-
راه روشن - تحلیل ماهنامه علمی و تحلیلی وضعیت شناسی شیعیان( انگیزه های گرایش به تشیع در ایران ) 18 اردیبهشت 1403
1:21:35 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 11 اردیبهشت 1403
1:24:40 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 8 اسفند 1402
1:18:15 دقیقه -
راه روشن - نقد دگر اندیشان شیعی 10 بهمن 1402
1:23:00 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 3 بهمن 1402
1:24:50 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 26 دی 1402
1:24:35 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 19 دی 1402
1:23:25 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 5 دی 1402
1:24:14 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 28 آذر 1402
1:27:32 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 14 آذر 1402
1:24:27 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 30 آبان 1402
1:25:09 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 16 آبان 1402
1:24:18 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 9 آبان 1402
1:28:47 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 25 مهر 1402
1:24:22 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 18 مهر 1402
1:23:38 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 21 شهریور 1402
1:23:19 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 24 مرداد 1402
1:22:41 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 17 مرداد 1402
1:24:09 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 10 مرداد 1402
1:21:23 دقیقه -
راه روشن - نقد دگر اندیشان شیعی 20 تیر 1402
1:30:49 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 30 خرداد 1402
1:19:27 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 23 خرداد 1402
1:22:12 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 2 خرداد 1402
1:15:29 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 26 اردیبهشت 1402
1:20:59 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 19 اردیبهشت 1402
1:25:02 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 12 اردیبهشت 1402
1:23:29 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 5 اردیبهشت 1402
1:24:48 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 23 اسفند 1401
1:21:35 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 9 اسفند 1401
1:21:46 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 25 بهمن 1401
1:21:28 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 18 بهمن 1401
1:22:22 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 20 دی 1401
1:24:59 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 22 آذر 1401
1:22:58 دقیقه -
راه روشن 1 آذر 1401
1:24:34 دقیقه -
راه روشن 24 آبان 1401
1:22:51 دقیقه -
راه روشن 3 آبان 1401
1:26:04 دقیقه -
راه روشن 26 مهر 1401
1:23:30 دقیقه -
راه روشن 19 مهر 1401
1:21:43 دقیقه -
نقد کتاب"دین در ترازوی اخلاق: نسبت میان اخلاق دینی و اخلاق سکولار" نویسنده ابوالقاسم فنائی
1:23:23 دقیقه
راه روشن 22 شهریور 1401 -
راه روشن 15 شهریور 1401
1:22:42 دقیقه -
راه روشن 8 شهریور 1401
1:25:23 دقیقه -
راه روشن 1 شهریور 1401
1:22:57 دقیقه -
راه روشن 25 مرداد 1401
1:25:40 دقیقه -
راه روشن 4 مرداد 1401
1:24:26 دقیقه -
راه روشن 14 تیر 1401
1:23:09 دقیقه -
راه روشن 7 تیر 1401
1:24:03 دقیقه -
راه روشن 24 خرداد 1401
1:24:14 دقیقه -
راه روشن 17 خرداد 1401
1:18:50 دقیقه -
راه روشن 3 خرداد 1401
1:20:43 دقیقه -
راه روشن 27 اردیبهشت 1401
1:20:59 دقیقه -
راه روشن 20 اردیبهشت 1401
1:24:16 دقیقه -
راه روشن 13 اردیبهشت 1401
1:25:29 دقیقه -
راه روشن 6 اردیبهشت 1401
1:25:52 دقیقه -
راه روشن 30 فروردین 1401
1:26:06 دقیقه -
راه روشن 16 فروردین 1401
1:27:07 دقیقه
راه روشن -تحلیل سخنان مقام معظم رهبری
قسمت نود و چهارم برنامه راه روشن با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالقاسمی
دیگر قسمت ها
عنوان برنامه: راه روشن (نقد دگر اندیشان شیعی)
تاريخ: 25/ 02/ 1403
عناوین بحث: شیعه، کنگره جهانی، امام رضا (علیه السلام)، رهبری، تبلیغ، معرفی اهل بیت (علیهم السلام)، ولایت معنوی، ارتباط جهانی، سیاست دینی، امامت الهی، مقام الهی اهل بیت (علیهم السلام)
استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابو القاسمی
مجری: آقای محمد تقی غضبانی
مجری:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَبِهِ نَسْتَعين، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم، عزیزان بیننده سلام وقت شما بخیر به شبکه جهانی حضرت ولی عصر خوش آمدید، برنامه راه روشن را از شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم حضور شما می کنیم.
اما برنامه ای راه روشن برنامه ای که همواره متکفل پاسخ به برخی از شبهات روز است مباحثی که در فضای مجازی منتشر می شود و احیاناً شبهه و نکته ای در ذهن شما عزیزان بیننده پیش می آید و استاد عزیزمان جناب آقای دکتر ابوالقاسمی محبت می کنند این ها را پیدا می کنند و در مورد پاسخش تحقیق می کنند و خدمت شما عزیزان بیننده تقدیم می کنند. استاد عزیز سلام عرض می کنم
استاد ابوالقاسمی:
وعلیکم السلام ورحمة الله
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمین اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَيْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَصلّ عَلیٰ مَنْ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَي وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ مَوْلانا صَاحِبَ العَصْرِ وَالزمَان
سلام عرض می کنم خدمت شما و همه بینندگان عزیز شبکه جهانی ولی عصر، امیدوارم هرکجا که هستند موفق و پیروز باشند در خدمت تان هستم.
مجری:
در دهه کرامت هستیم این دهه را خدمت شما تبریک عرض می کنم. استاد عزیز در خدمت شما هستیم مطلبی که امروز آوردید ببینیم چه است؟
استاد ابوالقاسمی:
اولاً مقدمتاً نکته ای عرض کنم چند هفته قبل وقتی بحث جناب آقای اکبر نژاد تمام شد و نقد پانزده قسمت اصلی برنامه ایشان را انجام دادیم گفتیم که حاضر هستیم با ایشان مناظره کنیم و از دفتر ایشان هم گفتند ما آماده هستیم ولی تصمیم بر ما این شد که صبر کنیم تا بحث وضعیت دادگاه ایشان به صورت قطعی و ثابت مشخص بشود؛ چون اگر بخواهیم بحث را شروع کنیم شاید او را بگیرند بعد بگویند شما رفتید بحث کنید او را گرفتند. این باید مشخص شود تا بعد ان شاء الله وارد مناظره با ایشان بشویم.
نکته دوم: در مورد صحبت های بسیار بسیار بسیار مهم مقام معظم رهبری است که دیروز در مورد کنفرانس بین المللی امام رضا (علیه السلام) صحبت کردند. متأسفانه یک عده ای به دنبال فهم فرمایشات ایشان نیستند. فرمایشات ایشان بسیار مهم بود و اگر واقعاً کسی به دنبال فهم روش درست سیاسی الان باشد باید تابع ایشان باشد.
اگر کسی واقعاً ادعای انقلابی گری دارد باید تابع ایشان باشد باید این حرف ها را گوش بدهد و نشر بدهد. اما متأسفانه به هیچ وجه ندیدیم بیایند کلمه به کلمه فرمایشات ایشان را نقل کنند و توضیح بدهند. ببینیم واقعاً فرمایشات ایشان کجا را هدف قرار داده است؟
کلیپ هایی که در مورد برنامه ایشان است به همراه آن چیزی که چند ماه قبل در جلسه با طلاب و روحانیان مطرح کردند یعنی ایشان در جلسه با طلاب و روحانیان یک سخنرانی داشتند در آن سخنرانی به صراحت راجع به تبلیغ تهاجمی صحبت کردند. برویم اول آن را ببینیم و بعد آن تفسیری که یک عده ای راجع به این کلام داشتند و بعد صحبت هایشان را راجع به کنفرانس اخیر را ببینیم. آن موقع ببینیم واقعاً مقصود ایشان از تبلیغ تهاجمی چیست؟
مجری:
پس کلیپ اول را ببینیم بعد ان شاءالله آرام، آرام تا اخر برنامه این موضوع را با کمک جناب اقای دکتر ابو القاسمی تعقیب خواهیم کرد و نتایج را خواهیم گرفت.
