نجات داد. می گوید هر کس که راجع به عاشوراء خوانده می داند امام حسین نه ضد آمریکا جنگید نه ضد اسرائیل جنگید، ضد حاکم ظالم که آن زمان هم حاکمش مسلمان بود قیام حق علیه باطل بود ولو باطلش ادعای اسلام بکند.

می گوید امام حسین (علیه السلام) شهید به خاطر این که می خواست حق را به جایگاهش بر گرداند ضد یزید و ظالم جنگید بعد از این جا صحبت های حماسی سید الشهداء را می خواند.

می گوید من یک سنی حسینی هستم به جای این که برای حسین گریه کنم بر او ترحم می فرستم. گفت لعنت خدا بر یزید من همین جا می گویم طرفدار شیخین هستم اما محب حسین هستم و بر قاتلینش لعنت می فرستم.

 از این جا به بعد خوب دقت کنید وقتی که تصویر درست منتقل نشده باشد چه می شود؟ باهم ببینیم: می گوید اگر کسی برای این که عاشوراء شده است سینه زنی کند به سرش بزند این از ما نیست روایتی مطرح می کند خلاصه می گوید این کارش درست نیست.

چقدر از زمانی که حسین کشته شد تا حالا خون ما، زن ها و فرزندان مان را ریختند به بهانه این که ما طرفدار کشتن امام حسین هستیم.

چه کسی می گوید خون ما ریخته است؟ در ادامه می گوید:

ابن علقمی و دیگران در عراق و بغداد، اهل سنت را کشتند (ابن علقمی شیعه بوده) به خاطر این که می خواستند انتقام خون امام حسین را از سنی ها بگیرند. می گوید ما می بینیم تانک ها آمریکا در عراق می آیند اما حوزه نجف می گوید شما برای امام حسین عزاداری کنید و سینه بزنید.

 دوست عزیز جناب آقای صمصامی این تصویر از امام حسین دارد در فلسطین مطرح می شود. با این تصویر شما می توانی به فلسطینی ها کمک کنی؟ خودتان می توانید به فلسطینی ها کمک کنی؟ با این تصویر حاضر می شود کمک ما را بپذیرد؟ یک مقداری منطقی باشید.

نیاییم ده نفر بیست نفری که واقعاً خودم به حال شان غبطه می خورم که لحظه آخر روضه سید الشهداء را خوانده و شهید شده. اثر حرف آقای حامد کاشانی است می گوید تصویر درست باید به آن ها منتقل شود چرا به شما بر می خورد وقتی می گوید یک عده بلد نیستند نه حتماً همه آن ها شیعه اثنی عشری هستند امام حسین را از ما بهتر می شناسند؟ چرا با دروغ می خواهید کار خودتان را جلو ببرید؟

 مشکل ما با شما سر کمک به فلسطین نیست به پیر به پیغمبر ما مشکلی نداریم. ده سال قبل همین جا برنامه رفتم گفتم فلسطینی ها ناصبی نیستند باید به آن ها کمک بشود. الان هم می گویم باید به آن ها کمک بشود، اما کمکی که می شود من باید یک مقداری فکرش را هم اصلاح کنم. آقا آن بنی اسرائیلی که می گفتند به موسی تو خدایت بروید بجنگید ما نمی آییم خدا کمک شان می کرد!

(قَالُوا يا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ)

(بنی اسرائيل) گفتند: «ای موسی! تا آنها در آنجا هستند، ما هرگز وارد نخواهيم شد! تو و پروردگارت برويد و (با آنان) بجنگيد، ما همين جا نشسته ‌ايم»!

سوره مائده (5): آیه 24

خدا می گوید این ها نمی فهمند کمک شان بکنم تا این فکر اصلاح نشود پیروزی نمی آید این سنت الهی است. چرا نمی خواهید این را قبول کنید؟ حاج قاسم سلیمانی بهتر از همه ما فلسطین را مثل کف دستش می شناخت می گوید این ها نمی توانند شما چرا اعتراض می کنی آن هم بی ادبانه دلیلش چه است؟ حقوق تان قطع می شود، مشکل دیگری دارید، مشکل شما چه است؟

اما برای این که خوب فرق بین دو دیدگاه مشخص شود که اثر مدل فعالیتی که آقای حامد کاشانی می گوید و ما بارها گفتیم و مقام معظم رهبری گفته، حاج قاسم سلیمانی گفته و دیگران گفتند با اثر فعالیتی که شما می گویید مشخص بشود دو تا کلیپ راجع به شیخ صلاح الدین خطیب و امام جماعت مسجد الاقصیٰ است. کلیپ اول راجع به سید الشهداء صحبت کرده است کلیپ دوم بعد از این که تصویر شیعی سید الشهداء که تصویر درست است به او داده شده است این ها هم زیر نویس نشده است مجبورم خودم ترجمه کنم.

مجری:

یک بار خودش آمده در مورد سید الشهداء صحبت کرده است یک بار تصویر خودش

استاد ابوالقاسمی:

یک بار با تصویری که اصلاح شده است

مجری:

خودش هم اصلاح را پذیرفته است؟

استاد ابوالقاسمی:

بله، که شما ببینید این اصلاح تصویر چقدر می تواند ما را به فلسطینی ها نزدیک کند، اصلاً ولایت حضرت علی هیچ، تصویر امام حسین را وقتی درست ارائه کنیم ببینید چقدر به هم نزدیک می شویم.

کلیپ شماره 6 شیخ صلاح الدین خطیب امام جماعت مسجد الاقصی - عربی

ترجمه استاد ابوالقاسمی:

می گوید از من سوال کردند آیا خروج و قیام امام حسین، خروج بر حاکم مشروع نیست؟ ما می گوییم نباید ضد حاکم قیام کرد. امام حسین هم ضد حاکم قیام کرد.