کلیپ شماره اول از مقام معظم رهبری:
تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست موضع دفاعی نیست این کار واجب و لازم است. اما فقط این نیست طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد. مبانی این منطق، مبانی غلطی است ما باید این ها را بشناسیم تهاجم، موضع تهاجمی در تبلیغ موضع تهاجم لازم است. البته شرطش این است که جریانات جهانی را بشناسید وضع و محاذات سیاست دنیا را بدانید آن وقت افشا گری کنید هم درست ببینید هم درست روایت کنید.
مجری:
طبق وعده ای که جناب آقای ابوالقاسمی دادند این بود که ابتدا سخنان مقام معظم رهبری را بشنویم. استاد صحبت های مقام معظم رهبری برای موقعی است که با طلاب و علما صحبت کردند.
استاد ابوالقاسمی:
فرمودند که تبلیغ فقط این نیست که پاسخ به شبهه بدهم بله پاسخ به شبهه یک امر لازم است ولی باید تهاجم داشته باشم طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد. گفتند این فقط در مقابل استکبار جهانی است و در مقابل لیبرالیسم است مقصود از تبلیغ بین المللی این نیست که راجع به امامت ائمه صحبت کنیم این کارها را نباید کرد!
مجری:
این ها را تحلیل گرها می گویند؟
استاد ابوالقاسمی:
یک عده از آقایان گفتند، آقای حامد کاشانی مبلغ ارجمند گفت یک سوال این فلسطینی که این قدر دارد زحمت می کشد، شهید می دهد و استقامت می کند آیا کم کاری من نیست که من راجع به امامت الهی به او نگفتم؟ همه این آقایان شروع به توبیخ کردند چه حرفی است می زنید؟ مگر فلسطینی جهنمی است؟ محب اهل بیت این چه حرف هایی است می زنی؟
حالا ببینیم مقام معظم رهبری اولین دستوری که در باب لزوم تبیین معارف در جو بین المللی دادند چه است؟ کلیپ بعدی را ببینیم
کلیپ شماره دوم از مقام معظم رهبری:
بسم الله الرحمن الرحیم اولاً تشکیل این گنگره، این گردهمایی کار بسیار خوبی است چون ما داخل جامعه شیعه قبل از این که به دیگران برسیم در زمینه معرفت ائمه نقایص زیادی داریم. گاهی به یک جنبه با افراط توجه می شده و بدون اتقان، از جنبه های دیگر غفلت شده است. گاهی حتی به همان هم توجه نشده است. به همین مسائل ظاهری، توجهات ظاهری بسنده شده است.
به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه اهل تشیع یکی از وظایف بزرگ مان این است که ائمه خودمان را به دنیا معرفی کنیم. بعضی از ائمه (علیهم السلام) مثل امام حسین (علیه السلام)، امیر المؤمنین (علیه السلام) به دلایلی معرفی شده هستند دیگران درباره شان نوشتند و گفتند و نوعی شناخت از آن ها در دنیای غیر شیعه و دنیای غیر اسلام حتی وجود دارد. لکن اکثر ائمه (علیهم السلام) نا شناخته هستند امام حسن مجتبی با آن عظمت نا شناخته است. حضرت موسی ابن جعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق با آن دستگاه عظیم و فعالیت فوق العاده این ها در دنیا نا شناخته هستند. اگر چنانچه درباره این ها حرفی هم گفته شده است از غیر شیعه، از غیر شیعه که باشد جنبه غیر فرقه ای پیدا می کند خیلی قلیل و محدود است. چون مثلا فلان نویسنده عارف در خلال عرفاء اسم امام جعفر صادق را می آورد مثلاً نیم صفحه یا کمتر درباره ایشان به عنوان یک فرد عارف صحبت می کند در این حد است بیشتر نیست!
مجری:
استاد در خدمت شما هستیم.
استاد ابوالقاسمی:
فرمودند که ما در مورد معرفت ائمه نقایص زیاد داریم فقط بعضی جنبه ها مطرح شده است آن هم بدون اتقان که بعداً خودشان توضیح می دهند. بعضی وقت ها آن ها هم نبوده فقط جنبه های ظاهری بود. بله حضرت علی آدم خیلی مهربان بوده، حضرت علی خیلی آدم شجاع بوده حضرت علی خیلی آدم متواضعی بوده حضرت علی چنین و چنان بوده است نباید فقط به همین بسنده کنیم.
اولین مشکل این که در معرفت ائمه و در مورد معرفی ائمه ما نقایص داریم این را باید بدانیم چه جنبه های از معرفت ائمه را باید به دنیا معرفی کنیم؟ از وظایف ما شیعیان (آقا وظیفه ات است) اگر سازمان تبلیغات اسلامی هستی اگر مرکز جهانی هستی اگر فلان مؤسسه هستی اگر فلان ارگان هستی وظیفه تو به عنوان شیعه این است. وظیفه شما به عنوان شیعه چیست؟ که چطور ائمه را به دنیا معرفی کنیم کلیپ بعدی را ببینیم.
کلیپ شماره سوم از مقام معظم رهبری:
من به نظرم می رسد از سه بُعد راجع به زندگی ائمه (علیهم السلام) باید کار شود یکی از آن بُعد معنوی و الهی یعنی آن قداست، از جنبه قداست ائمه (علیهم السلام) این را نمی شود صرف نظر کرد درباره اش باید صحبت بشود. منتها متقن صحبت شود گاهی حرف های زده می شود روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرف ها آورده می شود حرف ها ضعیف است. ما باید جنبه ملکوتی ائمه (علیهم السلام)، جنبه معنوی و عرشی ائمه را بیان کنیم این جزو چیزهایی نیست که ما درباره اش بخواهیم تقیه کنیم نه باید این ها را بگوییم جنبه معنوی و هر چه است. کما این که در مورد خود پیغمبر مسئله معصومیت شان، مسئله ارتباطات آن ها با خدای متعال، ارتباطات آن ها با فرشته ها این های که هست، ولایت آن ها به آن معنای معنویش از این جنبه یک کار عالمانه قویِ خوبی باید انجام بگیرد.
مجری:
خدا را شکر باید بگوییم در این شبکه الحمد لله با حضور حضرتعالی و اساتید دیگر داریم این وظیفه را انجام می دهیم ان شاء الله که به نحو احسن باشد در خدمت شما هستیم.
استاد ابوالقاسمی:
چند تا مطلب بسیار بسیار مهم در این فرمایشات داریم. اولاً این را به عنوان جنبه اول معرفی کردند بُعد معنوی و الهی، جنبه قدسیت ائمه. قدسیت یعنی چه؟ قدس یعنی چه؟ تقدس یعنی چه؟ تقدس یعنی یک حالت ویژه الهی داشتن نمی شود از آن صرف نظر کرد باید در موردش صحبت شود آقایی که می گفتی به فلسطینی ها این ها را نباید بگوییم به فلسطینی ها فقط بگوییم امام حسین شهید شده است همین، امام حسین با ظلم جنگید.
الان ببینم نظر شما با مقام معظم رهبری در این مسئله یکی است یا نظر آقای حامد کاشانی که می گفت ما کم کاری کردیم ائمه را معرفی نکردیم. کدام است؟ این باید رهبری، باید شوخی است یا وظیفه ای برای شما به عنوان ارگان ها درست می کند؟ اگر ایشان را به عنوان ولی فقیه قبول دارید باید می گوید نمی شود از آن صرف نظر کرد. ما که می بینیم همه آقایان دارند صرف نظر می کنند حاضر نیستند این ها را به دنیا بگویند.
مجری:
متأسفانه بعضی وقت ها هم کسانی که دارند این کار را می کنند جلوی شان را هم می گیرند.
استاد ابوالقاسمی:
دوم: ما در این مسائل تقیه نباید بکنیم فرمودند تقیه در این مسائل نمی کنیم. مگر تقیه دارد؟ بله چند تا مطلب را گفتند؟ من فقط یکیش را می گویم معصومیت، ارتباط با خدای متعال، ارتباط با فرشتگان و ولایت معنوی نه آن ولایت ظاهری حکومت این چهار تا را به عنوان جنبه قداست مطرح کردند. دوباره می گویم نمی شود از آن صرف نظر کرد باید در موردش صحبت شود و تقیه هم در آن نیست.
سایت دار الإفتاء دار العلوم دیوبند دوستان ملاحظه کنند بخش فتاوا، فتوای شماره 61475... صحبت می کند بعد جوابش: می گوید کسانی که این اعتقادات کفری را دارند از جمله عصمت ائمه، شما اعتقاد به عصمت ائمه داشته باشی همین طالبان شما را کافر می داند در سایت دار الإفتاء دار العلوم دیوبند است من باید به طالبان بگویم. آقایی که به عنوان رایزن فرهنگی در افغانستان می روی چند بار برای طالبانی ها تلاش کردی عصمت ائمه را ثابت کنی؟ باید متقن بیان کنی دستور رهبر معظم است یا نیست؟
مجری:
صد در صد و واضح در کلیپ هم دیدیم.
استاد ابوالقاسمی:
الان این ها شما را به خاطر این اعتقاد کافر می دانند شما حاضر هستید رفع شبهه از آن ها بکنید؟ تازه پاسخ به شبهات که نه تهاجم هم باید صورت بگیرد. رهبری خیلی زیبا دارند یک سَیر مشخص می کنند. حالا آقایان هر چه می خواهند بگویند بسیار روشن است می گوید ما در این مسئله تقیه نمی کنیم درست است دیوبند من را به خاطر این قضیه کافر می داند. یک فتوا است ترجمه فتوا را برای شما بیاورم.
مجری:
دیوبند یک فرقه ای از اهل سنت هستند؟
استاد ابوالقاسمی:
دیوبند یک فرقه از احناف هستند می گوید "بنابراین شیعیانی که دارای عقاید کفر آمیز مانند تحریف قرآن، ارتداد صحابه، عصمت ائمه هستند منکر عقیده قطعی و مسلم از حوزه اسلام یعنی پیامبر خارج هستند" ترجمه اش را در گوگل همه می توانند ببینند کار شاقّ نیست. شماره فتوا را هم دادند اگر پس فردا عوضش نکنند.
سوال بعدی: سوال شماره 15702 راجع به ازدواج می گوید یک دختر و پسر شیعه ای خواستند با دختر و پسر اهل سنت ازدواج کنند می گوید نه این ممکن نیست چرا؟ به این دلیل که این شیعه ها اعتقاد به عصمت ائمه دارند. همان اولش بسم الله الرحمن الرحیم می گوید اعتقاد دارند که این بزرگواران معصوم مفترض الطاعة هستند لذا حق ازدواج با آن نیست.
فقط این دو تا فتوا نیستند فتواهای متعددی است همین الان در دار الإفتاء دار العلوم دیوبند است خودمان را گول نزنیم الکی هم نگوییم نه این ها اهل تکفیر نیستند. اهل تکفیر هستند خوب هم هستند. بله در عمل الان اجرا نمی کنند مثل خیلی از فتاوایی که ما ممکن است اجرا نکنیم همین طور فتوای رهبری را آقایان اجرا نمی کنند؛ اما نگوییم این فتوا نیست رهبر معظم فتوا دادند صریحاً دستور دادند گفتند ما باید، نمی شود از آن صرف نظر کنیم باید در موردش صحبت کنیم جنبه ملکوتی ائمه، جنبه عرشی شان، تقیه نمی کنیم دوباره گفتند باید بگوییم یک: مسئله معصومیت، تازه معصومیت خیلی ساده است. دو: ارتباط با خدا، ارتباط با خدا یعنی صحبت و نماز خواندن؟ توجه به خاص خدا؟ این که همان عرفان می شود. مُحدَث بودن که خدای متعال با ائمه ما ممکن بود صحبت کند این مقصود است.
بعدی شاهد واضحش بعد از ارتباط با خدا چه را گفتند؟ ارتباط با فرشتگان ما باید بیاییم ارتباط ائمه مان با فرشتگان و با خدا را باید ثابت کنیم و تقیه هم نمی کنیم بسم الله ببینم چند نفرتان حاضر هستید در این قضیه کار کنید؟ چند نفرتان تابع رهبری هستید؟ چند نفرتان چفیه می اندازید و مقام معظم رهبری هم از دهان تان نمی افتد اما موقع عمل به این حرف ها می رسد آن کار دیگر می کنید؟ حواس ها را باید جمع بکنید همه حرف های که رهبر معظم گفتند اگر یک جوری بتوانند تحریفش کنند به یک جایی بزنند که ضد تبلیغ باشد نشر می دهند؛ اما این صحبت رهبری را اصلاً و ابدا می گویند حق نشر ندارید!
ولایت معنوی در همین صحبت هایشان جنبه ولایت معنوی و قدسی را از ولایت خارجی جدا کردند. مرحوم امام (رضوان الله علیه) یک صحبتی از ایشان بود قبلاً هم این را مطرح کردیم لکن مسئله ای را که بهتر است ما بگوییم انحرافاتی است که برای ملت ما خصوصاً برای شیعیان این حضرت پیش آمده است در طول تاریخ و دست های که این انحرافات را از اول به وجود آوردند، این که در روایت است «بُنی الإسلام علی خمس» این ولایت، ولایت کلی امام نیست. امام دو تا ولایت دارد یک ولایت معنوی کلیه است و یک ولایت جزئیه است. آن امامتی که هیچ عملی مقبول نیست قبول نمی شود الا به اعتقاد امامت معنایش این حکومت نیست.
شما که می خواهید بگویید اگر فلان سنی تحت حاکمیت ولایت فقیه آمد نه تازه حاکمیتش تحت هم نه بگوییم در کنار پرچم ولی فقیه گفت من هم حاضر هستم بیایم در یک مسیری جهاد کنم شما بگویید این دیگر تمام شد بهشتی شد خیلی خوب شد. این همانی شد که ما می خواستیم این است؟ نه، هیچ عملی بدون اعتقاد به آن قبول نمی شود بله تفضلاً خدای متعال می تواند به آن ها حکم شهید بدهد و ما این را قبلاً ثابت کردیم. مفصل همین جا گفتیم آن عزیز فلسطینی که در راه خدا جهاد می کند چون مستضعف است تفضلاً خدا به او اجر می دهد. اما یک چیز دیگری است که خیلی مهم تر است آن امامتی که هیچ عملی مقبول نیست قبول نمی شود الان به اعتقاد به امامت. معنایش این حکومت نیست تازه جهاد زیر پرچم هم نه حکومت کامل!
الان فرض کنیم با اسرائیل مستقیم درگیری بشود فرض کنیم یک تعدادی از همین طیف مکی بیایند بگویند می خواهیم کمک کنیم ضد اسرائیل بجنگیم. این ها تحت حکومت آمدند یا دارند کمک می کنند؟ تحت حکومت نیامدند قبول ندارند می گوید حکومت که هیچی، تحت حکومت هم بیاید باز اگر آن امامتی که کلیه است، آن مقام الهیه و مقام معنوی است قبول نداشته باشد هیچ عملی از او مقبول نمی شود!
مقام معظم رهبری می گویند تقیه هم نباید بکنید باید این مسئله ای که ما را به خاطرش تکفیر می کنند به همه مردم دنیا شیعه و غیر شیعه بگوییم. بسم الله اصلاً شبکه ولی عصر نه اصلاً طیف استاد قزوینی نه، اصلاً ماها هیچی نیستیم شما بفرمایید این گوی و این میدان وارد شوید و انجام دهید.
ادامه اش: ائمه ما یک دورانی، حکومت داشتند اما باقی ائمه حکومت نداشتند آن که خدای تبارک و تعالی جعل کرد و دنبالش برای ائمه هدیٰ جعل کرد حکومت است. لکن نگذاشتند که این حکومت ثمر پیدا کند این یک جعلی برای ائمه است اعوجاج های حاصل شد نگذاشتند انجام بشود اما دوباره در ادامه می گوید آن که می گوید دین از سیاست جدا است تکذیب خدا را کرده، تکذیب رسول خدا را کرده تکذیب ائمه هدیٰ را کرده است!
این که این قدر صدای غدیر بلند شده است این قدر برای غدیر ارج قائل شده اند ارج هم دارد برای این است که با اقامه ولایت یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق همه این مسائل حل می شود. پس ما دو تا ولایت داریم.