مجری:

طبق نظر خودشان که اهل سنت هستند.

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

اگر او از من راجع به پیغمبر قیام کرد گفت پیغمبر معصوم بوده حسین که معصوم نبود از من راجع به قیام یک غیر معصوم سوال کرده است. چه کسی گفته حسن معصوم است؟ چه کسی گفته حسین معصوم است؟ و چه کسی گفته علی معصوم است؟ آن ها معصوم نیستند اصلاً قیام کرده باشند. معصوم آن کسی است که اگر مبعوث نشده بود حضرت علی، یک چوپان شاعری بود بیشتر از این نمی شد.

حسن و حسین هم دو تا بچه در کوچه های مدینه بازی می کردند دیگر بیشتر از این نمی شدند اگر پیغمبر مبعوث نمی شد.

حسین اشتباه کرد پیغمبر درست گفت. حسین اشتباه کرد انبیاء درست گفتند. انبیاء معصوم هستند من نمی گویم من درست می گویم حرف پیغمبر را می زنم حسین اشتباه کرد پیغمبر کار درست انجام داد. عمل حسین، سنت نیست.

 این جا خیلی بی ادبانه می گوید «نعلُ النبی» کفش را عرب ها برای تعبیر بی ادبی به کار می برند. می گوید کفش پیغمبر، شرف برای حسین است البته ما به کفش پیامبر افتخار می کنیم اما این طور بیایی بگویی کفش پیامبر به امام حسین (علیه السلام) شرف دارد خیلی بی ادبی است.

مدل کفش پیغمبر برای ما سنت است اما حسن و حسین کارهایشان هم برای ما سنت نیست.

مجری:

این نگاه خودشان است؟ اگر حدیث پیامبر حسین منی و انا من حسین را می دید هیچ وقت همچنین حرف نمی زد.

استاد ابو القاسمی:

بله نگاه خودشان است.

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

اگر حق با حسین است حسن هم با معاویه صلح کرد.

(ما مفصل این را توضیح دادیم امام حسن (علیه السلام) در چه دورانی بود؟ امام حسین در چه دورانی بود؟ با هم فرق می کردند.)

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

عمر ابن خطاب به ابو أمامه گفت تو بعد از من زنده می مانی باید از امیر اطاعت کنی تو را زد صبر کن، حقت را خورد صبر کن (کامل روایت را این جا نخواند) می گوید اگر به تو دستوری داد که مخالف دین بود صبر کن.

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

عمر و ابوبکر از حسین اعلم بودند حسن و حسین گفتند شما شیوخ مسلمان ها و عالم دین هستید.

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

وقتی ابوبکر و عمر بودند از حسین فتوا می گرفتند یا از ابوبکر و عمر؟ مشخص است از ابوبکر و عمر، پس آقایان حسین خیلی خوب بود اما نه عمل حسین به خاطر اشتباهی که کرده است «أخطأ».

 آقای صمصامی تهِ تهِ تهِ حسینی که شما به آن ها معرفی می کنید این می شود با این تصویر شما می خواهید چه کار کنید؟ می خواهید او برای شما چه کاری انجام بدهد؟ آقای حامد کاشانی وقتی می گوید این ها تصویر را درست ندارند این ها را دیده است. حاج قاسم (خدا رحمتش کند) وقتی می گوید این ها نمی توانند پرچمداری کنند چون این ها را دیده است. البته این شخص چون شخصیت شناخته شده ای بود دسترسی رسانه ای به او بود ارتباط برقرار شد با او صحبت شد به نظرم همین قدر بس باشد.

اما در کلیپ بعدی بعد از این که تصویر درست سید الشهداء‌ به او داده شد چه کار کرد کلیپ را ببینیم

مجری:

فاصله این دو کلیپ چقدر بود؟

استاد ابوالقاسمی:

شاید دو هفته بود.

مجری:

کلیپ الان با نگاه اصلاح شده اش را ببینیم.

استاد ابوالقاسمی:

با نگاه اصلاح شده ای که به او داده شد. شما مخالف هستید می گویید نه همه این ها خوب هستند.

کلیپ شماره 7 شیخ صلاح الدین خطیب امام جماعت مسجد الاقصی با نگاه اصلاح شده - عربی

ترجمه استاد ابوالقاسمی:

من از یک چیزی می ترسیدم، می ترسیدم ملک الموت بیاید بمیرم نتوانم این کار را انجام بدهم لذا زودتر آمدم این کار را انجام بدهم.

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

من با خدا پیمان بستم که در یک جلسه ای بنشینم از خدا عذرخواهی کنم، از پیامبر هم عذرخواهی کنم.

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

(این جا را خوب دقت کنید). اینجاست که وقتی مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها) یک ذره برایش روشن شده است دیگر آن مدل بی ادبی صحبت نمی کند اسم حضرت زهرا را می برد بغض گلویش را می گیرد. داشت تصویر را داشت نگاه می کرد این را دیدم دقیقاً یاد لحظه حر افتادم که جلوی امام حسین (علیه السلام) اسم حضرت زهرا برده شد این جا ادب کرد. به خوبی حالت بغض و صدای بغضش مشخص می شود

ادامه کلیپ - عربی

ترجمه استاد ابو القاسمی:

می گوید عذرخواهی می کنم از آن جمله ای که در خود بیت المقدس گفتم چون در مسجد بیت المقدس داشت صحبت می کرد.

می گوید خوارج می خواستند از قیام سید الشهداء سوء استفاده کنند بگویند حسین هم خارجی بود ما هم مثل او خارجی هستیم. می گفت من آن جا آمدم به این مطلب جواب بدهم.