دوباره می گوید از این جهت اسلام «بُنی علی خمس» نه معنایش این است که ولایت در عرض این است. اصل ولایت مسئله حکومت است در بالا که گفت حکومت نیست نه این ولایت جزئیه است آن ولایت کلیه معنوی بود این جزئیه است، حکومت هم این طور است حکومت حتی از فروع هم نیست آن چیزی که برای ائمه ما قبل از غدیر و قبل از همه چیزها بوده است این یک مقامی است که مقام ولایت کلی است امام به معنای حکومت نیست. این یک امام دیگری است و آن مسئله دیگری آن مسئله (آن ولایت کلی) مسئله اش را در بالا توضیح داده بودند. مسئله ای است که اگر کسی او را قبول نداشته باشد اگر کنار ما برای جهاد بیاید که هیچ؛ آن ها مستقلاً جهاد رفتند ما می گوییم این ها شهید هستند شکی نیست صحبت کردیم. مظلوم هستند، شهید می شوند مستقلاً دارند جهاد می کنند. مستقلاً نه کنار ما بیاید کنار ما نه زیر پرچم ما، زیر پرچم ما نه حکومت ما را قبول کند؛ حکومت ما را قبول کند نه تمام اعمالش هم مثل ما انجام بدهد اما آن امامت کلیه الهی را قبول نداشته باشد همه اش باطل است.
این غیر حکومت است آن در عرض این ها نیست حکومت در عرض نماز، حج و ... است اما آن مقام ولایت الهی از اصول مذهب است. آنی است که اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است والله، بالله مرحوم امام می فرماید باید امامت کلیه باشد تا تک تک اعمال ولو بر اساس فتوای خود مرحوم امام خمینی انجام می شود قبول شود وگرنه قبول نیست. الان مقام معظم رهبری چه فرمودند؟ یکبار دیگر کلیپ آخری را ببینیم خوب هم دقت کنیم
تکرار کلیپ شماره سوم مقام معظم رهبری:
من به نظرم می رسد از سه بُعد راجع به زندگی ائمه (علیهم السلام) باید کار شود یکی از آن بُعد معنوی و الهی یعنی آن قداست، از جنبه قداست ائمه (علیهم السلام) این را نمی شود صرف نظر کرد این درباره اش باید صحبت بشود. منتها متقن صحبت شود گاهی حرف های زده می شود روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرف ها آورده می شود حرف ها ضعیف است. ما باید جنبه ملکوتی ائمه (علیهم السلام)، جنبه معنوی و عرشی ائمه را بیان کنیم این جزو چیزهایی نیست که ما درباره اش بخواهیم تقیه کنیم نه باید این ها را بگوییم جنبه معنوی و هر چه است. کما این که در مورد خود پیغمبر مسئله معصومیت شان، مسئله ارتباطات آن ها با خدای متعال، ارتباطات آن ها با فرشته ها این های که هست، ولایت آن ها به آن معنای معنویش از این جنبه یک کار عالمانه قویِ خوبی باید انجام بگیرد.
مجری:
هر چه می بینیم آموزنده است و نکات بیشتری یاد می گیریم.
استاد ابوالقاسمی:
یک مطلب دیگر عرض کنم شاید یک عده بگویند این که خدا با ائمه صحبت کرده باشد این که صحبت با خدا نه این که بگوییم خدای متعال مستقیماً همان طوری که وحی تشریعی به پیامبر بوده به ائمه هم وحی تشریعی داشته ما در حدیث کساء داریم صدیقه طاهره (سلام الله علیها) می فرماید: «فقال الله عز وجل» نمی گوید پدرم فرمود می گوید خدا گفت.
دارد صحبت خدا با ملائکه را می بیند در آن روایت مشهور مناظره یک مؤمن و معاند در مقابل صدیقه طاهره می گوید وقتی که آن مؤمن بر معاند پیروز شد خدای متعال به ملائکه اش فرمود باز نمی گوید از پدرم شنیدم این طور و آن طور شد. إخبار مستقیم از صحبت های خدا با ملائکه دارد انجام می دهد این تعجب ندارد در قرآن مطالب از این دست اگر دقت کنید خیلی جاها می شود شواهدش را به دست آورد. به هر صورت در این کلیپ ایشان به صراحت فرمودند وظیفه این است معرفی جنبه قدسی ائمه (علیهم السلام) به کل دنیا باز دوباره بعداً تأکید می کنم. جنبه دوم معارف عمومی رفتاری ائمه (علیهم السلام) بسیار مهم و خوب است کلیپ بعدی را ببینیم
کلیپ شماره چهارم از مقام معظم رهبری:
جنبه دوم، جنبه کلمات و درس های این ها است همین که آقایان هم به آن اشاره کردید در زمینه های مختلف در زمینه مسائل زندگی، مسائل گوناگون مورد نیاز انسان، اخلاقیات، معاشرت، دین، احکام ائمه ما حرف و مکتب دارند بیان بشود. بعضی از این جنبه ها که ما به آن خیلی توجه نمی کنیم در دنیا موضوعیت دارد فرض کنید مسئله حمایت از حیوانات در روایات ما چقدر نسبت به این قضیه از ائمه نسبت به مسئله رعایت حیوانات و حمایت از حیوانات بحث شده است. این در دنیا اگر چنانچه مطرح شود، گفته شود و شناخته بشود یک چیز مهمی است چه کسی از ماها درباره این فکر می کند و کدام مان دنبال این قضیه هستیم؟ معاشرت ها، مضامینی که درباره ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان است این همه در روایات ما در این زمینه حرف است به تبع قرآن کریم
(لَا ينْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيهِمْ إِنَّ اللَّهَ يحِبُّ الْمُقْسِطِينَ)
خدا شما را از نيکی کردن و رعايت عدالت نسبت به کسانی که در راه دين با شما پيکار نکردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهی نمی کند؛ چرا که خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد.
سوره ممتحنه (60): آیه 8
این ها را مکرر تکرار کردیم و گفتیم این ها از کلمات ائمه باید بیان و منتقل بشود این همه کتاب داریم یعنی بحار الأنوار مثلا 100 جلد کتاب است و از این قبیل کتب فراوان؛ اما این ها در یک محدوده خاصی هستند یک شعری بنده خواندم
می نابی ولی از خلوت خُم * چو در ساغر نمی آیی چه حاصل
می ناب را باید در ساغر برد تا قابل استفاده باشد ولی در خُم مانده است. این می ناب مان، می معارف ناب زندگی مان که از ائمه آمد در خُم مانده است و سرش را خشت گذاشتیم. قدیم ها سر خُم خشت می گذاشتند و می بستند. ما این طوری کردیم این طور نمی شود باید به زبان روز و به زبان فنی با شیوه های درست باید به دنیا منعکس بشود!
استاد ابوالقاسمی:
جنبه های معارف عمومی معصومین (علیهم السلام) باید همان طوری که جایگاه قدسی شان باید گفته بشود این جنبه ها هم باید برای دیگران تبیین و گفته بشود. نکته بعد: این جنبه است که تمامی ائمه ورای آن مقام الهی شان، ورای آن ولایت کلیه شان همه دنبال حکومت بودند. روی همین صندلی چندین هفته برنامه رفتم آن مطلبی که عرض کردم تمامی ائمه (علیهم السلام) دنبال قیام بودند. روایات متعددی هم عرض کردیم همین را مقام معظم رهبری هم با آن زبان بسیار شیوا و جذاب شان مطرح فرمودند و روایاتی هم در این قضیه مطرح کردند می گویند این جنبه هم که جنبه حکومتی ائمه است باید تبیین بشود. کلیپ بعدی را ببینیم
کلیپ شماره پنجم از مقام معظم رهبری:
بخش سوم مسئله سیاست است این همان چیزی است که بنده در سال های زندگی ائمه عمدتاً این را دنبال می کردم. ائمه چه کار می کردند و چه کار می خواستند بکنند؟ بخش سیاست، بخش خیلی مهمی است سیاست ائمه چه بود؟ این که امام با همه آن مقامات با همه آن مرتبت الهی که دارد و امانت الهی دستش است اکتفا کند به این که مثلاً یک مقدار احکام و اخلاق بگوید این برای انسان قابل فهم نیست وقتی که درست توجه کند.