گفت من آن جا می خواستم از دین پیامبر دفاع کنم. خیلی هم خوش شان آمد اما الان فهمیدم اشتباه کردم الان می آیم میلیون ها بار می گویم من اشتباه کردم و حسین کار درست انجام داد. خدایا این را ببخش این را جای آن قرار بده و آن را از من ندیده بگیر!

واقعاً کدام بهتر است ما دغدغه امثال این عزیز فلسطینی را داشته باشیم که اگر چه آن موقع تصویرش غلط بود اما مستضعف بود ولو عالم. ما بیاییم فقط به این سلاح بدهیم که پیروزی ظاهری هم به دست آورد بر فرض بمب اتمی هم دادیم کل اسرائیلی ها را از روی زمین محو کردند. اما تَهش آن فکر باقی بماند به نظر شما ارزش دارد؟

آن وقت همه شان این مدل کلیپ آخری هستند؟ واقعاً همه شان این طوری هستند؟ چرا خودمان را گول بزنیم آقایان به خدا این کاری که شما انجام می دهید در جلوگیری از دعوت به سید الشهداء‌ (علیه السلام) روز قیامت باید جواب پس بدهید. اصلاً کاری به بودجه ای که می گیرید ندارم. اصلاً کاری به بیت المالی که برای این کارها صرف می کنید ندارم. اصلا فرض کن همه اش حلال، روز قیامت روی تان می شود جلوی سید الشهداء (علیه السلام) بیایید سید الشهداء‌ بگوید این همه فلسطینی من را نمی شناختند، آقای حامد کاشانی هم گفت من را نمی شناسند حالا پنجاه نفرشان شناختند. آن وقت تو به جای این که بیایی تأیید کنی بگویی بله ما هم قبول داریم شیعه هم نمی خواهد بشوند امام حسین را بشناسند.

شما بگویی آقای کاشانی چرا این کارها را انجام می دهی؟ دست از شیعه و سنی بر نمی داری؟ سر قضیه طالبان این جا گفتیم، گفتیم واقعیت را بگویید. بگویید طالبان تکفیری بودند ما الان احساس می کنیم می توانیم برشان گردانیم. طالبان دست پرورده آمریکا بودند احساس می کنیم می توانیم برشان گردانیم. نیایید دروغ بگویید نه تکفیری بودند و نه دست پرورده آمریکا.

پریروز ایشان با الفاظ بسیار بی ادبانه این حرف ها، حرف های مقام معظم رهبری است یک عده آقایان چنین و چنان می گفتند طالبان تکفیری و دست پرورده آمریکا هستند این حرف ها، حرف های رهبری بود چه کار کنم بگویم نه رهبری دروغ گفتند؟ واقعیت را به مردم بگو، بگو طالبانی ها الان آمدند با ما فعلاً در مسیر همراه شدند.

چطور سر روسیه می گویید روسیه الان با ما در مسیر همراه شده است. دیروز بد بود ممکن است فردا هم بد بشود. در مورد طالبان هم همین را بگو چرا می گویی طالبان، تکفیری نیست؟ چرا می گویی طالبان، آمریکایی نبوده است. الان یک مقداری سرشان به سنگ خورده است یا اتفاقات دیگری افتاده است فعلاً با ما همراه شدند به نفع ما است ما هم می گوییم بله حرف منطقی می زنید الان قبول می کنیم.

لذا ما احتیاطات مان را برای فردا می کنیم اما اگر همین طالبان، خبری که امروز دادند دارند چند هزار انتحاری برای درگیری با ایران سر آب و چیزهای دیگر آماده می کند اگر فردا همین طالبان حمله کرد یا درگیر شد آن موقع ماها باید چه جوابی به مردم بدهیم؟ آقایان دین دار شما که می گفتید طالبان خوب شدند به پیر به پیغمبر ما نگفتیم این ها می گفتند. نه چرا شما جلوی آن ها را نگرفتید؟ تا بیاییم جلوی شان را بگیریم یکی مثل این آقا با بودجه بیت المال می آید کلیپ درست می کند می گوید شما دست از شیعه و سنی بر نمی دارید؟ به جای این که واقعیت را به مردم بگویند برچسب زنی می کنند. یک طوری صحبت می کنند هیچ کس جرأت نکند واقعیت را بگوید جلوی هدایت بقیه مردم را هم می گیرند. جلوی هدایتش را بگیری جلوی پیروزیش را هم می گیری. بعد یک طوری حق به جانب صحبت می کند.

 دیدید حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی علیه) دقیقاً همین حرف های آقای کاشانی بلکه صریح تر و تندترش را گفته بود. آن موقع جرأت نداشتید حرف بزنید الان حرف می زنید؟ فکر می کردید جواب تان را نمی گیرید؟ نخیر جواب شما داده خواهد شد دفعه بعد هم بی ادبی کنید بدتر از این جواب تان را خواهیم داد.

باید خجالت بکشند هر سری تا یک کسی می خواهد برای اهل بیت کار کند در مورد اهل بیت حرف بزند می آیند سر و صدا می کنند. هیچ مشکلی در کشور غیر از این که یک عده می خواهد دعوت به سید الشهداء کنند نیست؟ هیچ مشکلی وجود ندارد که شما فقط به این قضیه گیر دادید؟ یقین دارم فردا می آیند می گویند ابوالقاسمی گفت فلسطینی ها، ناصبی هستند.

مجری:

با این که این همه گفتیم ناصبی نیستند.

استاد ابوالقاسمی:

می دانم چه حرف های خواهند زد؟ می گویند باز یک چیزهایی پخش کرد که مردم ضد فلسطینی ها بشوند نه آقا من نمی گویم ضد فلسطینی ها بشوید می گوید واقعیت این بیمار را بشناسیم بیماری اش را بفهمیم چه است؟ شما به کسی که سر درد دارد دوای سرطان بدهی فایده نمی کند. به کسی که سرطان دارد دوای سر درد بدهی فایده نمی کند درمانش را باید بیماری مطابقت بدهی.