این ها هدف های بزرگی داشتند هدف عمده آن ها هم ایجاد جامعه اسلامی بود که ایجاد جامعه اسلامی بدون ایجاد حاکمیت اسلامی امکان پذیر نیست. پس دنبال حاکمیت اسلامی بودند امامت یک بُعد مهمش این است امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست ماده و معنا، ماده اش عبارت از سیاست، اداره کشور و اداره حکومت و همه ائمه دنبال این بودند؛ یعنی بدون استثناء همه ائمه دنبال این بودند منتها با شیوه های مختلف در فصول مختلف با روش ها، با اهداف کوتاه مدت مختلف هدف بلند مدت یکی بود. راجع به حضرت رضا (سلام الله علیه) جمله ای عرض خواهم کرد. مثلا در زمان امام صادق (علیه السلام) به حضرت مراجعه می شده که چرا قیام نمی کنید؟ مکرر در روایات داریم دیدید که چرا قیام نمی کنید؟ حضرت یک استدلال و جوابی به هر کسی یک جوری می دهد.
چرا از حضرت این قدر سوال می کنند چرا قیام نمی کنید؟ علتش این است که بنا بود حضرت قیامت کند این را شیعه می دانست این بین شیعه مسلم بوده. وقتی به امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) اعتراض کردند که شما صلح کردید از جمله حرف های که مکرراً از حضرت مجتبی نقل شد این است می فرماید: «ما تَدری لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى حِين» این یک زمان، یک اَمَد دارد، یک سرآمد دارد شما چه می دانید؟ یعنی این وعده است آن وقت در روایات امام این وعده مشخص است روایت است «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ هَذَا الْأَمْرَ فِي سَنَةِ السَّبْعِين» امام مجتبی سال 40- 41 این حرف را زدند قرار بوده سال هفتاد قیام انجام بگیرد و حکومت اسلامی تشکیل بشود. در تقدیر الهی این بود که این کار انجام نگرفت بعد می فرماید: «فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ علیه السلام اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّه إلی أهل الأرض فَأَخَّرَه» وقتی در محرم 61 حضرت به شهادت رسیدند این کار عقب افتاد این بنا بود سال هفتاد انجام بگیرد به خاطر شهادت سید الشهداء و عوامل بیرونی که طبعاً مترتب بر این معنا می شد این کار عقب افتاد. حالا در تغیر روایت «اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّه إلی أهل الأرض» است. اما می دانیم که این اشتداد غضب و آن چه که بر او مترتب می شود با همین عوامل ظاهری و عوامل معمولی تطبیق می کند. عوامل معمولیش باز در یک روایت دیگر است که: «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ الْحُسَيْنِ ع إِلَّا ثَلَاثَة»، بعد از امام حسین «إرتَدَ» نه به معنای این که از دین بر گشتند یعنی شیعه از این راهی که داشت می رفت مردد بود با این وضع چطوری می شود رفت؟ مگر سه نفر مثل یحیی ابن ام طویل حضرت صادق می فرماید: «ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ لَحِقُوا وَ كَثُرُوا» سی سال زحمت امام سجاد و بعد از حضرت باقر نتیجه اش این شده است.
بعد در همان روایتی که داشتم می خواندم خدای متعال «أخرَّ» امر حکومت را «إِلَى أَرْبَعِينَ وَ مِائَة» سال 140، بنا بود آن که سال هفتاد اتفاق بیافتد خدای متعال آن را تغیر انداخت سال 140 شد. سال 140، سال زندگی امام صادق است حضرت 148 از دنیا رفتند. این بین خواص شیعه گفته و تکرار می شده بعد حضرت البته علت این که به تأخیر افتاد را در همین روایت ذکر می کند که این طور شد تأخیر افتاد.
لذا شما می بینید زراره، این روایت است، می دانید زراره جزو نزدیک ترین ها است می دانید زراره اهل کوفه و ساکن کوفه بود. زراره نامه ای به حضرت صادق (علیه السلام) می نویسد می گوید یک نفر از دوستان ما (یعنی از شیعه) این جا دچار گرفتاری قرض شده است و حکومت می خواهد او را به خاطر قرض سنگینی که دارد دستگیر کند. این شخص مدتی است فرار کرده است و از خانواده اش دور شد آواره است برای این که نتوانند دستگیرش کنند. حالا من از شما سوال می کنم اگر «هذا الأمر»، «هذا الأمر» در روایات زیاد تکرار می شود یعنی مسئله حکومت اگر «هذا الأمر» در همین یکی دو سال بنا است اتفاق بیافتد بگوییم این باشد تا وقتی این اتفاق بیافتد و شما سر کار بیایید و قضیه خلاص بشود. اما اگر بنا نیست این یکی دو ساله انجام بگیرید چند تا از رفقاء پول جمع کنیم قرض این بیچاره را بدهیم سر خانه زندگیش بیاید.
زراره سوال می کند شوخی نیست زراره چرا احتمال می دهد که ظرف یکی دو سال بشود این اتفاق بیافتد؟ یک روایت دیگر باز از زراره دارد می گوید: «و اللّه لا اری علی هذه الاعواد الّا جعفراً»، اعواد یعنی (منبر، ستون های منبر) می گوید روی ستون های منبر من غیر از جعفر نمی بینم. یقین داشته که حضرت می آیند روی منبر خلافت می نشینند. یعنی این وجود داشت بعد: (يمْحُو اللَّهُ مَا يشَاءُ وَيثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ)
(يمْحُو اللَّهُ مَا يشَاءُ وَيثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ)
خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می کند؛ و «ام الکتاب» [= لوح محفوظ] نزد اوست!
سوره رعد (13): آیه 39
قدَر الهی این است قضای الهی این نیست. بله قضای الهی آن که قدَر تثبیت شده آن قرار قطعی شده او نبوده به خاطر عوامل خاص و عوامل این طوری، پس ائمه دنبال این قضیه بودند این قضیه، قضیه خیلی مهمی است.
مجری:
استاد در همین برنامه راه روشن به تفصیل این مباحث را از حضرتعالی شنیدیم این سخنرانی مال دیروز بوده شما چند ماه قبل آن را به تفصیل شرح دادید. اگر یکی آن را ببیند این مباحث مقام معظم رهبری را بهتر هم درک می کند چون اولاً شرح این را قبل از این شنیدیم.
استاد ابوالقاسمی:
خدا را شاکر هستیم همین روایات و فرمایشات مقام معظم رهبری را که الان مطرح کردند هم در باب تبیین جایگاه معصومین (علیهم السلام) هم در باب مسئله حکومتی که الان مطرح کردند. این که بفهمیم و این که مطرح بکنیم تمام ائمه دنبال حکومت بودند. در کلیپ های بعدی ایشان می گویند این ها را خیلی از شیعه ها نمی دانند این ها باید گفته بشود. حالا ببینیم آیا واقعاً ماها آمدیم به این وظایف داریم عمل می کنیم یا دیگرانی که فقط ادعایش را دارند در مؤسسات و جاهای مختلف هستند و جلوی ما را هم می گیرند.
مجری:
به قول شما حداقل کاری نمی کنید مانع نشوید.
استاد ابوالقاسمی:
بله، نمی دانم چه بگویم این راجع به این کلیپ بسیار روشن بود فرمایشات ایشان خیلی واضح بود اما این که از چه ابزارهای باید استفاده شود؟ این ها را بگویید ولی فقط کتاب بنویسید مخاطب تان محدود باشد. یا در رسانه های عمومی مطرح بشود با ابزارهای که به همه می رسد چطوری است؟ کلیپ بعدی را ببینیم
کلیپ شماره ششم از مقام معظم رهبری:
امروز ارتباط با دنیا کار آسانی شده است یعنی شما این جا می نشینید یک دکمه ای را فشار می دهید ده دقیقه وقت صرف می کنید در دورترین نقطه عالم در استرالیا، در کانادا، در آمریکا و در فلان هر کس که شما بخواهید حرف شما را می شنود. این خیلی چیز مهمی است از این شیوه باید استفاده بشود منتها زبان مهم است با چه زبانی؟
مجری:
این هم نکته خیلی مهمی است
استاد ابوالقاسمی:
ارتباط نه با یکی، دو نفر، ارتباط با دنیا ابزارش همین ابزارهای روز، همان ابزارهای که یک دکمه می زنید با هر کس، هر کجا بخواهید وصل می شوید. نمی آیند بگویند درست است تقیه هم نکنیم ولی خیلی علنی و عمومی هم نگوییم نه سه مورد گفتیم مسئله معصومیت و جایگاهی قدسی این یک. دو: معارف عمومی رفتارهای شان با حیوانات، رفتارهای شان با انسان ها، رفتارهای شان با غیر شیعیان و با دیگران رفتار انسان باید چطور باشد؟ این ها را بگوییم.