بیماری آن ها را شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی می گفت بیماری شان این است که این ها ولایت امیر المؤمنین ندارند. حالا ما یک درجه پایین تر می گوییم بیماری این ها، این است که سید الشهداء را درست نشناختند، درمان درست را به آن ها بده. نیا ادعا کن نه همه این ها حال شان خوب است از من و شما هم بهتر هستند شما خبر ندارید. این راجع به صحبت های که در هفته گذشته رخ داد.

مجری:

خیلی متشکریم جناب استاد ابو القاسمی

 (میان برنامه)

مجری:

صلی الله علیک یا مولای یا ابا عبدالله الحسین آجرک الله یا مولای یا صاحب العصر والزمان. بحثی را که دیدیم و شنیدیم بحث روز بود جناب استاد ابوالقاسمی زحمت کشیدند و این را برای مان روشن کردند.

استاد خیلی متشکریم بابت این کلیپ ها و مباحثی که ارائه فرمودید بنده به نوبه خودم خیلی استفاده کردم ان شاء الله برای بینندگان هم مورد استفاده قرار گرفته باشد. بحث خودمان را در دقایق باقی مانده می خواهیم ادامه دهیم. استاد ابو القاسمی بفرمایید

استاد ابوالقاسمی:

بحثی که هفته های قبل مطرح کردیم راجع به قیام سید الشهداء‌ (علیه السلام) ادعاهایی شد. قیام سید الشهداء برای تشکیل حکومت نبود هفته قبل دو تا از دلیل هایشان را مطرح کردیم الان اجمالاً مطرح می کنیم سریع می گذریم خیلی معطل نمی شویم. گفتند یک: سید الشهداء دنبال تشکیل حکومت نبود چون در حال فرار بود نه قیام. پاسخ دادیم ایشان در حال فرار از کسی بودند که به خاطر تلاش سید الشهداء برای به حکومت رسیدن می خواست آن ها را بکشد. سید الشهداء (علیه السلام) می خواست به حکومت برسد می گفت باید مردم با من بیعت کنند و بیعت هم کردند لذا یزید حق ندارد خلیفه بشود. لذا یزید دنبال کشتن سید الشهداء بود ولذا سید الشهداء فرار کرد.

دو: حضرت چرا به کوفه رفتند؟ همان حرف محمد حنفیه به یکی از بیابان یا یکی از کوه ها برود جایی که کسی نباشد یا در کوه های بعد از مکه؛ به کوفه رفتند چون مردم کوفه برای خلافت بیعت کرده بودند. حضرت دنبال جایی بودند که بتوانند تشکیل حکومت بدهند. پس دلیل اول شان رد شد. دلیل دوم اگر سید الشهداء به خاطر فسق علنی یزید با او جنگیده بود چرا بقیه ائمه در مقابل فسق علنی حکام قیام نکردند؟ گفتیم سید الشهداء برای بر گرداندن دین از آن مسیر انحراف صد در صدیش قیام کردند. یک عده می خواستند دین را تبدیل به دین تشریفاتی کنند مثل مسیحیت، سکولاریزم مطلق همین حرفی که آقایان می زنند دین را کنار بزن فقط بحث های اجتماعی برای افراد داشته باشیم. ما می گوییم به خاطر دین مان، ارتباط اجتماعی داریم.

در مسیحیت برخورد با فساد ندارد حاکم هر کاری می خواهد بکند این دین به درد نمی خورد دینی که حسن آقا میری ها الان ترویج می کنند دین یزید است. اسم امام حسین را می آورد منبری که نشسته است منبر امام حسین است دفاع از یزید دارد می کند. می گویند باید دادگاه بروند دادگاه تعیین کند. نمی شود سید الشهداء قیام کرد، جانش را داد تا این منبری ها و این گونه افراد رسوا بشوند.

دلیل سوم: سید الشهداء از شهادت خودش خبر داشت می دانست شهید می شود و می دانست به حکومت نمی رسد. می دانست مردم کوفه وفا نخواهند کرد پس مشخص است برای حکومت نرفت. جواب: خدا که می دانست شیطان نمی خواست سجده کند پس دستور خدا الکی بوده است. پیغمبر که می دانست مردم با حضرت علی، خلافت را قبول نمی کنند پس غدیر هم الکی بوده، حرفی که سلفی ها و وهابی می زنند.

آقا شما در واقع بین وظیفه و نتیجه خلط کردید من می دانم نتیجه این کار این خواهد بود اما وظیفه ام الان چه است؟ وظیفه منِ پیغمبر

(يا أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ)

ای پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده ‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می ‌دارد؛ و خداوند، جمعيت کافران (لجوج) را هدايت نمی ‌کند.

سوره مائده (5): آیه 67

حالا حضرت علی خلیفه نشد، به وظیفه باید عمل بکنم شما فرق عمل به وظیفه با این که بدانم نتیجه چه خواهد بود را خلط کردید.

مجری:

مثال معروفی است معلمی که به دانش آموز دارد درس می دهد می داند این دانش آموز نتیجه نمی گیرد پس به او درس هم ندهم؟

استاد ابوالقاسمی:

نتیجه کار سید الشهداء چه بود؟ اگر سید الشهداء قیام نمی کرد یزید می گفت نه حسین خودش نخواست ما می خواستیم. الان حجت بر یزید تمام شده است. اهل کوفه نه ما حاضر بودیم پای کار حسین باشیم حسین خودش نخواست حجت بر آن ها هم تمام شد. الان ما در دوران مان نه ما نهی از منکر کنیم یک ذره اذیت مان می کنند ممکن است ما را بزنند. ممکن است عمامه از سر من بر دارند. ممکن است چنین و چنان کنند. ممکن است فروش مغازه ام کم شود.