سه: این که ائمه (علیهم السلام) همیشه تمام شان دنبال تشکیل حکومت بودند این سه تا باید گفته بشود که مسلمان ها فکر نکنند فرض کنیم ائمه دنبال حکومت بودند برای غیر مسلمان چه سودی دارد؟ اما یک مسلمان متوجه می شود رفتارهای دینی جدای از سیاست ارزشی ندارد. ائمه شیعه که آن جایگاه قدسی را دارند دنبال حکومت و رفتارهای سیاسی بودند همیشه هم دنبالش بودند. مدام مردم می گفتند چه شد؟ چرا قیام نکردید؟ چرا تشکیل حکومت ندادید؟ چه زمانی خواهد بود؟ پس قسمت سوم مخاطبش کفار نیستند بله روی مسیحی ها هم می توانیم تأثیر بگذاریم آن مسیحی های که کلیسا به آن ها گفته است دین کنار بنشیند کاری به سیاست نداشته باشد.
مجری:
بعضی ها هم حتی از این سو استفاده می کنند سیاست را کثیف معرفی می کنند سیاست تمیز، سیاست امیر المؤمنین (علیه السلام) است.
استاد ابوالقاسمی:
بله، دقیقاً این که دین از سیاست جدا است شایعه ای بود که یهودیان و یهودی نماها مطرح کردند تا حضرت علی (علیه السلام) به خلافت نرسد. بله پیغمبر گفته من دوست ندارم اهل بیتم به سیاست آلوده بشوند!
«لَا تَجْتَمِعُ النُّبُوَّةُ وَ الْخِلَافَةُ فِي بَيْتٍ واحد»
بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج9، ص86
یعنی دین از سیاست جدا است به این معنا را همان آقایانی که ادعای جدایی دین از سیاست با عنوان ولایت حضرت علی می کنند خیلی هم با آن ها دشمن هستند به شدت هم ادعای دشمنی با آن ها می کنند اما حرف آن ها را می زنند متأسفانه حواس شان نیست. بله آقایان مسیحی ما افراد دین مداری داریم که این دین مدارها سیاسی هم بودند فکر نکنید نمی شود هم دین و هم سیاست داشت. البته مسیحی ها خیلی به این جنبه توجه نخواهند کرد ولی حداقل متوجه می شوند که ماها به عنوان مسلمان های شیعی می توانیم همچنین رفتاری داشته باشیم ولی تأثیر اساسی برای مخاطب مسلمان غیر شیعی است.
اما سراغ آخرین کلیپ برویم مخاطب ما چه کسانی باید باشد؟ چیزی که باید تبیین بشود مشخص شد حالا ببینیم مخاطب چه کسی باید باشد.
کلیپ شماره هفتم از مقام معظم رهبری:
هنر شما این است که این سه بخش را اولاً استخراج کنید و ثانیاً از زیاده گویی ها و حرف های غیر متقن این ها را تخلیص کنید ثالثاً با زبان سومیش مهم تر از همه است با زبان مناسب، با زبان روز، با زبان قابل فهم برای مخاطب غیر شیعه و حتی شیعه بعضی از جوان های خودمان دوری شان کمتر از دوری غیر شیعه و غیر مسلمان نیست اطلاعی ندارند این ها را بیان کنید.
استاد ابوالقاسمی:
این سه بخش را باید استخراج کنید زیاده گویی نداشته باشد. مطلب غیر متقن نداشته باشد. با زبان مناسب اما مخاطب غیر شیعه، اول از همه کلیپ شماره یک تبلیغ تهاجمی بود در تبلیغ تهاجمی چه بگوییم؟ می گوید تبلیغ تهاجمی مبنای طرف مقابل را زیر سوال ببر مبنای شان چه است؟ مبنای شان امامت دنیوی است. شما با اثبات قطعی امامت الهی چه کار کردید؟ برای چه کسی؟ با اثبات قطعی عصمت، با اثبات قطعی امامت الهی، با اثبات قطعی ارتباط با فرشتگان که تقیه هم در آن نکنی چه اتفاقی رخ می دهد؟ شما مبنای طرف مقابلت را ... می کنی. الان مقصود یا حداقل بخشی از مقصود چند ماه قبل مقام معظم رهبری روشن شد.
ما گفتیم ایشان عام گفت، گفته باید به صورت عمومی مبانی را تبیین کنیم. نه آقا اصلاً رهبری نظرش به اهل سنت نیست. اصلاً رهبری، اهل سنت را خارج از این قضایا می داند. اصلاً دنبال این که ما امامت الهی بگوییم نیست. این رفتارها چه است شما دارید امامت الهی!
الان ما سوال می پرسیم دوباره تأکید می کنم این نکته، نکته بسیار بسیار مهمی است مخاطب غیر شیعی باید بداند که امام ما معصوم است با دلیل متقن، امام ما با خدا ارتباط داشت با دلیل متقن، امام ما با ملائکه ارتباط داشت با دلیل متقن؛ بسم الله مخاطب های غیر شیعی که در اختیارتان است کانال دارید در آن کانال ها حکومتداری، تفکر فقط سیاسی صرف تا حالا منتقل می کردید؟ تفکر اسلامی سیاسی منتقل می کردید؟ این کانال ها در اختیارتان بوده از همان کانال ها برای ترویج مقام قدسی ائمه استفاده کنید.
شما که در مناطق سنی نشین می رفتید به آن ها کمک می کردید کارت هدیه و پول می دادید. به اهل سنت باید کمک بشود، در کنار آن آمدید مقام امامت الهی را برای شان بگویید؟ نه آقا اصلاً این کارها را نکنید رهبری مخالف این ها است. آقا الان من بیایم با یک سنی راجع به امامت الهی صحبت کنم و اثبات کنم او دیگر سنی باقی می ماند؟ فرض بکنیم من برای یک سنی امامت الهی را ثابت کردم او دیگر سنی است؟!
مجری:
نه، حقیقت را می تواند صد در صد بفهمد
استاد ابوالقاسمی:
می گوید رهبری خیلی طرفدار و موافق استبصار نیست از این چه واضح تر؟ الان من بیایم برای شما ثابت کنم امام من معصوم است، معصومیت را خدا به او داده است یعنی با خدا ارتباط دارد هر چه بگوید درست است. وجوب اتباع دارد غیر از این است؟ اگر من ثابت کردم ائمه شیعه معصوم هستند برای طرف با دلیل ثابت شد این شخص شیعه است. شما اسمش را نمی خواهید بیاورید اسمش را نیاور بگو اعتقاد دارد ائمه معصوم هستند. اعتقاد دارد ائمه با خدا ارتباط دارند. نگو اعتقاد دارد ائمه فقط دنبال حکومت بودند همین بس است همین را هم شما به آن ها نمی گویید. یعنی مهم ترین مطلبی که مقام معظم رهبری به عنوان اولین وظیفه ما در قبال ائمه که باید انجام بدهیم تقیه هم نباید بکنیم گفتند آقایان دنبالش نبودند، نیستند و تضمین می کنم این آقایان نخواهند بود.
مجری:
مقام معظم رهبری سال های پیش این را تأکید کردند و متعدد گفتند.
استاد ابوالقاسمی:
سال ها با زبان های متعدد گفتند ما کنار هم گذاشتیم گفتیم مجموع این ها، این می شود. غیر از این نیست رفتارشان این را نشان می دهد گفتند نه شما این ها را سر هم گذاشتید حرف های محرمانه است. محرمانه نبوده حرف های عمومی در سایت و نرم افزارها بود محرمانه مطرح نکرده است، نه این ها را نباید بگویید. الان خود رهبری صراحتاً فرمودند ببینیم چه کار می کنید؟
(میان برنامه)
مجری:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم، اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ؛ استاد این بخش را برای تلفن ها را اختصاص بدهیم آقای امیر از گلستان سلام عرض می کنم (ظاهرا قطع شد) استاد نکته ای دارید بفرمایید
استاد ابوالقاسمی:
نکته ای که در فرمایش رهبر معظم باقی مانده بود
مجری:
من این را فراموش کردم دوست داشتم تذکر بدهم اگر به آرشیو برنامه راه روشن از مهر ماه تا بهمن مراجعه کنید تقریباً مباحثی که مقام معظم رهبری دیروز فرمودند را جناب آقای ابوالقاسمی آن جا به تفصیل بیان کردند از احادیث، منابع متعدد بحث های خیلی خوب و شیرینی است.
استاد ابوالقاسمی:
یک نکته دیگری که باز ایشان مطرح فرمودند، فرمودند حتی خیلی از جوان های جوان های خودمان هم دوری شان از این معارف کمتر از غیر مسلمان ها نیست.
مجری:
تماس وصل شد آقا امیر عزیز سلام بفرمایید
تماس بینندگان شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف)
بیننده: (آقای امیر از گلستان – شیعه)
سلام عرض می کنم بنده سوالی در مورد واژه شیعه داشتم واژه شیعه در قرآن و احادیث نبوی فراوان آمده است آیا واژه اهل سنت یا سنی در قرآن و احادیث نبوی یا صحابه آمده است یا خیر؟ اساساً سابقه پیدایش واژه اهل سنت و جماعت از چه زمانی بوده است؟ سوال بعدی این است اکنون جمعیت شیعیان جهان چقدر است منبعی در این باره وجود دارد یا خیر؟ با سپاس فراوان از برنامه خوب تان تشکر می کنم خدا حافظ شما.
مجری:
خیلی متشکر از تماسی که گرفتید تقریباً تا حدودی به موضوع ما مربوط است ولی مستقیما نه.
استاد ابوالقاسمی:
اول این دو سوال را جواب بدهم بعد سراغ تکمیل عرایضم برویم. سوال اول شان این بود که آیا واژه سنی یا اهل سنت در کلام پیامبر یا قرآن آمده است یا خیر؟ مفصل در برنامه های که داشتیم (سابقاً) به نظرم برای دو سال و نیم پیش بود صحبت کردیم در مورد این که ابتدای تشیع چه زمانی بوده است؟ ابتدای تشیع از زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) است. روایات در این قضیه متواتر است یکی، دو تا روایت نیست ده ها روایت و حتی حدود شاید صد روایت در کتب خود اهل سنت اصلاً به شیعه کار نداریم از افراد مختلف، صحابه مختلف، ائمه شیعه خودشان از ائمه شیعه نقل کردند که تشیع در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بوده است یا حداقل پیامبر راجع به شیعه صحبت کردند و مدح کردند.
اما راجع به کلمه اهل سنت ما هیچ کجا در روایات رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در کلمات صحابه، کلمه اهل سنت را نداریم. اولین چیزی که دارند الجماعة است که آن هم می گویند «عام الجماعة»، عام الجماعة چه زمانی است؟ زمانی که امام حسن (علیه السلام) از خلافت کنار کشیدند و معاویه به خاطر آن نقشه ها و نیرنگ هایی که داشت فشارهای که آورد و تهدیدهای که کرد خلافت را به زور گرفت. آن سال چون همه مسلمان ها بر یک خلیفه جمع شدند اسمش را عام الجماعة گذاشتند این ها می گویند ما اهل جماعت هستیم. بعد سنت چه است؟ سنت می رود تا زمان عمر ابن عبد العزیز روزی که به خلافت رسید اتفاقی رخ داد میمون ابن مهران یک شخصی را پیش او فرستاد میمون فقیه تند ناصبی بود، آدم خیلی زرنگی بود پیش عمر ابن عبد العزیز فرستاد یعنی چه؟ یعنی من نمی توانم حلش کنم خودت می دانی.
چیزی که میمون ابن مهران می توانست حل کند پیش او نمی فرستاد. میمون ابن مهران گفت خلیفه این را باید خودت حل کنی موضوع چه است؟ یک جوانی آمد گفت منِ جوان قسم خوردم علی ابن ابی طالب برترین فرد بعد از پیامبر است و اگر نباشد همسرم را طلاق می دهم. الان خانواده زن می گویند طلاق است من هم با دلیل ثابت می کنم علی ابن ابی طالب افضل است. عمر ابن عبد العزیز دید میمون ابن مهران برترین فقیه نواصب و بنی امیه در آن دوران است نتوانست جواب این جوان را بدهد من که نمی توانم حق با تو است راست می گویی علی ابن ابی طالب برترین فرد است. جوان گفت برترین فرد است چرا روی منبر لعنش می کنی؟ گفت از این به بعد می گویم لعن نکنند دستور می دهم لعن نکنند.
دستور داد لعن نکنند مردم سر و صدا کردند «ترک السنة» سنت را ترک کردی از آن سال به آن ها اهل سنت و جماعت گفتند یعنی کسانی که یک خلیفه دارند خلیفه شان اموی است و به امیر مؤمنان دشنام می فرستادند و لعنت می کردند. این های که الان هستند نمی دانند این چه اسمی بوده بنده خداها خبر ندارند. واقعاً اگر بدانند از این اسم خجالت می کشند. ولی ما به آن ها حق می دهیم این ها چون خبر ندارند این ها را معذور می دانیم تند هم با آن ها صحبت نمی کنیم برخورد هم نمی کنیم.
اما راجع به جمعیت شیعیان مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) چندین سال قبل فرمودند ما چهارصد میلیون شیعه داریم یعنی آن موقع جمعیت مسلمان ها نزدیک به یک میلیارد بود. یعنی حداقل چهل درصد مسلمان ها شیعه هستند البته آمارها را یک مقدار پایین تر مطرح می کنند بعضی ها دویست و پنجاه تا سیصد تا مطرح می کنند مجمع جهانی اهل بیت این را مطرح می کنند اما ایشان چهارصد را همین طوری روی هوا نمی گفت. ایشان در این قضایا خیلی مراعات می کرد قطعاً یک جنبه ای دیده خیلی ها هم در کل دنیا اهل تقیه هستند. همین الان در مصر، آفریقا و بقیه جاها یک ذره فضا باز شده است چقدر دارند به صورت رسمی اعلام تشیع شان را می کنند.
مجری:
تماس بعدی جناب آقای فتحی از کرج سلام علیکم بفرمایید
بیننده: (آقای فتحی از کرج – شیعه)
سلام عرض می کنم خدمت شما و خدمت استاد گرامی آقای ابوالقاسمی، خوشبختانه این برنامه تان را از اول دیدم و روایاتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند. چون شما یکبار به من گفتید روایتی را دوست دارید که ائمه دنبال تشکیل حکومت بودند نمی دانم خاطرتان هست یا نه؟
استاد ابوالقاسمی:
بله در همین شبکه روایت را خواندم
آقای فتحی:
خصوصی به خود من گفتید من گفتم نیست شما گفتید هست. الان این روایت را وقتی شنیدم طبیعتاً مقام معظم رهبری و شما به روایات مسلط تر از من هستید با خوب و بدیش آشنا هستید با ثقه و درست بودنش آشناتر هستید. طبیعتاً من به عنوان یک شیعه موظف هستم الان بپذیرم چون شما را ارجح می دانم، مقام معظم رهبری جای خود دارد. می دانید که نظر من در مورد انقلاب ایران کاملاً صحیح است شیعه باید این دولت را تشکیل می داد. ولی اینی را که آن روز گفتم یعنی هیچ یک از اهل بیت عملکرد خاصی که نشان بدهد می خواستند حکومت تشکیل بدهند من ندیدم.
استاد ابوالقاسمی:
احسنتم نکته خیلی خوبی گفتید نشان نمی دادند چون تشکیل حکومت باید مخفیانه باشد. اگر بخواهید یک حکومت را ساقط بکنید باید محرمانه این کار را انجام بدهید لذا فرمودند زراره با خبر بود. نزدیکان با خبر بودند.
آقای فتحی:
بالاخره یک جایی این باید به عمل می گرایید یا نه؟
استاد ابوالقاسمی:
وقتی که شما به یک مرحله ای رسیدید دیدید راه بسته شد اگر بخواهد به سمت عمل برود خون همه ریخته خواهد شد این جا شما عمل می کنید؟ یا این پروژه را عقب تر می اندازید؟
مجری:
یا لو رفته باشد.
استاد ابوالقاسمی:
احسنتم الان زمانش مناسب نیست بعدتر می گذاریم.
آقای فتحی:
برای من سخت است باور کنم اهل بیت می خواستند کاری را انجام بدهند و نشد.