امام حسین حجت را بر همه ما تمام کرده است پس نگوییم سید الشهداء خبر نداشت وظیفه اش را انجام داد و به آن نتیجه ای که هدایت مردم بود رسید. حکومت در مسیر هدایت مردم و یکی از لوازمش بود اما بود نه این که شما منکرش بشوید.

چهارم: نه آقا، سید الشهداء می خواست حرمت کعبه حفظ بشود از مکه بیرون رفت. چرا از اساس دنبال کشتنش بودند که مجبور بشود از مکه بیرون برود؟ چرا این را برای مردم نمی گویید؟ چرا به سمت کوفه راه افتاد؟ دقیقاً بر می گردد به همان جواب سوال اولی که مطرح شد.

شبهه پنجم: سید الشهداء می خواستند بکشند او هم می خواست از جانش حفاظت کند دنبال یاور بود تا به کربلا برود و شهید بشود. دقیقاً یک کوسه و ریش پهن خیلی جالب این جا در آوردند. سید الشهداء دنبال یاور بود که در کربلا شهید بشود. اگر دنبال شهادت بود در همان مدینه یا مکه شهید می شد مگر شهادت فرق می کند کجا باشد؟ آقا مکه، حرم خدا است در مدینه شهید می شد مگر فرقی می کرد؟ مگر امام حسن در مدینه شهید نشد؟ پیغمبر این همه جنگ در مدینه داشت در مدینه می شد جنگ کرد این جا بهانه مکه نبود.

یاور نداشت چرا در مدینه کلی یاور داشت حداقل بنی هاشم بودند. حداقل روی عِرق قبیله ای از او دفاع می کردند. دوم: اگر می خواست در کربلاء هر طور شده شهید بشود چرا وقتی به کربلاء رسید راهش را بستند گفت بر گردند؟ مگر شما نمی گویید امام حسین چون می دانست در کربلاء شهید می شود رفت گفت من هم در این مسیر چند تا یاور بیاورم با این ها به کربلاء برویم شهید بشویم. اگر می دانست در کربلاء شهید می شود چرا گفت بر گردند؟ مگر نمی گویید همان روز اولی که به کربلاء رسید، حر راه را بست حضرت گفت بر می گردم. این جا که می رسد نه این جا وظیفه بود به کربلاء برود شهید شود این جا به نتیجه اش کار نداریم وظیفه این جا است که بگوید من بر گردم. نتیجه اش شهادت است امام حسین می داند این وظیفه ای که انجام می دهند به نتیجه نمی رسد به حر باید بگویم بگذارد بر گردم.

وظیفه من این است که جانم دفاع کنم چطور این جا وظیفه است این که برای حکومت بیاید وظیفه نیست؟ سید الشهداء می دانست به کربلا برسد نمی تواند بر گردد وظیفه اش هم این بود که به حر بگوید چرایش را عرض می کنم. همان طوری که می دانست در کربلاء شهید می شود و به حکومت هم نخواهد رسید ولی وظیفه اش این بود که مردم را دعوت به حکومت کند و بیعت برای حکومت بگیرد با هم منافات ندارد. پس اگر این مبنایی که ما داریم می گوییم نداشته باشید شما در باب قیام سید الشهداء تناقض پیدا می کنید نمی توانید حلش کنید. راه دیگری ندارد مجبور هستید این عرایض ما را بپذیرید.

 دلیل ششم: حرکت حضرت در ماه حرام شروع شد در این ماه جنگ، جز دفاعی حرام است. اولاً مگر ما گفتیم حضرت می خواست به هر نحو ممکن و به هر بهانه ای جنگ راه بیاندازد؟ حضرت دنبال تشکیل حکومت و بیعت گرفتن از مردم بود. تشکیل حکومت در ماه حرام، حرام است؟ نه. دوم: اگر حق یک نفر را بخواهند بگیرند در ماه حرام مجبور بشود طلب حق کند اشکال دارد؟ گرفتن حق است جهاد دفاعی می شود. حکومت حق حضرت بود یا نبود؟ معاویه قرارداد بست خود یزید هم معترف به این است که بله پدرم با شما قرارداد بسته است بعد از این که پدرم مرد تو باید خلیفه بشوی.

مردم کوفه هم بیعت کردند. سنی هم این جا می گوید حق با سید الشهداء است نمی تواند منکر شود. وقتی حق سید الشهداء است یک نفری می خواهد در ماه حرام از او بگیرد حق دارد از خودش دفاع کند یا خیر؟ حتی جهاد هم باشد دفاعی می شود چه مشکلی دارد؟ در دفاع از حقش بود. بنابراین، این بهانه شما کامل نشد.

دلیل بعدی که آوردند کسی که به جهاد می رود زن و بچه اش را همراه خودش نمی برد امام حسین زن و بچه اش را همراه خودش برده است. اگر می خواست جنگ بشود زن و بچه اش را نمی برد. جواب: اتفاقاً کسی هم می خواهد حکومت تشکیل بدهد باید زن و بچه اش را ببرد من می خواهم به یک منطقه ای بروم که خارج از سیطره یزید خواهد بود و زن و بچه من در منطقه ای خواهند ماند که تحت سیطره یزید است. هر آدم عاقلی می گوید زن و بچه را ببرید.

حسین، تو الان داری از مدینه فرار می کنی برای چه؟ برای این که به کوفه بروی تشکیل حکومت بدهی. زن و بچه ات را این جا می گذاری یا می بری؟ مشخص است اتفاقاً چون برای تشکیل حکومت می رفت باید زن و بچه را با خودش می برد وگرنه اگر صرفاً برای شهادت بود بردن زن و بچه معنی ندارد. صرفاً برای نهی از منکر بود بردن شان معنی داشت؟ نه.

صرفاً برای حفظ جان و فرار بود من تنهایی راحت تر فرار می کنم الان من تنهایی فرار کنم راحت تر هستم یا یک کاروان همراه خودم زن و بچه داشته باشم؟ اتفاقاً این که با زن و بچه بود یعنی دقیقاً حضرت صرف فرار نبود، بلکه انگیزه ای ماورای فرارش داشت آن انگیزه چه بود؟ اگر زن و بچه ام این جا بمانند یزید می آید این ها را تحت فشار قرار می دهد. آن موقع هم من به شهادت می رسم چون شهادت برایم مقدر شده است در مسیر هدایت مردم که یکی از فروعاتش تشکیل حکومت است منِ حسین به شهادت می رسم اما یزید می گوید حسین زن و بچه اش را ول کرد در رفت. می گویند حسین چقدر آدم ترسویی بود اگر زنده بمانم با فشار بر زن و بچه ام من را تحت فشار قرار می دهند.

الان در چنین موقعیتی سید الشهداء باید چه کار کند؟ شما خودت را جای سید الشهداء (علیه السلام) بگذار از این جهت حکومتی باید تشکیل بدهی و باید فرار بکنی زن و بچه ات را می بری یا نگه می داری؟ نمی فهمم واقعاً این گونه استدلال هایی که این ها می کنند سید الشهداء چون به همراهش زن و بچه اش را برد پس دیگر حکومت نمی خواست.

بعدی آقا نهی از منکر از سید الشهداء قطعاً ساقط بود چه کسی می گوید سید الشهداء نهی از منکر نکرد؟ چون مردم قبول نکردند یاور نداشت نهی از منکر ساقط است پس مشخص است خود امام حسین جنگ نمی خواست. خودش نمی خواست حکومت تشکیل بدهد حکومت را برای نهی از منکر می خواست می داند نمی شود پس از او ساقط است مردم هم کمک نمی کنند.

سوال بر عکس این عمل حضرت ثابت می کند در نهی از منکر تأثیر فعلی همین الان لازم نیست باشد، بلکه من یک نهی از منکری کنم که چند سال بعد یا هزار سال بعد اثرش است.

مجری:

با این حرف کلاً اصل و حکمت بعثت انبیاء هم زیر سوال می رود

استاد ابوالقاسمی:

بله، این همه انبیاء آمدند هیچ کس قبول نکرد

مجری:

حضرت نوح 950 سال دعوت کرد کمتر از ده نفر به او ایمان نیاوردند.

استاد ابوالقاسمی:

جواب خیلی خوبی دادید انبیاء این همه زحمت کشیدند که چه؟ 950 سال دعوت کرد می داند مردم قبول نمی کنند این مسیر را باید باز نگه دارد و همچنین باید اتمام حجت برای بعدی ها کند. همین جا یک عبارتی یادم افتاد که شما گفتید

(قَالُوا يا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ)

گفتند: «ای نوح! با ما جر و بحث کردی، و زياد هم جر و بحث کردی! (بس است!) اکنون اگر راستی می ‌گويی، آنچه را (از عذاب الهی) به ما وعده می ‌دهی بياور!»

سوره هود (11): آیه 32

نوح 950 سال است داری با ما مناظره می کنی (جَادَلْتَنَا) یعنی با ما مناظره کردی (فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا) زیاد هم با ما مناظره می کنی نوح چند سال دعوت می کرد؟ 950 سال؛ یعنی نوح، 950 سال است مدام داری با ما مناظره می کنی خسته نشدی؟ ما یک دانه دعوت به مناظره کنیم داد آقایان داخلی در می آید. حضرت نوح 950 سال مناظره داشت کدام درست است و کدام را قبول کنیم؟

این ها می گویند نهی از منکر از سید الشهداء ساقط بود. چرا؟ چون یاور نداشت اتفاقاً دو مطلب را نشان می دهد یک: اثر احتمالی در آینده هم باشد نهی از منکر ساقط نیست. دو: در جایی که بقای دین بر این عمل من است حتی اگر یاور هم نداشته باشم باید آن کار را انجام بدهم. خدا رحمت کند مرحوم امام خمینی (رضوان الله علیه) می فرماید امروز تقیه حرام است چون اگر تقیه بکنیم دین نابود می شود. دین نابود می شود یعنی چه؟ قبلاً توضیحش را دادیم نگویند زمان غیبت نمی شود دین کلاً از بین برود. روایات گفته است درجات گرایش مردم به دین پایین تر بیاید این مَحق دین است (روایتش را مفصل خواندیم) لذا نهی از منکر سید الشهداء (علیه السلام) اثر داشت. سید الشهداء (علیه السلام) اگر دنبال حکومت بود پس چرا وقتی حر راهش را بست بر گشت؟

همین جا عرض کنم ما برای این سوال جواب داریم اما شمایی که می گویید برای شهادت رفت جواب ندارید. اگر دنبال شهادت بود چرا گفت بر گردند؟ اما جواب ما چه است؟ جواب: درست است خدا می داند که شیطان سجده نخواهد کرد. پس چرا گفت؟ که امتحان انجام بشود شیطان سجده نکند آن موقع توبیخش کند. بدون امتحان توبیخ کردن معنی ندارد.

مردم کوفه، بله سید الشهداء می داند بی وفا هستند یک تعدادی هم مسلم را ول کردند مسلم هم شهید شد، اما هنوز یک عده ای دیگر می گویند حسین ما هستیم حضرت تا نزدیک کوفه آمدند من نزدیک کوفه هستم بیایید خودتان را برسانید. اتمام حجت چه زمانی انجام شد؟ روز تاسوعا حضرت زینب فرمودند دیگر وقتی هیچ کس از کوفی ها در تاسوعا حاضر نشد بیاید. تاسوعا هم یک عده احتمال می دادند کسی خودش را از کوفه برساند.

برای این که اتمام حجت بشود باید تا نزدیکی کوفه من بیایم باید به یک جایی برسم هیچ بهانه ای برای اهل کوفه نماند. بله هدف اصلی، هدایت بود در مسیر هدایت، تشکیل حکومت. کوفیان نامه نوشتند بیعت کردند من اگر نیایم چه می شود؟ می گویند خودش نخواست بیاید همان طور که زمان معاویه نامه نوشتند و گفتیم چون سید الشهداء با معاویه قرارداد داشت زیر قرارداد نزد. اما معاویه مرد الان دوباره نامه نوشتند فهمیدم آن موقع نمی شد الان می شود خودشان نامه نوشتند الان هم سید الشهداء دیگر نمی تواند بهانه و عذر قرارداد با معاویه را بیاورد. نه نمی خواهم بیایم شما بی وفاء هستید. می گویند ما خواستیم نیامد من تا دم کوفه آمدم شما خودتان را به من نرساندید یک قدم می آمدید قضیه حل شده بود.

تا این جا آمدم راه بسته شد کوفیان نیامدند آقای حر شما خودت را از کوفه رساندی مردم نرساندند، چون حر از کوفه آمده بود. اهل کوفه می خواستند بیایند می آمدند نیامدند برای من حجت تمام شد برای آن ها هم تمام شد الان بگذار من بر گردم. دیگر این جا حجت تمام شده است. اهل کوفه هم نیامدند این جا دیگر من نباید خودم را به تهلکه بیاندازم اما راه بسته شده است. چون حجت تمام شده است الان سید الشهداء می خواهد حجت را بر حر ابن یزید ریاحی تمام کند حر. الان من حجت را بر اهل کوفه تمام کردم به تو هم می گویم بگذار بر گردم حجت را بر تو دارم تمام می کنم که تو بعداً نتوانی بگویی بله حسین خودش نخواست برود وگرنه رهایش می کردند. عمر سعد من حجت را بر تو هم دارم تمام می کنم. عبید الله حجت را بر تو دارم تمام می کنم گفتم بر می گردم شما نگذاشتید.

البته حر، بعداً‌ توبه کرد ولی بعد از این که حجت بر او تمام شد توبه کرد، کاش زودتر توبه کرده بود. پس یک مسیری است که این مسیر گوشه گوشه اش جنبه اتمام حجت و هدایت دارد. اگر این مدلی که الان ما گفتیم و عرض کردیم رفتار سید الشهداء (علیه السلام) بیان نکنید چطوری می خواهید حلش کنید؟ راه دیگری برایش دارید؟ ارائه کنید خوشحال می شویم.

دلیل نهم: سید الشهداء اگر دنبال حکومت بود جنگ راه می انداخت حتی روز عاشوراء هم حضرت اول تیر اندازی نکرد، لذا می خواست بگوید من مظلوم هستم. پیغمبر در جنگ های ابتدایی شان تیر اول را می انداخت؟ در بدر تیر اول را پیامبر انداخت؟ نه. هیچ وقت در جنگ ها تیر اول را شلیک نمی کردند می گفتند درست است دو طرف با سلاح مقابل هم ایستادیم اما اول حرف بزنیم اگر حرف مان منطقی نبود طرف مقابل دست به شمشیر برد آن موقع ما دست به شمشیر می بریم.

مجری:

این سیره را همه ائمه دارند.

استاد ابوالقاسمی:

در همه جنگ ها حتی جنگ های ابتدایی شان این طور بود. شما فکر کردید چون شروع به جنگ نکرد دیگر دنبال حکومت نبود؟ پیغمبر حکومت تشکیل داد و در جنگ ها هم شروع به جنگ نمی کرد. این چه استدلالی است که شما مطرح می کنید؟ لذا تقریباً تمام بهانه هایی که این ها نسبت به سید الشهداء (علیه السلام) می آورند که چرا سید الشهداء (علیه السلام) این کارها را انجام داد؟ و با این کارها یعنی حضرت دنبال قیام و تشکیل حکومت نبودند. تقریباً همه اش را جواب دادم همین ها را هم در کانال ها و گروه هایشان آوردند.

 بعد جالب این جاست یک عبارتی را در کانال شان از مرحوم علامه مجلسی (رضوان الله علیه) مطرح کردند تحلیل علامه مجلسی (رضوان الله علیه) هم دقیقاً همینی است که ما گفتیم به همین ادله ای که الان مطرح کردیم علامه گفت امام حسین دنبال فرار بود و دنبال قیام نبود.

مجری:

برای ادعای شان از علامه مجلسی شاهد آوردند.

استاد ابوالقاسمی:

عبارتی آوردند برای این که ادعا کنند ما تنها نیستیم

مجری:

ما هم تنها کسانی نیستیم که در این قضیه نظر می دهیم ، هم نظرانی از قدیم داریم. الان ما می خواهیم از کانالی که خود این ها راه انداختند این را بگوییم که این ها یک سری ادعاهایی کردند شواهدی را آوردند و ادله شان را بگوییم بعد ان شاءالله پاسخ آن ادله را بدهیم.

 (میان برنامه)

مجری:

 جناب استاد ابوالقاسمی در خدمت شما هستیم.

استاد ابوالقاسمی:

خدمت تان عرض کردیم این ها در کانال شان ادعا کردند نظر علامه مجلسی (رضوان الله علیه) هم مثل نظر ما است. عبارت را ببینیم بیان جامع و دقیق علامه مجلسی (رحمه الله) پیرامون حرکت سید الشهداء (علیه السلام) امام حسین از ترس کشته شدن روانه مکه شد. همچنین از مکه زمانی خارج شد که گمان جدی پیدا کرد می خواهند او را ترور کرده و به قتل برسانند. ظاهر آن است که اگر امام حسین با بنی امیه صلح و بیعت هم می کرد او را به دلیل شدت دشمنی و وقاحتی که داشتند رها نمی کردند بلکه حضرت را به قتل می رساند این مطلب در بحار، جلد 45، صفحه 99 و 100 می آید. برویم بحار الانوار همین آدرس را ببینیم:

«في بیان أن کل من الائمة کان مأمورا»

هر کدام از ائمه مأمور به چیزی بودند امام حسن مأمور به چیزی، امام حسین مأمور به چیزی. سوال کردند که چرا امام حسن (علیه السلام) صلح کرد یا آتش بس کرد و سید الشهداء (علیه السلام) جنگ کرد؟ حضرت در این جا مطرح می کند.

«اقول»

 مفصل آوردیم که هر کدام از ائمه مأمور به چیز خاصی بودند می گوید سید الشهداء (علیه السلام) چرا این کار را کرد؟ مقداری قبل ترش می گوید سید الشهداء برای حکومت رفت و به سمت کوفه هم رفت چون که آن جا به او نامه نگاری کرده بودند.

عبارت را بیاورم:

«الجواب قلنا»

 بحار، صفحه 97، جلد 45 دو صفحه قبل تر از آن امام اگر در ظن ظاهری این باشد که می تواند به حقش برسد و می تواند قیام کند به آن چه به او واگذار شده است یعنی تشکیل حکومت. امام اگر به صورت ظاهری گمان این باشد که می تواند حکومت تشکیل بدهد بر او واجب است حتی اگر سخت باشد حضرت چه زمانی به سمت کوفه رفتند؟

«إلا بعد توثق من القوم و عهود و عقود»

آن ها با او پیمان بسته بودند نامه نوشتند که ما مطیع تو هستیم تو را هم قبول داریم خودمان هم می خواهیم. نامه از بزرگان کوفه، اشراف و قاریان قرآنش بود. زمان معاویه آمد؟ گفتند نه الان وقتش نیست

«و قال في الجواب ما وجب‏»

الان من با معاویه قرارداد دارم، اما بعد از وفات امام حسن و معاویه آن ها دوباره نامه نوشتند زمان معاویه نمی شد حکومت داشت.

«فلما مضى معاوية و أعادوا المكاتبة»

معاویه مُرد دوباره نامه نگاری کردند

«و بذلوا الطاعة»

 گفتند ما مطیع تو هستیم تو رهبر ما شو (حکومت).

«و كرروا الطلب و الرغبة»

 درخواست را مجدداً گفتند. حضرت هم دید که الان می شود از جهت ظاهری با این ها، با یزید جنگید وظیفه ظاهری چه است؟ خدا می داند شیطان اطاعت نمی کند اما ظاهراً این جریان را راه انداخت. سید الشهداء می داند این ها واقعاً قبول نمی کنند اما ظاهراً باید الان به سمت کوفه رفت.

«قوي في ظنه أن المسير هو الواجب‏»

حکم ظاهریش را هم می خواست نگاه کند رفتن به سمت آن ها واجب بود.

«تعين عليه ما فعله من الاجتهاد و التسبب»

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج45، ص97

و در حساب ظاهری این نبود که آن ها خیانت کنند و اتفاقات غریب بیافتد مسلم وقتی وارد شد اکثر اهل کوفه با او بیعت کردند. آقایی که آن کانال را داری می گویی سید الشهداء فرار کرد چرا دو صفحه ای که قبلش مرحوم علامه مجلسی در مورد علت فرار سید الشهداء آورده است را نیاوردی؟ می خواهی این طور به مردم بگویی نظر علامه مجلسی هم این نبود که سید الشهداء دنبال حکومت بوده است. اتفاقاً دو صفحه قبلش دقیقاً همین ها را مطرح می کند.

 خوب دقت کنید اگر کسی حرفی زد می خواهید واقعاً یک چیزی متوجه بشوید مراجعه کنید ببینید قبل و بعدش حرفی است یا نه؟ وقتی خودتان مراجعه کنید خیلی حقایق برای شما روشن می شود. آن موقع دیگر نمی توانند ادعا کنند نه سید الشهداء دنبال حکومت نبوده است.

مجری:

خیلی متشکریم. در سوره بقره اواخر جزء دوم را ببینند آن جا هم می بینند همین سنت در انبیاء گذشته بوده است آن ها از پیامبرشان خواستند جهاد کنند پیامبرشان گفت می دانم شما این کاره نیستید اصرار کردند آخرش با آن ها بحث کرد. خیلی متشکریم جناب استاد ابوالقاسمی از این مباحثی که ارائه فرمودید امیدوارم که این دقایق و این لحظاتی که در خدمت بینندگان بودیم جزء صالح اعمال ما و حضرت عالی و همچنین بینندگان و دست اندرکاران شبکه جهانی حضرت ولی عصر ثبت شده باشد و مرضی آقا امام عصر باشد. آخر برنامه است و تعجیل فرج آقا را از خداوند متعال خواستاریم و همه را به خدای منان می سپاریم، اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ.

 



  
  • دکتر وحید رضایی

    13 شهریور 1402 - ساعت 02:54

    درود خداوند بر استاد ابوالقاسمی و حامد کاشانی مومن

    0 0

راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی>

پاسخ به شبهات تصویر امام حسین ع شیعه وحدت پرچم شیعه فلسطین جهاد عاشورا اصلاح فکر هدایت جامعه قیام و حکومت حجت های الهی