استاد ابوالقاسمی:
آیه قرآن است: (إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيطَانُ فِي أُمْنِيتِهِ فَينْسَخُ اللَّهُ مَا يلْقِي الشَّيطَانُ ثُمَّ يحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ)
(وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِي إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيطَانُ فِي أُمْنِيتِهِ فَينْسَخُ اللَّهُ مَا يلْقِي الشَّيطَانُ ثُمَّ يحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ)
هيچ پيامبری را پيش از تو نفرستاديم مگر اينکه هرگاه آرزو می کرد (و طرحی برای پيشبرد اهداف الهی خود می ريخت)، شيطان القائاتی در آن می کرد؛ اما خداوند القائات شيطان را از ميان می برد، سپس آيات خود را استحکام می بخشيد؛ و خداوند عليم و حکيم است.
سوره حج (22): آیه 52
هیچ پیغمبری نیست مگر این که یک وقتی برنامه ریزی می کرد شیطان می آمد خودش را در این برنامه ریزی می انداخت و راه را می بست.
مجری:
واقعه غدیر خم یک مصداق است پیامبر قطعاً می خواست امیر المؤمنین امام یا خلیفه بعدش باشد ولی محقق نشد.
آقای فتحی:
آقای ابوالقاسمی اجازه است یک سوال خارج از برنامه تان کنم؟ با یکی از اساتیدی که در برنامه های دیگر صحبت می کند یک سوالی را مطرح کردیم جواب ایشان این بود فلان عالم این را گفته. فلان مفسر این را گفته. از نظر من این که فلان مفسر این را بگوید فقط نظرش را گفته است این که صد در صد باشد نیست.
یک سوالی از آقای دکتر قزوینی کردم ایشان جواب نداد موکول به بعد کرد از شبکه دیگر پرسیدم ایشان می گفت نه همین است ولا غیر گفتم چرا؟ می گفت مثلاً فلان عالم این را گفته است آیا فلان عالم این را بگوید وحی منزل می شود؟ یا اصلاً همه آدم ها جمع بشوند این را بگویند می شود؟
استاد ابوالقاسمی:
این که فلان عالم گفت دلیل هم آورد یا نیاورد؟
آقای فتحی:
نه برداشتش است
استاد ابوالقاسمی:
یا حداقل به عنوان یک احتمال معقول مطرحش می شود کرد یا نه؟
آقای فتحی:
احتمال، احتمال که کامل نیست.
استاد ابوالقاسمی:
شما ببینید ما یک مدل استدلال داریم از جهت منطقی به آن می گویند «إذا جاء الإحتمال بَطل الإستدلال» مثلاً شما می گویید این است و لا غیر یک عالمی می گوید همچنین احتمالی هم است. دیگر این است و لا غیر شما منطقی نیست. حرف شما به کرسی نمی نشیند.
آقای فتحی:
قبول است، اما سوال من این بود که این کلمه یعنی چه؟ می گفتند مفسر قرآن گفت یعنی این، این سند نیست
استاد ابوالقاسمی:
این اجمالاً سند قطعی نمی شود اما می تواند احتمال باشد.
آقای فتحی:
این را به عنوان سند برای من آوردند. اصلاً من تقاضای سند علمی کردم این را برای من آوردند.
استاد ابوالقاسمی:
حداقل به عنوان یک احتمال لغوی می توانیم این را قبول کنیم.
آقای فتحی:
باز هم می گویم سند علمی نیست حتی از آقای دکتر قزوینی هم پرسیدم ایشان گفتند این سوال جوابش یک ذره سخت است در این برنامه کوتاه جا نمی شود باشد بعداً
استاد ابوالقاسمی:
اگر ایشان این طوری گفتند من که هیچ، باید کنار بگذارم.
آقای فتحی:
متأسفانه بعد از آن آقای دکتر دیگر به این موضوع اشاره نکردند چون می دانید برنامه های شما را هیچ وقت از دست نمی دهم. چون خدا شاهد است واقعاً یاد می گیرم خودم مقداری بلد هستم الان روایت ها را دیدید تسلیم شدم می گویم شما گفتید مقام معظم رهبری گفتند شما بر روایات مسلط تر هستید. ولی این که آقای قرائتی در تفسیرش آورده به عنوان سند علمی مطرح کنم من زیر بار نخواهم رفت.
استاد ابوالقاسمی:
حداقل به عنوان یک احتمال است.
آقای فتحی:
آخر آن کلمه یازده تا معنی دارد پرسیدم قرآن این جا از کدام معنی استفاده کرده؟ می گویند آقای قرائتی گفت این معنیش است این سند نیست.
مجری:
خیلی متشکرم جناب اقای فتحی عزیز از تماس که گرفتید و ارتباطی که داشتید.
استاد ابوالقاسمی:
بر گردیم به فرمایشات مقام معظم رهبری آخرش فرمودند نه فقط مخاطب غیر شیعه بلکه شیعه هم. جوان های خودمان دوری شان از این معارف کمتر از غیر مسلمان ها نیست. سوال آیا الان صدا و سیما حاضر می شود برنامه های معارفی اثباتی این گونه برای ائمه قرار بدهد؟ خدا حفظ کند آقای حامد کاشانی در صدا و سیما چه کار می کرد؟ جز فضایل اهل بیت می گفت همان فضایل را با دلیل متقن می گفت چه شد؟ چرا یک عده بر نمی تابند؟
این کسانی که مخالفت با این مدل برنامه ها می کنند و فقط می گویند نه آقا سیره ائمه را بگوییم فقط:
«فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»
عيون أخبار الرضا (عليه السلام)؛ نویسنده: ابن بابويه، محمد بن على، مصحح: لا جوردی، مهدی، ناشر: نشر جهان، ج1، ص307
آن وقت «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» مقام الهی ما چه می شود؟ نه آن ها را در رسانه ها نگویید، در صدا و سیما نگویید، آخر جوان شیعه نمی داند الان جوان شیعه ای که نمی داند طبیعی است برود سلفی بشود، طبیعی است بودایی بشود، طبیعی است برود مسیحی بشود و طبیعی است برود زرتشتی بشود. می گوید حسین ابن علی هم یک آدم خوب فقط اهل شمشیر بود روحیه من، روحیه خیلی نرمی است دوست دارم فقط گفتار خوب، کردار خوب و پندار خوب باشد.
این طور می توانی حلش کنید؟ نمی شود اگر شما امامت الهی را ثابت نکردید خیلی جاها لنگ می زنید. البته آن هم چون که شما نیامدید از مبنا جلو بروید اما اگر از مبنا رفتید اجمالاً فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار صریح بود وظیفه شرعی بر گردن همه ما گذاشت. معرفی این سه وجه یک: مقام الهی ائمه (علیهم السلام) دو: سیره عمومی ائمه (علیهم السلام) سه: حکومت طلبی مشروع و مستمر ائمه (علیهم السلام) این سه تا را باید تقیه هم نباید کرد به همه مردم دنیا با دلیل متقن ثابت کرد.
طرح دیگر هم دارد من ثابت می کنم یعنی چه؟ الان طرف مقابل یک مطلبی می گوید من ثابت کردم او رد می کند من باید چه کار کنم؟
مجری:
باید عقیده او را هم متزلزل کرد
استاد ابوالقاسمی:
باید مناظره کنم همه این ها پشت سر هم گفتنش ثابت شد
مجری:
الحمد لله رب العالمین آفتاب آمد دلیل آفتاب ما در شبکه جهانی حضرت ولی عصر وظیفه مان را درست انجام دادیم و این سخنان مقام معظم رهبری هم یک شاهد دیگری بر درست بودن هدف و راه ما در این شبکه است. آقای ابوالقاسمی خیلی متشکریم از وقتی که گذاشتید و تشریف آوردید این دو هفته اخیر موضوع حول استبصار بود و این که استبصار چقدر مهم است و چگونه باید کار کرد؟ دوستان اگر جلسه قبل را ندیدید حتما به سایت حضرت ولی عصر مراجعه کنید هم از طریق سایت می توانید به آن دسترسی داشته باشید و هم از طریق اپلیکشین شبکه در گوشی هایتان خیلی راحت نصب می شود و آن جا هم می توانید به آرشیو برنامه ما دسترسی پیدا کنید و از مباحث استفاده کنید. عزیزان بیننده تشکر از همراهی شما تا دیدار دیگر از همه شما التماس دعا داریم و شما را به خدای منان می سپاریم اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ!